هدایت شده از خانه طلاب جوان
#پای_درس_تفسیر_رهبر 1⃣2⃣
"الَّذينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَكُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم إيمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَكيلُ" (آلعمران؛ ۱۷۳)
✅ وجود معارف بسیار، در داستانها و حوادث نقل شده در قرآن
🔸 در قرآن، بیان مثل بیان کتابهای بشری نیست که یک فصلبندی بکنند، موضوعبندی بکنند؛ نه، خدای متعال در قرآن گاهی با #یک_کلمه، با یک اشاره، یک دریای معرفت را به سمت انسان سرازیر میکند که اگر چنانچه تدبّر کنیم و ابعاد را بسنجیم، اگر از خرد بشری برای فهم آن استفاده بکنیم، گاهی معارف عجیبی در یک کلمه برای انسان حاصل میشود.
🔸 یا فرض بفرمایید که در ضمن یک #حکایتی که قرآن دارد بیان میکند، کوتاه یا بلند، راجع به پیغمبران یا غیر پیغمبران -که در قرآن داستانهای فراوانی وجود دارد از گذشتگان- در خلال آن، یک مطلبی را به ما تعلیم میدهد و ما از آن استفاده میکنیم.
🔸 مثلاً فرض کنید در خلال گفتگوی دو نفر، یا یک حادثهی معیّنی اتّفاق افتاده، یک بیانی نسبت به آن حادثه در قرآن هست، امّا این بیان اگر چه مربوط به یک حادثه است، امّا مخصوص به آن حادثه نیست؛ این بیان کلّیّت دارد، مثلاً این آیهی شریفهی سورهی آلعمران است: "الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل".
🔸 خب این مربوط به ماجرای بعد از #جنگ_اُحُد است؛ بعد از آنکه مسلمانها از جنگ اُحُد، ناموفّق، مجروح، خسته، کوفته، شهیدداده، و مصیبتزده برگشتند، یک عدّه از #منافقین افتادند بین مردم که شما اینجا نشستهاید، امّا دشمنها آنجا حاضرند، نزدیک مدینه یک جایی اجتماع کردهاند و بزودی حمله میکنند پدر شما را درمیآوردند؛
🔸 پیغمبر فرمود فقط آن کسانی که امروز در این حادثه در اُحُد مجروح شدند بیایند؛ شب بلند شدند رفتند آن مجموعه را شکست دادند و برگشتند. اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم؛ منافقین شایعه درست میکردند که بله، پدرتان درآمد، علیه شما دارند چنین میکنند، چنان میکنند، اینها رفتند و غائله را ختم کردند و برگشتند: فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء. خب این یک «قضیّه» است، این قضیّه مال یک حادثهی خاص است امّا مخصوص آن زمان نیست؛ #امروز هم هست، در همه ی دورانها هم بوده است.
🔸 هر وقتی که ما از قرآن نسبت به حادثهای شبیه آن حادثه استنطاق بکنیم، از قرآن هدایت بطلبیم، قرآن کریم همین مطلب را در اختیار ما خواهد گذاشت. امروز هم همین جور است؛ امروز هم ممکن است بعضیها بیایند بین ما شایعه درست کنند که مثلاً «فلان دولت، فلان گروه، فلان ابرقدرت، فلان مجموعه دارند علیه شما توطئه میکنند، خلاصه بیچاره شُدید» و مانند اینها ؛ اینجا هم همان است: "فَزادَهُم ایمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل".
🔸 البتّه "حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل" با #نشستن گوشهی خانه جور در نمیآید؛ بایستی آمد وسط #میدان، کما اینکه آنها رفتند وسط میدان. درس این است: بروید وسط میدان، کاری را که لازم است انجام بدهید و بگویید "حَسبُنَا اللهُ وَنِعمَ الوَکیل".
🗓 ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
نقدی بر سخنان دکتر پزشکیان
1.
بیان امیرالمؤمنین، یک قید مهم دارد که متأسفانه ایشان نگفتند و آن اینکه صلحی که رضایت خدا در آن باشد (وَلِلَّهِ فِیهِ رِضیً) نه اینکه بهطور مطلق هر وقت دشمن درخواست صلح کرد بپذیر:
وَلاَ تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَیْهِ عَدُوُّکَ وَلِلَّهِ فِیهِ رِضیً
(یعنی لازم است کلیه معارف دین و شرایط موجود دیده شوند و رضایت خدا شناخته شود. لذا پذیرش درخواست دشمن در صلاحیت ولی فقیه است نه اینکه بهطور مطلق آن را توصیه کنیم.)
2.
بحث این است که «اگر دشمن از تو درخواست صلح کرد»، نه اینکه تو بروی درخواست صلح کنی.
همانطور که آیهی قبل از آن بیان میکند، وظیفه شما این است که برای جنگ آماده باشید و خودتان را تا میتوانید قوی کنید، تا دشمن بترسد (و درخواست صلح بدهد).
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اِسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ اَلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اَللّٰهِ وَ عَدُوَّکُمْ... ﴿انفال، 60﴾
(البته اساسا آمریکا در خواست صلح نکرده، بلکه در موضع تهدید است؛ تحریم کرده و فشار آورده و میگوید اگر خواسته مرا نپذیرید، همه گزینهها از جمله جنگ نظامی روی میز است)
3.
درمورد آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا»، جدا از اینکه به نظر عدهای، بعد از نزول آیات سوره برائت و اعلام جنگ با کافران نسخ شد، به فرض عدم نسخ نیز، اگر به آیات قبل و بعد نگاه کنیم، تماما در تحریض مؤمنین به آمادگی برای قتال و ایستادگی در جنگ است و حتی اشاره به این دارد که منافقین، مؤمنین را در زمان جنگ مسخره میکنند که فریب دینشان را خوردهاند. اما متأسفانه تمام آنها نادیده گرفته شده است:
مروری بر آیات سورهی انفال:
جنگ جنگ تا رفع فتنه: وَ قٰاتِلُوهُمْ حَتّٰی لاٰ تَکُونَ فِتْنَةٌ ... (39)
استقامت کنید در جنگ: یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِذٰا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا...(45)
خدا و رسول را اطاعت کنید و نزاع نکنید (به قول سردار دلها، دو صدا از جبهه ما شنیده نشود و فقط صدای امام و رهبر):
وَ أَطِیعُوا اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاٰ تَنٰازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ... (46)
منافقین و بیماردلان میگویند اینها فریب دینشان را خوردهاند:
إِذْ یَقُولُ اَلْمُنٰافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هٰؤُلاٰءِ دِینُهُمْ... (49)
تقویت نظامی تا حداکثر امکان (نه برجام موشکی!):
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ اَلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اَللّٰهِ وَ عَدُوَّکُمْ... (60)
در این شرایط اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای:
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا وَ تَوَکَّلْ عَلَی اَللّٰهِ... (61)
- فرمان جنگ و پذیرش صلح، از اختیارات رهبر است. «فَاجْنَحْ» نفرمود: «فاجنحوا»
باز در آیات بعدی تحریض مؤمنین بهجنگ حتی باجمعیت خیلی کمتر:
یٰا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ حَرِّضِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَی اَلْقِتٰالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صٰابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ... (65)
4.
اسلام دین صلح است، اما صلح با عموم انسانها و مستضعفین و نه صلح با مستکبران و ظالمان. دستور اسلام این است که دشمن ظالمین باشید و یاور مظلومان؛ همچنانکه امیرالمؤمنین میفرمایند: «وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»
ادامه در پست بعد...
@mosabereh
و اساساً اسلام برای نابودی استکبار و طاغوتها و ایجاد حاکمیت حق و عدل در دنیا آمده:
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکونَ ﴿صف، 9﴾
وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ وَ اِجْتَنِبُوا اَلطّٰاغُوتَ... ﴿نحل، 36﴾
و صلح با ظالمین و طواغیت معنا ندارد، مگر بهصورت تاکتیکی و موقت برای آمادگی اقدام بعدی که آن هم بنابر تشخیص رهبر است نه لشکریان.
5.
دستور به قتال در راه خدا و برای نجات مستضعفین:
رهبر انقلاب، 6/9/1393: «بحث اینکه آیا جهاد، دفاعی است یا ابتدایی است یا مانند اینها، بحثهای فرعی است؛ بحث اصلی این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الوِلدان؛ چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید] - و در راه مستضعفین، برای نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیّت است؛ یعنی شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهای خطر، برای اینکه مستضعفان را نجات بدهی؛ معنای این، همان مسئولیّت است دیگر. یا این حدیث معروفِ مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتی در متون اسلامی است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنی اسلام انسان را اینجور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعهی خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است.»
6.
در این آیه و روایت کلیپ، بحث صلح در زمان جنگ نظامی است، و نه بحث سازش و ارتباط دوستانه.
این یک مغالطهای است که میکنند و عدم جنگ را به معنی لزوم سازش تفسیر میکنند. در حالی که در قرآن داریم:
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ... (توبه، 73)
و رهبر انقلاب در تفسیر این آیه میفرمایند: «میفرماید جاهِد؛ نمیفرماید قاتِل؛ قاتِل الکُفّارَ و المُنافِقین [قتال] همیشه لازم نیست، امّا جهاد همیشه لازم است. گاهی جهاد، جهاد سیاسی است، گاهی جهاد فرهنگی است، گاهی جهاد نرم است، گاهی جهاد سخت است، گاهی با سلاح است، گاهی با علم است؛ همهی اینها جهاد است امّا در همهی اینها باید توجّه داشت که این جهاد، علیه دشمن است، علیه دشمن بشریّت است، علیه دشمنانی است که به اتّکاء قدرت خود و زر و زور خود، وجود سنگین و مطامع خودشان را بر بشریّت تحمیل میکنند. سازش با آنها معنا ندارد؛ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ.» (رهبر انقلاب، 27/9/1395)
7.
البته از سایر آیات فهمیده میشود که طرف دشمنی، کفاری هستند که با ما دشمنی دارند نه همه آنها:
لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ... (ممتحنه 8)
رهبر انقلاب، 13/8/1399: «سورهی برائت، سورهی جنگ است... این سوره این جور میفرماید: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم [رنج شما بر پیامبر اعظم گران میآید]... از این یک نکتهای میشود استفاده کرد و آن، این است که آن خطابهایی که وجود دارد، مربوط به آحاد بیخبر و غافل غیرمسلمان نیست، مربوط به سران کفر است، مربوط به سران استکبار است. خطاب به آن تشکیلاتی که است مسلّط بر سرنوشت جوامع بشریاند که قرآن در یک جا از آنها تعبیر کرده است به «ائمّهی کفر»: فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفرِ اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم... در واقع آن حدّت و شدّتی که قرآن در قبال دشمنان اسلام و کفّار ابراز میکند، در مقابل آن جریانها است. آحاد مردم کفّار، [یعنی] آنهایی هم که دنبال حقّند، مایل به حقّند، عنادی ندارند، غرضی ندارند، همان کسانی هستند که مخاطب آن جملهی زیبا و شریف هستند: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم.»
8.
قرآن مملو از آیاتی است که به شدت نهی کرده از اینکه ارتباط دوستانه با دشمنان دین بگیرید. اتفاقاً نشانهی منافقین را همین ارتباط دوستانه دانسته است:
بَشِّرِ اَلْمُنٰافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً ﴿138﴾ اَلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ اَلْكٰافِرِينَ أَوْلِيٰاءَ مِنْ دُونِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ اَلْعِزَّةَ فَإِنَّ اَلْعِزَّةَ لِلّٰهِ جَمِيعاً ﴿نساء، 139﴾
حزب الشّیطان را همین افراد دانسته (مجادله،19) و حزب الله را کسانی دانسته که ابدا دنبال این دوستی نمیروند (مجادله، 22).
ویژگی پیامبر و همراهان ایشان را اینگونه شمرده:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اشِدّاءُ عَلَی الْکُفَّار رُحَماءُ بَیْنَهُمْ... (فتح، 29)
و بسیاری از آیات دیگر که نمیبینند یا نمیخواهند ببینند.
ادامه در پست بعد...
@mosabereh
اصل اختلاف برخی جریانات سیاسی با انقلاب اسلامی در سیاست خارجی در همین است که این گزاره اصیل دینی را قبول ندارند:
جنگ نظامی با دشمنان دین همیشه لازم نیست اما جهاد در مقابل آنان واجب همیشگی است. نمیشود به سمت تفاهم با دشمن اصلی که استکبار است رفت.
اولا اسلام اجازه نمیدهد، چون وظیفه ما نابود کردن آن است.
ثانیا شما هم کوتاه بیایی آن دشمن کوتاه نمیآید. او تصمیم دارد هر کانون اصیل دینی را نابود کند. (تجربهی 8 سال دولت برجامی)
ثالثا اگر به سمت او بروی، غیر از اینکه به نتیجه نخواهی رسید، ضرر مهمش این است که خدا تو را رها میکند:
وَ لَا تَرْکَنُواْ إِلی الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ مَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (هود، 113)
«به ظالمان متمایل نشوید و تکیه نکنید که که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد؛ و هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمیشوید!»
