□●این ماه، #ماهِ_تجلیه است؛ ماه تجلّیِ حقیقتِ حق در قلب سالکانی است که ماه رجب را به تخلیه و ماه شعبان را به تحلیه پرداختهاند.
□●این ماه، ماهِ دیدار خداست و لذا داریم: «لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ» برای روزهدار دو شادمانی است؛ «فَرْحَةٌ عِنْدَ اِفْطارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» روزهدار یک شادمانی در هنگام #افطار دارد که خدای متعال به او توفیق داده است که وظیفهی بندگی خود را به پایان برساند؛ امّا شادمانیِ دوّمش «عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ» هنگام دیدار و ملاقات پروردگارش است.
□●پس روزهی ماه مبارک رمضان، انسان را به لقاء پروردگار، به دیدار خدای متعال نائل میکند.
□●امیدواریم خدای متعال در این ماه چنین روزهیی را نصیب ما بفرماید. توفیق دهد که به میوههای شیرین و ارزشمندی که درختِ ماه مبارک رمضان در قلوبِ مؤمنین به ثمر میرساند، دست پیدا کنیم و از آنها بهرهمند شویم؛ به برکتِ صلوات بر محمّد و آل محمّد.
□●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٩ تير ٩١●□
#ماه_مبارك_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بیغرض تماشا میکند، دل نمیبندد، نه قصد مالکیت میکند و نه در دعواها دخالت میکند، اعتراض ندارد، نگاه میکند و عبور میکند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است.
□اهلالله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا میگردند و تماشا میکنند. چون ذینفع نیستند، بیغرض تماشا میکنند، قشنگ تماشا میکنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح میشوی.
#یاعلی
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
#مصباح_الهدی
□○تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○قامت ایوب از صبر حسن خم می شود
○صلح او با غربت و تدبیر توأم می شود
○روز محشر خود گواه محکم این مدعاست
○مذهب شیعه، همانا درک صلح مجتباست
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش ششم
● دو روايت در شأن نزول آيه ((فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن ).
و در صحيح بخارى در ذيل آيه : ((و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن ...)) آمده كه خواهر معقل بن يسار از شوهرش طلاق گرفت ، و شوهرش در عده وى رجوع نكرد، تا از عده در آمد، بعدا خواستگاريش كرد، ولى معقل نمى پذيرفت پس اين آيه در موردش نازل گرديد: ((فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن )).
مولف : در تفسير الدر المنثور اين حديث را از او و از عده اى از صاحبان صحاح از قبيل نسائى و ابن ماجه و ترمذى و ابى داود و غير ايشان نقل كرده است .
و نيز در تفسير الدر المنثور، از سدى روايت آمده كه گفت : آيه نامبرده در شان جابر بن عبدالله انصارى نازل شده ، او دختر عمويى داشت كه شوهرش طلاقش داد، و با اينكه عده اش تمام شده بود مى خواست رجوع كند جابر جلوگيرى مى كرد و مى گفت تو دختر عموى ما را طلاق داده اى دوباره مى خواهى با او ازدواج كنى ؟ و خود آن زن علاقمند به شوهرش بود، اين آيه نازل شد كه چرا از ازدواج زنان جلوگيرى مى كنيد.
مولف : برادر و پسر عمو بنابر مذهب ائمه اهل بيت ، ولايتى نسبت به خواهر و دختر عمو ندارند، بنابراين اگر مسلم بگيريم كه يكى از دو روايت بالا درست است ، و آيه درباره منع معقل و يا جابر نازل شده ، قهرا بايد بگوئيم نهى در آن نه در مقام تحديد كردن ولايت است ، و نه جعل حكمى وضعى ، بلكه فقط مى خواهد ارشاد كند به اينكه مانع شدن از اينكه زن و شوهرى دوباره به هم برگردند عمل زشتى است ، و يا اگر در مقام بيان حكم تكليفى باشد مى خواهد كراهت و يا حرمت تكليفى اين عمل را برساند حال اين عمل چه از ناحيه برادر و يا پسر عمو باشد، و چه از ناحيه بيگانه .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 386
مترجم : در فقه شيعه و سنى اين مسئله مورد است كه آيا برادر ولايتى نسبت به ازدواج خواهر دارد يا خير، ابو حنيفه و شافعى در يك قولش و نيز مالك قائل به ولايت شده اند، و شيعه قائل به اين است كه ولايت ندارد، چون دليلى بر آن نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● #پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره●□
□ #سوال|چند سال است که در کارهایم دچار مشکل میشوم که راهها به رویم بسته میشود؛ از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری میکنم، راه مساعدی گشوده نمیشود؟
□ #جواب| بسمهتعالی، زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «#استغفر_اللّه». هیچچیز شما را منصرف نکند، غیر از ضروریات و واجبات؛ تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم [استغفر الله را] بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه ندادهاید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفتهاید. واللّهالعالم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نيا:
■شبهای ماه رمضان را به هدر ندهيد
هرمقدار كه حال داشتيد از نماز شب را بخوانيد.
■نماز مستحبی از حضرت صادق عليه السلام نقل شده است كه بعد از نصف شب چهار ركعت ( دو تا نماز دو ركعتی) نماز خوانده شود و پس از آن به سجده رفته و صد مرتبه با تمام جان گفته شود
"ما شاءالله"
هر چه او بخواهد!
■الله اكبر از اين تعبير بلند!
در روايت است كه خداوند به ملائكه ميگويد چه چيزی به اين بنده ام بدهم؟
ملائكه ميگويند خداوندا ما عقلمان نميرسد!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○حتّی شده یک بار در سحرهای ماه رمضان، دعای سحر را بخوانید (اَللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ مِن بَهائِکَ ...)
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
#مصباح_الهدی
#تٱلیف_استاد_مهدی_طیّب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ائمه وبزرگان دین در مقام حرف زدن خیلی مراعات می کنند که حرفشان خلاف ادب پیاده نشود که دعای مبارک سحر این ادب آموزی را به انسان می دهد.
□○شرح دروس معرفت نفس○□
#استاد_صمدی_حفظه_الله
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّهُمَّ لا تُؤاخِذْنی فيهِ بِالْعَثَراتِ، وَاَقِلْنی فيهِ مِنَ الْخَطايا وَالْهَفَواتِ، وَلاتَجْعَلْنی فيهِ غَرَضاً لِلْبَلايا وَالاْفاتِ، بعِزَّتِكَ يا عِزَّ الْمُسْلِمينَ.
□خدایا مرا در این روز بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزتت ای عزت مسلمانان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ لا تُؤاخِذْنی فيهِ بِالْعَثَراتِ، وَاَقِلْنی فيهِ
#شرح_دعاے_روز_چهاردهم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□
□اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِے فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ
خدایا من را بہ لغزشها مواخذہ نڪن؛
□آدمے گاهے دچار لغزش مے شود و ایمانش از بین مے رود؛ گاهے خداوند بخاطر گناهان ما بہ غضب مے آید، اغلب مردم بخاطر گناہ گرفتار سیل و زلزلہ و ... بلایا هستند؛ ولے درڪ درستے نسبت بہ این امر ندارند در قدیم معروف بود ڪه: «چوب خدا صدا ندارد.»
□اگر نماز را در وقتش بخوانید خیلے از این پیش آمد ها نمے شود. «لا تواخذنے بالعثرات» یڪ نماز ڪہ اول وقت نخوانے آدم را بیچارہ مے ڪند. بخاطر اینڪہ در روایت وارد شدہ ڪہ ڪسے ڪہ نماز را از اول وقت بہ تاخیر بیاندازد، نماز او را نفرین مے ڪند و خطاب بہ ضایع ڪنندہ نماز مے گوید: «ضَیّعڪَ اللهُ ڪَما ضَیَعتَنی» خدا ضایعت ڪند همانطورے مرا ضایع ڪردے. ولے اگر اول وقت نمازت را بخوانے نماز دعایت مے ڪند و مے گوید « حَفَظَڪ اللهُ ڪَما حَفَظتَنے » خدا حفظت ڪند همانطورے ڪہ مرا حفظ ڪردے.
□وَ أَقِلْنِے فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ
خدایا با من اقالہ ڪن
در این دعا از خدا درخواست اقالہ مے ڪنیم و مے گوییم؛ خدایا تو خود دستور بہ اقالہ دادہ اے، و بہ فروشندہ گفتہ اے؛ جنسے را ڪہ فروختہ اے و مشترے بدون دلیل باز گرداندہ است را قبول ڪن حال من هم از تو تقاضاے اقالہ دارم و از تو مے خواهم ڪہ گناهانم را رایگان ببخشے ؛ بہ قول استاد ما:
«خدایا گناهان ما را مفتڪے بیامرز»
□وَ لاَ تَجْعَلْنِے فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ
خدایا؛ من را در معرض تیر بلاء قرار مدہ.
□«غرض» بہ معنے «هدف» است؛ زلزلہ و سیل ... این ها تیر بلایا هستند، قرآن ڪریم مے فرماید: «وَ ما أَصابَڪُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما ڪَسَبَتْ أَیْدیڪُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ ڪَثیرٍ»
یعنے هر گرفتارے براے شما پیش مے آید حاصل دسترنج خودتان هست.
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»
□اگر مے بینے ڪہ باغ میوہ و مزرعہ ڪشت و ڪار تو بہ آفت مبتلا شدہ است، شاید اهل خمس و زڪات نبودہ اے!
□در قرآن آمدہ است ڪہ
(إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّے یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ)
خدا برنامہ هاے مردم را عوض نمے ڪند مگر اینڪہ خودشان را تغییر بدهند.
□بِعِزَّتِڪَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین
بہ عزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب ڪن، اے ڪسے ڪہ عزت مسلمین از توست.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●تا چه اندازه ما به #باطن_روزه مىپردازيم كه نه تنها ظاهرمان روزه بگيرد و چيزى نخوريم و نياشاميم؛ بلكه سرّ و درون ما هم روزه بگيرد؟●■
■نگذاريم خاطرهاى در دل خطور كند كه خدا نمىپسندد.
■مبادا در دلْ بد كسى را بخواهيم. چنين نيست كه اگر خاطرات در دل عبور كرد، خداى سبحان نداند يا دل انسان تيره نشود.
■روزه #عوام، #خواص و #اخص با هم متفاوت است. اگر ما روزه گرفتيم و به اين فكر بوديم كه، خداى ناكرده، كسى را برنجانيم يا به مقام و جاهى برسيم يا نتوانستيم خود را آماده كنيم كه اگر به جاه رسيديم، تفاوتى براى ما نداشته باشد، باطن ما روزه نگرفته است و چون باطن روزه نگرفته به باطن روزه نرسيدهايم.
#حکمت_عبادات
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●از مرحوم شهيد مطهرى پرسيدند كه: شما فوق العاده از علّامه طباطبائى تجليل میكنيد و تعبير «روحى فداه» را در مورد ايشان داريد؛ اين همه تجليل به خاطر چيست؟
□●آن مرحوم فرمود: «من فيلسوف و عارف بسيار ديده ام و احترام مخصوص من به ايشان، نه به خاطر اين است كه يک فيلسوف است، بلكه احترامم به اين جهت است كه او عاشق دلباختۀ اهل بيت است.
□●علّامه طباطبائى در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضريح مقدس حضرت معصومه عليها السلام افطار میكرد. ابتدا پياده به حرم مطهر مشرف می شد، ضريح مقدس را می بوسيد، سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. اين ويژگى اوست كه مرا به شدّت شيفتۀ ايشان نموده است»
□●«مرزبان وحی و خرد» ص ۸۹
#علامه_طباطبائی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●تفاوتهای شرايط امام حسن (علیه السلام) و امام حسين (علیه السلام)●■
(قسمت اول)
■● ۱-اولين تفاوت اين است كه امام حسن در مسند خلافت بود و معاويه هم به عنوان يك نفر طاغى و معترض در زمان اميرالمؤمنین قيام كرد ..كشته شدن امام حسن در اين وضع يعنى كشته شدن خليفه مسلمين و شكست مركز خلافت. مقاومت امام حسن تا سرحد كشته شدن نظير مقاومت عثمان بود در زمان خودش، نه نظير مقاومت امام حسين.
امام حسين وضعش وضع يك معترض بود در مقابل حكومت موجود؛ اگر كشته مىشد كشته شدنش افتخارآميز بود ..
■●حتى امام حسين هم احتراز داشت كه كسى در جاى پيغمبر و در مسند خلافت پيغمبر كشته شود. ما مىبینیم كه امام حسين حاضر نيست در مكه كشته شود ... مىبینیم اميرالمؤمنین وقتى كه شورشيان در زمان عثمان شورش مىکنند فوق العاده كوشش دارد كه خواستههای آنها انجام شود نه اينكه عثمان كشته شود ... خودش فرمود من اينقدر از عثمان دفاع كردم كه مى ترسم گنهكار باشم.
■●آيا طرفدار شخص عثمان بود؟ نه، مىگفت من مىترسم تو خليفه مقتول باشى. اين براى عالم اسلام ننگ است كه خليفه مسلمين را در مسند خلافت بكشند ...
(ادامه دارد)
■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) (با تلخیص)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تفاوتهای شرايط امام حسن (علیه السلام) و امام حسين (علیه السلام)●■ (قسمت اول) ■● ۱-اولين تفاوت ا
■●تفاوت شرایط امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام)●■
(قسمت دوم)
■●۲-اگر امام حسن مى جنگيد، يك جنگ چند ساله اى ميان دو گروه عظيم مسلمين شام و عراق رخ مى داد و چندين ده هزار نفر مردم از دو طرف تلف مى شدند بدون آنكه يك نتيجه نهايى در كار باشد. احتمال اينكه بر معاويه پيروز مى شدند - آنطور كه شرايط تاريخ نشان مى دهد- نيست، و احتمال بيشتر اين است كه در نهايت شكست از آنِ امام حسن باشد.
■●اين چه افتخارى بود براى امام حسن كه بيايد دو سه سال جنگى بكند كه در اين جنگ از دو طرف چندين ده هزار آدم كشته بشوند و نتيجه نهايى اش يا خستگى دو طرف باشد كه بروند سر جاى خودشان و يا مغلوبيت امام حسن و كشته شدنش در مسند خلافت؟
■●اما امام حسين يك جمعيتى دارد كه همه آن هفتاد و دو نفر است. تازه آنها را هم مرخص مى كند، مى گويد مى خواهيد برويد برويد، من خودم تنها هستم. آنها ايستادگى مى كنند تا كشته مى شوند، يك كشته شدن صد در صد افتخارآميز...
(ادامه دارد)
■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) ص ۷۹ - ۸۰ (با تلخیص)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) را به محضر فرزند برومند آن حضرت، #حضرت_بقیّة_الله_الاعظم ارواحنالترابمقدمهالفداء و همهی دلدادگان و سرسپردگان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد میخواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد.
□○و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است.
#شرح_فارسی_اسفار |صفحه ۹۳
□○علامه حسن زاده آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei