eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
333 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
6 فایل
تارنما: bq-network.ir سامانه ثبت نام: Baqeri.rafda.ir ارتباط با مدیر کانال: @ad_bq_network سازمان بسیج دانشجویی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅کتاب «جامعه‌شناسی فقه» منتشر شد کتاب «جامعه شناسی فقه» به قلم حجت الاسلام و المسلمین فاضل حسامی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد. 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💫حمایت مالی بنیاد از پژوهش‌های 📝بنیاد اسلامی روسیه، در نظر دارد پس از بررسی طرح های دریافتی به برگزیدگان «گرنت پژوهش و نشر ابن سینا»، اهدا کند. 💠به گزارش خبرگزاری ، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، پس از دریافت و بررسی حدود ۵۰ طرح و اثر پژوهشی در قالب «گرنت پژوهش و نشر ابن سینا»، نتایج نخستین دور حمایت خود از این پژوهش‌ها را اعلام کرد. لازم به ذکر است که بنیاد مطالعات اسلامی پس از یک دهه فعالیت علمی در روسیه، اقدام به اعطای گرنت پژوهشی و نشر ابن سینا کرد تا با اتکا به ظرفیت‌های بومی، مطالعات اسلامی در روسیه را توسعه دهد. نخستین دور این گرنت، در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نانفیکشن 2017 در مسکو به تاریخ جمعه 10 آذر 1396 اعلام و دریافت درخواست‌ها تا اسفند سال گذشته تکمیل شد. *گرنت به انگلیسی«Grant» یا وام بلاعوض، بودجه‌ای است که به نهادها، مؤسسات، شرکت‌ها یا افراد اعطا می‌شود. اغلب گرنت‌ها برای انجام کار یا پروژه خاصی داده می‌شوند و درجاتی از گزارش‌دهی را نیاز دارند. انواع پروژه‌ها (پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، پژوهشی و…) را می‌توان با حمایت گرنت‌ها انجام داد. «گرنت پژوهشی»، گرنتی است که برای انجام طرح پژوهشی اعطا می‌شود. معادل فارسی «گرنت پژوهشی»، کلمه «پژوهانه» است. کلمه پژوهانه، واژه مصوب فرهنگستان و به معنای حق‌التحقیق است. در گرنت‌های پروژه‌ای متقاضی حقیقی یا حقوقی پروپوزال(پیشنهاده پژوهشی) خود را تسلیم نهاد بودجه دهنده می‌کند http://www.rasanews.ir/detail/news/561010/27 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝علوم انسانی به دیگر علوم اعتبار می بخشد/باید ذائقه پژوهشی مان را اصلاح کنیم 💫گفت و گوی خبرگزاری با حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب فلسفه دین و استاد حوزه و دانشگاه: اساساً این دیدگاه به طور اساسی غلط است که علوم تجربی را ارجح تر از علوم انسانی بپنداریم. این علوم انسانی است که به علوم دیگر وجهه و اعتبار می بخشد. اصولاً دانش مدیریت کننده علوم تجربی در یافته های علوم انسانی نهفته است.(20/1/97) 🔵با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در باب ترویج پژوهش های فکری و انسانی، چالش های فراروی این عرصه نظری را در شرایط موجود، در چه مؤلفه هایی می بینید؟ 🔹 متأسفانه، می بایست بیان کرد که بحث در سالی که گذشت از منظر ارزش گذاری و تخصیص بودجه مکفی، مورد بی مهری قرار گرفت. این کم لطفی ها سوگمندانه باعث نقص و کاستی در باب مقؤله پژوهش شده است. در باب مسائل و توسعه مباحث دینی و ارزشی نیز بحث عدم تخصیص بودجه مورد نیاز، مراکز علمی دینی و حوزوی ما را با مشکل مواجه کرده است. متاسفانه در سنوات گذشته اهم اعتبارات پژوهشی و تحقیقی به سمت علوم فنی گسیل شده است و این کارخانجات صنعتی و بعضاً ناکارآمد، بودجه های تحقیقی مملکت را بلعیده اند. یکی از علل این نقصان را می توان در برداشت مردم و جامعه نسبت به علوم دینی تعبیر کرد. مردم تولیدات صنعتی و تکنولوژیکی را بیشتر مورد توجه قرار می دهند تا مباحث ارزشی و اعتقادی. اساساً این دیدگاه به طور اساسی غلط است که علوم تجربی را ارجح تر از علوم انسانی بپنداریم. این علوم انسانی است که به علوم دیگر وجهه و اعتبار می بخشد. اصولاً دانش مدیریت کننده علوم تجربی در یافته های علوم انسانی نهفته است. درست است که فرآورده های بهداشتی و صنعتی و غذایی، اهم نیازهای انسانی را برطرف می کنند، اما باید توجه داشت که این مبانی، بدون برنامه ریزی و مدیریت و جهت دهی علوم انسانی، به مسیر صحیح وارد نخواهند شد، بلکه ممکن است در غایت امر برای انسان خطرآفرین و زیانبار نیز شوند. http://www.shabestan.ir/detail/News/698478 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ ⭕️ نیاز به فقیه سیاست شناس 🔻ما براي تعيين راه‌‌كارها و روش‌‌هاي دست‌‌يابي به اهداف و ارزش‌‌ها و از جمله اداره حكومت و جامعه نياز به دو نوع تخصص و فعاليت علمي داريم كه در هر دو زمينه عموم مردم بايد از متخصصان تقليد كنند: 1️⃣تخصص اول به مسايل مربوط مي‌‌گردد و متأسفانه در زمينه مسايل مستحدثه و مسايل مربوط به حكومت و نحوه اداره جامعه خيلي كم كار شده و تحقيقات اندكي صورت پذيرفته كه نياز جامعه و حكومت را برآورده نمي‌‌كند. مسلماً گستردگي و پيچيدگي امور حكومتي و سازوكارهاي اداره جامعه مي‌‌طلبد كه در ابعاد فقهي تحقيقات گسترده‌‌تري انجام پذيرد. 2️⃣تخصص دوم به تشخيص موضوعات و تخصص در زمينه سياست و مباحث اجتماعي و دانش‌‌هايي از اين دست مربوط مي‌‌شود. 🔻ساده‌‌انگاري است كه ما تصور كنيم با استخراج احكام كلي فقهي كار ما به سامان رسيده و وظيفه ما روشن گرديده است؛ چه اينكه تشخيص موضوعاتي كه احكام فقهي بر آنها مترتب مي‌‌گردد، خود نيازمند تخصص‌‌هاي ويژه‌‌اي است. 🔻 به عنوان نمونه تشخيص موضوعات سياسي نيازمند تخصص در مسايل سياسي است و در اينجا از كسي بايد تقليد كرد كه در مسايل متخصص باشد و در اينجا نظر هر فقيهي معتبر نيست و ما نمي‌‌توانيم به نظر فقيهي كه سياست‌‌مدار نيست عمل كنيم، بلكه اگر فقيهي سياست‌‌مدار بود رأي و نظر او در مسايل سياسي معتبر است. ◀️منبع: نقش تقلید در زندگی انسان ص92 ✅ گلچینی از کانال ⬅️ https://t.me/joinchat/AAAAADwNrAawvyhGvC1YfQAAAAADwNrAawvyhGvC1YfQ. 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ ❓نقش دولت‌ها و حكام در تمدن‌سازی و جهت‌گیری جوامع چیست؟ اين عامل با سبك زندگي چه نسبتي برقرار مي‌كند؟ 🔻حكومت‌ها و دولت‌ها در تمدن‌سازي و (به تبع آن) سبك زندگي نقش بسیار مؤثري داشتند و دارند. با نگاهی به تاريخ جهان درمي‌يابيم كه حكومت‌ها و دولت‌ها نقش پررنگی در يا تمدن‌سوزي ایفا کرده‌اند. 🔻 به عنوان مثال، در تاريخ اسلام، دولت آل بويه، سامانيان، بخشي از دولت صفويه و بخشي از دولت عثماني در تمدن‌سازي نقش داشتند. اما سلجوقيان در نقش داشتند؛ نزاع فرقه‌اي درست مي‌كردند، قتل‌عام به راه مي‌انداختند و با مردم مدارا نمي‌كردند. 🔻همچنین در دوران قبل از اسلام، می‌توان دوره‌ی هخامنشينان را با مقايسه كرد. در دوره‌ی ساسانيان، مخصوصاً در مقاطع پاياني اين سلسله، مردم در رنج و عذاب بسیاری به سر مي‌بردند؛ دولت به مردم ظلم مي‌كرد و طبيعتاً تمدني نیز شكل نمي‌گرفت. اما در دوره‌ی ، عدالت و توحيد محوريت داشت؛ ارزش‌هاي اخلاقي به عنوان اصول راهبردي دولت به ویژه در زمان زمام‌داری كوروش و داريوش، پذيرفته شده بود. از این رو، در اين دولت‌ها تمدن‌سازي به چشم می‌خورد. پس دولت‌ها نقش بسیار بسزایی در تمدن‌سازي یا از بين بردن تمدن‌ها ایفا می‌کنند. 🔻 اساساً نوع حرف زدن مسئولان، ادبيات، كردار، رفتار، منش و كنش آن‌ها حتي با مخالفان، در تربيت جامعه به شدت تأثيرگذار است. بنابراين اول اینکه حكومت‌ها و دولت‌ها در تمدن‌سازي و تمدن‌سوزي در طول تاريخ نقش داشتند و خواهند داشت. دوم اینکه روش آن‌ها در سبك زندگي مردم هم خيلي مؤثر است. ✅ گلچینی از کانال ⬅️ @khosropanah_ir 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅#نخبگان_چه_می_گویند 🔷 این هفته #دکتر_خسرو_باقری 🔷 🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا 🌐 @moees_ir
💠دکتر خسرو باقری (زاده ۱۳۳۶ تهران) استاد دانشگاه تهران است. زمینه های تخصص وی فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت و روان و تربیت دینی است.دکتر خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران، درجه دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت را از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت کرد. دوره کارشناسی را در دانشگاه علامه و ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند. 🔷زمینه های پژوهشی مورد علاقه 1⃣ فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: روششناسی در مطالعات تربیتی در متون اسلامی، بررسی متون اسلامی در مباحث تربیتی، بررسی فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران،مواجهه تعلیم و تربیت اسلامی با چالشهای معاصر. 2⃣علم دینی که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: نقد و بررسی رویکردها در رابطه علم و دین بررسی رابطه دین اسلام با علوم انسانی و تجربی. صاحبنظر در این زمینه و رویکرد تأسیسی از نظریات ایشان می باشد. 3⃣ فلسفه تعلیم وتربیت جدید که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق میپردازد: بررسی دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، روششناسی در فلسفة تعلیم و تربیت. 4⃣ فلسفه روانشناسی که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: نگاهی به روانشناسی جدید از منظر فلسفه علم، بررسی زیرساختهای فلسفی نظریه های روانشناسی. 5⃣ فلسفه برای کودکان که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: بررسی رویکردهای معاصر در حوزه فلسفه برای کودکان، جستجوی راههای نوین در این عرصه. 6⃣ فلسفه علم 📚 برخی از آثار ایشان: الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران نگاهي دوباره به تربيت اسلامي روان شناسي كودكان محروم از پدر، آدامز، میلز، شِرِف، ترجمه خسرو باقری خويشتن از هم گسيخته: مطالعه وجودگرایانه در باب سلامت ذهن و جنون، رونالد دیوید لنگ، ترجمه خسرو باقری 🌳 🌐 @moees_ir
✅ دکتر خسرو باقری بی شاخ و دم 1. علم دینی بر دو نوع است: شاخ و دم دار و بی شاخ و دم. اولی نیز خود بر دو گونه است، گونه بلند شاخ و گونه دراز دم! 2. علم دینی بلندشاخ بر هر علم غیر دینی حمله کرده و آن را از دم شاخ می گذراند. 3. علم دینی دراز دم نیز خوش خدمت است و برای اربابان خود دم تکان می دهد. 4. اما علم دینی بی شاخ و دم؛ در کنار علم های غیر دینی به شکلی مسالمت آمیز در مرتع حقیقت می چرد، تفاوت آنها در این است که هر علم علفی می خورد که به دهان خودش شیرین است. علم ها همه از حقیقت پروار می شوند و هر علم عطر و طعم خاص خود را دارد. کسی که مشابهت های این دو را دیده اما تفاوت ها را نمی بیند هنوز به دو راهی مورد اشاره راسل نرسیده است، جایی که وی می گوید: "موش های آمریکایی وقتی در ماز بر سر دو راهی قرار می گیرند نگاه می کنند روانشناس در کدام راه غذا می ریزد، اما موش های آلمانی می نشینند و می اندیشند که از کدام راه باید رفت. " @Khosrowbagheri 🌳 🌐 @moees_ir
✅ پنجمین پیش نشست کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی * با تکیه بر اندیشه های #علامه_جوادی_آملی* 🌐 @moees_ir
✅جدیدترین کتاب #دکتر_مهدی_گلشنی با عنوان فرهنگ و پیشرفت مطلوب به کوشش سید حسین امامی، روزنامه نگار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود. Talie.ir/?p=65836 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝ناکارآمدی به عنوان مبنای یک انسانی 💠نظام لیبرال ـ دموکراسی از آنجا که بر اهواء و آرای سرگردان و بی هدف توده ها استوار است، نتیجه ای جز سردرگمی و در بهترین شکل آن دیکتاتوری اکثریت و توده ها و در شکل رایج آن دیکتاتوری صاحبان سرمایه و تبلیغات را نمی دهد. 💫به گزارش ، تضاد اصلی در منطق آزادی از نظر اسلام، میان لیبرالیسم و تفکر دینی است و نه میان دموکراسی و دین. این مهم ترین مغالطه دوران مدرنیته است که لیبرالیسم را به عنوان دموکراسی به فکر و روح بشر تزریق می کنند حال آنکه دموکراسی به عنوان شیوه ای معقول برای کسب مقبولیت اجتماعی و سیاسی نه تنها با اندیشه دینی ناسازگار نیست بلکه می توان گفت شرط ضروری برای موفقیت و کارامدی هرگونه فلسفه سیاسی و اجتماعی است، حال آنکه لیبرالیسم که تنها در بخشی ازدعاوی خود با دموکراسی هم پوشانی دارد، در قسمت عمده ای از مطالبات خود به کلی با تفکر سعادت محور و فضیلت اندیش مغایر است. آنچه که در کلام پوپر به عنوان آموزه محوری اخلاق به آن اشاره شده، انتقادی مشابه ادعای اصالت فرد دیگرخواه پوپری بر آن وارد است زیرا تا زمانی که برای فضیلت به عنوان حقیقتی وجودی در انسان مبنایی هستی شناسانه ای قائل نشویم – امری که فلسفه کانت به طور جدی و به کلی از فقدان آن رنج می برد و کانت به صراحت آموزه «من استعلایی» خود را فاقد خصیصه متافیزیکی معرفی می کند، در این صورت دعوت به فضیلت گرایی اخلاقی، یک آرزوی خیال پرورانه غیرواقعی است که به هیچ وجه نمی تواند منطقا موجبی برای عمل اخلاقی و خلاف امیال انسانی در فرد شود؛ کما اینکه فلسفه اخلاقی کانت نیز هرگز توفیقی در صحنه های اجرایی اخلاق انسانی نصیب بشریت نکرده است. http://www.talie.ir/%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9/ 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝ناکارآمدی به عنوان مبنای یک انسانی 💠نظام لیبرال ـ دموکراسی از آنجا که بر اهواء و آرای سرگردان و بی هدف توده ها استوار است، نتیجه ای جز سردرگمی و در بهترین شکل آن دیکتاتوری اکثریت و توده ها و در شکل رایج آن دیکتاتوری صاحبان سرمایه و تبلیغات را نمی دهد. 💫به گزارش ، تضاد اصلی در منطق آزادی از نظر اسلام، میان لیبرالیسم و تفکر دینی است و نه میان دموکراسی و دین. این مهم ترین مغالطه دوران مدرنیته است که لیبرالیسم را به عنوان دموکراسی به فکر و روح بشر تزریق می کنند حال آنکه دموکراسی به عنوان شیوه ای معقول برای کسب مقبولیت اجتماعی و سیاسی نه تنها با اندیشه دینی ناسازگار نیست بلکه می توان گفت شرط ضروری برای موفقیت و کارامدی هرگونه فلسفه سیاسی و اجتماعی است، حال آنکه لیبرالیسم که تنها در بخشی ازدعاوی خود با دموکراسی هم پوشانی دارد، در قسمت عمده ای از مطالبات خود به کلی با تفکر سعادت محور و فضیلت اندیش مغایر است. آنچه که در کلام پوپر به عنوان آموزه محوری اخلاق به آن اشاره شده، انتقادی مشابه ادعای اصالت فرد دیگرخواه پوپری بر آن وارد است زیرا تا زمانی که برای فضیلت به عنوان حقیقتی وجودی در انسان مبنایی هستی شناسانه ای قائل نشویم – امری که فلسفه کانت به طور جدی و به کلی از فقدان آن رنج می برد و کانت به صراحت آموزه «من استعلایی» خود را فاقد خصیصه متافیزیکی معرفی می کند، در این صورت دعوت به فضیلت گرایی اخلاقی، یک آرزوی خیال پرورانه غیرواقعی است که به هیچ وجه نمی تواند منطقا موجبی برای عمل اخلاقی و خلاف امیال انسانی در فرد شود؛ کما اینکه فلسفه اخلاقی کانت نیز هرگز توفیقی در صحنه های اجرایی اخلاق انسانی نصیب بشریت نکرده است. http://www.talie.ir/%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9/ 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ 🔸 یک عالم دین است که سی و چهارمین و نائب امام عصر(عج) از میان ۶۱ زعیم شیعه تا به امروز بوده‌ است و علاوه بر علوم دینی، در ریاضی، معماری، مهندسی، ادبیات، سیاست، مدیریت، فقه و... تبحّر داشته است؛ مقیاس علمی ایشان را با فارغ‌التحصیلان فعلی دانشگاه قیاس کنید. تخصص و اشراف همه جانبه‌ی شیخ بهایی بر علوم، حاصل چه چیزی جز درجه‌ی اعلی ایشان می‌تواند باشد؟ 📷 http://llink.ir/8307 🔸حکیم کسی است که در پیمودن درجات علم و معرفت، هرچه بالاتر ‌رود، خوف او از خدا بیشتر بشود. زیرا خودش را بیشتر در محضر خدا می‌بیند و معصیت نمی‌کند. حکمت، خاص است؛ تا مؤمن نشویم، راه به حکمت نخواهیم برد! در روایتی از امام علی(ع) آمده است که: «الحكمة ضالة المؤمن» «حکمت، گمشده‌ی است.» گام نخست در نیل به حکمت، است. 🔸تفاوت حکمیم‌پروری از دکترپروری در خوف از خدا است که رسول‌الله(ص) فرمودند: «رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ» یعنی همان نسبتی که سر انسان با بدن او دارد، خوف از خدا در حکمت دارد. اگر علم در دست فردی با آلودگی اخلاقی توسعه پیدا کند، همچون شمشیری‌ست که در کف زنگی مست باشد. 🔹اگر نظام دانشگاهی امروز، عاجز از پرورش ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ بهایی‌هاست؛ علت مهم این است که حکیم نمی‌پروراند که به خوف از خدا بینجامد. در تمام علوم دانشگاهی، می‌شود به اعلی‌ترین درجات رسید ولی آلودگی اخلاقی هم داشت. 🔸 - ۱۳۷۰/۱۱/۱۵ 💬 «بعضی به غلط خیال می‌کنند که با نمی‌سازد... این‌ها کور خوانده‌اند و اشتباه می‌کنند؛ این دو با هم هیچ منافاتی ندارند؛ زیرا دین اگر دین اسلام است، دینی است که انقلاب می‌کند... و به علم دعوت می‌کند.» ❇️ علت این‌که مسلمانان توانستند برای مدت چند قرن متمادی به چنان اوج علمی دست یابند که از فارابی و خوارزمی و ابن سینا و تا شیخ بهایی و خواجه نصیر عرضه کنند، توجه دین مبین اسلام به علم و معرفت بود؛ علمی توأم با تزکیه‌ی نفوس که: «ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة» ❇️هر در که زدم، صاحب آن خانه تویی تو//هر جا که روم، پرتو کاشانه تویی تو ❇️در میکده و دیر که جانانه تویی تو//مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو ✅مقصود تویی، کعبه و بتخانه بهانه... «شیخ بهایی» ✅ گلچینی از کانال ⬅️ @Hasanabasi_students 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ #نخبگان_چه_می_گویند؟ 🔷 این هفته #دکتر_موسی_نجفی 🔷 🌳#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا 🌐 @moees_ir
🔷مرتبه علمی: استاد ـ پایه 22 🔷مدارک تحصیلی •کارشناسی علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران – 1366 •کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران – 1370 •دکترای تخصصی علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی)، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی1379 •عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد: اندیشه سیاسی در عصر مشروطیت ایران •عنوان پایان نامه دکتری: مراتب ظهور فلسفه سیاست در متون فرهنگ و تمدن اسلام 🔷سوابق فعالیتها •عضو سابق هیئت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، •مدیر گروه اندیشه سیاسی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران •رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی •مدیر گروه دوره دکترای علوم سیاسی با گرایش مسائل ایران در موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) قم 🔷آثار قلمی منتشر شده •نظریه پردازی •کتب تألیفی •مجموعه تحقیقی – تخصصی •تصحیح متون •مقاله •جزوات درسی دانشگاهی •سمینارهای دانشگاهی •راه اندازی دوره های تحقیقی - پژوهشی و آموزشی 📚برخی از کتب تالیفی •تمدن رضوی: مؤلفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا (ع) •فلسفه تحویل تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی، •اندیشه تحریم و خودباوری، تحلیل متون و اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران، •کتاب اندیشه تحریم در تاریخ سیاسی ایران، •کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در ایران عصر مشروطیت، و... 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ؟ ✔️✔️در کجای تاریخ ایستاده ایم ❓❗️❗️صورت مسئله غلط!! و جوابهای ما؟ 🔻🔺🔻وقتی از تقابل و جبهه بندی و یا حتی کمتر از آن از نوعی رقابت و زور آزمایی بین ما و غرب مدرن سخن گفته میشود ، بایستی بگوئیم همه این موارد به درجات و با شدت و ضعف میتواند به دو نوع مواجهه و یا رقابت "آشکار و پنهان" و یا "سریع و فرسایشی " تقسیم گردند ۰ اینکه یک انقلاب دینی غیر غربی (شما بخوانید ضد غربی) در مراحل رشد خود در کدام منزل ایستاده است ؟ و منازل قبلی و بعدیش کجاست ؟و در ارتباط و حتی مواجهه با غیر خودش چه نسبتی میخواهد برقرار کند ، پرسش و یا پرسش هایی است که برنامه ریزان استراتژیست و مدیران ارشد، لااقل دورنمایی از آن را بایستی ترسیم کنند۰ 🔻🔺🔻متاسفانه در انتخابات سال گذشته برای تعیین عالی ترین سطوح اجرایی کشور کسی حتی زحمت ترسیم چنین خط مش و افقی را هم بخود راه نداد؛ شاید بیشترین عدم توجه به این امر مهم از اینجا ناشی می شود که برخی مسئولین کشور فراموش می کنند ، مدیران کشوری هستند که پرچم دار انقلابی بزرگ است و این تحول در مراحل رشد خود کشور را در شرایطی ویژه قرار داده است۰ 🔻🔺🔻علیرغم این دورنما ، متاسفانه برای این شرایط جنگ فرسایشی نه برنامه ای دارند ، نه به الزامات چنین جنگی واقفتد ، نه استعداد سازماندهی استعدادها و تواناها را دارند ، نه هوش فهم شرایط و مدیریت کارآمد را ؛ از طرفی میدانیم به موازات بر نامه های اصلی که لازمه چنین شرایطی هست عملا توجهی ندارند ؛ اهم این برنامه ها عبارتتد از : انقلاب فرهنگی ، اقتصاد مقاومتی ، تحول علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی ، سبک زندگی اسلامی ، هویت ملی و نسبت ما با ابعاد مختلف تجدد و غرب و تمدن ناشی از آن ۰ 🔻🔺🔻مدیران اجرایی و حتی برنامه ریزان ارشد ایران معاصر، آیا صرفا با داشتن یک خط ریش و یک یقه بسته و چند آداب ظاهری ساده میتوانند از پرسش های مهم مطرح شده خود را جدا ببینند ؟! ✳️🔰🔰راستی از نظر برنامه ریزان ارشد ، ما در کجای تاریخ ایستاده ایم؟ و آیا چنین پرسش و یا پرسش هایی اصولا برای آنها معنا و مفهومی دارد؟ ختم کلام آنکه بسیار تفاوت می کند دیدگاه و عملکرد کسانی که دوره و زمانه را دوران "اعتلا و تمدن" می دانند با کسانی که فکر می کنند در عصر "انحطاط و اضمحلال " زندگی می کنند۰ 🆔 @drmousanajafi 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💎 رهبر انقلاب : باید در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه تهران، رواج پیدا کند ⭕️ بیانات انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس ) که در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش منتشر شد. 🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از رونق علوم عقلی در حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی، نقادی و نوآوری را موجب ترویج و اعتلاء این شاخه از علوم برشمردند و افزودند: از خصوصیات برجسته مرحوم آقاعلی زنوزی همین روحیه نقادی و بیان حرف نو در علوم عقلی است و این‌گونه بزرگداشت‌ها صرفاً بزرگداشت یک شخص نیست بلکه در واقع تکریم و ترویج یک جریان فکری و اندیشه‌ورزی است. 🔸 ایشان با یاد کردن از برخی بزرگان فلسفه و تأکید بر لزوم شناساندن شخصیت و آراء آنان به جامعه علمی، اهمیت تدوین خلاصه‌ای قابل‌فهم از نظرات فلسفی و عمیق این بزرگان را یادآور شدند و گفتند: دعوت جوانان به علوم عقلی و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه فلسفه بسیار مهم است. 🔸 رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حذف فلسفه از حوزه علمیه قم موجب خواهد شد افرادی سطحی و کم‌عمق، متصدی تبیین و تدریس این علم شوند، بنابراین فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و همچنین حوزه علمیه تهران که روزگاری مرکز فلسفه بوده است، رواج پیدا کند. 🔸 ایشان همچنین از مدرسان فلسفه و مجمع عالی حکمت اسلامی و حضرات آیات ، و که هدایت و نظارت بر این مجمع را برعهده دارند، تقدیر و تشکر کردند. ⭕️ پ ن: به راستی آیا زمان آن نرسیده که حوزه علمیه این فرمان ( فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند) ولی فقیه را عملی کند؟! ... این دستور بارها و در سال های متمادی از ایشان صادر شده است ... ✅ @feghheakbar 🌳 🌐 @moees_ir
✅#فراخوان‌نشان ثبت‌نام نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی 🌐 @moees_ir
✅✅به همت دانشگاه شاهد سلسله درس‌گفتارهای «اسلام و آسیب‌های اجتماعی» با تدریس حجت الاسلام‌ والمسلمین #دکتر_رضا_غلامی برگزار می شود. Talie.ir/?p=66430 🌐@moees_ir
✅✅✅ 🔻برگزاری همایش دین، فرهنگ و فناوری همایش «دین، فرهنگ و فناوری» فرصتی برای توجه دادن نخبگان و صاحب نظران نسبت به بررسی و شناخت مبانی، چیستی و چگونگی فرایند ساخت، انتقال و گسترش فناوری و نیز آسیب شناسی اجتماعی ـ فرهنگی گسترش آن و همچنین دستورالعمل های اجرایی برای استفاده از فناوری و آینده‌نگاری آن است. با توجه به نیاز روزافزون جامعه اسلامی به تولید اندیشه‌های خلاق و بدیع دینی در عرصه مناسبات دین، فرهنگ و فناوری و ضرورت تمهید زمینه های معرفتی و نظری پیدایش علوم و فنون جدید و نیز ضرورت شکل گیری ساختارهای نوینِ دانش بنیان در حوزه فناوریهای ملی، این همایش فرصتی جهت تعامل و تبادل تجربیات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و ایجاد همگرایی نظری و روش شناختی میان صاحبنظران این مراکز در فهم نسبت دین، فرهنگ و فناوری به منظور بهره گیری مناسبتر از ظرفیت های فناوری و کاستن از آسیبهای دینی، اجتماعی و فرهنگی آن است. سایت رسمی همایش: http://icrct.ir/fa 🌳 🌐 @moees_ir
📚کتاب «نقد علمی بر #سند_2030» به‌ همت حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی و همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گردآوری و منتشر شد. 🌐@moees_ir
✅✅✅ 📝فراخوان بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و چهارمین دوره کتاب سال دانشجویان فارسی نویس از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اعلام شد. 💫به گزارش خبرگزاری ، این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی در سه بخش اصلی، ویژه و جنبی برگزار خواهد شد. علاقه مندان می‌توانند از ۳ اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به آدرس www.isba.ir نسبت به ثبت نام الکترونیکی اقدام کنند. 💠مؤلفان و مترجمانی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند که طی سال‌های ۱۳۹۵و ۱۳۹۶ آثار خود را به چاپ رسانده و در این مدت در یکی از دانشگاه‌ها یا حوزه‌های علمیه سراسر کشور در کلیه مقاطع تحصیلی اشتغال به تحصیل داشته باشند همچنین فارغ التحصیلان سال‌های ۹۴ و ۹۵ که حداکثر تا پایان سال ۹۶ پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده‌اند می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ⬅️جهت کسب اطلاعات بیشتر http://snn.ir/fa/news/680917/فراخوان-بیست-و-پنجمین-جشنواره-ملی-کتاب-سال-دانشجویی-اعلام-شد 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری وزارت علوم ممکن نیست 💫خبرگزاری : حدادعادل با بیان اینکه انقلاب اسلامی به‌عنوان پیش‌زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی‌تواند نسبت به موضوع علوم انسانی بی‌تفاوت باشد، گفت: بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری وزارت علوم ممکن نیست. 4/2/97 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۵۱ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد. حداد عادل گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان پیش‌زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی‌تواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بی‌تفاوت باشد. وی افزود: تاریخ ۴ سده اخیر غرب نشان می‌دهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست. رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، تقاضا داریم ۱۶ رشته درسی مورد بازنگری از حیطه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مستثنی شوند. وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشست‌های فصلی روسای دانشگاه‌ها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامه‌ها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد. رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم وی به‌ منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی منصوب شود http://www.shabestan.ir/detail/News/701440 🌳 🌐 @moees_ir
💫 دبیرخانه #مفتاح با همکاری دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه قم برگزار می‌کند: 📌«نشست‌های تخصصی روش‌شناسی تولید علم دینی» (ظرفیت محدود) ثبت نام از طریق: goo.gl/ZKoDcA پاسخگویی: 09107660356
📢همراهان عزیز میتوانید ما را در پیام رسان های ایرانی و دنبال کنید: 📬 ایتا ➕http://eitaa.com/moees_ir 📬 سروش ➕http://sapp.ir/moees_ir