eitaa logo
محکمات
342 دنبال‌کننده
439 عکس
156 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ در روایت است که در روز شهادت امام جواد (ع)، امام هادی (ع) خبر از شهادت پدرشان دادند از ایشان پرسیدند چگونه متوجه شدید پدر شما از دنیا رفته است؟ فرمودند: خشوع و حقارتی در برابر خداوند بر من وارد شد (اثر امامت) که تا کنون حس نکرده بودم: ⭕️ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْفَضْلِ أَنَّهُ قَالَ: «فِي الْيَوْمِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ عَرَفْتَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا.» بصائر الدرجات، ج1، ص 467 ، باب في الإمام متى يعلم أنه إمام‏ پ.ن: منظور از ابوجعفر در روایت امام جواد است که به ابوجعفر ثانی مشهورند. @ofoqemobin
⭕️ در روایت است که در روز شهادت امام جواد (ع)، امام هادی (ع) خبر از شهادت پدرشان دادند از ایشان پرسیدند چگونه متوجه شدید پدر شما از دنیا رفته است؟ فرمودند: خشوع و حقارتی در برابر خداوند بر من وارد شد (اثر امامت) که تا کنون حس نکرده بودم: ⭕️ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْفَضْلِ أَنَّهُ قَالَ: «فِي الْيَوْمِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ عَرَفْتَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا.» بصائر الدرجات، ج1، ص 467 ، باب في الإمام متى يعلم أنه إمام‏ پ.ن: منظور از ابوجعفر در روایت امام جواد است که به ابوجعفر ثانی مشهورند. @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
📌جهان‏بينى توحیدی اسلامى‏ در بیان شهید مطهری 🌀جهان‏بينى اسلامى، جهان‏بينى توحيدى است. توحيد در اسلام به و پاك‏ترين طرز بيان شده است. 🌀از نظر اسلام خداوند مثل و مانند ندارد: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ». خدا شبيه چيزى نيست و هيچ چيزى را نتوان به خداوند تشبيه كرد خداوند بى‏نياز مطلق است، همه به او نيازمندند و او از همه بى‏نياز است: «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ». 🌀خدا به همه چيز آگاه است و بر همه چيز تواناست: «إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ» ... أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» او در همه جا هست و هيچ جا از او خالى نيست. بالاى آسمان و قعر زمين با او يك نسبت دارد. به هر طرف كه بايستيم رو به او ايستاده‏ايم: «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ». 🌀و از مكنونات قلب و از خاطرات ذهن و نيّتها و قصدهاى همه آگاه است: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ» از رگ گردن انسان به انسان نزديكتر است: «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» . 🌀او مجمع كمالات‏ است و از هر نقصى منزّه و مبرّاست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» . او جسم نيست و به چشم ديده نمى‏شود: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ» . 🌀از نظر جهان‏بينى توحيدى اسلامى، جهان يك آفريده است و با عنايت و مشيّت الهى نگهدارى مى‏شود، اگر لحظه‏اى عنايت الهى از جهان گرفته بشود نيست و نابود مى‏گردد. جهان به باطل و بازى و عبث آفريده نشده است، هدفهاى حكيمانه در خلقت جهان و انسان در كار است، هيچ چيزى نابجا و خالى از حكمت و فايده آفريده نشده است. نظام موجود، نظام احسن و اكمل است. جهان به عدل و به حق برپاست. 🌀نظام عالم بر اساس اسباب و مسبّبات برقرار شده است و هر نتيجه‏اى را از مقدّمه و سبب مخصوص خودش بايد جستجو كرد. از هر نتيجه و سبب، تنها نتيجه و مسبّب مخصوص خود آن را بايد انتظار داشت. 🌀نيروى عقل و انديشه انسان كه بر خلاف حواس، تنها به ظواهر قناعت نمى‏كند و شعاع خويش را تا درون سراپرده هستى نفوذ مى‏دهد، حكم مى‏كند كه هستى‏ نمى‏تواند منحصر و محدود به اين امور محدود و متغيّر و نسبى و مشروط و نيازمند بوده باشد. 🌀اين سراپرده هستى كه در مقابل خويش مى‏بينيم در مجموع به خود ايستاده است و تكيه به خويشتن دارد. ناچار حقيقت نامحدود و پايدار و مطلق و غير مشروط و بى‏نياز كه تكيه‏گاه همه هستيها مى‏باشد و در همه ظروف و همه زمانها حضور دارد، موجود است و اگر نه سراپرده هستى نمى‏توانست روى پاى خود بايستد، يعنى اساسا سراپرده هستى در كار نبود، عدم و نيستى محض در كار بود. 🌀قرآن كريم خداوند را با صفاتى از قبيل «قيّوم»، «غنى» و ياد مى‏كند و به اين وسيله يادآورى مى‏كند كه سراپرده هستى نيازمند به حقيقتى است كه «قائم» به آن حقيقت باشد. آن حقيقت، تكيه‏گاه و نگهدارنده همه چيزهاى محدود نسبى و مشروط است. او بى‏نياز است، زيرا همه چيز ديگر نيازمند است. او «پر» و كامل (صمد) است، زيرا همه چيز ديگر غير از او از درون خالى است و نيازمند به حقيقتى است كه درون او را از هستى «پر» كند. 🌀قرآن كريم موجودات محسوس و مشهود را «آيات» (نشانه‏ها) مى‏نامد، يعنى هر موجودى به نوبه خود نشانه‏اى از هستى نامحدود و از علم، قدرت، حيات و مشيّت الهى مى‏باشد. از نظر قرآن مجيد سراسر طبيعت مانند كتابى است كه از طرف مؤلّفى دانا و حكيم تأليف شده است و هر سطر بلكه هر كلمه‏اش نشانه‏اى از دانايى و حكمت بى‏منتهاى مؤلّف خود دارد. 🌀از نظر قرآن هر اندازه بشر با نيروى علم، به شناخت اشياء نائل گردد، بيش از پيش به آثار قدرت و حكمت و عنايت و رحمت الهى واقف مى‏گردد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جهان‏بينى توحيدى)، ج‏2، ص: 85 و 91   🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از سفیران آیه‌ها
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ پاسخ مستند و کوبنده استاد قاسمیان به وزیر سابق امور خارجه که می‌خواهد با حماسی‌ترین آیات قرآن زبونی‌های برجام رو توجیه کند!!!! حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی دام تزویر مکن چون دگران قرآن را
هدایت شده از محمد قمی
47.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | از خروش و غیرت خادمان و مفسران قرآن [در واکنش به تحریف قرآن] متشکرم / گمان نمی‌کردم کار به تحریف قرآن بکشد / به کارشناسان قرآنی رجوع کنید! 🔸 انتشار واکنش حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برداشت‌های ناصواب و تحریف‌گونه از آیات کریم در جریان تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ___ ▪️@mohammadqomi_ir ▫️ایتا | بله | ویراستی | تارنمای شخصی .
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 ویراستی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص برداشت‌های ناصواب و تحریف‌گونه از آیات کریم در جریان تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری ——————————————— 🔊 کانال رسمی @harizavi_ir ———————————————
هدایت شده از harizavi_ir
هدایت شده از harizavi_ir
هدایت شده از harizavi_ir
♦️ترجمه تفسیر المیزان به انگلیسی مشتمل بر ۴۰ جلد به پایان رسید و روی سایت (www.almizan.org) در اختیار عموم قرار گرفته است. مرحوم سیدسعید اختررضوی از سال ۱۹۸۳ ترجمه را شروع کرد و در خلال ترجمه جلد ۱۳ از دنیا رفتند و فرزندشان کار را تکمیل کردند. این مجلدات برای اولین بار توسط WOFIS منتشر شد. (World Organisation for Islamic Services) ترجمه جلدهای ۱۴ تا ۴۰ را افراد مختلفی مانند طاووس راجا، الکساندر خلیلی، سلیم روزیر، نظام‌الدین، آمینا انلوز و... انجام دادند که برخی شخصیت‌های علمی بوده‌اند. به نظر می‌رسد ترجمه المیزان به سفارش مرکز توحید استرالیا انجام شده و به چاپ رسیده است. کلیه مجلدات قبلی و جدید در قالب‌بندی و ساختار نو در سایت موسسه مذکور موجود است و خبر خوبی برای علاقه‌مندان به معارف اصیل قرآنی است. هرچند قبلاً پژوهش‌گران شیعه‌پژوه به تفسیر المیزان توجه داشتند، ولی این کار موجب می‌شود مراجعه به این کتاب برای سطوح مختلف پژوهش‌گر و عموم مخاطبان تسهیل شود. @shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از البیان
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹روایات متعددی داریم که هیچ جریانی به بزرگی و عظمت روز غدیر نیست. خداوند نعمت را در آن روز تمام کرد و غدیر را ضامن حیات اسلام و نجات انسان معرفی کرد. 📌 اما می بینیم که این یوم عهد معهود و میثاق مأخوذ با آن عظمتش، نمود نداشت و آن تأثیری که می بایست بر امت اسلام و بشریت بگذارد را نگذاشت. 🔸در مقابل غدیر، یک جریان عاشورا وجود دارد. میبینیم این فاجعه تبدیل می شود به ضامن حیات اسلام و موجب استمرار مکتب می شود. چرا؟ چه تفاوتی بین عاشورا و غدیر وجود دارد؟ در حالیکه قرار بود غدیر موجب استحکام اسلام و تعالی انسان شود، این عاشورا بود که چنین باری را بر دوش کشید. 👈تفاوت این دو جریان در یک کلمه است.و آن هم "خواص" است. ◾️عاشورا بزرگ شد چون عباس و زینب داشت.اگر خواص نسبت به مسئله عاشورا رسالت خود را انجام نمی دادند عاشورا هم مانند غدیر می شد. خیلی مهم است که خواص جامعه رسالت خودشان را نسبت به حوادث مهم درست انجام دهند. 🔺باید درست بشناسند. درست تبلیغ کنند. درست جا بیندازند. استقامت کنند. بایستند. این کار مهمی است. خواص رسالت سنگین و بزرگی دارند. @albayann
هدایت شده از حسینیه هدایت
توصیه‌های طلایی و دقیقه نودی برای کنشگران جبهه انقلاب .mp3
16.73M
توصیه‌های طلایی و دقیقه نودی برای کنشگران جبهه انقلاب در دقایق پایانی انتخابات وقت گذاشتن بر کدام گروه بیشترین اثر را دارد؟ امروز در قسمت چهاردهم ویژه برنامه انتخابات چهاردهم حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی نکات مهمی پیرامون عملکرد طلایی در آخرین ساعات باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ارائه کردند: 🔹انتخابات یک عبادت اجتماعی است یعنی عبادتی است که یک جامعه آن را انجام می‌دهد. و اگر آن را درست اجرا نکند دچار عصیان اجتماعی و حرام سیاسی می شود و تبعات آن امت اسلام را چه در عصر حاضر چه در عصر آینده دچار آسیب خواهد کرد. 🔹چهار قشر در جامعه وجود دارد: 1️⃣افرادی که مخالف جمهوری اسلامی اند که یا ناامید از انقلاب و یا ضد انقلاب هستند و در هر صورتی رای نمی دهند. 2️⃣افراد پا به کار انقلابی که مسن هستند و در شهرهای کوچک یا روستاها زندگی می کنند و وظیفه خودشان می دانند در انتخابات مشارکت کنند. 3️⃣ افراد دین دار انقلابی جوانی که در فضای مجازی حضور دارند، اخبار را دنبال می کنند و تا حدی ناامید و مایوس برای مشارکت در انتخابات هستند 4️⃣ افرادی که در شرکت و انتخاب کاندید بی تفاوت و مردد هستند. 🔹در این ساعات پایانی قبل از انتخاب فعالیت برای گروه سوم تاثیرگذارتر است. این افراد در کنار من و شما زندگی می کنند، متدین اند و کنش رسانه ای دارند، قشر مذهبی فعال در فضای مجازی هستند، دغدغه های رهبری برایشان مهم است. اما دچار تنبلی سیاسی، یاس و کلافگی شدند. این افراد را دریابیم. 🔻 | اینجا انقلاب جریان دارد... @hoseinie_hedayat
🔴⚡️ده نکته کلیدی درباره انتخابات ریاست جمهوری؛ ✍ یادداشتی کوتاه از حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی 1⃣ آنچه مسلم است پیروزی مجدد جمهوری اسلامی است که با افزایش مشارکت مردم و لبیک مردم به دعوت رهبر معظم انقلاب محقق شد. 2⃣ رقابت نزدیک دو جریان، نشان‌گر پویایی و حیات سیاسی جامعه و در عین حال وجود حس بیم و امید در کشور است. 3⃣ استمرار گفتمان خدمت شهید رئیسی مطلوبیت عمومی دارد؛ لیکن بخشی از جامعه آن‌را از مسیر گفتمان مقاومت دنبال می‌کند و بخش دیگر مسلک اعتراض را نتیجه‌بخش می‌داند. 4⃣ جای خالی فریضه جهاد تبیین با اهتمام دوستان حزب‌اللهی در دور دوم انتخابات نمایان شد، همان‌طور که خلأ امثال شهید مطهری و مرحوم مصباح یزدی در گسترش تربیت فکری نسل جوان واضح شد. 5⃣ نیاز جریان انقلابی در حوزه‌های مختلف خود را نشان داد: خلأ مرکزیت و عقلانیت تشکیلاتی، ضعف شبکه‌سازی و ارتباطات پیوسته مردمی، ضعف جریان اندیشه‌ورزی عمومی، فقدان برنامه منسجم مبارزه سیاسی و حضور قدرتمند در مناظرات و ... 6⃣ نقاط ضعف جریان مقابل برای تصدی مسئولیت اداره کشور مجدد برملا شد: خلأ اخلاق‌مداری در سیاست‌ورزی، ضعف برنامه و شفافیت، ابتنای مبارزه سیاسی بر ادبیات اعتراضی، عدم ارائه راه حل‌های مؤثر برای نجات معیشت مردم و... 7⃣ اعتراف همگان خصوصا معترضان دوره‌های قبل به سلامت انتخابات از دست‌آوردهای ارزشمند و ماندگار این دوره است. 8⃣ تنازع جریان انقلابی و مقصرنمایی یکدیگر موجب فشل و ناامیدی است و باید همگان از ان احتراز کنند. 9⃣ کاهش اعتبار مؤسسات افکارسنجی به‌واسطه افزایش پیچیدگی رفتار سیاسی مردم و تنوع گونه‌های زیست اجتماعی از ویژگی‌های قابل توجه این دوران است. 🔟 بررسی عملکرد شورای محترم نگهبان در تأیید و رد داوطلبان نیاز به بحث و بررسی مجزا دارد. مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
هدایت شده از البیان
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش| استاد آیت الله فرحانی 🔹امام حسین(ع) بهترین وسیله برای پرواز روح انسان است و ضیافتی که ایشان ترتیب می‌دهد بستری است برای پر و بال یافتن؛ همانند فطرس که استاد شهید مطهری دربارۀ او می‌نویسد: داستان فُطْرُس ملك، رمزى است از بركت وجود سيدالشهدا(ع) كه بال‌شكسته‏ها با تماس به او صاحب بال و پر مى‏شوند؛ افراد و ملت‌ها اگر به راستى خود را به گهوارۀ حسين بمالند، از جزاير دورافتاده رهايى مى‏يابند و آزاد مى‏شوند. 🔸نباید گمان کرد که این مهمانی تنها برای اولیایی مانند حضرت اباالفضل(ع) است و بقیه از آن محرومند. با مرور اتفاقات ایام منتهی به عاشورا می‌توان به آسانی فهمید که این ضیافت برای هر کسی که خود را از بین نبرده باشد، سودمند است؛ 📌به گونه‌ای که افرادی مانند زهیر و حرّ نیز وارد این ضیافت می‌شوند و در کنار حبیب بن مظاهر و سعید بن عبدالله از برکات اباعبدالله(ع) بهره‌مند می‌گردند. 🔹مرور برخی از رویداد‌های روز عاشورا و کمی ‌پیش از آن به ما نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(ع) به اصحابش مِهر می‌ورزد و از آن‌ها دستگیری می‌کنند؛ برای برخی انتظار می‌کشد، برای برخی روشنگری می‌کند و برخی را در آغوش می‌گیرد. 🔺مطابق نقل‌ها، کاروان امام حسین(ع) در سرزمینی توقف می‌کند. در این موقعیت، امام حسین(ع) دوازده پرچم آماده می‌کند و از میان آن‌ها یازده پرچم را به افراد مختلف می‌سپارد، اما یک پرچم را نگه می‌دارد. در این هنگام یکی از همراهان ایشان پیش می‌آید و از ایشان درخواست می‌کند که پرچم را به او بسپارد؛ اما ایشان در پاسخ می‌فرمایند: این پرچم متعلق به کسی است که به ما ملحق خواهد شد و ما منتظر او هستیم. توقف کاروان امام(ع) طولانی می‌شود تا ‌این‌که کاروانیان می‌بینند سواری از دور به سوی آن‌ها می‌آید. 🖇پس از آن‌که نزدیک می‌شود، مشخص می‌گردد حبیب بن مظاهر است که به همراه مسلم بن عوسجه از کوفه فرار کرده‌اند تا به یاران امام بپیوندند. وقتی به امام حسین(ع) می‌رسد، خاک پای ایشان را می‌بوسد و از ایشان برای انتظاری که کشیده‌اند قدردانی می‌کند. 🔸حبیب، پیرمردی است که شبانه از محاصرۀ کوفه عبور کرده است و خود را به امام(ع) می‌رساند. حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) ‌پرسید: «چه کسی به ما ملحق شده است؟» و پاسخ می‌شنود: «او حبیب است.» آنگاه حضرت زینب(س) می‌فرماید: «حسین‌جان! سلام مرا به حبیب برسان.» وقتی سلام ایشان به حبیب ابلاغ می‌شود، حبیب بی‌قراری می‌کند و با خود می‌گوید: «من کیستم و چه لیاقتی دارم که دختر علی(ع) ‌این‌گونه به من احترام بگذارد؟!» 📚پیوند معرفتی با سيدالشهدا علیه السّلام @albayann
هدایت شده از البیان
✏️استاد آیت الله فرحانی: 🔹هرچه زندگی ائمه أطهار را در تاریخ بررسی می کنیم می بینیم ائمه ما یک روز بدنیا می آیند یک روز به شهادت می رسند. 🔸امام حسین (ع) در تولد مثل بقیه هستند در سوم شعبان بدنیا آمدند ولی شهادت ایشان یک دهه محرم است؛ یک نماد تاسوعا و اربعین بعد از عاشورا که بیستم صفر است را دارد چرا؟ 📌وجود مقدس سیدالشهدا تنها امامی است که برایشان برنامه ی استثنایی تدارک دیده شده است. برای معرفی امام حسین هدف از برگزاری برنامه دهه محرم؛ نماد تاسوعا؛ معرفی نماد تاسوعا و عاشورا تا اربعین و رسیدن به اربعین. تعدد در نمادهای تاسوعا، عاشورا و اربعین وجود دارد گویی امام حسین (ع ) بین دو نماد معرفی می شود روز عاشورا مثل روز بیست و هشت صفر است روز عاشورا مثل روز ۲۵ شوال؛ شهادت امام است. اما اهل بیت از ما خواسته اند تاسوعا را قبل از عاشورا و بعد اربعین و امام حسین را در یک فرایند معرفی کنید. @albayann
هدایت شده از البیان
🖊استاد آیت الله فرحانی: 🔹در نهضت امام حسین(ع) دو نماد مهم وجود دارد؛ نمادهایی که برای سایر ائمه(عم) محقق نشده بود و پیروان نهضت عاشورا باید بدانند که این دو نماد را باید برای نهضت امام عصر(عج) تأمین کنند. 🔺نماد اول، تاسوعا و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، 🔺 و نماد دیگر اربعین و حضرت زینب(س) است. امام حسین(ع) در روز تاسوعا از حضرت ابوالفضل(ع) می‌خواهد که یک روز از دشمنان فرصت بگیرد تا به عبادت خدا بپردازد. هم‌زمان با این اتفاق، کسانی از لشگر ایشان جدا شده و کسانی به لشگر ایشان ملحق می‌شوند و این نشان می‌دهد که امام عده‌ای را اخراج و برای الحاق عده‌ای صبر می‌کند و این کار با نقش‌آفرینی حضرت ابوالفضل(ع) محقق می‌شود. 🔹حضرت زینب(س) و حضرت زین‌العابدین(ع) محور نماد اربعین هستند. آن‌ها مشغول نقش‌آفرینی و آگاه‌سازی در جامعۀ خفقان‌زده و مسمومِ تبلیغات اهریمنیِ معاویه هستند. خطبه‌خوانی‌ها و گریه‌های سی‌وچهارسالۀ امام سجاد(ع) موجب شد نهضت امام حسین(ع) فراموش نشود و در طول دوران ادامه پیدا کند. 🔹هیچ‌یک از این دو نماد برای ائمه دیگر(عم) محقق نبود و به همین جهت، آن‌ها نتوانستند چنین نهضتی به پا کنند. تفاوتی بین امام حسن و امام حسین(عا) در مقام امامت وجود ندارد؛ اما می‌دانیم که زنِ امام حسن(ع) به او خیانت می‌کند، در حالی که زنان کاروان اباعبدالله(ع) هیچ‌گاه در سایه ننشستند و همیشه به یاد بدن عریان و زیر آفتاب ماندۀ شهدای کربلا روضه‌خوانی می‌کردند و بدین شکل نهضت عاشورا را زنده نگه داشتند. 🔹روزی فردی به امام سجاد(ع) گفت: چرا با این‌که خاندان شما را شهید کردند، قیام نمی‌کنید تا انتقام آن‌ها را بگیرید؟ و سپس برای تأیید سخن خود آیۀ «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيم‏»[1] را ‌خواند. 🔹امام سجاد(ع) فرمود: اگر این آیه را می‌خوانی، آیۀ بعد از آن را نیز بخوان که می‌فرماید: «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ‏ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِين‏».[2] سپس فرمود: إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ[3]؛ اگر چنین افرادی با چنین ویژگی‌هایی که قرآن می‌فرماید یافت شوند، جهاد همراه آنان، بافضیلت‌تر از حج است. 🔹این نوع مواجهه‌ها نشان می‌دهد که چرا امام سجاد(ع) به جای قیام و اقدام جهادی علیه حکومت مستکبر بنی‌امیه، راهبرد دیگری اتخاذ می‌کند. حقیقتِ امر این است که اگر بخواهیم زمینۀ ظهور حضرت ولی‌ّعصر(عج) را تأمین کنیم، باید بتوانیم در ضیافت امام حسین(ع) یارانی در تراز ابوالفضل العباس و زینب کبری(عا) تربیت کنیم و این هدف در متن زیارت عاشورا ترسیم شده است؛ آنجا که می‌خوانیم: «أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ‏ ثَارِكُمْ‏ مَعَ إِمَامٍ مَهْدِيٍّ ظَاهِرٍ نَاطِقٍ مِنْكُم‏». [1]. توبه: 112. [2]. توبه: 113. [3]. الكافي (ط. الإسلامية)، ج‏5، ص22. 📚 پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السلام 🏴به مناسبت شهادت حضرت زین العابدین علیه السّلام @albayann
🔴 خون شهید 🔹 نه، هیچ‌وقت خون شهید هدر نمی‏‌رود، خون شهید به زمین نمی‌ریزد. خون شهید هر قطره‏‌اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون می‏ گردد و در پیکر اجتماع وارد می‌‏شود. 📗 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی(ع)، ص۸۷ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir