eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●نماز شب‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رمضان●■ ■مستحب است در هر يک از ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند: ■سوره «حمد» يک مرتبه ■سوره «يس» يک مرتبه ■سوره «تَبارَكَ المُلْک» يک مرتبه ■سوره «توحید» یک مرتبه ■در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت ■درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت ■از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعای در ایّام‌البیض ماه رمضان●□ □کفعمی در بلدالامین و مصباح نقل کرده است: □هر که در ایّام‌‌البیض ماه رمضان (روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) دعای مجیر را بخواند، گناهانش آمرزیده شود. اگر چه به عدد دانه‌های باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد. □اين دعا در بين دعاها از جايگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده و دعايى است كه جبرئيل براى آن حضرت هنگامى كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد. و خواندن آن براى شفای بيمار و اداى دين و بی نيازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□در حدیثی از جناب رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) نقل شده است که خداوند به دنیا ( نشئه ی طبیعت ) ام
□لذا با توجه به این حدیث ، برای اینکه انسان بتواند نسبت به موجودات نظام هستی ، دیده ی راست بین پیدا بکند ، باید از دنیا اعراض نماید . اما اعراض به معنای روی گردانی از کلمات وجودیِ نظام هستی و عدم تفکّر در آنها نیست بلکه برعکس ! اگر اصرار بر انجام برنامه ی تفکر شده است به این منظور است که به مقام شریف « حیرت » برسیم و فرمودند ثمره و میوه ی نظام خلقت این است که انسان به حیرت برسد .  □و لذا آقایان عرفا و مفسرین درباره ی خلقت حرف زده اند ، اما در مورد کیفیت خلقت نتوانستند حرف بزنند و مات و مبهوت اند ، چرا که خداوند کیفیت خلقت را که بر اساس علم انباشته است ، آنچنان سرّی نموده است که حتی پیغمبرش را هم امر فرمود که بفرماید « قُل رَبِّ زِدنِی فِیکَ تحَیُّراً » . حتی این چنین به عبد یاد می دهد تا با او چگونه حرف بزند و طلب کند.. (۲) □استاد صمدی آملی حفظه الله□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در سال اول پس از هجرت و به نقل دیگر روز شانزدهم ماه ربیع الاول روزی است که بنا به نقل اکرم بین مسلمان ها عقد اخوت برقرار کرد. □●این روز روز برادری و اخوت است. در این روز رسول خدا دو به دو مسلمان ها را با هم برادر قرار دادند، اما برای امیرالمومنین کسی را تعیین نکردند. حضرت امیر طوری دل شکسته با خود می گفتند چرا پیامبر برای من کسی را به برادری اختیار نمی کنند. بنا به نقل پیغمبر اکرم فرمودند «یا علی آیا دوست نمی داری تو برادر من باشی؟» و بعد امیرالمومنین را به عنوان برادر خویش اختیار کردند و بین خودشان و امیرالمومنین عقد اخوت جاری کردند. □●به هر حال یکی از ویژگی های اختصاصی از کمالات امیرالمومنین علیه السلام همین عقد اخوت است که پیامبر با ایشان برقرار کردند. □●دیگرانی که مدعی تقدم بر امیرالمومنین هستند همین یک مورد برایشان کفایت می کند که نشان بدهد آنها اصلا جایی برای مقایسه شدن با ندارند تا بخواهند بر امیرالمومنین مقدم قرار بگیرند. □●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ١٣٩٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○امیر بوذر و سلمان؛ به ذات حق ممسوس ○ولایتش به دل شیعه همچنان ناموس ○همانکه فَخر نموده بر او وَدودِ غفور ○همانکه بود به اَحمَد مُباشِر و مأنوس ○به گاه رزم به دشمن عطا کُنَد شمشیر ○کجاست صاحب اینسان کرامت مخصوص؟ ○ترازو است به اعمال هر بنی بشری ○تمیز میدهد قوم مؤمن و سالوس ○"و ذکره" ست شفاء و طبیب غیر وُ نیست ○حَقیر مَحضر او بوعلی و جالینوس ○چنان خدای که "لا تقنطو" کُنَد انشاء ○شقی ست آنکه زِ رَحمَت از او شود مأیوس ○به جز علی چه کسی زوح عصمت اللهیست ○که رأس باشد و فاطر بود بر آن مرئوس ○به غیر پور علی "مجتبی" چه کس باشد ○که همنشین شود از حُسن بهر هر مبروص ○چه کس به غیر "علی" آورد "حُسین"ی که ○به جاده های هدایت بود چنان فانوس ○"علی"ست باب همان "زینب" مجلله ای ○که کرد لال کلامش طنینِ ضربه کوس ○زِ ارث غیرت او پاره کرد "شاه وفا" ○امان نامه شِمر مُخَنَّثِ منحوس ○حلالزاده کسی شُد که داشت حُبّ وُرا ○و بُغض اوست فقط بر رُخ شقی محسوس ○مؤید است وی ار کعبه قبله گاه شده ○اجازه داده وی ار دِیر میزند ناقوس ○یلان کُلّ طوائف بَرَش فتاده به خاک ○چه عَمر و مرحب و حَتّی رُهام و کیکاووس ○همو که راه نداده تمام مدت عُمر ○به غیر خوردن نان جوین در قاموس ○همانکه صاحب ایوان طلاست؛ایوانی ○که انبیاء به تَقَدُّس زنند بر آن بوس ○به غیر "حیدر" کرار زاده گر مادر ○که بهر قاتل خود غرق خون خورَد افسوس ○خیال کس به دوعالم چنان نمیپنداشت ○که شیر بیشه خورد تیغِ تیزِ اختاپوس ○زِ بَعد ضربت وقت صلواة صبح تمام ○شُده برای "علی" گاهِ دیدن کابوس ○زِ فائزون شُدُ رو بَر حبیبه اش آورد ○دوبَحر گشت یکی و بَدَل به اقیانوس ○"علی" نه عَدل خُدا بین خون خود غلطید ○قسم به ذات خداوند قادرِ قُدّوس ○چقدر خاک دو عالم به سر شُد از این غم ○که نیست قادر بر این حساب بَطلَمیوس ○یتیم شُد همه اولاد خاک زین ماتم ○مسیح و گبر و یهود و موحدین و مجوس ○نه اینکه "اهل نجف" دم زند زِ او در حال ○عبید و عبد بوده زِ عَهدِ دقیانوس @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش پنجم ● عقل متعه در محلل شدن كافى نيست و در تهذيب از امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه در باره متعه سؤال شد كه آيا عقد متعه هم در محلل شدن كافى است يا حتما بايد عقد دائم باشد؟ فرمود: نه ، كافى نيست ، براى اينكه خداى تعالى در آيه شريفه ((فان طلقها فلا تحل له حتى تنكح زوجا غيره ، فان طلقها فلا جناح عليهما ان يتراجعا))، مى فرمايد اگر شوهر دوم كه در حقيقت محلل است او را طلاق داد آنگاه شوهر اول مى تواند با او ازدواج كند، و در متعه طلاق نيست . و نيز در همان كتاب از محمد بن مضارب روايت شده كه گفت : از حضرت رضا (عليه السلام ) پرسيد: آيا مرد خواجه هم محلل مى شود؟ فرمود: نه و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن ... و لاتمسكوهن ضرارا لتعتدوا...)) مى گويد: امام (عليه السلام ) فرمود وقتى طلاقش داد ديگر نمى تواند به او برگردد مگر آنكه آنچه را كه گرفته برگرداند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 385 و در كتاب فقيه از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: براى مرد شايسته نيست كه همسرش را طلاق بدهد و دوباره رجوع كند، در حالى كه احتياجى به او نداشته باشد، و آنگاه دوباره طلاقش دهد، چون اين ضررى است كه خداى عزوجل از آن نهى فرموده ، مگر اينكه در رجوعش بناى نگهدارى از او داشته باشد. و تفسير عياشى در ذيل جمله : ((ولا تتخذوا آيات الله هزوا...)) از عمرو بن جميع و او بدون ذكر سند از اميرالمؤمنين (عليه السلام ) روايت كرده كه در حديثى فرمود: و کسی كه از اين امت قرآن بخواند و داخل آتش دوزخ شود از آنهائى است كه آيات خدا رابه مسخره گرفته است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
با خانم نجمه طباطبایی فرزند علامه طباطبایی ره □ | نام علامه طباطبایی با نام المیزان گره خورده است. شما که از نــزدیک شاهد نگارش این تفسیر گرانقدر بوده اید، از برنامه کاری آن بزرگوار چه به یـاد دارید؟ □ | پدرم برنامه منظمی داشت. از صبح تا ظهر به درس و بحث می گذشت. ساعاتی از بعدازظهر هم برای درس از منزل بیرون می رفتند و شبها و صبحها به نوشتن مشغول بودند. برنامه ایشان در ماه مبارک رمضان جالب تر بود. □ایشان شبها نمی خوابیدند. عصرها به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیه) می رفتند و بعد در نماز جماعت حاضر می شدند. همیشه ایشان نماز مغرب و عشا را در مدرسه فیضیه در جماعت مرحوم آیت اللّه زنجانی و بعد مرحوم آیت ا… اراکی حاضر می شدند. در ماه مبارک رمضان پس از افطار و اندکی استراحت، تا سحر مشغول نوشتن بودند. □هر چند ساعت برای رفع خستگی یک استکان چای می نوشیدند. مادرم هم نمی خوابید و بچه ها هم بیدار بودند. در ماه مبارک رمضان شبها منزل ما صفایی داشت، می گفتند: شب آرامش دیگری دارم. یکی دو ساعت مانده به وقت سحر، مشغول نماز و عبادت می شدند. بعد دعای سحر را می خواندند و ما همه با ایشان تکرار می کردیم. بعد سحری میل می کردند. □ایشان مقید بودند که از طلوع فجر مطمئن شوند، لذا قدری نماز صبح را دیرتر می خواندند تا روشنی صبح آشکار شود. بعد هم تا طلوع آفتاب بر سجاده می نشستند و به تفکر یا ذکر و قدری هم با صدای بلند و زیبایی به قرائت قرآن می پرداختند تا آفتاب می آمد سر دیوار، بعد تا نزدیک ظهر می خوابیدند. | مجله بشارت شماره ۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی سلسله بیانات در مورد و علیهم‌السلام □ویژه ماه مبارک □○قرآن بالاترین کتابی است که در اختیار ماست، آیینه‌ای است که حقیقت خود را به ما نشان می‌دهد، به خلاف صفحه‌ی تلویزیون و یا آیینه‌های معمولی که تنها عکسِ اشیا را به ما نشان می‌دهند، نه حقیقت آنها را. □○منتهی برای دیدن حقیقت قرآن با قرآن و در قرآن، باید باطن ما کدورت و تیرگی، و چشم بصیرت ما آفت نداشته . باید هم چشم و عینکمان قوی، و هم مزاج روحی‌مان سالم باشد، تا بتوانیم از قرآن درست برداشت نماییم. □○در محضر بهجت، ج۳، ص۲۴۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ طَهِّرْنی فيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاَْقْذارِ، وَصَبِّرْنی فيهِ عَلی كآئِناتِ الاَْقْدارِ، وَوَفِّقْنی فيهِ لِلتُّقی وَصُحْبَةِ الاَْبْرارِ، بِعَوْنِكَ يا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَساكین. □خدایا مرا در این روز از پلیدی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر قضا و قَدَرَت صبر عطا کن، و به تقوی و همنشینی با نیکان موّفقم بدار، به یاری‌ات ‌ای نورِ دیده‌ی مسکینان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ طَهِّرْنی فيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاَْقْذارِ، وَصَب
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِے فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» در این دعا از خدا می‌خواهیم ما را از ڪثافات پاڪ ڪند. منظور از «ڪثافات»، چرڪ گناہ و معصیت است. □انسان اگر اهل معصیت باشد، بوے بدے بہ خود می‌گیرد و اگر مؤمن باشد، خوش‌بو خواهد بود. □«اویس قرن» هنگامے ڪہ بہ ملاقات پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمدہ بود، فضاے خانہ رسول‌اللہ(صلی الله علیه وآله) را معطر ڪردہ بود و فرداے آن روز ڪہ پیامبر(صلی اللا علیه وآله) بہ خانہ خویش باز گشت، فرمود: «إِنِّے لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیمَن»، یعنے پیامبر(صلی الله علیه وآله) رایحہ خوش اویس را استشمام ڪردہ بود. □در حال حاضر زمانہ بہ گونه‌اے است ڪہ طهارت واقعے نداریم و همہ چیز شبهه‌ناڪ است. در طول سال انواع غذاهاے حرام و شبهه‌ناڪ را خورده‌ایم و «ماہ رمضان» فرصتے براے شست‌وشوے باطنے است. تناول غذاهاے حلال در استجابت دعا تأثیرگذار است. □گناہ آدمے را ڪثیف می‌ڪند و دل را زنگار می‌گیرد. براے اینڪہ زنگار قلب را از بین ببریم باید سحرها قرآن بخوانیم. در روایت آمدہ است ڪہ قلب انسان زنگ می‌زند، همان‌طورے ڪہ آهن زنگ می‌زند، پس قلبتان را با استغفار و قرائت قرآن جلا بدهید. همچنین ڪمڪ ڪردن و دستگیرے از یتیمان هم زنگار دل را از بین می‌برد. □«وَصَبِّرْنِے فِیهِ عَلَے ڪَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ» از خدا می‌خواهیم ڪہ ما را در برابر قضا و قدر خویش راضے ڪند. بنابراین از خدا درخواست می‌ڪنیم ڪہ خدایا مرا بر تقدیر خودت صابر قرار بدہ! مراد از «ڪَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»، قضا و قدر حتمے الهے است. هر ڪس در لوح محفوظ قضا و قدرے دارد ڪہ نمی‌داند صلاح او در آن امر است. □«دل بی‌غم در این عالم نباشد اگر باشد بنی‌آدم نباشد» در این دنیا هر شخصے بہ میزان خود داراے غم و مشڪل است. □«وَوَفِّقْنِے فِیهِ لِلتُّقَی» در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم ڪہ ما را موفق بہ تقوے ڪند. تقوا بہ معنے این هست ڪہ اگر ڪسے از اعمال ما با خبر شود، طورے زندگے ڪردہ باشیم ڪہ ناراحت نشویم. ماہ مبارڪ رمضان فرصتے براے تمرین تقوا است. □«وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ» در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم ڪہ خدایا ما را با خوبان و ابرار همنشین ڪند. □«بعَوْنِڪَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاڪِین» خدایا بہ ڪمڪ و یارے خودت این چهار دعاے من را مستجاب ڪن، اے ڪسے ڪہ روشنے چشم فقرا هستے. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر دلی شکسته با دهن بسته و تن خسته باشد حداقل فضل که در آن حاصل می شود آن است که خدای عزوجل در آن مسکن می گزیند که خودش فرمود:  أنا عند المنکسرة قلوبهم. □●و همین یک فضل او کافی است که هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن است که فضل نهایی را بدست آورده است. □●استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●در بیوگرافی حضرت مولی بہ قلم مبارڪش در ڪلمہ ۲۲۷ هزار و یڪ ڪلمہ آمده است: ز مردم تا گران جانی بدیدم بہ القاءات سبّوحی رسیدم  هر آن زخمی ڪہ دیدم از زمانہ براے فیض حق بودے بهانہ ■●مردان الهی ز هر بازیچہ رمزے یابند و ز هر افسانہ حرفی می آموزند ڪہ عالم و آدم سراسر علم انباشتہ روے هم اند و آدم را در اسرار عالم رمزهاست. ■●شرح دفتر دل |جلد دوم علامه حسن زاده ی آملی شارح :استادصمدی آملی حفظه الله●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
(ره): □○وقتی قرار گذاشتیم که به اسلام خدمت کنیم، خدای تبارک و تعالی هم ما را تنها نمی گذارد و نمی گذارد گرفتار شویم. برای اینکه گرفتاری از خود انسان است، از خارج نیست. تا در داخل ملت یک پیدا نشود خارجی ها نمی توانند کاری انجام دهند. □○ صحیفه نور،جلد ۱۷،صفحه ۱۱۹ بیانات در دیدار با وزیر کشور و معاونین این وزارتخانه و استانداران سراسر کشور مورخ: ۱۳۶۱/۱۰/۰۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□اگر مربّیان و پیشتازان جوامع، نشانی حیات ما را به دست ما بدهند، هیچ انسانی احساس شکست در زندگی نخواهد کرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□به دلیل داشتن قدرت نیست که شخص فاسد می شود، بلکه این ترس از دست دادن قدرت است که او را به فساد می کشاند @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□سُبحَانَكَ يا اللَّهُ تَعالَيتَ يَا رَحمَانُ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ يَا مُجِير□ ○تا «کربلای» حضرت «ارباب» پر کشم ○بـا یک سلام لحظهٔ «افطار» «یا مُجِیر» □صَلی اللهُ علیکَ یا اباعبدالله□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●این ماه، است؛ ماه تجلّیِ حقیقتِ حق در قلب سالکانی است که ماه رجب را به تخلیه و ماه شعبان را به تحلیه پرداخته‌اند. □●این ماه، ماهِ دیدار خداست و لذا داریم: «لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ» برای روزه‌دار دو شادمانی است؛ «فَرْحَةٌ عِنْدَ اِفْطارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» روزه‌دار یک شادمانی در هنگام دارد که خدای متعال به او توفیق داده است که وظیفه‌ی بندگی خود را به پایان برساند؛ امّا شادمانیِ دوّمش «عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ» هنگام دیدار و ملاقات پروردگارش است. □●پس روزه‌ی ماه مبارک رمضان، انسان را به لقاء پروردگار، به دیدار خدای متعال نائل می‌کند. □●امیدواریم خدای متعال در این ماه چنین روزه‌یی را نصیب ما بفرماید. توفیق دهد که به میوه‌های شیرین و ارزشمندی که درختِ ماه مبارک رمضان در قلوبِ مؤمنین به ثمر می‌رساند، دست پیدا کنیم و از آنها بهره‌مند شویم؛ به برکتِ صلوات بر محمّد و آل محمّد. □●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٩ تير ٩١●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بیغرض تماشا میکند، دل نمیبندد، نه قصد مالکیت میکند و نه در دعواها دخالت میکند، اعتراض ندارد، نگاه میکند و عبور میکند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است. □اهل‌‌الله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا میگردند و تماشا میکنند. چون ذینفع نیستند، بیغرض تماشا میکنند، قشنگ تماشا میکنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح میشوی. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ □○تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○قامت ایوب از صبر حسن خم می شود ○صلح او با غربت و تدبیر توأم می شود ○روز محشر خود گواه محکم این مدعاست ○مذهب شیعه، همانا درک صلح مجتباست @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش ششم ● دو روايت در شأن نزول آيه ((فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن ). و در صحيح بخارى در ذيل آيه : ((و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن ...)) آمده كه خواهر معقل بن يسار از شوهرش طلاق گرفت ، و شوهرش در عده وى رجوع نكرد، تا از عده در آمد، بعدا خواستگاريش كرد، ولى معقل نمى پذيرفت پس اين آيه در موردش نازل گرديد: ((فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن )). مولف : در تفسير الدر المنثور اين حديث را از او و از عده اى از صاحبان صحاح از قبيل نسائى و ابن ماجه و ترمذى و ابى داود و غير ايشان نقل كرده است . و نيز در تفسير الدر المنثور، از سدى روايت آمده كه گفت : آيه نامبرده در شان جابر بن عبدالله انصارى نازل شده ، او دختر عمويى داشت كه شوهرش طلاقش داد، و با اينكه عده اش تمام شده بود مى خواست رجوع كند جابر جلوگيرى مى كرد و مى گفت تو دختر عموى ما را طلاق داده اى دوباره مى خواهى با او ازدواج كنى ؟ و خود آن زن علاقمند به شوهرش بود، اين آيه نازل شد كه چرا از ازدواج زنان جلوگيرى مى كنيد. مولف : برادر و پسر عمو بنابر مذهب ائمه اهل بيت ، ولايتى نسبت به خواهر و دختر عمو ندارند، بنابراين اگر مسلم بگيريم كه يكى از دو روايت بالا درست است ، و آيه درباره منع معقل و يا جابر نازل شده ، قهرا بايد بگوئيم نهى در آن نه در مقام تحديد كردن ولايت است ، و نه جعل حكمى وضعى ، بلكه فقط مى خواهد ارشاد كند به اينكه مانع شدن از اينكه زن و شوهرى دوباره به هم برگردند عمل زشتى است ، و يا اگر در مقام بيان حكم تكليفى باشد مى خواهد كراهت و يا حرمت تكليفى اين عمل را برساند حال اين عمل چه از ناحيه برادر و يا پسر عمو باشد، و چه از ناحيه بيگانه . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 386 مترجم : در فقه شيعه و سنى اين مسئله مورد است كه آيا برادر ولايتى نسبت به ازدواج خواهر دارد يا خير، ابو حنيفه و شافعى در يك قولش و نيز مالك قائل به ولايت شده اند، و شيعه قائل به اين است كه ولايت ندارد، چون دليلى بر آن نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● از آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □ |چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می‌شوم که راه‌ها به رویم بسته می‌شود؛ از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری می‌کنم، راه مساعدی گشوده نمی‌شود؟ □ | بسمه‌تعالی، زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «». هیچ‌چیز شما را منصرف نکند، غیر از ضروریات و واجبات؛ تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم [استغفر الله را] بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید. واللّه‌العالم. @mohamad_hosein_tabatabaei