⚫️ وقتی در شهر این روزها دوباره مقدس مآبان، دلخوش به شورشان هستند و باز به هیجانات مذهبی تهی از تکالیف اجتماعی خود میپردازند، باید دوباره بازخوانی کرد واقعیت حضور عالمانه و روشنگرانه اجتماعی حضرت فاطمه زهرا در جامعه خوابزدهاش را.
راستی چرا بجز فاطمیه خبری از عمل به اسلام اجتماعی فاطمی نیست!
برپا کنید پرچمهای بزرگ سیاه عزایتان را، تا بگویند چه تقدسی و چه شوری... نه درد دین، نه درد مردم و نه انسانیت و برپایی عدالت... سراپا شور! " ...در مدینه پیچید که دختر پیامبر میخواهد با مردم سخن بگوید... مردم در مسجد پیامبر و اطراف آن گرد آمدند... فاطمه در میان زنان مؤمن و محترم آل هاشم وارد مسجد شد، فاطمه مانند پیامبر گام بر میداشت و هنگامی که به سخن گفتن آغاز کرد، گویی صدای پیامبر به گوش مردم میرسید... اگرچه فاطمه نتوانست علی را دوباره تا ستیغ بلند غدیر برآورد، لیکن توانست علی را از قبرِ ساختهٔ سیاست سفیانی و بیزانسی بیرون آورد و در معبر تاریخ قرار دهد...
فاطمه چه گفت؟ قرآن، علی، عدالت، انسان.
🆔 @mohamadrezahakimi
طالقانی بزرگ، روی زمين نشست مردم را ببيند...
وقتی روی زمين نشستی مردم را میبينی...
وگرنه به آنان نگاه میكنی!!!
✍️ #محمد_رضا_حکیمی
🆔 @mohamadrezahakimi
◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی با یکی از مقامات سیاسی دولت
🔴 یکی از مقامات ارشد دولت، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفتوگو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمیدانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برجهای سربه فلک کشیده، عدهای در بیغولهها شربت سینه را با آب میآمیزند و نان در آن ترید میکنند و به عنوان وعده غذایی میخورند. کارنامه امیرالمومنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دستکم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم میخورند درحالی که خود حضرت نان جو میخورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد.
🗯 به نقل از احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران و اکنون قائم مقام مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی است)
🆔 @mohamadrezahakimi
▪️انتشار نخستین بار | دست نوشتهای از استاد حکیمی
🔴 در یک انقلاب اسلامی، که مبنای قرآنی دارد، باید سه طاغوت ساقط شود. طاغوت سیاسی(فرعون)، طاغوت اقتصادی(قارون) و طاغوت فرهنگی(هامان) و اگر به حذف یک طاغوت(سیاسی) بسنده شد، اهداف انقلاب تحقق نخواهد یافت. بلکه اگر کار به دست طاغوتان اقتصادی(قارونها) افتاد، عکس مقصود، رخ خواهد نمود...
🆔 @mohamadrezahakimi
🔺برای نام و نان نزیست!
🗯 به برخی جوانان که ممکن است حکیمی را نشناخته یکی از نمایندگان شرایط موجود بدانند، میگویم که اگر تنها عدالت پیگیر حکیمی را جدی گرفته و محقق میکردند، شرایط ما، این نبود. چشم باز کنید و ببینید تاریخ این کشور پر است از عالمانی آلوده و ریاکار که با فضل فروشی و بیعملی نان زرنگی خورده، به ریش خلق خندیده، کنج عافیت خریده و آبروی حکمت و دانش بردهاند. با رفتن حکیمی از خود بپرسید کو خواجهای که دلش با زبان یکیست؟!
▪️رضا بهشتی معز، استاد سابق دانشگاه تهران، محقق و عضو انجمن فلسفه فرانسه
🆔 @mohamadrezahakimi
✍️ فرازی از نوشته استاد فقید، مرحوم محمدرضا حکیمی رحمه الله:
🔺علامه سید ابوالحسن حافظیان (ره) به سال 1351، هجری (قمری) به هندوستان مسافرت نمود، و تا ده سال و شش ماه به ایران مراجعت نکرد. سیاحت کاملی از هر گوشه و کنار هند نمود. از مرتاضین مخصوص هند، در شهرهای مخصوص مرتاضین (هردوار و….) در کنار دریای گنگا (گنگ)، که دریای مقدّس هندوهاست دیدن کرد. در هَردوار، در آب گنگا غسل کرد، در بتخانه – پشت به بت و رو به قبله – نماز خواند و بعد از نماز به صدای بلند و لحن عربی، قرآن قرائت کرد. مرتاضین زیادی استماع کرده و متأثر شدند...
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 انقلاب چیست و انقلابی کیست؟
این دو سوال، بسیار بسیار، اهمیت دارد، بلکه برای یک انقلاب دارای اهمیتی حیاتی است که به پیشرفت یا افول انقلاب برای هر کشوری و ملتی که انقلاب کردهاند، مربوط و منجر میشود. زیرا اگر جامعه انقلابی، پاسخ این دو سوال را نداند، چه بسا غیرانقلاب و انقلابی، و حتی ضدانقلاب و ضدانقلابی را، به نام انقلاب و انقلابی معرفی کنند و جا بزنند... و معلوم است که این خود، فاجعهای بزرگ است به بزرگی خود انقلاب، و در حکم افول و سقوط انقلاب، و حتی بازگشت وضعیت انقلابی به وضعیت ضدانقلابی خواهد بود. هو المجرب المشهود!!
✍️ علامه محمدرضا حکیمی
🆔 @mohamadrezahakimi
👤نظر علامه محمدرضا حکیمی در مورد حاج آقا حسین قنبری (دکتر نباتی):
🔴 علامه حافظیان، هفتهای دو روز (یکشنبه و چهارشنبه ) در خانه مینشست و درِ خانه را باز میکرد، و هر کسی با هر شرایطی میآمد و نزد ایشان مینشست و سخن دل خویش و مشکل زندگی خود -یا فرزندان و بستگان خود- را با ایشان در میان مینهاد. و آقا پس از شنیدنِ متواضعانهی دردِ دردمند، و مشکلِ گرفتار به چاره ی آنها میپرداخت و بدون طمع و چشم داشت، ادعیهی لازم برای هر امر را -که خود تهیه میکرد، ان هم با کمال صحت و ظرافت- در اختیار مردم قرار میداد. چه بسیار کسان از آن دعاها و دستورها بهرهمند گشتند و نتیجه گرفتند و مشکل آنان، -یا صد در صد یا در حدی قابل قبول- برطرف گردید.
⚫️ آقای حافظیان در مورد آن چه که میدانست و میتوانست (که «توانا بود هر که دانا بود») و علوم و اسراری که از استادان بزرگ آموخته بود و دعاها و ختمها و نسخههایی که اجازاتی درباره آنها داشت و ریاضات ِآنها را کشیده بود ( و برخی بسیار مهم بود ) ،به طور نوعی مضایقهای نداشت و اگر کسانی طالب و اهل و مستعد و عامل یافت میشدند میگفت و میآموخت. از همین رو کسانی از ایشان چیزهایی گرفتند و بهرههایی بردند.
🔻لیکن در میان شاگردان و تربیت یافتگان مرحوم آقای حافظیان کسی که بیشتر توفیق یافت و بهره برد، جناب آقای حاج آقا حسین قنبری است. چنانکه مرحوم آقای حافظیان در داخل نسخهای از کتاب لوح محفوظ، که به ایشان هدیه کرده است مرقوم داشتهاند:
سالهاست به دستور اینجانب که از بزرگان خود داشته به ریاضات و عملیات موفق بودهاند و بحمدالله و المنه گوی سبقت از معاصرین خود ربودهاند، و از پروردگار نتایج کاملی گرفتهاند؛ لهذا در این زمان به خدمت خلق -که بعد از فرایض افضل عبادات است- مشغول شدهاند جزا الله خیر الجزا...
🔻آقای قنبری در سال هزار و سیصد و سی و یک در مشهد مقدس با آقای حافظیان آشنا میشود و به خدمت ایشان میرسد و تقاضای راهنمایی و تعلیم میکند. آقا ایشان را میپذیرند و به تعلیم و تربیت وی میپردازند تا پس از دوازده سال کوشش و بعد از طی مراحلی به دستور خود آقا به پاسخگویی مردم و رفع مشکلات مراجعان اقدام میکند.
عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/joinchat/656146647Cb607d69822
🗯 خاطرهای از استاد حکیمی در مورد دکتر علی شریعتی
📍«...در هنگام تحصیل در پاریس، برای مدتی کوتاه به ایران آمد. در آن سفر کوتاه، میان من و او گفتگویی شد، که مایلم با نقل آن، نکتهای را یادآور شوم.
من میدانستم که شریعتی، با آن شور و نبوغ و کنجکاوی، با بسیاری از متفکران و انقلابیون و پیروان مکتبهای دیگر تعامل داشته و مطالبی جدید را فراگرفته و آفاتی دیگر را دیده است. از این رو دوست داشتم، بدانم که به چه نتیجهای رسیده است و چه نسخهای برای نجات مردم و کشور خود دارد.
بحثی را آغاز کردم در این باره که راه نجات جامعهی ایران چیست؟!
و او سخنی گفت که هرگز فراموش نمیکنم:
«ما تا هنگامی که #علی و #فاطمه را داریم، به هیچ مکتبی و ایسمی نیاز نداریم؛ اما باید علی و فاطمه را به مردم بشناسانیم».
📗 کتاب «شعلهی بیقرار»
عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/joinchat/656146647Cb607d69822
⁉️ پرسش از علامه حکیمی
▪️دستورالعملی از اساتید خود به خاطر دارید؟
◽️حاج شیخ مجتبی قزوینی به "قلب سازی" توجه بسیار داشت. اشخاصی الآن بدنسازی میکنند و بدن را از فُرم شُل و وِل و بیقوارهاش بر میگردانند به یک فرم پیچیده و محکم و عضلانی و زیبا. همین کار را با قلب هم باید کرد. قلب را اگر ولش کنید مثل همان بدن ناهنجار میشود. از حضرت علی(ع) پرسیدند: شما از کجا به این مقام رسیدید؟ فرمود: "کُنتُ بِوّاباً عَلَی بَابِ القَلب" ؛ "من دربان درِ دلِ خودم بودم" و نمیگذاشتم غیر خدا چیزی وارد قلبم شود. باید در همه کارها قصد الهی بکنیم، قصد قربت بکنیم تا اعمال ما جهت الهی پیدا کند و برای ابدیت ما بماند، حتی در حمام رفتن هم میشود قصد قربت کرد و گفت نظافت لازم است. بنابراین عمدهترین دستوری که یافتم که میشود آن را نقل کنم، عمدهاش از حاج شیخ مجتبی بود، و ایشان هم تاکید عمدهشان بر روی تقوا، قلب سازی، توجه به امام زمان(عج) و خواندن قرآن، به خصوص سوره یس، و از جمله اوقات در سحر، و با تکرار آیات و تانی و تامل در آنها بود.
عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/joinchat/656146647Cb607d69822
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺انتشار برای نخستین بار
🎥 فیلمی از علامه حکیمی که مربوط به سال ۱۳۸۱ در استان قم میباشد و ایشان بدون توجه به صداهای اطراف مشغول ویراستاری کتاب الحیات در خانه میباشد.
🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| صدای استاد حکیمی را میشنوید...
🔴 در هیچ حال از ما روی نگردانید.
🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| صدای استاد حکیمی را میشنوید...
🔴 حضرت امیر(ع) میفرمایند: احکام خدا را هیچکس نمیتونه اجرا کنه مگر اینکه سه تا خصوصیت داشته باشه؛ اول اینکه همرنگی نپذیرد. یعنی اگر سه، چهار روز گذشت دید خب فلان آقا که با ماشین فلان مدل میاد من دیگه نباید مدل ماشینم از اون پایینتر باشه. میره تو این فکر که ما خوبیم و سالمیم و هیچ مشکلی هم نداریم. اما اینکه مدل ماشین ما پایینتر باشه مثلا از فلان آقا، دیگه به شان ما نمیخوره. میبینید چطور شروع میشه؟! حضرت میفرماید نباید همرنگی بپذیرد. دوم اینکه سازشکار هم نباید باشد. و سوم هم اینکه چیزی هم نخواد. خودش چیزی برای خودش نخواد.
🆔 @mohamadrezahakimi
▪️طرح فروش کتاب خورشید مغرب
📗 این کتاب ۱۶۰ صفحه میباشد. استاد حکیمی میفرمودند: (برای نگارش این کتاب ۱۵ سال تحقیق کردم)
📲 برای خرید کتاب به شماره ۰۹۱۲۲۳۵۳۵۲۲ پیامک دهید
✍️ برشی ازکتاب:
🔴 این است که منتظران ظهور دولت حق، و حکومت عدل، که دینشان اسلام است، و کتابشان قرآن، و نخستین امامشان علی ابن ابی طالب است (یعنی تجسم اعلای عدالت و دادگری)، و خود در انتظار تحقق حکومت عدل جهانی به سر میبرند، باید پیوسته، نمونه این عدل و عدل طلبی باشند، و این چگونگی را نشان دهند، و جامعه خویش را از احسان سرشار سازند، و با نفوذ محرومیت و استضعاف، بشدت مبارزه کنند، باید جامعه آنان، نمونه آن عدل و دادی باشد که از آن دم میزنند، و منتظر ظهور ابعاد کلی و جهانگیر آنند. میشود جامعهای خود را منتظر حکومت عدل جهانی بداند، و خود، در محیط خود، به عدل و داد نگراید. و حکومت چنین جامعهای حکومت عدل نباشد؟!
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 ظهور اتفاق نمیافتد قبل از آنکه همهی اقشار مردم بر دیگر مردم حکومت کنند تا هیچکس نگوید: اگر ما متولی امور مردم میشدیم، به عدالت حکمرانی میکردیم. پس از آن، قائم(عج) به حق و عادلانه قیام میکند.
🆔 @mohamadrezahakimi
◾️خواندن دعای قبل از حلول سال نو به این گونه به استجابت نزدیک است
🔴 حضرت سيد ابوالحسن حافظيان(ره) عالم علوم باطنی و استاد علوم غريبه و بزرگترين شاگرد سير و سلوكی و معنوی شيخ حسنعلی نخودكی اصفهانی(ره) و سيد موسی زرآبادی بودهاند و آن بزرگوار ذكر و دعای قبل از حلول سال نو به طرزی خاص دستورالعمل فرمودهاند كه بسيار مناسب است مورد مراقبت و عمل مومنان قرار گيرد و آن دستور العمل اين است كه دعای {يا مقلب القلوب والابصار يا مدبر الليل والنهار يا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال بحق الصمد} را ٣٣ مرتبه بخواند اين دعا را طوری شروع كنند كه پايان اين ذكر با تحويل سال نو مقارن باشد و خواندن دعا به اين گونه به استجابت نزديک است.
📕 علوم اسرای: ص ۶۷
🆔 @mohamadrezahakimi
◽️اهمیت فهم معنای زندگی
حضرت امیر(ع) میفرماید:
|یا کُمیل! ما مِن حرکةٍ إلّا و أنتَ مُحتاج فیها الیٰ معرفة|
نه زندگی هفتاد و هشتاد ساله، حتی برای یک عمل یک لحظهای نیز انسان باید بداند چه میکند. برای این که فرق بین کار دانسته و کار ندانسته، فرق بین دانستن و ندانستن است: |هَل یَستوِی الّذین یعلمون و الّذین لایعلمون|
فرق میان دانستن و ندانستن، از زمین تا آسمان است. همین مقدار فرق بین کار دانسته و کار ندانسته وجود دارد.
بنابراین انسان باید زندگی را بفهمد تا بفهمد چه باید بکند و چگونه باید سعی کند! این که میگوییم انسان نیاز به تربیت دارد، برای این است که برای رسیدن به معنویت نیز ما باید بدانیم از چه راهی برویم.
📝 از زندگی تا ابدیت (گفتگو با استاد حکیمی پیرامون حقیقت زندگی)
🆔 @mohamadrezahakimi
🗯مرحوم علامه حکیمی اول ماه رمضان هر سال میفرمودند بعد از هر نماز واجب این دعا را قرائت کنید و حتی اگر فراموش کردید قضای آن را به جا بیاورید.
🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پیوند با انسانیت
✍ #علامه_حکیمی:
🔸 در دعاى مأثورى که در «ماه رمضان»، پس از هر نماز واجب خوانده میشود، چنین آمده است: «اللّهمّ أغن کلّ فقیر. خدایا! همه فقیران را بىنیاز کن».
🔹 این دعا و امثال آن، از واضحترین شواهد است که خواسته اسلام، از میان رفتن فقر از همه پهنههاى اجتماع انسانى و از زندگى همه افراد است. و از همین وضعگیرى شایسته است که در تعالیم اسلامى، نتایج منفى فقر بر شمرده مىشود، و فقر بخشى از کفر به شمار مى آید.
🔸 و چون جهان، جهان اسباب و وسایل است، رفع و دفع فقر از هر فرد یا هر خانوار، یکى از وظایف واجب کسانى است که در جوامع اسلامى زندگى مىکنند، با استمداد از خداوند متعال.
🔹 مضمون این دعا، انسان را از خانه یا مسجد، و از کنار سجاده و جانماز خویش، در حال روحانى نماز، با همه انسانها، در همه جاى گیتى، پیوند میدهد، و مشکلات و گرفتاریهاى بندگان خدا را به یاد او مىآورد، و آدمى را از غرق شدن در منجلاب فردیت و خودگرایى و خودخواهى و بیخبرى و بیدردى دور مىسازد و وامىدارد تا هر کارى از او ساخته است، انجام دهد و از تلاش در راه همنوعان خویش دریغ نورزد.
🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 علامه حکیمی: عمدهترین دستوری که میشود آن را نقل کنم، عمدهاش از حاج شیخ مجتبی قزوینی بود، و ایشان هم تاکید عمدهشان بر روی تقوا، قلب سازی، توجه به امام زمان(عج) و خواندن قرآن، به خصوص سوره یس، و از جمله اوقات در سحر، و با تکرار آیات و تانی و تامل در آنها بود.
🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انتشار برای نخستین بار
🎙 صدای علامه محمدرضا حکیمی را میشنوید...
🔴 در مساله خداشناسی چیزی که خیلی مهمه و بزرگان هم گفتند این است که انسان بتواند توجهش را از دیگر چیزها قطع کند. بعضیها سالها برای این زحمت کشیدند که برسند به اینجا. اگر قطع کند طلب خدایی در وجودش خیلی جا پیدا میکند.
حافظ میگوید
تو خود حجاب خودی، حافظ از میان برخیز
یعنی اگر همهی حواست را از خود و دیگر اشیاء برداری، آن وقت جلوهی خدایی را خیلی بهتر و وسیعتر میبینی. البته دیدن نه در چشم، در قلب و اعتقادات.
🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 استاد حکیمی میگفت: روزی حاجی حکیمی -پدرم- مرا برای آوردن کارگر، به سر گذر فرستاد. وقتی به آنجا رسیدم ساعتی از روز گذشته بود. دیگر کسی به دنبال کارگر نمیآمد.
کارگرها در سنین مختلف -جوان و میانسال و پیر- از من کودک خواهش میکردند تا برای کار، آنها را به خانه ببرم.
این درخواستها مرا رنج میداد. دیدن پیرمردی که برای کار و درآمدی اندک، از کودکی تقاضا میکند؛ مرا به تفکر وا داشت. ذهنم را درگیر میکرد.
کارگرها صبح مشغول کار شدند. ظهر که شد برای استراحت و خوردن غذا، کنار حیاط نشستند. غذا آماده شد. برای آنها سفره جدا در حیاط پهن شد. من غذای خودم را برداشتم و به حیاط رفتم. کنار کارگران نشستم و با آنان غذا خوردم.
این آغاز دغدغههای عدالتخواهانه و محروم گرایانه استاد است.
آغازی برای راه، یک حرکت و یک اقدام. اینگونه است که استاد تنها به حرف و نظریه بسنده نمیکند و دست به اقدام میزند. زاغهها را شناسایی میکند. ثروتمندان را به رسیدگی به محرومان فرا میخواند، پیش از آنکه به دعوت عمومی بپردازد.
📖 کتاب مرزبان توحید: ۳۷۳
📷 در کنار کارگران در معدن | سال ۱۳۶۲
🆔 @mohamadrezahakimi
🌱 روز معلم بر او که حب علی ابن ابی طالب را در جان ما پروراند مبارک!
میگفت: "حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ وَبُغْضُ عَلِيٍّ سَيِّئَةٌ لَا يَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة."
زندگی با "عقل" و "قلب"...
🆔 @mohamadrezahakimi