■●ملاك در اسراف چيست؟●■
#استاد_فاطمی_نيا:
■●امام سجاد (علیه السلام) در دعايی ميفرمايند:
"وَ نَعُوذُ بِکَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ"
(خدایا، از اسراف به تو پناه میبریم.)
■●اسراف از اموری است كه خيلی در مورد آن صحبت ميشود ، ملاك اسراف چيست و چگونه آن را تشخيص دهيم؟
■●ملاك در اينكه گفته شود اين ماشين يا فلان لباس و يا اين مهمانی اسراف است، چيست؟
■●آيا مثلا چون گران است ، اسراف است ؟
خير ، گرانی ملاك در اسراف بودن نميباشد.
■●معيار برای تشخيص اسراف ، غير عاقلانه بودن خرج و هزينه است . یعنی هر خرج و مصرف غیر عاقلانه ای اسراف است.
حتی اگر یک کبریت هم بیجا کشیده شود، اسراف میباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_علی_صفایی_حائری
#انتظار
■توجه به مهدى، تجربۀ بن بستها و احساس تنگناها را مىخواهد. براى كسى كه هنوز دنيا وسعت دارد، در خيمۀ مهدى جايى نيست.
■و براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معيّت مهدى ضمانتى نيست كه در منفرق الطرق و بزنگاهها، اسبها و مركبهاى آماده شده، ما را جايى مىخواند و به زندگى دعوت مىنمايد.
#تو_می_آيی ، صفحه ۲۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■مراقبات شب پانزدهم ماه ذیالقعده■ ■از كارهاى مهم اين ماه عمل شب نيمهی آن است. از پيامبر اکرم صلّى
□امشب شب پانزدهم ماه ذی القعده است ، همدیگر رو دعا کنیم البته افضل همه دعا برای فرج امام عصر ارواحنا فداه ان شاءالله✋
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش سوم1⃣
● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان
كلمه ((سكينة )) از ماده سكون است كه خلاف حركت است ، و اين كلمه در مورد سكون و آرامش قلب استعمال مى شود و معنايش قرار گرفتن دل و نداشتن اضطراب باطنى در تصميم و اراده است ، همچنان كه حال انسان حكيم اين چنين است ، (البته منظور ما از حكيم دارنده حكمت اخلاقى است ) كه هر كارى مى كند با عزم مى كند، و خداى سبحان اين حالت را از خواص ايمان كامل قرار داده و آن را از مواهب بزرگ خوانده است .
توضيح اينكه آدمى به غريره فطريش كارهائى كه مى كند ناشى از تعقل قبلى است ، يعنى قبل از انجام هر كارى در عقل خود مقدمات آنرا مى چيند، و طورى مى چيند كه وقتى عمل را انجام دهد مشتمل بر مصالح او باشد، و در سعادتش تأثر خوبى بگذارد، و سعادت اجتماعى او را به قدر خودش تأمين كند، آنگاه بعد از رديف كردن مقدمات در فكر و عقل عمل را طورى كه نقشه اش را كشيده انجام مى دهد، و در انجامش آنچه بايد بكند و آنچه نبايد بكند، رعايت مى نمايد.
و اين عمل فكرى وقتى بر طبق اسلوب فطرت آدمى صورت بگيرد، و با در نظر داشتن اينكه انسان نمى خواهد و نمى طلبد، مگر چيزى را كه نفع حقيقى در سعادتش داشته باشد، قهرا اين عمل فكرى طبق جريانى جارى مى شود كه منتهى به سكونت و آرامش خاطرش باشد، و خلاصه قبل از هر عمل نقشه آن را طورى مى چيند كه در هنگام انجام عمل بدون هيچ اضطراب و تزلزلى آن را انجام دهد.
اين وضع انسانى است داراى حكمت به معناى اخلاقيش ، و اما انسانی كه در زندگى خود در ماديات فرو رفته و تابع هوى و هوس خود باشد، چنين انسانى همواره در مقدمه چينى هاى فكريش دچار اشتباه مى شود، چون نافع واقعى و خيالى در دلش مختلط شده نمى تواند آن دو را از هم جدا كند، مسائل خيالى با آن زرق و برقى كه در خيالات هست در مسائل فكرى و جدى او مداخله مى كند، گاهى باعث انحراف او از سنن صواب مى شود، و گاهى باعث تردد و اضطرابش مى گردد، بطورى كه نتواند در اراده خود تصميم بگيرد، و بطور جدى اقدام نمايد و در نتيجه شدائد و گرفتارى هايش را تحمل كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■التزام به سنخ دعاهای اهل بیت (علیهم السلام) اولین مرتبه اش، مجالست و مؤانست با آنها است.
■●آیت الله العظمی بهجت (ره)●■
#جرعه_وصال
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روايتى سوره کوثر□
#تفسیر_المیزان
□در #الدرالمنثور است كه #بخارى ابن جرير و حاكم از طريق ابى بشر از سعيد بن جبير از #ابن عباس روايت كرده اند كه گفت:
كوثر آن #خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داد. #ابوبشر مى گويد: به #سعيد بن جبير گفتم #جمعى از مردم معتقدند كه كوثر نام #نهرى در بهشت است. سعيد گفت نهرى هم كه در بهشت است يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره کوثر□ #تفسیر_المیزان □در #الدرالمنثور است كه #بخارى ابن جرير و حاكم از طريق ابى ب
□بحث روايتى سوره کوثر□
#تفسیر_المیزان
□رواياتى درباره اينكه #مراد از (#نحر) در (فصلّ لربّك و انحر) #بلند كردن دستها در موقع #اداء_تكبير است.
در همان كتاب آمده كه #ابن_ابى_حاتم، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى در كتاب #سنن خود، از #على بن ابیطالب روايت كرده اند كه فرموده وقتى اين سوره #کوثر بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نازل شد، از #جبرئيل پرسيد: اين (#نحيرة) كه خداى عزوجل مرا بدان #مامور فرموده چيست؟
گفت: منظور، نحيرة نيست، بلكه خداى تعالى مأمورت كرده وقتى مى خواهى #احرام نماز ببندى دستهايت را #بلند كنى، هم در تكبيره الاحرام و هم در هنگام #ركوع رفتن و هم در موقع سر از ركوع برداشتن، كه اين نماز ما و نماز فرشتگانى است كه در #هفت آسمان هستند، و براى هر چيزى #زينتى است، و زينت نماز دست بلند كردن در هر #تكبير است.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره کوثر□ #تفسیر_المیزان □رواياتى درباره اينكه #مراد از (#نحر) در (فصلّ لربّك و انحر
□بحث روايتى سوره کوثر□
#تفسیر_المیزان
□ورسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: دست بلند كردن يكى از #مظاهر_استكانت و #التماس است كه خداى تعالى (در #مذمّت كفار) فرموده: «فما استكانوا لربهم و ما يتضرعون».
ترجمه: (براى پروردگار خود نه استكانت دارند و نه تضرع و زارى).
#مؤلف: اين روايت را #صاحب مجمع البيان از #مقاتل از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل كرده، سپس گفته #ثعلبى و #واحدى اين روايت را در #تفسيرهاى خود آورده اند. و نيز گفته همه #عترت طاهره از آن جناب نقل كرده اند، كه معناى #نحر بلند نمودن #دو دست تا #محاذى گودى زير گلو در هنگام #نماز است.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●تفاوت عارف و عابد●□
□عابد ، کسی است که (علاوه بر واجبات ) بر انجام مستحبات نیز مواظبت داشته باشد . عارف کسی است که با فکر خود (با تمام وجود) به عالم جبروت رو کند و بدون وقفه در پی تابیدن نور حق در سر خویش باشد .
#علامه_حسنزاده
پندهای_حکیمانه(در آسمان معرفت ص۳۴۳-۳۴۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○پای مکتب استاد #علامه_جعفری○□
□○در آن هنگام که قهر و غلبه «خودخواهان» زورگو می خواهند «دانش» و «بینش» و «هنر» تو را خنثی کنند یا وسیله ای برای اجرای قدرت خود قرار دهند و تو «مقاومت» بورزی و در راه حفظ «شخصیت» و ارزشهای انسانی، شدید ترین ناگواری ها را تحمل نمایی و به جهت ناتوانی از همه حقوق حیات خود ساقط گردی، رذل و فرومایه نیستی! بلکه به عکس، تو در این حالات در اوج ایده آل اعلی حیات به پرواز درآمده ای.
□○زیرا این توئی که در برابر هجوم یغماگران و عوامل نابود کننده شخصیت، از «منطقه شخصیت» خود پاسداری نموده و با تمامی سربلندی و افتخار در پیشگاه «شخصیت» که جلوه ای از جمال و جلال الهی را در خود دارد قرار گرفته ای.
□○تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری جلد ۵، صفحه ۵۳○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #جلوه_جمال_اهل_بيت●■
■اِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ ثُمَّ اِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ* يعنى حساب شيعيان با ماست.
حساب و كتاب شما با ائمّه(عليهم السّلام) است. آنها هم خيلى زود حسابرسى مىكنند. اصلا در همان مسيرى كه به سوى آنها مىرويم به حسابها رسيدگى مىشود. وقتى به آنها رسيديم اصلا حساب نيست.
■شما هم اگر با كسى حساب داريد، دلتان مىخواهد در راه كه مىآيد با وجدان خودش حسابرسى كند تا وقتى جلو آمد از او مطالبه نكنيد. خداوند وجدان شما را اينطورى آفريده است. بنابراين چون شما دوست ائمه(عليهم السّلام) هستيد و آثار آنها در شماست، هرچه نزديكتر بشويد حسابها كم مىشود. بخشوده و آزاد مىشويد.
گفت بنده من! آمدهاى حساب پس بدهى؟ چه دارى؟ گفت هيچ. گفت : خوب كارى كردى آمدى! خوب شد دست خالى آمدى، دستِ پر عيب بود! آيا نشنيدهاى كه اميرالمؤمنين(عليه السّلام) به كفن سلمان چه نوشت؟ نوشت :
■وَ فَدْتُ عَلَىالْكَريم بِغَيْرِ زادٍ
■مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّليمِ؛
■با دست خالى ـ هم در ظاهر و هم در باطن ـ بر كريم وارد شدم. بعد فرمود :
■وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ كُلَّ شَىْءٍ
■اِذاكانَ الْوُفُودُ عَلَىالْكَريمِ؛
■براى كسى كه مىخواهد بر كريم وارد شود، حمل زاد قبيح است.
اين اهانت به شخص بزرگ است. دست خالى عيب نيست، دست پر عيب است! تبختر و تعيّن و امثال اينها نبايد باشد. با دست خالى وارد شدن مال جوانمردان عالم است!
■اميدوارم قلبت را براى اهل بيت(عليهم السّلام) بگذارى. بقيه ى اعضا و جوارح آزاد است. با آنها محشور مىشوى. الان هم محشور هستى، اميدوارم حشر را همين الان ببينى. هر وقت آن محبّت را كه در قلبت هست، قشنگ ببينى، حشرت با على(عليه السّلام) است؛ حشرت با پيامبر(صلى الله عليه و اله) است، حشرت با خداست. خدا به بركت شما كه طالب هستيد به من هم نشان بدهد؛ من ذكر كنم و شما هم تماشا كنيد!
#یاعلی
■*به يقين بازگشت آنان به سوى ماست و مسلماً حسابشان با مااست. سوره ى غاشيه، آيه ى ٢٥ و ٢٦■
■● #طوباى_محبت
مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى
كتاب يك، مجلس پانزدهم
صفحه ى ١٧٦-١٧٥●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم1⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان كل
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش سوم2⃣
● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان
اما كسى كه داراى ايمان به خداى تعالى ا ست ، تكيه بر پايگاهى دارد كه هيچ حادثه و گرفتارى تكانش نمى دهد، و به ركنى وابسته است كه انهدام نمى پذيرد، و چنين كسى امور خود را بر پايه معارفى بنا نهاده كه شك و اضطراب قبول نمی کند،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 439
و در اعمالش با روحيه اى اقدام مى كند كه از تكليف الهى صددرصد صحيح منشأ گرفته ، او هيچ سرنوشتى را به دست خود نمى داند تا از فوت آن بترسد، و يا از فقدانش اندوهناك گردد، و يا در تشخيص خير و شرش دچار اضطراب شود.
ولى غير مؤمن كه براى خود ولى نمى شناسد، كسى را كه عهده دار امورش باشد ندارد، بلكه خير و شر خود را به دست خودش مى داند، خودش را هم كه گفتيم چه وضعى دارد، پس او در همه عمر در ميان ظلمت افكارى كه از هر سو بر او هجوم مى آورد قرار دارد، افكارى از سوى هواهاى نفسانى ، افكارى از ناحيه خيالهاى باطل ، افكارى از ناحيه احساسات شوم ، اينجا است كه به درستى معناى آيات زير را درك مى كنيم .
((و الله ولى المؤمنين )) ((ذلك بان الله مولى الذين آمنوا و ان الكافرين لا مولى لهم )) ((الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور و الذين كفروا اولياوهم الطاغوت يخرجونهم من النور الى الظلمات انا جعلنا الشياطين اولياء للذين لايومنون )) ((ذلكم الشيطان يخوف اولياءه ))
اينكه اضافه مى كنيم كه در آيه شريفه : ((و لا تجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم اولئك كتب فى قلوبهم الايمان و ايدهم بروح منه )) درباره كسانى كه ايمان به خدا و رسول دارند مى فرمايد: اينان ممكن نيست با دشمنان خدا و رسول دوستى كنند، هر چند كه پدر يا فرزند يا برادر يا خويشاوندشان باشد، چون خداوند ايمان را در دلهايشان نوشته و حك كرده و به روحى از خود تأييدشان كرده است ، پس مى فهميم آن حيات جدا از حيات كفار، كه در مؤمنين هست ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 440
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□●انسان باید در دنیا سعی کند که همه حرکتها، افعال و اقوالش بر صراط مستقیم باشد و از آن انحراف پیدا نکند.
□●بر صراط مستقیم بودن یعنی نبی صلیاللّهعلیهوآلهوسلّم، یا وصی علیهالسلام را پیش روی خود قرار دهیم و پیرو آنها باشیم.
□●صراط مستقیم، دو صراط است که باید آنها را پیمود: یکی در دنیا، و دیگری در آخرت. اگر امروز، در دنیا درست بر روی صراط مستقیم مشی کردیم، فردا هم از صراط آخرت ـ که بر روی جهنم است ـ میتوانیم عبور کنیم. ...
□●در محضر بهجت، ج۱، ص۲۴۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei