eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○حاج محمد اسماعيل دولابی○□ □قم خوب جایی است. من هیچوقت از قم سیر نشدم. همیشه وقتی از خارج میشوم، یک نگاهی به پشت سرم دارم. این سرزمین همه اش حرم است؛ سرزمین امن و امنیّت است. □مردم آن قانع هستند و آرامش دارند. من در قم تجّاری را ندیدم که خیلی مال داشته باشند و حریص باشند. همه ی اینها به خاطر زمین آن است. قُم حَرَمُنا اَهلَ البَیتِ: قم حرم ما اهل بیت است. □○مصباح_الهدی ص٤٦٧○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■قبر مطهر حضرت معصومه نائب مناب و جایگزین مرقد مطهر فاطمۀ زهرا سلام الله علیها است، لذا توصیه شده مشتاقان زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها به حرم نورانی حضرت معصومه بروند. ■وقتی وارد حرم می شوید چشمانتان را ببندید و به نیت حرم حضرت زهرا سلام الله علیها سلام به خود آن حضرت سلام دهید... «السّلام علیکِ یا فاطمة الزّهراء» ان شاالله خدا عنایت کند به برکت حضرت معصومه گوش دل ها باز شود و در حرم ببینیم که خود حضرت زهرا سلام الله علیها جواب سلام را می دهند. ■استاد مهدی طيب @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فردا اول ذی القعده است چون همیشه در دعاهاتون حقیر رو هم یادکنید یاعلی✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه 243 ، سوره بقره قسمت سوم2⃣ ● رد گفتار اين مفسر مترجم : (و مانند تمامى آياتى كه به اتفاق شيعه و سنى در فضائل امير المؤمنين و جايگاه آن جناب از قبيل ليلة المبيت و غدير خم و خيبر و نذر و صدقه انگشتر و تطهير و امثال آن نازل شده ، كه در هيچ يك از آنها نام آن جناب نيامده است ). و رابعا اينكه گفت : اگر آيه را حمل بر تمثيل نكنيم ارتباطش با آيات بعد از نظر معنا درست نمى شود صحيح نيست ، براى اينكه خواننده خوب مى داند كه وقتى همه مى دانيم آيات قرآن تكه تكه و به تدريج نازل شده ديگر احتياج نداريم كه با زحمت و با چسب هاى نچسب بين آنها ارتباط برقرار كنيم ، بله بعضى از آيات قرآن هست كه به يكديگر مربوطند، و ارتباطشان روشن است ، كه شأن كلام بليغ هم همين است . پس حق مطلب اين شد، كه ظاهر آيه مورد بحث مى رساند كه در مقام بيان يك سرگذشت است ، و اى كاش از اين مفسر مى پرسيديم اين چه بلاغتى است كه گوينده اى كلامى بگويد كه ظهور در قصه و واقعه اى دارد ولى منظور خود گوينده آن معناى ظاهرى نباشد، بلكه يك معناى خيالى و خالى از حقيقتى باشد كه به عنوان تمثيل در قالب يك قصه ريخته باشد؟. علاوه بر اينكه شيوه و روال قرآن كريم همواره بر اين است كه مثال را طورى بزند تا از غير مثال مشخص باشد، همچنان كه مى بينيم در موارد مثل تعبيرات زير را مى آورد: ((مثل الذين حملوا)) ((مثلهم كمثل الذى )) ((انما مثل الحيوة الدنيا)) و تعبيرات ديگرى نظير اينها، كه در همه آنها كلمه مثل را مى آورد، تا از قصه مشخص باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□ #ولادت با سعادت حضرت #معصومه سلام‌الله‌علیها و آغاز #دهه_کرامت مبارک باد!□ □○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □حضرت رضا و حضرت معصومه علیهماالسّلام با هم اتحاد و اتصال دارند، بلکه همه نور واحدند؛ لذا انسان به هرکدام که متوسل شود، از دیگری جواب می‌گیرد. □در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۷۳□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر□ □رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به عمويش فرمود فعلا برو او را داديم، فردا صبح او را نزد من آر. عباس مى گويد: صبح زود از هر كس ديگر او را نزد رسول خدا (ص) بردم، همينكه او را ديد فرمود: واى بر تو اى اباسفيان آيا هنوز آن نشده كه بفهمى جز الله نيست؟ عرضه داشت: پدر و مادرم فداى تو كه چقدر ، و چقدر كريم و رحيم و حليمى، به خدا قسم اگر مى دادم كه با خداى تعالى خداى ديگرى باشد، بايد آن خدا در جنگ و روز ياريم مى كرد. رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: واى بر تو اى اباسفيان آيا وقت آن نشده كه بفهمى من خداى تعالى هستم ؟ عرضه داشت: پدر و مادرم فدايت شود، در اين مساله هنوز در دلم است. مى گويد: به او گفتم واى بر تو شهادت بده به حق قبل از اينكه گردنت را بزنند. ابوسفيان شهادت داد.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر□ □در اين هنگام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: اى عباس و او را در دره نگه دار، تا لشكر خدا از روى او بگذرد، و او قدرت خداى تعالى را ، من او را نزديك كوه، نقطه دره نگه داشتم، لشكريان اسلام قبيله رد مى شدند و او مى پرسيد: اينها كيانند؟ و من پاسخ مى دادم، و مى گفتم مثلا اين قبيله است، اين است، اين فلان است، تا در آخر خود رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) در كتيبه از و عبور كرد، در حالى كه نفرات كتيبه آنچنان آهن شده بودند كه جز چشم از ايشان پيدا نبود، ابوسفيان پرسيد اينها كيانند: اى اباالفضل؟ گفتم اين رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است كه با مهاجرين و انصار در است. ابوسفيان گفت: اى اباالفضل برادرزاده ات عظيم شده، گفتم واى بر تو سلطنت و پادشاهى نيست. بلكه است، گفت: بله حالا كه چنين است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اول ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها●□ □●اعمالی که باعث ورود در است يکسان نيست؛ بعضی از عملهای خير باعث ميیشود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضی از اعمال خير سبب می‌شود که بهشت در اختيار اوقرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت، □●لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما (فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است، اگر کسی پيوند ولايی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می‌کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستی او پديد آيد و خود جزء اوليای الهی بشود، اگر کسی جزء اوليای خدا و «وليّ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.(۱) سلام الله علیها @mohamad_hosein_tabatabaei
■●امام صادق علیه السلام: قم حرم اهل بیت است●■ ■عنِ الصَّادِقِ علیه السلام : إِنَ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. ■امام صادق علیه السلام فرمودند : برای خداوند حرمی است و آن مکه است، برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است، برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است، برای ما اهل بیت حرمی است و آن شهر قم است که به زودی فرزندی از فرزندان من به نام فاطمه معصومه در آنجا دفن می شود، کسیکه او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود. ■●بحار الأنوار، ج۴۸، ص۳۱۷●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد فاطمی نيا●□ □نماز اول وقت اگر از خودت بجوشد، همه چيز در آن است؛ هيچ كار ديگر نميخواهد بكنی! اگر نماز اول وقت ازخود انسان منبعث شود، همه چيز در آن پيدا ميشود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□سال‌روز میلاد حضرت فاطمه معصومه علیها السّلام، نایب مَناب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به محضر آقا امام زمان ارواحنافداه و شیفتگان این بانوی نور و طهارت تبریک می‌گوییم.□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت معصومه سلام الله علیها شأن و جلالت فوق‌العاده‌ای دارند و تعظیم زیادی در طول تاریخ از جانب بزرگان شیعه شده است، که این منزلت و جایگاه والای زن مؤمنه و عارفه و صالحه را نشان می‌دهد که چقدر بلند است. □○اگر کسی بخواهد جایگاه زن را در اسلام ببیند، بیاید و نگاه کند که مراجع عظام تقلید با محاسن‌های سفید و عظمتی که دارند، افتخار می‌کنند که خادم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها باشند. □○حضرت آیت‌الله ‌العظمی مرعشی نجفی سِمَت خادمی افتخاری حرم حضرت معصومه علیها السّلام را داشتند و در تمام عمر هم تا وقتی که در قید حیات بودند و امکان حرکت داشتند، با آن سنّ بالا و کهولت، هر روز سحرها به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها می‌آمدند و نمی‌گذاشتند یک روز هم ترک شود. بزرگانی هم که امروز هستند، مراجع بزرگ، به همین شکل به محضر این بانوی بزرگوار عرض کوچکی و ادب می‌کنند. □○شأن و منزلت زن در جهان اسلام را اینجا می‌توان دید. البتّه منظور از زن، نه زن مطلق؛ بلکه زن پرورش یافته در مکتب قرآن و اهلبیت علیهم السّلام است .... □«استاد مهدی طیّب»□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□حضرت معصومه علیها السّلام دوستان برادرش حضرت رضا علیه السّلام را گرفت و طلبه و عالم کرد. حتّی از نجف هم طلاّب را به قم جذب کرد. هر وقت به قم میروید، قصدتان را فقط زیارت حضرت معصومه علیها السّلام قرار دهید و ابتدای ورود به قم به حرم مشرّف شوید و مقداری در حرم بنشینید و به حضرت عرض کنید آمدهام شما را ببینم. اگر کار دیگری هم دارید، آن را در حاشیهی زیارتتان قرار دهید و چیزی را بر زیارت مقدّم قرار ندهید. □هر کس فاطمهی معصومه علیها السّلام را زیارت کند، مثل این است که برادرش امام رضا علیه السّلام را زیارت کرده است. □○«مرحوم حاج اسماعیل دولابی» ص ۴۶۷○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■مگر اين عالم كم بهشت است ؟ تو در اين بهشت چه كار كرده ای ؟ همان خدايی كه آن را بهشت می آفريند، همان خدا، اين عالم را هم آفريده است ، قلم حق ، قلم كجی نيست قلم ، قلم راست است قلم حقيقت است قلم علم است قلم اسماء الله است همان قلمی كه می خواهد بهشت را بنويسد اين بهشت را هم نوشته است با اين بهشت چه كردی ؟ با زمينش آسمانش آفتابش و با موجودات ديگر ، چگونه به سر بردی كه حالا با واسطه قرار دادن اين همه اسماء الله می خواهی بار ديگر از همين نعمتها در نشئه ديگر هم به صورت ديگر استفاده كنی ■حيف است كه خودت را اين قدر پايين بياوری حيف است وقتی خداوند در جا به تو لبيك می گويد، چنين درخواستهايی داشته باشی ؟ حيف است كه نماز را آن طور تنزل بدهی خداوند می فرمايد خودمان و تمام عالم را در خدمت تو قرار می دهيم ودر پايان تو بگويی كه مي خواهم به بهشت بروم و به جهنم نروم ؟ ■جناب امير المؤمنين عليه السلام می فرمود: ■●استاد صمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه 243 ، سوره بقره قسمت چهارم بحث روايتى ● بحث روايتى (درباره شأن نزول آيه شريفه ) در احتجاج از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: خداى تعالى قومى را كه از ترس طاعون از خانه هاى خود و از وطن مانوس خود بيرون شدند، و فرار كردند همه آنها را كه عددى بى شمار داشتند بميراند، مدتى طولانى از اين ماجرا گذشت ، حتى استخوانشان پوسيد، و بند بند استخوانها از هم جدا شد، و خاك شدند، آنگاه خداى تعالى پيامبرى را به نام حزقيل مبعوث كرد و آن جناب در وقتى كه خدا هم مى خواست خلق خويش را زنده ببيند دعا كرد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 427 و بدنهاى متلاشى شده آنان جمع شده جانها به بدنها برگشت ، و برخاستند به همان هيأتى كه مرده بودند، يعنی حتی يك نفر از ايشان كم نشده بود، پس از آن مدتى طولانى زندگى كردند. مولف : اين معنا را كلينى و عياشى به نحو گسترده ترى روايت كرده اند و در آخر روايتشان آمده كه درباره همين قوم بود كه آيه شريفه : ((الم تر الى الذين خرجوا من ديارهم ...)) نازل شد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 428 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر□ □حركت اسلام بر سوى و مكه□ □ بن حزام و بن ورقاء نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آمدند، و را پذيرفته با آن جناب كردند، وقتى بيعت تمام شد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آن را پيشاپيش خود روانه به سوى كرد تا ايشان را به سوى دعوت كنند و بدارند هر كس بر كه مكه است داخل بشود است، و هر كس داخل خانه كه در مكه است بشود او نيز ايمن خواهد بود، و هر كس هم خانه خود را بروى خود و دست به نزند ايمن است.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei