Modiryar | مدیریار
✍ تنبلی اجتماعی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ تنبلی دو حالت دارد: فردي و اجتماعي. «تنبلي فردي» حالتي است که فرد ميان دو انتخاب قرار دارد، يکي لذت آني و ديگري نفعي در آينده که براي کسب آن بايد از اين لذت گذشت. انتخاب کردن و نيز علم به زيانآور بودن انتخاب لذت فعلي و سودمند بودن نفع آينده، ابعاد مهم تنبلي هستند. انتخاب در اينجا به معناي آن است که يک #کنشگر_عاقل، بهصورت نسبي از مزايا و معايب هر دو گزينه آگاه است، يعني ميداند که الان چه ميکند و ميداند که انتخاب لذت آني در زمان حال، چه زياني براي فرد در آينده دارد و با علم به اين دو گزينه «انتخاب» ميکند. نوع ديگر تنبلي «تنبلي اجتماعي» است. تنبلي اجتماعي گاه محصول تنبلي افراد جامعه و برآيند تنبلي آنها است.
✅ يعني وقتي جمع کثيري از افراد، بيعمل و لذتطلب هستند، در سطح جامعه نيز اين فرآيند مشاهده ميشود. اين نوع از تنبلي، پيامدهاي متعدد دارد. کاهش سطح بهرهوري اداري، عدم اقبال بهکار طولانيمدت و سخت و … از اين موارد است. اما بعد ديگر تنبلي اجتماعي، حالتي است که افراد در سطح فردي رفتاري نسبتاً مطلوب دارند، اما اين رفتار در سطح جمعي به نتيجه مطلوب منتج نميشود كه دليل آنهم ناهماهنگي در سطح نهادهاي اجتماعي است. «تنبلی اجتماعی» یکی از مهمترین ویژگیهای رفتاری ناپسند است. این مساله بویژه در عدم تمایل به درس خواندن در مدارس و دانشگاهها، در کار اداری کارمندان، در تمایل زیاد به استخدام در دستگاه دولتی و عدم تمایل برای کسب تخصص و مهارت و #کارآفرینی، در وجود تعطیلی هاي فراوان سالانه و در موارد فراوان دیگر موجود است.
✅ به عقیده کارشناسان بسياري از رفتارهاي نامناسب اجتماعي بر جريان #تنبلی_اجتماعی حرکت مي کند. يکي از حوزه هاي جدي اين رفتار، حوزه روابط کار است. موضوع کار به عنوان منبع امرار معاش و کسب درآمد و رفاه از يک سو و از طرف ديگر پرورش روحيه خودباوري، اميد به آينده و اعتماد به نفس از طرف ديگر، يکي از مهم ترين نيازمندي های انسان را تشکيل مي دهد. بدون شک نيازها و توقعات دروني انسان بر محيط اطراف او اثرگذارند. کنشهاي دروني، انسان را به سوي خواسته هايش هدايت ميکند. کار يکي از عرصههاي بروز اين کنش هاي دروني است.
✅ #افراد_موفق کساني هستند که کار و شغل خود را از روي رغبت بر مي گزينند و اين اصل در کنار ويژگي مهم تلاش و پشتکار، که ريشه اي انکار ناشدني در علاقه دارد، ميتواند دروازه هاي موفقيت را به روي فرد باز کند. تنبلی اجتماعی مانع پیشرفت ملی است و هیچ پیشرفت و توفیقی در جوامع بشری بدون طراحی اهداف چالشی و تلاش برای رسیدن به آن محقق نمی شود. اگر می خواهیم کشور در مدار رشد و توسعه قرار گیرد باید روحیه تلاش و کار مضاعف و هدفمند در جامعه ترویج یابد. هر چند برخی از ابعاد تنبلی اجتماعی ریشه در فناوری دارد اما ریشه های فرهنگی این موضوع از ضرورت ایجاد بسترهای پرورشی و فرهنگ سازی در جهت مقدس انگاشتن کار و تلاش و توسعه آن در بین آحاد جامعه خبر می دهد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻۱۵ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بعضی انتصاب ها
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۱
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ بعضی انتصاب ها
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ موضوع #مدیریت همواره در کشور چالش اساسی بوده و هست. رویکردهای سلیقه ای، نگاه های حزبی و قبیله ای، گماردن افراد نالایق بر مناصب کلیدی، سو استفاده از جایگاه مدیریت، فامیل بازی و برخی دیگر از موارد این چنینی سبب گردیده آسیب های فراوانی به برخی جایگاه های مدیریت وارد گردد. این در حالی است که بر اساس آموزه های اسلام جایگاه مدیریت در واقع امانت و مسئولیت مهمی است که باید به اهل آن واگذار شود. اگر انسان همواره خود را در محضر خداوند ببینید و بداند و باور داشته باشد آن چه از امکانات مالی و تصمیم گیری یک نهاد دولتی در اختیار اوست امانتی است که باید در درگاه الهی پاسخگوی رفتار و گفتار خود باشد قطعاً دقت بیشتری خواهد داشت.
✅ متأسفانه علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های متمادی و در دولت های گوناگون وسواس و حساسیت لازم در برخی انتصاب ها صورت نگرفته است و بسیاری از چالش های فعلی پیامد #ناکارآمدی برخی مدیران بوده و هست. علاوه بر مواردی که در صدر این نوشتار در ارتباط با انتصاب های نامربوط عنوان گردید یکی از مهم ترین شیوه های انتصاب مدیران آزمون و خطا است که سبب هرز فرصت ها در آن مسئولیت خاص می گردد. از آن بدتر برچسب مدیر دائمی بر پیشانی برخی افراد است که علیرغم عدم توفیق در مسئولیت های مختلف بازهم فرصت عرض اندام در جایگاه های مدیریتی جدید را پیدا می کنند و این چرخه نامعیوب سبب می شود امور اجرایی کشور با اختلال مواجه گردد.
✅ #مدیران_نالایق امنیت روانی مجموعه زیردست خود را همیشه بر هم می زنند و از خصوصیات مهم آن ها فقدان یا ضعف جدی وجدان کاری است یعنی چون آنها بر اساس صلاحیت و استعداد انتخاب نشده اند بنابراین همیشه بیشتر انرژی روانی خود را صرف غلبه بر استرس های خیالی از دست دادن مدیریت می نمایند و بدون دلیل به زیر مجموعه خود و حتی مراجعین مشکوک می گردند و تضاد دائمی تفکر خیالی از دست دادن مدیریت و واقعیت های موجود عملاً آنها را به موجودی ستیزه گر و پرخاشگر تبدیل می کند که مدام می خواهند تعارضات درونی خود را با فرافکنی ویژگی های نادرست به دیگران جبران کنند.
✅ هر چند برخی نهادهای مطالعاتی آیین نامه های خاصی در ارتباط با شیوه انتصاب مدیران تدوین کرده اند اما در عمل روند انتخاب و #انتصاب_مدیران هیچگاه شیوه ای استاندارد و قابل اطمینان نیافته است. مدیریت مهم ترین فعالیت بشری است. هیچ گاه گروهی به موفقیت و پیشرفتی نائل نگردیده اند مگر این که تحت مدیریت فرد لایق، کاردان و شایسته ای قرار داشته اند. پس ضرورت دارد نگاه ساده انگارانه برخی افراد در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران تغییر یابد و با گذر از منافع و مصالح شخصی و با رعایت حدود قانون و اخلاق افراد شایسته را در مناصب کلیدی انتخاب نمایند و امور را به اهل و شایسته ی آن واگذار کنند.
✅ تعهد و تخصص دو بازوی مهم مدیریت است که باید افراد با بهره گیری از آن وظایف مدیریتی خود را به انجام رسانند. به تعبیر #امیرالمؤمنین علیه السلام جایگاه مدیریت نباید در دیدگاه افراد همچون طعمه و یا فرصتی برای منافع شخصی باشد پس هر کسی که مسئولیتی به او پیشنهاد شد در صورتی که در خود صلاحیت لازم را نمی بیند از پذیرش آن امتناع ورزد تا مدیون مردم نگردد و بتواند در محضر خداوند متعال پاسخگو باشد. عمر انسان همچون برق و باد می گذرد و تا به خود بیایی باید بار سفر بسته و از این دنیا به سرای باقی هجرت کنی پس صد حیف که این فرصت زندگی و خدمت به خلق با نشستن در جایگاهی بگذرد که متعلق به تو نیست.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۱
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بینای دیگران
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ بینای دیگران
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ نمی شود در شهر زندگی کنی، زمین و زمان را قضاوت کنی، در مورد هر اتفاق کوچک و بزرگی اظهار نظر کنی و از مسئولیت های و تکالیف خود سخنی به میان نیاوری. عده ای هستند که به قول قدیمی ها کور خود هستند و بینای دیگران. هر رفتار و گفتار دیگران را قضاوت می کنند و به تعبیری مو را از ماست مردم بیرون می کشند و از خود غافل می شوند. نقل از #پیامبر_اعظم(ص) حدیث ارزشمندی است که می فرماید: «خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیب های مردم باز دارد.» یکی از خصوصیات مهم برای زندگی در شهر قانون مداری و تکلیف گرایی شهروندان است.
✅ ما نسبت به شهر و سایر #شهروندان تکالیفی داریم که باید نسبت به آن آگاه باشیم و دِین خود را ادا کنیم. حفظ احترام مردم، رعایت حدود قانون، مشارکت در اداره شهر، مهربانی با شهروندان، حفظ محیط زیست شهری تنها بخشی از مهم ترین سرفصل های رفتاری و مسئولیت پذیری مورد نیاز برای زندگی شهروندی است. در واقع شهر زمانی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد که در ابتدا هر فردی جایگاه خود را بشناسد، به وظایف و حقوق خود آگاه باشد و نسبت به انجام تکالیف خود اهتمام ورزد. متأسفانه همان عده ای که بیشترین ادعا را دارند در عمل کمترین مشارکت را می نمایند.
✅ همان گروهی که به تمامی پدیده ها و رخدادهای محیطی انتقاد دارند، از همه گلایه می کنند و به گونه ای ارادی یا غیرارادی #امید_مردم را کمرنگ می کنند افرادی هستند که کمترین مشارکت در اداره شهر را دارند و در ادای وظایف خود نیز کوتاهی می نمایند. عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهر امروزه یکی از مفاهیم عمده و اصلی یکپارچگی، همگرایی و توسعه پایدار به شمار می رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی کرده اند تا با جلب مشارکت های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح ها و برنامه ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند.
✅ یکی از موارد مهم در این راستا که در قالب #فرهنگ_شهروندی از آن یاد می شود حس مسئولیت و تعلق شهری است که باید به صورت مستمر افزایش یابد. این امر اعتماد اجتماعی مردم به یکدیگر را افزایش داده و سبب ایجاد احترام و علاقه عمومی می گردد و شهر را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می نماید. شهر همگرا یک رویکرد جامع و فراگیر برای توسعه شهری پایدار است که چالشهای شهری را به فرصت تبدیل میکند این فرصت تنها در حالتی ایجاد می گردد که آحاد شهروندان در ابتدا گفتار و عمل خود را با قواعد و اصول استاندارد شهروندی تنظیم نمایند سپس به سایر مردم بپردازند.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تبیین
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تبیین
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ مراتب اخلاق و انسانیت را #تبیین کنید، روشنگری نمایید، به زبان روز سخن بگویید و برای مصادیق آن در جامعه امروز حرف پسندیده و قابل قبول ارائه نمایید. مخاطب این سخن اصحاب قلم، اندیشه، رسانه، نخبگان و مسئولان هستند و همه افرادی که آزادانه دل در گرو پیشرفت کشور و توسعه مراتب اخلاقی و انسانی در جامعه دارند. «تبیین» یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود، مورد تحریف قرار گیرد و دشمن یا هر فرد دیگری آن را از مسیر حقیقی و عقلانی خودش منحرف کند. به بیان دیگر تبیین به معنای بیتفاوت نبودن انسان نسبت به ذهنی است که به کمک نیاز دارد و باید تعلیم ببیند.
✅ امروز به خاطر ظهور #فضای_مجازی و شبکه های اجتماعی هر کسی فرصت یافته است کلام و سخن خود را بی پروا انتشار دهد و با شیوه های مختلف برای آن تبلیغ نماید. در این وانفسای «جنگ داده و جنگ محتوا» گاهی برای عده ای که خصوصاً تجربه کمتری در مواجهه با این چنین مواردی دارند «فرایند تشخیص» مختل می شود و تمیز دادن سره از ناسره به راحتی صورت نمی پذیرد. چه بسیار نوجوان ها و جوان هایی که از این طریق در مسیر نادرستی قدم برداشته و عمر خود را به تباهی رسانده اند. کسانی که در این عرصه سواد، توانایی و صلاحیت دارند اگر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند قطعاً در افزایش انحرافات اجتماعی باید خود را مقصر بدانند. نمی توان زیر بار این هجمه سنگین از دروغ پراکنی هدفمند و اراجیف رسانه های مجعول که به دنبال ایجاد ناامیدی و تفرقه بین مردم هستند با اقدامات سطحی و عادی جریان فرهنگی ایجاد نمود.
✅ باید بپذیریم شیوه های عادی و جاری پاسخگوی نیاز جامعه ی امروز نیست و باید روش #تولید_محتوا و تبیین اخلاق و انسانیت در جامعه در سطح و محتوا، در کمیت و کیفیت به نحو چشمگیری ارتقا یابد. جهد به معنای تلاش و کوشش جدی است وقتی واژه «جهاد» قبل از یک موضوع بیان می شود به آن موضوع سطح و عمق حداکثری می بخشد، از یک حرکت و فعالیت عادی خارج می گردد، خلوص، تقوا و تلاش حداکثری با آن عجین می شود و در رأس همه ی این موارد حرکتی در راستای رضای الهی از آن توقع می رود که رویکردی فعالانه، خالصانه و آگاهانه دارد. برای همین واژه «جهاد تبیین» مطرح می شود تا موضوع «تبیین» را قوام بخشد و «رسالت روشنگری» را به سرانجام رساند.
✅ «تبیین حقایق عالم، تبیین وجود خود انسان، تبیین ظرفیتها و استعدادهای انسان، تبیین راهی که باید در آن قدم برداشت» مهم ترین سرفصل های #جهاد_تبیین است که باید در شرایط فعلی به آن توجه ویژه ای داشت. در این راستا «تحول گرایی، کار فرهنگی و گفتمانسازی، نقد منصفانه و مطالبهگری» از مهم ترین ابزارها محسوب می شوند. امروز اخلاق حلقه ی گمشده ی کارکرد نظام های بشری است. در سراسر دنیا پدیده های شومی همچون؛ همجنس گرایی، شیطان پرستی، ارتباطات نامتعارف با حیوانات، جنگ و کشتار، استعمار و استثمار و بسیاری دیگر از مواردی که همه از وادی انسانی و اخلاقی به دور است رواج یافته و به دنبال صدور آن به همه نقاط عالم هستند. پس باید هوشیار باشیم و مراتب انسانیت و اخلاق را که با فطرت آدمی مطابقت دارد بیشتر از گذشته در جامعه تبیین نماییم تا ابر سیاه تردید کنار رفته و حقیقت بر همگان آشکار گردد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ غفلت جایز نیست
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سهشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۱۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar