eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
795 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیران تازه به دوران رسیده 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۴۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
مدیران تازه به دوران رسیده ✅ مدیری که از جایگاهی که به دست آورده و پستی که بر آن تکیه زده بسیار خوشحال است و به جای آن که احساس مسئولیت نماید، استرس خدمت به مردم و کشور را داشته و نگران مراقبت از باشد به فکر منافع و مصالح شخصی، تشریفات اداری و برخی از امکانات مدیریتی است، عبای آن پست به تنش گشاد است و لیاقتش را ندارد. در واقع جایگاه ها و مناصب مدیریتی اگر رویکردی جز رضای الهی و خدمت به مردم داشته باشد وبال و عذاب انسان است و هیچگونه ارزشی ندارد. آنچنان که حضرت امیر المومنین علی(ع) در اواخر خطبه سوم نهج البلاغه با بیانی فصیح و عبرت آموز به دلایل پذیرفتن خلافت اشاره دارد و می فرماید: «در روز بیعت فراوانی مردم چون یال های پرپشت کفتار بود. از هر طرف مرا احاطه کردند تا آنکه نزدیک بود حسنین (ع) را لگد مال کنند و ردای من از هر دو طرف پاره شود. ✅ سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمی کردند، اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته رهایش می ساختم و آخر خلافت را به کاسه ی اول آن سیراب می کردم آنگاه می دیدید دنیای شما نزد من، از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است.» با این که بسیاری از ما در زندگی بی ارزشی و بی وفایی دنیا را تجربه نموده ایم اما زمانی که در موقعیت خاصی قرار می گیریم گویی این مهم را فراموش می کنیم و انگار هرگز آن را ندیده و نچشیده ایم. افرادی که بر کرسی تصمیم گیری امور مردم می نشینند و تخت گاز می روند و از یاد می برند در کمین است و می بیند هر آن چه آدمی انجام می دهد در دنیا و آخرت در گروه زیان کاران خواهند بود. ✅ بر اساس آموزه های اسلامی امانت و فرصت خدمت است نه طعمه ای برای لذت جویی و بهره برداری دنیایی. چه زیان کار خواهند بود افرادی که به خاطر چند روز مواهب دنیا از فرصت خدمت به مردم برا مطامع، منافع و مصالح فردی استفاده می کنند، خدا و مردم را از یاد می برند و خدایی ناکرده به بیت المال چنگ می اندازند. عمر انسان همچون برق و باد می گذرد و تا انسان بخواهد طعم لذت مواهب دنیا را بچشد باید آن را بگذارد و برود پس چگونه آدمی دچار غفلت می شود و فراموش می کند کجا قرار دارد و چه تکلیفی بر عهده اوست؟ هر کسی به جایگاهی رسید که امور مردم و بیت المال در اختیار او قرار گرفت باید مکرر به خود و اطرافیانش تذکر دهد، تمرین کند و خویشتن را محاسبه نماید که دچار غفلت نگردد و از امانتی که در دست دارد به نحو شایسته ای مراقبت و محافظت نماید و آن را به اهلش بسپارد. ✅ تازه به دوران رسیده یا همان هایی که می خواهند همه کاستی های زندگی خود را در پستی که به دست آورده اند جبران نمایند شایستگی لازم برای مدیریت در جامعه اسلامی را ندارند. اگر وسواس ما نسبت به جایگاه های مدیریتی و حفظ بیت المال و منافع مسلمین افزایش یابد سلامت مدیریتی ایجاد می گردد و نظام اداری از انحرافات مالی و اداری مصون می ماند. این سیره مدیریت انقلابی و جهادی که بارها در توصیه های رهبر انقلاب مدیران کشور به آن ملزم گردیده اند. حق و حقیقت را یاری کند حتی اگر به زیان شما باشد که خداوند خود نیکوکاران را پاداش می دهد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۴۶ www.modiryar.com @modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 باعث می شود موبایل و تبلت شما در عرض چند ثانیه تبدیل به یک کامپیوتر شود و بتوانید در هر زمان و مکان کار کنید و می توانید هم تایپ و هم بازی را انجام دهید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
مدیریت چیست؟ ✅ قصد دارم چند کلامی راجع به مدیریت و چیستی آن سخن بگویم. شاید این نوشتار بیشتر از آن که بر پایه یافته های علمی باشد تحلیلی عمومی و نظری و مبتنی بر شاخص های تجربی است. سئوالاتی جدی اساسی همواره در مطالعات مدیریت و اسناد علمی حاصل از آن وجود دارد که به راستی مدیریت علم است یا هنر، حرفه است یا شغل، است یا ذاتی؟ و... پاسخ به مجموع این سئوالات هر چه که باشد بدون هر گونه قضاوتی در جای خود محترم است. زیرا هنوز بعد از سال ها بین نظریه پردازان مدیریت وحدت نظری در ارتباط با بسیاری از موارد ذکر شده وجود ندارد. بحث درباره مدیریت از گذشته های دور همواره مد نظر جامعه انسانی قرار داشته است؛ زیرا از لحظه ای که بشر پا به عرصه هستی گذارد و با خانواده، قوم و قبیله خویش زندگی جمعی را شروع کرد،‌ اندیشه هدایت و مدیریت همان مجموعه کوچک را در ذهن خود پرورش داد. ✅ در عصر حاضر نیز که علوم مختلف، فناوری و دانش چشمگیری داشته و سازمان‌های بزرگ صنعتی و تولیدی ایجاد شده است، مهم‌ترین مسئله، چگونگی اداره‌ی مجموعه‌های عظیم انسانی است. به نظر می رسد مدیریت قبل از هر چیزی یک «مدل ذهنی» است که کلیه فکرها، رفتارها و تصمیم های مدیران را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیار اهمیت دارد که نگرش یک مدیر چگونه است و به میز مدیریت، منابع انسانی و امکانات و موقعیت های حاصل از مسئولیت چه نوع نگاهی دارد. به عنوان مثال این که مدیر خود را «ولی نعمت» کارکنان و مردم می داند و یا این که مردم را ولی نعمت خود می داند مسیر حرکت و نوع رفتارش را مشخص می کند. به این مورد می توان موارد دیگری را نیز افزود. ✅ این که در ذهن یک مدیر مجالی برای خدمت است یا فرصتی برای تأمین مصالح و منافع شخصی، جایگاه مدیریت را امانتی می داند برای خدمت به مردم یا غنیمتی برای بهره برداری شخصی، خود را «مسئول» می پندارد یا «مقام» و سایر مواردی که در چهارچوب ذهنی یک مدیر وجود دارد که تعریف وی را از مدیریت ترسیم می کند همه تعیین کننده مسیر و شیوه اعمال مدیریت خواهد بود. افراد بسیاری هستند که هنوز تعریف صحیح و منطقی از مسئولیت های سازمانی آن هم در قالب حکومت اسلامی ندارند. شاید به همین دلیل است که در آموزه های مدیریتی در شریعت و اخلاق تأکید بسیاری بر شناسایی و چهارچوب مسئولیت وجود دارد و بیت المال مسلمین و حق الناس به عنوان مهم ترین امانت هایی قلمداد می شود که به افراد مسئول واگذار می گردد. ✅ چقدر زیان کار است مدیری که را نمی شناسد و از کوتاه بودن عمر دنیا غفلت می کند و زمانی که در منصبی قرار می گیرد چشمش را بر روی قانون، وجدان، اخلاق و شریعت می بندند و نسبت به رعایت حقوق مردم و امانت داری بیت المال اهتمام لازم را ندارد. شاید بسیاری از کسانی که در دوران مسئولیت خود خسارت های زیادی به نظام مدیریتی کشور وارد ساخته اند و یا عامل فساد مالی و اداری بوده اند در ابتدا چنین قصدی را نداشته اند. بلکه در مرور زمان که مزه قدرت را چشیده و موقعیت های آن را مصادره شخصی نموده به چنین مواردی آلوده شده اند. پس باید مکرر به خود و دیگران تذکر دهیم که بنا به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام اگر مسئولیت و قدرت مدیر در خدمت به مردم، جامعه ی اسلامی و احیای حق خرج نشود از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است. پس قبل از هر اقدامی لازم است ابتدا بدانیم مدیریت چیست، چه حدودی دارد و چگونه باید آن را اعمال نمود که مورد رضای الهی قرار گیرد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۸ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
#انس_با_نهج_البلاغه 📖 خطبه ۳ در باب ارزش دنیا #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
📖 خطبه ۳ در باب ارزش دنیا ۞ روز بيعت فراواني مردم چون يال‏هاي پر پشت کفتار بود از هر طرف مرا احاطه كردند، تا آن كه نزديك بود حسن و حسين(ع) لگد مال گردند و رداي من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّه‌‏هاي انبوه گوسفند مرا در ميان گرفتند. امّا آنگاه كه به پاخاستم و حكومت را به دست گرفتم، جمعي پيمان شكستند و گروهي از اطاعت من سرباز زده و از دين خارج شدند و برخي از اطاعات حق سر بر تافتند، گويا نشنيده بودند سخن خداي سبحان را كه مي‏فرمايد: «سراي آخرت را براي كساني برگزيديم كه خواهان سركشي و فساد در زمين نباشند و آينده از آن پرهيزكاران است» آري به خدا آن را خوب شنيده و حفظ كرده بودند، امّا دنيا در ديده آنها زيبا نمود و زيور آن چشم‏هايشان را خيره كرد. سوگند به خدايي كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر حضور فراوان بيعت كنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمي‏كردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگي ستمگران، و گرسنگي مظلومان، سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش مي‏ساختم، و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سيراب مي‏كردم، آنگاه مي‏ديديد كه دنياي شما نزد من از آب بيني بزغاله‏‌اي بي ارزش‏تر است. گفتند: در اينجا مردي از اهالي عراق بلند شد و نامه‌‏اي به دست امام(ع) داد و امام(ع) آن را مطالعه مي‏‌فرمود گفته شده، مسايلي در آن بود كه مي‏‌بايست جواب مي‏داد. وقتي خواندن نامه به پايان رسيد، ابن عباس گفت يا اميرالمؤمنين چه خوب بود سخن را از همان جا كه قطع شد آغاز مي‏كرديد امام(ع) فرمود: هرگز اي پسر عباس، شعله‏‌اي از آتش دل بود، زبانه كشيد و فرو نشست. ابن عباس مي‏گويد، به خدا سوگند بر هيچ گفتاري مانند قطع شدن سخن امام(ع) اين گونه اندوهناك نشدم، كه امام نتوانست تا آنجا كه دوست دارد به سخن ادامه دهد. ۞ وَ النَّاسُ الى كَعُرْفِ الضَّبُعِ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عطافى مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ فسق آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ قَالُوا وَ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ كِتَاباً فَأَقْبَلَ يَنْظُرُ فِيهِ (فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ) قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَوِ اطردت مقالتك مِنْ حَيْثُ أَفْضَيْتَ فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ تِلْكَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَاللَّهِ مَا أَسَفْتُ عَلَى كَلَامٍ قَطُّ كَأَسَفِي عَلَى هَذَا الْكَلَامِ أن لا يَكُونَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام بَلَغَ مِنْهُ حَيْثُ أَرَادَ. www.modiryar.com @modiryar
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو 🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۴۵ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻دوشنبه
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو ✍ ✅ با وجود اقدامات صورت گرفته شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته در سطحی که برازنده ی نامش و یا شایسته ی فرهنگی کشور است حرکت کند. کافیست نگاهی به پیرامون خود داشته باشیم و ببینیم چه بلایی بر سر اخلاق و فرهنگ در جامعه آمده است تا جایی که رهبر انقلاب می فرماید: «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم». این نهاد از عدم به روز رسانی سامانه ارتباطی و قیمومیت نظری آن با نهادهای اجرایی حوزه فرهنگی رنج می برد. ✅ به راستی کدامیک از نهادهای کشور در حوزه های آموزش، رسانه، فرهنگ و سایر مجموعه های ذیربط، در عمل خود را موظف به حرکت در مسیر سیاستگذاری و یا در مقام پاسخگویی به این نهاد می دانند؟ کافیست نگاهی دقیق تر به خروجی محصولات فرهنگی در حوزه های سینما، صدا و سیما و یا حتی خروجی های دانشگاه ها داشته باشیم تا دریابیم به چه میزان حرکت فرهنگی کشور بر مبنای ریل گذاری های این نهاد صورت می پذیرد. باید موارد زیر در طرح و عمل شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار دهد: 1⃣ : یک الگوی مفهومی مناسب بر اساس ثقلین از ضرورت های تحقق اهداف فرهنگ اسلامی است. این الگوی مفهومی باید از سه خصوصیت برخوردار باشد: «جامع و مانع» باشد، «ارتباط و انسجام» بین متغیرها را تبیین کند و «وزن و اولویت» متغیرها را براساس مدل ارزشی و نظام معرفتی خود تبیین کند. 2⃣ : به جز الگوی مفهومی، ما به مدلهای کاربردی نیاز داریم، مدلهایی برای طراحی مفاهیم پایه که مبانی نقشه مهندسی فرهنگی را طراحی کنیم. این امر نیاز به مدل و روش دارد که ما فاقد آن هستیم. در حوزه شاخص‌ها (به جزموارد محدود) به صورت مشخص و جدی با نگاه دینی به بحث شاخص‌ها و استانداردها نپرداخته‌ایم. شاخص‌ها جایگاه مهم و اصلی را در نمایش گری وضعیت موجود و مطلوب (متأثر از نظام ارزش‌ها) بازی می‌کنند. 3⃣ : در بحث ابزارهای برنامه‌ای مشخصاً از دو «نقشه علمی» و «نقشه اجرایی» در حوزه مهندسی فرهنگی نام برده می‌شود. اگر ما ابزارهای منطقی و شاخصی را داشته باشیم در حوزه برنامه‌ای هم می‌توانیم به این نقشه‌ها برسیم. به این ابزارهای نرم می‌توان ابزارهای سخت‌افزاری مانند بودجه و تجهیزات را هم اضافه کرد. 4⃣ : تا وقتی قدرت شاخص نگاری بر اساس چشم انداز نظام اسلامی را نداشته باشیم همواره شاخص های تحمیل شده مادی محور توسعه و عدم توسعه خواهند بود. هرچند نظام اسلامی در سالهای اخیر توانسته است حتی با همان شاخص‌های مادی، عرض اندام کند اما تا برپایی نظام کامل اسلامی فاصله زیادی داریم. 5⃣ : پیوست فرهنگی، از مهمترین ابزارهای نظارت و ارزشیابی فرهنگی است که چهار موضوع مهم را با رویکرد فرهنگی رصد می‌کند: ▪️اول؛ سیاست‌ها و راهبردهای کلان کشور (درشورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام)، ▪️دوم؛ طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی، ▪️سوم؛ تصمیمات و مصوبات قوای مجریه و قضائیه و ▪️چهارم؛ پروژه‌ها و اقداماتی که متولی آن دستگاه‌های بخش خصوصی و عمومی و دولتی است. باید کمی واقع بینانه تر با مسائل و پدیده های فرهنگی و اجتماعی برخورد نماییم. با توجه به تحول اساسی که در عرصه های مختلف رسانه ای، آموزشی و فرهنگی در جهان رخ داده است ضرورت دارد در عرصه فرهنگی طرحی نو در اندازیم و با فاصله گرفتن از روش های کلیشه ای و ناکارآمد زمینه ظهور و بروز اندیشه های نو و ایده های تحول آفرین فرهنگی در چارچوب مبانی ارزشی را فراهم آوریم. 🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۴۵ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ قربانی سیاست #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۹
قربانی سیاست ✅ «مدیریت» در کنار «اخلاق» بزرگ ترین قربانی سیاست است. در این جمله شکی نیست. این قاعده تقریباً جهانی است. در کشور ما نیز در بسیاری از متون علمی و مدنی یکی از برجسته ترین و مهم ترین چالش های اجتماعی، اقتصادی و عامل بسیاری از مشکلات و کاستی ها نارسایی های مدیریتی معرفی شده است. چه بسیار افرادی که بر مناصب کلیدی تنها به خاطر ارتباطات سیاسی تکیه زده اند و متأسفانه حتی از کم ترین صلاحیت و شایستگی برای آن مسئولیت بهره مند نیستند. در فرایندهای مدیریتی درست همان جایی که به خاطر منافع احزاب سیاسی و یا دو دو تا چهارتا کردن ها و بده و بستان های گروه های مختلف تصمیم گیری ها و انتصابات جهت خاصی پیدا می کند، اخلاق نادیده گرفته می شود و ذبح می شود و سامانه های سازمانی دچار اختلال می گردد. ✅ چون در رأس سازمان ها قرار دارند و کیفیت تصمیم های آن ها کل عملکرد سازمانی را تحت الشعاع قرار می دهد به همین جهت بلافاصله ناکارآمدی رنگ و بوی خود را در نتایج و خروجی ها نشان می دهد و سیستم دچار افت شدید می گردد. در حال حاضر کشور از یک طرف با فرصت های فوق العاده ای برای توسعه و پیشرفت مواجه است و از طرف دیگر بسیاری سازمان ها تحت نفوذ جریان مدیریتی ناکارآمد و سیاست زده قفل شده اند. البته این امر منحصر به دوره و یا جریان خاص سیاسی نیست بلکه در تمامی ادوار و انتخابات تکرار می شود و این دور باطل ادامه می یابد. امری که هم با آموزه های صریح دینی منافات دارد و هم نقض فرمایشات رهبر انقلاب است که مکرر نسبت به رعایت شایسته سالاری در نهادهای دولتی و عمومی تذکر داده اند. ✅ آن چنان که امیرالمومنین علی علیه السلام چهار چیز شامل موارد زیر را سبب افول معرفی و از آن حذر می نمایند: 1⃣ ضایع کردن اصول [و مبانى‏]، 2⃣ چنگ زدن به فروع، 3⃣ به کار گماردن فرومایگان، و 4⃣ کنار گذاردن نُخبگان». به هر حال این کاستی وجود دارد و گویی به این راحتی ها هم قابل اصلاح نیست. امروزه مدیریت از شر سیاست به ستوه آمده و تخصص جای خود را به ارتباطات نامطلوب داده است که ضرورت دارد نسبت به اصلاح این امر اهتمام جدی صورت پذیرد. خصوصاً زمانی که به یاد آوریم «مدیریت» با منافع و مصالح عامه مردم سر و کار دارد و همواره رعایت حقوق مسلمین و حدود بیت المال اهمیت فراوان داشته و دارد و یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تا کنون اصلاح نظام اداری و واگذاری امور به شایستگان بوده و هست. ✅ بسیاری از هزینه هایی که طی سال های متمادی و در دولت های مختلف به نظام و مردم تحمیل شده حاصل سیاست زدگی و عدم شایستگی مدیران است. اگر هسته تخصصی و کارشناسی سازمان ها، وزارت خانه ها و نهادهای عمومی و دولتی محترم شمرده و مسیر ارتقا شغلی به نحو مطلوب و کارایی طراحی و اجرا شود بدون شک شاهد مدیریت در کشور خواهیم بود. ما پیرو مکتبی هستیم که در آن هدف وسیله را توجیه نمی کند پس عقل سلیم و حکیم حکم می نماید هر کسی در موقعیت پذیرفتن مسئولیتی قرار گرفت اولاً نسبت به شایستگی و توانایی خود برای اداره آن اطمینان داشته باشد و ثانیاً افرادی را به عنوان کارگزاران و تیم مدیریتی خود انتخاب نماید که از صلاحیت و شرایط احراز لازم برخوردار هستند. فراموش نکنیم عمر مدیریتی و در کل فرصت زندگی برای انسان کوتاه است پس زیان کار واقعی کسی است که برای منافع چهار روزه دنیای خود و دیگران عاقبت و آخرتش را تباه سازد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۹ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ حس زندگی #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۵۰ #تح
حس زندگی   ✅ این که اوضاع خوب نیست، داریم، مردم چالش جدی معیشت و دغدغه اقتصادی دارند و سایر مشکلاتی که همگان از آن با خبر هستیم و وجود دارد نه قابل انکار است نه می شود از آن به سادگی گذشت. اما آن طرف قضیه این که عده ای تلاش عجیبی دارند سیاه نمایی کنند حتی از آن چه در واقعیت هست اوضاع را بدتر نشان دهند جای تأمل و سئوال دارد. به عنوان مثال در بسیاری از کتاب های روانشناسی و توصیه های علمی زمانی که فردی بیمار می شود، شکست می خورد و یا مشکلی دارد توصیه شده است روحیه خود را حفظ کند، امور جاری و عادی زندگی را تعطیل نکند به کسی اجازه ندهد او را ناامید کند و سایر توصیه هایی از این دست که هر یک در جهت حفظ شادابی و امید برای زندگی ارائه می شود. ✅ اما خیلی جالب است لشکری در فضای مجازی و یا حتی در ارتباطات عادی راه انداخته اند که هر کسی ذره ای دلش شاد بود، خندید، جشن گرفت و یا سعی کرد حال خودش و اطرافیانش را بهتر کند به رگبار بی ادبی و فحاشی ببندند و خودشان در پستوها و پشت صحنه ها از هر گونه لذتی در زندگی بهره مند باشند و به ریش دیگران و ساده لوحان بخندند که در رأس این ماجرا عده ای به اصطلاح سلبریتی تازه به دوران رسیده هم وجود دارند که کاسه داغ تر از آش ملت شده اند. ملت را دسته بندی کرده اند هر کسی با آن ها و مشی افراطی آن ها همراه باشد نشان از شرافت، مردم داری و شجاعت به او می دهند و هر کسی با آن ها همراهی نکند بی شرف و خود فروخته است. ✅ انگار فراموش کرده اند این مردم همان هایی هستند که زیر بار موشک و رگبار دشمن در هشت سال دفاع مقدس هم زندگی خود را تعطیل نکردند و با صبر و عزت به تکالیف خود عمل کردند. قصدم از این نوشتار پرداختن به جریان های اغتشاشات و اعتراضات و مسائلی از این دست نیست. بلکه خواستم بگویم اصولی در زندگی وجود دارد که در هر شرایطی باید حفظ شود که در رأس آن امیدواری و شادمانی است. قاعدتاً هر اتفاقی در مملکت ما بیفتد رسانه های سعودی، انگلیسی و یا آمریکایی دوست دار ملت ما نیستند. پس ناپختگی و کم توجهی زیادی می خواهد که عده ای به یاوه گویی های رسانه های مجعول و مغرض آن ها اعتماد کنند. البته از این نکته هم نباید غافل شد که ما باید برای اعتراضات قانونی مردم راهکارهای مناسبی را طراحی کنیم و این که کشور بسیار جدی است و نیاز به حرکت و جنبشی عظیم دارد در جای خود قابل بحث و طرح است. ✅ اما هیچ یک از این موارد سبب نمی شود که ناامید باشیم و یا این حس را به یکدیگر منتقل کنیم و از آن بدتر چشم خود را به زندگی این و آن بدوزیم و هر کسی حرکتی در راستای ایجاد شادی و حفظ امید انجام داد به او بد و بیراه بگوییم. مسلماً زمستان می رود و سیاهی به زغال هایی می ماند که به دنبال ایجاد حس نامطلوب و ناامیدی در مردم هستند. این شرایط هم خواهد گذشت و به لطف خدا اوضاع بهتر می شود اما نباید فراموش کرد هیچ کسی حق ندارد در و یا حقیقی کاسه داغ تر از آش ملت شود و یا با سم پاشی و اراجیف بخواهد دل مردم را خالی کند، مشکلات را برجسته نماید و یا آن را به رخ جامعه بکشد و خلاصه زمینه ای ایجاد نماید که «حس زندگی» را از مردم بگیرد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۵۰ www.modiryar.com @modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دل آرام ⛱ امروز خسته تر از همیشه با موهایی که دیگر نه آرام آرام بلکه همچون برق و باد سپید می شوند در گوشه ای تنها نشسته ام و به همه ی آن چه زمانه از سرمایه وجودم به یغما برده است می اندیشم. این منم دلشکسته از جور زمانه و دلواپس آینده ای که نه یک سیب سرخ بلکه حتی یک لبخند را از کودکی یتیم دریغ می کند. ⛱ اکنون در هنگامه ای از عمر قرار دارم که فکر می کنم بیشتر از همیشه باید مراقب رفتار و گفتارم باشم. در غیر این صورت روزی به خود خواهم آمد که دیگر دیر شده است و باید نادم و حیران انگشت حیرت گزیده و با خود بگویم: وای بر من انسانی سرگشته و حیرانم که نه در جمع اصحاب یمینم نه در میان اصحاب یسار. ⛱ شاید از اسب افتاده ایم اما نباید از اصل بيفتيم. خیلی سخت نیست. فقط کافی است مراقب باشیم دلی را نشکنیم و حقی را تضییع نکنیم، به یاد خدا باشیم و یاور خلق خدا، بدی را با بدی پاسخ نگوییم و با مردم مثل خودشان رفتار نکنیم و از صمیم دل باور کنیم که خدا هست، می بیند، حمایت می کند و دل ما را آرام می کند. www.modiryar.com @modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دست خودم نیست ⛱ دست خودم نیست. هرچه در چنته دارم رو می کنم، بی محابا ابراز محبت می کنم، اهل گیر دادن نیستم، گذشت می کنم، نادیده می گیرم، تلافی نمی کنم، اهل انتقام گرفتن نیستم و خلاصه این که دلم می خواهد آهسته بیایم و آهسته بروم و به گونه ای در زندگی رفتار و گفتارم را مراقبت نمایم که حتی مورچه ای را بین راه زیر پایم له نکنم. اما گویی این موارد با قاعده بازی در دنیای امروز سازگار نیست. دنیا و آدم ها خیلی عوض شده اند، باید جلب باشی، زرنگ باشی، بتوانی از آب کره بگیری، اهل معامله باشی، داد و ستد بدانی، زیر و رو بکشی و به تعبیر عامیانه گرگ وسط میدان باشی. ⛱ تلخ است ولی حقیقت دارد. جوری اوضاع و احوال را برایت ترسیم می کنند که گویی چاره ای نداری جز این که هم رنگ جماعت شوی و تو هم یکی باشی مثل دیگران. این و آن همواره در گوش تو می خوانند که باید برای پیشرفت چنین و چنان باشی. اما هرگز نباید فریب خورد. انسانیت کالا نیست که بازارش از رونق بیفتد و یا قیمتش بالا و پایین شود. هر اتفاقی افتاد تنها کافی است به خودتان و وجدان تان رجوع کنید، خود خودتان باشید و دست از مراتب انسانیت و باورهای اخلاقی برندارید که عمر دنیا کوتاه است و ارزش شما تنها در آدمیت شما خلاصه می شود و لاغیر. www.modiryar.com @modiryar