فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| سرفه قناری و سکته کلمات
◽️روایتی از زندگی استاد حکیمی
🔺بزودی...
🆔 @mohamadrezahakimi
▪️طرح فروش کتاب حماسه غدیر
📗 این کتاب ۳۵۰ صفحه میباشد.
📲 برای خرید کتاب به شماره ۰۹۳۵۵۳۹۶۰۷۶ پیامک دهید.
✍️ برشی ازکتاب:
🟢 محتوای اصلی واقعه غدیر و سخنان پیامبر(ص) در آن روز چنین است: تعیین شکل صحیح رهبری و سرپرستی اهل حق، لزوم ایمان به حکومت پیشوای عادل و بیعت کردن با او و مخالفت با هر نظام ستمگری که حقوق مردم را رعایت نکند و جانب محرومان را نگیرد.
پس محتوای غدیر یعنی اسلام، عمل به اسلام و بقای اسلام. به عبارت دیگر محتوای غدیر یعنی اقامه حدود اسلام و ادامه اجرای امر به معروف و نهی از منکر که عزت و بقای احکام خدا به این دو امر است. بنابراین آیا انکار چنین محتوایی انکار اسلام نیست؟
🆔 @mohamadrezahakimi
مرحوم استاد محمدرضا حکیمی:
1) عاشورا این نیست که با تلاش شماری منبری و مداح حرفه ای (که روش آنان و منطق و شعرشان، کاملا بر خلاف شاعران شیعه حماسه گستر دوران ائمه است)، مردم را در یک روز معین به سر و سینه زدن وا دارند و در معابر روان سازند. بعد عاطفی عاشورا، اگر منبریها و مداحها به صورت ضروری و فوری و اصولی، اصلاح شوند و مردم بر یک غم بزرگ گریه کنند، نه تنها خوب که لازم است. قلب انسان نباید به دنیای غم های بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همهاش #روضه و غم گساری نیست.
2) عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین به صراحت ذکر شده است. عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلابهای خونینی است، که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند.
3) باید طرفداران عاشورا و حکومتهای مدعی اعتقاد به #عاشورا ، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوتهای جهنمی و «درههای فقر» و «قلههای ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام #حسین خود را پنهان کردهاند و در میان نباشد.
🆔 @mohamadrezahakimi
⚫️ قلب انسان نباید به دنیای غمهای بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همهاش روضه و غمگساری نیست.
عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین(ع) به صراحت ذکر شده است.
عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلابهای خونینی است که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند.
باید طرفداران عاشورا و حکومتهای مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند و این همه تفاوتهای جهنمی و درههای «فقر» و «قلههای ثروت» وجود نداشته باشد و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کردهاند در
میان نباشد.
امام حسین(ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارند، آزاده باشند و این همه تورم و رانتخواری و چپاول و بیبندوباری، که موجب این همه فساد اخلاقی و سقوط انسانی در جامعه است و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد و این دستگاه ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین(ع) و عاشورا هست؟
علامه محمدرضا حکیمی رحمةالله علیه
🆔 @mohamadrezahakimi
📌📍کو پیامِ عدالتِ عاشورا؟
امروز شيعه در جهان بسيار است، و در كشورهاى بسيارى سكونت دارد، ليكن كشورى كه در همۀ جهان به نام «تشيع» معروف است، و در هر سال برپادارندۀ اصلى مراسم عاشوراى حسينى است، ملت ايران است. يعنى ملتى كه بايد بداند امام حسين «ع» و يارانش شهيد شدند، و خاندان پيامبر «ص» اسير گشتند، تا احكام قرآن عملى گردد، و قسط قرآنى گسترش يابد، و هنگامى كه به نام اسلام و با ياد حسين «ع» و نام حسين «ع»، اينهمه جوانهاى اين مملكت به جبهه رفتند، و سپس جنازۀ آنها راآن هم نه همه رابه خانوادههايشان تحويل دادند، بايد «نظام عامل بالعدل» (به نصّ قرآن) و «جامعه قائم بالقسط» (به نص قرآن) تشكيل مىيافت، و آيا بهجاى آن، چه كردند؟ و اكنون كسى هست كه با ريشههاى فساد در قضاوت و اقتصاد و نفوذ نفوذيهاى بيشمار بتواند درافتد؟ و ملت را نجات دهد؟ و يا مىشود از يدك كشيدن نام اسلام دست بردارند؟ آيا كو عمل به احكام قضايى و اقتصادى اسلام؟ كو پيام عدالت عاشورا؟
📚الحیاه گزارشی درباره جلد سوم تا ششم به ضمیمه عاشورا مظلومیتی مضاعف: صفحه ۱۴۷
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 سحرم دولت بیدار به بالین آمد...
«خرابه نشینان» تخمیسی است اثر طبع استاد محمدرضا حکیمی. این ابیات زبان حالی است، درباره فرستادن سر مطهر حضرت سید الشهدا، امام حسین«ع» به خرابه شام (محل اسکان اسیران کربلا)، که با تضمین غزل معروف حافظ همراه است.
در خرابه که سر پاک شه دین آمد
خونفشان لاله دمی در بر نسرین آمد
نالۀ طفل شنید از ره تسکین آمد
«سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد»
عجب از بخت که این دولتِ دمساز آورد
در دل شام سیه، محرم هر راز آورد
بهر جان، زین قفسم، همدم پرواز آورد
«گریه آبی به رخ سوختگان باز آورد
ناله فریاد رس عاشق مسکین آمد»
ما ز غم سوختگان، در بر هم، با دل زار
سر به دیوارِ اسیری، همه، با حال نزار
اشک اگر شمع شود، روشنی این شب تار
«رسم بد عهدی ایّام، چو دید ابر بهار
گریهاش، بر سَمَن و سنبل و نسرین آمد»
پدر از بهر تسلّای یتیم ناکام
با سر آمد، به تماشاگه آن بزم ظُلام
دید طفل و شب هجران و غمی بیفرجام
قدمی در نه و یک ره به تماشا بخرام
تا ببینی که سر باب، چه خونین آمد
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 قرآن کریم، از خلافت یزید و امثال یزید زنده نیست، از شهادت حسین(ع)، زنده و باقی است؛ پس رسول خدا(ص) درست فرمود که «حسین منی و انا من حسین».
✅ وجوب قیام در برابر هر باطلی
✅ و یاری کردن هر حقی
تا بنای باعظمت دین بر سر پا بماند، و تعالیم آن، همهگیر گردد، و اخلاق آن انتشار یابد، درسی است که انقلاب حسینی به امت اسلام داد.
آری، تاریخ باشکوه عاشورا به ما میآموزد که گزیدن بقای جاودانی حتی اگر با چشیدن مرگ همراه باشد بر زندگی در زیر یوغ بردگی، برتری دارد، و به پیشباز مرگ رفتن برای رهانیدن امت از چنگال جور و فجور ارزشی مقدس است؛ و ما را بر آن وامیدارد که در صراط مستقیم فداکاری برای نجات دین راستین و مشعشع گام نهیم، و از سقط در مغاک خواری سر باز زنیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
اندیشمند فقرستیز و مبارز ضدتبعیض
محمدرضا حکیمی نامدارترین متفکر تفکیکی قرن چهاردهم بود.
حکیمی از معدود روحانیونی بود که بسیار خوب مینوشت. سبکی خاص در نوشتن داشت، شیوا، بلیغ، انقلابی، بسیار اثرگذار و در عینحال عمیق و برخوردار از چارچوب فکری قدرتمند. من زمانی که متون مذهبی زیاد میخواندم از نوشتههای حکیمی بسیار لذت میبردم. قلمش با دیگران تفاوت معنیدار داشت.
بعدها وقتی با دیدگاههای پیتر سینگر در باب اخلاق فقر آشنا شدم، بیش از هر کسی یاد محمدرضا حکیمی افتادم. هیچ اندیشمند وطنی مانند حکیمی، به فقر به عنوان یک ابرمسئله نگاه نکرده است. هفتاد سال مبارزه او در یک کلیدواژه بسیار مهم خلاصه میشود: #منهای_فقر
حکیمی نه علامه بود، نه آیتالله بود، نه فیلسوف بود، نه فقیه بود و نه مفسر؛ او اندیشمند فقرستیز بود و مبارز ضد تبعیض. او برخلاف رویکرد عمومی اصحاب علوم انسانی، خود به هرچه گفت، عمل میکرد. کسی که میتوانست، در جایگاه رفیع قدرت بنشیند یا مدرسهای عریض و طویل و بیشمار مقلد و طرفدار داشته باشد، دهههای متمادی به کنج کتابخانه رفت و منتقد بیعدالتیها شد.
او جایزه فارابی را نپذیرفت و گفت؛ علوم انسانی باید برای خدمت به انسان، حفظ حقوق بشر و پاسداری از کرامت انسان باشد. حکیمی دانش خود را در خدمت فقرستیزی قرار داد و نجات #انسان_محروم را مهمترین وظیفه دین و مذهب دانست. او هرگز جامه عافیت نپوشید و مبارزه برای عادلت را واننهاد.
عدالت در اندیشه او انتزاعی، تعارف، مد و بازی سیاسی نبود. او به عدالت نگاه عینی داشت و به این دلیل با فقر مبارزه میکرد. او برخلاف بسیاری از همنسلان خود تا آخر بر عهد خود با آرمانهایش ایستاد و هرگز گذر زمان و «واقعیتها» او را با آرمان عدالت بیگانه نکرد. او تا همیشه انقلابی ماند.
حکیمی بسیار زیست اما هرگز افول نکرد و هرگز دچار تشتت فکری و برائت از گذشته خود نشد. او همیشه در اوج ماند و در آخرین دهه عمر خود، در اوج جولان هیولای فقر، بیش از گذشته مورد توجه نخبگان قرار گرفت. او بیدارگر اقالیم قبله بود. عاش سعیدا مات سعیدا.
#اصغر_زارع_کهنمویی
🆔 @mohamadrezahakimi
گاهِ مرگت کاش سپیدهدم بود
وزشِ نسیم مددی میشد برایت. خُنکای سحر میآمد تا کرختی را از سر و لَختی را از تنت بزداید. با چشمهای باز میایستادی، دستها را از چهره فرو میکشیدی، پلکها را برهم میفشردی و نمِ جمع شده بر مژهها را میستردی.
پشت بر اینجا، به وضو میینشستی. پیشانی در پیشانیِ فلق دست در آب میبرده و میخواندی؛ لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
و لابد میگفتی "مرگ نعمت است"...
#مردِ_فریاد
#مارا_به_غیر_یاد_تو_اندر_ضمیر_نیست
#علامه_محمدرضا_حکیمی
🆔 @mohamadrezahakimi
وقتی آمدم، دیدم تمام چراغها خاموش است.
روبروی حسینیه ارشاد بودند. یک خیابان فرعی، نزدیکِ رودخانه زرگنده که وقتِ ترَ سالی، شبها صدایِ آبش از پنجره توی هال سرازیر میشد.
با صدایی رسا سلام کردم. دستش را بلند کرد و برایم تکان داد. بلندتر گفتم؛ امروز چطورید؟ خدا رو شکر بهترید؟ هردوتا دستش را بالا برد و آهسته گفت؛ خدا رو شکر. یادم افتاد که لازم نیست با صدایِ بلند حرف بزنم، یواش گفتم؛ اجازه هست من اینجا بشینم؟ کنارِتون؟ سرش را تکان داد و این بار خندید.
یکی از دوستان توی آشپزخانه بود. دستهایش را صابون میزد و از چند و چونِ فلان خاطره میگفت. از سخنرانیهای دکتر شریعتی، از سایه، از وعده دیدار با سمیعی و اعوانی برای روزِ شنبه. از جلسات الغدیر و شجریان هم گفت. من باز گفتم؛ یادتونه خاطره فوتبالتون با اخویها و شجریان رو تعریف میکردین؟ کمی بغض کرد، پشتبندش خندید و دوباره تعریف کرد که با "شِجریان" همسایه بودیم و توی کوچهمان یک تیم فوتبال داشتیم. بعدها که جلسات الغدیر را در مشهد برگزار کردم، "اویم میآمد".
تهران بدون او یک شهر خاکستری است. شبیه به کتابخانهای پر از کتابهای فهرست نشده، بدون هیچ نشانی از الفبا.
هدایت شده از منهای فقر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخلاق انسانی و اجتماعی از علم کیمیا مهمتر است
علامه محمدرضا حکیمی:
آیتالله شیخ مجتبی قزوینی فقیر زندگی میکرد ولی علم کیمیا هم داشت؛ یعنی به راحتی طلا درست میکرد. کیمیاگران استاد هر نسخهای که مینویسن یه چیزی کم میذارن که به دست هرکسی نرسد. اما آقا شیخ مجتبی میگفت من همه نسخههای کیمیا رو اون چیز کمش رو میدونم که چه چیزی کم دارن. حالا مهمتر از کیمیا اخلاق انسانی و اجتماعی مردم است.
🆔 @menhaye_faghr
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 انتشار برای اولین بار به مناسبت دومین سالگرد رحلت علامه محمدرضا حکیمی
🎥 فیلمی از دیدار نماینده سید حسن نصرالله با علامه حکیمی در سال ۱۳۸۶
📍آقای سید عبدالله صفیالدین، نماینده حماسهبان بزرگ شیعی، سرکوبگر غاصبان آدمخوار اسرائیلی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله لبنانی، در دیدار علامه محمدرضا حکیمی، در منزل ایشان (تهران) که از سوی آقای سیدحسن نصرالله برای استاد علامه پیام آورده بود، در سخنان خود چنین گفت: به یاد دارم از سالهایی چند قبل از تشکیل حزبالله لبنان، در سن ۱۸-۱۷ سالگی، در لبنان، اجتماعاتی با بچههای مذهبی داشتیم که در آن هیئتها، در مسجدها، یا حسینیهها، دور هم جمع میشدیم و کتابهای حضرتعالی و مهمتر از همه الحیات، الگوی ما بودند. همان مجموعه از برادران که با آن کتابها مانوس بودند و با آنها خودسازی میکردند، الان در راس مسئولیتهای حزبالله هستند.
بدین وسیله شما نیز در فتح حزبالله و شکست تاریخی اسرائیل شریک هستید و نقش دارید! انشاءالله حتما به لبنان تشریف بیاورید و ما در آنجا در خدمت شما باشیم.
خانه علامه حکیمی، حسینیه ارشاد، تهران
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 مهمترین مسألهای که در اندیشه استاد حکیمی پنهان است، پروژه توسعه است.
▪️ به مناسبت سالگرد درگذشت علامه حکیمی- نشست «افق گشایی های اندیشه محمدرضا حکیمی برای جامعه ایران امروز»
دکتر تقی آزاد ارمکی جامعه شناس:
▫️ مهمترین مسالهای که در اندیشه استاد حکیمی پنهان است، پروژه «توسعه» است. همه ما در مهلکه پروسهی توسعه قرار گرفتیم و رابطه توسعه با عدالت و آزادی را نمیشناسیم. مگر می شود به توسعه بپردازیم، اما به عدالت توجه نکنیم و آزادی را قربانی کنیم؟! کما اینکه امروز «آزادی و عدالت» را قربانی میکنیم و «توسعه» را فراموش کردیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 مهمترین و ارزشمندترین افق گشاییهای اندیشه ایشان، «انسان اندیشی و انسان محوری» است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری:
▫️ بسیار مهم است که ما بتوانیم با «انسان» صحبت کنیم و معتقدم مهمترین مسالهای که با استناد به اندیشه استاد حکیمی برای امروز راهگشاست، این است که به یک ادبیاتی برسیم که بتوانیم با انسان صحبت کنیم.
🔹 استاد حکیمی نگاهی فرامذهبی داشتند و تمام وجود ایشان تلاش برای رسیدن به بیان و زبان مناسب برای مخاطبان، نخبگان و منتظران بود.
▫️ چنانکه در الحیاة نوشتیم که قرآن می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاء»؛ انسان مخاطب است، انسان در این اعصار، انسان 200 سال قبل نیست، ما باید به حوزه انسان جدید وارد شویم و حوزههای علمیه به این فکر نمیکنند و در ماورای قرون زندگی میکنند در حالی که ما در عصر مهم ترین تحولات بشری هستیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 استاد حکیمی معتقد بودند تا خودآگاهی و خدا آگاهی نباشد، دم از عدالت زدن شعاری بیهوده است.
دکتر محمدحسن زورق:
▫️ بسیاری از آسیبها و خطاها به دلیل ناخودآگاهی و ناخدا آگاهی است و نتیجه آن قربانی کردن «عدالت» است.
🔹تمدن الهی با تمدنهای مادی در تولید علم تفاوتی نمیکند و تفاوت این دو تمدن، در «ظلم و ستم» است که ارائه راهکارهای رفع این ستم از دغدغههای اصلی علامه حکیمی بود.
▫️وی بیان کرد: توسعه لیبرالیستی، سوسیالیستی و مارکسیستی نتوانست ستم را از جهان براندازد و معتقدم علت اصلی اینکه جوامع بشری به ستم مبتلا میشوند، ناخودآگاهی و نا خدا آگاهی است و تا ناخودآگاهی و ناخدا آگاهی هست، ستم هم پابرجاست.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 انسانی که صادق باشد و بخواهد واقعیت را همانطور که هست بفهمد، ابتدا باید دردآشنا باشد. استاد حکیمی مفهوم «فقر خودخواسته» را به منصه ظهور رساند
دکتر فرشاد مومنی:
▫️ باید بررسی کرد که چرا علیرغم تمکن مالی، ایشان در دوران تحصیلی و طلبگی مکانهای خاصی را برای مطالعه انتخاب میکرد و به سراغ زاغهنشینان میرفت. اگر دلالت این امر را به خوبی درک کنیم، آن زمان متوجه «فقر خودخواسته» مرحوم حکیمی نیز خواهیم شد.
🔹 حکیمی، بهشتی، مطهری، محمدباقر صدر و موسی صدر چون به دانش چگونگی حساس بودند، شاقولها و متغییرهای کنترلی را برای اعتبارسنجی از داعیههای عدالت خواهی مطرح کردند که همین عدالت میتواند دریچه نجات جامعه ما باشد.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 افقهای فکری علامه حکیمی بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز میگردد، و امروزه باید این افقهای فکری که ایشان پایهگذاری کردند، با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد
دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی:
▫️ افقهای فکری که علامه حکیمی در جریان تفکیک و الحیاة باز کرد بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز میگردد، و امروز باید بررسی شود که این افقهای فکری که ایشان پایهگذاری کردند و دیگران ادامه دادند، چگونه میتواند با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد.
🔹 یکی از خصایص فکری علامه حکیمی «بنیانگرایی معنوی و اخلاقی» است و امروز باید این بنیانگرایی را مدرن و دوباره خوانش کنیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 وقتی به کارهای حکیمی نگاه میکنیم، او به حیات جمعی میاندیشیده و آن را صرفا در عالم ملکوت تعریف نمیکرده و از حیات منهای فقر صحبت به میان میآورد
دکتر سیدجواد میری:
▫️ وقتی به کارهای حکیمی نگاه میکنیم دو موضوع قابل توجه است یکی اینکه او به حیات جمعی میاندیشیده و آن را صرفا در عالم ملکوت تعریف نمیکرده و از حیات منهای فقر صحبت به میان میآورد.
🔹 از طرفی دیگر سعادت را نیز امری فردی نمیبیند چون انسان به تنهایی و به صورت فردی به سعادت نمیرسد. توحید و عدل در نگاه حکیمی نه ناظر به ملکوت بلکه ناظر به ملک است و به تعبیر جامعهشناسان به وضع اجتماعی میپردازد.
🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گدایش را به شاهی میرساند...
روزی مردی بینوا که در اثر فشار زندگی از همهجا دستش کوتاه شده بود در مسجد به سراغ امام حسین رفت و درخواست کمک کرد؛ حضرت به منزل رفته و ردای خود را که یمانی بود، از تن درآورده و دینارها را در آن پیچیده، به خاطر شرم و حیا از اعرابی، از لای در به آن مرد نیازمند داد.
مرد عرب آن هدیهها را گرفت و گریست، امام حسین علیهالسلام فرمود: آیا عطای ما را کم شمردی؟ گفت: نه، هرگز! بلکه به این میاندیشم که این دستان پرمهر و باسخاوت چگونه در زیر خاک پنهان خواهد شد!
📚 بحارالانوار| ج ۴۴ ص ۱۹۹
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 الحیات را میتوان به جرات پیراستهترین مجموعه معارفی در تاریخ اسلام دانست
▫️ مؤسسه «روایتگر پاکان و نیاکان» در دومین سالگرد استاد علامه محمدرضا حکیمی نشست «در ساحل خورشید» را برگزار کرد.
خانم موسوی ندوشن، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی:
▪️ از آثار ادبی استاد حکیمی مجموعه ۱۲ جلدی الحیات را میتوان مشهورترین و بیبدیلترین اثر استاد نام برد که نگارش آن بیش از ۴۰ سال طول کشید. الحیات را میتوان به جرات پیراستهترین مجموعه معارفی در تاریخ اسلام دانست که آیات و روایات را در موضوعات مختلف معرفتشناسی، اخلاق، سیاست، اقتصاد، حقوق، اجتماع و موضوعات دیگر به صورت منظومه خالص و پیوسته تدوین کرده است. از دیگر ویژگیهای برجسته الحیات میتوان به نثر شیوا، ترجمههای رسا، گستردگی مآخذ، تدوین روایات ذیل آیات مربوط در هر بحث، عنوان بندیهای شایسته، تحلیلها و جمع بندیهای پایانی هر فصل اشاره کرد که بسیاری از مجموعههای روایی ما فاقد آن هستند.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 عالم دینی اگر میخواهد بیان و کلامش خواننده داشته باشد، باید با ادبیات کشور خود آشنایی کامل داشته باشد
دکتر محمود حکم آبادی مدیر گروه ادبیات دانشگاه آزاد استان همدان:
▪️ مرحوم حکیمی در کنار آثار گرانقدری که در دین و مذهب داشتهاند توجهی به سزا هم به شعر داشتهاند. دفتر شعر «ساحل خورشید» اثر استاد حکیمی از جمله این آثار است. ولی شگفت آنکه این بزرگوار هیچگاه خود را شاعر نخواندهاند، در توصیههای علامه حکیمی آمده است که عالم دینی اگر میخواهد بیان و کلامش خواننده داشته باشد باید با ادبیات کشور خود و حتی ادبیات کشورهای دیگر آشنایی کامل داشته باشد. ادبیات کلام را تلطیف میکند. متون دینی اگر با ادبیات آمیخته شود یک معجون ارزشمند میشود.
🆔 @mohamadrezahakimi