#حسین_منی_و_انا_من_حسین
□امام صادق علیهالسلام فرمود: نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی. الاسماء الحسنی باهم میشود اسم اعظم. این ما که مبدا خلقت هستیم منظور جسم ما نیست بلکه آن مرتبه نورانیت ما است. انسان که مکان و زمان نمیشناسد!
○لامکانی که بود نور خدا
○ماضی و مستقبل و حالش کجا؟!
□انسان که حال و آینده و گذشته ندارد! من و شما چون در قید عالم طبیعت هستیم فکر میکنیم عالَم یعنی همین. آن انسان کاملی که افق اندیشهاش افق اعلی شده است. وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ (تکویر/۲۳). وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَىٰ (نجم/۷).او از افق رهیده است. همهی مکان و زمان تحت احاطه اوست. وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲). آن نورانیت هزار هزار سال قبل از خلقت بوده است که این هزار هم عدد کثرت است نه عدد تعیینی. تا خدا بوده، نور بوده و خدا به واسطه این نور خلق میکند. واسطه است دیگر... امام یعنی واسطه. اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ؟! و خدا "از" و "تا" ندارد. خدا قدیم است. قدیم یعنی ازلی. خدا ازلی و ابدی است. نور اهل بیت علیهمالسلام نیز ازلی و ابدی است. الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ. نور انسان کامل خاموش شدنی نیست. وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (صف/۸). نور حق متعال تمام و تام است. به هیچ وجه خاموشی در این نور راه پیدا نخواهد کرد.
□این نور واسطه خلقت است. به واسطهی این نور و این حقیقت، خدا به همهی مخلوقاتش افاضهی فیض میکند. در این مقام، کُلّنا نُورٌ واحِد. همهی ما یک نوریم. مگر نور کثیر هم داریم؟! اصلا نور واحد و احد است. چون نور، واحد و احد است؛ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. اگر واحد نباشد چطور میتواند نور همهی آسمانها و زمین باشد؟! کثیر میتواند نور آسمانها و زمین باشد؟! آنگاه کدام نور برای کدام مخلوق است؟! نور غیر واحد، تجلیات این نور است. این میشود نحوهی صدور کثرت از وحدت. این نور واحد جلوات دارد و جلوات آن، همین آسمان و زمین و هرکه و هرچه که در آن ها هستند است. همگی از آن نور واحد هستند. خودشان نورند.
□ما چون همواره نور را به شکل خورشید و پروژکتور ها و نیروگاههای حرارتی میدانیم، فکر میکنیم نور یعنی اینها. نه! این یکی از ظهورات نور است. شما هم نورید. سنگ و آسمان و زمین هم نورند. ملائکةالله هم نورند. هرچیزی که قدم به عرصهی خلقت گذاشته است نور است. این نور از کُلّنا نُورٌ واحِد منشعب شده است لذا چهارده معصوم علیهمالسلام در مرتبهی مقام واحدیت و احدیت یک حقیقت هستند. آنجا دیگر فقط حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ نیست. آنجا امام حسین با امام حسن، با امام صادق و با دیگر حضرات ائمه علیهمالسلام فرقی ندارد. یک نورند. هر چهارده نفر به این مرتبه رسیدهاند.(۱۵)
#ح_م
□از حضرت علامه در یکی از جلسات پنجشنبه یا جمعه سوال شد: ما که صلوات بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) میفرستیم آیا درجه پیغمبر بالا میرود؟
□به این مضمون فرمودند: «نه، درجه صلواتفرستنده بالا میرود. مثَلش مثَل این است که شخصی باغ سیبی دارد، یک نفر باغبان یک سیب سرخ از آن باغ را میکَند و به صاحب باغ تقدیم میکند، این شخص مورد عنایتِ صاحب باغ میشود ولی بر ملک صاحب باغ افزوده نشده».
□○اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا، ص۶۸○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■شهادت شکافنده علوم انبیاء و احیاگر معارف قرآن، مخاطب سلام پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم از زبان جابر، حضرت امام محمدباقر علیه الصلاه و السلام بر فرزند برومندشان حضرت مهدی ارواحنافداه و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت باد.
امید که خداوند با صدور امر فرج، جراحت قلب امام زمان ارواحنافداه و دوستداران حضرتش را در این داغ مرهم بنهد.
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□هر چه خوبان همه دارند تو یکجا داری□
□عالمان دینی اصولا چند گروه اند. بعضی محضر دیده اند، برخی مکتب دیده اند، برخی اصحاب بنان اند و برخی اصحاب بیان. بعضی ها قدرت تألیف دارند اما بیان رسا ندارند و برخی قدرت بیان دارند اما قدرت تألیف ندارند. برخی درس خوب می خوانند، خوب می فهمند اما چون مباحثه نمی کنند قدرت انتقال ندارند. کسانی که جامع این عناصر باشند بسیار کم اند.
□علامه طباطبایی یکی از کسانی بودند که این عناصر را با هم داشتند.
#آیتالله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
□○علت نامگذاری شب و روز هشتم ذی الحجه به روز تَرویه○□
□عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
□سَأَلْتُهُ لِمَ سُمِّيَ يَوْمُ التَّرْوِيَةِ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ، قَالَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ بِعَرَفَاتٍ مَاءٌ وَ كَانُوا يَسْتَقُونَ مِنْ مَكَّةَ مِنَ الْمَاءِ لِرَيِّهِمْ وَ كَانَ يَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ تَرَوَّيْتُمْ تَرَوَّيْتُمْ، فَسُمِّيَ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ لِذَلِكَ.
□راوى مى گويد: از امام صادق علیه السلام پرسيدم:
چرا روز ترويه (روز هشتم ذی حجه) را روز ترويه ناميده اند؟
□حضرت فرمودند:
زيرا در عرفات آب نبود و حاجى ها روز هشتم ذى حجة از مكّه آب بر مى داشتند و به عرفات مى بردند و برخى از ايشان به بعضى ديگر مى گفتند: ترَوَّيْتُمْ، تروَّيْتُم (سيراب شديد، سيراب شديد؟) لذا به خاطر همين، روز هشتم را روز ترويه ناميدند.
□○علل الشرایع، ج۲، باب۱۷۱
شیخ صدوق رحمة الله علیه○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🚩خروج اباعبداللهالحسین علیه السلام از مکّه بهسمت کوفه🚩
□در روز هشتم ماه ذیالحجّهی سال شصتم هجریقمری ماجرای حرکت اباعبداللهالحسین علیه السلام از مکّه بهسمت کوفه و نهایتاً بهسمت کربلا ثبت شده است.
□حضرت اباعبدالله علیه السلام روز هشتم ماه ذیالحجّه که #یوم_الترویه (۱) و روزی است که حجّاج آب برمیداشتند، در یومالتّرویه، یعنی درست در شرایطی که همهی مردم بهسمت منا و عرفات میروند، اباعبداللهالحسین علیه السلام راه را جدا کردند و بهسمت کوفه حرکت کردند.
□اين هم یک اقدام کاملاً دقیق و حساب شده بود. کاری کاملاً چشمگیر بود؛ چون اگر حضرت چند روز قبل از آن حرکت میکردند، کسی احساس نمیکرد؛ امّا آن روز در ذهن همه این پرسش پیش آمد که چه شده پسر پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مناسک را رها کرده است؛ بهجای اینکه همراه حاجیان بیاید و مراسم حج را انجام دهد؛ به جای دیگری سفر میکند؟ این یک حرکت بسیار دقیق بود برای اینکه ذهنها را برای پیجویی علّت این قضیه حسّاس کند.
□اینکه معمولاً مدّاحها و هیئتیها می گویند حضرت قصد حج را به عمرهی مفرده تبدیل کردند؛ حرف دقیقی نیست. حضرت اباعبدالله علیه السلام از روز اوّل که وارد مکّه شدند، به قصد عمرهی مفرده آمدند و قصد حج نداشتند؛ لذا عمرهیشان را که انجام دادند، رفتن به عرفات، مشعر و منا برآن حضرت واجب نبود.
□حضرت در روز #هشتم_ماه_ذی_الحجه ی سال شصتم هجریقمری از مکّه بیرون آمدند و سفری را آغاز کردند؛ که به کربلا و واقعهی عظیم عاشورا منجر شد.
□○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی ۲۵ مهر ۹۲○□
۱. "ترویة" یعنی آب برداشتن. حجّاج در این روز در مکّه آب بر می داشتند و همراه می بردند که شب عرفه را در منا بمانند؛ روز عرفه به عرفات و در پی آن به مشعر و منا بروند. برای این سفر آب همراه می بردند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات شب نهم ذیالحجّه (#امشب)●□
□شب نهم ماه ذیالحجّه یعنی شب عرفه، برای عبادت و مناجات، شب بسیار عظیمالقدری است؛ شب مناجات اولیای خدا با حضرت حق است. در روایات داریم که #توبه در شب نهم ماه ذیالحجّه مقبول است.
□اگر کسی میخواهد به درگاه الهی توبه کند؛ برگردد و با خدا آشتی کند؛ پیمانشکنیها را کنار بگذارد و با حضرت حق تجدید پیمان و عهد کند، در این شب، در به روی توبه کنندگان گشوده است.
□همچنین داریم کسی که شب نهم ماه ذیالحجّه را به عبادت به سر ببرد، ثواب یکصد و هفتاد سال عبادت برای او ثبت میشود.
بههرحال شب نهم ماه ذیالحجّه شب بزرگی است و اعمال و عبادات خاصّی دارد. اهل مراقبه مراقبات این شب را از دست نمیدهند.
۱- #دعای خاصّی برای شب عرفه وجود دارد که مرحوم محدّث قمی در مفاتیحالجنان نقل کرده و دعای بسیار زیبایی است.
۲-از دیگر اعمال این شب، هزار بار خواندن #تسبیحات دهگانهای است که خواندن آن با آداب خاصّ خود در اعمال روز عرفه هم وارد شده است.
۳- #دعای «اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَيّأ» که در شب و روز جمعه وارد شده است، در شب و روز عرفه نیز خوانده میشود؛ دعای زیبایی است؛ کوتاه و کمتر از یک صفحه است؛ ولی مضامین بسیار زیبایی دارد.
۴-زیارت اباعبداللهالحسین علیه السلام از برجسته ترین اعمال شب عرفه یعنی شب نهم ماه ذیالحجّه است.
☑️گویا در شب نهم ماه ذیالحجّه، سالک الی الله با این زیارت، با امام حسین که به سمت کوفه میروند، خداحافظی میکند؛ چون عرب هم موقع آغاز ملاقات و دیدار و هم در موقع جدا شدن، سلام میکند. این سلام دوم به معنای همان خداحافظی ماست. بنابراین گویا سالک اهل مراقبه در شب نهم ماه ذیالحجّه، با امام حسین علیه السلام وداع میکند و عرض میکند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ».
☑️به هر حال، این شب، شب بسیار فوقالعادهای است و امیدواریم خدایمتعال توفیق بهره بردن از مواهب معنوی این شب را به همهی ما عطا کند.
□●استاد مهدی طیب(۸۷/۰۹/۱۶-۹۱/۰۷/۲۱)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات روز عرفه○□
□۱- روزه (برای کسی که برای خواندن دعا و مناجات ضعف پیدا نکند)
□۲- غسل قبل از ظهر
□۳- زيارت حضرت سيدالشّهداء عليه السّلام كه برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلكه افضل از اين است.
□۴- پس از آنکه نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد،
□دو ركعت نماز، زیر آسمان، بخواند:
□در ركعت اوّل سورۀ حمد و سورۀ توحيد
□در ركعت دوّم سورۀ حمد و سورۀ كافرون.
□و بعد از نماز گناهان خود را یک به یک مرور و به زبان اعتراف و استغفار کند.
□پس از آن چهار ركعت نماز بجا آورد:
□در هر ركعت پس از سورۀ حمد، پنجاه مرتبه سورۀ توحيد.
□که همان نماز حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام است.
□۵- خواندن تسبیحات، تهلیلات و تکبیرات زیر:
□سبْحَانَ الَّذِی فِي السَّمَاءِ عَرْشُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْأَرْضِ حُكْمُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِيلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِيَامَةِ عَدْلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ، سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحَانَ الَّذِی لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْهُ إِلا إِلَيْهِ.
□سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُللهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ (صد مرتبه)
□سورۀ توحید، آیت الکرسی، صلوات بر محمّد و آل محمّد (هر کدام صد مرتبه)
□لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ (ده مرتبه)
□أسْتَغْفِرُ اللهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ (ده مرتبه)
#اذکار_زیر_هرکدام_ده_مرتبه:
○يا اللّهُ
○يا رَحْمَنُ
○يا رَحِيمُ
○يا بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ
○يا حَيُّ يَا قَيُّومُ
○يا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ
○يا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ
○آمِينَ
#سپس_بگوید:
□اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ يَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و حاجت خود را بخواهد كه به خواست خدا، برآورده خواهد شد.
□۶- خواندن صلواتى كه از امام صادق علیه السّلام روايت شده است:
□اللَّهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْأَوَّلِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَ .... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۷- خواندن دعای امِّ داود
□۸- خواندن تسبیحی که در مفاتیح الجنان آمده است:
□سبْحَانَ اللهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللهِ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ ... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۹- خواندن دعای:
□اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَيَّاَ.... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۱۰- خواندن دعای امام حسین علیه السّلام در روز عرفه
□۱۱- خواندن دعای امام سجّاد علیه السّلام در روز عرفه
□۱۲- خواندن زیارت سوّم جامعه
□۱۳- در آخر روز عرفه بخواند:
□يا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبی لا تَضُرُّكَ، وَاِنَّ مَغْفِرَتَكَ لي لا تَنْقُصُكَ، فَاَعْطِنی ما لا يَنْقُصُكَ، وَاغْفِرْلی ما لايَضُرُّكَ
□پروردگارا، همانا گناهان من زيانى به تو نزند و محققاً آمرزش تو بر من نقصانى به تو نرساند، پس عطا كن به من آنچه را نقصانت نرساند و بيامرز برايم آنچه را زيانت نزند.
#و_همچنین_بخواند:
□اللَّـهُمَّ لا تَحْرِمْنی خَيْرَ ما عِنْدَكَ لِشَرِّ ما عِنْدی، فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنی بِتَعَبی وَنَصَبی، فَلاتَحْرِمْنی اَجْرَ الْمُصابِ عَلی مُصيبَتِهِ.
□خدايا محرومم مكن از آن خيرى كه نزد توست، بخاطر آن شرّى كه پيش من است، پس اگر تو به رنج و خستگیام رحم نمیكنى، پس محرومم مدار از پاداش مصيبت ديدهاى بر مصيبتش.
□۱۴- خواندن دعای عشرات نزدیک غروب آفتاب
□در صدر همۀ دعاها، دعای فرج مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه که اگر اجابت شود، سایر دعاها هم داخل آن دعا اجابت میشود، انشاءالله.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیت الله محمود امجد، از شاگردان سلوکی علامه○□
☑️اگر کسی بخواهد علامه طباطبایی را بشناسد از رسالهی ولایت بشناسد. این رساله سفرنامهی الهی علامه طباطبایی است. یعنی انسان کامل. غیر از انسان کامل مکمّل ، همه خاسراند. نه زیانکار.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□باور، یاور مؤمن است. به خدا و خوبان خدا خوشباور باشید. خوشباوری به آنها خوب است؛ ولو در اثر آن به ظاهر کلاه سرتان رفت، سجدهی شکر کنید. اَکثَرُ اَهلِ الجَنَّةِ البُلهُ: بیشتر اهل بهشت افراد ساده و زودباورند. کسانی که هر چه خدا به آنها میگوید توبه که کردید، گناهتان را آمرزیدهایم، باور نمیکنند، خود را از آمرزش الهی محروم میکنند و به بهشت راه ندارند. لذا در حدیث داریم تنها کسی از حجّاج که در روز عرفه در عرفات حضور دارد و بخشیده نمیشود، کسی است که شک کند که آیا من هم بخشیده شدهام.
#یاعلی
□مرحوم حاج اسماعیل دولابی□
□○مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□در روز #هشتم_ماه_ذی_الحجه دو مناسبت واقع شده است. مناسبت اوّل بسیار شاد و فرخنده است. سالروز ازدواج پدر بزرگوار رسولخدا صلی الله علیه و آله، حضرت عبدالله علیه السلام و مادر عظیم القدر ایشان، آمنهبنتوهب علیها سلام، در سال پنجاهوچهارم قبل از هجرت پیامبر است.
□این ازدواج منشأ بزرگترین نورها در هستی شد. انتقال نور پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به عالم ظاهر، میوه و محصول ازدواج پاک و فرخندهای بود که خدایمتعال میان عبدالله و آمنه علیها سلام محقّق کرد.
□جا دارد این ازدواج فرخنده را خدمت میوهی این ازدواج، که وجود مقدّس بقیّةاللهالاَعظم ارواحنافداه هستند را، به همهی دوستداران خاندان نبوّت و رسالت، تبریک عرض کنم.
□●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی ۲۵مهر۹۲●□
#ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 #دلتنگ_محرم🚩
○غمخوارِ کربلا غم عالم نمیخورد
○دنیایِ بی حسین به دردم نمیخورد
○هرکس که خورد نان تو جایی نمیرود
○هرکس که خورد داغِ تو را غم نمیخورد
○شأنِ دو چشمِ خیسِ عزادار، عرشی است
○این حرفها به چشمهی زمزم نمیخورد
○آنکه به زیر سایهی زهرا نشسته است
○غمهای روزِ حشر مسلم نمیخورد
○آنکس که جای بستر بیماری ، از غمت
○آتش گرفت عزیزم حسرت نمیخورد
○من با محرم تو نفَس میزنم هنوز
○هرچند طعنه نوکرتان کم نمیخورد
○من حتم دارم از نفسِ گرمِ مادرت
○این سینه باز داغِ محرم نمیخورد
#حسن_لطفی ۹۹/۰۵/۰۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🚩 #دلتنگ_محرم🚩 ○غمخوارِ کربلا غم عالم نمیخورد ○دنیایِ بی حسین به دردم نمیخورد ○هرکس که خورد نان
امشب و فردا در دعاهاتون همراهان فهیم ملتمس باشیم ان شاءالله امسال از محرم و اربعین محروم نشیم مثل حج✋
#بندگی_خدا_روزیتون
☑️قال الصادق علیه السلام: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ؛
□کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه عرفه را درک کند
□اَللّهُمَّ هذِهِ الاَْیّامُ الَّتِی فَضَّلْتَها عَلَی الاَْیّامِ وَشَرَّفْتَها قَدْ بَلَّغْتَنِیها بِمَنِّکَ وَرَحْمَتِکَ فَاَنْزِلْ عَلَیْنا مِنْ بَرَکاتِکَ وَاَوْسِعْ عَلَیْنا فِیها مِنْ نَعمائِکَ
@mohamad_hosein_tabatabaei
□استاد فاطمی نيا□
□روز عرفه ، از اعیاد بزرگ اسلام است
در اين روز ، خداوند عنايت خاصی به بندگان دارد
□بزرگانی را ديدم كه به اين روز چشم دوخته بودند
□اعمال این روز را به قدر نشاط انجام دهید
□عمده این است که برای انسان معرفت حاصل شود
□در مضامین دعای عظیم عرفه تامل بفرمایید
□گاهی تامل در یک جمله،مسیر زندگی را تغییر میدهد
□روز عرفه ، روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل است
□توسل به حضرت مسلم در اين روز ، مهم است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🚩شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه در روز عرفه🚩
🏴دو شهید مظلوم و غریبی که سرهای مطهرشان از بدنهایشان جداشد، پیکرشان را به اسبها بستند و در کوی و برزن کشیدند تا ...
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□در حج، وقوف در عرفات واجب است و تدارک هم ندارد. لذا اگر کسی در روز عرفه در فاصلهی ظهر تا غروب آفتاب، عرفات را درک نکند، حجّش قبول نیست.
○مرحوم حاج اسماعیل دولابی○
□○مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○اگر #تو عید همایون به عهد بازآیی
○بخیلم ار نکنم خویشتن به قربانت
🍀عید قربان مبارک باد 🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" فضيلت نيكويى "○□
□نيكى و خدمت به خلق و برآوردن آرزوهای مردمان و مقدم شمردن دیگران بر نفس خویشتن جزءِ شرايطىست که برای رسیدن به مقام نیکویی لازم است، بهخصوص اگر آدمی آنچه را که خود دوست میدارد و نیاز دارد به دیگران هدیه کند، مُهر و نشان نيكويى را خواهد يافت زيرا معلوم است كه نيكويى را بيش از خود دوست دارد و مقام نيكويى همين است كه آدمى فضيلت نيكويى را بيش از هر چيز طالب باشد و حتى نظر به پاداش و جزاى آن نداشته باشد و نفس آن نيكويى را از هر پاداش برتر داند.
□○برگرفته از كتاب " در صحبت قرآن "
به قلم حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□حاجی که در مراسم حج در روز عید قربان در مِنیٰ گوسفند میکشد و سر میتراشد، معنایش این است که خدایا نفسم را کشتم و ذلّت عبودیت تو را بر عزّت دنیا ترجیح دادم و به جان خریدم، چون ذلّت عبودیت تو از عزّت همهی ماسوای تو بیشتر میارزد. این کار یعنی خدایا من میخواهم تنها بندهی تو باشم.
□مرحوم حاج اسماعیل دولابی□
□●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب ●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" صورت پرستی "○□
□مردمی که ایمان را در ظواهر و صورتهایی خلاصه می کنند خواهند که به لقب مؤمن آراسته شوند بی آنکه جوهر ایمان در ایشان متمکّن گردد، بی آنکه دست از ظلم و جور و حرص و آز و فریب و نیرنگ بردارند. جهد در راه خدا سهل کاری نیست، اما عمارت مسجد سهل است و نام و شهرت می آورد و اعتبار کسب می کند و شخص بدان اعتبار بر قدرت و ثروت خود می افزاید. نماز را می خواند اما نیاز کس را بر نمی آورد، روزه را می گیرد و درمانده ای را نان و چاشت نمی دهد.
صورت پرستی اغلب نوعی ایمان گریزی و فرار از مسئولیتهای انسان شدن و مسلمان شدن است.
□○برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن "
در تفسیر آیه ۱۹ سوره توبه
به قلم حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□عید قربان، عید دل بریدن و دست کشیدن از بزرگترین دلبستگی ها به عشق حضرت رحمان، عید تسلیم مطلق در برابر حضرت یزدان، عید عروج به قله عبودیت حضرت سبحان، عید طی شدن چهله کلیمیه و نیل به دیدار حضرت جانان، عید امامت ابراهیم و ابراهیمیان، بر شما مبارک باد.نصیبتان از برکات این عید بزرگ افزون باد.
#یاعلی
#بندگی_خدا_روزیتون
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت اول بخش ششم1⃣ ● بررسى معناى ((تأويل )) در آيات قرآنى و اقوالى كه در اين ب
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت اول
بخش ششم2⃣
●بررسی معنای (( تاویل )) در آیات قرآنی و اقوالی که در این باره گفته شده است
این بود آن معنائی که این گروه از مفسرین برای تاویل همه قرآن کردند، و لیکن این معنا با ظاهر آيه سازگار نيست ، چون اولا، ظاهر آن اين است كه تأويل امرى است خارجى و اثرى است عينى كه مترتب مى شود بر عمل خارجى مسلمانان كه همان ايفاى كيل و اقامه وزن باشد، نه امر تشريعى ، كه جمله ((و اوفوا الكيل اذا كلتم و زنوا))... متضمن آن است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 37
پس تأويل امرى است خارجى كه مرجع و مال امر خارجى ديگر است ، نه مرجع و مال كلام خدا، بنابراين توصيف آيات كتاب خدا به اين كه اين كلام تأويل دارد، چون حكايت مى كند از معانى خارجى ، توصيف آيات نيست ، بلكه توصيف متعلق آيات است ، در انشائيات قرآن كه عمل مسلمين باشد و در اخبارياتش كه معانى خارجيه است .
و ثانيا، گو اين كه تأويل مرجعى است كه صاحب تأويل به آن بازگشت دارد اما بازگشت در اينجا به معناى خاصى است ، و هر بازگشتى تأويل نيست ، مثلا كارمند يك اداره درامور ادارى به رئيس مراجعه مى كند ولى اين مراجعه را تأويل نمى گويند.
پس تأويل مراجعه خاصى است ، نه مطلق مراجعه ، به دليل اين كه در آيات زير در مورد مراجعه خاص استعمال شده ، خضر به موسى (عليهما السلام ) مى فرمايد: ((سانبئك بتأويل ما لم تستطع عليه صبرا)).
و نيز مى فرمايد: ((ذلك تأويل ما لم تسطع عليه صبرا)) و آنچه خضر به موسى خبر داد صورت و عنوان كارهايى بود كه در مورد كشتى و ديوار و پسر بچه انجام داد، موسى (عليه السلام ) از آن صورتها و عناوين بى خبر بود، و به جاى آن صورتها و عناوينى ديگر تصور كرده بود، عناوينى كه با عقلش وفق نمى داد، و وادارش مى كرد با بى طاقتى هر چه بيشتر اعتراض كند، كه قرآن كريم اعتراض هايش را به ترتيب در سوره كهف آيه 71 و آيه 77 و آيه 74 حكايت كرده است .
صورتى كه موسى (عليه السلام ) از سوراخ كردن كشتى تصور كرده بود اين بود كه خضر مى خواهد اهل كشتى را غرق كند، پرسيد: ((اخرقتها لتغرق اهلها لقد جئت شيئا امرا)).
و صورتى كه از چيدن ديوار تصور كرده بود اين بود كه مى خواهد مزدى بگيرد، و به اصطلاح سور و ساتى فراهم كند، و وقتى ديد مزد نگرفت پرسيد: ((لو شئت لتخذت عليه اجرا)).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 38
و صورتى كه از كشتن آن پسر بچه تصور كرده بود اين بود كه وى مردى آدم كش است ، و از اين عمل لذت مى برد، لذا پرسيد: ((اقتلت نفسا زكيه بغير نفس ؟ لقد جئت شيئا نكرا)).
و تأويلى كه خضر براى كارهاى خود ذكر كرد اين بود كه گفت : ((اما السفينه فكانت لمساكين يعملون فى البحر فاردت ان اعيبها و كان وراءهم ملك ياخذ كل سفينه غصبا، و اما الغلام فكان ابواه مؤمنين فخشينا ان يرهقهما طغيانا و كفرا، فاردنا ان يبدلهما ربهما خيرا منه زكوه و اقرب رحما، و اما الجدار فكان لغلامين يتيمين فى المدينه و كان تحته كنز لهما، و كان ابوهما صالحا فاراد ربك ان يبلغا اشدهما و يستخرجا كنزهما رحمة من ربك )).
و منظورش از تأويل در اين آيات همانطور كه ملاحظه مى كنيد برگشت هر كارى به صورت و عنوان واقعى خويش است همانطور كه زدن كودك به تاديب بر مى گردد، و زدن رگ و خون گرفتن به غرض معالجه بر مى گردد.
ولى در جمله : ((زيد آمد)) نمى توان گفت كه تأويل آن آمدن زيد در خارج است .
قريب به همين معنا، تأويلهايى است كه در چند جاى داستان يوسف آمده .
يكجا فرموده : ((اذ قال يوسف لابيه يا ابت انى رايت احد عشر كوكبا، و الشمس و القمر رايتهم لى ساجدين )) و در جاى ديگر فرموده : ((و رفع ابويه على العرش و خروا له سجدا و قال يا ابت هذا تاءويل روياى من قبل ، قد جعلها ربى حقا)).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 39
در آغاز داستان از يوسف (عليه السلام ) حكايت مى كند كه به پدر بزر گوارش گفت : ((پدر جان در خواب يازده ستاره و خورشيد و ماه را مى بينم كه دارند برايم سجده مى كنند)) و در آخر داستان حكايت مى كند كه : ((پدر و مادرش را بر تخت سلطنت جاى داد، پدر و مادر و برادران در برابرش سجده كردند، آنوقت به پدرش گفت : پدر جان اين بود تأويل آن خوابى كه من قبلا ديده بودم ، پروردگارم آن رويا را صادق و محقق ساخت )).
كه در اين مورد سجده كردن والدين و برادران يوسف براى او تأويل رويايش خوانده شده ، و اين رجوع از قبيل رجوع مثال به ممثل است.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei