هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۴)
☑️باب دیگری که در وسائل الشیعة در رابطه با اجبار منعقد شده است «بَابُ وُجُوبِ جَبْرِ الْوَالِی النَّاسَ عَلَی الْفَرَائِضِ الصَّحِیحَةِ» است، یعنی بر حاکم جامعه اسلامی واجب است که رعیت را بر فرائض صحیحه (آن احکام و سهام ارثی که در کتاب و سنت وارد شده است و رعایت آن واجب است) اجبار کند.
🔻شیخ کلینی (ره) در کافی در کتاب المواریث در باب «أَنَّ اَلْفَرَائِضَ لاَ تُقَامُ إِلاَّ بِالسَّيْفِ» نقل می کند:
🔸عَنْ يَزِيدَ اَلصَّائِغِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنِّسَاءِ هَلْ يَرِثْنَ اَلرِّبَاعَ فَقَالَ لاَ وَ لَكِنْ يَرِثْنَ قِيمَةَ اَلْبِنَاءِ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لاَ يَرْضَوْنَ بِذَا قَالَ فَقَالَ إِذَا وُلِّينَا فَلَمْ يَرْضَ اَلنَّاسُ بِذَلِكَ ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّوْطِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَقِيمُوا ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّيْفِ.
🔹يزيد صائغ گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: آيا زنان، خانه را ارث مىبرند؟ فرمود: نه؛ اما قيمت ساختمان را ارث مىبرند. عرض كردم: مردم به اين حكم راضى نمىشوند. فرمود: هنگامى كه حكومت را به دست گيريم و مردم به اين حكم راضى نشوند، با تازيانه آنان را مىزنيم. پس اگر نپذيرفتند با شمشير آنان را مىزنيم.
📚الکافي ج ۷، ص ۷۷، ح ۳
🔸عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَسْتَقِيمُ اَلنَّاسُ عَلَى اَلْفَرَائِضِ وَ اَلطَّلاَقِ إِلاَّ بِالسَّيْفِ.
🔹هشام بن سالم گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: مردم به مقررات ارث و طلاق گردن نمىنهند جز با تهديد به شمشير.
📚الکافي ج ۷، ص ۷۷، ح ۱
🔸عَنْ مَعْمَرِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ تَقُومُ اَلْفَرَائِضُ وَ اَلطَّلاَقُ إِلاَّ بِالسَّيْف.
🔹معمر بن يحيى گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: سهام ارث و طلاق جز با شمشير برپا نمىگردد!
📚الکافي ج ۷، ص ۷۷، ح ۲
⬅️لا یخفی که مواردی مانند طلاق و سهام ارث و حج و زیارت و نماز جماعت و... خصوصیتی ندارند، بلکه همانطور که شیخ حرّ عاملی (ره) فرموده است: عموم ادله امر به معروف و نهی از منکر دلالت دارند که حاکم می تواند از این باب مردم را بر موارد مذکوره و غیر آن ها از واجبات ملزم و مجبور کند و در صورت تخلف مجازاتی مانند تعزیز معین کند، ان شاءالله در آینده ذکر خواهیم کرد. (وسائل الشیعة موسسه آل البیت علیهم السلام ج ۲۶ ص ۶۹ ب ۳، ج ۲۸ ص ۱۴ ب ۲)
@Talabeh_nevesht110
#حدیث_روز
امام صادق علیه السلام
ثَلَاثَةٌ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ فِيهَا أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ
سه چیز است که هیچکس در مورد آنها عذری ندارد: ادای امانت به نیکوکار و گنهکار، و وفای به عهد در مورد نیکوکار و گنهکار، و نیکی به پدر و مادر خواه نیکوکار باشند یا گناهکار.
بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۷۰
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙چرا روزه میگیریم؟ (۳)
⬅️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
💠اگر گفته شود: «چرا مردمان مأمور به روزه شدند؟»، گفته مى شود: تا رنج گرسنگى و تشنگى را بشناسند و نشانى بر نياز آخرت بيابند و تا روزه دار، خاشع، فروتن، شكسته، پاداش يافته، اميدوار به اجر الهى و عارف گردد و بر گرسنگى و تشنگى اى كه به او مى رسد، شكيبا شود تا شايسته پاداش گردد، به علاوه خوددارى از برآوردن خواسته هاى نفْس، و براى اين كه روزه، در دنيا مايه پند آنان شود و سبب تمرين آنان بر انجام دادن تكليف هاى خدا و راهنماى آنان در پاداش گردد و تا بدانند كه چه سختى هايى بر فقيران و بينوايان در دنيا مى گذرد؛ پس آنچه را خداوند براى فقيران در اموال آنان واجب ساخته، به آنان بپردازند.
📜فَإِن قيلَ: فَلِمَ اُمِروا بِالصَّومِ؟ قيلَ: لِكَي يَعرِفوا ألَمَ الجوعِ وَالعَطَشِ، ويَستَدِلّوا عَلى فَقرِ الآخِرَةِ، ولِيَكونَ الصّائِمُ خاشِعا ذَليلاً مُستَكينا، مَأجورا مُحتَسِبا عارِفا، صابِرا عَلى ما أصابَهُ مِنَ الجوعِ وَالعَطَشِ؛ فَيَستَوجِبَ الثَّوابَ مَعَ ما فيهِ مِنَ الإِمساكِ عَنِ الشَّهَواتِ، ولِيَكونَ ذلِكَ واعِظا لَهُم فِي العاجِلِ، ورائِضا لَهُم عَلى أداءِ ما كَلَّفَهُم، ودَليلاً لَهُم فِي الأَجرِ، ولِيَعرِفوا شِدَّةَ مَبلَغِ ذلِكَ عَلى أهلِ الفَقرِ وَالمَسكَنَةِ فِي الدُّنيا فَيُؤَدّوا إلَيهِم ما فَرَضَ اللّهُ لَهُم في أموالهِمِ.
📒علل الشرايع: ۲۷۰ / ۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_النصر
🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هر که «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» را در نمازی واجب یا مستحب بخواند، خداوند او را بر تمامی دشمنانش پیروز میگرداند و در روز قیامت با نامه ای وارد میشود که سخن میگوید و خداوند آن را از درون قبرش با او بیرون میآورد و آن امان نامه ای است از حرارت و آتش و نعره دوزخ. او در روز قیامت بر هر چه گذر کند، آن چیز به او مژده و خبر از تمامی نیکیها دهد تا این که به بهشت درآید و در دنیا از اسباب خیر، درهایی برایش گشوده شود که هیچ آرزویشان را نداشته و به قلبش خطور نکرده است.
📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۷
🔵از عبد الله بن مسعود که: چون این سوره نازل شد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بسیار میفرمود: پاک و منزّهی خداوندا و تو را میستایم، خداوندا مرا بیامرز، به راستی که تو بسیار توبه پذیر و مهربان هستی.
📚مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۶۷
🔵علی بن ابراهیم قمی در مورد این سوره: «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» گوید: در حجّة الوداع در مِنی نازل شد و آن گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خبر مرگم رسید.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۹
🔵در روایت است: هنگامی که «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد، ایشان به من فرمود: ای علی! یاری خداوند و پیروزی فرا رسیده است، پس چون مردم را دیدی که دسته دسته در دین خدا درآیند، به ستایش پروردگارت تسبیح گوی و از او آمرزش بخواه که او توبه پذیر است. ای علی! خداوند متعال - که یادش بلند مرتبه و با شکوه باد - در فتنه ای که پس از من پدید میآید، جهاد را بر مؤمنان واجب کرده است، همان گونه که برایشان جهاد با مشرکان را به همراه من واجب کرد. عرض کردم: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم! آن فتنه ای که در آن جهاد بر ما واجب شده چیست؟ فرمود: فتنه قومی است که گواهی میدهند هیچ خدایی به جز خدای یگانه نیست و من رسول خدا هستم، حال آن که با سنّت من مخالفت میورزند و دین مرا بی اعتبار میپندارند. عرض کردم: ای رسول خدا! پس برای چه با آنان بجنگیم، حال آن که گواهی میدهند هیچ خدایی به جز خدای یگانه نیست و شما رسول خدا هستید؟ فرمود: به خاطر بدعت آوری در دینشان و جدا شدن از فرمان من و حلال کردن خون عترت من - که سلام و درود خدا بر ایشان باد.
📚امالی شیخ مفید ج ۱، ص ۲۸۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
#امامت #بحارالانوار #امام
📜معرفة الحجة(۱٠)
⬅️در باب سوم از «أبواب الآیات النازلة فیهم» از آیاتی بحث خواهد شد که در رابطه با علم اهل بیت علیهم السلام به تمامی قرآن و تفسیر و تأویل و شأن نزول و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و... است «أنهم علیهم السلام أهل علم القرآن و الذین أوتوه و المنذرون به و الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْم؛ یعنی اهل بیت اهل علم قرآنند و کسانی اند که علم قرآن به آنان داده شده است و بوسیله همین قرآن انذار و تبلیغ می کنند و در علم قرآن رسوخ دارند».
🔹آیاتی که از آن بحث می شود را با ترجمه ای که اهل بیت علیهم السلام تفسیر کردند ارائه می دهیم:
1⃣بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ؛ بلکه این آیات روشنی است که در سینه کسانی که علم به آنها داده شده جای دارد. (عنکبوت ۴۹)
2⃣الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ؛ کسانی که قرآن به آنها داده ایم و آن را چنان که شایسته آن است تلاوت می کنند. (بقره ۱۲۱)
3⃣وَ أُوحِیَ إِلَیَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ؛ و این قرآن بر من رسول خدا وحی شده، تا من و کسانی که قرآن به آنان می رسد، شما را بیم دهیم. (انعام ۱۹)
4⃣قُلْ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ؛ بگو ای پیامبر! کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما گواه باشد. (رعد ۴۳)
5⃣ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ؛ تأویل متشبهات قرآن را نمی داند مگر خداوند و کسانی که در علم رسوخ دارند. (آل عمران ۷)
🔺در آیه اول طبق روایات مراد اهل بیت علیهم السلام اند که قرآن و حقیقت آن و معانی و الفاظ آن در سینه هایشان محفوظ است.
🔺در آیه دوم نیز تنها کسانی که حق تلاوت قرآن را بجا می آورند محمّد و آل محمّد علیهم السلام اند.
🔺در آیه سوم نیز اگر دقت کنید بخلاف ترجمه های امروزی، طبق تفسیر اهل بیت علیهم السلام «من بلغ» فاعل می باشد نه مفعول! یعنی رسول خدا و من بلغ که ائمه هستند انذار می کنند! نه اینکه رسول خدا من بلغ را انذار می کند.
🔺آیه چهارم نیز تفسیر به امیرالمومنین و ائمه هدی علیهم السلام شده است و این تفسیر در کتب تفسیری اهل سنت نیز مرویست، قرآن از آصف برخیا تعبیر می کند به اینکه «الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ» که با توجه به «من بعضیه» بخشی از علم الکتاب را آصف می دانست، لکن با توجه به آیه «وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ» تمامی علم الکتاب نزد امیرالمومنین است که اهل بیت فرمودند فرق بین علم الکتاب امیرالمومنین و علم من الکتاب آصف مانند فرق قطره و دریاست.
🔺در آیه پنچم نیز «واو» عاطفه است نه مستأنفه! از بعضی مفسرین شیعه دیده می شود که با وجود روایات متواتره در اینکه واو عاطفه است، گفته اند واو مستأنفه است و آیه را ترجمه کردند: تأویل آیات متشابه را تنها خداوند می داند و راسخون در علم که تأویل آن را نمی دانند اینطور می گویند که ما به همه آیات (محکم و متشابه) ایمان می آوریم و همگی از خداست. این نوع تفسیر اولا: با ظاهر آیه و رسوخ در علم سازگاری ندارد جهل به تأویل ثانیا: خلاف روایات متواتره متظافره است (هر چند روایتی از امیرالمومنین که سندی چندام قابل اعتناء ندارد در تأیید واو مستأنفه نقل شده است که ترجیح با روایات متواتره است و این روایت امیرالمومنین را علامه مجلسی توجیهاتی کرده و تنافی را حل کرده است) ثالثا: خلاف واقعیت خارجی بلکه خلاف مما ثبت بالضرورة عند الخاصة و العامة است، چرا که همگی قائل اند رسول خدا صلی الله علیه و آله به تعلیم الهی تأویل متشابهات را می دانسته است، الا اینکه طرف مقابل گوید منظور ما از اینکه هیچکس جزء خدا نمی داند این است که غیر خدا نیز با تعلیم خدا می دانند و لولا تعلیم الهی، آنان نیز نمی دانستند، که در جواب گوییم: چنین تفسیری قبح دارد چون فایده ای بر تصریح به اینکه «لا یعلم تأویله - علماً ذاتیاً مستقلاً - الا الله» نیست و اصلا احدی در این مسأله که علم به امور - مستقلاً - مخصوص خداست و بقیه هر چه می دانند با اقدار و تعلیم الهی است، نزاعی ندارد.
💠علامه بزرگوار مجلسی (ره) در این باب ۵۵ روایت نقل کرده است (باز جای دارد اضافه شود و کسی فکر نکند روایات در این موضوع فقط ۵۵ روایت است) که روایات این باب بسیار شیرین و خواندنی است.
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۵)
☑️در روایتی طویل از امام صادق علیه السلام در رابطه با وضعیت مردم آخر الزمان می بینیم:
🔸رَأَیْتَ الْقِمَارَ قَدْ ظَهَرَ وَ رَأَیْتَ الشَّرَابَ یُبَاعُ ظَاهِراً لَیْسَ لَهُ مَانِعٌ ... رَأَيْتَ اَلْمَلاَهِيَ قَدْ ظَهَرَتْ يُمَرُّ بِهَا لاَ يَمْنَعُهَا أَحَدٌ أَحَداً وَ لاَ يَجْتَرِئُ أَحَدٌ عَلَى مَنْعِهَا ... رَأَیْتَ الْحَرَمَیْنِ یُعْمَلُ فِیهِمَا بِمَا لَا یُحِبُّ اللَّهُ لَا یَمْنَعُهُمْ مَانِعٌ وَ لَا یَحُولُ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْعَمَلِ الْقَبِیحِ أَحَدٌ وَ رَأَیْتَ الْمَعَازِفَ ظَاهِرَةً فِی الْحَرَمَیْنِ ... اعْلَمْ أَنَّ النَّاسَ فِی سَخَطِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... اجْتَهِدْ لِیَرَاکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی خِلَافِ مَا هُمْ عَلَیْهِ.
🔹در آن زمان خواهی دید که:
1⃣بصورت علنی قمار بازی می شود
2⃣بصورت علنی مسکرات خرید و فروش می شود
3⃣بصورت علنی آلات لهو لعب ساز و آواز عمل می شود
4⃣در حرمین شریفین اعمال زشت انجام می شود و آلات طرب انگیز زده می شود
🔹مردم چنین زمانی از کنار این گناهان گذر می کنند و کسی پیدا نمی شود تا از این کار ها جلوگیری کند و مانع شود و جرئت مانع شدن را هم نخواهند داشت! بدان که مردم چنین زمانی مغضوب الهی اند و خداوند از اینان خشمگین است، پس تو سعی کن -اگر چنین زمانی را درک کردی- بر خلاف آنان باشی.
📚الکافي ج ۸، ص ۳۶
🔺با توجه به این روایت شریفه، استفاده می شود:
🔘جلوگیری از گناهانی که گفته شد، مطلوب شارع است و جلوگیری نکردن از آن و اجازه عملی به آن نیز مبغوض بوده و از بدبختی های مردم آخر الزمان شمار می رود.
🔘مطلوب شارع منع از چنین گناهانی است و در این میان فرقی نیست که مانع حکومت اسلامی باشد یا مردم عادی در مقام نهی از منکر.
@Talabeh_nevesht110
من از شوقش زمینخوردم، ولی مولا بلندم کرد
همیشه یاعلی گفتم، علی از جا بلندم کرد..!🤍
#یکشنبههایعلوی
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت(۱)
✅سلمان فارسی و حذیفه بن یمان و عمار بن یاسر
🔺از جمله از شیعیانی که در دستگاه خلافت خلفای غاصب نفوذ کرده و منصب داشتند، این سه بزرگوارند.
🔺سلمان فارسی (محمدی) از کسانی است که با گرفتن منصب در حکومت ثانی مدائن را اداره می کرد (الفضائل لإبن شاذان ج ۱، ص ۸۶) و بعید نیست که به همین جهت باشد که مدائن اکثرشان شیعه هستند و افرادی مانند مختار ثقفی و بعضی از توابین از آنجا قیام کردند و امام حسن علیه السلام نیز بعد از مجروحین به آنجا منتقل شد (الإرشاد ج ۲، ص ۷) امیرالمومنین نیز در زمان خلافت خود به شیعیان مدائن کمک های مالی می فرستاد. (المناقب ج ۲، ص ۲۵۸) امام حسین علیه السلام در زمان شهادت امیرالمومنین در مدائن بود (الکافي ج ۳، ص ۲۲۰)
🔺حذیفه نیز در زمان ثانی و ثالث ولایت مدائن را به عهده گرفته بود.
🔺عمار نیز در دوران خلیفه غاصب ثانی ولایت و فرمانداری کوفه به او داده شد و در طول تاریخ کوفه شهری با فقیهان و محدثین شیعی بوده و بخش زیادی از روات شیعی را کوفیان تشکیل می دهند.
🔹توجه به این نکته نیز لازم است که اصحاب امیرالمومنین (علیه السلام) در هر جا که قرار می گرفتند از حضرت و ولایتش سخن به میان می آوردند، مثلا حذیفه بعد از هلاکت عثمان و بیعت با امیرالمومنین (ع) به مردم مدائن اعلان کرد که هم اکنون امیرالمومنین حقیقی شما خلیفه گشت و بعد فضائل امیرالمومنین را به جوانی ایرانی بازگو کرد. (اليقين ص ۳۸۴) و ابوذر غفاری (رضی الله عنه) وقتی به شام تبعید شد، در آنجا مردم را جمع می کرد و فضائل اهل بیت علیهم السلام و حقایقی را بیان می کرد که وقتی معاویه این را فهمید به عثمان خبر داد که ابوذر با این سخنانش مردم را نسبت به تو بدبین می کند و عثمان نیز ابوذر را این بار به ربذه تبعید کرد. (الأمالي للمفید ج ۱، ص ۱۲۱)
@Talabeh_nevesht110
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الکافرون
🔵امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر که در نمازی از نمازهای واجب خود «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را بخواند، خداوند، او و پدر و مادر و فرزندانش را میآمرزد و اگر نگون بخت باشد، نامش از دفتر نگون بختان پاک میشود و در دفتر نیک بختان ثبت میشود و خداوند متعال او را خوشبخت زنده میگرداند و شهید میمیراند و شهید بر میانگیزد.
📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۶
🔵رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که این سوره را بخواند، آزار شیطان از او دور میشود و خداوند او را از هراس روز قیامت رهایی میبخشد و هر که آن را به هنگام خواب بخواند، در خواب هیچ آسیبی نمی بیند و محفوظ باشد، پس این سوره را به فرزندانتان بیاموزید.
📚البرهان ج ۵، ص ۷۸۰
🔵امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: چون گفتی: «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» بگو: ای کافران و چون گفتی: «لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» بگو: خدا را به یگانگی میپرستم و چون گفتی: «لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» بگو: پروردگار من خداوند یگانه است و دینم اسلام است.
📚مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۶۵
🔵ابو شاکر از ابو جعفر احول (مومن الطاق از اصحاب و خواص امام صادق علیه السلام) درباره کلام خداوند عزّ و جلّ: «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» پرسید: آیا خردمند همانند این سخن را بر زبان میآورد و سپس پی در پی آن را تکرار کند؟ ابو جعفر احول برای این سؤال پاسخی نداشت، از این رو به مدینه رفت و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در این باره پرسید و ایشان فرمود: سبب نزول این سوره و این تکرار، این بود که قریشیان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: یک سال تو خدایان ما را بپرست و یک سال ما خدای تو را میپرستیم و یک سال تو خدایان ما را بپرست و یک سال ما خدای تو را میپرستیم. آن گاه خداوند همانند آن چه را گفتند، به آنان پاسخ داد و درباره این سخن که گفتند: یک سال تو خدایان ما را بپرست، فرمود: «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» و درباره این سخن که گفتند: یک سال ما خدای تو را میپرستیم، فرمود: «وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» و درباره این سخن که گفتند: یک سال تو خدایان ما را بپرست، فرمود: «وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ» و درباره این سخن که گفتند: یک سال ما خدای تو را میپرستیم، فرمود: «وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُد، لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ». آن گاه ابو جعفر احول به سوی ابو شاکر بازگشت و او را از این امر آگاه ساخت. ابو شاکر گفت: این سخن را شتر از حجاز آورده است. حضرت امام جعفر صادق علیه السلام هرگاه قرائت این سوره را به پایان میرساند، سه بار میفرمود: دین من اسلام است.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙چرا روزه میگیریم؟ (۴)
⬅️حضرت امام رضا علیه السلام در حکمت روزه گرفتن فرمود:
💠خداوند، بندگانش را به نوعی از طاعت (روزه) آزموده و امتحان کرده است تا نزد خداوند به درجاتى برسند، و ارزش آنچه را خداوند از لذّت آب و گوارايى نان، روزىِ آنان ساخته است، دريابند و هر گاه در روزِ روزه دارى خود تشنه شوند، به ياد روز تشنگى بزرگ در قيامت بيفتند و اين، مايه رغبت بيشتر آنان در طاعت گردد.
📜سَأَلاَهُ عَنِ اَلصَّوْمِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اِمتَحَنَهُم بِضَربٍ مِنَ الطّاعَةِ كَيما يَنالوا بِها عِندَهُ الدَّرَجاتِ؛ لِيُعَرِّفَهُم فَضلَ ما أنعَمَ عَلَيهِم مِن لَذَّهِ الماءِ وطيبِ الخُبزِ، وإذا عَطِشوا يَومَ صَومِهِم ذَكَروا يَومَ العَطَشِ الأَكبَرِ فِيالآخِرَةِ، وزادَهُم ذلِكَ رَغبَةً فِي الطّاعَةِ.
📒المناقب ج ۴، ص ۳۵۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
هشت روز است سحر منتظر این هستند
روز هشتـــم بنویسنــد زتــو شاعرها
کاش امروز منم زائر مشهـــد بودم
خوشبحال همه خدام و تو و زائرها
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الکوثر
🔵امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ای که در نمازهای واجب و مستحبّی میخواند «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» باشد، خداوند در روز قیامت او را از آب حوض کوثر مینوشاند و نزد اصل (ریشه) درخت طوبی با رسول خدا - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - هم سخن خواهد شد.
📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۶
🔵از عبد الله بن عبّاس که چون «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد، حضرت امام علی علیه السلام به ایشان عرض کرد: کوثر چیست ای رسول خدا؟ ایشان فرمود: نهری است که خداوند مرا به آن گرامی داشته است. حضرت علی علیه السلام عرض کرد: به راستی که نهری شریف است. آن را برای ما وصف فرما ای رسول خدا! ایشان فرمود: البته ای علی! کوثر نهری است که به زیر عرش خداوند متعال جاری است. آبش سفیدتر از شیر و شیرین تر از عسل و نرم تر از کره است. سنگهای اطرافش از زبرجد و یاقوت و مرجان است و گیاهش زعفران است و خاکش از مشک تیزبوی است و پایه هایش به زیر عرش خداوند است - که یادش بلند مرتبه و با شکوه باد. سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دست بر پهلوی امیر مؤمنان علیه السلام زد و فرمود: ای علی! این نهر از برای من است و از برای تو و از برای دوستداران تو پس از من.
📚امالی شیخ طوسی ج ۱، ص ۶۷
🔵طبرسی گوید: از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که ایشان در معنای کوثر فرمود: نهری است در بهشت که خداوند آن را به جای پسر به پیامبر خود صلی الله علیه و آله و سلم عطا فرمود. و گفته شده است که منظور از کوثر، شفاعت است. این حدیث را از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده اند.
📚مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۵۹
🔵حضرت امام محمّد باقر علیه السلام درباره «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» فرمود: نحر، راست ایستادن در قیام است، یعنی کمر و گردنش را راست نگه دارد.
📚کافی، ج ۳، ص ۳۳۶، ح ۹
🔵از اصبغ بن نباته، از امیرالمومنین علیه السلام که ایشان فرمود: چون «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد، ایشان فرمود: ای جبرئیل! این قربانی که پروردگارم مرا به آن فرمان داده، چیست؟ عرض کرد: ای محمّد! آن، قربانی نیست، بلکه بالا بردن دستها در نماز است.
📚امالی شیخ طوسی ج ۱، ص ۳۸۶
🔵طبرسی، در معنای «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» از عمر بن یزید روایت کرده که وی گفت: از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام شنیدم که درباره کلام خداوند متعال: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» فرمود: منظور، بالا بردن دستها تا برابر صورت است.
📚مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۶۰
🔵علی بن ابراهیم قمی، در معنای این سوره گوید: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ»، کوثر، نهری در بهشت است که خداوند به جای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، ابراهیم، آن را به ایشان عطا فرمود. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم داخل مسجد شد، حال آن که عمرو بن عاص و حکم بن ابی عاص آن جا بودند. عمرو گفت: ای ابا الأبتر! (ای پدر بی تبار) در زمان جاهلیت رسم بود که چون کسی پسر نداشت، او را ابتر مینامیدند. سپس عمرو گفت: محمّد صلی الله علیه و آله و سلم را شنائت کردم، یعنی با او دشمنی کردم. آن گاه خداوند بر رسولش صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَکَ» یعنی دشمنت عمرو بن عاص «هُوَ الْأَبْتَرُ» یعنی نه دینی دارد و نه تباری.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۷
🔵شیخ صدوق از امیر مؤمنین علیه السلام در حدیثی روایت کرده است که ایشان فرمود: شرورترین پیشینیان و پسینیان دوازده نفرند. تا آن جا که حضرت علیه السلام در بین شش نفر دوم فرمود: و ابتر، که عمرو بن عاص است.
📚خصال، ص ۴۵۹، ح ۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
اذانه
آخرین اذان امسال!
برای ظهور
برای ظهور
برای ظهور
برای غزه!
برای بیماران روحی و جسمی
برای بنده ی خوب خدا شدن
دعا کنیم!
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙افطاری دادن به روزه دار
⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
💠هر کس روزه داری را افطار دهد،برای او مانند پاداش آن روزه دار منظور می شود،بدون اینکه از پاداش روزه دار چیزی کاسته شود و معادل ثواب کارهایی که او با نیروی این طعام انجام می دهد به افطار دهنده می دهند.
📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَنْ فَطَّرَ صَائِماً كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْهُ شَيْءٌ وَ مَا عَمِلَ بِقُوَّةِ ذَلِكَ اَلطَّعَامِ مِنْ بِرٍّ» .
📒تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۲۰۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۲)
✅فقیه شیعه محمد بن مسلم ثقفی (ره) و تأثیرگذاری بر قضاوت های قاضی دستگاه بنی امیه
🔺محمد بن عبد الرحمان معروف به ابن ابی لیلی از قاضیان دستگاه بنی امیه که بتوسط یوسف بن عمر ثقفی، به عنوان «قاضی کوفه» انتخاب شد: وَأَوَّلُ مَنِ اسْتقْضَاهُ عَلَى الكُوْفَةِ الأَمِيْرُ يُوْسُفُ بنُ عُمَرَ الثَّقَفِيُّ عَامِلُ بَنِي أمية (سير اعلام النبلاء - ط الحديث ج ۶ ص ۴٠٠) پدر او عبد الرحمن از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام بود که بخاطر عدم سبّ امیرالمومنین، حجاج ثقفی او را عزل کرد و از پاهایش ضربه هایی زد. (اختیار معرفة الرجال ص ۱۰۱) ولی در مورد خود او نمی توان گفت که شیعه به آن معنای حقیقی بود چرا که ائمه علیهم السلام در مواردی قضاوت های او را رد و تکذیب کردند: كَذَبَ اِبْنُ أَبِي لَيْلَى (التفسير للعیاشی ج ۱، ص ۱۴۴) و در روایات بیان شده که او اهل رأی و قیاس بوده است. هر چند در روایتی در الفقیه می بینیم که در خطاب به امام صادق علیه السلام می گوید: أَشْهَدُ أَنَّكُمْ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ؛ شهادت می دهم که شما حجت های الهی بر مخلوقات او هستید. (من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۸۸) میتوان گفت که او بعداً تحت تاثیر محمد بن مسلم و مباحثاتی با امام صادق علیه السلام تغییر عقیده داده است.
🔺جریان او با محمد بن مسلم طائفی ثقفی (از شاگردان و اصحاب و خواص امام باقر و امام صادق علیهما السلام) معروف است که در قضاوتی که ابن ابی لیلی کرد محمد بن مسلم با او مخالفت کرد و بخلاف قضاوتش شهادت داد، بعد از این ماجرا امام صادق علیه السلام فردی از اصحابش را برای مباحثه با ابن ابی لیلی - در اینکه محمد بن مسلم از او اعلم و افقه است - فرستاد و او بعد عجز از جوابگویی و تسلیم علمی شدن در مقابل شاگرد امام صادق علیه السلام اقرار کرد که اشتباه کرده است و از قضاوتش برگشت و قضاوت محمد بن مسلم را عملی کرد. (الإختصاص ص ۲۰۲) و محمد بن مسلم در قضاوتی دیگر نیز وارد میدان شد و ابن ابی لیلی را به اشتباهش و به مخالفت قضاوتش با قضاوت امیرالمومنین علیه السلام متذکر ساخت و گفت که این قضاوت را من (محمد بن مسلم) از امام باقر علیه السلام شنیده ام، بعد از این ابن ابی لیلی از قضاوتش برگشت.(الکافي ج ۷، ص ۳۴)
🔺به سبب سخن امام صادق علیه السلام و تأثیر محمد بن مسلم بر ابن ابی لیلی، دیگر آن قاضی در معضلات و مشکلات قضائی به محمد بن مسلم رجوع می کرد همانطور که در روایتی می بینیم ابن ابی لیلی در مسأله ای قضائی، شاکیان را منتطر می گذارد و سراغ محمد بن مسلم می رود تا او را پیدا کند، بعد یافتن او ازش حکم این مسأله را بر اساس روایات امام باقر علیه السلام طلب می کند و محمد بن مسلم نیز جواب می دهد و ابن ابی لیلی بعد از برگشت، همان جواب محمد بن مسلم را بر اساس روایت امام باقر علیه السلام عملی می کند. (تهذيب الأحکام ج ۷، ص ۶۵)
🔺شیخ عباس قمی (ره) در رابطه با این تاثیر گذاری می نویسد: در قضيه اي ثقۀ جليل القدر محمّد بن مسلم ثقفي نزد او شهادتي داد، شهادت او را رد كرد، و لكن پس از آن كه بر او ظاهر شد كثرت علم و فقه محمّد بن مسلم در امور مشكله و مسائلي كه دانا به حكم او نبود، به جانب محمّد بن مسلم رجوع ميكرد و از او تعلّم مينمود، چنانچه بر اهل رجال مخفي نيست. (تتمه المنتهی ص ۲۱۹)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
✒️تشبیه و تمثیل در خداشناسی
🟢یکی از اصول مسلّمه در مکتب امامیه «نفی التشبیه» است و شدیداً در روایات، خدا شناسی که در آن تشبیه و تمثیل به مخلوقات صورت بگیرد، مذمت شده است.
🔺باید توجه داشت که برای تشبیه دو حالت می توان در نظر گرفت:
1⃣تشبیه و تمثیل ابتدائی و اثباتی
🔹به این معنا که فردی تشبیه را روش برای وصول به معرفت الهی قرار دهد و بجای رجوع به محکمات قرآن و فرمایشات حجت ظاهره (علیهم السلام) و حجت باطنه با استفاده از تشبیه و تمثیل در ذهن خود، خدایی را توهم کند. این نوع تشبیه مردود و مذموم است❌
2⃣تشبیه و تمثیل تأییدی و توضیحی
🔹به این معنا که انسان در مقام جدل برای اثبات امکان مشبه یا در مقام توضیح و تشریح برای تقریب افهام قاصره از تمثیل و تشبیه استفاده کند، در روایات بسیاری اهل بیت علیهم السلام از تمثیل و تشبیه برای چنین اغراضی استفاده کردند✅
🔰تمثیل و تشبیه برای امکان مشبه
🔘سلیمان مروزی از متکلمین خراسان معتقد بود که بین اراده و علم الهی تلازم وجود دارد و اگر خدا چیزی را بداند یعنی آن چیز را اراده کرده است و اگر چیزی را اراده نکرده باشد پس آن چیز را نمی داند، در نتیجه تمام معلومات الهی موجود باید باشند و اگر چیزی موجود نباشد یعنی خداوند به آن علمی ندارد! حضرت امام رضا (علیه السلام) در مناظره ای که با او داشت، به حضرت گفت: آیا خدا علم دارد که چطور چیزی را ایجاد و خلق کند؟! امام جواب داد: بله که می داند. سلیمان گفت: پس در اینصورت آن اشیائی که به آن علم دارد می بایست از زمانی که علم دارد با او مثبت و موجود باشند! (چرا که سلیمان بین علم و اراده قائل به تلازم است و معتقد است علم به شیء موجب وجود آن شیء است) امام علیه السلام نیز در رد سخن او فرمود: أَحَلْتَ لِأَنَّ الرَّجُلَ قَدْ یُحْسِنُ الْبِنَاءَ وَ إِنْ لَمْ یَبْنِ وَ یُحْسِنُ الْخِیَاطَةَ وَ إِنْ لَمْ یَخِطْ وَ یُحْسِنُ صَنْعَةَ الشَّیْ ءِ وَ إِنْ لَمْ یَصْنَعْهُ أَبَداً؛ سخن نادرستی گفتی! زیرا مردی ممکن است بنّای خوبی باشد و خوب بنایی را بداند با این که بنایی نکند و خیاط ماهری باشد و خیاطی نکند و یا بالقوه کاری را خوب انجام دهد، گرچه بالفعل آن کار را انجام ندهد (یعنی علم به شی ء، موجب وجود آن نمی شود).
📚التوحيد للصدوق ص ۴۴۱، ب ۶۶
📝🔍معصوم علیه السلام در اینجا با تشبیه و تمثیل با علم انسان به فعل و عدم تلازم بین علم و اراده الهی، سخن طرف مقابل را نقض کردند.
🔰تشبیه و تمثیل برای ایضاح و تقریب
🔘مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام پرسید: امر بین الامرین (که در نفی جبر و تفویض گفته می شود) منظور چیست؟ امام علیه السلام فرمود: مَثَلُ ذَلِکَ مَثَلُ رَجُلٍ رَأَیْتَهُ عَلَی مَعْصِیَةٍ فَنَهَیْتَهُ فَلَمْ یَنْتَهِ فَتَرَکْتَهُ فَفَعَلَ تِلْکَ الْمَعْصِیَةَ فَلَیْسَ حَیْثُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْکَ فَتَرَکْتَهُ أَنْتَ الَّذِی أَمَرْتَهُ بِالْمَعْصِیَةِ: مثل اين، مثل مردى است كه او را موقع انجام گناهى ديدى، آنگاه او را نهى نمودى (و گفتى كه اين را انجام نده) پس او باز نايستاد و تو او را واگذاشتى و او آن گناه را انجام داد. پس اين كه سخن تو را قبول نكرده است و تو او را رها كردهاى، به اين معنا نيست كه تو به او دستور گناه را داده باشی!
📚التوحيد للصدوق ص ۳۶۲، ب ۵۹
📚الکافي ج ۱، ص ۱۶۰ (عمّن حدّثه)
📝🔍معصوم (علیه السلام) با مثالی که زد به ما مسأله امر بین الامرین را فهماند، طبق این مثال تفویض رد می شود چرا که خداوند بندگان را به حال خود وا نگذاشته بلکه برای آنان امر و نهی و تکالیفی قرار داده و پیامبرانی فرستاده است، جبر نیز رد می شود چرا که خداوند بعد از نهی و امر آنان را مجبور نکرده بلکه به آنان اختیار داده است که امتثال کنند یا نکنند، که این اختیار دادن به این معنا نیست که خداوند آنان را آزاد گذاشته باشد و همچنین به این معنا نیست که چون مانع شان نشده است پس آمر به آن معاصی هم خداوند باشد.
@Talabeh_nevesht110
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙این چند کار را در ماه رمضان زیاد انجام دهید...
⬅️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
💠در اين ماه مبارك، زياد قرآن بخوان و بر پيامبر خدا زياد صلوات بفرست و زياد صدقه بده و زياد در لحظات شب و روز، خدا را ياد كن و به برادران، نيكى كن و تا مى توانى به آنان با خودت افطارى بده، كه در اين كار، پاداشى بزرگ و اجرى عظيم است.
📜أَكْثِرْ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ اَلْمُبَارَكِ مِنْ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَثْرَةِ اَلصَّدَقَةِ وَ ذِكْرِ اَللَّهِ فِي آنَاءِ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ وَ بِرِّ اَلْإِخْوَانِ وَ إِفْطَارِهِمْ مَعَكَ بِمَا يُمْكِنُكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ ثَوَاباً عَظِيماً وَ أَجْراً كَبِيراً.
📒بحار الأنوار ج ۹۳، ص ۳۸۰
🆔 @mohadesin_marefat_110