eitaa logo
محمدتقی دشتی
501 دنبال‌کننده
20 عکس
8 ویدیو
2 فایل
برخی‌معتقدند‌من‌متخصص‌مدیریت‌وحقوق‌عمومی ام. برخی‌مرا استراتژیست‌میدانند.خودم معتقدم کارشناسی مسئله شناس و راهبردپرداز هستم و در زمینه : کارآمدسازی سیستم ها و نظام حکمرانی روش مسئله محور راهبردگرا(SPM) انطباق مداوم مسئله‌محور(PDIA) فعالم. @Dmtd52 ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از بهترین روش ها برای ؛ ✅ مردمی سازی حکمرانی ✅ کاهش هزینه ها و سنگینی بار دولت ها ✅ اتصال آرمان گرایی و واقع نگری ✅ ارتباط دهی اهداف و کف میدان ✅ درهم تنیدگی علاقه ها و تلاش ها ✅ بهم پیوستگی نهادها و مردم 🌿 بسیج مردمی است. سازوکاری برای جوشش دائمی مردم و حل مسائل جامعه به وسیله افراد جامعه به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی ✅ عربستان در شرایط دهه ۵۰ ایران به سر می برد پادشاهی عربستان به سمت سقوط می رود ✅ آنچه برای سران عربستان آرزوست برای ایرانیان خاطره است. جامعه ایران نیز زمانی گرفتار امثال بن سلمان شد. مردم مظاهر تمدن و نه خود تمدن را به قیمت گزاف دیدند و کشور به سمت انحطاط حرکت کرد. ✅ امثال او نمی فهمند که تمدن با توسعه فرهنگ شروع می شود، با آموزشِ اثربخش نهادینه می شود، با اقتصاد بومی گسترش می یابد و با حکمرانی شایسته تداوم پیدا می کند. ✅ هانتینگتون مبدع نظریه گفتگوی تمدن ها می گوید: دلیل برتری تمدن آمریکایی بر دیگر تمدن ها، نه اقتصاد برتر آن است و نه قوای نظامی آن، بلکه سیستم آموزشی برتر و بومی آمریکاست که باعث تفوق آمریکا شده است. ✅ جشن مفتضحانه ریاض خاطره خفت بار جشن های ۲۵۰۰ شاهنشاهی ایران را زنده کرد. پادشاهی عربستان همان راهی را می رود که پهلوی طی کرد. ✅ الفاظ دهان پرکن و گول زننده مانند : باز کردن فضای سیاسی، جذب سرمایه های اقتصادی، جهانی شدن، دروازه تمدن و.... همانهایی هستند که شاهنشاه آریامهر به وسیله آنها کوروش را دعوت به خواب آسوده می کرد. ✅ نمی دانم چرا برخی سلاطین جهان سوم، برای توسعه کشورشان به سمت شکستن ارزشها و هنجارهای ملی و دینی مبادرت می کنند. ( هنجارها مدل‌های فکری یا خطوط راهنمایی هستند که به وسیله آن، افراد جامعه اعمال خود و دیگران را از لحاظ فکری، کنترل و ارزشیابی می‌کنند.) ✅ اتفاقا یکی از عوامل مهم سقوط این سلسله ها همین اشتباه است: شکستن ناگهانی هنجارهای ریشه دار جامعه برای جلب رضایت حلقه به اصطلاح مدرن اطرافیان و شیفتگان غرب. ✅ اما اگر کف روی آب کنار رود، مشخص می شود که در لایه های عمیق جامعه، هنجارها از استحکام بالایی برخوردارند. اینجا تضادها آشکار می شود و درگیری ها جدی می گردد. ✅ البته اگر به دلیل استبداد و قوه قهریه، امکان اعتراض به سلاطین هنجارشکن فراهم نشود، جامعه نیز به تدریج به سمت شکستن هنجارها بنابه سلیقه و خواسته خود رفته و نهایتا بی هنجاری جامعه را فراخواهد گرفت.   در این صورت بی‌هنجاری باعث از بین رفتن استحکام نظام اجتماعی می‌شود. و این آغاز فروپاشی است. https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی سقوط شامات مقدمه سقوط خاورمیانه و شکست تاریخی شرق از غرب پلان اول : شامات در طول تاریخ، محل تقابل شرق و غرب می باشد. درگیری ایران و روم ، اسلام و مسیحیت و بسیاری از ملل کهن با همدیگر در همین منطقه رخ می دهد و بارها دست به دست می شود. پلان دوم : پیرو ترس و احساس خطر غربی ها از مسلمانان، جنگ های خونین صلیبی راه می افتد و در نهایت جنگ با ناکامی غربی ها به پایان می رسد. آنها نمی توانند به اهداف خود مبنی بر تصرف شامات با محوریت بیت المقدس برسند. پلان سوم : غرب با درایتی بی نظیر در عرصه اطلاعاتی و خباثتی بی پایان، سنگری مستحکم به نام اسرائیل برای ایجاد بازدارندگی در مقابل دنیای اسلام ایجاد می کند تا نه تنها دیگر هوس فتح اروپا را نکنند بلکه خودشان در همین منطقه درگیر شوند. پلان چهارم : پیرو رشد تفکرات ضدغربی و استکبار ستیزی و بازگشت به اسلام اصیل، کشورها و گروههای مقاومت در منطقه خاورمیانه شکل می گیرند و عرصه را بر دست نشاندگان غرب در منطقه تنگ می کنند. در این میان و میدان، برخی کشورهای ضد یا رقیب غرب تا حدی همراه و حامی مقاومت می شوند ( روسیه, چین و... ). پلان پنجم : غربی ها طبق یک نقشه حساب شده، شگرد مقاومت را مهندسی معکوس کرده و گروههایی شبیه گروههای جهادی را ایجاد و علیه جریان مقاومت به کار گیری می کنند.( داعش و... ) پلان ششم : طبق استراتژی آمریکا در قرن ۲۱ ، تمام کشورهای خاورمیانه باید تحت نفوذ لیبرال دموکراسی آمریکا قرار گیرند.( کتاب استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن ۲۱ ، سال ۱۹۹۹) پلان هفتم : شامات در زمان ظهور و دست کم در عصر ظهور به شدت مرکز درگیری جبهه حق و باطل و بلکه تعیین کننده در این زمینه است. پلان هشتم را شما بنویسید.  استراتژی ما در مورد تحولات شامات و اخیرا سوریه چگونه باید باشد؟ https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسم الله 🔵چرا امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زهرا را «رهینة» نامیده است؟ اُخِذَت الرَّهینة «رهینة» مال ارزشمندی است که بدهکار آن را در نزد طلبکار می‌گذارد تا اگر از پرداخت بدهی‌اش سرباز زد، طلبکار بتواند از طریق آن مال، طلب خود را به دست بیاورد. غرض اصلی رهن، استیثاق است. یعنی طلبکار با در اختیار گرفتن آن مال ارزشمند (الرهینة) می‌خواهد اطمینان خاطر داشته باشد و درباره طلبکاری خودش هیچ نگرانی نداشته باشد. ➕در واقع وقتی روزگار مهمترین انیس علی ع (پیامبر) را از او گرفت، فاطمه مانند رهینه‌ای بود که حضورش در نزد علی باعث آرامش علی می‌شد آنگونه که حضور رهن در نزد مرتهن موجب آرامش مرتهن می‌شود. (ابن ابی الحدید) ⁉️حالا این سوال به وجود می‌آید که مگر فاطمه چه خصوصیتی داشت که این چنین می‌توانست جای پیامبر را برای علی پر کند؟ بخاری، ترمذی، ابوداود و نسائی از عایشه روایت کرده‌اند که شبیه‌ترین فرد به پیامبر در هیمنه، خضوع، وقار، خوش‌سیرتی و خوش‌صورتی فاطمه س بود. ⚡️چرا «أُخِذَت» به صورت فعل مجهول به کار رفته است؟ امیرالمؤمنین علیه السلام با این فعل مجهول اولا می‌خواهد نشان بدهد که رهینه را خودش به اختیار خودش پس نداده بلکه دیگران رهینه‌ی علی ع را از علی ع گرفته‌اند ثانیا برای رعایت مصالحی، نمی‌خواهد کسانی را که رهینه را از علی گرفتند، نام ببرد! () پ ن: عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: (مَا رَأَيْتُ أَحَدًا أَشْبَهَ سَمْتًا وَدَلًّا وَهَدْيًا بِرَسُولِ اللهِ - صلى الله عليه وسلم - مِنْ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَامُ. البلاغه 194 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
23.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠برشی کوتاه از (z)_استاد دشتی 🔰آشوب های ۱۴۰۱ یک زنگ خطر برای ما پدر و مادرها و مربیان تربیتی بود! 🔰۷۰ درصد آشوب کننده ها نسل اسپندی بودند! 🔰این نسل غرور کاذب دارند 🔰سبک زندگی این نسل، فجازی است! https://eitaa.com/DRAJAT کانال محمد تقی دشتی 👇☘ https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
nasl Z&A 3_mixdown.mp3
1.12M
🔴🔴 نسل اسپند چه ویژگی هایی دارند؟؟؟ 🟢در کارگاه نسل اسپند همه چیز را به شما خواهیم گفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کارگاه به آیدی زیر مراجعه فرمایید.👇 @Darajat2 _____ https://eitaa.com/DRAJAT محمد تقی دشتی ☘🍃🌱👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی ✅ قانون کارآمد و نقش حوزه های علمیه قانون کارآمد در نگاه اول سه مولفه مهم دارد: الف- ارزشمداری: یعنی قانون منبعث از ارزش های اصیل جامعه و نظام حاکم باشد. ب: مسئله محوری و موضوع شناسی: ناظر به مسائل و موضوعات واقعی و دارای اولویت جامعه باشد. ج: روشمندی: مسیر و روش علمی، صحیح و دقیق تقنین را طی بکند. حوزه های علمیه و نهادهای دینی درمورد بند اول یعنی اشراب ارزشها، قواعد فقهی و روح شریعت و آموزه های اسلامی در قوانین رسالت مهمی برعهده دارند. به ویژه اینکه منشاء قانون در نظام دینی، آموزه های دینی و قواعد فقه اجتماعی است نه عرف و وجدان اجتماعی (اگرچه اینها در مقصد و اجرا مهم اند) بنابراین باید سازوکار مناسب برای تحقق این امر ایجاد شود تا از یک طرف آموزه ها، اصول و قواعد اسلامی از حوزه های علمیه و نهادهای علوم اسلامی به قوه مقننه منتقل شود و از طرف دیگر مسایل و موضوعات جامعه و نیازهای تقنینی به نهادهای علوم اسلامی منتقل شود. به عبارتی اتصال نهاد تقنین و نهادهای مربوط به علوم اسلامی، نیاز به یک مبدل دوطرفه دارد تا با تبدیل قواعد فقه اجتماعی به قانون شایسته و انتقال مسائل و موضوعات واقعی جامعه به حوزه ها، به غنای هر دو طرف کمک کند. مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی می تواند تدبیری باشد برای تحقق این هدف و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی. محمد تقی دشتی🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی یلداها و کارکردها کارکرد یلدا و مناسبت های ملی برای جامعه چیست ؟ ✅ شاید تا حالا به خیلی از ماها نگفته اند که احکام اسلام دائرمدار مصلحت و مفسده (واقعی) است. خیلی ساده است. اگر امری در راستای تامین مصلحت واقعی افراد و جامعه باشد، باید تقویت و ترویج شود. اما اگر برای مردم و جامعه مفسده داشته باشد، باید منع یا محدود شود. این فرمول باعث می شود که به مغز دین عمل شود و تعصب و قشری نگری کاهش یابد. ✅ اسلام دین بسیار جامع و کامل و کارآمدی است. اصلا جمود ندارد. هرآنچه برای رسیدن انسان به آرامش و آسانی و پیشرفت( حقیقی نه ظاهری) لازم باشد از فراهم کردن آن دریغ نمی کند. مهم این است که آن کار به سمت هدف و کارکرد مطلوب و با روش صحیح انجام گیرد. برای همین است که بسیاری از احکام اسلام امضایی است. یعنی احکامی که قبل از اسلام رایج بوده اند و اسلام نیز آنها را تایید کرده است. ✅ جامعه نیازمند تنفس و تفریح است. نیازمند نشانه ها، بهانه ها و نمادهایی است برای بازسازی روحیه، روابط و شرایط زندگی فردی و اجتماعی.یلدا و مناسبت های ملی(اعم از باستانی و اسلامی) می تواند در این بازسازی سهیم باشند.  برخی از کارکردهای یلدا و مناسبت های ملی عبارتند از : ۱. فرحبخشی و افزایش نشاط اجتماعی. دوستی می گفت میزان نشاط اجتماعی در ایران ۵/۲ از ۲۰ می باشد. در این شرایط هرگونه نشاط سالم برای مردم غنیمت است. پیامبر رأفت و رحمت فرمود: تفریح کنید چرا که دوست ندارم امت من بداخلاق باشد. افزایش نشاط یعنی کاهش خشونت، اختلاف و دعاوی. یلداها به افزایش نشاط اجتماعی کمک می کنند. ۲. تلطیف روابط و افزایش ارتباطات اجتماعی. اعیاد رسوم جالبی را در خود جای داده اند؛ گذشت و آشتی و صله ارحام. همین امر یکی از بزرگترین مسائل جامعه یعنی اختلافات و کینه ها را کاهش می دهد و هزینه های حکومت را تقلیل می دهد. ۳. افزایش همبستگی ملی.  از نظر آموزه های اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، همبستگی ملی یکی از اهداف متعالی نظام دینی است. وقتی مردم با یک نماد رابطه قلبی برقرار می کنند، در واقع حول آن نماد هویتی همبسته می شوند. این امر برای هر جامعه و حکومتی مغتنم است. ۴. افزایش امید فردی و اجتماعی. یلدا نماد شروعی دوباره است. یلدا یعنی تولد دوباره خورشید. یعنی بدانید که فردای طولانی ترین شب سیاه، روشنایی خورشید بیشتر از پیش خواهد تابید. بنابراین یلدا نماد امید است. ۵. رونق تولید و تجارت. برخلاف تصور عوام، رونق مصرف، رونق تولید و تجارت را به دنبال دارد. مناسبت های ملی فرصت خوبی هستند برای نوسازی، بهسازی، پذیرایی، نو نوار شدن و.... . همه این اقدامات باعث رونق کسب و کار دیگران شده و به توزیع ثروت می انجامد. ۶. افزایش نظافت و پاکیزگی . طبق رسوم قدیمی هنگام فرارسیدن مناسبت ها، نظافت منازل و لوازم و... انجام می گیرد. و طبق فرمایش رسول اکرم (ص)، نظافت از ایمان است. ۷. و کارکردهای مختلف دیگر... ✅ پس بدانیم که در نظام دینی امور با کارکردشان معنا پیدا می کنند. اگر به نفع و مصلحت جامعه اسلامی باشند، باید تقویت شوند ولی اگر مفسده داشته باشند باید منع یا محدود شوند. محمدتقی دشتی https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
این مطلب را جدی بگیریم. *چه مشکلی دارد که همه دربارۀ همه‌چیز نظر بدهند؟* 🖊جراد هندرسن *نشر:* گاهنامه مدیر ■هر کس چند وقتی در شبکه‌های اجتماعی پرسه زده باشد، با ‌پدیده‌ای عجیب و باورنکردنی مواجه شده است: «همه دربارۀ همه‌چیز حرف می‌زنند». مسئله وقتی ترسناک‌تر می‌شود که نه‌تنها این کار نهی نمی‌شود، بلکه تحت فشار عمومی، از آن‌هایی که چنین کاری نمی‌کنند هم خواسته می‌شود که دربارۀ هیچ موضوعی ساکت نباشند و نظرشان را بگویند. اگر مقاومت کنند و حرفی نزنند هم با تعابیری مثل «ترسو»، «بی‌مسئولیت» یا «محافظه‌کار» تنبیه می‌شوند. جراد هندرسن، پژوهشگر فلسفه، می‌گوید باید فکری به حال این وضعیت بکنیم. □هندرسن می‌گوید فقط این فشار بیرونی نیست که ما را ترغیب یا مجبور می‌کند که دربارۀ همه‌چیز حرف بزنیم، بلکه بخش مهمی از این فشار، درونی شده است: خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم که دربارۀ هر اتفاقی موضعی دارند و به خودمان می‌گوییم چرا ما موضع نگیریم؟ ●با این‌حال، نتیجۀ این فرایند واقعاً مأیوس‌کننده است. واقعیت این است که وقتی تلاش می‌کنیم دربارۀ هر چیزی نظر بدهیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه مزخرف ببافیم. و وقتی در سطح جمعی همه همین‌کار را می‌کنند، کل فضای عمومی پر می‌شود از مزخرفات. آن‌وقت اگر بخواهی از حقیقتِ موضوعی سر در بیاوری، تقریبا امکان ندارد بتوانی موفق شوی. هندرسن برای توصیف این وضعیت، از نظریۀ مشهور هری فرانکفورت دربارۀ «مزخرفات» استفاده می‌کند. مزخرف چیزی است خارج از دوگانۀ حقیقت و دروغ. ○فرانفکورت می‌گوید مزخرف از «عدم توجه» آب می‌خورد. موقعیتی که مسئله دیگر حقیقت‌داشتن، یا حقیقت‌نداشتن نیست، بلکه از اساس حقیقت بی‌اهمیت است. از این جهت بین مزخرف‌گو و دروغ‌گو تفاوتی هست: برای دروغ‌گو حقیقت اهمیت دارد، هرچند انکارش می‌کند. اما برای مزخرف‌گو صدق و کذب فرقی با هم ندارند. ■اگر می‌خواهید بهتر بفهمید سازوکارِ مزخرفات چطور است، به کلمۀ «وایب» که این روزها خیلی مد شده است توجه کنید. وقتی آدم‌ها در شبکۀ اجتماعی حرف می‌زنند، دیگر به درست‌بودنش فکر نمی‌کنند؛ همه‌چیز فقط وایب است. وقتی آدم‌ها چنین کاری می‌کنند، عملاً خودشان را در لاکی محافظ قرار می‌دهند که از هر انتقادی مصون است. اگر از آن‌ها بپرسی بر چه مبنایی حرف می‌زنند، لبخندزنان جواب می‌دهند: «چرا من رو جدی می‌گیری؟ من خودمم خودم رو جدی نمی‌گیرم!». ●مزخرف‌گوها ظاهراً آسیبی به ما نمی‌زنند، صرفاً بامزه و سرگرم‌کننده‌اند. اما در واقع هزینۀ سنگینی بابت کارشان پرداخت می‌کنیم: «به آن‌ها عادت می‌کنیم.» و با عادت‌کردن به راه و رسم آن‌ها، به آدم‌های بدتری تبدیل می‌شویم. این خطر جدی است و ای بسا لازم باشد فعالانه در برابر آن مقاومت کنیم. ○هندرسون می‌گوید باید برای خودمان مقرراتی سختگیرانه بگذاریم تا از وسوسۀ فراگیر مزخرف‌گویی جان به در ببریم. روش پیشنهادی او «کوچک‌فکرکردن» است. کوچک‌فکرکردن یعنی تمرکز بر یک موضوع مشخص و تلاش برای سردرآوردن از حقیقتِ آن. باید مثل آدم‌هایی رفتار کنیم که حقیقت را جدی می‌گیرند، یعنی شواهد جمع می‌کنند، به جزئیات استدلال‌ها توجه می‌کنند و تمام ارجاعات را بررسی می‌کنند و از همه مهم‌تر، دربارۀ چیزهایی که نمی‌دانند، حرف نمی‌زنند. حتی اگر این کار باعث شود برچسب بخورند و از جمعِ آدم‌های باحال کنار گذاشته شوند.   https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
14.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️پدیده‌های ۲۰۲۴: مستندهای مذهبی(۲) 🚩همچنانی که اتفاقات عجیب سال گذشته، توجهات را به سمت ایدئولوژی‌ها متوجه ساختند، مستندهای مذهبی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. مروری داریم بر ۴ مستند مذهبی پربازدید ۲۰۲۴: ۱. پاپ:پاسخ‌ها ⭐️تصور اینکه یک رهبر عالی‌رتبه مذهبی- مثل مرجع تقلید- در میان نوجوانان بنشیند و سوالات چالشی آن‌ها را جواب دهد، تصویری جذاب از مواجهه سنت و نسل زد است. پاپ فرانسیس به این تصویر، رنگ تحقق بخشید و در گفتگویی دوستانه با نوجوانان، سوالات آنان را پاسخ گفت. انتشار این گفتگو در فرم یک مستند، بازدید چند میلیونی را به‌همراه‌داشت. ۲. در جستجوی موعود ⭐️اینفلوئنسر پرحاشیه یهودی، برل سولومون به خیابان‌های نیویورک می‌رود تا فهم مردم از منجی را به بحث بگذارد و بعد به صورت تاریخی جایگاه منجی در میان صهیونیست‌ها را توضیح دهد. ۳. بریتانیای شکننده ⭐️ظاهراً مساله مسلمانان در انگلیس، همچنان ترند است. این بار، اسلام‌چنل خود به سراغ این مساله رفته تا از میانه زندگی مسلمانان، روایت کند که حضور مسلمانان چه هزینه‌ها و سودهایی را برای جامعه انگلیس داشته‌است.  ۴. سوریه: یتیمان جنگ ⭐️عمار نخچوانی، چهره پرفالوئر شیعه، با روایتی گیرا از وضعیت آوارگان جنگ سوریه در حوالی حرم حضرت زینب(س) جایگاه این شخصیت تاریخی را برای مخاطب جهانی بیان می‌کند.  🫶این چند مستند در زمینه‌های زیر با هم مشترک بوده‌اند: ✔️درآمیختن رویکرد کژوآل، پیش‌بینی‌ناپذیر و طنز در روایت موضوع ✔️ ایستادن روی چالش‌های روز مردم با دین ✔️ روایت‌های کف میدانی و حرف مردم کوچه‌وبازار به جای روایت فرد محور استودیویی... محمد تقی دشتی