eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
600 دنبال‌کننده
776 عکس
92 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠برای ارتباط و سوال و انتقاد: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🔺 (۱) 🟢عصر فترت را معمولا به دوران انقطاع بین رسولین تعبیر می کنند، همانند ۶٠٠ سال فاصله میان حضرت عیسی علیه السلام و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) که در این مدت معتقدند پیامبری نبوده است. بنظر ما در این مورد نظری که شیخ صدوق(ره) دارد اقرب به صواب است و شیخ صدوق (ره) فترت را تعریف می کند به: دورانی که در آن حجت (رسول و نبی و امام) ظاهر مشهور نباشد و حجت خدا در آن دوران خائف و مستور و در غیبت باشد. بخلاف باوری که مشهور از فترت دارد که نتیجه آن مخالفت با روایات متواتره ای می شود که تصریح کردند «زمین هیچ گاه خالی از حجت نمی شود» و حتی در آن ۶٠٠ سال فاصله نیز انبیای تبلیغی و اوصیاء نیز بودند و زمین از حجت خدا خالی نبوده است. 🔹سوالی که می شود اینکه: 1⃣آیا می توان از غیبت امام عصر(عج) تعبیر به «دوران فترت» کرد؟ اصلا فترت در امامت اهل بیت امکان دارد؟ و به چه معنا ممکن و مقبول است؟ 2⃣افرادی که در این فترت واقع شده و معمولا گمراه می شوند معذور اند؟! حکم خداوند نسبت به آخرت آنان چگونه خواهد بود؟ @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🍃🌸صبح یکشنبه تون ‌معطر به ‌عطر خوش صلوات بر حضرت مُحَمَّد (صل الله علیه وآله) و خاندان مطهرش🌸🍃 🌺🍃🌸اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي 🌺🍃🌸مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد 🌺🍃🌸وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم
‏امام صادق علیه السلام‏ قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ «اللَّهُ أَكْبَرُ» فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ؟» فَقَالَ «مِنْ كُلِّ شَيْءٍ» فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «حَدَّدْتَهُ» فَقَالَ الرَّجُلُ «كَيْفَ أَقُولُ؟» قَالَ «قُلْ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ» مردی در نزد آن حضرت گفت «الله اکبر» که حضرت فرمود: «خدا از چه چیز بزرگ‌تر است؟» آن مرد عرض کرد: «از هر چیزی»، حضرت صادق (ع) فرمود: «خدا را به‌اندازه در آوردی»، آن مرد عرض کرد: «پس چگونه و به چه وضع بگویم؟» فرمود: «بگو که خدا بزرگ‌تر است از آنکه به وصف در آید». الکافی، ج ۱، ص: ۱۱۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💔فرازی از دعای قنوت امام حسن‌عسکری سلام‌ الله‌ علیه از مصائب فرزندش حضرت حجت صلوات الله علیه: قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْحَسَنُ اَلْعَسْكَرِيُّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : .. مَعَ مَا یَتَجَرَّعُهُ فِیکَ مِنْ مَرَارَاتِ الْغَیْظِ الْجَارِحَةِ بِحَوَاسِّ الْقُلُوبِ وَ مَا یَعْتَوِرُهُ مِنَ الْغُمُومِ وَ یَفْزَعُ عَلَیْهِ مِنْ أَحْدَاثِ الْخُطُوبِ وَ یَشْرَقُ بِهِ مِنَ الْغُصَصِ الَّتِی لَا تَبْتَلِعُهَا الْحُلُوقُ وَ لَا تَحْنُوا عَلَیْهَا الضُّلُوعُ مِنْ نَظَرَةٍ إِلَى أَمْرٍ مِنْ أَمْرِکَ وَ لَا تَنَالُهُ یَدُهُ بِتَغْیِیرِهِ وَ رَدِّهِ إِلَى مَحَبَّتِک .. حضرت آیت الله العظمی امام حسن‌ عسکری صلوات الله علیه می فرمایند : (خداوندا ... فرزندم مَهدی) تلخی مصائبی که قلب را جریحه‌دار می‌کند جرعه جرعه می‌نوشد؛ غم‌هایی را که پیوسته به او می‌رسد تحمل می‌نماید. هر لحظه امور دردناکی به او می‌رسدو اندوهش را تازه می‌کند، غصه‌هایی بر او وارد می‌شود که در گلو می‌ماند و پائین نمی‌رود و پهلوی آدمی تاب تحملش را ندارد. این‌ها هنگامی است که به امری از احکام تو می‌نگرد👈🏻(که بر زمین مانده) و دستش از اصلاح آن کوتاه است و نمی‌تواند آن گونه که تو دوست داری قرارش دهد... منبع📚مهج الدعوات و منهج العبادات السيد بن طاووس جلد1صفحه66 😭بمیرم برای قلبِ داغدارت..... مَعرِفَةُ الحُجَّة @mohadesin_marefat_110 ✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🔺شیخ صدوق(ره) و حجیت ظواهر کتاب(۳) 🟠شیخ صدوق در کتاب «الخصال» روایتی را بر اساس ظواهر آیات قرآنی تفسیر می کند (دقت کنید روایت را به وسیله آیات قرآن تفسیر می کند) و آن روایت این است که: 🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَی بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِیِّ بِإِسْنَادِهِ یَرْفَعُهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ: ثَلَاثٌ لَمْ یَعْرَ مِنْهَا نَبِیٌّ فَمَنْ دُونَهُ الطِّیَرَةُ وَ الْحَسَدُ وَ التَّفَکُّرُ فِی الْوَسْوَسَةِ فِی الْخَلْقِ. ⬅️امام صادق علیه السّلام فرمود: سه چیز است که هیچ پیامبری و افراد پایین تر از او، از آن خالی نیستند: تطیر (فال بد زدن) و حسد و اندیشیدن وسوسه آمیز در آفرینش. 💠ظاهر این روایت بطوریست که خواننده فکر می کند پیامبران اهل فال بد زدن و حسد و تفکرات وسوسی در خلقت بودند، در اینجاست که محدث فقیه صدوق(علیه الرحمة) این توهم را رد می کند و می نویسد: 🔹معنی الطیرة فی هذا الموضع هو أن یتطیر منهم قومهم فأما هم علیهم السّلام فلا یتطیرون و ذلک کما قال الله عز و جل عن قوم صالح قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللَّهِ و کما قال آخرون لأنبیائهم علیهم السّلام إِنَّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ الآیة و أما الحسد فإنه فی هذا الموضع هو أن یحسدوا لا أنهم یحسدون غیرهم. و ذلک کما قال الله عز و جل أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً و أما التفکر فی الوسوسة فی الخلق فهو بلواهم علیهم السّلام بأهل الوسوسة لا غیر ذلک و ذلک کما حکی الله عز و جل عنهم عن الولید بن المغیرة المخزومی إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ یعنی قال للقرآن إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ یُؤْثَرُ إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ. ⬅️ترجمه: 🔸تطیر و فال بد زدن را پیامبران نمی کنند، بلکه در اینجا منظور این است که قوم پیامبران به پیامبرشان تطیر می زنند و می گویند مصائبی که به ما می رسد بخاطر شومی وجود فلان پیامبر است. همانطور که خداوند همین را در قرآن از قوم صالح و از اقوام دیگر پیامبران حکایت کرده است:«قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللَّهِ» گفتند ما به تو و کسانی که با تو هستند فال بد می‌زنیم، گفت: فال بد زدن شما نزد خداوند است. (نمل ۴۷) و «إِنَّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ» ما به شما فال بد می‌زنیم اگر دست برندارید شما را سنگسار می‌کنیم. (یس ۱۸) 🔸اما حسد نیز مانند تطیر است یعنی خود پیامبران حسد نمی ورزند بلکه مورد حسد قرار می گیرند کما اینکه خداوند در قرآن فرموده است «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً» آیا آنان به مردم - انبیاء و اوصیاء - به سبب آنچه خدا از فضل خود به آنان داده، حسد می‌ورزند؟ ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنان ملکی بزرگ دادیم. (النساء ۵۴) 🔸اما تفکرات وسوسه آمیز در آفرینش نیز ابتلای پیامبران است یعنی آنان به افراد وسوسه آمیز مبتلا می شوند همانطور که خداوند از ولید بن مغیره مخزومی نقل می کند «إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ یُؤْثَرُ إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ» یعنی: او اندیشید و حساب کرد، پس کشته شده باد، چگونه حساب کرد! - یعنی در باره قرآن فکر های وسوسه آمیز کرد - گفت: این چیز جز یک سحر که انتخاب شده نیست، این چیزی جز سخن بشر نیست. (المدثر ۱۸ - ۲۴) 📚الخصال المجلد ۱، الصفحة ۸۹ (باب الثلاثة) 📌🔍نکته: همانطور که شیخ الاسلام محمد باقر مجلسی (ره) فرموده است، این تفسیر شیخ صدوق(ره) از روایت با قیاس به آیات قرآنی، توجیهی پسندیده است لکن در کافی شیخ کلینی (ره) همین روایت بطوری دیگر وارد شده است که در آخر آن می فرماید: إِلاَّ أَنَّ اَلْمُؤْمِنَ لاَ يَسْتَعْمِلُ حَسَدَهُ (الکافي ج ۸، ص ۱۰۸) که تفسیر شیخ صدوق را نقض می کند، سپس علامه خود توجیهاتی برای وجود تطیر و حسد و تفکر وسوسی در انبیاء می آورد و می فرماید استبعادی ندارد که این موارد در انبیاء باشند. (بحارالانوار ج ۱۱ ص ۷۶) @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 بهترین حال من آن است که«نوکر» باشم... درفراز از یکی از زیارات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، با تعبیری بسیار لطیف و نغزنسبت به«مقامِ نوکری» اشاره می‌کند در آنجا که خطاب به اهلبیت «صلوات‌الله‌علیهم» عرضه می‌داریم: ... أَشْهَدُ یَا مَوَالِیَّ وَ طُوبَی لِی إِنْ کُنْتُمْ مَوَالِیَّ أَنِّی عَبْدُکُمْ وَ طُوبَی لِی إِنْ قَبِلْتُمُونِی عَبْداً شهادت می‌دهم‌ ای سَروران من و خوشا به حال من که اگر سَروَران و«آقا»هایی مثل شما داشته‌باشم و من نوکر شما باشم و خوشا به حال من، اگر شما مرا به این مقام نوکری،بپذیرید...😢 📚المزار الکبیر ص ۷۷ 📚بحارالانوار ج٩٧ ص٣۴۶ ✍🏻دفتر وصف تو یک عمر روایت دارد بردن نام تو هم حکم عبادت دارد در مقام تو همین نکته کفایت دارد که خدا نیز به نام تو ارادت دارد حالمان خوب نبوده است ولی خوب شدیم تا که خواندیم کمی نادعلی خوب شدیم کوهی از عشق نه، اما پر کاهی دارد سینه ای کز غم دوری تو آهی دارد نوکر شاه نجف منصب شاهی دارد دل ما نیز به ایوان تو راهی دارد ما گرفتار تو هستیم ولی آبادیم پای ایوان طلای نجفت افتادیم ما که هستیم گدای تو و فرزندانت پشت ما هست دعای تو و فرزندانت مقصد ماست خدای تو و فرزندانت جان عالم به فدای تو و فرزندانت ای دو عالم نخی از تار عبایت حیدر خلق عالم شده یک کار عبایت حیدر ما که هستیم فقط بنده ی سلطان نجف اعتکاف دل ما هست به ایوان نجف زنده شد خاک زمین با نم باران نجف حسرت ماست فقط آب نجف نان نجف ما خدا را وسط صحن تو پیدا کردیم چِقَدَر در حرمت گریه به زهرا کردیم قنبرت باشم اگر ملک سلیمانم چیست؟ نوکرت باشم اگر بوذر و سلمانم چیست؟ غیر نام تو مگر ذکر فراوانم چیست؟ غیر این عشق مگر برکت ایمانم چیست؟ تا ابد ذکر لب این دل آگاهم باش اشهد ان علیا ولی الله ام باش🙏🏻 مَعرِفَةُ الحُجَّة @mohadesin_marefat_110 ✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸روایتی بسیارزیبا در شناخت و اهمیت جایگاهِ ولایت امیرالمؤمنین و ائمه اطهارصلوات اللّه علیهم اجمعین در روایتی حصرت امام صادق علیه‌السّلام به مفضّل فرمودند: خداوند تبارک و تعالی یکتا است در فرمانروایی اش، خود را به بندگان معرفی نمود، سپس امر خود را به آنها واگذار کرد و بهشت را برایشان ارزانی داشت، فَمَنْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یُطَهِّرَ قَلْبَهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ عَرَّفَهُ وَلَایَتَنَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَطْمَسَ عَلَی قَلْبِهِ أَمْسَکَ عَنْهُ مَعْرِفَتَنَا هر که را بخواهد از جن و انس، دل پاک دهد و او را به ولایت ما آشنا می‌کند و هر که را بخواهد کور دل گرداند، جلوگیری می‌نماید از او معرفت ما را سپس فرمودند: یَا مُفَضَّلُ وَ اللَّهِ مَا اسْتَوْجَبَ آدَمُ أَنْ یَخْلُقَهُ اللَّهُ بِیَدِهِ وَ یَنْفُخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ إِلَّا بِوَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام ای مفضل به خدا قسم، آدم، شایسته آفریده شدن به دست خدا و دمیدن روح خویش در او نشد، مگر به 👈🏻واسطه ولایت علی علیه‌السلام وَ مَا کَلَّمَ اللَّهُ مُوسَی تَکْلِیماًإِلَّا بِوَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام و خدا با موسی سخن نگفت ،مگر به واسطه ولایت علی علیه‌السلام. وَ لَا أَقَامَ اللَّهُ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ آیَةً لِلْعَالَمِینَ إِلَّا بِالْخُضُوعِ لِعَلِیٍّ علیه السلام و عیسی بن مریم را آیت برای جهانیان قرارنداد👈🏻مگر به واسطه خضوع و خشوع نسبت به علی علیه‌السلام. سپس فرمود: اجْمَلِ الْأَمْرَ مَا اسْتَأْهَلَ خَلْقٌ مِنَ اللَّهِ النَّظَرَ إِلَیْهِ إِلَّا بِالْعُبُودِیَّةِ لَنَا 👌🏻خلاصه بگویمت؛ اَحَدی مستحق توجّه و عنایت خداوند متعال نشد، مگر به واسطه بندگی و عبودیت برای مااهل بیت"علیهم‌السلام". (کنایه از اینکه سَر تسلیم و خضوع در برابر ما اهلبیت علیهم‌السلام فرود آورد) 📚الاختصاص شیخ مفید ص۲۵۰ 📚بحارالانوار ج ٢۶ص٢٩۵ مَعرِفَةُ الحُجَّة @mohadesin_marefat_110 ✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸صاحب هستی رفت وآمدملائکه نزدائمه اطهار سلام الله علیهم برای عرضه اموری که به آن مأمورند على بن أبى حمزه گويد: شنيدم امام کاظم (علیه السلام) می‏فرمود: «هر گاه خداوند فرشته‌‏ا‌ى را براى كارى مأمور می‌‏گرداند، آن فرشته از امام شروع می‌‏كند و آن كار را به وى عرضه می‌‏دارد و همانا ملائكه از ناحيه خداوند به سوى صاحب اين امر رفت و آمد می‌‏كند» عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلَيْه السَّلَامُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ مَلَكٍ يُهْبِطُهُ اللَّهُ فِي أَمْرٍ مَا يُهْبِطُهُ إِلَّا بَدَأَ بِالْإِمَامِ فَعَرَضَ ذَلِكَ عَلَيْهِ وَ إِنَّ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. 📚الكافی کلینی ج۱ ص۳۹۴ 📚بصائر الدرجات ج۲ص۹۵ 📚الخرائج و الجرائح ج‏۲ص۸۵۰ 📚بحارالانوار ج‏۲۶ص۳۵۷ح۲۱ ✍🏻رئیسِ کلِ عالم ازطرفِ خالق عالم امام علیه‌السلام است. پس فرشتگان که می‌خواهند برای هر قسمت از عالم کاری را انجام دهند باید آن را به امضایِ رئیسِ کلِ عالم یا👈🏻«خلیفة الله» برسانند 🤲🏻اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه😢 مَعرِفَةُ الحُجَّة @mohadesin_marefat_110 ✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🔺 (۲) 🟢روایاتی که مثبت «فترت» برای «امر امامت و امام» هستند: 🔸عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يُصِيبُهُمْ فِيهِ سَبْطَةٌ يَأْرِزُ اَلْعِلْمُ فِيهَا بَيْنَ اَلْمَسْجِدَيْنِ كَمَا تَأْرِزُ اَلْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا يَعْنِي بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَطْلَعَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ نَجْمَهُمْ قَالَ قُلْتُ وَ مَا اَلسَّبْطَةُ قَالَ اَلْفَتْرَةُ وَ اَلْغَيْبَةُ لِإِمَامِكُمْ قَالَ قُلْتُ فَكَيْفَ نَصْنَعُ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ فَقَالَ كُونُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يُطْلِعَ اَللَّهُ لَكُمْ نَجْمَكُمْ. 🔹ابان بن تغلب گويد: امام صادق عليه السّلام به من فرمود: زمانى بر مردم در آيد كه گداخته شوند و علم در بين اين دو مسجد در هم پيچيده شود همچنان كه مار در لانه‌اش نهان شود،يعنى بين مكّه و مدينه،و در اين بين كه چنين باشند به ناگاه خداى تعالى ستارۀ آنها را آشكار سازد، گويد:گفتم:مقصود از«گداخته شدن»چيست‌؟ فرمود: دوران فترت و غيبت امامتان! گويد:گفتم:در اين ميانه چه كنيم‌؟فرمود:بر آنچه هستيد استوار باشيد تا آنكه خداوند ستارۀ شما را آشكار سازد. 📚کمال الدين ج ۲، ص ۳۴۹ 🔸عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ اَلصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ اَلْعَصْرِ إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِي خُسْرٍ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلْعَصْرُ عَصْرُ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِي خُسْرٍ يَعْنِي أَعْدَاءَنَا إِلاَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يَعْنِي بِآيَاتِنَا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ يَعْنِي بِمُوَاسَاةِ اَلْإِخْوَانِ وَ تَوٰاصَوْا بِالْحَقِّ يَعْنِي بِالْإِمَامَةِ وَ تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ يَعْنِي فِي اَلْفَتْرَةِ. 🔹مفضّل بن عمر گويد:از امام صادق عليه السّلام از معناى قول خداى تعالى كه مى‌فرمايد:« وَ اَلْعَصْرِإِنَّ‌ اَلْإِنْسٰانَ‌ لَفِي خُسْرٍ »پرسيدم.گفت:(العصر)عصر خروج قائم عليه السّلام است« إِنَّ‌ اَلْإِنْسٰانَ‌ لَفِي خُسْرٍ »يعنى دشمنان ما.« إِلاَّ اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا » يعنى به آيات ما ائمّه،« وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ‌ »يعنى همراهى با برادران « وَ تَوٰاصَوْا بِالْحَقِّ‌ »يعنى به امامت،« وَ تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ »يعنى در دوران فترت و غيبت امام. 📚کمال الدين ج ۲، ص ۶۵۶ 🔸مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ بِإِسْنَادِهِ يَرْفَعُهُ إِلَى أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يُصِيبُهُمْ فِيهَا سَبْطَةٌ يَأْرِزُ اَلْعِلْمُ فِيهَا كَمَا تَأْرِزُ اَلْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ طَلَعَ عَلَيْهِمْ نَجْمٌ قُلْتُ فَمَا اَلسَّبْطَةُ قَالَ اَلْفَتْرَةُ قُلْتُ فَكَيْفَ نَصْنَعُ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ فَقَالَ كُونُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يُطْلِعَ اَللَّهُ لَكُمْ نَجْمَكُمْ. 🔹ابان بن تغلب از امام صادق عليه السّلام روايت مى‌كند كه آن حضرت فرمود: زمانى بر مردم بيايد كه در آن دچار(سبطه) شوند و علم جمع گردد همچنان كه مار در سوراخ خويش خود را گرد مى‌كند و به هم مى‌آورد، و در اين حال كه آنان چنين به سر مى‌برند ناگاه ستاره‌اى بر آنان مى‌دمد،عرض كردم:سبطه چيست‌؟ فرمود: دوران فتّرت است،عرض كردم،پس در آن ميان ما چه كنيم‌؟فرمود:بر همان چيزى كه بوديد باقى باشيد،تا خداوند ستارۀ شما (امام شما) را برايتان برآورد. 📚الغيبة للنعمانی ج ۱، ص ۱۵۹ ✳️همانطور که گفته شد برای فترت دو معنی گفته شده است: 1⃣انقطاع امر ارسال رسل و بعث حجج الهیه (به گونه ای که هیچ پیامبری و امامی از جانب خداوند برای هدایت مردم نباشد) 2⃣به غیبت رفتن حجت زمان و پنهان شدن او از چشمان مردم (با این حال زمین از حجت الهی خالی نیست و امر ارسال رسل و بعث حجج الهیه منقطع نشده است) 💠گفته شد که تنها معنای مقبول از فترت همان معنای دوم است که شیخ صدوق علیه الرحمة بیان کرده است، چرا که معنای اول در تعارض با روایات متواتره ای است که فرمودند زمین از زمانی که خلق شده است، خالی از حجت خدا نبوده است. لذا می گوییم در زمان فاصله بعثت رسول خدا با عیسی بن مریم نیز انبیاء و اوصیائی وجود داشتند هر چند مستور و غیر مشهور و خائف بودند. 💢محصل کلام این می شود که معنای دوم از فترت در امامت نیز واقع شده است و روایات نیز بر این دلالت دارند. @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 🔵حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر که این سوره را هر شب در منزلش بخواند، از جنّ و وسواس (وسوسه گر) در امان باشد و هر که آن را بنویسد و بر خردسالان بیاویزد، آنان به اذن خداوند عزّ و جلّ از جنّ، محفوظ و در امان باشند. 📚البرهان في تفسير القرآن ج ۵، ص ۸۱۷ 🔵علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش می نویسد: قول خدای عزّ و جلّ: «أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِکِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» اسم شیطانی است که در سینه مردمان است و در آن وسوسه می‌انگیزد و از خیر ناامیدشان می‌کند و آنان را از فقر می‌ترساند و به نافرمانی خدا و بدکاری می‌کشاند. 📚تفسير القمّي ج ۲، ص ۴۵۰ 🔵حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر قلبی دو گوش دارد که بر یکی فرشته ای راهنما و بر دیگری شیطانی است فتنه گر، یکی فرمانش می‌دهد و دیگری او را باز می‌دارد، هم چنان که برخی از مردم نیز شیطانی هستند که مردم دیگر را به انجام نافرمانی‌های خدا می‌کشانند، همان طور که شیاطینی از اجنّه چنین می‌کنند. 📚تفسير القمّي ج ۲، ص ۴۵۰ 🔵از فضیل بن یسار روایت شده است که وی گفت: از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام شنیدم که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از بیماری شدید و دردی سخت در رنج بود که جبرئیل علیه السلام و میکائیل علیه السلام آمدند و جبرئیل بالای سر حضرت صلی الله علیه و آله و سلم نشست و میکائیل کنار پای ایشان. آن گاه جبرئیل با « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» و میکائیل با « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» ایشان را تعویذ کردند. 📚مجمع البیان، ج۱۰، ص ۴۹۵ 🔵از صابر غلام بسّام روایت شده است که گفت: حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پیشاپیش ما نماز مغرب را امامت کرد و معوّذتان (ناس و فلق) را قرائت نمود و فرمود: آن دو (سوره) از قرآن هستند. 📚کافی، ج ۳، ص ۳۱۷، ح ۲۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
🌷سلام علیکم و رحمة الله تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت بشرط بقاء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 🔵حضرت امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: هر که در روزگار جوانی متعهّد شود که هر شب هر یک از سوره فلق و سوره ناس را سه مرتبه و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» را صد مرتبه و اگر نتوانست پنجاه مرتبه بخواند، بی شک خداوند عزّ و جلّ اختلال حواس یا هر یک از دیگر ناخوشی‌های جوانان و خشکی گلو و بیماری معده را از او دور می گرداند و تا زمانی که به این کار پایبند باشد، تندرست روزگار می‌گذراند تا این که پیری اش فرا رسد پس اگر بر این کار، خود متعهّد شده باشد و یا این که او را متعهّد کرده باشند، تا روزی که خداوند عزّ و جلّ قبض روحش کند، در امان خواهد بود. 📚کافی، ج۲، ص۴۵۶، ح۱۷ 🔵معاویة بن وهب روایت کرده کع خدمت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بودیم که مردی «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» را خواند و عرض کرد: فلق چیست؟ ایشان فرمود: فلق، شکافی در دوزخ است که هفتاد هزار سرا در آن است و در هر سرا، هفتاد هزار خانه است و در هر خانه، هفتاد هزار افعی است و در دل هر افعی، هفتاد هزار خمره سمّ است و دوزخیان ناگزیرند که بر آن گذر کنند. 📚معانی الأخبار، ص۲۲۷ 🔵امام جعفر صادق علیه السلام در رابطه حاسد در آیه شریفه «وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ» فرمود: آیا او را ندیده ای که چشم می‌گشاید و به تو می‌ نگرد؟ او همان کس است. 📚معانی الأخبار، ص۲۲۷ 🔵علی ابن ابراهیم قمی، در معنای این سوره درباره کلام خداوند متعال: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» فرمود: فلق، چاهی است در دوزخ که دوزخیان از شدت حرارت به آن پناه می‌برند و از خداوند می‌خواهند که به آنان اجازه دهد تا نفس بکشند. خداوند به آنان اجازه می‌دهد و در آن دم دوزخ را شعله ور می‌کند. در آن چاه، صندوقی از آتش است که اهالی آن چاه از شدت حرارتش به آن صندوق پناه می برند. آن صندوق، تابوت است و در آن تابوت شش تن از پیشینیان و شش تن از پسینیان می‌باشند. و امّا شش تن از پیشینیان: پسر حضرت آدم علیه السلام که برادرش را به قتل رساند و نمرود که حضرت ابراهیم علیه السلام را در آتش انداخت و فرعون زمان حضرت موسی علیه السلام و سامری که آن گوساله را ساخت و کسی که یهودیان را یهودی کرد و کسی که نصرانی‌ها را نصرانی کرد. و امّا شش تن از پسینیان، نخستین کس(ابوبکر) و دومین کس(عمر) و سومین کس (عثمان) و چهارمین کس(معاویه) و رهبر خوارج و ابن ملجم. کلام خداوند متعال: «وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ» یعنی کسی که در آن چاه افکنده می‌شود و در آن وارد می‌شود. 📚تفسیر قمی، ج۲، ص۴۴۹ 🔵امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: مؤمن غبطه می‌خورد و حسد نمی ورزد، منافق حسد می‌ورزد و غبطه نمی خورد. 📚کافی، ج۲، ص۲۳۲، ح۷ 🔵رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که این سوره فلق را به هنگام خواب بخواند، پاداشی عظیم از برای اوست و آن، حرزی از هر گزند است و آن تعویذی سودمند و حرزی در برابر هر چشم بدنگر است. 📚البرهان في تفسير القرآن ج ۵، ص ۸۱۴ 🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
👥اختلافات معرفتی در میان مسلمانان 🔻به جرئت می گویم که دو فرد مسلمانی (اعم از آن دسته از اهل سنتی که مستضعف واقع شدند و شیعیان اهل بیت علیهم السلام) پیدا نمی شوند مگر اینکه در اعتقادات و مسائل معرفتی اختلافاتی با یکدیگر خواهند داشت. اما چیزی که شارع روی آن تاکید دارد اینکه نباید بخاطر این اختلافات معرفتی، مسلمانان و مومنین به جان هم بیفتند و جدایی و دشمنی بین شان صورت بگیرد! (البته ما دامی که اعتقاد مسلمانی بصورتی نباشد که موجب کفر و خروج او از دین و مذهب شود و آن مسأله منکر او از ضروریات باشد) چرا که هر فردی از معرفت و سعه وجودی و مقدار عقل و فهم و ایمان مختلفی برخوردار است و درجات ایمان شان تفاوت دارد. 💠در این روایت نیز سخن از شیعه ای است که خدمت امام صادق علیه السلام آمده و می گوید نزد ما افرادی هستند که به آنچه که ما اعتقاد داریم، معتقد نیستند! بنابراین ما با آن ها دوستی نخواهیم کرد و بلکه از آنان بیزاری نیز می جوییم! امام فرمود: ما نیز به مسائلی اعتقاد داریم که شما شیعیان از آن خبر ندارید! پس ما هم بیاییم از شما بیزار بشیم؟! راوی جواب داد: نه! سپس امام فرمود: آنان را با اینکه اختلاف معرفتی دارید دوست بدارید! از هم بیزار نباشید که مسلمانان در مسائل معرفتی از درجات مختلفی برخوردار اند و بعضی سهم شان بیشتر است و بعضی کمتر است. @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزهای پایانی شعبان رسیده این دل برای ماه خدا روبراه نیست مرا پاک کن حسین جان...