Modiryar | مدیریار
✍ شاید وقتی دیگر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «شاید وقتی دیگر» بوی غفلت می دهد! #غفلت از این که انسان می پندارد فرصت های آتی قطعاً ایجاد می شود یا این که آدمی حتماً زنده هست و می تواند آینده را درک کند. این در حالی است که هیچ انسانی نمی تواند به ساعت یا لحظه بعد حضور خود در دنیا اطمینان داشته باشد و هر آن ممکن است اتفاق یا حادثه ای فرصت را از انسان بگیرد. پس چرا باید آن چه را که اکنون می توانیم انجام دهیم به فردا بیاندازیم؟ این مقدمه را گفتم تا در «باب مهربانی» سخن بگویم. چه روزها و شب هایی که امکان سراغ گرفتن از عزیزان مان و مهربانی کردن به آن ها را داشتیم و به فردا موکول کردیم. غافل از این که همان لحظه آخرین فرصت ما بوده است. خدا همه اموات شما را رحمت کند. یکی از دوستانم در همین راستا خاطره ای تلخ برایم تعریف کرد.
✅ گفت: پدرم به من زنگ زد بعد از سلام و احوالپرسی از من خواست که ناهار را در کنار آن ها صرف کنم. من هم قبول کردم. فقط گفتم اجازه بدهید به منزل بروم کار کوچکی دارم انجام بدهم، لباس هایم را عوض کنم خدمت می رسم. پدرم گفت: بابا جان منزل نرو. اول بیا زودتر ناهار بخوریم. من خواستم اجازه بدهد ابتدا بروم کارم را انجام دهم و بعد بیایم. پدرم که گویی ناامید شده بود آه سردی کشید و گفت: پس زودتر بیا منتظریم. من هم بعد از این که کارم را انجام دادم و در مسیر منزل پدری #رانندگی می کردم با خودم حرف می زدم: فرقی نداشت، الان هم کارهایم را انجام دادم هم ساعاتی را با خیال راحت می توانم کنار پدر و مادرم باشم. وقتی رسیدم مادرم از من استقبال کرد و گفت: بابا داخل اتاق رفته استراحت کند تا تو صدایش کنی من هم ناهار را می کشم.
✅ داخل اتاق که رفتم دیدم پدر عمیق تر از همیشه به خواب رفته است هر چه صدایش کردم پاسخی نداد و تازه فهمیدم چه فرصتی را از دست داده ام. هر وقت یادم می آید از ته دل می سوزم و خودم را سرزنش می کنم که چرا به خواست پدرم عمل نکردم. این خاصیت دنیاست که همواره حسرت را به دل انسان می اندازد. پس باید تا می توانیم فرصت ها را غنیمت بشماریم و برای خدمت به خلق خدا و #مهربانی به یکدیگر امروز و فردا نکنیم. خصوصاً در ارتباط با والدین، همسر و فرزندان این امر اهمیت بیشتری دارد ممکن است غفلت از آن کیفیت زندگی را کاهش می دهد. مهربانی کردن نیاز به تمرین و آموزش دارد. بسیاری از ما یاد نگرفته ایم احساسات خود را بروز دهیم، دل عزیزان مان را شاد کنیم و به زندگی سخت و پر مشغله امروزی با عواطف رنگ و طراوت ببخشیم.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱، شماره ۳۸۲۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ حرف باد هوا نیست
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱، شماره ۳۸۲۹
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ حرف باد هوا نیست
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ اصلاً قبول ندارم حرف باد هواست! حرف باد هوا نیست، حرف بمب و #دینامیت است، ساتور و تبر است، زلزله و آتشفشان است. اگر باد هوا بود این گونه همه چیز را به هم نمی ریخت. وقتی با یک جمله، نه حتی با یک کلمه می توان چنان آرامش، آبرو، علاقه و دودمان یک انسان را به باد داد چرا می گویند حرف باد هواست. برخی عادت کرده اند هرز باشند. هر چه دلشان می خواهد به این و آن بگویند و دست آخر هم که از ناراحتی دیگران باخبر می شوند بلافاصله می گویند: حرف باد هواست. منظوری نداشتم. این زبانی که در بین سایر اندام های بدن حجم زیادی هم ندارد می تواند مستقیم انسان را به قعر جهنم ببرد. پس مراقبش باشید.
✅ گاهی می توان همچون #شمشیر با یک جمله سر یک نفر را برید، ریشه اش را زد، حالش را گرفت، دلش را شکست و خلاصه بلایی به سرش آورد که شاید مدت ها طول بکشد حالش جا بیاید. پس مراقب همین باد هوا باشید که همچون طوفانی دین و دنیای شما را خراب نکند. سخن گفتن با دیگران از ساده ترین انواع برقراری ارتباط بین انسان هاست که هم می تواند امید آفرین، دلنواز، زیبا و روحیه بخش باشد و هم می تواند سبب ناامیدی، ایجاد کینه و دشمنی و ده ها مشکل دیگر گردد. آدمی اگر می خواهد عاقبت به خیر شود باید زبان خود را جمع کند، افسارش را در دستان خویش محکم نگاه دارد، هر جا خواست خودنمایی کند و کلامی را نقل کند حسابی با عقل و وجدان او را کنترل و پیامدهای گفتارش را پیش بینی و گوشزد نماید
✅ و خلاصه این که حواسش باشد این زبان قدرت عجیبی دارد که هم می تواند انسان را به قعر جهنم ببرد و هم سبب #رستگاری فرزندان آدم شود. انسان ها در برابر کلمات دفاع و سپری ندارند پس آن ها را همچون سنگ سختی به سمت آن ها پرتاب نکنید که به جسم و روح و اندیشه آن ها آسیب خواهید رساند. همان جایی که تصمیم می گیرید طرف را سر جایش بنشانید، خشم خود را خالی کنید، انسانی را تحقیر و یا به اصطلاح ضایع کنید، آبروی کسی را ببرید، اسرار فردی را بازگو نمایید، عیب و نقصان دیگران را نقل مجلسی کنید و یا از سر حسادت یا برای دو به هم زنی چیزی بگویید و ...
✅ دقیقاً همین جا زمانی است که حرف ها آتشی می شود که به جان خود و دیگران خواهید انداخت که هر آن چه عمل خیر داشته اید را می سوزاند و آرامش را از شما می ستاند. علاوه بر این که «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» فراموش نکنیم در خیلی از موقعیت ها انسان نباید سخن بگوید. نشان به آن نشان که در بسیاری از اصول اخلاقی و ادبی سکوت محترم و نشانی از #عقلانیت شمرده شده است. چه بسا انسان به خاطر پرحرفی و گزافه گویی، کلامی به زبان جاری سازد که ارزشی ندارد و یا سبب گناه می گردد. پس خوب است در بسیاری موارد سکوت را هم امتحان کنیم.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱، شماره ۳۸۲۹
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کمپانی عظیم #سامسونگ به دلیل تنوع محصولات هم در حوضهی تلفنهای همراه و هم در حوضهی لوازم خانگی، پتانسیل بسیار زیادی برای استفاده از تکنولوژی #اینترنت_اشیا دارد. در سالهای اخیر تقریبا تمام محصولات سامسونگ در بخش لوازم خانگی، از توانایی اتصال بیسیم به تلفنهای همراه برخوردار شدند.
🔹 مفهوم #خانه_هوشمند که سامسونگ در تلاش برای بهبود و ارتقای آن است، به این معنی است که بتوان با استفاده از تلفن همراه ، تمام جزئیات خانه مانند دما، رطوبت، موسیقی در حال پخش، شدت نور محیط و … را مدیریت کرد. از جهتی دیگر میتوان گفت که سامسونگ در حال ساخت «آینده» و زندگیای بهتر و #هوشمند تر برای انسانها است.
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ پیرمرد پر حاشیه
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۷۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ پیرمرد پر حاشیه
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ آن قدر تیم ملی فوتبال و ملی پوشان درگیر مسائل حاشیه ای و شیطنت های رسانه های مغرض داخلی و خارجی شدند که فرصت تحلیل عملکرد فنی و مدیریتی آن ها کمتر فراهم گردیده است. هر چند موضع گیری های کارلوس کی روش در برابر سئوال های هدفمند برخی رسانه های خارجی قابل توجه و درخور تحسین بود اما از حیث فنی مرد پرتغالی از آمادگی ذهنی لازم برای هدایت تیم ملی در جام جهانی برخوردار نبود. نشان به آن نشان که مهم ترین عامل حذف و ناکامی تیم شاید بیشتر از آن که به حریفان یا بازیکنان مربوط باشد به ترس شخص سرمربی، لجبازی وی در تکرار اشتباهات و عدم توانایی ایجاد تغییر در روند ناکامی اختصاص دارد.
✅ دعوت و بازی دادن به بازیکنانی که تا قبل از آغاز مسابقات مصدوم بودند همچون سردار آزمون و علی کریمی، بازی دادن به بازیکنانی با سن بالا و عدم کارایی مناسب همچون احسان حاج صفی و نیمکت نشینی محض چهره های موثری همچون حسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده، وحید امیری و ... در برابر بازی دادن کامل به مهره ای ناآماده با عملکرد بسیار ضعیف همچون مجید حسینی همه حکایت از اشتباهات بزرگ کادر فنی تیم ملی فوتبال و شخص کارلوس کی روش دارد.
✅ البته آن چه در صدر این نوشتار گفتم هیچ یک تحلیل فنی نیست چون نگارنده سابقه ورزشی لازم برای اظهار نظر فنی در رابطه با این موضوع را ندارد اما مواردی که ارائه گردید آنچنان نیاز به تشخیص حرفه ای نداشت و از نگاه یک بیننده فوتبال هم قابل درک بود. اکنون بعد از پایان حاشیه های جام جهانی برای فوتبال ایران وقت آن رسیده است که با آنالیز دقیق رویدادها و تصمیم ها اقدامات موثری برای پیشرفت تیم ملی و کسب موفقیت در مسابقات پیش رو صورت پذیرد. در سال های اخیر این رشته ورزشی در کشور ما با چالش های فراوانی مواجه بوده است.
✅ چه در جایگاه مدیریتی که با وجود سوابق ناکامی های بزرگ عجیب ترین انتخاب رئیس فدراسیون را به همراه داشت و چه از منظر فنی که اسکوچیچ بسیار موفق را با دلایل خود ساخته کنار زدند و پیرمرد پرحاشیه پرتغالی را در رأس نیمکت قرار دادند. قطعاً اگر روند مدیریت ورزشی در کشور بر مدار طبیعی خود باشد باید تمامی این موارد از افرادی که در آن نقش داشته اند سئوال شود و مورد بازخواست قرار بگیرند. آن زمان که با رشادت و جسارت سرمربی موفق تیم ملی را کنار زدند و کار فنی تیم را به فردی سپردند که سال هاست توفیقات قابل ارائه ای در عرصه مربی گری نداشته است آن هم با هزینه های گزاف اکنون هم وقت پاسخگویی است.
✅ هر چند معمولاً مسئولان فدراسیون و خصوصاً شخص رئیس آن با اعتماد به نفس کاذب (بخوانید وقاحت) بار دیگر چنان از عملکرد خود دفاع خواهد کرد که گویی از این فرد شایسته تر برای مدیریت وجود ندارد اما بدون شک افکار عمومی در برابر این چنین رفتاری قانع نخواهد شد. باید روحیه پاسخگویی در بین آقایان افزایش یابد و با توجه به میلیاردها تومان پولی که هزینه کرده اند و ناکامی هایی که حاصل شده است روند قبلی و ناکارآمد خود را تغییر دهند. مگر می شود عده ای این گونه با احساسات مردم و هیجانات عمومی بازی کنند و پول بیت المال را هزینه کنند و دست آخر هم آب از آب تکان نخورد و به احدی پاسخ ندهند و مجدد با همان قدرت به مدیریت خود ادامه دهند. همه وظیفه دارند تیم ملی را در هر حالی حمایت کنند و پشت سر آن باشند اما این دلیل نمی شود کاستی ها و نقاط ضعف را نادیده بگیریم که در این صورت هیچ گاه پیشرفت قابل توجهی رخ نخواهد داد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۷۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیران تازه به دوران رسیده
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۴۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیران تازه به دوران رسیده
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ مدیری که از جایگاهی که به دست آورده و پستی که بر آن تکیه زده بسیار خوشحال است و به جای آن که احساس مسئولیت نماید، استرس خدمت به مردم و کشور را داشته و نگران مراقبت از #بیت_المال باشد به فکر منافع و مصالح شخصی، تشریفات اداری و برخی از امکانات مدیریتی است، عبای آن پست به تنش گشاد است و لیاقتش را ندارد. در واقع جایگاه ها و مناصب مدیریتی اگر رویکردی جز رضای الهی و خدمت به مردم داشته باشد وبال و عذاب انسان است و هیچگونه ارزشی ندارد. آنچنان که حضرت امیر المومنین علی(ع) در اواخر خطبه سوم نهج البلاغه با بیانی فصیح و عبرت آموز به دلایل پذیرفتن خلافت اشاره دارد و می فرماید: «در روز بیعت فراوانی مردم چون یال های پرپشت کفتار بود. از هر طرف مرا احاطه کردند تا آنکه نزدیک بود حسنین (ع) را لگد مال کنند و ردای من از هر دو طرف پاره شود.
✅ سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمی کردند، اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته رهایش می ساختم و آخر خلافت را به کاسه ی اول آن سیراب می کردم آنگاه می دیدید دنیای شما نزد من، از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است.» با این که بسیاری از ما در زندگی بی ارزشی و بی وفایی دنیا را تجربه نموده ایم اما زمانی که در موقعیت خاصی قرار می گیریم گویی این مهم را فراموش می کنیم و انگار هرگز آن را ندیده و نچشیده ایم. افرادی که بر کرسی تصمیم گیری امور مردم می نشینند و تخت گاز می روند و از یاد می برند #خداوند در کمین است و می بیند هر آن چه آدمی انجام می دهد در دنیا و آخرت در گروه زیان کاران خواهند بود.
✅ بر اساس آموزه های اسلامی #مدیریت امانت و فرصت خدمت است نه طعمه ای برای لذت جویی و بهره برداری دنیایی. چه زیان کار خواهند بود افرادی که به خاطر چند روز مواهب دنیا از فرصت خدمت به مردم برا مطامع، منافع و مصالح فردی استفاده می کنند، خدا و مردم را از یاد می برند و خدایی ناکرده به بیت المال چنگ می اندازند. عمر انسان همچون برق و باد می گذرد و تا انسان بخواهد طعم لذت مواهب دنیا را بچشد باید آن را بگذارد و برود پس چگونه آدمی دچار غفلت می شود و فراموش می کند کجا قرار دارد و چه تکلیفی بر عهده اوست؟ هر کسی به جایگاهی رسید که امور مردم و بیت المال در اختیار او قرار گرفت باید مکرر به خود و اطرافیانش تذکر دهد، تمرین کند و خویشتن را محاسبه نماید که دچار غفلت نگردد و از امانتی که در دست دارد به نحو شایسته ای مراقبت و محافظت نماید و آن را به اهلش بسپارد.
✅ #مدیران تازه به دوران رسیده یا همان هایی که می خواهند همه کاستی های زندگی خود را در پستی که به دست آورده اند جبران نمایند شایستگی لازم برای مدیریت در جامعه اسلامی را ندارند. اگر وسواس ما نسبت به جایگاه های مدیریتی و حفظ بیت المال و منافع مسلمین افزایش یابد سلامت مدیریتی ایجاد می گردد و نظام اداری از انحرافات مالی و اداری مصون می ماند. این سیره مدیریت انقلابی و جهادی که بارها در توصیه های رهبر انقلاب مدیران کشور به آن ملزم گردیده اند. حق و حقیقت را یاری کند حتی اگر به زیان شما باشد که خداوند خود نیکوکاران را پاداش می دهد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۴۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #صفحه_کلید_پروژکشن_لیزری باعث می شود موبایل و تبلت شما در عرض چند ثانیه تبدیل به یک کامپیوتر شود و بتوانید در هر زمان و مکان کار کنید و می توانید هم تایپ و هم بازی را انجام دهید.
#کلیپ_کوتاه
#فناوری_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیریت چیست؟
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۸
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیریت چیست؟
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ قصد دارم چند کلامی راجع به مدیریت و چیستی آن سخن بگویم. شاید این نوشتار بیشتر از آن که بر پایه یافته های علمی باشد تحلیلی عمومی و نظری و مبتنی بر شاخص های تجربی است. سئوالاتی جدی اساسی همواره در مطالعات مدیریت و اسناد علمی حاصل از آن وجود دارد که به راستی مدیریت علم است یا هنر، حرفه است یا شغل، #اکتسابی است یا ذاتی؟ و... پاسخ به مجموع این سئوالات هر چه که باشد بدون هر گونه قضاوتی در جای خود محترم است. زیرا هنوز بعد از سال ها بین نظریه پردازان مدیریت وحدت نظری در ارتباط با بسیاری از موارد ذکر شده وجود ندارد. بحث درباره مدیریت از گذشته های دور همواره مد نظر جامعه انسانی قرار داشته است؛ زیرا از لحظه ای که بشر پا به عرصه هستی گذارد و با خانواده، قوم و قبیله خویش زندگی جمعی را شروع کرد، اندیشه هدایت و مدیریت همان مجموعه کوچک را در ذهن خود پرورش داد.
✅ در عصر حاضر نیز که علوم مختلف، فناوری و دانش #پیشرفت چشمگیری داشته و سازمانهای بزرگ صنعتی و تولیدی ایجاد شده است، مهمترین مسئله، چگونگی ادارهی مجموعههای عظیم انسانی است. به نظر می رسد مدیریت قبل از هر چیزی یک «مدل ذهنی» است که کلیه فکرها، رفتارها و تصمیم های مدیران را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیار اهمیت دارد که نگرش یک مدیر چگونه است و به میز مدیریت، منابع انسانی و امکانات و موقعیت های حاصل از مسئولیت چه نوع نگاهی دارد. به عنوان مثال این که مدیر خود را «ولی نعمت» کارکنان و مردم می داند و یا این که مردم را ولی نعمت خود می داند مسیر حرکت و نوع رفتارش را مشخص می کند. به این مورد می توان موارد دیگری را نیز افزود.
✅ این که #مدیریت در ذهن یک مدیر مجالی برای خدمت است یا فرصتی برای تأمین مصالح و منافع شخصی، جایگاه مدیریت را امانتی می داند برای خدمت به مردم یا غنیمتی برای بهره برداری شخصی، خود را «مسئول» می پندارد یا «مقام» و سایر مواردی که در چهارچوب ذهنی یک مدیر وجود دارد که تعریف وی را از مدیریت ترسیم می کند همه تعیین کننده مسیر و شیوه اعمال مدیریت خواهد بود. افراد بسیاری هستند که هنوز تعریف صحیح و منطقی از مسئولیت های سازمانی آن هم در قالب حکومت اسلامی ندارند. شاید به همین دلیل است که در آموزه های مدیریتی در شریعت و اخلاق تأکید بسیاری بر شناسایی و چهارچوب مسئولیت وجود دارد و بیت المال مسلمین و حق الناس به عنوان مهم ترین امانت هایی قلمداد می شود که به افراد مسئول واگذار می گردد.
✅ چقدر زیان کار است مدیری که #مسئولیت را نمی شناسد و از کوتاه بودن عمر دنیا غفلت می کند و زمانی که در منصبی قرار می گیرد چشمش را بر روی قانون، وجدان، اخلاق و شریعت می بندند و نسبت به رعایت حقوق مردم و امانت داری بیت المال اهتمام لازم را ندارد. شاید بسیاری از کسانی که در دوران مسئولیت خود خسارت های زیادی به نظام مدیریتی کشور وارد ساخته اند و یا عامل فساد مالی و اداری بوده اند در ابتدا چنین قصدی را نداشته اند. بلکه در مرور زمان که مزه قدرت را چشیده و موقعیت های آن را مصادره شخصی نموده به چنین مواردی آلوده شده اند. پس باید مکرر به خود و دیگران تذکر دهیم که بنا به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام اگر مسئولیت و قدرت مدیر در خدمت به مردم، جامعه ی اسلامی و احیای حق خرج نشود از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است. پس قبل از هر اقدامی لازم است ابتدا بدانیم مدیریت چیست، چه حدودی دارد و چگونه باید آن را اعمال نمود که مورد رضای الهی قرار گیرد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۸
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
#انس_با_نهج_البلاغه 📖 خطبه ۳ در باب ارزش دنیا #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
📖 خطبه ۳
در باب ارزش دنیا
۞ روز بيعت فراواني مردم چون يالهاي پر پشت کفتار بود از هر طرف مرا احاطه كردند، تا آن كه نزديك بود حسن و حسين(ع) لگد مال گردند و رداي من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّههاي انبوه گوسفند مرا در ميان گرفتند. امّا آنگاه كه به پاخاستم و حكومت را به دست گرفتم، جمعي پيمان شكستند و گروهي از اطاعت من سرباز زده و از دين خارج شدند و برخي از اطاعات حق سر بر تافتند، گويا نشنيده بودند سخن خداي سبحان را كه ميفرمايد: «سراي آخرت را براي كساني برگزيديم كه خواهان سركشي و فساد در زمين نباشند و آينده از آن پرهيزكاران است» آري به خدا آن را خوب شنيده و حفظ كرده بودند، امّا دنيا در ديده آنها زيبا نمود و زيور آن چشمهايشان را خيره كرد. سوگند به خدايي كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر حضور فراوان بيعت كنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نميكردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگي ستمگران، و گرسنگي مظلومان، سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش ميساختم، و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سيراب ميكردم، آنگاه ميديديد كه دنياي شما نزد من از آب بيني بزغالهاي بي ارزشتر است. گفتند: در اينجا مردي از اهالي عراق بلند شد و نامهاي به دست امام(ع) داد و امام(ع) آن را مطالعه ميفرمود گفته شده، مسايلي در آن بود كه ميبايست جواب ميداد. وقتي خواندن نامه به پايان رسيد، ابن عباس گفت يا اميرالمؤمنين چه خوب بود سخن را از همان جا كه قطع شد آغاز ميكرديد امام(ع) فرمود: هرگز اي پسر عباس، شعلهاي از آتش دل بود، زبانه كشيد و فرو نشست. ابن عباس ميگويد، به خدا سوگند بر هيچ گفتاري مانند قطع شدن سخن امام(ع) اين گونه اندوهناك نشدم، كه امام نتوانست تا آنجا كه دوست دارد به سخن ادامه دهد.
۞ وَ النَّاسُ الى كَعُرْفِ الضَّبُعِ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عطافى مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ فسق آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ قَالُوا وَ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ كِتَاباً فَأَقْبَلَ يَنْظُرُ فِيهِ (فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ) قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَوِ اطردت مقالتك مِنْ حَيْثُ أَفْضَيْتَ فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ تِلْكَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَاللَّهِ مَا أَسَفْتُ عَلَى كَلَامٍ قَطُّ كَأَسَفِي عَلَى هَذَا الْكَلَامِ أن لا يَكُونَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام بَلَغَ مِنْهُ حَيْثُ أَرَادَ.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۴۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻دوشنبه
شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرحی نو
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ با وجود اقدامات صورت گرفته شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته در سطحی که برازنده ی نامش و یا شایسته ی #استعداد فرهنگی کشور است حرکت کند. کافیست نگاهی به پیرامون خود داشته باشیم و ببینیم چه بلایی بر سر اخلاق و فرهنگ در جامعه آمده است تا جایی که رهبر انقلاب می فرماید: «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم». این نهاد از عدم به روز رسانی سامانه ارتباطی و قیمومیت نظری آن با نهادهای اجرایی حوزه فرهنگی رنج می برد.
✅ به راستی کدامیک از نهادهای #فرهنگی کشور در حوزه های آموزش، رسانه، فرهنگ و سایر مجموعه های ذیربط، در عمل خود را موظف به حرکت در مسیر سیاستگذاری و یا در مقام پاسخگویی به این نهاد می دانند؟ کافیست نگاهی دقیق تر به خروجی محصولات فرهنگی در حوزه های سینما، صدا و سیما و یا حتی خروجی های دانشگاه ها داشته باشیم تا دریابیم به چه میزان حرکت فرهنگی کشور بر مبنای ریل گذاری های این نهاد صورت می پذیرد. باید موارد زیر در طرح و عمل شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار دهد:
1⃣ #الگوی_مفهومی:
یک الگوی مفهومی مناسب بر اساس ثقلین از ضرورت های تحقق اهداف فرهنگ اسلامی است. این الگوی مفهومی باید از سه خصوصیت برخوردار باشد: «جامع و مانع» باشد، «ارتباط و انسجام» بین متغیرها را تبیین کند و «وزن و اولویت» متغیرها را براساس مدل ارزشی و نظام معرفتی خود تبیین کند.
2⃣ #مدل_های_کاربردی:
به جز الگوی مفهومی، ما به مدلهای کاربردی نیاز داریم، مدلهایی برای طراحی مفاهیم پایه که مبانی نقشه مهندسی فرهنگی را طراحی کنیم. این امر نیاز به مدل و روش دارد که ما فاقد آن هستیم. در حوزه شاخصها (به جزموارد محدود) به صورت مشخص و جدی با نگاه دینی به بحث شاخصها و استانداردها نپرداختهایم. شاخصها جایگاه مهم و اصلی را در نمایش گری وضعیت موجود و مطلوب (متأثر از نظام ارزشها) بازی میکنند.
3⃣ #ابزارهای_برنامه_ای:
در بحث ابزارهای برنامهای مشخصاً از دو «نقشه علمی» و «نقشه اجرایی» در حوزه مهندسی فرهنگی نام برده میشود. اگر ما ابزارهای منطقی و شاخصی را داشته باشیم در حوزه برنامهای هم میتوانیم به این نقشهها برسیم. به این ابزارهای نرم میتوان ابزارهای سختافزاری مانند بودجه و تجهیزات را هم اضافه کرد.
4⃣ #تعریف_شاخص_ها:
تا وقتی قدرت شاخص نگاری بر اساس چشم انداز نظام اسلامی را نداشته باشیم همواره شاخص های تحمیل شده مادی محور توسعه و عدم توسعه خواهند بود. هرچند نظام اسلامی در سالهای اخیر توانسته است حتی با همان شاخصهای مادی، عرض اندام کند اما تا برپایی نظام کامل اسلامی فاصله زیادی داریم.
5⃣ #پیوست_فرهنگی:
پیوست فرهنگی، از مهمترین ابزارهای نظارت و ارزشیابی فرهنگی است که چهار موضوع مهم را با رویکرد فرهنگی رصد میکند:
▪️اول؛
سیاستها و راهبردهای کلان کشور (درشورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام)،
▪️دوم؛
طرحها و لوایح مجلس شورای اسلامی،
▪️سوم؛
تصمیمات و مصوبات قوای مجریه و قضائیه و
▪️چهارم؛
پروژهها و اقداماتی که متولی آن دستگاههای بخش خصوصی و عمومی و دولتی است.
باید کمی واقع بینانه تر با مسائل و پدیده های فرهنگی و اجتماعی برخورد نماییم. با توجه به تحول اساسی که در عرصه های مختلف رسانه ای، آموزشی و فرهنگی در جهان رخ داده است ضرورت دارد در عرصه فرهنگی طرحی نو در اندازیم و با فاصله گرفتن از روش های کلیشه ای و ناکارآمد زمینه ظهور و بروز اندیشه های نو و ایده های تحول آفرین فرهنگی در چارچوب مبانی ارزشی را فراهم آوریم.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۴۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
#شورای_عالی_فرهنگی
www.modiryar.com
@modiryar
✍ قربانی سیاست
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۴۹
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar