eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش دوم ● مراد از تفوق پيروان عيسى (علیه السلام ) بر كافران تا روز قيامت و بنابراين مراد از ((تفوق )) هم تفوق در قدرت مادى و سلطنت و سيطره نيست ، بلكه تفوق در حجت و منطق است ، پس حاصل معناى جمله چنين است : پيروان تو چه از نصارا و چه از مسلمانان به زودى حجتشان بر حجت كافران يهودى تو تفوق پيدا مى كند و اين تفوق تا روز قيامت ادامه دارد، اين آن معنائى است كه بعضى از مفسرين براى آيه كرده اند. ولى آنچه به نظر من مى رسد اين است كه آيه شريفه نه لفظش با اين تفسير مى سازد و نه معنايش ، براى اينكه ظاهر عبارت : ((انى متوفيك و رافعك الى ، و مطهرك من الذين كفروا و جاعل الذين اتبعوك ...)) اين است كه مى خواهد از آينده خبر دهد و بفرمايد: به زودى و بعد از اين سخن توفى و رفع و تطهير و جعل تحقق مى يابد، علاوه بر اينكه جمله : ((و جاعل الذين اتبعوك ...)) وعده خوشحال كننده و بشارت است و چنين وعده اى بايد در آينده تحقق يابد و ما مى دانيم كه هيچ حجتى براى پيروان عيسى (عليه السلام ) حجت نيست مگر آنكه براى خود آن جناب هم حجت است و اين حجت همان است كه خداى تعالى در ضمن آيات بشارت يعنى بشارت به مريم ذكر كرده و حجت هائى است كه هم در زمان حضور عيسى (عليه السلام ) تفوق داشته و هم بعد از به آسمان رفتنش ، بلكه در زمان حضورش قاطع تر بوده و در قطع عذر كفار و ريشه كن ساختن ريشه خصومتشان نافذتر و در رفع شبهه آنان روشن تر بوده است ، با اين حال چه معنا دارد كه بفرمايد در آينده حجت پيروان تو بر حجت مخالفان تفوق مى يابد؟ از اين گذشته چه معنا دارد كه اين تفوق و غلبه را با جمله : ((الى يوم القيمه )) مقيد سازد با اينكه حجت در غالب بودنش قيد نمى پذيرد، و روز نمى شناسد، از اين هم كه بگذريم تفوق يك حجت بر حجت ديگر، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 328 منحصر به آخرين روز دنيا نيست بلكه در عالم قيامت هم به حال خود باقى است ، همچنان كه از آياتى كه از احتجاج هاى روز قيامت خبر مى دهد اين معنا به چشم مى خورد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️أما علوم الآخرة، فلا تحصل الا برفض محبة الدنیا عن القلب و مجانبة الهوی، و لاتدرس الا فی مدرسة التقوی؛ کما قال الله: «واتقوا الله و یعلمکم الله»، فجعل العلم میراث التقوی. ▪️اما دانش‌های اخروی [که از توحید و معاد گزارش می‌کنند] جز با راندن محبت دنیا از دل و دوری از خواهش‌ها به‌دست‌ نمی‌آید. و جز در مدرسه پروا آموخته نمی‌شود؛ چنان‌که خداوند فرمود: «از خدا پروا کنید تا شما را بیاموزد» و دانش را دنباله پروا قرار داد. : ▪️"تقوی" را گاه به "پرهیز" ترجمه می‌کنند که شایسته نیست؛ زیرا خدا، این کمال نامتناهی، چیزی نیست که از او پرهیز کرد. اما "پروا" برگردان بهتری برای واژه "تقوی" است؛ زیرا به گونه‌ای مراقبه و توجه در رویارویی با کمال مطلق، اشاره دارد. ◾️ (ایقاظ النائمین)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرمود : اگر جان همّت داشته باشد کار برای بدن دشوار نمی شود اگر بدن تنبلی می کند و تن به آسایش و کسالت و عذر بهانه دچار است و خودش را به این امور وادار می‌کند به خاطر آن است که روح نشاط ندارد و قوی و سنگین نیست و الّا اگر روح قوی شود بدن چابک می گردد و نشاط پیدا می کند. این تن مردگی اثر دل مردگی است. ▪️یکی از اویس قرنی پرسید : چگونه چنین طاقتی داری که شب های به این درازی در یک حال می گذرانی؟ گفت : کجاست شب دراز ؟ کاش از ازل تا ابد یک شب می بود تا من به یک سجود آن را به آخر می رسانیدم و در آن ناله های زار و گریه های بی شمار می کردم. به نیم شب که همه مست خواب خوش باشند من و خیال تو و گریه های درد آلود ▪️جناب امام صادق علیه السلام فرمود که انسان مطابق نیّتش محشور می شود. آن خوبان که مخلّد در بهشتند به خاطر آن است که نیّت آنان این بود که اگر در دنیا مخلّد بودند عبودیت و بندگی می کردند و این عبودیت جاودانه بود ؛ و آن بَدان نیز اگر مخلّد در این دنیا بودند به هرزگی مشغول می شدند. حرف خیلی سنگین و شریف است . ▪️آری ! اویس در پاسخ می گوید ای کاش از طلیعه ی آفرینش تا قیامت یک شب دراز بود و من این شب را به یک سجده به سر می بردم. این یک جور لذت و ابتهاج و یافتن است. این به گفت و شنود و اینها نیست ، آن شهود است و به یافتن و چشیدن امکان‌پذیر می‌شود. شب عاشقان بی دل چه شب دراز باشد تو در آی که ز اول شب در صبح باز باشد ◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات/نمط نهم _ ص۲۰۰ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سال چون مى‌گذرد يک شب يلدا دارد ▪️يار من بين كه به يک ماه دو يلدا دارد ▪️شب يلدا نخستين شب ماه دى است كه شب اوّل چلّه بزرگ زمستان است و درازترين شب سال است؛ و مراد از يك ماه، چهره يار؛ و از دو يلدا دو زلف سياه درازش مى‌باشد. ◾️علامه حسن زاده آملی قدس سره هزارویک کلمه، کلمه ۸۵۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️پایان بزرگ‌ترین شب سال، پایان بزرگ‌ترین تاریکی است. ▪️و ایرانیان باستان که جویای نور و روشنایی بودند، بسی زیرکانه، آغاز این نورگستری را جشن می‌گرفتند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️آفتاب شب یلدای همه گریه ی پشت تمنای همه هیچکس یاد غریبی تو نیست گریه کن جای خودت، جای همه الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀بیایید در این بلندترین شب سال برای تمام شدن بلندترین انتظار دعا کنیم ...
▪️یلدا که بلندترین شب سال است، مصداق لَیلِ طَویل در عالم ناسوت است و بفرمودۀ قرآن، شب تسبیح است. (سَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا ) ▪️تسبیح یعنی خدا بالاتر و منزّه از خوبی‌هایی است که هر وصف کننده‌ای به او نسبت می‌دهد. (سُبْحانَ اللهِ عَمَّا یَصِفُونَ) ▪️پس یلدا شب غفلت و لغویات نیست؛ شب توجّه به حقِّ متعال و حسن الهی و ابراز عجز از درک عظمت خوبی خداوند است. ذکر عارفان در این لَیلِ طَویل (سُبْحَانَهُ، سُبْحَانَهُ، سُبْحَانَهُ) است. ▪️از این رهگذر می‌توان به لَیلِ طَویلِ عالم مَلکوت راه یافت و به دیدۀ دل نظاره‌گر حسن الهی و به لِسان قلب، تسبیح‌گوی پرودگار عالمیان شد... ☑️استاد مهدی طیّب @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انبیا و امامان به خاطر ما و به دنبال ما به دنیا آمده‎اند. در روایت آمده است اگر به خاطر شیعیان نبود، اذاً لَرَفَعَنَا اللهُ اِلَیهِ: در آن صورت خداوند ما را (از بین خلق) به نزد خویش بالا می‎برد. ▪️مستمعین طالب خیر سبب شدند انبیا پایین بیایند والّا آنها چه کار داشتند به زمین بیایند؟ دوستان خوش‎گِل (طینت) و انبیا هم خوش‎گل پرست بودند. این بود که انبیا به دنبال خوشگل‎ها به زمین فرود آمدند. ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀بیایید در این بلندترین شب سال برای تمام شدن بلندترین انتظار دعا کنیم ...
دی ماه، بوی میده... سلام بر کشته‌ شده به‌دست بدترین انسان‌ها در ماه دی..... سلام بر حاج قاسم
: ▪️یکی از محورهای مهم در طول این دوره که این کشور را عزّت بخشیده، آن محور مقابل با بیگانگان بوده. مقابله با بیگانگان خصوصا در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی که امام معتقد بود همه‌ی مصیبت‌های عالم اسلامی از آمریکاست؛ یک نکته‌ی بسیار مهمی است‌. اگر کسی دشمن را خوب نشناسد و بعضی وقت‌ها دشمن را به جای دوست بگیرد و دوست را به جای دشمن بگیرد، این خطای استراتژیکی است که در مسیر این ملت انحراف ایجاد خواهد کرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یک‌دهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز می‎گردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ. ▪️هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جن‎ها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایه‎ی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همه‎ی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است. ▪️هر چه در این عالم مشاهده می‎شود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه ‎چیز این عالم معنی‎دار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال می‎زنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی برده‎ام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافته‎ام و برای شما بازگو می‎کنم. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت زهرا سلام الله علیها؛ حقیقت سلام - ۱ ▪️وجود مقدّس فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها به تعبیری که از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، حقیقت لیلة القدر است. امام صادق فرمودند: ▪️«اَللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ» لیلة القدر یعنی فاطمه‌ی خدا؛ و این لیلة القدر در همه‌ی هستی مخفی است. همه‌ی ابعاد وجودی او مخفی و اسرارآمیز است؛ سِرُّ الله است؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ لیلة القدری که «سَلَامٌ»؛ حقیقتِ سلام، فاطمه‌ی زهرا است؛ اگر خدای متعال به أنبیاء عظام سلام می‌کند: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ»، «سَلَامٌ عَلَىٰ مُوسَىٰ وَ هَارُونَ»، حقیقتِ این سلام، اَنوار فاطمی است که متوجّه پیامبران می‌کند؛ حقیقت سلام به تصریح قرآن کریم، فاطمه‌ی زهراست؛ «سَلامٌ هِيَ»؛ او، یعنی لیلة القدر، سلام است؛ و وقتی لیلة القدر فاطمه‌ی خداوند باشد، پس فاطمه‌ی خداوند، سلام است. ▪️همه‌ی آفرینش با سلام آفریده شده است و با سلام بقاء پیدا می‌کند و به سلام برمی‌گردد...... ◾️استاد مهدی طیّب۸۹/۰۲/۰۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▪️خدا می‌داند تعداد دعاها باید چقدر باشد تا مصلحت ظهور فراهم آید. ▪️قطعاً اگر کسانی در دعا جدی و راستگو باشند و به همّ و ناراحتی اهل‌بیت علیهم السلام مهموم، و به سرور آنان مستبشر باشند، مُبْصَراتی خواهند داشت و قطعاً مثل ما چشم بسته نیستند. ‌ ◾️در محضر بهجت، ج١، ص۱۱۸◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️منتخبی از ، برگرفته از کتب ادعیه ▪️در ماه جمادی‌الثانی چهار رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده که فضیلت بسیار برای آن ذکر گردیده است؛ از جمله محافظت مال و خانواده و فرزندان، تا سال آینده. ▪️در روز شهادت حضرت زهرا علیها‌السلام(سه‌شنبه این هفته)، اقامه اندوه برای آن حضرت و زیارت ایشان با زیارات وارد شده، نباید مورد غفلت واقع شود. ▪️«به‌راستی خداوند با دفن شبانه و مخفیانه‌ فاطمه زهرا علیها‌السلام عیوب کسانی را که موجب شدند آن حضرت بر آنان خشم بگیرد، آشکار کرد و آنان را رسوا ساخت؛ هم او که خشم او موافق با خشم خداوند جبار و شکوهمند شکوهمندان بود. با وصیت آن حضرت به اینکه شبانه دفن شود، ادعای کسانی که از اهل‌بیت پیامبر علیهم‌السلام پیشی گرفتند، مبنی بر اینکه اهل‌بیت با آنان موافق هستند، باطل گردید». ◾️اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٧٠٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نماز مخصوص ماه جمادی‌الثانی جهت محافظت مال، خانواده و فرزندان، تا سال آینده ▪️در ماه جمادی‌الثانی چهار رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده که فضیلت بسیار برای آن ذکر شده؛ که از جمله آن‌ محافظت مال، خانواده و فرزندان، تا سال آینده است. : ▪️در اين ماه در هر وقت كه خواهد، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) بخواند: ▪️در رکعت اول سوره «حمد» و «آیت الکرسی»، یک‌بار و سوره «انا انزلناه» بیست و پنج بار؛ ▪️در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «الهاکم التکاثر» یک‌بار، سوره «قل هو الله احد» بیست و پنج بار؛ ▪️در رکعت سوم(رکعت اول نماز دوم) سوره «حمد» و سوره «قل یا ایها الکافرون» یک‌بار، سوره «قل اعوذ برب الفلق» بیست و پنج بار؛ ▪️و در رکعت چهارم(رکعت دوم نماز دوم) سوره «حمد» و سوره «اذا جاء نصر الله و الفتح» یک بار و سوره «قل اعوذ برب الناس» بیست و پنج بار؛ ▪️بعد از سلام(رکعت چهارم) هفتاد بار «تسبیحات اربعه»، هفتاد بار «صلوات»، سه بار« اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات»؛ ▪️سپس به سجده برو و در سجده سه بار بگو «یا حی یا قیوم یا ذا الجلال و الاکرام یا الله یا رحمان یا رحیم یا ارحم الراحمین». ◾️اقبال الاعمال، ج٢، ص٧٠۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اگر شیطان نبود.... ▪️(فرض کنید) اگر شیطان نبود، خداوند نابودش می‌کرد یا اصلا خلق نمی‌کرد؛ در عالم چه اتفاقی می‌افتاد؟ (پاسخ حضار: اصلا رشد نمی‌کردیم و تکامل نبود) چه کسی خوب بود و چه کسی بد؟ ▪️(فرض کنید) دروغ معنی نداشت در عالم هستی، آنگاه چه کسی راستگو بود؟ اصلا (راستگو) معنی نداشت. چون دروغ هست، راستی قدرش معین است چون می‌تواند (دروغ) بگوید اما نمی‌گوید. ▪️نگران (شیطان) نباشید! بگذارید شیطان کار خودش را انجام دهد اما شما اسیرش نشوید و مبارزه کنید. اگر مبارزه کردی یعنی مرد میدان هستی. اگر تاریکی نبود، روشنایی چه معنی ای داشت؟ به این (مساله در فلسفه) دیالیکتیک توحیدی می‌گوییم. @mohamad_hosein_tabatabaei
: سوال و اشکال به حجاب جرم نیست اما مخالفت عملی با حجاب جرم است قبول ندارید احکام اسلام را ایرادی ندارد. ما برای این حکومت ۳۰۰ هزار شهید دادیم شما هم بسم‌الله اگر می خواهید با اسلام دربیافتید اینجوری باید بیاید جلو وگرنه اعتراض با براندازی فرق دارد و همه مسئولین در جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشند.
◾️وداع امیرالمومنین‌علیه‌السّلام با حضرت‌زهراسلام‌الله‌علیها (قسمت اوّل)◾️ ▪️«فَلَمّا نَفَضَ يَدَهُ مِنْ تُرابِ الْقَبْرِ»: وقتی علیه‌السّلام دست‌ها را از خاک قبر فاطمه‌سلام‌الله‌علیها تکان داد، «هاجَ بِهِ الْحُزْنُ»: موج عظیم حزن و اندوه سراغ امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام آمد. حالا پیکر فاطمه‌سلام‌الله‌علیها را هم نمی‌بیند؛ کاملاً دست خالی و تنها و غریب شد. ▪️«فَأرْسَلَ دُموعَهُ عَلىٰ خَدَّيْهِ»: اشک‌های امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام بر گونه‌های حضرت جاری شد. ▪️«وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إلىٰ قَبْرِ رَسولِ اللهِ»: امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام به قبر پیغمبر‌اکرم‌صلّی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلّم رو کردند؛ ▪️«فَقالَ: السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسولَ اللهِ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ مِنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ»: سلام بر تو ای رسول خدا! سلام بر تو از دختر تو و از کسی که محبوب تو بود! ▪️«وَ قُرَّةِ عَيْنِكَ وَ زائِرَتِكَ»: سلام بر تو از نور دیدگان تو، و سلام بر تو از زائر قبر تو، فاطمه‌ی زهرا! ▪️ «وَ الْبائِتَةِ فِي الثَّرىٰ بِبَقِيعِكَ (بِالْبُقْعَتِكَ)»: و سلام بر تو از جانب آن بانویی که زیر قبّه‌ی تو اکنون در خاک خوابیده است! ▪️«الْمُخْتارِ اللهُ لَها سُرْعَةَ اللَّحاقِ بِكَ»: گوهر دردانه‌ای که خدا انتخاب کرد که او را خیلی زود به تو ملحق کند. ▪️«قَلَّ يا رَسولَ اللهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي»: ای رسول خدا! صبر منِ علی در فراغ به پایان رسید و دیگر تحمّل و صبر ندارم. امیرالمؤمنینی که کوه استوار صبر است، امیرالمؤمنینی که آن همه مصائب را متحمّل شدند و کمر خم نکردند، کوچک‌ترین اظهار ناتوانی و عجزی نکردند، امیرالمؤمنینی که کوه اقتدار است، امّا کنار مرقد مطهّر فاطمه‌ی زهرا‌سلام‌الله‌علیها اظهار عجز می‌کند. امیرالمؤمنینی که بعد از آن واقعه‌های عجیبِ دوران کودتای سقیفه فرمودند: «صَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي‏ الْحَلْقِ‏ شَجًى‏»: صبر کردم در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشتم، امیرالمؤمنینی که چنین صبری دارند، امّا کنار قبر فاطمه‌سلام‌الله‌علیها می‌گویند: «قَلَّ يا رَسولَ اللهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي» صبرِ منِ علی به پایان رسیده است. ▪️«وَ ضَعُفَ عَنْ سَيِّدَةِ النِّساءِ تَجَلُّدِي»: توان من در داغ این بانوی همه‌ی بانوان هستی به پایان رسید. ▪️«إلاّ أنَّ فِي التَّأسِّي لِي بِسُنَّتِكَ وَ الْحُزْنِ الَّذِي حَلَّ بِي لِفِراقِكَ مَوْضِعَ التَّعَزِّي»: فقط تنها چیزی که دارم که با آن خودم را آرام می‌کنم این است که به سنّت تو تأسّی می‌کنم و به حزنی که بعد از فراق تو یا رسول‌الله به من دست داد و آن را تحمّل کردم، مدد می‌جویم که بالاخره فردی بودم که در رحلت تو یا رسول‌الله تحمّل کردم و حال هم باید تحمّل کنم. تنها الگوی من برای تحمّل همین است. ▪️«وَ لَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحودِ قَبْرِكَ»: خودِ منِ علی توی رسول‌الله را در قبرت نهادم؛ ▪️«بَعْدَ أنْ فَاضَتْ نَفْسُكَ عَلىٰ صَدْرِي»: بعد از اینکه در حالی که سرت در سینه‌ی من بود، جان از پیکر تو خارج شد؛ ▪️«وَ غَمَّضْتُكَ بِيَدِي»: و منِ علی شما را با دست خودم در کفن پوشاندم؛ ▪️«وَ تَوَلَّيْتُ أمْرَكَ بِنَفْسِي»: و خودم شخصاً کار کفن و دفن شما را عهده‌دار شدم؛ فقط همین است که می‌تواند قرین غم باشد و به من بگوید که علی تو آنجا تحمّل کردی، اینجا هم تحمّل کن! ▪️«نَعَمْ وَ فِي كِتابِ اللهِ أنْعَمُ الْقَبولِ‏ «إنّا ِللهِ وَ إنّا إلَيْهِ راجِعونَ»‏: آری، بهترین و نیکوترین آموزه‌های مورد پذیرش در کتاب خداست و آن این است که همه‌ی ما از خداییم و به خدا باز می‌گردیم. ▪️«قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ»: یا رسول الله! امانتی که به من سپرده بودی، شبِ ازدواج، من و فاطمه را دست به دست دادی، به منِ علی گفتی را به عنوان یک ودیعه و امانت به تو می‌سپارم، یا رسول الله! آن امانت به شما برگردانده شد. امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام به رسول‌الله‌صلّی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلّم عرض نکردند یا رسول الله! امانتتان را به شما برگرداندم؛ عرضه داشتند یا رسول الله! امانت به شما برگردانده شد. من برنگرداندم؛ فاطمه را کشتند؛ به رساندند. ▪️«وَ اُخِذَتِ الرَّهِينَةُ»: آنچه در گرو بود، بازستانده شد؛ ▪️«وَ اخْتُلِسَتِ الزَّهْراءُ»: زهرا را از من ربودند و من را غارت کردند. ▪️«فَما أقْبَحَ الْخَضْراءَ وَ الْغَبْراءَ يا رَسولَ اللهِ»: بعد از شهادت زهرا، این جهان با آسمان و زمینش برای منِ چقدر زشت و نفرت‌انگیز شده است. ▪️«أمّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ»: غمِ منِ علی پایان نخواهد داشت؛ ▪️«وَ أمّا لَيْلِی فَمُسَهَّدٌ»: در این داغ و مصیبت، خواب به چشمان علی راه پیدا نخواهد کرد. ….. ◾️استاد مهدی طیب - ۹۲/۰۱/۲۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
(علیه السلام): ▪️كانَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ يَقُولُ لِأَصْحَابِهِ يَا بَنِي آدَمَ اهْرَبُوا مِنَ الدُّنْيَا إِلَى اللَّهِ وَ أَخْرِجُوا قُلُوبَكُمْ عَنْهَا فَإِنَّكُمْ لَا تَصْلُحُونَ لَهَا وَ لَا تَصْلُحُ لَكُمْ وَ لَا تَبْقَوْنَ فِيهَا وَ لَا تَبْقَى لَكُم‏... ▪️عیسی پسر مریم، پیوسته به یاران خود می‌گفت: ای فرزندان آدم! از دنیا به سوی خدا فرار کنید؛ و دل‌های خود را از آن بیرون ببرید؛ ▪️که نه دنیا شایسته شماست و نه شما شایسته آن هستید و نه در آن برجا می‌مانید و نه آن برایتان می‌ماند... ◾️(صدوق، «الأمالی»، ص۵۵۵)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حجیّت حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر مبنای عصمت◾️ ▪️ کاری به ندارد؛ حجیت و تمام بودن قول و اعتماد و صدق و یقین به وابسته است، نه به نبوت و نه به . و چون به معصومانه تکیه می کند؛ هر کس به بار یافت، سخن او حق است. آنچه که عصاره است، این است که انسان حق می گوید، نه باطل؛ صدق دارد و نه کذب، و حَسن دارد و نه قبیح؛ خواه آن معصوم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باشد، یا امام (علیه الصّلاه و علیه السّلام) باشد، یا نه پیغمبر باشد و نه امام مثل ، (صلوات الله و سلامه علیها)؛ این است. گاهی وجود مبارک (علیه السلام) در سخنانش به کار (سلام الله علیها) استدلال کرد که اینچنین کار کرد! الآن اگر یک صحیح و معتبری که و در کار خودشان می دانند از وجود مبارک کبری (سلام الله علیها) باشد، این کاملاً سند و سند و قرار می گیرد؛ چون بیان معصوم، فعل معصوم، تقریر معصوم حجت خداست؛ معصوم اشتباه نمی کند. ◾️برنامه تلویزیونی (قرآن و زمان) قم ؛ ۱۳۷۸، آیت الله جوادی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei