eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
مدیریت چیست؟ ✅ قصد دارم چند کلامی راجع به مدیریت و چیستی آن سخن بگویم. شاید این نوشتار بیشتر از آن که بر پایه یافته های علمی باشد تحلیلی عمومی و نظری و مبتنی بر شاخص های تجربی است. سئوالاتی جدی اساسی همواره در مطالعات مدیریت و اسناد علمی حاصل از آن وجود دارد که به راستی مدیریت علم است یا هنر، حرفه است یا شغل، است یا ذاتی؟ و... پاسخ به مجموع این سئوالات هر چه که باشد بدون هر گونه قضاوتی در جای خود محترم است. زیرا هنوز بعد از سال ها بین نظریه پردازان مدیریت وحدت نظری در ارتباط با بسیاری از موارد ذکر شده وجود ندارد. بحث درباره مدیریت از گذشته های دور همواره مد نظر جامعه انسانی قرار داشته است؛ زیرا از لحظه ای که بشر پا به عرصه هستی گذارد و با خانواده، قوم و قبیله خویش زندگی جمعی را شروع کرد،‌ اندیشه هدایت و مدیریت همان مجموعه کوچک را در ذهن خود پرورش داد. ✅ در عصر حاضر نیز که علوم مختلف، فناوری و دانش چشمگیری داشته و سازمان‌های بزرگ صنعتی و تولیدی ایجاد شده است، مهم‌ترین مسئله، چگونگی اداره‌ی مجموعه‌های عظیم انسانی است. به نظر می رسد مدیریت قبل از هر چیزی یک «مدل ذهنی» است که کلیه فکرها، رفتارها و تصمیم های مدیران را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیار اهمیت دارد که نگرش یک مدیر چگونه است و به میز مدیریت، منابع انسانی و امکانات و موقعیت های حاصل از مسئولیت چه نوع نگاهی دارد. به عنوان مثال این که مدیر خود را «ولی نعمت» کارکنان و مردم می داند و یا این که مردم را ولی نعمت خود می داند مسیر حرکت و نوع رفتارش را مشخص می کند. به این مورد می توان موارد دیگری را نیز افزود. ✅ این که در ذهن یک مدیر مجالی برای خدمت است یا فرصتی برای تأمین مصالح و منافع شخصی، جایگاه مدیریت را امانتی می داند برای خدمت به مردم یا غنیمتی برای بهره برداری شخصی، خود را «مسئول» می پندارد یا «مقام» و سایر مواردی که در چهارچوب ذهنی یک مدیر وجود دارد که تعریف وی را از مدیریت ترسیم می کند همه تعیین کننده مسیر و شیوه اعمال مدیریت خواهد بود. افراد بسیاری هستند که هنوز تعریف صحیح و منطقی از مسئولیت های سازمانی آن هم در قالب حکومت اسلامی ندارند. شاید به همین دلیل است که در آموزه های مدیریتی در شریعت و اخلاق تأکید بسیاری بر شناسایی و چهارچوب مسئولیت وجود دارد و بیت المال مسلمین و حق الناس به عنوان مهم ترین امانت هایی قلمداد می شود که به افراد مسئول واگذار می گردد. ✅ چقدر زیان کار است مدیری که را نمی شناسد و از کوتاه بودن عمر دنیا غفلت می کند و زمانی که در منصبی قرار می گیرد چشمش را بر روی قانون، وجدان، اخلاق و شریعت می بندند و نسبت به رعایت حقوق مردم و امانت داری بیت المال اهتمام لازم را ندارد. شاید بسیاری از کسانی که در دوران مسئولیت خود خسارت های زیادی به نظام مدیریتی کشور وارد ساخته اند و یا عامل فساد مالی و اداری بوده اند در ابتدا چنین قصدی را نداشته اند. بلکه در مرور زمان که مزه قدرت را چشیده و موقعیت های آن را مصادره شخصی نموده به چنین مواردی آلوده شده اند. پس باید مکرر به خود و دیگران تذکر دهیم که بنا به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام اگر مسئولیت و قدرت مدیر در خدمت به مردم، جامعه ی اسلامی و احیای حق خرج نشود از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است. پس قبل از هر اقدامی لازم است ابتدا بدانیم مدیریت چیست، چه حدودی دارد و چگونه باید آن را اعمال نمود که مورد رضای الهی قرار گیرد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۸ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
#انس_با_نهج_البلاغه 📖 خطبه ۳ در باب ارزش دنیا #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
📖 خطبه ۳ در باب ارزش دنیا ۞ روز بيعت فراواني مردم چون يال‏هاي پر پشت کفتار بود از هر طرف مرا احاطه كردند، تا آن كه نزديك بود حسن و حسين(ع) لگد مال گردند و رداي من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّه‌‏هاي انبوه گوسفند مرا در ميان گرفتند. امّا آنگاه كه به پاخاستم و حكومت را به دست گرفتم، جمعي پيمان شكستند و گروهي از اطاعت من سرباز زده و از دين خارج شدند و برخي از اطاعات حق سر بر تافتند، گويا نشنيده بودند سخن خداي سبحان را كه مي‏فرمايد: «سراي آخرت را براي كساني برگزيديم كه خواهان سركشي و فساد در زمين نباشند و آينده از آن پرهيزكاران است» آري به خدا آن را خوب شنيده و حفظ كرده بودند، امّا دنيا در ديده آنها زيبا نمود و زيور آن چشم‏هايشان را خيره كرد. سوگند به خدايي كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر حضور فراوان بيعت كنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمي‏كردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگي ستمگران، و گرسنگي مظلومان، سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش مي‏ساختم، و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سيراب مي‏كردم، آنگاه مي‏ديديد كه دنياي شما نزد من از آب بيني بزغاله‏‌اي بي ارزش‏تر است. گفتند: در اينجا مردي از اهالي عراق بلند شد و نامه‌‏اي به دست امام(ع) داد و امام(ع) آن را مطالعه مي‏‌فرمود گفته شده، مسايلي در آن بود كه مي‏‌بايست جواب مي‏داد. وقتي خواندن نامه به پايان رسيد، ابن عباس گفت يا اميرالمؤمنين چه خوب بود سخن را از همان جا كه قطع شد آغاز مي‏كرديد امام(ع) فرمود: هرگز اي پسر عباس، شعله‏‌اي از آتش دل بود، زبانه كشيد و فرو نشست. ابن عباس مي‏گويد، به خدا سوگند بر هيچ گفتاري مانند قطع شدن سخن امام(ع) اين گونه اندوهناك نشدم، كه امام نتوانست تا آنجا كه دوست دارد به سخن ادامه دهد. ۞ وَ النَّاسُ الى كَعُرْفِ الضَّبُعِ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عطافى مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ فسق آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ قَالُوا وَ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ كِتَاباً فَأَقْبَلَ يَنْظُرُ فِيهِ (فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ) قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَوِ اطردت مقالتك مِنْ حَيْثُ أَفْضَيْتَ فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ تِلْكَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَاللَّهِ مَا أَسَفْتُ عَلَى كَلَامٍ قَطُّ كَأَسَفِي عَلَى هَذَا الْكَلَامِ أن لا يَكُونَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام بَلَغَ مِنْهُ حَيْثُ أَرَادَ. www.modiryar.com @modiryar
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو 🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۴۵ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻دوشنبه
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو ✍ ✅ با وجود اقدامات صورت گرفته شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته در سطحی که برازنده ی نامش و یا شایسته ی فرهنگی کشور است حرکت کند. کافیست نگاهی به پیرامون خود داشته باشیم و ببینیم چه بلایی بر سر اخلاق و فرهنگ در جامعه آمده است تا جایی که رهبر انقلاب می فرماید: «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم». این نهاد از عدم به روز رسانی سامانه ارتباطی و قیمومیت نظری آن با نهادهای اجرایی حوزه فرهنگی رنج می برد. ✅ به راستی کدامیک از نهادهای کشور در حوزه های آموزش، رسانه، فرهنگ و سایر مجموعه های ذیربط، در عمل خود را موظف به حرکت در مسیر سیاستگذاری و یا در مقام پاسخگویی به این نهاد می دانند؟ کافیست نگاهی دقیق تر به خروجی محصولات فرهنگی در حوزه های سینما، صدا و سیما و یا حتی خروجی های دانشگاه ها داشته باشیم تا دریابیم به چه میزان حرکت فرهنگی کشور بر مبنای ریل گذاری های این نهاد صورت می پذیرد. باید موارد زیر در طرح و عمل شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار دهد: 1⃣ : یک الگوی مفهومی مناسب بر اساس ثقلین از ضرورت های تحقق اهداف فرهنگ اسلامی است. این الگوی مفهومی باید از سه خصوصیت برخوردار باشد: «جامع و مانع» باشد، «ارتباط و انسجام» بین متغیرها را تبیین کند و «وزن و اولویت» متغیرها را براساس مدل ارزشی و نظام معرفتی خود تبیین کند. 2⃣ : به جز الگوی مفهومی، ما به مدلهای کاربردی نیاز داریم، مدلهایی برای طراحی مفاهیم پایه که مبانی نقشه مهندسی فرهنگی را طراحی کنیم. این امر نیاز به مدل و روش دارد که ما فاقد آن هستیم. در حوزه شاخص‌ها (به جزموارد محدود) به صورت مشخص و جدی با نگاه دینی به بحث شاخص‌ها و استانداردها نپرداخته‌ایم. شاخص‌ها جایگاه مهم و اصلی را در نمایش گری وضعیت موجود و مطلوب (متأثر از نظام ارزش‌ها) بازی می‌کنند. 3⃣ : در بحث ابزارهای برنامه‌ای مشخصاً از دو «نقشه علمی» و «نقشه اجرایی» در حوزه مهندسی فرهنگی نام برده می‌شود. اگر ما ابزارهای منطقی و شاخصی را داشته باشیم در حوزه برنامه‌ای هم می‌توانیم به این نقشه‌ها برسیم. به این ابزارهای نرم می‌توان ابزارهای سخت‌افزاری مانند بودجه و تجهیزات را هم اضافه کرد. 4⃣ : تا وقتی قدرت شاخص نگاری بر اساس چشم انداز نظام اسلامی را نداشته باشیم همواره شاخص های تحمیل شده مادی محور توسعه و عدم توسعه خواهند بود. هرچند نظام اسلامی در سالهای اخیر توانسته است حتی با همان شاخص‌های مادی، عرض اندام کند اما تا برپایی نظام کامل اسلامی فاصله زیادی داریم. 5⃣ : پیوست فرهنگی، از مهمترین ابزارهای نظارت و ارزشیابی فرهنگی است که چهار موضوع مهم را با رویکرد فرهنگی رصد می‌کند: ▪️اول؛ سیاست‌ها و راهبردهای کلان کشور (درشورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام)، ▪️دوم؛ طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی، ▪️سوم؛ تصمیمات و مصوبات قوای مجریه و قضائیه و ▪️چهارم؛ پروژه‌ها و اقداماتی که متولی آن دستگاه‌های بخش خصوصی و عمومی و دولتی است. باید کمی واقع بینانه تر با مسائل و پدیده های فرهنگی و اجتماعی برخورد نماییم. با توجه به تحول اساسی که در عرصه های مختلف رسانه ای، آموزشی و فرهنگی در جهان رخ داده است ضرورت دارد در عرصه فرهنگی طرحی نو در اندازیم و با فاصله گرفتن از روش های کلیشه ای و ناکارآمد زمینه ظهور و بروز اندیشه های نو و ایده های تحول آفرین فرهنگی در چارچوب مبانی ارزشی را فراهم آوریم. 🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۴۵ www.modiryar.com @modiryar