eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش ششم ● دو روايت در شأن نزول آيه ((فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن ). و در صحيح بخارى در ذيل آيه : ((و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن ...)) آمده كه خواهر معقل بن يسار از شوهرش طلاق گرفت ، و شوهرش در عده وى رجوع نكرد، تا از عده در آمد، بعدا خواستگاريش كرد، ولى معقل نمى پذيرفت پس اين آيه در موردش نازل گرديد: ((فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن )). مولف : در تفسير الدر المنثور اين حديث را از او و از عده اى از صاحبان صحاح از قبيل نسائى و ابن ماجه و ترمذى و ابى داود و غير ايشان نقل كرده است . و نيز در تفسير الدر المنثور، از سدى روايت آمده كه گفت : آيه نامبرده در شان جابر بن عبدالله انصارى نازل شده ، او دختر عمويى داشت كه شوهرش طلاقش داد، و با اينكه عده اش تمام شده بود مى خواست رجوع كند جابر جلوگيرى مى كرد و مى گفت تو دختر عموى ما را طلاق داده اى دوباره مى خواهى با او ازدواج كنى ؟ و خود آن زن علاقمند به شوهرش بود، اين آيه نازل شد كه چرا از ازدواج زنان جلوگيرى مى كنيد. مولف : برادر و پسر عمو بنابر مذهب ائمه اهل بيت ، ولايتى نسبت به خواهر و دختر عمو ندارند، بنابراين اگر مسلم بگيريم كه يكى از دو روايت بالا درست است ، و آيه درباره منع معقل و يا جابر نازل شده ، قهرا بايد بگوئيم نهى در آن نه در مقام تحديد كردن ولايت است ، و نه جعل حكمى وضعى ، بلكه فقط مى خواهد ارشاد كند به اينكه مانع شدن از اينكه زن و شوهرى دوباره به هم برگردند عمل زشتى است ، و يا اگر در مقام بيان حكم تكليفى باشد مى خواهد كراهت و يا حرمت تكليفى اين عمل را برساند حال اين عمل چه از ناحيه برادر و يا پسر عمو باشد، و چه از ناحيه بيگانه . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 386 مترجم : در فقه شيعه و سنى اين مسئله مورد است كه آيا برادر ولايتى نسبت به ازدواج خواهر دارد يا خير، ابو حنيفه و شافعى در يك قولش و نيز مالك قائل به ولايت شده اند، و شيعه قائل به اين است كه ولايت ندارد، چون دليلى بر آن نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● از آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □ |چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می‌شوم که راه‌ها به رویم بسته می‌شود؛ از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری می‌کنم، راه مساعدی گشوده نمی‌شود؟ □ | بسمه‌تعالی، زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «». هیچ‌چیز شما را منصرف نکند، غیر از ضروریات و واجبات؛ تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم [استغفر الله را] بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید. واللّه‌العالم. @mohamad_hosein_tabatabaei
: ■شبهای ماه رمضان را به هدر ندهيد هرمقدار كه حال داشتيد از نماز شب را بخوانيد. ■نماز مستحبی از حضرت صادق عليه السلام نقل شده است كه بعد از نصف شب چهار ركعت ( دو تا نماز دو ركعتی) نماز خوانده شود و پس از آن به سجده رفته و صد مرتبه با تمام جان گفته شود "ما شاءالله" هر چه او بخواهد! ■الله اكبر از اين تعبير بلند! در روايت است كه خداوند به ملائكه ميگويد چه چيزی به اين بنده ام بدهم؟ ملائكه ميگويند خداوندا ما عقلمان نميرسد! @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حتّی شده یک بار در سحرهای ماه رمضان، دعای سحر را بخوانید (اَللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ مِن بَهائِکَ ...) □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ائمه وبزرگان دین در مقام حرف زدن خیلی مراعات می کنند که حرفشان خلاف ادب پیاده نشود که دعای مبارک سحر این ادب آموزی را به انسان می دهد. □○شرح دروس معرفت نفس○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ لا تُؤاخِذْنی فيهِ بِالْعَثَراتِ، وَاَقِلْنی فيهِ مِنَ الْخَطايا وَالْهَفَواتِ، وَلاتَجْعَلْنی فيهِ غَرَضاً لِلْبَلايا وَالاْفاتِ، بعِزَّتِكَ يا عِزَّ الْمُسْلِمينَ. □خدایا مرا در این روز بر لغزش‌ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزتت ای عزت مسلمانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ لا تُؤاخِذْنی فيهِ بِالْعَثَراتِ، وَاَقِلْنی فيهِ
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□      □اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِے فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ خدایا من را بہ لغزشها مواخذہ نڪن؛ □آدمے گاهے دچار لغزش مے شود و ایمانش از بین مے رود؛ گاهے خداوند بخاطر گناهان ما بہ غضب مے آید، اغلب مردم بخاطر گناہ گرفتار سیل و زلزلہ و ... بلایا هستند؛ ولے درڪ درستے نسبت بہ این امر ندارند در قدیم معروف بود ڪه: «چوب خدا صدا ندارد.»     □اگر نماز را در وقتش بخوانید خیلے از این پیش آمد ها نمے شود. «لا تواخذنے بالعثرات» یڪ نماز ڪہ اول وقت نخوانے آدم را بیچارہ مے ڪند. بخاطر اینڪہ در روایت وارد شدہ ڪہ ڪسے ڪہ نماز را از اول وقت بہ تاخیر بیاندازد، نماز او را نفرین مے ڪند  و خطاب بہ ضایع ڪنندہ نماز مے گوید: «ضَیّعڪَ اللهُ ڪَما ضَیَعتَنی» خدا ضایعت ڪند همانطورے مرا ضایع ڪردے. ولے اگر اول وقت نمازت را بخوانے نماز دعایت مے ڪند و مے گوید « حَفَظَڪ اللهُ ڪَما حَفَظتَنے » خدا حفظت ڪند همانطورے ڪہ مرا حفظ ڪردے.    □وَ أَقِلْنِے فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ    خدایا با من اقالہ ڪن در این دعا از خدا درخواست اقالہ مے ڪنیم و مے گوییم؛ خدایا تو خود دستور بہ اقالہ دادہ اے، و بہ فروشندہ گفتہ اے؛ جنسے را ڪہ فروختہ اے و مشترے بدون دلیل باز گرداندہ است را قبول ڪن حال من هم از تو تقاضاے اقالہ دارم و از تو مے خواهم ڪہ گناهانم را رایگان ببخشے ؛ بہ قول استاد ما: «خدایا گناهان ما را مفتڪے بیامرز»    □وَ لاَ تَجْعَلْنِے فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ  خدایا؛ من را در معرض تیر بلاء قرار مدہ.     □«غرض» بہ معنے «هدف» است؛ زلزلہ و سیل ... این ها تیر بلایا هستند، قرآن ڪریم مے فرماید: «وَ ما أَصابَڪُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما ڪَسَبَتْ أَیْدیڪُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ ڪَثیرٍ» یعنے هر گرفتارے براے شما پیش مے آید حاصل دسترنج خودتان هست. «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»    □اگر مے بینے ڪہ باغ میوہ و مزرعہ ڪشت و ڪار تو بہ آفت مبتلا شدہ است، شاید اهل خمس و زڪات  نبودہ اے!     □در قرآن آمدہ است ڪہ (إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّے یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ) خدا برنامہ هاے مردم را عوض نمے ڪند مگر اینڪہ خودشان را تغییر بدهند.     □بِعِزَّتِڪَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین  بہ عزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب ڪن، اے ڪسے ڪہ عزت مسلمین از توست. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●تا چه اندازه ما به مى‌پردازيم كه نه تنها ظاهرمان روزه بگيرد و چيزى نخوريم و نياشاميم؛ بلكه سرّ و درون ما هم روزه بگيرد؟●■ ■نگذاريم خاطره‌اى در دل خطور كند كه خدا نمى‌پسندد. ■مبادا در دلْ بد كسى را بخواهيم. چنين نيست كه اگر خاطرات در دل عبور كرد، خداى سبحان نداند يا دل انسان تيره نشود. ■روزه ، و با هم متفاوت است. اگر ما روزه گرفتيم و به اين فكر بوديم كه، خداى ناكرده، كسى را برنجانيم يا به مقام و جاهى برسيم يا نتوانستيم خود را آماده كنيم كه اگر به جاه رسيديم، تفاوتى براى ما نداشته باشد، باطن ما روزه نگرفته است و چون باطن روزه نگرفته به باطن روزه نرسيده‌ايم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●از مرحوم شهيد مطهرى پرسيدند كه: شما فوق العاده از علّامه طباطبائى تجليل میكنيد و تعبير «روحى فداه» را در مورد ايشان داريد؛ اين همه تجليل به خاطر چيست؟ □●آن مرحوم فرمود: «من فيلسوف و عارف بسيار ديده ام و احترام مخصوص من به ايشان، نه به خاطر اين است كه يک فيلسوف است، بلكه احترامم به اين جهت است كه او عاشق دلباختۀ اهل بيت است. □●علّامه طباطبائى در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضريح مقدس حضرت معصومه عليها السلام افطار میكرد. ابتدا پياده به حرم مطهر مشرف می شد، ضريح مقدس را می بوسيد، سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. اين ويژگى اوست كه مرا به شدّت شيفتۀ ايشان نموده است» □●«مرزبان وحی و خرد» ص ۸۹ ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●تفاوت‌‌های شرايط امام حسن (علیه السلام) و امام حسين (علیه السلام)●■ (قسمت اول) ■● ۱-اولين تفاوت اين است كه امام حسن در مسند خلافت بود و معاويه هم به عنوان يك نفر طاغى و معترض در زمان امير‌المؤمنین قيام كرد ..كشته شدن امام حسن در اين وضع يعنى كشته شدن خليفه مسلمين و شكست مركز خلافت. مقاومت امام حسن تا سرحد كشته شدن نظير مقاومت عثمان بود در زمان خودش، نه نظير مقاومت امام حسين. امام حسين وضعش وضع يك معترض بود در مقابل حكومت موجود؛ اگر كشته مى‌شد كشته شدنش افتخارآميز بود .. ■●حتى امام حسين هم احتراز داشت كه كسى در جاى پيغمبر و در مسند خلافت پيغمبر كشته شود. ما مى‌بینیم كه امام حسين حاضر نيست در مكه كشته شود ... مى‌بینیم امير‌المؤمنین وقتى كه شورشيان در زمان عثمان شورش مى‌کنند فوق العاده كوشش دارد كه خواسته‌های آنها انجام شود نه اينكه عثمان كشته شود ... خودش فرمود من اينقدر از عثمان دفاع كردم كه مى ترسم گنهكار باشم. ■●آيا طرفدار شخص عثمان بود؟ نه، مى‌گفت من مى‌ترسم تو خليفه مقتول باشى. اين براى عالم اسلام ننگ است كه خليفه مسلمين را در مسند خلافت بكشند ... (ادامه دارد) ■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) (با تلخیص)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تفاوت‌‌های شرايط امام حسن (علیه السلام) و امام حسين (علیه السلام)●■ (قسمت اول) ■● ۱-اولين تفاوت ا
■●تفاوت شرایط امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام)●■ (قسمت دوم) ■●۲-اگر امام حسن مى جنگيد، يك جنگ چند ساله اى ميان دو گروه عظيم مسلمين شام و عراق رخ مى داد و چندين ده هزار نفر مردم از دو طرف تلف مى شدند بدون آنكه يك نتيجه نهايى در كار باشد. احتمال اينكه بر معاويه پيروز مى شدند - آنطور كه شرايط تاريخ نشان مى دهد- نيست، و احتمال بيشتر اين است كه در نهايت شكست از آنِ امام حسن باشد. ■●اين چه افتخارى بود براى امام حسن كه بيايد دو سه سال جنگى بكند كه در اين جنگ از دو طرف چندين ده هزار آدم كشته بشوند و نتيجه نهايى اش يا خستگى دو طرف باشد كه بروند سر جاى خودشان و يا مغلوبيت امام حسن و كشته شدنش در مسند خلافت؟ ■●اما امام حسين يك جمعيتى دارد كه همه آن هفتاد و دو نفر است. تازه آنها را هم مرخص مى كند، مى گويد مى خواهيد برويد برويد، من خودم تنها هستم. آنها ايستادگى مى كنند تا كشته مى شوند، يك كشته شدن صد در صد افتخارآميز... (ادامه دارد) ■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) ص ۷۹ - ۸۰ (با تلخیص)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□غرفۀ انتشارات علّامه طباطبائی در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم طهران در خدمت علاقمندان علوم و معارف اسلام است. ☑️نمایشگاه تا ۱۹ ماه رمضان برقرار می باشد. □ساعت بازدید: ۱۷تا ۲۴□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) را به محضر فرزند برومند آن حضرت، ارواحنا‌لتراب‌مقدمه‌الفداء و همه‌ی دلدادگان و سرسپردگان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد میخواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد. □○و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است. |صفحه ۹۳ □○علامه حسن زاده آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات ماه رمضان●□ □اين شب، از شب‌هاى با فضيلت و ارزشمندى است كه براى آن اعمالى وارد شده است: □۱- غسل □۲- شش ركعت نماز (هر دو ركعت به يک سلام) كه در هر ركعت بخواند: □سوره «حمد» يک مرتبه □سوره «يس» يک مرتبه □سوره «تَبارَكَ المُلْک» يك مرتبه □سوره «توحید» یک مرتبه □۳- صد ركعت نماز، كه در هر ركعت بخواند: □سوره «حمد» یک مرتبه □سوره «توحید» ده مرتبه □از حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كس اين عمل را بجا آورد، خداوند ده فرشته را به سوى او بفرستد تا دشمنان را از او دفع كنند و سى فرشته را به هنگام مرگ نزد او بفرستد تا بهشت را به وى بشارت دهند و سى فرشته ديگر، تا او را از آتش دوزخ ايمن دارند. □۴- زيارت امام حسين عليه السّلام. □از امام صادق عليه السّلام سؤال كردند كه پاداش كسى كه در شب نيمه‌ی ماه رمضان كنار قبر امام حسين عليه السّلام باشد چيست؟ □فرمودند: خوشا به حال كسى كه در شب نيمه‌ی ماه رمضان در كنار قبر امام حسين عليه السّلام بعد از نماز عشا ده ركعت نماز بگزارد، و بخواند در هر رکعت: □سوره «حمد» یک مرتبه □سوره «توحید» ده مرتبه □و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند نيز به پاداش اين عمل، نامش را «آزاد شده از آتش» ثبت فرماید و قبل از آن كه بميرد، فرشتگان به وى بشارت بهشت مى‌دهند و فرشتگان ديگرى، او را از آتش دوزخ ايمن می‌دارند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●امام مجتبیٰ امام حلم و بردباری، امام سخاوت و کرامت و کریم اهل بیت است. خوان معارف عمیق و بلند ایشان، انسان را مستِ معارف بلند الهی و ولایی می‌کند وبه همین خاطر خدای متعال ایشان را در قلب ضیافت الله جای داده است تا شاید با به یاد داشتن، دل باختن و کسب نور معرفت و کمال از محضر آن حضرت به ضیافت الهی راه یابیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش هفتم1⃣ ● رواياتى در باره شير دادن به فرزند و احكام آن و در تفسير عياشى در ذيل آيه : ((و الوالدات يرضعن اولادهن ...)) از امام صادق روايت آمده كه اين آيه را تلاوت كرد، سپس فرمود: فرزند، مادام كه شير مى خورد متعلق به پدر و مادر است ، و هر دو بالسويه با فرزندشان مرتبطند، ولى همين كه از شير گرفته شد پدر از مادر و بستگان وى به او نزديكتر و سزاوارتر است ، و اگر پدر، زنى را پيدا كند كه با روزى چهار درهم او را شير بدهد، و مادر گفت من پنج درهم مى گيرم ، پدر قانونا مى تواند فرزند را از همسرش بگيرد، و به دايه بدهد، ليكن اين عمل اخلاقا درست نيست ، و نوعى اجبار و خشونت نسبت به فرزند است ، و او را در دامن مادرش باقى گذاشتن به لطف و مهربانى و مدارا نزديك است . و نيز در همان كتاب و از همان جناب روايت آورده كه در ذيل جمله ((لا تضار والده بولدها...)) فرمود: بسيار اتفاق مى افتاد كه زن هنگام جماع ، دست رد به سينه شوهر مى زد، و مى گفت مى ترسم حامله شوم ، با اينكه من بچه دار هستم ، و چه بسا مى شد كه شوهر از جماع خوددارى مى كرد و مى گفت مى ترسم حامله شوى و دختر آورى ، و من مبتلا به كشتن وى شوم ، و لذا در اسلام خداى تعالى نهى كرد از اينكه مرد موجب زيان زن گردد و يا زن باعث ضرر مرد شود. و نيز در همان كتاب از امام باقر و يا امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله ((و على الوارث مثل ذلك )) فرمود: منظور خرج است ، اگر شوهر در همين ايام از دنيا برود نفقه زن مطلقه اش را بايد ورثه او بدهند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی □●سلسله بیانات قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●□ □ویژه ماه مبارک □ □●قرآن بالاترین کتابی است که در اختیار ماست، آیینه‌ای است که حقیقت خود را به ما نشان می‌دهد، به خلاف صفحه‌ی تلویزیون و یا آیینه‌های معمولی که تنها عکسِ اشیا را به ما نشان می‌دهند، نه حقیقت آنها را. □●منتهی برای دیدن حقیقت قرآن با قرآن و در قرآن، باید باطن ما کدورت و تیرگی، و چشم بصیرت ما آفت نداشته باشد. □●باید هم چشم و عینکمان قوی، و هم مزاج روحی‌مان سالم باشد، تا بتوانیم از قرآن درست برداشت نماییم. □●در محضر بهجت، ج۳، ص۲۴۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei