□●نکاتی از بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی●□
□روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه است که تا روز عرفه ادامه پیدا میکند. خدای متعال چنین چهل شبی را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت.
○وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیلَة○
□۱- در این چهل روز هر روز صبح، دعای عهد، یعنی دعای «اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ ...» را بخواند.
□۲- هر روز چهل مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید.
«سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُلله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله، وَالله اَکبَرُ»
□۳- بعد از گرفتن وضو «آیهالکرسی» بخواند، برای اهل قبور هم این آیه را بخواند و یا خواندن آن را بعد از نمازهای صبح، ترک نکند.
□۴- گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است، مانند:
○ذکر «یا باقِی» روزی ۱۱۳ بار
○ذکر «یارَبُّ یا الله» روزی ۲۰۴ بار
○ذکر «یا صَمَدُ» روزی ۱۳۴ بار
○ذکر «یا عَلِیُّ» روزی ۱۱۰ بار
○ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَه» روزی ۴۰ بار بعد از نماز صبح .....
□استاد مهدی طیّب□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
○بسمه تعالی○
○السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ
○السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
○السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
□حضرت معصومه سلام الله علیها حائز مقام #عصمت و #ولایت_کلیه_الهیه بوده است لذا چون کفوی نداشته ازدواج نکرد چه نشئه ظاهر عنوان باطن است. آن حضرت مظهر #نفس_کل است. در هر دوره ای صاحبان #عقل_کل را در صورت نساء مظهری باید باشد تا از مجرای نفس نفیس او جلوات عقل کل در مراتب مادون تا عالم شهادت ربوبیت شود لذا حضرت معصومه سلام الله علیها نفس کل برای دو امام معصوم بوده است و شاید این آن دو شأنی است که در زیارت بدان اشاره شده است؛ «فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ.»
□شدت قرب آن حضرت به مقام لیلةالقدری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سبب شده است که هم زیارت قبر منور ایشان جلوه اتمّ زیارت قبر حضرت زهرا سلام الله علیها در این عالم باشد و هم در زیارت و عرض سلام فقره «السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ» تقدم به فقره «السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ» پیدا کند.
□از شئون حیرت انگیز دیگر آن حضرت، #شفاعت اهل بهشت است؛ «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ.» شفاعت، سریان روح کامل در ناقص و استکمال نفس اوست که به تعلق تکمیلی مافوق به مادون صورت میگیرد. لذا آن جناب مظهر اسم الرحیم حق متعال است که بدان اسم، مؤمنین را ارتقاء وجودی میدهد؛ «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» (فاطر/۱۰). #کلمه_طیب ، روح مؤمن است و #عمل_صالح ، علم و معارف حقه الهیه میباشد لذا در سن کمتر از ده سالگی به نیابت از پدر سوالات شیعیان را پاسخ میدادند بطوریکه امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما بارها فرمودند «فِداها أَبُوها.»
□ریشه عصمت در #علم است و درجه طهارت هرکس از رجائس به قدر اتصال او به حقیقت عقل کل و بلکه مافوق آن میباشد «وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ» (یونس/۱۰۰). سعه علم او، مظهریت عقل کل و بلکه بالاتر از آن است لذا امام صادق علیه السلام در شأن آن نایب مناب حضرت زهرا اعنی حضرت معصومه فرمود: «تَدخُلُ بِشِفاعَتها شیعَتي الجَنَّة بِأجمَعهم». شیعه مضاف به نفس امام شده و بِأجمَعهم تاکید بر مطلق شیعیان دارد اعنی روح ولوی و فاطمی آن حضرت احاطه تام به ارواح همه شیعیان من الازل الی الابد دارد که داخل در شیعیان همه ابدال و اوتاد و...حضور دارند. نمیبینی چطور به برکت مرقد منور او علمایی بزرگ در عالم تشیع ظهور کردهاند؟!
□احاطه روح آن جناب به جمیع ارواح شیعیان مولا امیرالمؤمنین که انبیاء و رسولان منجمله جناب ابراهیم خلیل داخل در آن میباشند به سبب شدت قرب به مقام امامت علی الاطلاق اهلبیت علیهم السلام است بطوریکه محل مرقد آن حضرت حرم اهلبیت معرفی شده چون نور اهل بیت از وجود مبارک او که نفس کل است جلوه کرده است لذا زائر در زیارتش ائمه اطهار علیهم السلام را به خطاب حاضر زیارت میکند.
□«مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّهُ». بدان که بهشت را مراتب است و آن حضرت اصل بهشت است و زائر به قدر معرفتش به آن بانوی بزرگوار وارد بهشت میشود، إقرأ وَإرقَ، چه او قرآن است و قرآن را درجات است و به قاری قرآن گفته میشود که درجات جنت به عدد آیات قرآن است بخوان و بالا برو. پس در زیارت این قرآن ناطق زائر به قدر معرفتش خود بهشت میشود. در «فَلَهُ الْجَنَّهُ» تدبر شود که این لام، لام مالکیت حقیقی است اعنی بقدر معرفت برای او بهشت است و معرفت بهشت آفرین میشود.
الحمد لله رب العالمین
شنبه ۲۳ تیرماه
شب میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش دوم ● بحث در اين سوره از طبيعت امتها است پس اين سوره همانطور
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم
بخش سوم
● فساد گفته مفسرى ديگر
و نيز از بيان ما فساد گفتار آن مفسر ديگر روشن مى شود كه گفته است زينت دادن دو جور است ، يكى پسنديده و ديگرى ناپسند، اعمال هم دو جورند، يكى نيك و ديگرى زشت ، و از مسأله تزيين تنها تزيين اعمال نيك ، كار خدا است ، و بقيه كار شيطان است .
براى اينكه هر چند اين حرف به وجهى درست است ، و ليكن به طور كلى صحيح نيست ، وجه صحيحش در خصوص نسبت مستقيم است ، كه از آن به كلمه ((بالفعل )) و امثال آن تعبير مى كنيم ، و مى گوئيم خداى تعالى به طور مستقيم و بالفعل تنها عمل جميل و پسنديده مى كند، و به آن امر مى نمايد، و هرگز امر به زشتى و فحشا نمى كند، و اما به طور غير مستقيم و بواسطه كه از آن به كلمه ((اذن )) و امثال آن تعبير مى كنيم ، تمامى كارها (چه خوب و چه بد) مستند به او است ، چون اگر نباشد ربوبيت و خالقيت و مالكيت او نسبت به كل جهان تمام نمى شود و نيز نمى شود على الاطلاق او را بى شريك دانست ، (براى اينكه بنابراين فرض ، تنها در كارهاى نيك ، بى شريك است ، نه به طور مطلق )، در حالى كه قرآن كريم پر است از آياتى كه همه چيز را به خدا نسبت داده ، از آن جمله مى فرمايد: ((يضل من يشاء)) يعنى به دست خود او و به كيفر نافرمانى هايش ).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 156
و نيز مى فرمايد: ((ازاغ اللّه قلوبهم )) يعنى وقتى عمل راواژگونه كردند، خداوند هم دلهايشان را واژگونه مى كند).
و نيز مى فرمايد: ((اللّه يستهزء بهم ، و يمدهم فى طغيانهم )).
و نيز مى فرمايد: ((امرنا مترفيها ففسقوا)). و آياتى ديگر از اين قبيل .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□احترام این ماه(ذالقعده)□
□این ماه اولین ماه از ماههای حرام است که جنگ با کفار در آن ماهها حرام می باشد. و انسان از این مطلب حکم جنگیدن و مخالفت با خدا را می فهمد. بنابراین، ای نفس بکوش در این ماهها دل و بدنت را بیشتر از سایر ماهها حفظ نموده، کاری بر خلاف احکام الهی انجام نداده و حتی از بلایا و مصیبتهایی که ناشی از قضای اوست راضی باشی. چون این، ماه حرامی است که احترام آن، بخاطر این که خدای متعال جنگیدن با کفار را در آن ممنوع نموده، بیش از سایر ماه هاست.
□بنابراین باید با طاعت از خدا و بالا بردن رضایت خود از او احترام این ماه را حفظ نمایی. زیرا خداوند بسیار شکرگزار بوده و با رضایت خود از تو، از رضایت تو از او، تشکر می نماید. و اگر از شرافت رضایت او اطلاع داشتی، در راه بدست آوردن آن از بذل جان هم دریغ نمی کردی.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سه_چهله_ی_مهم_نزد_اهل_سلوک○□
□اهل سلوک قائل به سه چهلّهی مهم در طول سال هستند. دو چهلّه ی آن پیدرپی است و از اوّل ماه #رجب شروع میشود و تا آستانهی بیستویکم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا میکند. شصت روز آن، دو ماه رجب و #شعبان است؛ بهعلاوهی بیست روز ماه مبارک رمضان که جمعاً هشتاد روز میشود؛ که دو چهلّه ی پیوسته است. کسی که از این دو چهلّه به خوبی بهره ببرد، برای درک و دستیابی به لیلةالقدر مستعد میشود. لیلةالقدر آفاقی یک بحث است و لیلةالقدر انفسی که مهمتر است، بحث دیگری است.
□چهلّهی دیگر که جدای از آنهاست، از اوّل #ماه_ذيقعده شروع میشود و تا #روز_عرفه ادامه دارد. به این چهلّه، چهلّهی کلیمیّه یا موسویّه نیز میگویند؛ زیرا خدایمتعال چنین چهل روزی را با موسیبنعمران علیه السلام قرار خلوت گذاشت.
□○استاد مهدی طيب ۹۲/۰۶/۱۴
#چهله_نشینی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○توبه ای منقول از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و فضیلت توبه و استغفار○□
□برای بدست آوردن طاعت خدا در این ماه قبل از هر چیز از تمام مسائلی که قبلا گرفتار آن بودی توبه کن، توبه ای صادقانه.
از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که در روز #یکشنبه ماه ذی القعده فرمود: مردم کدامیک از شما می خواهید توبه کنید؟ راوی می گوید: گفتیم: رسول خدا همه ما می خواهیم توبه کنیم. حضرت فرمودند: غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید. در هر رکعت یک بار «فاتحة الکتاب»، سه بار«قل هو اللّه احد»و یک بار «معوذتین» (قل اعوذ برب الناس وقل اعوذ برب الفلق)بخوانید.
آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پایان«لا حول و لا قوّة إلا باللّه»
بگویید. سپس بگویید:«یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت»
(ای عزیز ای بخشاینده گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش که جز تو کسی گناهان را نمی بخشد).
□آنگاه فرمود: بنده ای از امت من چنین عملی را انجام نمی دهد، مگر این که از آسمان به او ندا می رسد: بنده خدا عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت بخشیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا می کند: ای بنده مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادی دیگری صدا می زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می نمایند. فرشته دیگری ندا می کند: ای بنده با ایمان از دنیا می روی.
دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانی خواهد شد. منادی دیگری صدا می زند: پدر و مادرت راضی می شوند، گرچه خشمگین باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهی بود. جبرئیل ندا می کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می دهم که با تو خوش رفتار بوده، بخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و بنرمی روح را از بدنت خارج نماید.
□گفتیم:
رسول خدا اگر کسی در زمان دیگری چنین بگوید چطور؟ فرمودند:
چیزهایی را که گفتم برای او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت».
امام باقر علیه السّلام فرمودند: «خداوند از توبه بنده خود بیش از شخصی که در شب دراز و بسیار تاریک مرکب سواری و آذوقه خود را گم کرده و سپس پیدا کند، خوشحال می شود».
□و نیز از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است که «به شخصی که در حضور حضرت گفت: استغفر اللّه، فرمودند: مادرت به عزایت بنشیند. می دانی #استغفار چیست؟ استغفار درجه بلند مرتبگان بوده و #شش_شرط_دارد: #اول - پشیمانی از گذشته.
#دوم - تصمیم بگیری که هیچگاه آن را انجام ندهی.
#سوم - این که حقوق تمام مخلوقات را ادا کرده تا جایی که خداوند را سبکبار دیدار نمایی.
#چهارم - تمام واجباتی را که ضایع کرده ای جبران نمایی.
#پنجم - گوشتی را که از مال حرام روئیده با اندوه ذوب کرده تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت جدیدی بوجود آید.
#ششم - رنج فرمانبرداری را به جسم بچشانی، همانگونه که شیرینی گناه را به آن چشانیده ای. و در این هنگام بگو:
استغفر اللّه».
□شرح حقیقت توبه و چیزهایی را که باید از آن توبه کرد در جای خود آمده، و اینجا همین مقدار بیان کافی است.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز فوقالعادۀ یکشنبۀ ماه ذیالقعده○□
□هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر□
□این نماز برای یکشنبۀ اوّل ماه ذیالقعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یکشنبههای ماه ذیالقعده و در طول سال توصیه میشود.
□از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملكالموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
□نحوۀ خواندن نماز یکشنبه ماه ذیالقعده□
□ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد.
□این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند:
○سوره «حمد» ۱ مرتبه
○سوره «توحید» ۳ مرتبه
○سوره «فَلَق» ۱ مرتبه
○سوره «ناس» ۱ مرتبه
□بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید:
□«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
□بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید:
□«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
#سپس_این_دعا_را_بخواند:
□«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ»
□ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد.
#چند_نکتۀ_مهم :
□نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است□
□۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند میشود و نیّت دو رکعت بعد را میکند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت میشود.
□۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام میشود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد میخواند و سلام میدهد.
□خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی میگیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد.
□نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید.
□این نماز آثار و برکات فوقالعادهای دارد؛ که قبلاً عرض کردهام. وقتی به آن صحبتها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر میشود.
□استاد مهدی طیّب□
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس)○□
□یکشنبه ذیقعده، همواره مورد توجه سالکان راه خدا بوده است؛ چراکه در این روز، نمازی مخصوص وارد شده است که بنا بر روایت نبوی، هر بندهای از این امت، آن را بهجا آورد، به او خطاب شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد» و حتی دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند؛ البته میتوان این عمل را در یکشنبه دیگر ماهها نیز بهجا آورد.
□○اقبالالاعمال، ج٢، ص١٢○□
□○نحوه خواندن نماز یکشنبه ذیقعده○□
□غسل کنید و وضو بگیرید و ۴ رکعت نماز (۲ تا دو رکعتی) بجا آورید،
در هر رکعت ۱ بار «فاتحة الکتاب»،۳ بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین(فلق و ناس) را ۱ بار بخوانید، سپس(بعد از رکعت چهارم) ۷۰ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید،
▫️ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه و آله و سلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی که بر امّتهای گذشته نازل میشد، در این امّت نازل نمیشود.
□امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه میکند، در حالی که استغفار همراه اوست
#یاعلی
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بسمه تعالی شأنه□
❗️□نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده اکسیر اعظم است، مداومت بر آن در طول سال و حتی در غیر ماه ذی القعده سنت و شیوه اهل سلوک و اولیاء الهی بوده و آثار و برکات عجیب و شگفت انگیزی از آن نقل کرده اند.
□در کیفیت انجام آن اختلافاتی وارد شده، برخی قائلاند نماز بصورت چهار رکعت پیوسته بهم خوانده شود چون در متن روایت معصوم فرموده چهار رکعت نماز گذارد... و تبیین نکرده که مراد از آن دو نماز دو رکعتی است. برخی دیگر فرموده اند نماز مستحبی چهار رکعتی نداریم و نماز نافله دو رکعتی است. اخیرا هم دیدم یکی از اهالی معرفت نظرش بر این است که دو نماز دو رکعتی خوانده شود منتها ذکر استغفار و لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم و آن دعای یک خطی بعد هر نماز دو رکعتی گفته شود. در برخی نقل ها ذکر یا عزیز یاغفار....هفت مرتبه( مطابق نظر عارف بزرگ مرحوم شیخ محمد بهاری) آمده اما مشهور همان یک مرتبه است.
□نظر حقیر آن است که به جهت اهمیت این عمل و از باب محروم نشدن از اثرات تکوینی فوق العاده آن و آنگونه که در نفس الامر است هر کدام از این روش ها را حتی المقدور در وقتی بجا بیاورد اولی است هر چند عمل به قول مشهور بیشتر قریب به ذهن است. در هرحال همهی این سه نقل از متن روایت استنباط میشود و نمیتوان با قاطعیت یکی را رد و دیگری را قبول کرد.
□غسل و وضوی بعد از آن، شرط نماز است. اعمال عبادی را اسراری فرا طور عقل است که تا انسان به آن مقام صیرورت پیدا نکند، آن حقایق را درک نمیکند لذا تبعیت از دستورات تشریعی و عبادی معصوم مبتنی بر تعبد صرف باید باشد هر چند راه غور در اسرار آن برای احدی مسدود نیست.
#ح_م
◾️راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عجل الله)؛ نه دعای همیشگی و لقلقهی زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.
◾️آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جرعه_وصال◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ظاهر شب، زمانی است که خورشید غروب میكند و آسمان و فضای عالم تاریک میشود و این تاریکی تا طلوع فجر ادامه مییابد. این ظاهر لیل است؛ امّا لیل، باطنی هم دارد.
▪️خدای متعال با حضرت موسي علیه السلام سی روز وعده نگذاشت؛ سی شب وعده گذاشت. این موضوع نشان میدهد که وعدهگاه ملاقات با خدای متعال، شب است و کسانی که میخواهند به دیدار خدا بروند؛ باید شب به سراغ خدا بروند.
▪️شب خیز، که عاشقان به شب راز کنند
▪️گِردِ بَر و بام دوست پرواز کنند
▪️هر در که به هر کجاست، شب بَر بَندند
▪️اِلاّ در دوست را، که شب باز کنند
◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۳۰ شهریور ۹۱◾️
#ماه_ذیالقعده
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در این بخش به مهمترین آنها اشاره مىشود. امّا پیش از طرح آنها، تأکید بر دو نکته را لازم مىدانیم.
▪️نخست اینکه سالک قبل از پرداختن به دستورالعملهاى سلوکى باید در زمینهى اعتقادات دینى، به مطالعهى کتب اعتقادى و درسآموزى در محضر عالمان دین بپردازد تا به درکى صحیح و عمیق از عقاید شیعى دست یابد و از جنبهى عقیدتى به ثبات و استحکام لازم نایل شود.
▪️دوم اینکه سالک اگر در زمینهى احکام فقهى مجتهد نیست، به حکم پروردگار، باید در انجام احکام شریعت، به فتواى مجتهد اعلم و اصلح مراجعه و اتّکا کند و براساس آن عمل نماید. اعمال و عباداتى که بدون اتّکا به فتواى مجتهد انجام شود مورد قبول خداوند نیست. شرط ورود به عرصهى طریقت براى نیل به حقیقت، عمل به شریعت طبق موازین الهى است. در نتیجه، کسى که واجد این شرط نیست، مىبایست ابتدا این شرط را فراهم آورد؛ آنگاه درصدد گام نهادن در مسیر عرفان برآید.
▪️اکنون به اختصار به ذکر آنچه انجامش براى سالک لازم و کارساز است مىپردازیم:
▪️۱- ابراز محبّت و رفتار محبّتآمیز نسبت به خداى متعال و پیامبر اکرم و اهلبیت علیهم السلام و به تبع ایشان، نسبت به سادات و مؤمنان، بهخصوص عارفان، عالمان و اتقیاء.
ادامه دارد ....
◾️شراب طهور - استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در ای
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عصر خویش. شخص چنانچه بزرگانى از این دست را مىشناسد، در حدّى که مایهى آزار و اذیّت آنان نباشد، هفتهاى را بدون اینکه ساعاتى در حضور آنان باشد، نگذراند.
▪️۳- مطالعهى کتابهایى که در مورد زندگى، احوال، رفتار و سخنان اولیا نوشته شده است و نیز مطالعهى کتبى که خود آن بزرگان نگاشتهاند و آثارى از نور وجودیشان در آنها موجود است و به خوانندهى آنها منتقل مىشود.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش سوم ● فساد گفته مفسرى ديگر و نيز از بيان ما فساد گفتار آن
آیات18-10 آل عمران ، قسمت سوم
بخش چهارم
● منشاء اشتباه اين مفسران ، غفلت از وجود ارتباط بين تمام اجزاى اين عالم مى باشد.
و اين مفسرين اشتباهشان تنها از اين جا ناشى شده كه در مسأله روابط اشيا و آثار و افعال آنها آنطور كه بايد بحث نكرده اند، در نتيجه خيال كرده اند هر يك از امور كه در اين عالم پديد مى آيد امرى مستقل الوجود از ديگران است ، و ذاتش هيچ ارتباطى به موجودات پيرامونش ، و يا به مجموع موجودات عالم ندارد، نه به آن دسته كه قبل از او بودند، و نه به آنها كه بعد از او خواهند آمد.
نتيجه اين اشتباه اين شده كه هر حادثه را كه در حقيقت نتيجه اسباب و علل ، و مقتضاى اثرى است كه خداى تعالى به آنها داده ، تنها به علت و فاعل مافوق او نسبت دهند، و بگويند فلان عمل كار فلان علت ، و آن ديگر كار آن علت است ، و هيچ ارتباطى بين اين اعمال نيست ، و هيچ رابطه اى بين اثر اين علت با ساير علل نيست و ساير علل هيچ نقش و سهمى در پديد آمدن و بقاى آن ندارند. و خلاصه هر حادثه اى پديد آمده ، سبب خودش مى باشد، اگر ستارگانى در گردشند، و درياهائى در موجند، و كشتى هائى بر آبها در حركتند، و اگر زمينى هست كه موجوداتى را بر دوش خود گرفته ، و اگر گياهانى مى رويند، و حيواناتى مى جنبند، و انسانهائى زندگى مى كنند، و تلاش مى كنند نه رابطه اى روحى و معنوى بين آنها هست ، و نه وحدتى جسمى از ماده و قوه در بين آنها وجود دارد.
و معلوم است چنين پندارى مستلزم يك پندار ديگر است ، و آن اين است ، كه نظير همين بى ارتباطى و جدائى را بين عناوين اعمال و صور افعال يعنى صورت خوب و بد خيال كنند، و چنين پندارند كه خوب و بد و شقاوت و سعادت ، و هدايت ، و ضلالت ، و اطاعت و معصيت ، و احسان و اضرار، و عدل و ظلم ، و امثال اين عناوين هيچ ارتباطى بهم ندارند، و تحقق و وجودشان به هم پيوسته نيست .
و غفلت كرده اند از اينكه اين عالم ، با همه اعيان موجودات و انواع مخلوقات كه در آن است ، تمامى اجزايش به هم مرتبط است ، جزئى از همين عالم است كه مبدل به جزئى ديگر
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 157
مى شود، روزى انسان است و روزى ديگر گياه ، و روزى ديگر خاك بى جان است ، روزى در حال جمع است ، و روزى در حال تفريق ، روزى زنده است و روزى ديگر مرده ، آن روز كه زنده است زندگى او عينا مرگ موجوداتى ديگر است ، روزى نو است و روزى كهنه اما آن روز كه نو است تازگى او عينا فساد اجزائى كهنه و قديم است .
همچنين حوادثى كه پديد مى آيد مانند حلقه هاى زنجير به هم پيوسته است ، هر فرضى كه درباره يك حادثه بكنى در اوضاع حوادث مقارن آن اثر مى گذارد، و حتى در قديم ترين حوادث مفروض جهان مؤثر است ، عينا مانند يك سلسله زنجيرى كه اگر يك حلقه آنرا به طرف خود بكشى تمام حلقه ها را به طرف خود كشيده اى ، در حالى كه هزاران حلقه است ، و تو يكى را كشيده اى ، پس كمترين تغيير و دگرگونى كه در يك ذره از ذرات اين عالم فرض كنى ، باعث مى شود سراسر عالم وضعى ديگر به خود بگيرد، هر چند كه ما آن را نبينيم و احساس نكنيم .
پس صرف نداشتن علم دليل بر نبودن نيست ، اين قاعده اى است كه از قديم الايام زير بناى بحث هاى علمى بوده ، و امروز هم علوم طبيعى و رياضى آن را به طور كامل روشن ساخته است .
قرآن كريم قرنها قبل از اينكه ما نخست كتب فلسفه و طبيعى و رياضى ديگران را بخوانيم ، و سپس خودمان مستقلا در آنها بحث كنيم آن را با بهترين بيان خاطرنشان ساخته ، مى فرمايد نظام جارى در سراسر عالم بهم پيوسته و متصل است ، بين نظام جارى در آسمانها و نظام جارى در زمين ارتباط هست ، و هر يك به سود ديگرى جريان دارد، و همه در تحقق دادن به غرض خلقت دست در دست هم دارند، و قدر الهى در همه آنها نافذ است ، و همه را به سوى معاد سوق مى دهد، كه ((ان الى ربك المنتهى )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روزه در ماههای حرام
▪️ماه ذیالقعده آغاز ماههاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذیالقعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست.
▪️روايت شده هر كه در يكى از ماههاى حرام سه روز پی در پى كه پنجشنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود.
▪️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.
◾️مفاتیحالجنان
#مراقبات_ماه_ذیالقعده◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عص
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۴- حضور مستمرّ و منظّم و بهرهمندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خود.
▪️جلسات عرفانى و معنوى اصیل و صحیح و مربّیانى که تربیت مشتاقان تعالى معنوى را در آن جلسات بر عهده دارند، به دو لحاظ متفاوتند.
▪️یکى از نظر سبک. برخى جلسات و مربّیان معنوى بیشتر بر خوف و ادب ورزیدن در پیشگاه حضرت حق و بر ریاضت، مجاهدت و سلوک تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به مناجاتیان معروفند.
▪️برخى دیگر بیشتر بر رجا، محبّت و صمیمیّت با خدا و خوبان خدا و بر نقش جذبه در تعالى عرفانى تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به خراباتیان مشهورند.
▪️هر یک از این دو سبک جلسات نیز داراى سطوح مختلفى است. برخى براى مبتدیان، بعضى براى متوسّطان و برخى دیگر براى منتهیان مناسبند. به بیان دیگر از نظر سطح، برخى ابتدایى، بعضى متوسّط و برخى دیگر عالیند.
▪️بر این اساس، سالک الى الله باید از جلسهاى استفاده کند که هم از نظر سبک با روحیّاتش سازگارتر باشد و هم از نظر سطح با او تناسب داشته باشد.
▪️بهترین معیار براى تشخیص مناسب بودن جلسه با شخص، تأثیرى است که بر او مىگذارد. لذا پس از چند نوبت حضور در جلسهاى، اگر شخص احساس کرد با خدا آشناتر و نسبت به خداوند متوجّهتر، نزدیکتر، صمیمىتر، مؤدّبتر، مطیعتر و باتقواتر شده است، مىتواند مطمئن باشد جلسهى مزبور براى او مناسب است و شرکت منظّم در آن را مغتنم شمارد.
▪️در غیر این صورت، از ادامهى حضور در آن مجلس خوددارى کند و این بدان معنا نیست که الزامآ جلسهى مزبور مجلس خوبى نیست، بلکه ممکن است بسیار خوب و عالى هم باشد، ولى چه از نظر سبک و چه از نظر سطح، با خصوصیّات روحى او تناسب نداشته باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۴- حضور مستمرّ و منظّم و بهرهمندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خ
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۵- انتخاب یک رفیق راه هم روحیّه و هم سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک را طى کنند.
▪️داشتن چنین رفیق راهى، طىّ طریق را بسیار آسان، مسیر سلوک را بسیار کوتاه و احتمال سستى یا بیراهه رفتن را بسیار کم مىکند.
▪️اهمّیّت این نکته بدان حدّ است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مىفرمایند :
اَلرَّفیقُ ثُمَّ الطَّریقُ
ابتدا رفیق راهى برگزیدن، پس آنگاه در طریقت گام نهادن.
▪️حضرت عیسى علیه السّلام در پاسخ یارانشان که از ایشان پرسیدند با که همنشینى کنیم، فرمودند :
مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُهُ وَ یَزیدُ فى عِلمِکُم مَنطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُم اِلَى الآخِرَةِ عَمَلُهُ
با آن کس که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش بر دانایى شما بیفزاید و عملش شما را به آخرت راغب سازد.
▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام مىفرمایند:
قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم
قرین و همنشین اهل نیکى باش تا از آنها شوى.
▪️همهى این سخنان تأکیدى است بر تأثیر شگفتآور مجالست و معاشرت، بهویژه هنگامى که محبّت، صمیمیّت و یگانگى در بین باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالک بعد از سیر در ملکوت و اصلاح ملکوت خود، به مُلک بر میگردد و آنجا خلیفه میشود. مُلک کمال انسان است.
▪️کمال این است که روی زمین درست بنشینی. وَ هُوَ الّذی جَعَلَکُم خَلائِفَ الاَرضِ: و خداست که شما را خلیفههای زمین قرار داد. اگر روی زمین درست بنشینی، به بهشت راهت میدهند.
▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
#مسیر_سلوک_الی_الله
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در اول اصول کافی حدیثی است: سه چیز را خداوند به آدم ابوالبشر عرضه کرد. عقل، ایمان و حیاء
▪️به او گفته شد که یکی از این سه چیز را انتخاب کن. حضرت آدم، عقل را برگزید. بعد به ایمان و حیاء خطاب آمد که پس شما بروید، چون آدم انتخابش را کرد. ایمان و حیاء گفتند که ما جایی هستیم که عقل هست و نمیتوانیم از عقل جدا شویم.
☑️دکتر ابراهیمی دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش چهارم ● منشاء اشتباه اين مفسران ، غفلت از وجود ارتباط بين تمام ا
آیات 18-18 آل عمران ، قسمت سوم
بخش پنجم
● در اين عالم نه فقط اعيان خارجى ، بلكه اوصاف و افعال نيز با هم مرتبط و وابسته هستند
اين ارتباط تنها در اعيان موجودات و حوادث جارى در آنها برقرار نيست ، بلكه اوصاف افعال و عناوين اعمال هم با يكديگر مرتبطند مانند ارتباطى كه امور متناقض با هم دارند.
آرى اگر فرض شود يكى از دو نقيض ، وجود نداشته باشد امر طرف ديگر درست نمى شود، همچنان كه اين معنا را در مسأله صنع و ايجاد به چشم احساس مى كنيم ، مى بينيم كه پديد آمدن و تكون يك موجود، مستلزم فساد موجود ديگر است ، تا سابقى نباشد، لاحقى نمى آيد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 158
در اعمال هم تا يكى از دو طرف مقابل نباشد طرف ديگر تحقق نمى يابد، وقتى اين طرف آثار مطلوب خود را در اجتماع طبيعى انسان بروز مى دهد، كه طرف ديگرى مقابل خود داشته باشد، و همچنين در اجتماع الهى انسان كه همان دين حق باشد، تا باطلى نباشد حق جلوه اى ندارد، اگر اطاعت خدا مثلا خوبست و حسن دارد، براى اين است كه معصيت بد است ، و اگر كار نيك باعث ثواب است ، براى اين است كه كار بد باعث عقوبت است ، و اگر ثواب و پاداش براى ثوابكار لذت بخش است ، براى اين است كه عقاب برايش دردآور است ، و اگر به طور كلى لذت ، محبوب است ، براى اين است كه درد مبغوض و مايه بدبختى است ، و سعادت عبارت است از حالت و وضعى كه وجود موجود براى رسيدن به آن وضع ، خلق شده ، و شقاوت عبارت است از حالت و وضعى كه موجود به آن حالت پشت كرده و رو به حالت قبلى مى گذارد، و اگر اين حر كت (از شقاوت به سعادت ) در وجود موجود نبود وجود موجود باطل مى شد.
پس اطاعت ، و سپس حسنه ، و در مرحله سوم ثواب ، و در مرحله چهارم در لذت ، و در مرحله آخر سعادت ، درست در مقابل معصيت و بدى ، و سپس عقوبت ، و در مرحله چهارم درد و آنگاه
شقاوت قرار دارد، و هر يك از اين نامبرده ها، وقتى ظهور و جلوه پيدا مى كند كه طرف مقابلش دچار خفا شده باشد و وقتى زنده مى شود كه طرف مقابلش مرده باشد، همچنان كه مى بينيم هركس مردم را به دسته اول دعوت مى كند، از دسته دوم برحذر مى دارد، و زنهار مى دهد، و اصلا غير از اين ممكن نيست ، همچنان كه اگر كسى مردم را به لذائذ مادى فرا بخواند، دعوتش را با بدگوئى از خلاف آن انجام مى دهد، و غير از اين ممكن نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▪️خدا کند یقین برای انسان روزی شود!... چه قدر خوب است انسان از ناحیۀ امر روزی، راحت باشد؛ زیرا همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غمّ روزی مبتلا است، شب و روز کار میکند، و پیوسته غصّۀ روزی را میخورد!
☑️در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۵- انتخاب یک رفیق راه هم روحیّه و هم سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزشها و حقایق معنوى ناباورانه و با تردید برخورد مىکنند، مقامات عرفانى و کمالات روحانى را افسانه مىپندارند و صرف وقت و توان در جهت آن را اتلاف عمر مىشمارند. مجالست با این گروه بر عزم و اراده و طلب سالک تأثیر منفى مىگذارد.
▪️۷- پرهیز از مجالست و معاشرت با اهل گناه، غفلت و دنیاطلبى. همنشینى و مراوده با کسانى که بىپروا مرتکب معاصى مىشوند، قبح گناه را در نظر سالک مىریزد و دوستى و معاشرت با اهل غفلت و دنیاطلبى، سالک را نیز به غفلت مبتلا مىسازد، محبّت و حرص دنیا را در وجودش ایجاد و تقویت مىنماید و اهتمام او را بر حرکت در خط ورع و تقوا و معنویّت، سست مىکند.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزشها و حقایق معنوى ناباوران
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۸- سالک باید ورودىهاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویشهاى درونیش اصلاح شود.
▪️یعنى باید چشم، گوش و دیگر حواس و اعضایى که اطلاعات را به درون او راه مىدهند و دهان را که مجراى ورود نوشیدنىها و خوراکىها به وجود اوست، از پلیدى و حرام حفظ کند تا دل پاک شود و افکار و نیّات پاک و زیبا در آن بروید و در حال خواب نیز رؤیاهاى معنوى و متعالى دیده شود.
▪️خوردن یک لقمه، شنیدن یا خواندن یک جمله، دیدن یک صحنه و ... مىتواند محرومیّتهاى عظیم را براى سالک در پى آورد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۶
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️برشی از کلاس «ماجرای فکر فلسفی» دکتر دینانی
▪️شنیدن بسیار خوب است اما برای #فکر کردن نه از این #گوش گرفتن و از گوش دیگر رد دادن. نه در #تراکم زیاد شنیدهها گرفتار بودن.
آب از جویبار عبور میکند و کف جوی حاصل –میوه- نمیدهد؛ اما آبی که وارد مزرعه میشود، محصولات فراوان میدهد.
▪️دلیل اینکه جویبار محصول نمیدهد این است که آب را عبور میدهد و از آن #فرصت استفاده ندارد. حالا گوشهای ما امروزه چه حالتی دارد؟ مثل جویبار فقط عبور میدهد و فرصت استفاده و فکر کردن درباره شنیدهها را ندارد.
▪️باید فکر کرد و مجال #تفکر همیشه باید باقی باشد
#فلسفه #دکتر_دینانی
#کلاس_فلسفه
#معرفت
@mohamad_hosein_tabatabaei