eitaa logo
Modiryar | مدیریار
209 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
795 ویدیو
2 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ، آیه ۱۰۷ ۞ وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۱۰۷﴾ ۞ و اگر خداوند (براي امتحان يا كيفر گناه) زياني به تو رساند، هيچكس جز او آنرا بر طرف نمي‏سازد، و اگر اراده خيري براي تو كند هيچكس مانع فضل او نخواهد شد، آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد مي‏رساند و او غفور و رحيم است. www.modiryar.com @modiryar
ابعاد، مولفه ها و شاخص های امنیت اجتماعی ✅ ابعاد، مولفه ها و شاخص های امنیت اجتماعی بصورت شمسه (شاخص ترکیبی امنیت اجتماعی) ارائه شده است. ✅ این شمسه از نتیجه تحقیق تحت عنوان "ابعاد، مولفه ها و شاخص های امنیت اجتماعی در ایران" احصا گردیده است. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
توانمندسازی شهروندان ✅ حکومت ها به تنهایی قادر نیستند جامعه را اداره نمانید. برای تحقق این مهم نیازمند نقش آفرینی جدی شهروندان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... هستند. ایفای چنین نقش مهمی نیازمند تبیین مفهوم «توانمندسازی شهروندان و مضامین اصلی آن» و افزایش قابلیت های شهروندی جهت در فرایندهای توسعه و همچنین سیاستگذاری، تصمیم گیری، سرمایه گذاری و ... در سطح جوامع ملی و محلی است. ✅ بر اساس مطالعات انجام شده مهم ترین زمینه ها و مضامین اصلی توانمندسازی شهروندان به شرح زیر است: 1⃣ : با مضامین: «توسعه شهر هوشمند و خدمات الکترونیکی، ایجاد فضای امن مجازی برای شهروندان، بهره مندی عادلانه از فضای مجازی» 2⃣ : با مضامین: «بهبود مشارکت مردم در اداره شهر، احترام به آرا و عقاید افراد و گروه ها، احترام به فعالیت های مدنی شهروندان، ترویج اتحاد و دوستی در شهر، پرهیز از اعمال خشونت های سیاسی» 3⃣ : با مضامین: «آگاهی شهروندی از حقوق و تکالیف، صیانت از حریم و مالکیت خصوصی شهروندان، ایجاد اعتماد شهروندان به قانون و نظام قضایی، بهره مندی عادلانه از خدمات و امکانات عمومی، دادخواهی و دادرسی عادلانه، پرهیز از رفتارهای تحقیرآمیز با شهروندان، بهبود کیفیت خدمات قضایی» 4⃣ : با مضامین: «بهره مندی از فرصت های عادلانه در انجام فعالیت های اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی مادی شهروندان، مشارکت مردم در اقتصاد ملی، توسعه بخش تعاونی، بهبود عرصه کار شایسته» 5⃣ : با مضامین: «توجه به تکثرگرایی دینی و قومی، احترام به آزادی های مشروع، تعلیم و تربیت شهروندی، بهبود فضائل اخلاقی و معنوی شهروندان» 6⃣ : با مضامین: «استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی، تضمین حقوق پایدار زنان، بهبود وضعیت زندگی گروه های آسیب پذیر، حمایت از حقوق کودکان، بهبود سلامت جسمی و روحی شهروندان» 7⃣ : با مضامین: «مشارکت شهروندان در صیانت محیط زیست، ایجاد محیط زیست سالم و فاقد آلودگی، ایجاد شرایط محیطی پایدار برای ساکنان شهر» 8⃣ : با مضامین: «بهبود نقش و جایگاه جوانان در اداره جامعه، حمایت از زدانیان جهت بازگشت به زندگی سالم اجتماعی، بهبود زندگی اجتماعی شهروندان، بهسازی ساختمان شهری جهت کاهش صدمات انسانی» 9⃣ : با مضامین: «سرعت، بی طرفی و پاسخگویی در خدمات، ایجاد فرصت های برابر و رقابتی برای شهروندان جهت دسترسی به شغل، ایجاد انگیزه در کارکنان دولتی جهت ارائه خدمات شایسته به شهروندان» ✅ موارد بسیاری از مضامین ذکر شده چه از حیث تقنین در شوراهای اسلامی و چه اجرا در شهرداری ها جز وظایف ذاتی است. اما تحقق همه موارد فوق مستلزم ایجاد مدیریت واحد شهری است که تا شکل گیری آن فاصله زیادی داریم. لذا برای «توانمند سازی شهروندان» باید مدیریت شهری میدان داری کند و با تعامل مناسب با سایر نهادهای مسئول و ذیریط زمینه شکل گیری این مهم را در همه ابعاد فراهم سازد. شهرها تنها با حضور شهروندان آگاه، توانمند و پیشرو توسعه خواهند یافت. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۷۰ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ بسط معنايی توسعه پايدار #دکتر_شمس_السادات_زاهدی #توسعه #توسعه_پایدار #پایگاه_جامع_مدیریار www.m
بسط معنايی توسعه پايدار ✅ ساده‌ترين تعريف اين است: توسعه ای كه نيازهای نسل فعلی را بدون ايجاد اشكال در توانایی نسل هاي آينده براي دسـتيابي به نيازهای خود تأمين می كند. واژه نياز از نظر بسياري از اقتصاد دانان با مشكل همراه است. نياز اغلـب به انواع معيني از خواست ها يعنـي تغذيـه ، آمـوزش و بهداشـت اشـاره دارد كـه در هـر برنامه ای بايد در اولويت قرار گيرد. ✅ پس می توان با جايگزينی در تعريف مزبور آنرا به صورت زير ارائه داد: «توسعه ای كه رفاه نسل فعلی را بدون ايجاد اشكال در توانا يی نسل های  آينده براي دستيابي به رفاه خود تأمين می كند». اين تعريف توسعه پايدار  را به صورت افزايش مستمر يا حداقل حفظ رفاه انسان در طي زمان تفسير می كند و مفهوم امكان بقا را در خود دارد كه يك حداقل سطح رفـاه را مشخص می كند و در اندازه پايين تر از آن جامعه امكان ادامه حيات ندارد. ✅ از ديدی ديگر در صورتی امكان پذير است كه همه اعضای جامعه قادر بـه   تعريف و برآورده ساختن نيازهای شان باشند و دامنه وسيعی از انتخاب ها و فرصت ها براي بالفعل كردن توان بالقوه شان وجود داشته باشد. در اين صورت اين امر مستلزم رفاه اكوسيستم و وجود امكان انتخاب در آن است. رفاه اكوسيستم نيز به معنای اين است كه اكوسيستم ها كيفيت و تنوع خود را حفظ كنند و از اين طريق توان بالقوه خود را با تغيير و فراهم آوردن دامنه وسيعی از گزينه ها برای آينده سازگار كنند. بنابراين توسعه پايدار محوري دوگانه (مردم و اكوسيستم) دارد و بايد بـه ۲ موضوع اساسی توجه كند: 1⃣ كيفيت زندگی انسان را بهبود بخشد.   2⃣ قابليت زيست و تنوع كره زمين را حفظ كند. www.modiryar.com @modiryar
مدل سنجش عوامل انگیزشی درونی و بیرونی مؤثر در تمایل کارکنان به تسهیم دانش www.modiryar.com @modiryar
سرمایه اجتماعی و پایداری شهری 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۷۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
سرمایه اجتماعی و پایداری شهری ✅ در بند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت یکی از مواردی که دستیابی به آن در بازآرایی و بازطراحی شهری مورد توجه قرار گرفته ترسیم جایگاه شهر به عنوان «مقوم سرمایه اجتماعی» است. در عصر حاضر نظام های مطالعات شهری و شهرنشینی صرفاً معطوف به کالبد زیستی شهر نیست. بلکه علاوه بر پردازش کالبدی و بررسی کمیت های مادی آن، از جهت کیفیت های ارزشی و اخلاقی نیز مورد توجه قرار می گیرد. شهر همچون ارگانیسیمی است که از دو جهت «کالبدی و زیستی» و «فرهنگی و اجتماعی» هر روز پیچیده تر می شود و به نقطه آرمانی خود یعنی تقویت ساختارهای همبستگی اجتماعی و همچنین به انتظام و ساختارهای فضای شهری نزدیک تر می گردد. ✅ بر همین اساس سرمایه اجتماعی یکی از عوامل بسیار مهم و اثرگذار برای پایداری سکونت گاه ها در ابعاد: ▪️کلان (جامعه)، ▪️میانه (بنگاه ها و مؤسسات) و ▪️خرد (خانوارها و افراد) محسوب می شود که شهرها نیز به عنوان یکی از سکونتگاه های بسیار مهم بشری از این قاعده مستثنا نیستند. سرمایه اجتماعی از پیش شرط ها و پیش نیازهای اساسی توسعه شهری است که عناصرتشکیل دهنده ای همچون «اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، آگاهی اجتماعی، درجه معنویت» دارد. ✅ سرمایه اجتماعی از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر اثرگذاری بر مقولات توسعه و پیشرفت را نیز سبب می شود. به بیان دیگر پایداری شهری به دنبال تأمین رفاه نسبی، مشارکت شهروندان و افزایش آگاهی اجتماعی برای همه اعضای جامعه محقق می شود. که این ها همه از اثرات سرمایه اجتماعی است. پایداری مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و توجه متوازن به ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است؛ به‌گونه‌ای که نیروی انسانی را به مسیر توسعه‌ خوشبین و امیدوار سازد. سرمایه اجتماعی چهار هدف عمده زیر را دنبال می کند: 1⃣ حفظ سرمایه اقتصادی: در این هدف واحد تحلیل «افراد در رقابت طبقاتی» هستند و سرمایه اجتماعی منابعی تعریف می شود که امکان دسترسی به را فراهم می کند. 2⃣ حفظ سرمایه انسانی: در این هدف واحد تحلیل «افراد در خانواده، شبکه ها و زمینه اجتماعی» هستند. سرمایه اجتماعی در این بند جنبه هایی از است که حفظ و توسعه ارزش وجودی انسان را دنبال می کند. 3⃣ حفظ اقتصاد و دموکراسی مؤثر و کارا: واحد تحلیل این هدف «مناطق کشور هستند» و شامل اعتماد، هنجارها وشبکه های مشارکتی است که باعث تسهیل تعاون برای کسب منافع متقابل می گردد. 4⃣ کارایی اقتصاد: واحد تحلیل این هدف «افراد» هستند و سرمایه اجتماعی شامل آگاهی و توجه به امور سیاسی و اجتماعی، اعتماد و می باشد. ✅ وظیفه دارد برای توسعه و پایداری شهر سرمایه اجتماعی را در ابعاد مختلف توسعه بخشد. در یک نگاه متعالی شهر، شهروندان و شهرداری سرمایه اجتماعی یکدیگر محسوب می شوند به صورتی که شهرداری در خدمت شهروندان است و با مشارکت آن ها زمینه پیشرفت شهر را فراهم می آورد. 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۷۲ www.modiryar.com @modiryar
جذب حداکثری و دفع حداقلی 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰، شماره ۹۰۴ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
جذب حداکثری و دفع حداقلی   ✅ یکی از موارد بسیار مهمی که از ابتدای ایران همواره مورد تأکید امام راحل و بعد از آن رهبر انقلاب بوده و هست وحدت کلمه، اتحاد ملت و دستیابی به اهداف مشترک آحاد جامعه در مسیر پیشرفت مادی و معنوی کشور است. در  سرزمینی که اقوام مختلف از لر، کرد، فارس، بلوچ، ترک، عرب و ... با ادیان مختلف اسلامی و غیر اسلامی یا مذاهب متفاوت شیعه و سنی با گستره وسیع جغرافیایی و مرزهای مشترک طولانی با بیگانگان زندگی می کنند بدون شک این مهم یکی از پیش نیازهای اساسی برای مانایی و پیشرفت است. ✅ اینکه فردی در جایگاه فردی مذهبی سخنرانی انجام دهد، یا اینکه عده ای خود را تافته جدا بافته، نژاد برتر بدانند، یا مقام مسئولی سخنی به زبان بیاورد که نتیجه اش ایجاد دو یا چند دستگی در جامعه گردد اصلاً به صرف و صلاح کشور نیست. نباید توان و انرژی داخلی ما در راه چند دستگی های غیر ضروری و بی اساس هدر برود و از هدف اصلی که همانا رسیدن به درجات والای اخلاقی و پیشرفت همه جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... است باز بمانیم. شاید در این راستا فضای مجازی هم نقش ویژه ای در سخن پراکنی های بعضاً بی ادبانه گروهی از افراد علیه هم داشته باشد. ✅ به هر حال اختلاف در نظرها و دیدگاه ها امری کاملاً طبیعی است. در جایی که گاهی پیش می آید اعضای یک که سر یک سفره بزرگ شده اند دیدگاه های کاملاً متفاوتی با هم داشته باشند چرا عده ای در جامعه توقع دارند همه ی افراد مانند آن ها فکر کنند. وحدت در عین کثرت، مودت و مهربانی در عین اختلافات و حسن نیت و تعاون در عین تفاوت ها برای هر ملتی نیاز است. که با این رویکرد حتی اختلافات هم می تواند عاملی برای توسعه و پیشرفت باشد. ✅ امروزه به نسبت سالیان قبل به دلیل و نظام های ارتباطی و اطلاعاتی هجمه وسیعی از دیدگاه های متفاوت در عرصه های مختلف ظهور کرده است. تا جایی که منافع ملی اقتضا می کند و لطمه ای به اخلاق و مصالح عمومی وارد نمی شود سعه صدر و تحمل دیدگاه های دیگران امری پسندیده است. همان طور که بارها رهبر معظم انقلاب سیاست «جذب حداکثری و دفع حداقلی» را مورد توصیه قرار داده اند. ✅ متأسفانه گاهی مشاهده می شود مسائل و مباحث بسیار مهم و زیربنایی در حد کل کل های نازل می گردد و افراد بدون هیچ منطق و درایتی سعی در منکوب کردن دیدگاه مخالفان خود دارند. به خصوص افرادی که به اصطلاح جز نخبگان و گروه های مرجع هستند باید برای حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور تقوای کلام داشته و از ابراز سخنانی سبب تفرقه افکن به شدت پرهیز نمایند. نه لاپوشانی موراد ناصحیح پسندیده است و نه بزرگ نمایی اشتباهات کوچک. ✅ باید با روحیه نوع دوستی، مودت و همیاری در جهت اعتلای کشور و نام جاوید وطن در کنار یکدیگر باشیم که ما دشمنان مشترک و قسم خورده ای داریم که برای تاراج سرمایه مادی و معنوی کشور و سرمایه عظیم تاریخ و تمدن کهن آن از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. اتفاقاتی که در زمان رخ داد همواره بهترین الگوی آحاد جامعه است که فارغ از هر دین، مذهب، گرایش، جنسیت، نژاد و غیره همگان را متحد و یکدل نمود و سبب بروز حماسه هایی عظیم گردید. امری که در تمامی عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... باز هم قابل تکرار است.   🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰، شماره ۹۰۴ www.modiryar.com @modiryar
مدل شایستگی پژوهشگران ✅ مدل شایستگی پژوهد یک رویکرد جدید برای توسعه پژوهشگران است تا خلاقیت و پتانسیل نیروهای پژوهشی را در جامعه ارتقا دهد و به ایجاد یک پایگاه تحقیقاتی کمک نماید. مدل شایستگی پژوهد یک چارچوب توسعه حرفه ای برای برنامه‌ریزی، ارتقا و حمایت از توسعه فردی، حرفه‌ای و شغلی پژوهشگران است. ✅ ما برای تهیه مدل شایستگی از تجربیات افراد متخصص در این حوزه استفاده کردیم تا مشخصات و شایستگی‌های پژوهشگران را به صورت جامع و کامل تعیین نماییم. مدل شایستگی  پژوهد از ۴ حوزه اصلی و ۸ زیرشاخه به شرح زیر تشکیل شده است: ▪️دانش، ▪️توانایی‌های فکری، ▪️تکنیک‌ها و استانداردهای حرفه‌ای پژوهش، ▪️ویژگی های فردی، ▪️دانش، ▪️مهارت‌ کار با دیگران، ▪️اطمینان از تاثیرگذار بودن، ▪️مفید بودن فرایند تحقیق ✅ هر کدام از ۳۷ مورد توصیف شده در مدل شامل ۲ سطح مقدماتی و پیشرفته است که مراحل متفاوتی از توسعه یا سطوح عملکرد را در آن مورد توضیح می دهد. www.modiryar.com @modiryar
🔺مدل شش بخشی ماروین ویس بورد 🔻مدل عارضه یابی سازمانی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🔺مدل شش بخشی ماروین ویس بورد 🔻مدل عارضه یابی سازمانی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مدل_عارضه_یابی #پای
🔺مدل شش بخشی ماروین ویس بورد 🔻مدل عارضه یابی سازمانی ✅ این مدل چارچوبی است برای تشخیص که در سال ۱۹۷۶ مطرح شد و کماکان به وسیله کارگزاران تحول سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل به کارگزاران تحول سازمان نشان می‌دهد که برای تشخیص مسائل و مشکلات سازمانی چه جاهایی را باید جستجو کرد و در پی یافتن چه چیزی بود. ✅ همان طور که در شکل می‌بینید، ویس بورد ۶ حوزه یا بخش بسیار مهم (اهداف، ساختار، پرداخت‌ها، سازوکارهای هماهنگی و کنترل، روابط و رهبری) را مشخص کرده است.  این بخش‌ها در واقع عواملی هستند که اگر سازمان به دنبال کسب موفقیت باشد باید به نحو صحیح با آنها برخورد کند. ✅ مجریان تحول سازمان، همزمان بررسی فرایندها و فعالیت‌های درون هر بخش را به عنوان یک نقشه شناختی جهت جستجوی علائم مشکل، مورد استفاده قرار می‌دهند. ویس بورد برای هریک از این ابعاد سوالاتی را مطرح میکند که باید بررسی شوند:   1⃣ : دو عامل مهم در این بخش عبارتند از شفافیت اهداف (میزان آگاهی اعضای سازمان از مأموزیت و اهداف سازمان) و توافق بر سر اهداف (حمایت کارکنان از اهداف سازمان)   2⃣ : ابتدایی ترین مسئله در این مورد آن است که آیا بین ساختار و هدف سازمان تناسبی و جود دارد؟   3⃣ : ویس بورد ۳ نوع ارتباط مهم را ذکر کرده است:   ▪️ارتباطات میان افراد ▪️ارتباطات میان واحدهای سازمانی ▪️ارتباط میان کارکنان با ویژگی ها و الزامات شغل آنها   طبق نظر متخصصین تحول سازمانی باید ابتدا وابستگی متقابل میان این عوامل را شناسایی کرده و سپس کیفیت روابط را بررسی و در نهایت نیز روشهای مدیریت تعارض را شناسایی نمایند.   4⃣ (پاداش ها): برای ارزیابی مشاور باید تشابه ها و تفاوتهای روشهای رسمی پاداش در سازمان (بسته های تشویقی، سیستمهای انگیزشی) و مفروضات کارکنان درخصوص سیستم های پاداش و تنبیه را شناسایی نماید.   5⃣ : ویس بورد موضوع رهبری را در میانه مدل قرار داده است، چون معتقد است وظیفه رهبر آن است که تعامل میان سایر محورها را نظارت نموده و توازن میان آنها را حفظ کند.   6⃣ : در آخرین محور ساز و کارهای مفید یا فرآیندهای کارآمد را ذکر کرده و برای شرح آن از این استعاره استفاده میکند :"سیمانی که اجزای یک سازمان را منسجم میگرداند و از آن چیزی بیشتر از یک محموعه احزای جدا از هم با نیازهای جداگانه می سازد".   🔴 وظیفه مشاور آن است که تعیین کندکدام سازو و کار ها (یا کدام جنبه از آنها) اعضا سازمان را در رسیدن به اهداف یاری می کنند و کدام بیش از آنکه مفید باشند بازدارنده هستند. زمانی که یک سازو کار بیش از حد دست و پا گیر شد، احتمالاً دیگر مفید نخواهد بود.   🔴 محیط: که داخل مدل دیده نشده، بعداً به آن اضافه شده و نقش مهمی در آن دارد.   ✍ منبع:  Burke, W. (1992). Organization Development: A process of learning and changing.   www.modiryar.com @modiryar
📖 حکمت ۴۵۸ درباب نشانه‌های ایمان ۞ الْإِيمَانُ أَنْ؛ ▪️تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ، ▪️عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ؛ وَ ▪️أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ؛ وَ ▪️أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ ۞ نشانه ايمان آن است كه: ▪️راست بگويى، آنگاه كه تو را زيان رساند، ▪️دروغ نگويى كه تو را سود رساند؛ ▪️آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويى و ▪️چون از ديگران سخن گويى از خدا بترسى. www.modiryar.com @modiryar