□●توصیهی آیتالله بهجت به حجاج بیتالله الحرام: «دعا برای نابودی آلسعود در سرزمین وحی»●□
□● #سوال: حاجآقا! فردا انشاءالله عازم حج هستیم و نائبالزیارة انشاءالله.
□●آیتالله بهجت قدسسره: وفّقکمالله انشاءالله، جزاکمالله انشاءالله. خداوند انشاءالله توفیق دهد [که] حجّ مقبول انجام دهید و در همانجا هم دعا کنید که قِرَده(بوزینهها) و خنازیر(خوکها) [منظور آلسعود] از حرمین شریفین بروند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مکرّر اندر مکرّر استاد علامه ( رضواناللهسبحانهوتعالیعلیه) را در خیابان و یا صحن مطهّر و غیر این جاها ملاقات میکردم، از خدمتشان استمداد و کمک میخواستم میفرمودند:
« کلید سعادت در مراقبه است».
□○اقبانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا، ص۲۶۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●از خاطرات زيارت امام #رضا علیهالسلام
#مشهور_آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)□■
■بخش زيبايى از حيات طيبه او به سفرهاى #مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مىرساند.
■مىگفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مىگيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مىشود. به همين خاطر به امام رضا(علیه السلام) پناه مىبرد. كه در زيارت يكشنبه حضرت زهرا(علیا السلام) آمده است: «انا قد طهرنا بولايتهم»؛ ما با ولايت آنان تطهير مىشويم.
■مىگفت: زيارت امام رضا(علیه السلام) مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام(علیه السلام) مىشتافت.
روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلا: نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مىخواهم. پرسيدند: چرا اينقدر نزديك؟ فرمود: آخر آلودهها لب حوض مىنشينند!
■آن قدر يقين به رافت و دست گشايشگر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا(علیه السلام) از او چيزى خواست، با آن همه دست و دلبازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.. و وقتى اصرار فقير را ديد، فرمود: بىسليقهاى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمىخواهد!
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □سرور من، به هر صورت هست باید از #عادت دربیائیم و اگر در نیامدیم ما را از عادت
#شرح_دروس_معرفت_نفس
□الان #حیوانات با این #نشئه خو کرده اند؛ شبانه روز می خورند، می خوابند، راه می روند و با هم صحبت می کنند (منتها آنها به نحوی و ما به نحوِ دیگر)، و همینطور مشغول اند و در گردش اند و مشغول بازیگری ظاهری اند، با این تفاوت که آنها حیوان آفریده شدند و ما به عنوان انسان، یعنی موجودی که این قوه را داریم که خود را به انسانیت برسانیم.
□بعد به ما می فرمایند که شما باید از این خُلق و خوی حیوانی تان بمیرید، #آدم بشوید، #انسان بشوید، به #کمالات_انسانی متلبّس شوید! که آن موقع که از مادر متولد شدید #تولد_حیوانی شما بوده است، یعنی شما قبل از تولد از مادر که زمینه گرفتید از جمادیت درآمدید، از نباتیت درآمدید، جماد بودید به صورت نطفه، بعد متولد شدید و نبات شدید و در رحم مادر نبات بودید و به صورت جسمی در چهار ماه و ده روز و نه ماه، و الان به صورت یک نهال رشد یافته هستید، حالا ما می خواهیم شما را از این مادر متولد کنیم که این، تولدِ حیوانی شماست.
□بعد از این تولد اوّلی، حالا می خواهیم شما را تولّد ثانی بدهیم؛ تولّد ثانی این است که از خُلق و خوی حیوانی زائیده شوید! که حالا این به دو نحو است؛ یک نحو به اختیارِ خود زائیده شدن است که زحمت می کشید و به راه می افتید و تن به کار می دهید، خودمان را در اختیار #بزرگان قرار می دهیم و به حقیقت می گوئیم که آمدیم تا آن بزرگان ما را متولّدمان کنند؛ آرام آرام با تحصیلِ علم و عمل که دو جوهرِ انسان ساز هستند ما را از خُلق و خوی حیوانی مان درآورند و انسانمان کنند، این می شود موتِ اختیاری، یعنی آقا به اختیار خودش آمده از خلق و خوی حیوانی در آمده است.
□○شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
●توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی●
●روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
#چهلهنشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
●توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی● ●روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
●تفسیر سوره تکاثر - تفسیر المیزان●
#علّامه_سیّد_محمّدحسین_طباطبائی
#ترجمۀ_آيات
●بيان آيات
●توبيخ شديد مردم در جمع مال و نفرات
●تخطئه و تهديد متكاثران
●توضيحی دربارۀ نعمت و استفاده از آن در راه اطاعت و سؤال از آن در قيامت
●چند روايت دربارۀ شأن نزول سورۀ تكاثر
●رواياتی بيانگر اینکه مراد از نَعیم حضرت محمّد و آل او عليهم السّلام يا ولايت اهلبيت عليهم السّلام است
●رابطه بين نعمت بودن نعمتها و هدايت دينی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○خداوند در آخرت از آب و نان از مؤمن بازخواست نمیکند، بلکه از محبّت بازخواست میکند که آن را کجا مصرف کردی. لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَن النَّعیمِ (اَلوِلایَةِ): همانا در آن روز از نعیم (ولایت و محبّت) مورد بازخواست قرار میگیرید.
□«عارف بالله حاج اسماعبل دولابی»□
□○مصباح الهدی
تالیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#قصه_دلی_که_به_شعر_درآمد
□○مرحوم علامه طباطبایی (رحمهاللهعلیه) درباره این سروده میفرماید:
«در ایام تحصیل که در نجف بودم، مدتی ارتباط با ایران به سختی برقرار بود که موجب نبود زمینه مالی و کمبود وسایل اولیه رفاه میشد. علاوه بر آن گرمی هوا در نیمی از سال مشکلات بیشتری به وجود میآورد. به همین جهت روزی خدمت علامه #قاضی رحمت الله علیه رسیدم و قصه دل با او گفتم، ایشان نصایحی فرمودند. وقتی از خدمت استاد بازمیگشتم چنان سبکبار بودم که انگار در زندگی هیچ غم و غصهای ندارم و مضمون پند ایشان را به صورت شعری درآوردم.»
○دوش که غم پرده ما میدرید
○خار غم اندر دل ما میخلید
○در بَرِ استاد خرد پیشهام
○طرح نمودم غم و اندیشهام
○کاو به کف آیینه تدبیر داشت
○بخت جوان و خرد پیر داشت
○پیر خرد پیشه و نورانیام
○برد ز دل زنگ پریشانیام
○گفت که «در زندگی آزاد باش!
○هان! گذران است جهان شاد باش!
○رو به خودت نسبت هستی مده!
○دل به چنین مستی و پستی مده!
○زانچه نداری ز چه افسردهای
○و زغم و اندوه دل آزردهای؟!
○گر ببرد ور بدهد دست دوست
○ور بِبَرد ور بنهد مُلک اوست
○ور بِکِشی یا بکُشی دیو غم
○کج نشود دست قضا را قلم
○آنچه خدا خواست همان میشود
○وانچه دلت خواست نه آن میشود
□○زمهر افروخته، تالیف علی تهرانی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□هستی به خوبان تابید و سایه شان ایجاد شد. از جمالشان آخرت درست شد و از جلال و کمالشان دنیا درست شد. در برابر جلال باید ادب پیشه کرد. احکام شرع همان آدابند. به جمال که رسیدی، فقط نگاه کن. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: مَن رَآنى فَقَد رَأَی الحَقَّ: هر کس مرا دید، حقّ را دیده است.
□دنیا سایه ی آخرت است. وقتی به قیامت برسیم، سایه ای نخواهد ماند. پیامبر ما چون قیامتی بودند، سایه نداشتند. در قیامت خورشید بالای سر است و سایه ای نخواهد بود.
#یاعلی
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○تب را علاج آب بودوین عجب که من
○می سوزم از تبی که علاجش به خاک توست
#محمدسهرابی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□قرائت چهل زیارت عاشورا
تاشب اول محرم هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها
□چهل روز زیارت عاشورا بخوانیم به نیابت امام زمانمان...
چهل روز گناه نکنیم...
تا به ما روزی ماه محرم داده شود...
تا اجازه ی گریه و اقامه ی عزای امام حسین علیه السلام رابه مابدهند
#چهلشبتامحرم
□حضرت ابراهیم در تمام عمرش در وادی طلب گام بر داشت. او بتهای بیرونی و درونی را شکست و این وادی طلب او را به جایی برد که إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ. در نهایت تمام وجود او توجه میشود. روش، روش عقلی و روش طلب و جستجو است. حضرت خلیل حقیقتا طالب واقعی حق بود و راه طلب را نشان داده است. او بتها شکسته و از ستارهها، ماه و خورشید گذشته است. بتهای ظاهری را داعش هم میتواند بشکند. بتی که نمیتوان آن را با هیچ چیزی نابود کرد، بت ذهن و عادت است.
□من گرفتار ذهنیتم هستم. چه کسی میتواند من را از ذهنیتم در آورد؟ فقط خودم میتوانم بتهای ذهنیم را بشکنم. هر وقت بتهای ذهنیم را بشکنم، حضرت خلیل هستم. حتی گاهی عقاید دینی بت است. این به معنی بیدینی نیست. عارف بیدین نیست، بلکه از عقایدش بت نساخته است. گاهی خود توحید انسان، بت ذهنی است. خدای عارف منجمد نیست و هر لحظه فرق میکند و جلوه ای دارد.
□حضرت خلیل میخواست این بتها را بشکند. چرا داعش مجسمهها را میشکند؟ چون آنها را بت میداند. بت بزرگ در ذهن ابوبکر بغدادی است و خودش بت بزرگ است. گاهی فیزیک و گاهی فلسفه ملاصدرا برای من اصل و بت میشود. توحید خیلی سخت است. باید همین طور بتها را بشکنیم. چقدر بشکنیم؟ ما سوی الله را باید بشکنیم. اگر همه چیز را شکستیم، چه باقی میماند؟ اذا تمّ الفقر فهو الله. در تمامیت فقر، خدا است. پیامبر نیز میفرماید؛ الفقرُ فخری. پیامبر نیز این فقر را میگوید. آیا نداشتن نان و پول افتخار است؟ وقتی پیامبر گفت؛ الفقر فخری، وقت الهی پیدا کرد.
□غلامحسین ابراهیمی دینانی□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○زیارت امام رضا علیه السلام از دور و نزدیک○□
□۲۳ ماه ذیقعده، یکی از دو نقل #شهادت_امام_رضا علیه السلام در سال ۲۰۳ هـ ق است. یکی از نقل ها، آخر ماه صفر و نقل دوم همین ۲۳ ذیقعده است. البتّه ۲۳ ذیقعده روز زیارتی مخصوصهی علیّبنموسیالرّضا علیه السلام است و تأکید شده که اهل مراقبه در آن روز چه از نزدیک و چه از دور حضرت را زیارت کنند. خود این تعبیر از نزدیک و از دور هم تعبیر قابل تأمّلی است.
□گاهی نزدیکی و دوری به لحاظ مکانی است؛ یعنی عدّه ای توفیق پیدا می کنند به مشهد مشرّف می شوند و در حرم علیّبنموسی الرّضا علیه السلام عرض ادب و ارادت و سلام خودشان را تقدیم می کنند.
بعضی هم موفّق نمیشوند و از شهرها و سرزمین های دیگر به محضر آن بزرگوار سلام می کنند. این یک معنای زیارت نزدیک و دور است؛ امّا معانی متعدّد دیگری هم دارد.
□یکی دیگر از معانی آن، نزدیکی و دوری باطنی و معنوی است؛ یعنی چه کسی که خودش را نزدیک می بیند و چه کسی که خودش را خیلی دور می بیند، خیلی محروم و آلوده می بیند، او هم خود را از عرض ادب و سلام به محضر حضرت محروم نکند. گفت:
□بنازم به بزم محبّت که آنجا
□گدایی به شاهی مقابل نشیند
□خود زیارت هم معانی مختلفی دارد؛ همین ادبِ تقدیمِ سلام به محضر امام معصوم را زیارت حضرت می گویند؛ ولی حقیقت زیارت چیز دیگری است. حقیقت زیارت، دیدن است.
□اگر فرمودند زیارت علیّبن موسی الرّضا علیه السلام در این روز مؤکّد است، یعنی سعی کن خود حضرت را زیارت کنی؛ نه اینکه بروی مرقد حضرت را ببینی؛ خود حضرت را ببین! سعی کن حقیقت نورانی حضرت را در باطن خودت ملاقات کنی؛ ان شاءالله.
□استاد مهدی طیب□
#ماه_ذیالقعده
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ توصیههایی از آیتالله بهجت در باب زیارت حضرت ثامنالأئمه علیهالسلام
به مناسبت ۲۳ ذیالقعده، روز زیارتی حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام○□
□○اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما بوجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.
□○زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید. اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا علیهالسلام اذن دخول میطلبید و میگویید: «أ أدخُلُ یا حجةَ الله؛ ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟» به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت علیهالسلام به شما اجازه داده است.
□○همه زیارتنامهها مورد تأیید هستند. زیارت جامعه کبیره را بخوانید. زیارت امینالله مهم است. قلب شما بخواند. با زبان قلب خود بخوانید.
□○کسی وارد حرم حضرت رضا علیهالسلام شد، متوجه شد سیدی نورانی در جلوی او مشغول خواندن زیارتنامه میباشد. نزدیک او شد و متوجه شد که ایشان اسامی معصومین سلاماللهعلیهم را یکیک با سلام ذکر میفرمایند. هنگامی که به نام مبارک امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف رسیدند سکوت کردند! آن کس متوجه شد که آن سید بزرگوار، خود مولایمان امام زمان سلاماللهعلیه و ارواحنا له الفدا میباشد.
□○ملتفت باشید! معتقد باشید! شفا دادن الی ما شاء الله به تحقق پیوسته! یکی از معاودین عراقی(ایرانیان ساکن عراق) غدّهای داشت و میبایستی مورد عمل جراحی قرار میگرفت. خطرناک بود. از آقا امام رضا خواست او را شفا بدهد، شب حضرت معصومه علیهاالسلام را در خواب دید که به وی فرمود: « غده خوب میشود؛ احتیاج به عمل ندارد». ارتباط خواهر و برادر را ببینید! از برادر خواسته، خواهر جوابش را داده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○اعتماد به نفس، حرف درستی نیست!○□
□علامه در المیزان میگوید:
#فضیلت آن چیزى است که خداى تعالى آن را فضیلت بداند، پس این که غربی ها میگویند آدمى باید اعتماد به نفس داشته باشد و بعضى از نویسندگان ما نیز دنبال آنان را گرفته اند؛ حرف درستى نیست؛ چون دین خدا چنین چیزى را به عنوان فضیلت نمی شناسد و آنچه را که خداى تعالى در قرآن کریمش فضیلت دانسته، اعتماد به خدا و افتخار به بندگى اوست. قرآن میفرماید: «الَّذِینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» و نیز فرموده: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» و باز فرموده: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» و آیاتى دیگر.
□آیت الله جوادی آملی که مدال شاگردی علامه طباطبایی(ره) را بر سینه دارد ضمن قبول و تایید نظر علامه در مورد اعتماد به نفس به برخی آیات که علامه از آنها نام نبرد اشاره می کند و با استناد بر آنها نظر استاد خود را استحکام بیشتری می بخشد. مهم ترین آیه ای که ایشان به آن استدلال می کنند آیه زیر است:
«قُلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» به مردم بگو که من نماز و تمامى عبادات و زندگیم و جمیع شؤون آن از قبیل اعمال و اوصاف و همچنین مرگم؛ خلاصه هر آنچه که در ظاهر مربوط به من است در واقع همه و همه از آنِ خداوند متعال است و من صاحب چیزی نیستم.
□آیت الله جوادی با استناد به این آیه و مانند آن می فرماید: با این حساب دیگر چیزی برای بنده نمی ماند تا به آن اعتماد یا تکیه کند.
□○المیزان ج۴ ص۳۷۴
بیانات معظم له در درس تفسیر○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اخلاق
□آیا اخلاق برای مومنین است یا انسان ملحد نیز میتواند اخلاقی باشد؟ اخلاق لزوما تابع دین نیست. پتر کبیر که یک ماتریالیست بود و برای نجات شخصی خودش را در رودخانه انداخت. تعریف اخلاق چیست؟ اگر اخلاق فعلی است که فی حد نفسه تحسینبرانگیز باشد، آیا حرکات یک رقاص که تحسین برانگیز است، اخلاقی است؟ پس فعل تحسین برانگیز نیز لزوما اخلاقی نیست.
□کانت اخلاق را چیزی میداند که همه خوب میدانند. او معتقد است که اگر راستی بگوییم که ضرر داشته باشد، باید راست بگوییم. اسلام با این نظر موافق نیست و بر این اساس سعدی میگوید؛ دروغ مصلحتآمیز به ز راست فتنهانگیز است. در نظر کانت اخلاق فعلی است که اگر انجام دهم و دیگران نیز آن را انجام دادند، ناخرسند نباشم. اگر کسی کار خلافی انجام دهد و دیگران نیز آن را انجام دهند، ناخرسند نیست. پس خرسند شدن نیز لزوما اخلاقی نیست.
□آیا می توان اخلاق را فعلی که منجر به آسودگی وجدان می شود تعریف کرد؟ دزدی از یک انسان پولدار که باعث آسودگی وجدان میشود، یک فعل اخلاقی نیست. آیا بیحجابی زنان در دنیا مطلوب است؟ اگر اختلاف هست، پس ملاک چیست؟ آیا اخلاق تابع اراده الهی است؟ آیا علیالاطلاق هر انسانی که مقید به شرع نیست، اخلاقی است؟ آیا اخلاق حسن و قبح عقلی است؟ مادامی که معنی خوب و بد معلوم نشود، نمیتوان از اخلاق سخن گفت. پس قبل از اخلاق باید بدانیم که ملاک خوب و بد چیست و چه کسی خوب و بد را میشناسد.
□غلامحسین ابراهیمی دینانی□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 281-275 بقره قسمت دوم
بخش اول
● پنج نكته در آيه ((الذين ياءكلون الربا...))
از اين بيان پنج نكته روشن مى گردد:
نكته اول اينكه : مراد از قيام در جمله ((لا يقومون الا كما يقوم ...)) مسلط بودن بر زندگى و بر امر معيشت است ، چون اين معنا هم يكى از معانى قيام است ، كه در استعمالات اهل زبان معنائى مشهور و شايع است و در قرآن كريم در موارد متعددى آمده از آن جمله موارد زير است :
((ليقوم الناس بالقسط)) تا جامعه ، بر مبناى عدل استوار شود.
((ان تقوم السماء و الارض بامره )) (اينكه آسمان و زمين به امر او استوار شود).
((وان تقوموا لليتامى بالقسط)) (تا درباره ايتام به عدل قيام كنيد).
و اما قيام به معناى ايستادن كه مقابل نشستن است بدون شك مناسب با مورد آيه نيست و آيه شريفه با آن ، معناى درستى نمى دهد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 632
نكته دوم اينكه : مراد از ((خبط ناشى از مس شيطان ))، حركات نامنظم جن زدگان در حال بيهوشى و يا بعد از آن نيست ، و مفسرينى كه كلمه نامبرده را به اين معنا گرفته اند اشتباه كرده اند، زيرا اين معنا با هدف آيه سازگار نيست ، چون غرض آيه اين است اعتقاد رباخوار را در اينكه فرقى ميان بيع و ربا نيست بفهماند و عمل او را كه بر اساس اين اعتقاد انجام مى دهد تخطئه كند، و حاصلش اين است كه افعال رباخوار، افعال اختيارى است كه از اعتقادى غلط سر مى زند، و اين چه ربطى به جست و خيزهاى يك شخص مصروع و غش كرده دارد، پس برگشت معناى آيه به همان بيانى است كه ما كرديم و گفتيم : مراد اين است كه رفتار رباخوار در مورد امر معاش و زندگى به رفتار جن زده و ديوانه اى مى ماند كه خوب را از بد تميز نمى دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○اعمال روز بیست و پنجم، روز «دحو الارض»○□
□کار مهم در این ماه آگاهی از نعمتهایی است که خداوند در روز «دحو الارض، گسترش زمین» به بشر ارزانی داشته است. زیرا آگاهی از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است. همانگونه که در روایات بر این مطلب تصریح و در علم اخلاق ثابت شده است.
در روایات زیادی آمده است که در بیست و پنجم ذی القعده کعبه نصب گردیده، زمین گسترده شده، آدم پایین آمده، خلیل و عیسی علیهما السّلام متولد شدند و رحمت پخش شده است.
□از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است که فرمودند: «اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که این روز را روزه داشته و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهی که در این روز برای ذکر پروردگار بزرگشان گرد هم آیند، پراکنده نمی گردند مگر این که خواسته آنان داده می شود. در این روز یک میلیون رحمت نازل می شود که نود و نه هزار تای آن برای روزه داران این روز و عبادت کنندگان این شب خواهد بود».
□○المراقبات○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دو رکعت نماز در این روز□
□روایت شده است: پیش از ظهر، دو رکعت نماز با یک بار حمد و پنج بار شمس و ضحی خوانده و بعد از سلام بگوید:لا حول و لا قوة الا باللّه العلی العظیم
و دعا کرده و بگوید:«یا مقیل العثرات أقلنی عثرتی. یا مجیب الدّعوات أجب دعوتی. یا سامع الأصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیّئاتی و ما عندی، یا ذا الجلال و الإکرام»
نیز مستحب است دعایی را که اول آن «یا داحی الکعبة» است بخواند.
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●" کتاب خواندنی "●□
□هر انسانی کتابی است هم به ذات خود و هم به آنچه که از او در فعل می آید و بهترین کتاب های عالم همین آدمیان هستند که می توان با خواندن آنها تمام درسهای خوبی و بدی را تعلیم گرفت و چه خوش تر آنکه انسان بکوشد کتابی خواندنی باشد تا دیگران با مطالعه آن به بهشت روند.
□و چقدر نادرند کسانی که حاضرند کتاب خود را به دست همگان دهند تا بخوانند و لذت برند.
□●برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 281-275 بقره قسمت دوم
بخش دوم
● آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه بعضى از ديوانگى ها بر اثر مس شيطان رخ مى دهد
نكته سوم اينكه : تشبيهى كه در آيه شده ، و رباخوار را به كسى تشبيه كرده كه در اثر مس شيطان ديوانه شده ، خالى از اين اشعار نيست كه چنين چيزى (يعنى ديوانه شدن در اثر مس شيطان ) امرى است ممكن ، چون هر چند آيه شريفه دلالت ندارد كه همه ديوانگان در اثر مس شيطان ديوانه شده اند، ولى اينقدر دلالت دارد كه بعضى از جنونها در اثر مس شيطان رخ مى دهد.
مطلب ديگرى كه از اين آيه استفاده مى شود اين است كه هر چند دلالت ندارد بر اينكه مس نامبرده به وسيله خود ابليس انجام مى شود چون كلمه (شيطان ) به معناى ابليس نيست ، بلكه به معناى شرور است ، چه از جن باشد و چه از انس ، و ليكن اين مقدار دلالت دارد كه بعضى از ديوانگى ها در اثر مس جن كه ابليس هم فردى از جن است ، رخ مى دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□حرم مطهر حضرت امام رضا علیهالسلام نعمت بزرگ و گرانقدری است که در اختیار ایرانیهاست، عظمتش را خدا میداند، بهحدی که امام جواد علیهالسلام میفرماید: «زِیارَةُ أَبی أَفْضَلُ مِنْ زِیارَةِ الْحُسَینِ علیهالسلام لأِن الْحُسَینَ علیهالسلام یزُورُهُ الْعامةُ وَ الْخاصةُ، وَ أَبی لایزُورُهُ إِلا الْخاصةُ؛ زیارت پدرم از زیارت امام حسین علیهالسلام افضل است، زیرا امام حسین علیهالسلام را عامه و خاصه زیارت میکنند، ولی پدرم را جز خاصه (شیعیان دوازده امامی) زیارت نمیکنند». لذا کرامات از ضریح آن حضرت بیشتر از ضریح امام حسین علیهالسلام ظاهر میشود.
□بنابراین، ایرانیها باید نعمت حرم حضرت امام رضا علیهالسلام را که زیارت آن برایشان فراهم است، مغتنم بشمارند.
□●در محضر بهجت، ج۱، ص۳۲۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●نگاه اسلام به «زنی که بچهاش را تر و خشک میکند»●□
□●اگر چه در اسلام، زنان از شركت در امر جهاد، منصب قضاوت و حكومت منع شدهاند اما به فرموده #علامه_طباطبایی «اسلام اين محروميت زنان را مهمل نگذاشته و آن را به مزيتى برابر آن جبران كرده است؛ مثلا اگر زنان از فضيلت جهاد در راه خدا محروم شده اند خداى تعالى اين فضيلت را به فضيلتى ديگر معادل آن جبران نموده و مزايا و فضايلى به او داده كه در آن افتخاراتى حقيقى هست.
□●مثلا اسلام «نيكو شوهردارىكردن» را #جهاد_زن قرار داده و شايد همين مطلب در بين ما (البته مايى كه فعلا در ظرف زندگى فاسدى [آلوده به تمدن و فرهنگ غربی] قرار داريم) آن طور كه هست ارزش خود را نشان ندهد و ليكن در محیط زندگی اى كه اسلام حاكم بر آن است، در چنين محیطی ديگر هيچ خطى بر خطى ديگر برترى ندارد، ساده تر بگويم در چنين ظرفى، فضيلت آن مردى كه در معركه قتال حاضر میشود، و با كمال سخاوت خون خود را ايثار میكند، از فضيلت زنى كه وظيفه شوهرداريش را انجام میدهد، برتر نيست، و نيز آن مرد حاكمى كه سرپرستى جامعه را به عهده گرفته، چرخ زندگى مجتمع را میچرخاند، هيچ افتخارى بر آن زن ندارد، و آن مردى كه بر مسند قضا تكيه زده هيچ برترى نسبت به زنى كه كودكش را تر و خشك میكند ندارد...»
□●ترجمه تفسير الميزان، ج۴، ص: ۵۵۷●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نعمت نصب کعبه و گسترش زمین○□
□نعمت نصب کعبه و گسترش زمین شکلی دارد و ماهیتی. شکل ظاهری آن همانگونه که در «اقبال» به آن اشاره شده این است که خدای متعال در این روز زمین را برای سکونت و زندگی انسان ها آفرید و از رحمتی که در این روز نازل گردید، زمین و نعمتهای آن حتی بدن و روزی ما بوجود آمد. بنابراین تمام نعمتها از هر جنس، نوع و صفت، که کسی قادر به شمارش آن نیست، در این روز فرود آمده و پخش شده است.
□بنابراین لازم است بنده ای که مراقب مولایش بوده و در پی شکر نعمتهای اوست، درباره نعمتهایی که از آن آگاهی داشته و با آفرینش زمین و آنچه در آن است از آن بهره مند گردیده، بیندیشد. مثلا از نعمتهای خداوند متعال در بدن خود شروع نماید که با فراوانی و لطافت آن قطعا نمی تواند تمام آن نعمتها را درک کند. که برای توضیح بیشتر می توان به علم تشریح پزشکی مراجعه نمود. در کتاب جدیدی از یکی از نویسندگان اروپایی عکسهایی دیدم که پوشش عضوی را با عضو دیگر و رگها و مویرگها را با رنگهای مختلف و مدارها، رگها و
اجزای دیگر بدن را نشان می داد بگونه ای که انسان و حتی پزشک به شگفت می آید که چگونه تمام این ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در سلامتی آن عضو و بطور غیر مستقیم در سلامتی مزاج انسان مؤثرند. و بالاخره نعمتهایی که با حس درک می شوند بالغ بر چند میلیون هستند.
□و از اینجا می توانیم بفهمیم نعمتهای غیر محسوس بیش از نعمتهای محسوس است.
این گونه ای از نعمتهای بدنی است که انواع دیگری نیز دارد که شاید تعداد آن بیشتر و عجیب تر از این باشد. از جمله نعتها نیروهایی نامرئی است که در این اجزاء با تکثیر، تحریک، شکل دادن، تغذیه، رشد، هضم، دفع و... فعالیت می کنند. و هر کدام علامت و آثار خاص خود را دارند. یکی دیگر از نعمتها وجود ملکوتی این نیروها، قوایی که از آنها تبعیت نموده، کارکرد و تأثیر آن بر کار نیروهای نامرئی که به شرایط زمانی، مکانی، وضعیت جسمی و روحی و سایر شرایط خارجی بستگی دارد، می باشد، که هیچکس قادر به شمارش عناوین این گونه نعمتها نمی باشد، مگر خدا یا کسی که از جانب او از آن مطلع شده باشد، چه رسد به شمارش تک تک آن. و اگر انسان شکل ارتباط عوالم با یکدیگر را بفهمد، بروشنی می یابد که تمام این عوالم در سلامتی کامل هر کدام از اعضای بدن و حتی هر جزء از اجزای آن عضو، نقش دارند، و می فهمد که خداوند متعال برای اعطای یک نعمت بظاهر جزئی به او این همه مقدمات را ایجاد نموده است.
آنگاه اگر درباره نعمتهای خارجی از قبیل خوردنی، نوشیدنی، لباس، چیزهایی که در آن دخل و تصرف می کند و حواس ظاهری و باطنی که در عوالم مختلف هستند اندیشه نماید، فرموده خداوند:
«قادر به شمارش کامل نعمتهای خدا نیستید.» و «لشکریان پروردگارت را بجز خود او کسی نمی داند.» را بهتر درک می کند.(۱)
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○نعمت نصب کعبه و گسترش زمین○□ □نعمت نصب کعبه و گسترش زمین شکلی دارد و ماهیتی. شکل ظاهری آن همانگو
□○نعمت نصب کعبه و گسترش زمین○□
□یکی از عالم هایی که انسان با نیروی خیال در آن دخل و تصرفات جزیی دارد عالم مثال است که بشر توانایی فهم و گستردگی آن را ندارد. چه رسد به دخل و تصرفاتی که با عقل محیط خود در تمام این عالمها، می نماید. ای مسکین تو کجا و فهم تفصیلی یکی از امور یکی از عالمهایی که عقل تو در آن دخل و تصرف می کند کجا. به این نعمتها بنگر و خود قضاوت کن که چگونه باید شکر این نعمتها را بجا آوری. تازه این ها ظاهر نعمتهایی است که آفریننده زمین با گسترش زمین بتو عنایت نموده است و اگر درباره عطایای مالک دنیا و آخرت که با آفریدن زمین به تو عنایت نموده، اندیشه کرده و آن را کاملا درک کنی، شگفتیت افزون خواهد شد.
□در این مورد باختصار می توان گفت: آنچه اهل حق و مکاشفه دریافته و روایات اهل بیت وحی علیهم السّلام به آن اشاره دارد این است که خدای متعال آدم را آفریده و او را در عالم مثال قرار داد - عالمی که در بعضی از روایات از آن به بهشت و در بعضی دیگر به شهر «جابلقا» تعبیر شده است. و این همان بهشت آدم است که از آن به زمین فرود آمده، تا با عبور از این دنیا از نعمتهای مثالی، که در عالم برزخ برای او آماده شده بهره برداری کند، که این عالم در برابر بهشت آدم بوده و «جابلسا» نامیده می شود، و نیز به این جهت فرود آمد که در عالم آخرت و در بهشتهای جاوید از نعمتهایی که برای او مهیا شده، استفاده نماید. و اگر آدم به این دنیا نمی آمد، هیچگاه به نعمتهای سرای آخرت نمی رسید، و تمام نعمتهایی که خداوند به پیامبران، جانشینان آنان، اولیا و مؤمنین وعده داده است از فواید سفر به این عالم بوده و این عالم ایستگاهی از ایستگاه های سفر آخرت می باشد. حتی از یک جهت منشأ و سرچشمه نعمتهای آن است. بهمین جهت نیز در روایات «مزرعه آخرت» نامیده شده است. و شاید این آیه قرآن نیز به همین مطلب اشاره داشته باشد: «این همان چیزی است که قبلا روزی ما بوده و اکنون مانند آن روزی ما شده است».
بنابراین تمام نعمتهای جاوید و فنا ناپذیر که قابل مقایسه با نعمتهای این دنیای پست نمی باشد - و خالق آن از هنگام آفرینش دنیا هیچگاه به آن نظر نکرده و آن را برای بندگانش انتخاب ننموده و سرای پاداش نیست - منشأ و سرچشمه آن همین عالم دنیا است. بنابراین عارف مراقب در روز «دحو الارض، گسترش زمین» بر خود لازم می بیند که در مقابل تمام این نعمتها شکرگزاری نماید.
□و در این هنگام بخوبی می یابد که نمی تواند حق مقدار کمی از اجزای گوشه کوچکی از آن را ادا نماید، گرچه تمام عابدین شاکر را به کمک طلبیده و تا ابد مشغول شکرگزاری گردند. نه باین جهت که شکر این نعمتها نیز از نعمتهای خدا بوده و بر آن نیز شکری واجب است، بلکه بخاطر بزرگی، فراوانی، ظرافت و دیده نشدن آن نعمتهاست. و آنگاه که بنده به این شناخت رسیده و نعمتهای الهی را قدر شناخت، نشانه کسانی را که بخوبی ناتوانی و کوتاهی خود را در شکرگزاری خدای متعال فهمیده اند پیدا کرده و خجالت می کشد کوشش خود را - هر مقدار که باشد - شکر گزاری بداند. و می فهمد که خداوند با قبول این شکر گزاری کم و ناچیز این نعمتها چه منتی بر او دارد. و خداوند متعال را برای این انجام دادن این شکر گزاری، سپاس می گوید. و معنی شکور (بسیار شکرگزار) را که از نامهای خداوند است، تا اندازه ای می فهمد. گرچه شناخت کنه نامهای خداوند متعال محال است. (۲)
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
□○حضرت محمّد صلّی الله عليه وآله و سلّم فرمودند○□
□ای مسلمانان! خودتان را آماده کنید (و آستینها را بالا بزنید) که امر قیامت جدّی است و آمادهی مرگ شوید، چرا که کوچ کردن نزدیک است و توشه بردارید که سفر طولانی است و بارهای خود را سبک گردانید که در پیش روی شما گردنههای صعبالعبوری است که جز سبکباران کسی نمیتواند از آن بگذرد.
(ای مردم!) نزدیک قیامت و آخر دنیا، امور سخت و هولها و وحشتهای بزرگ و روزگار سختی است که در آن حکمرانان جهان، ظالمانند و فاسقان در مصدر امور قرار میگیرند و امر به معروف کنندگان مظلومند و نهی از منکرکنندگان در فشار. پس (در این موقع) با ایمان، آماده و مهیای آن روز شوید و بر دندانها بفشرید (و عزم را جزم کنید) و به دامن عمل صالح پناه ببرید و نفس را بر انجام دادن کارهای نیک (باوجود ناخشنودی نفس) وادارید تا به بهشت جاودان نایل شوید.
#یاعلی
□○بحارالانوار، ج ٧٧، ص ١٨٦○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
.
○کجاست گوشهی آسودهای که چون نعلین
○خیالِ پوچِ دو عالم، برونِ در ماند...
#السلامعلیڪیاسیدیاباعبدالله
#صائب_تبریزی
@mohamad_hosein_tabatabaei