eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
: □○ملا حسین قلی همدانی (قدس سره) می فرمودند که : □سالک باید که در شبانه روزی یک ساعت از میزان خواب طبی کم بکند ، میزان خواب طبی را هفت ساعت می فرمودند که بنابراین خواب سالک در شبانه روزی باید شش ساعت باشد ولی وقتش را به نحوی قرار بدهد که اواخر شب بیدار باشد، □چرا که می فرمودند کسانی که از مقامات دین به جایی رسیده اند ، همه شان از شب خیزها بوده اند ، از غیر آنها دیده نشده است. ۱۱۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
: ■●️خرمنها همان حقائق ملکوتيه هستند که آنها را نيمه شبها به انسان می‌دهند. در ابتدای راه انسان فقط نصف شب حقايق را می گيرد اما وقتی مقداری زحمت کشيد و در مسير انسانی به حرکت درآمد، روز و شب و ديگر ابعاد نظام عالم شکارگاه او می شود، ■●بدين ترتيب انسان شکارچی عالم می گردد و قوة عاقلة او دامِ شکارش می شود نه اينکه خود، شکارِ عالم شود. ●در ايـن لای و لـجنها و در ايـن ويرانه گلخنها ●شد از يـاد تو آن ريحـان و روح و بـاغ و گلشنها ■●بايد اهل سحر باشيم. به قول حضرت استاد: «الهی آنکه سحر ندارد از خود خبر ندارد» آری بی سحران بيخبرانند، هم از خود، هم از نظام هستی و هم از خدای عالم. ■●️عزيز من! امشب را سعی کن تا صبح بيدار باشی. تنهايی بسيار لذت دارد، به خصوص تنهايی در تاريکی را لذتی ديگر است. ■●تاريکی و تنهايی و سکوت، قيامت انسان را بر می انگيزانند و انسان به دردش می رسد. سحرگاهان در کوی حقيقت دلدارت بنشين و آنجا را محراب عبادت و نشيمن گاه خود قرار بده. تمام اجتماع را بايد فدای لذت سحر کنی. ■●سحرگاه بايد از «غير» دست کشی و به حقيقت نفس خويش بپردازی. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●انسان كامل قطب عالم امكان و قلب جهان خلقت●□ □●دومين دليل اعتقاد عارفان به وجود حضرت مهدی ارواحنافداه اين است كه قطب عالم امكان است. □●به تعبيری می توان گفت از ديدگاه عارفان تمامی عالم به يك انسان می ماند. چنانكه گفته اند؛ ( جهان انسان شد و انسان جهانی) درواقع عالم كبير و عالم صغير و به تعبير ديگر انسان كبير و انسان صغير همانند يكديگرند. هرآنچه در عالم خارج و آفاق وجود دارد يك جا در انسان جمع است و اين دو مطابق همند و همه مراتب وجود و عوالم، اعمّ از جبروت، ملكوت و ناسوت، در وجود انسان نمونه ای دارد. □●از اين رو عارفی كه تمام جهان خلقت را به منزله يك انسان می داند، انسان كامل را قلب اين پيكر انسانی گسترده می بيند. انسان كامل در كلّ جهان خلقت به منزله دل در وجود يك انسان است و همان طور كه دل كانون وجود انسان است، انسان كامل نيز قطب و كانون جهان آفرينش است؛ همان گونه كه انسان بدون قلب وجود ندارد، عالم بدون انسان كامل نيز قابل تصوّر نيست؛ و همان طور كه انسانی با چند دل وجود ندارد، در انسان كبير هم كه عالم خلقت است بيش از يك انسان كامل نمی تواند وجود داشته باشد. □●انسان كامل منحصر به فرد است و قلب عالم امكان يكی است. عالم دو قطب ندارد. حتّی زمانی كه چند تن از ائمّه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين در كنار يكديگر زندگی می كرده اند، در زمان واحد تنها يكی از ايشان می توانست قطب عالم امكان و قلب هستی باشد. امروز قلب عالم هستی وجود مقدّس حضرت مهدی اواحنافداه است. □● ، صفحه ٧٢ و ٧٣●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم بخش هشتم1⃣ فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالاً أَوْ رُكْبَاناً ... ● نماز
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم بخش هشتم2⃣ وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكمْ وَ يَذَرُونَ أَزْوَجاً وَصِيَّةً لاَزْوَجِهِم كلمه ((وصية )) در اينجا مفعول مطلقى است براى فعلى تقديرى ، و تقدير آيه ((ليواصوا وصية )) است ، و اينكه كلمه ((حول )) را با الف و لام تعريف كرده خالى از دلالت بر اين نيست كه آيه شريفه قبل از تشريع عده وفات يعنى چهار ماه و ده روز نازل شده چون زنان عرب جاهليت ، بعد از مرگ شوهران خود يك سال تمام در خانه مى نشستند، يعنى شوهر نمى كردند، و اين آيه شريفه سفارش مى كند به مردان كه براى همسران خود وصيتى كنند و مالى معين نمايند، كه بعد از مرگشان به ايشان بدهند، مالى كه كفاف مخارج يك سال ايشان را بدهد، بدون اينكه از خانه هاى خود اخراج شوند، چيزى كه هست از آنجائي كه اين تعیین مال ، حق زنان است و حق چيزيست كه هم مى توان آنرا استيفا كرد و هم از آن صرف نظر نمود، لذا مى فرمايد: اگر زنان شوهر مرده در اين مدت از خانه شوهر بيرون شدند، ديگر شما ورثه شوهر تقصيرى در ندادن آن مال نداريد، و يا اگر خواستند بطور شايسته شوهر كنند ديگر شما مسئول نيستيد، و اين نظير سفارشى است كه به اشخاص مشرف به مرگ كرده كه چيزى از مال خود را براى والدين و خويشاوندان وصيت كنند و فرمود: ((كتب عليكم اذا حضر احدكم الموت ان ترك خيرا الوصيه للوالدين و الاقربين بالمعروف حقا على المتقين )). و از آنچه گذشت اين معنا روشن گرديد كه آيه مورد بحث به وسيله آيه شريفه اى كه عده وفات را چهار ماه و ده روز معين كرده ، و نيز به آيه اى كه براى زنان داراى فرزند، هشت يك و براى زنان بى اولاد چهار يك مال شوهر را ارث معين مى كند، نسخ شده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 371 وَ لِلْمُطلَّقَتِ مَتَعُ بِالْمَعْرُوفِ حَقاًّ عَلى الْمُتَّقِينَ...)) اين آيه شريفه در باره تمام مطلقات است ، چيزى كه هست ، از اينكه حكم را وابسته به صفت تقوا كرده ، استفاده مى شود كه حكم وجوبى نيست ، بلكه استحبابى است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○شهادت اعضای بدن در روز قيامت؟!○□ □«یوْمَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یعْمَلُونَ» سوره نور ۴□ □(در آن روز زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنها به اعمالی که مرتکب می‌شدند گواهی می‌دهد!).□ □○علامه طباطبایى(ره) در تفسیر این آیه میفرماید: «شهادت اعضا، زمانى واقعیت دارد كه هر یك از اعضا در دنیا داراى شعور باشند و از عمل انسان آگاه باشند وگرنه هر گاه در قیامت خداوند به اعضاء شعور بدهد و یا در آن روز به آنها آگاهى و صوت بدهد كه شهادت نخواهد بود. □○زیرا شاهد باید به هنگام عمل، هم حاضر باشد و هم عالم باشد تا بتواند ماجرا را دریابد و براى روزى دیگر گواهى بدهد. بنابراین همه اعضاى ما در این عالم داراى یك نوع آگاهى و شعورند، گرچه نوع آن علم و شعور با علم و شعور ما فرق داشته باشد.» ، ج ۱۷، ص ٤٠٢ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●تزکیه نفس و حل مشکلات علمی :●□ □●علامه طباطبایی : با طهارت نفس و صفای باطن بسیاری از مجهولات و مشکلات علمی حل می شود. □●از بوعلی سینا نقل شده است که راجع به مساله ای چهل بار دقت کردم و نتوانستم بفهمم ولی وضو ساختم و دو رکعت نماز به جا آوردم و سپس آ ن مساله برایم روشن شد. □●در محضرعلامه طباطبایی ص ۳۷۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نباید کشور را به بازار محصولات غربی تبدیل کنیم (ره): □○ما نه چاهای نفت را می‌بندیم و نه درهای مملکت را به روی خود می‌بندیم و نه کشور را به بازار مصرف هرچه که غرب می‌سازد و می‌خواهد به ما تحمیل کند تبدیل می‌کنیم. □○ما از نفت استفاده خواهیم کرد ولی دلیلی ندارد که همیشه صادر کننده آن باشیم. ما چیزی را که نداریم و به آن نیاز داریم، از خارج می‌خریم ولی چرا خود تولیدکننده مایحتاج خود نباشیم، □○سیاست ما همیشه بر مبنای حفظ آزادی و استقلال و حفظ منافع مردم است که این اصل را هرگز فدای چیزی نمی‌کنیم. ره □○صحیفه امام، جلد ۴، صفحه ۳۶۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
⭕️دستور قضایی در خصوص مسدودسازی پیام رسان تلگرام صادر شد ⭕️بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد: تمامی ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتور‌های تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف هستند از تاریخ ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🔴یه توضیح کامل بدم درباره تلگرام، کہ توسط یکی از دوستان بہ ادمین اطلاع داده شده : 🔴از دیماه وزارت ارتباطات بعد از اینکہ مطلع شد تلگرام درحال ارائہ نسخہ ضدفیلتر هست و .... اومد یہ نرم افزار با هوش مصنوعی بہ اسم Black change طراحی کرد تا مقابل blockchain# تلگرام بایستہ 🔴۲۸فروردین تست نهایی این نرم افزار با موفقیت انجام شد. 🔴اما زمزمه هایی بود کہ روسیه در یک بخشی ناموفق بود که متخصصین وزارت ارتباطات در سفر ۳روزه خود بہ روسیه خلل های مربوطہ رو بررسی کردن و متوجہ شدن کہ این خلل ها در نرم افزار طراحی شده ایرانی، برطرف شده و لذا تلگرام بہ طور کامل مسدود خواهد شد و بہ هیچ عنوان قابل دور زدن نیست. 🔴لذا امروز [۹۷/۰۲/۱۳] حسب ارسال گزارش نهایی، دستور نهایی مسدود سازی تلگرام صادر شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
  :(۱) □○كسی كه گمان می‌برد فضيلت مطالعه از نماز شب برتر است، «و اين چيزی جز غرور و فريب نيست»  ، «بايد از اين مصيبت عظمی و فضيحت آشكار به خدا پناه برد، كه شيطان پليد اين گونه علما را فريب دهد كه اشتغال به مطالعه اين علوم رسمی كه برای اغلب آن نمی‌توان قصد شرعی كه به وجهی از وجوه صحيح باشد يافت، از استغفار در سحرگاهان و خلوت با خداوند عزيز غفار افضل بدانند... . □○علمی كه انسان را بر تهجد و شب‌زنده‌داری برنيانگيزد، علمی است كه نور و بهره و خيری در آن نيست... بايد دانست كه مؤمن در راه تحصيل علم، نماز شب را از مطالعه كارسازتر می‌بيند».   ○حافظا در كنج فقر و خلوت شب‌های تار ○تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور @mohamad_hosein_tabatabaei
■●شباهت‌های ارواحنا‌ فداه‌ با برخی - بخش اوّل●■(۱) : ■فِی الْقٰائِمِ مِنّٰا سُنَنٌ مِنْ سُنَنِ الْاَنْبِيٰاءِ؛ سُنَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ سُنَّة مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ اِبْرٰاهِيمَ وَ سُنَّة ٌمِنْ مُوسىٰ وَ سُنَّـﺔٌ مِنْ عِيسىٰ وَ سُنَّة ٌ مِنْ اَيُّوبَ وَ سُنَّة ٌ مِنْ مُحَمَّدٍ‌. فَاَمّٰا مِنْ آدَمَ وَ مِنْ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمُرِ وَ اَمّٰا مِنْ اِبْرٰاهِيمَ فَخَفٰاءُ الْوِلٰادَﺓِ وَ اعْتِزٰالُ النّٰاسِ وَ اَمّٰا مِنْ مُوسىٰ فَالْخَوْفُ وَ الْغَيْبة وَ اَمّٰا مِنْ عِيسىٰ فَاخْتِلٰافُ النّٰاسِ فِيهِ وَ اَمّٰا مِنْ اَيُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوىٰ وَ اَمّٰا مِنْ مُحَمَّدٍ‌ فَالْخُرُوجُ بِالسَّيْفِ ■در قائم ما اهل‌بيت‌‌‌ (علیهم السّلام) چند سنّت (خصوصیت) از خصایص پيغمبران است؛ يک سنّت از ابوالبشر علیه السّلام و يک سنّت از نبی علیه السّلام‌ و يک سنّت از خليل علیه السّلام‌ ‌و يک سنّت از كليم علیه السّلام ‌‌و يك سنّت از بن‌ مريم‌ علیهما السّلام و يك سنّت از ‌نبی علیه السّلام‌ ‌‌و يك سنّت از صلّی الله علیه و آله و سلّم؛‌‌‌‌ امّا شباهت او با آدم و نوح علیهما السّلام در طول عمر است؛‌‌ ■شباهت او با ابراهيم علیه السّلام در پنهان بودن ولادتش و دورى گزيدن وى از مردم است ‌و شباهت او با موسى علیه السّلام در ترس و غيبت از مردم است و شباهت او با عيسى علیه السّلام‌ ‌در اختلاف‌ نظرى است كه مردم درباره‌ی او دارند. خصوصيّت مشترک او با ايّوب علیه السّلام‌‌‌ فرج بعد از تحمّل شدّت و سختی است و امّا سنّت او از محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم قيام مسلّحانه (عليه ستمگران جهان) است.‌ .... @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش اول كَذَلِك يُبَينُ اللَّهُ لَكمْ ءَايَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ● معناى كلمه (عقل ) و بيان كلماتى كه در قرآن كريم درباره انواع ادركات انسانى آمده است )) كلمه ((عقل )) در لغت به معناى بستن و گره زدن است . و به همين مناسبت ادراكاتى هم كه انسان دارد و آنها را در دل پذيرفته و پيمان قلبى نسبت به آنها بسته ، عقل ناميده اند، و نيز مدركات آدمى را و آن قوه اى را كه در خود سراغ دارد و به وسيله آن خير و شر و حق و باطل را تشخيص مى دهد، عقل ناميده اند، و در مقابل اين عقل ، جنون و سفاهت و حماقت و جهل قرار دارد كه مجموع آنها كمبود نيروى عقل است ، و این كمبود به اعتبارى جنون ، و به اعتبارى ديگر سفاهت ، و به اعتبار سوم حماقت ، و به اعتبار چهارم جهل ناميده مى شود. كلماتى كه در قرآن كريم در باره انواع ادراكات انسانى آمده ، بسيار است و چه بسا تا بيست جور لفظ برسد، مانند ((ظن ))، ((حسبان ))، ((شعور))، ((ذكر))، ((عرفان ))،((فهم ))، ((فقه ))، ((درايت ))، ((يقين ))، ((فكر))، ((راى ))، ((زعم ))، ((حفظ))، ((حكمت ))، ((خبرت ))، ((شهادت ))، و ((عقل ))، كه كلماتى نظير ((فتوى )) و ((بصيرت )) نيز ملحق به آنها است و بد نيست در اينجا معناى اين كلمات را بدانيم ، لذا مى گوئيم : 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●مقامات عبودیت سه تا است: ، سپس که ظریفتر است و بعد که از هر دو دقیقتر است. □● یعنی انسان خداوند را در همۀ امور مربوط به خود، وکیل قرار دهد تا هر طور که می خواهد تصرّف کند. □● آنست که همۀ امور را به خداوند واگذار کند وخود را برکنار ببیند طوری که هیچ امری در اختیارش نیست. □●و یعنی در برابر ارادۀ خدا در امورش کاملاً سرسپرده باشد. □●«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۱۷ ص ۳۳۴ با اندکی تلخیص●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●شباهت‌های #حضرت_مهدی‌ ارواحنا‌ فداه‌ با برخی #انبيای_الهی - بخش اوّل●■(۱) #امام_سجّاد‌_علیه_السّل
■●شباهت‌های حضرت مهدی‌ ارواحنا‌ فداه‌ با برخی انبيای الهی - بخش اول●■(۲) ■در حديثی ديگر است که‌ امام صادق علیه السّلام فرمودند‌‌: ■اِنَّ فِی صٰاحِبِ هذَا الْاَمْرِ سُنَنٌ [سُنَناً] مِنَ الْاَنْبِيٰاءِ‌: سُنَّة ًمِنْ مُوسَى بْنِ عِمْرٰانَ وَ سُنَّة ًمِنْ عِيسىٰ وَ سُنَّة ً مِنْ يُوسُفَ وَ سُنَّة ًمِنْ مُحَمَّدٍ. فَاَمّٰا سُنَّتُهُ مِنْ مُوسَى بْنِ عِمْرٰانَ فَخٰائِفٌ يَتَرَقَّبُ وَ اَمّٰا سُنَّتُهُ مِنْ عِيسىٰ فَيُقٰالُ فِيهِ مٰا قِيلَ فِی عِيسىٰ وَ اَمّٰا سُنَّتُهُ مِنْ يُوسُفَ فَالسِّتْرُ يَجْعَلُ اللّٰهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْخَلْقِ حِجٰاباً يَرَوْنَهُ وَ لٰا يَعْرِفُونَهُ وَ اَمّٰا سُنَّتُهُ مِنْ مُحَمَّدٍ‌ فَيَهْتَدِی بِهُدٰاهُ وَ يَسِيرُ بِسِيرَتِهِ ■در صاحب اين امر (حضرت مهدی علیه السّلام) خصوصيّاتی (سنّت‌هایی) از انبياء وجود دارد؛ سنّتى از موسى‌ بن‌ عمران علیهما السّلام و سنّتى از عيسى علیه السّلام و سنّتى از يوسف علیه السّلام و سنّتى از محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم. امّا سنّت او از موسى‌ بن‌ عمران علیهما السّلام آن است كه ترسان و تحت تعقيب است. و سنّت او از عيسی علیه السّلام آن است كه در حقّ او همان می‌گويند كه در‌باره‌ی عيسى علیه السّلام گفتند ‌‌(كه او مرده است در‌حالی كه زنده بود‌‌)؛ و سنّت او از يوسف علیه السّلام پنهان بودن است. خداوند بين او و خلق حجابى قرار می‌دهد‌؛ به‌ گونه‌ای كه مردم او را می‌بينند؛ امّا نمی‌شناسند‌. (برادران یوسف او را دیدند؛ امّا نشناختند) و سنّت او از محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم آن است كه به همان راه و دین پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم مردم را هدایت می‌کند (دین تازه‌ای نمی‌آورد) و به سيره‌ و شیوه‌ی او حركت می‌كند‌.‌ .... @mohamad_hosein_tabatabaei
(۱) □خداوند تبارک و تعالی پس از آنکه با قلم اعلای خود عالم را نوشت عالم را بی قرار دید. بی قراری عالم از برای آدم بود □پس حق متعال به جهت اشتیاق ذات عالم، آدم را آفرید و پس از آفریدن آدم بود که آرامشی مطلق بین آدم و عالم پدید آمد. اگر بین آدم و عالم در تمامی مراتب وجودی عالم تطابق حاصل شود (فَرَوحٌ وَرَیحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِیمٍ) خواهد بود. □●شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#بی_قراری_عالم_و_آدم(۱) □خداوند تبارک و تعالی پس از آنکه با قلم اعلای خود عالم را نوشت عالم را بی ق
(۲) □اما اگر آدم تنزّل کرده و از مراتب وجودی اعلای عالم به مراتب مادون آن پایین بیاید آدم نیز در اضطراب قرار خواهد گرفت. همچنان که عالم نیز تا هنگام حصول تطابق بین عالم و آدم که از جانب آدم امکان پذیر است در ناآرامی و بی قراری خواهد بود. □چرا که واسطه ی بین حق و خلق، آدم است، چه اینکه واسطه ی بین باغبان و درخت، ثمره و میوه ی درخت است. زیرا تا میوه نباشد هرگز باغبان درخت را نمی کارد و آن را غرس نمی کند. □●شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#بی_قراری_عالم_و_آدم(۲) □اما اگر آدم تنزّل کرده و از مراتب وجودی اعلای عالم به مراتب مادون آن پایین
(۳) □و اما هرگز بین آدم و حق متعال واسطه ای نیست و لذا تنها چیزی که باعث آرمیدن انسان می شود ذات حق سبحانه و تعالی است. چرا که آدم فرعی است که حق سبحانه اصلِ آن است و هیچ فرعی تا به اصل خود نرسد آرام نمی شود. همچنان که عالم نیز فرع است منتهی عالم به طفیل وجود انسان به اصلش که ذات حق سبحانه و تعالی است ارتباط می یابد اما انسان بدون هیچ واسطه ای به طور مستقیم به حق سبحانه متصل است. □●شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حاج محمد اسماعيل دولابی:○□ □هر چند قرن یک بار زمین درد مخاض (درد زایمان) گرفته و بحرانهایی عالم را دربرمیگرفت و پس از آن، یک انسان برجسته از قبیل انبیا و اولیا پا به عرصهی ظهور مینهاد. □امروز هم جهان درد مخاض گرفته است. □○مصباح الهدی ص٤٦٤○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●دنیای امروز اصالت تصویر است (تصویر را اصل همه چیز قرار میدهد) تمام چیزها را در سینما و تلویزیون می بیند؛ اگر این ابزارهای تصویری نباشد، کتاب نمی خواند و شعورش در حد تصویر بسته شده است. حتی فیلسوف بزرگی مثل گرفتار تصویر شده و تا عالم خیال بیشتر نرفته است. □●عقل، خیال نیست. عقل، حس نیست. عقل، توهم نیست. عقل گوهری است بالا که همه اینها اداره می کند. درحدیث آمده «أوّلُ ما خَلَقَ الله ألعَقل» اولین موجود عقل بود. عقل به کلیات می پردازد. به عنوان مثال وقتی از انسان می گوید، از حقیقت انسان صحبت می کند و کاری به مصادیق (مثل سیاهی و سفیدی، جوانی و پیری، شرقی و غربی، عالم و جاهل و..) ندارد. @mohamad_hosein_tabatabaei