💢 منطق
ابزار اصلی مورد استفاده در روش های حصولی (در نتیجهگیری فلسفی و علمی و مرحله ی دومِ دین و عرفان) منطق است. منطق هم از دو روش اصلی (استقرا و قیاس) مسائل را حل میکند. روش سوم استدلال منطقی هم ترکیبی از این دو روش است. در طول تاریخ برای اثبات و استدلال منطقی دو روش وجود داشته است. (استقرا و قیاس).
💢 استقرا
در #استقرا چندین آزمایش انجام میدهیم یا اینکه چند نمونه را می بینیم و نتیجه را به تمام نمونههای مشابه نسبت می دهیم. یعنی بر طبق شکل حرکت پایین به بالا یا تعمیم از جز به کل. مثال دیگر اینکه چند بار و در چند شرایط مختلف آزمایش کنیم و مثلاً ببینیم که آب در صددرجه به جوش می آید بعد نتیجه بگیریم که پس در کل آب در صددرجه به جوش می آید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
💢 قیاس
در #قیاس، استدلال از کل به جزئیات بسط یافته و نتیجه حاصل میشود. قیاس یعنی اینکه ابتدا یک اصل کلی را بپذیریم (یا با اعتماد به نظر مرجعی علمی مثلاً یک پیامبر یا بر طبق یه منطق کلی)، بعد بگوییم که هر چیزی که از این جنس است بر طبق همین اصل رفتار خواهد کرد. بر طبق شکل یعنی حرکت بالا به پایین. مثلا منطق زیر را در نظر بگیرید:
▪️مقدمه کبری (کل):
همه انسان ها فانی هستند.
▪️مقدمه صغری (جزء) :
سقراط انسان است.
▪️نتیجه:
پس سقراط هم فانی است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
💢 قیاس در #قیاس، استدلال از کل به جزئیات بسط یافته و نتیجه حاصل میشود. قیاس یعنی اینکه ابتدا یک اصل
💢 #قیاس
▪️در غرب پس از #فرانسيس_بيكن (یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فلاسفه غرب) قياس تقريبا كنار گذاشته شد. (البته در علوم تجربي). به عبارت دیگر قياس را تاتالوژي (همانگويي) ميانگاشتند. این اتفاق به عنوان یکی از دلایل اصلی پیشرفت سریع علوم کاربردی در غرب و آغاز رنسانس نام برده میشود. البته به همراه عوامل دیگری مثل جنگ های صلیبی، فتح آندلس و فتح قسطنطنیه و طاعون و ... که خودش مبحث جدایی است.
▪️فرانسیس بیکن تعمیم حقایق با استفاده از شیوه مشاهده مستقیم پدیده ها را مطرح کرد.او گفت که برای درک و شناخت هر چیزی باید آن را آزمایش کرد، دید و بعد تعمیم داد و نتیجه گرفت نه این که همینطوری کلی آن را پذیرفت (اشاره به روش استقرا). بنابراین اتفاقی که افتاد این بود که همه دانشمندان به سمت آزمایش و تجربه و کشف کردن رفتند. پس مطالعه کردند، سرزمین های جدید را کشف کردند، کتب شرق را خواندند و با تلاش پیشرفت کردند.
▪️اما کم کم مشکلی بوجود آمد: نکته اینجاست که منطق استقرایی به تنهایی نمیتواند سیستم فکری کاملی برای حل مشکلات علمی باشد، چون گردآوری نابسامان تحقیقات فردی، بدون درک پیوسته یا هدف منسجم، باعث میشود که کنکاش های فکری بشر در بیشهزار سردرگمیها آواره شود و به ندرت بتواند راهی به کلیتها یا اصول منطقی پیدا کند. مثلا نمیتوانیم پیش بینی کنیم، چون پیشبینی آینده که از امروز قابل آزمایش کردن نیست. و همینطور اگر مشکلی را بخواهیم پیدا کنیم، به نظر شما چندین آزمایش انجام دهیم و از کجا شروع کنیم؟ یا مثلاً اگر یک دستگاه خوب کار نمیکند چطور مشکل را پیدا کنیم؟ چند قسمت آن را و چند بار و تا کی آزمایش کنیم؟
بنابراین منطق قیاس _ استقرایی به وجود آمد که تا امروز هم ادامه دارد.
💢 #قیاس_استقرایی
▪️#چارلز_داروین، روش قیاسی ارسطو را با روش استقرایی بیکن منسجم ساخت و روش قیاس _ استقرا را که اکنون بنیان روش علمی و تحقیقات علمی تلقی میشود را بنیان نهاد. در این شیوه پژوهشگر اطلاعات و دانسته های خود را در قالب یک فرضیه ارایه میدهد (انگار با یک اصل موقتی در روش قیاس شروع میکند). در پرتو این اطلاعات، فرضیه میتواند تأیید یا رد شود. اگر تأیید شد آن اصل اولیه را به همه حالات بسط میدهد (یعنی استقرا) و اگر تأیید نشد، فرض دیگری را امتحان میکند.
🔴 نکته: در روش علمی، هرگز بیش از اندازه به نتایج بدست آمده، اعتماد نمیشود.
▪️محقق همواره باید فرضیه خویش را در بوته آزمون قرار دهد و هرگز نباید تلاش در اثبات آن داشته باشد. بلکه باید تلاش کند که آن را رد کند در این صورت اگر فرضیه رد نشد، پس میتوان گفت در حال حاضر (یعنی تا رد نشدن آن) به این نتیجه اعتماد کرد و آن را به عنوان یک تئوری پذیرفت.
در انجام تحقیقات بر پایه روش علمی باید چشم خود را بر دانسته ها ببندیم و مانند کور با عصا، که همان روش علمی است، فرضیه خویش را آزمون نماییم و هرگز پیش داوری نکنیم. مولوی حقایق را به آیینه ای شکسته تشبیه میکند و میگوید که وظیفه انسان ها است تا تکه های آن را بیابند و به یکدیگر متصل نمایند.
▪️پس مفهوم فرضیه را فهمیدیم. اینکه یه حدس و گمان اولیست که سعی در رد آن داریم و اگر نتوانستیم ردش کنیم، به یک تئوری مبدل می شود. بهتر است که نگوییم اصل علمی و بلکه باید تئوری علمی خطاب شود. بنابراین علم شامل یک سری تئوریهائی است که در اصل فرضیههایی بودند که با آزمون علمی فعلاً نتوانستیم ردشان کنیم. پس علم یعنی فرضیه ای که از بوته ی آزمایش درآمده.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مدل نظری تغییر نگرش در قرآن
✍ #دکتر_فرامرز_عابدینی
#نگرش
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اصول تغییر نگرش و اصلاح رفتارهای انحرافی
📖 بر اساس مبانی قرآنی
#نگرش
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#هماهنگی، مجموعهای از ساز و كارهای ساختاری و انسانی است كه برایمرتبط كردن مؤثر اجزای هر نظام (جامعه)، برای تسهيل در كسب اهدافطراحی میشود.
#عکس_نگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🦁 لشگر گوسفندان که توسط یک شیر فرماندهی می شود می تواند؛ لشگر شیران را که توسط گوسفند فرماندهی می شود شکست دهد.
#فرماندهی
#عکس_نگار
#اهمیت_فرماندهی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📸 عدم کادرسازی مدیریت
#کادرسازی
#جانشین_پروری
#شایسته_سالاری
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تعامل بین قلمروهای سیستم های فرماندهی، کنترل و فرآیند کاری سامانه های اطلاعاتی پیشرفته
#سامانه_پیشرفته_اطلاعاتی صحنه نبرد کـه زیرسامانه های طـرح ریزی، هدایت عملیات و مدیریت را پشتیبانی اطلاعاتی می نماید، نقش کلیدی در هدایت کلی عملیـات بـه عهده دارند زیـرا بـرحسگرها اعمال مدیریت نموده و بر حسب نیاز، فرامین لازم را در مورد نحوه فعالیت آنها، تخصیص هـدف، انتخـاب سلاح مناسب اعمال می نماید. در این سیستم خروجی بعضی از انواع حسگرها مستقیم به واحـدپرتاب نظیر توپ یـا موشـک متصـل اسـت و در صـورت دریافـت اطلاعات حیاتی نظیر اعـلام خطر (حملـه آنـی دشـمن در یـک منطقه)، مستقیماً فرمان آتش را صادر می کند. بـه عبـارت دیگر چنین حسگرهایی با دریافت کامل اطلاعـات از محـیط پیرامـونیخود نیازي به پردازش مجدد ندارند. به طور کلی قابلیت های این سامانه عبارتند از:
▪️مدیریت حسگرها
▪️تهیه تصاویر عملیاتی مشترک
▪️خودکارسازی مدیریت جنگ الکترونیک
▪️ایجاد جریان گردش یکنواخت اطلاعات
▪️پردازش خودکار اطلاعات و انتشار آنها به مبادی ذیربط
▪️مشخص نمودن میزان سطح دسترسی اطلاعات برای هر رده
▪️ترکیب اطلاعات چندین حسـگر و تبـدیل آن بـه یـک تصویر واضح در صحنه نبرد
▪️دریافت داده های ورودی از حسگرهای مختلف به پایگاه داده ها به صورت خودکار
▪️فعالسازی سیستم حسگر به سکوی پرتاب و مشخص ساختن اهداف با اولویت بالا برای هدف گیری دقیق
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مؤلفه ها و شاخص های فرماندهی و کنترل با رویکرد دانش بنیان
#کنترل
#فرماندهی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 این #تلویزیون بر حسب #محتوا به صورت عمودی و افقی قابلیت چرخش دارد و هنگام خاموشی در پشت دیوار پنهان می شود. همچنین با سنسور و دوربین هایی که دارد بر کیفیت عملکرد و ورزش کاربر نظارت دارد.
#کلیپ_کوتاه
#فناوری_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کاربرد این نمایشگرهای شفاف به عنوان شیشه واگن #مترو است که مسافران اطلاعات مسیر را در نقشه مشاهده می کنند.
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📔 #جستارهایی_در_باب_عشق
✍ #آلن_دوباتن
چرا مرا دوست نداری؟ همان اندازه سوال غیرممکنی است (هرچند کمتر آزاردهنده است) که پرسیدن این که چرا دوستم داری؟ در هردو مورد، در چارچوب عشق، رودرروی اراده ضعیف قرار میگیریم، در مقابل این واقعیت که عشق، موهبتی است که به ما هدیه شده، موهبتی که هرگز نه میتوانیم و نه لیاقتش را داریم که تشخیصاش بدهیم. در پرسشهایی از این دست، مجبوریم یا به سوی خودبینی کامل تمایل پیدا کینم یا از طرف دیگر، به حقارت مطلق: مگر چه کردهام که مستحق عشق باشم؟ پرسشی که عاشق شریف و فروتن میپرسد؛ کار بدی نکردم. مگر چه کردهام که از عشق محروم باشم؟
#کتابنگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📔 #ناطور_دشت
✍ #جروم_دیوید_سالینجر
#The_Catcher_in_the_Rye
پسر، موقعی که آدم میمیرد، این مردم خوب آدم را از چهار طرف محاصره میکنند. من امیدوارم که وقتی مُردم، یک آدم بافهم و شعوری پیدا بشود و جنازهی مرا توی رودخانهای، جایی بیندازد. هرجا که میخواهد باشد، ولی فقط توی قبرستان، وسط مردهها، چالم نکنند. روزهای یکشنبه میآیند و روی شکم آدم دسته گل میگذارند، و از این جور کارهای مسخره. وقتی که آدم زنده نباشد، گل را میخواهد چه کار؟ مرده که به گل احتیاجی ندارد… آدم تا زنده است باید از کسی که دوستش دارد گل هدیه بگیرد.
#کتابنگار
#ناتور_دشت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📔 #متعلقات_و_ملحقات
✍ #آرتور_شوپنهاور
برای مردم تفکر همچون باری طاقت فرساست. بنابراین همان قدری که کار حرفه ای شان ایجاب میکند می اندیشند و همانقدری که برای تفریحاتِ مختلفشان لازم است و نیز برای گفتگو و بازی، که ازین رو باید طوری ترتیب داده شوند که آنها بتوانند با حداقل اندیشه ی ممکن کارشان را پیش ببرند ولی اگر در اوقات فراغتشان چنین تسهیلاتی نداشته باشند به جای اینکه کتابی به دست بگیرند و قدرت اندیشه شان را محک بزنند، ساعت ها کنار پنجره ولو میشوند و به پیش پا افتاده ترین اتفاقات چشم می دوزند و به این ترتیب واقعا برایمان میشوند مصداق این سخن آریوستو که: چه رقت آورند ساعاتِ بیکاریِ نادانان!
#کتابنگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مقایسه تاب آوری و آسیب پذیری
#تاب_آوری
#آسیب_پذیری
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مکانی تاب آروی در برابر سوانح
#مدل_مکانی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ گروهها و ارکان مدیریت خطر بحران اجتماع محور
#بحران
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ شاخصهای سرمایه اجتماعی مرتبط با بحران و عوامل مؤثر بر آن
#بحران
#مدیریت_بحران
#سرمایه_اجتماعی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مؤلفههای مدیریت ریسک بحران
✍ (ادراکی و رفتاری)
#بحران
#مدیریت_بحران
#مدیریت_ریسک
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📸 همدلی و یکرنگی راز موفقیت در زندگی
#همدلی
#یکرنگی
#موفقیت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar