eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
333 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
6 فایل
تارنما: bq-network.ir سامانه ثبت نام: Baqeri.rafda.ir ارتباط با مدیر کانال: @ad_bq_network سازمان بسیج دانشجویی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بسم الله الرحمن الرحیم باسلام و احترام ✅کانال "مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا" با توجه به مسدود شدن تلگرام در پیام رسان ایرانی ایتا شروع به کار میکند. پیام های کانال از فروردین ماه بارگذاری شده، کاربران گرامی میتوانند استفاده کنند‌. @moees_ir
✅✅✅ #نخبگان_چه_می_گویند 🔷 این هفته حجت الاسلام و المسلمین شیخ #عبدالحمید_واسطی 🔷 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا 🌐 @moees_ir
💠حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی (۱۳۴۷، )، روحانی و از محققان فقه و اصول، فلسفه و عرفان، ادیان و مذاهب است. وی پس از تحصیلات متوسطه وبعد از قبولی در دانشگاه فردوسی و سپس انصراف در همان سال اول، وارد گردید و دروس ادبیات و سطح را از حجت هاشمی، جواد مروارید، مهدی مروارید و سید مهدی نقیبی و درس خارج را از میرزا علی فلسفی، شربیانی و علامه حسینی طهرانی فراگرفت و علاوه بر «خارج فقه و اصول»، دروس بدایه، منظومه و اسفار را از محمد تقی جعفری، عبدالمجید سالم و حاج شیخ علی رضایی تهرانی تلمذ کرد. همچنین به تدریس دروس مقدماتی سطح، فلسفه اخلاق، حقوق، فلسفه سیاست، معرفت شناسی، هستی شناسی و... پرداخت. وی دارای تألیفات فراوانی از جمله کتاب نگرش سیستمی به دین، راهنمای تحصیل در حوزه های علمیه، راهنمای تحقیق در حوزه های علمیه، راهنمای تدریس در حوزه های علمیه، نان در اسلام و... است. ایشان نظریه پرداز مقوله به گزاره های دین است. وی از مدافعان فلسفه و عرفان اسلامی است و با منتقدانی چون مهدی نصیری مناظره داشته است. ⬅️وی سردبیر فصلنامه تخصصی و عضو هیئت رئیسه (معاون پژوهشی) موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام است. 📚از جمله آثار ایشان پارادایم شبکه‌ای (بسته مبانی نظری برای هرگونه نظریه‌پردازی دینی) مدل نظریه‌پردازی و تولید علم رویکردهای تحقیقاتی و رویکرد شبکه‌ای (مباحثی در فلسفه علم و روش‌شناسی) روش تحقیق مدل‌سازانه (ابزار تولید مدل‌های دینی) روش تفکر شبکه‌ای (ابزار روش تحقیقی) حکمت و عرفان تمدن‌ساز چهارگانه حکمت صدرایی، عرفان شیعی، اخلاق مَلِکی، فقه جواهری هستی شبکه‌ای (مبنای هستی‌شناسانه اسلام) انسان شبکه‌ای (مبنای انسان‌شناسانه اسلام) بسته معرفت‌شناسانه مبتنی بر دیدگاه حکماء اسلام علم شبکه‌ای (مبنای علم‌شناسانه اسلام) عدل شبکه‌ای (مبنای ارزش‌شناسانه اسلام) تمدن شبکه‌ای (نقشه تمدنی، فرآیندهای تمدنی، شاخص مرکزی تعالی تمدنی) فلسفه‌های مضاف (ابزار تمدن‌سازی – با تاکید بر چگونگی تولید فلسفه‌های مضاف) بسته فلسفه‌های مضاف با رویکرد کاربردی (فلسفه اخلاق، حقوق، سیاست، …) آینده‌پژوهی اسلام آرمان‌شهر اسلام (چیستی و چگونگی) و... 🌳 🌐 @moees_ir
📚معرفی کتاب نویسنده: #حجت_الاسلام_والمسلمین_واسطی نگرشی از بیرون به دین، به هدف دست یابی به شبکه ی کلان دین و شفاف سازی نقش آن در عرصه تصمیم سازی و تدوین استراتژی در جوانب مختلف زندگی است.
✅✅✅ 💫گفتگوی عیدانه خبرگزاری با دکتر (02/01/97) : 📝با تعطیلی مدارس «» مخالفم/ آقای رئیس‌جمهور وارد مباحثی نشوند که از آن‌ها اطلاع ندارند. 🔷یکی از اتفاقات امسال در فضای آموزشی کشور، یک حرکت آرام و بطئی به سمت کالایی‌سازی و پولی‌سازی آمورش بود که آخرین نمود آن در سال96، خبر انحلال مدارس پرورش استعدادهای درخشان() بود. نظر شما در این باره چیست؟ 🔹کار اشتباهی بود. من خیلی از نخبگان را دیدم که شدیداً مخالف این کار بودند. سال‌ها قبل که من برای یک عمل جراحی باید به خارج از کشور می‌رفتم، از طرف دانشگاه شریف مامور شدم که نظام آموزشی تعدادی از دانشگاه‌های امریکا و انگلیس را برای برنامۀ دکتری فیزیک بررسی کنم. سیستم آموزشی در امریکا مبتنی بر تعداد واحد نظری زیاد بود و سیستم انگلیس بیشتر مبتنی بر کلاس‌های عملی. من از دوازده دانشگاه آمریکایی (از کلمبیا در شرق آمریکا تا استنفورد در غرب آمریکا) و چند دانشگاه انگلیس بازدید کردم. سپس به ملاقات پروفسور ریس،استاد دانشگاه کمبریج و از کیهان‌شناسان برجستۀ معاصر رفتم و با ایشان صحبت کردم.از ایشان پرسیدم به نظر شما کدام سیستم آموزشی بهتر است؟ امریکایی یا انگلیسی؟ ایشان گفتند: برای دانشجوی متوسط به پایین سیستم امریکا و برای دانشجوی نخبه سیستم انگلیس. یعنی نظام آموزشی نخبگان باید متفاوت با بقیه باشد. ولی در کشور ما می‌آیند و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را منحل می‌کنند. این کار درستی نیست. 🔷آقای دکتر چند هفته پیش طی سخنانی وجود را زیر سؤال بردند. نظر شما در این باره چیست؟ 🔹سخن ایشان سخن باطلی بود و نشان داد که ایشان هیچ احاطه‌ای به علوم جدید ندارند. اگر ایشان با تحولات رخ داده در حوزۀ فلسفه علم و رابطۀ علوم و فلسفه آگاه می بودند، چنین سخنانی را مطرح نمی‌کردند. یکی از مشکلات کشور ما در زمان حال این است که بعضی از مسئولان ما وارد بحث در اموری می شوند که دربارۀ آنها اطلاعی ندارند. متن کامل گفت و گو↩️ http://snn.ir/fa/news/673617/با-تعطیلی-مدارس-سمپاد-مخالفم-آقای-رئیس‌جمهور-وارد-مباحثی-نشوند-که-از-آن‌ها-اطلاع-ندارند-در-تمام-اعیاد-مذهبی-به-خانواده‌ام-عیدی-می‌دهم 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝 از استاد دانشگاه به دلیل یک سرفصل علوم سیاسی انتقاد کرد 💫به گزارش خبرگزاری ، جلسه ۱۵۰ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.(27 اسفند 96) 💠حداد عادل گفت: متأسفانه کار به‌جایی رسیده است که یک به اصطلاح استاد دانشگاه به مقامات کشور نامه می‌نویسد که چرا اندیشه سیاسی (ره) به‌عنوان یک سرفصل آموزشی در رشته علوم سیاسی در نظر گرفته‌شده است؟ وی افزود: چرا در کشوری که به دست توانمند و اراده الهی امام خمینی (ره) از بند سلطه آزادشده نتوانیم از اندیشه سیاسی ایشان صحبت کنیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این در حالی است که تعداد کثیری از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در اروپا و آمریکا و تحت حمایت نهاد‌های امنیتی کشور‌های اروپایی و آمریکا مشغول بررسی و موشکافی ابعاد مختلف این حماسه بزرگ هستند. ، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این زمینه گفت: سیاسی و جناحی شدن تحول و ارتقاء علوم انسانی یک سم مهلک است. حداد عادل با اشاره به تألیف کتاب «» گفت: اگر مفهوم «انسان» از نگاه اسلام تشریح نشود، علوم انسانی اسلامی هم به نتیجه نمی‌رسد http://snn.ir/fa/news/674149/حداد-عادل-از-استاد-دانشگاه-به-دلیل-یک-سرفصل-علوم-سیاسی-انتقاد-کرد 🌐 @moees_ir
مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا: ✅فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی #فارابی برای دریافت آثار ویژه تحقیقات #علوم_انسانی و اسلامی منتشر شد مهلت ارسال آثار: ۳۱ اردیبهشت۱۳۹۷ 🌐 @moees_ir
📚کتاب «مدیریت در عرصه فرهنگ‌ها: مباحث و دیدگاه‌ها» اثر پت جوینت و ملکم وارنر با ترجمه محمد تقی نوروزی و به همت انتشارات موسسه امام خمینی(ره) و انتشارات سمت منتشر شد. 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝چرایی خرید کالای ایرانی از منظر 💫به گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ؛ با توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان سال 🇮🇷🇮🇷از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، برخی سوالات و چالش‌های فقهی جدید در خصوص احکام خرید و فروش کالا شکل گرفته است. ♦️ یکی از شبهاتی که ممکن است در این زمینه مطرح شود این است که در قرآن کریم و روایات اسلامی به نفی ضرر توصیه شده است. با توجه به اینکه برخی کالاهای ایرانی از کیفیت پایینی برخورد است، آیا خرید آنها از نظر شرعی مورد تأیید است؟ 💠حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه به این سوال پاسخ داده است: ✅«این پرسش را باید از دو منظر فقه فرد و فقه نظام اجتماعی اسلام بررسی کرد. خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد می‌زند در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست. 💠 هم باید زمینه تولید مطلوب داخلی را فراهم کند و مقصود از کالای داخلی اعم از کالایی است که همه قطعاتش داخلی یا مونتاژ داخلی باشد؛ هر چند باید تلاش کرد تا گردش تولید داخلی نسبت به همه قطعات تقویت شود. پس خرید کالای داخلی هر چند نسبت به کالاهای خارجی کیفیت پایین داشته باشد برای حفظ نظام اقتصادی کشور واجب است و همچنین بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی برای حفظ نظام معیشت مردم واجب خواهد بود. ❇️ نکته دیگر اینکه بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای می‌شود و برخی از باختگان را به سمت کالاهای دارای کیفیت نازل سوق می‌دهد. نتیجه سخن آنکه از منظر نظام اجتماعی خرید کالاهای داخلی در صورت نیاز واجب شرعی و خرید کالای خارجی مشابه آن حرمت شرعی دارد». 🌐 @moees_ir