هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🔗 #جریان_نفاق_در_سقیفه
⬅️علامه طبرسی در احتجاج نقل می کند که سعد بن عبد الله اشعری(از محدثین متقدم قم) در بحثی که با یکی از مخالفین داشت از او پرسیدند شهادتین گفتن و اسلام ابوبکر و عمر از روی طمع دنیوی بدون اعتقاد بود یا از روی اکراه و اجبار بود؟ جناب سعد جواب نمی دهد چون برای خود او هم شبهه می شود که اگر بگویم از روی طمع بود که در زمان اسلام آوردن آن ها پیامبر نه حکومتی نه دولتی داشت و اگر بگویم از روی اکراه بود که پیامبر اصلا آن زمان قدرت بر اجبار نداشت. امام حسن عسکری علیه السلام در اینحا این شبهه عالم قمی را حل می کند و می فرماید: ای سعد! باید میگفتی از روی طمع دنیوی شهادتین گفتند! چرا که آن دو با اهل کتاب رفت و آمد داشتند و اخبار پیامبران را می شنیدند و در کتب آسمانی گذشته دیده بودند که ذکر شده فردی بنام محمّد از انبیاء از عرب خروج کرده و بر ایشان غالب خواهد شد و دولت و حکومت خواهد داشت! لذا ابوبکر و عمر برای همین طمع که اسلام بیاورند چرا که از یک طرف نمی توانند جلوی این تقدیر قطعی را بگیرند و از یک طرف با شهادتین گفتن شان و نزدیکی شان با پیامبر، در امر حکومت شریک شوند!! چه بسا خلیفه بعدی شوند!
🔻در آخر امام جریان عقبه در جنگ تبوک را بیان می کند که وقتی این دو نفر دیدند به این آرزویشان نخواهند رسید و پیامبر دیگری را خلیفه خود معرفی می کند، نظرشان بر این شد پیامبر را ترور کنند و به قتل برسانند.
@Talabeh_nevesht110
🍃🌸با امام زمانت سخن بگو …
شخصی به حضرت امام هادی علیه السلام از شهری دور نامه نوشت و پرسید: مولای من، من از شما دور هستم و امکان دیدار مستقیم با شما را ندارم و گاهی که حاجات و مشکلاتی دارم چه کنم؟
حضرت در جواب او نوشتند:👈🏻إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّک شَفَتَیْک...
هر گاه به ما نیاز داشتی، لبت را حرکت بده و سخنت را بگو. ما از شما دور نیستیم…
منبع📚 بحارالانوارج 53ص 306
مَــعــرِفَـةُ الـحُــجَّـة
@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾
#حدیث_روز
امام باقر علیه السلام
قَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ «يَا رَبِّ أَيُّ عِبَادِكَ أَبْغَضُ إِلَيْكَ؟» قَالَ «جِيفَةٌ بِاللَّيْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ»
موسی (ع) گفت: «پروردگارا کدام یک از بندههایت را بیشتر دشمن داری؟» فرمود: «آنکه در شب چو مرداری است و در روز بیکار».
بحار الانوار، ج ۷۲، ص: ۱۸۱
#امامت #بحارالانوار #امام
📜معرفة الحجة(۴)
⬅️چهارمین باب در بحارالانوار باب «وجوب معرفة الإمام و أنه لا یعذر الناس بترک الولایة و أن من مات لا یعرف إمامه أو شک فیه مات میتة جاهلیة و کفر و نفاق» است، که سه مسأله مطرح شده است: ۱. شناخت امام منصوب از طرف خداوند واجب است ۲. اگر کسی معرفت امام و ولایت او را ترک کند نزد خداوند عذری نخواهد داشت و مؤاخذه خواهد شد ۳. هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد یا در امام زمانش شک داشته باشد بر مرگ یک عرب جاهلی قبل اسلام و یا کافر و منافق مُرده است.
🔻مراد به معرفت امام (آن حدی که واجب است و اگر کسی ترک کند معذور نیست و مرگ به این حال مرگ جاهلی کفر و نفاق است) تفحص و تحقیق از کسی است که خداوند اطاعتش را خلافةً عن النبی صلی الله علیه و آله فرض و واجب قرار داده است و وقتی فهمید چه کسی است به ولایتش اقرار می کند، لذا باید شخص امامش را به اسم و شخص اش بشناسد و مهمل و مجهول نگذارد، کما اینکه در روایات از معرفتی که به اسم و شخص نیست نهی شده است، مثل اینکه طرف بگوید من نمی دانم امام در این زمان م ح م د بن حسن بن علی عجل الله تعالی فرجه است ولی این را می دانم که امامم یکی از این آل محمّد است ولی نمی دانم دقیقا کیست!
🔹فرد مکلفی که تفحص از امام حق منصوب معصوم را ترک کند معذور نیست چرا که خداوند به او عقل و قدرت تمییز داده است، لذا می بینیم امام باقر علیه السلام وقتی از حضرت سوال شد آیا تفحص از امام حق و معرفت امام بر اهل سنت واجب است؟ امام فرمود: نَعَمْ أَ لَیْسَ هَؤُلَاءِ یَعْرِفُونَ فُلَاناً وَ فُلَاناً؛ یعنی واجب است، مگر آنان بدنبال معرفت امام شان فلانی(ابوبکر) و فلانی(عمر) نرفتند؟! (کافی ج ۱ ص ۱۸٠ ح ۳) پس قادر بر معرفت هستند و مکلف به وجوب معرفت اند و باید بروند امام حق را بشناسند و اگر نرفتند چگونه بگوییم معذور خواهند بود؟!
💠علامه مجلسی (رحمة الله علیه) در این باب ۴٠ روایت نقل کرده است و خلاصه می توان گفت روایات در «تحریص و تشویق بر معرفة الامام و عقاب و مواخذه در صورت ترک آن» متواتره است و از مسلمات مذهب امامیه معرفت امام است، چرا که آنان اطاعت از امام و تبعیت از او و اقتداء به سنت امام را برای سعادت و نجات از هلاکت و گمراهی لازم می دانند، مقدمه برای اطاعت هم «شناخت مطاع مفترض الطاعة» است و دینداری بدون امام بر حق مانند دینداری عرب های جاهلیت است که بدعت را سنت و منکر را معروف می پندارد کسی که بر اساس هدایت امام دینداری نمی کند و از اساس قبولی اعمال مشروط به امام و ولایت اوست.
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
💠روز ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه(۲)
🔻علامه فتونی رحمة الله علیه در ضیاء العالمین می نویسد:
▫️مشهور آن است که آن حضرت در روز سیزده رجب به دنیا آمده و این قول و بقیه اقوال از شخصی به نام عتّاب بن أسيد بن أبي العيص بن أميّة بن عبد شمس بن عبد مناف روایت و گرفته شده و به او بر میگردند. و هیچکدام از اینها(اقوال ولادت) را دلیل و اعتمادی نیست، و همه آنها نقل تاریخی است، و از قول معصومین علیهم السّلام نیست.
▫️عتّاب بن أسيد اموی است، و حال بنی امیّة و عداوت دیرین آنان نزد طائفة حقّة امامیّة رضوان الله عليهم معلوم است، او بر شهر مکّه تا زمان شهادت رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) امیر بود، و ابوبکر نیز او را در مقامش باقی گذاشت و در روز مرگ ابوبکر وفات یافت. پسر او عبد الرّحمان مجاهر به عداوت و دشمنی حضرت امیرالمؤمنین علیّ علیه السّلام بوده، و در روز جنگ جمل با عائشه همراه و بر پیاده سوار لشکر در جنگ با امیرالمؤمنین علیه السّلام بود و کشته شد.
▫️و از واضحات است که چنین کسی مورد اعتماد نیست هرچند که ولادت حضرت را در داخل خانه خدا ذکر نموده باشد، زیرا این واقعه در منظر عموم مردم حاضردر شهر مکّه اتّفاق افتاده و قابل انکار نبوده است.
📚ضياء العالمين في بيان إمامة الأئمة المصطفين (عليهم السلام) ج ۴ ص ۳۴۹
#سیزده_رجب #ولادت_امیرالمومنین
#علامه_فتونی
@Talabeh_nevesht110
13-Fatemie-Aval[Shab4]-1402[1445]-Pilevar-Shoor[04].mp3
12.6M
❣ذِکرُعلیِِ عِباده
┅••༻⃕✿یاعلی¹¹⁰༻⃕✿•┅
🍃🌸مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ
@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾
#حدیث_روز
امام علی علیه السلام
فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِيسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ ... عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ
از آنچه خدا با ابلیس کرد عبرت گیرید که کردار دراز و تلاش سخت او را نابود ساخت ... برای لحظهای تکبر.
نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#مشهورات #حدیث
#رب_مشهور_لا_اصل_له
💠لا یعذب بالنار الا ربّ النار
🔻روایت «لا یعذب بالنار الا ربّ النار» که در السنه عوام و خواص بسیار گفته می شود و حتی بعضا در کتب فقهی به آن بها داده اند، سند متقنی ندارد و تنها در کتب اهل سنت نقل شده است.
⬅️جدا از اینکه از ائمه معصومین علیهم السلام در اصول حدیثی شیعه نقل نشده، بلکه روایات متعارضی نیز در مقابل این روایت است.
🔹کسی نگوید که این روایت در بحارالانوار یا فلان کتاب متأخر شیعه وارد شده! که از اساس می گوییم آن ها نیز این روایت را از کتب اهل سنت نقل کردند.
✳️توضیحات و نکاتی در آینده در رابطه با این روایت منسوب گفته خواهد شد.
@Talabeh_nevesht110
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌سفارشهایی از پیامبر صلی الله علیه و آله
💐حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید: شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد شد و از ایشان درخواست نمود تا به او توصیه ای بنمایند.
💐حضرت این گونه توصیه فرمودند:
❣من به تو سفارش میکنم برای خدا شریک قرار ندهی، اگر چه پاره پاره شوی و در آتش بسوزی!
❣پدر و مادرت را نیز اذیت مکن، اگر به تو دستور دهند که از دنیا بروی چنین کن!
❣آنچه که اضافه داری در اختیار برادر دینی ات بگذار!
❣در برخورد با برادر مسلمانت گشاده رو باش! به مردم فحش نده!
❣هر کدام از مسلمانان را دیدارکردی سلام برسان! مردم را به سوی اسلام دعوت کن!
❣بدان که هر کارگشایی تو ثواب بنده آزاد کردن را دارد، بنده ای که از فرزندان یعقوب است.
❣بدان که شراب و تمام مست کنندهها حرام اند.
📘بحارالانوار ، ج ۷۷، ص ۱۳۶
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
#حدیث_روز
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
الْغِيبَةُ أَسْرَعُ فِي دِينِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْأَكِلَةِ فِي جَوْفِهِ
تأثیر غیبت در دین مسلمان از خوره در جسم او سریعتر است.
الکافی، ج ۲، ص: ۳۵۷
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#رب_مشهور_لا_اصل_له
📌📝بررسی حدیث نبوی لا یعذب بالنار الا ربّ النار (به وسیله آتش کسی جزء خداوند عذاب نمی کند)
⬅️نکاتی که عرض می شود:
۱. این روایت در کتب حدیثی شیعه از اهل بیت علیهم السلام نقل نشده است و از اساس انتساب آن به رسول خدا صلی الله علیه و آله ثابت نیست، همانطور که علامه محمّد مجلسی(ره) می نویسد: هذا الخبر لم يثبت عنه صلي الله عليه و آله و سلم. (روضه المتقین ج ۶ ص ۳۸۸) عجب است از بعضی فقهاء که تفریعات زیادی بر اساس این روایت انجام دادند و در فتوای خود به این حدیث استناد کردند.
۲. این حدیث معمولا در بعضی کتب کلامی شیعه مانند کشف المراد علامه حلی (ره) در باب مطاعن ابوبکر وارد شده است تا طعن شود که ابوبکر افرادی را به آتش عذاب کرد و سوزاند! با اینکه پیامبر از این کار نهی کرده بود. عجب آنکه بعضی اهل سنت نیز همین طعن و تخطئه را به امیرالمومنین علیه السلام انجام دادند که او نیز طبق روایات غلات را سوزاند و کار خطایی کرده و طبق حدیث پیامبر لا یعذب بالنار الا ربّ النار حق چنین کاری را نداشت، لکن چون خشم بر او غالب شد و نتوانست خودش را کنترل کند آن ها را سوزاند و صحابه نیز این کارش را تقبیح کردند!!(ابن باز علیه اللعنة در سایت رسمی، در بخش فتاوی، سؤال حكم إحراق العدو الكافر بالنار والتمثيل به)
۳. اگر از این حدیث این استفاده فقهی شود که عذاب به آتش و سوزاندن کسی، عذابی مختص خداوند است و هیچکس به هر نحوی که باشد حق این را ندارد! واقعا مشکل بوده و چنین معنایی مردود است، چرا که روایات متعارضی در کتب دسته اول شیعه وجود دارد که در آن به سوزاندن بعضی از افراد دستور داده شده است یا خود امیرالمومنین علیه السلام بنابر روایات غلات را به آتش سوزاند(تصریح شده است: فاحرقه بالنار، وسائل الشیعه ج ۲۸ ص ۳۳۵ ح ۴ و ۵) حتی اگر کسی جریان امیرالمومنین را با دخان و امثال ذلک هم توجیه کند نمی تواند روایات زیر را توجیه کند: الف. امیرالمومنین به عمر بن خطاب فرمود: کسی را که لواط داده است گردنش را بزنید و سپس با آتش سوزانده شود.(الکافي ج ۷، ص ۱۹۹) ب. امیرالمومنین به ابوبکر در رابطه با لواط دهنده ای فرمود: احرقه بالنار. (المحاسن ج ۱، ص ۱۱۲) ج. امیرالمومنین در زمان خلافتش دو زنی را آوردند که مساحقه کرده بودند، حضرت حکم فرمود که به آتش سوزانده شوند. (تهذيب الأحکام ج ۱۰، ص ۵۴) و. در روایات متعدده حیوان مأکول اللحمی که انسانی با آن عمل جنسی انجام داده باید ذبح شود و سپس سوزانده شود. (وسائل الشیعه ج ۲۴ ص ۱۶۹)
۴. جدا از روایات متعارض، هیچکدام از اعلام و اعاظم حدیثی شیعه مانند شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی به این روایت در فتاوی خود استنادی نکردند. شیخ صدوق و پدرش فتوا دادند باید لواط کار به آتش سوزانده شود یا گردن زده شود.(مجموعة فتاوى ابن بابويه ص ۱۴۵) شیخ مفید فتوا داده است باید حیوانی که با آمیزش جنسی انسان فاسد شد، بعد از ذبح، به آتش سوزانده شود.(المقنعة ص ۷۸۹) شیخ طوسی فتوا دارد که قتال با کفار به هر وسیله ای حتی احراق بالنار هم جائز است ولی از سمّ نهی شده است.(النهایة ج ۱ ص ۲۹۳)
۵. نکته آخر اینکه در رابطه با این روایت منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا آن را باید بکلی کنار گذاشت و یا هم آن را بر خلاف ظاهر حمل کرد (به اصطلاح تأویل کرد) همانطور که علامه مجلسی (ره) فرموده است: امیرالمومنین علیه السلام افراد زیادی را به آتش سوزاند، باید گفت که چون حضرت به امر و دستور خداوند این دسته از افراد را به آتش عذاب داد به منزله این است که انگار خود خداوند عذاب داده است. (روضه المتقین ج ۶ ص ۳۸۸) بنابر این تأویل پس هر کس، فردی را که مستحق احراق بالنار است بسوزاند کار حرامی انجام نداده است، مراد به مستحق کسی که شارع به احراق آن بالنار دستور یا اجازه داده است، نه هر کسی که به سلیقه خودمان بگوییم حق این فرد در مقابل این جنایت عذاب شدن به آتش است.
@Talabeh_nevesht110
✋🏻اَلسَّلامُ عَلَى الْقَتيلِ الْمَظْلُومِ
اَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى
💔من عذری ندارم اگر برایت گریه نکنم...
دریکی از زیارتنامه های حضرت مولانا سیدالشهدا علیهالسلام که ابوحمزه ثمالی آن زیارت را از امام صادق عليهالسلام نقل میکند، عبارت های بسیار لطیف و معارف والایی در آن ذکر شده است ...
در یک فراز آن چنین آمده 👇🏻:
❤بِأبی أنتَ وَأُمِّی یا أبا عَبدِاللّٰهِ، إلَیک کانَتْ رِحلَتِی مَعَ بُعدِ شُقَّتی، وَلَک فاضَتْ عَبرَتی،
پدر و مادرم به فدای تو ای اباعبدالله، این سفرم با وجود همه سختی ها و دوری راهم ، به سوی تو بود و اشک هایم به خاطر تو لبریز گشت.
😭وَ علَیک کانَ أسَفی وَ نَحِیبی وَ صُراخی وَ زَفْرَتی وَ شَهِیقی، وَإلَیک کانَ مَجِیئی،
و تاسف و شیون و زاری و فریادهای بلند و گریههای بیصدا و هق هق من، همه برای تو بود و به سوی تو روی آوردم
💔و بِک أستَتِرُ مِنْ عَظیمِ جُرمی، أتَیتُک زائراً وافِداً قَدْ أَوقَرتُ ظَهری.
و گناه بسیارم را در پرده پوشی تو مینهم. به زیارت تو آمدم و سرم را بر روی کوی تو فرود آوردم در حالی که پشتم از بار گناه سنگین شده است.
❤بِأبی أنتَ وَأُمِّی یا سَیِّدی، بَکَیتُک یا خِیرَةَ اللّٰهِ وَابنَ خِیَرَتِهِ،
پدر و مادرم به فدایت ای آقای من بر تو گریستم ای برگزیده خدا و پسر برگزیده خدا
😭وَ حَقٌّ لی أنْ أبکِیَک وَقَدْ بَکَتْک السَّماواتُ وَالأرضونَ وَالجِبالُ وَالبِحارُ،
و من باید برای تو گریه کنم، چرا که آسمانها و زمینها و کوهها و دریاها بر تو گریستند.
💔فَما عُذری إنْ لَمْ أبکِک و قَدْ بَکاک حَبیبُ رَبِّی، وَبَکَتک الأئِمَّةُ علیهمالسلام،
پس مرا چه عذری است اگر برایت گریه نکنم؟! حال آن که حبیب پروردگارم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر تو گریست و ائمه اطهار علیهمالسلام بر تو گریستند.
😭وَ بَکاکَ مَنْ دونَ سِدرَةِ المُنتَهیٰ إلَی الثَّریٰ جَزَعاً علَیکَ
و همه موجودات از زیر سدرة المنتهی گرفته تا به زیر خاک های زمین، از بی.قراری، بر تو شیون و زاری میکنند🩸
منبع📚کامل الزیارات ص۲۳۰
منبع📚بحارالانوارج٩٨ ص١٩٠
✍🏻ای که ارباب شدی که رو به هر کَس نزنم
آن که از عالم و آدم شده دلخسته، منم
شهره بودم به بدی در همه جا تا اینکه
سیبِ لبخندِ تو شد باعثِ آدم شدنم
هرچه دارم فقط از روضهی قاسم دارم
من حسینی شدهی دستِ امام حسنم
تلخیِ مردمِ این شهر برایم غم نیست
بس که شیرین شده با بردنِ نامَت دهنم
من اگر گریه برایَت نکنم میمیرم
تا ابد در غمِ تو گریه کُن و سینه زنم
سینهام گَشته کبود و سَر و رویَم زخمی
بیمه شد بینِ همین لطمه زدن ها بدنم
پیرهن را ز تنت برد حرامی ، بُگذار
تا که در روضهی تو پاره شود پیرهنم
ای که بر خاک رها بود تنِ بی کَفنت
کاش باشد کمی از تربتِ تو در کفنم
ای همه هستی عالم به فدای تو حسین
ننگ برماکه نمردیم برای توحسین…😫
✋🏻صلی الله علیک یاسیدی ومولای یااباعبدالله روحی لک الفداک
🙏🏻التماس دعای فرج ازهمگی
مَــعــرِفَـةُ الـحُــجَّـةِ
🌐@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