البته برخلاف تهمتها، تفکر اسلامی با دنیا سر جنگ ندارد، بلکه همانطور که اشاره شد با عموم کافران هم اگر آنها بنای جنگ و استکبار نداشته باشند نیکی میکند (آنها طرف دعوت حق هستند نه طرف جنگ)، بلکه دنبال نجات بشریت از دست ظالمان است؛ لذا:
- تقابل ما با استکبار است و همیشگی است.
- توافقی اگر صورت میگیرد، نباید به این اصل خدشه وارد کند، به قول آقا نرمش قهرمانانه برای زدن ضربه بعدی است نه شروع دوستی. ضمن اینکه باید تضمین قطعی گرفته شود نه قول شفاهی.
راه رفتن با کری و اظهار محبتها و تضمین دانستن قول کری و ... در مذاکرات قبلی، عدول از این اصل بود که امیدواریم در دور جدید مذاکرات، این اصول به درستی رعایت شوند.
باید بدانیم، کشوری که از جنگیدن میترسد یعنی خوراک خوبی برای حمله است! اگر اظهار ضعف کنی، دشمن تشجیع میشود. راه منطقی همان است که قرآن گفته، اولا کاملا آماده جنگیدن و استقامت در جنگ و شهادت باشید و ثانیا آنقدر قوی شوید که از شما بترسند و خودشان اعلام کنند بیایید صلح کنیم آن موقع شما از موضع بالا گفتگو میکنید.
اعلام لزوم مذاکره در شرایطی که دشمن احساس کند شما ترسیدهاید و توان ندارید، یعنی آنچه در جنگ میخواسته بهدست بیاورد را باید بدون جنگ بدهید تا راضی شود.
فَاسْتَقِمْ كَمٰا أُمِرْتَ وَ مَنْ تٰابَ مَعَك... ﴿هود، 112﴾
@mosabereh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا نقد این سخنان را در ذیل بخوانید.
@mosabereh
هدایت شده از خانه طلاب جوان
✅ معنای اعتراف به گناه
"اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي"
"خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مىدهم."
🔸️ در مضامين مناجاتها تعبيرات عجيبى در رابطه با اقرار به گناهان وجود دارد كه از سوى معصومين (عليهم السلام) ابراز گرديده كه گويا بالاترين گناهان كبيره را مرتكب شدهاند و به هيچ وجه با مقام عصمت تناسب ندارد.
🔸 در اين رابطه بزرگان جوابهايى دادهاند. برخى فرمودهاند: «امام معصوم (عليه السلام) چون پيشواى مردم است گويا خود را نازل منزله هر يك از دوستان خود حتى آنهايى كه در پايينترين درجات هستند، قرار مىدهد».
🔸️ برخى فرمودهاند: «اين دعاها و مناجاتها براى تعليم و آموزش به ديگران است و گويا به اهل ايمان گفته مىشود كه بايد در مقام مناجات اينچنين سخن بگوييد».
🗓 #علامه_مصباح؛ کتاب شکوه نجوا
#شرح_مناجات_شعبانیه
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
حجةالاسلام محمد طهماسبی، فارغ التحصیل فیزیک دانشگاه خواجه نصیر، استاد معارف دانشگاه شریف:
دوسال قبل در کلاس انقلاب دانشگاه شریف، یکی از دانشجویان گفت که درصد خیلی کمی از مردم روزه میگیرند، چرا روزهخواری علنی ممنوعه؟
گفتم اینطور نیست. ببینید دم افطار چقدر ترافیک میشه، اما بعد از افطار خیابانها خلوت میشوند.
یکی گفت دلیل نمیشه.
گفتم اگر سحرها نگاه کنید، چراغ اکثر منازل روشه
یکی گفت: این دلیل نمیشه، چراغ منزل ما همیشه روشنه!
گفتم در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ در نمازجماعت ظهر دانشگاه حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت می کنند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان میشود اکثریت با غیر مذهبیهاست.
و لذا بسیاری از افراد بخاطر همرنگی با محیط، بروزات مذهبی ندارند. برای همین خیال میکنید اکثرا مذهبی نیستند درحالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند مذهبیاند و عبادات را انجام میدهند
یکی دیگه گفت: افرادی که پیش شما میآیند مذهبی هستند. ما بین بچهها هستیم، اینطور نیست.
گفتم آمار وزارت علوم نشان میدهد که ۶۷٪ دانشجویان شریف بهطور منظم نماز میخوانند و کسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای ۹۰ درصدند.
یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند!
یکدفعه یک نفر با اعتمادبه نفس گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس به عنوان نمونه #آمار بگیریم!
یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و محرمانه بنویسید که روزه هستید یا نه و چند نفر از خودتان با نظارت بقیه بشمرید.
نتیجه #خیلی_جالب بود:
۳۱ نفر از ۴۴ نفر روزه بودند! یعنی بیش از ۷۰% کلاس!
نتیجهای که فکر میکنم برای همهی کلاس غیر منتظره بود.
جالب این بود که بعد از این آمار، تازه دانشجویان موافق شروع به حرف زدن کردند و یکی هم گفت چرا کسی کاری به این روزهخواریهای علنی در دانشگاه نداره؟!
تاقبل از نظرسنجی، روزه دارها فکر میکردند در اقلیتند و ساکت بودند اما آن چند نفری که مخالفت میکردند،خود را اکثریت مطلق میدانستند.
بعدا یکی دیگر از اساتید معارف دانشگاه به من گفت که شنیدن این قضیه برایم عجیب بود، لذا هفته بعدش در کلاس خودم همین نظرسنجی را انجام دادم و نتیجه همین بود!
فضای مجازی، بهخصوص توئیتر، فضای واقعی جامعه نیست؛ بلکه قشر مخالف اسلام و جمهوری اسلامی عمدتاً در این فضا فعالند و بهخاطر این غلبه در ابراز نظر و حملات بی محابا و فحاشی، جرأت بسیاری از افراد مؤمن در این محیط برای ابراز نظر مؤمنانه کم شده.
و در نتیجه باور آن مخالفین به اینکه اکثریت هستند هم تقویت شده!
این جدا از اپوزوسیون خارج نشین، رباتها، نیروهای منافقین و روزمزدهایی است که شغلشان حملات در فضای مجازی است.
عموم مردم ایران دیندارند، شبهای قدر، اعتکافها و عزاداریها، نشانههایی از آنند.
@mohkamat
@mosabere
@ali_mahdiyan
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🔴 #پخش_زنده تلویزیون اینترنتی تعالی
💠 پخش سخنان حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی
✅ دوشنبه رأس ساعت ۸ صبح
🔷 http://aparat.com/taali_tv/live
🆔 @taali2
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تفسیر اجتماعی از دین ناجی بشریت
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
نقاره میزنند...چه شوری به پا شدهست؟
نقاره میزنند...که حاجتروا شدهست؟
نقاره میزنند...نوای جنون کیست؟
بر سنگفرش صحن حرم خط خون کیست؟
آهنگ دیگریست که نقاره میزند
خون کبوتریست که فواره میزند
هنگامه تقرب حبلالورید شد
آن کس که داشت نذر شهادت شهید شد
آمد حرم، رضای رضا را گرفت و رفت
در دم برات کرب و بلا را گرفت و رفت
ای تشنهلب شهید! زیارت قبول، مرد!
دیدی تو را چگونه شهادت قبول کرد؟
عشاق دوست غسل زیارت به خون کنند
سرمست عطر یار، هوای جنون کنند
چاقوی کفر در کف تکفیر برق زد
جادوی غرب، شعله به دامان شرق زد
گر ابن ملجمی به مرادی رسد چه باک؟
حاشا که اوفتد علم «یا علی» به خاک
حاشا که دست تفرقه مسحورمان کند
از گرد آفتاب حرم دورمان کند
همسنگریم و همدم و همراه و همقسم
آری به خون فاطمیون حرم قسم
محمد مهدی سیار
🟢کانال اطلاعرسانی فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
هدایت شده از مدیران کانونهای فرهنگی تبلیغی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهیداصلانی
#شهیددارایی
*🔴 دیدن این قسمت از سریال گاندو در این روزها خالی از لطف نیست*
ما اینجا با هم اختلافی نداریم!
تبلیغات اسلامی شهرستان یزد
https://eitaa.com/nehzat_yazd
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 یک سبک مدیریتی محبوب و ملموس
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سبک مدیریتی شهید سلیمانی: فرماندهی سربازگونه
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فقه نظام و فقه تمدنی، مطالبه ای از حوزه انقلابی
سقف مطالبات مدیران گام دومی از این قبیل بحث هاست!
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فقه نظام و فقه تمدنی، مطالبه ای از حوزه انقلابی
سقف مطالبات مدیران گام دومی از این قبیل بحث هاست!
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
هدایت شده از بر پا
موقعیت مهدی
❤️حقیقت زن، تفصیل دهنده است. قله را او به تماشا میکشد. کوثر نمایش دهنده حقیقت زن است که وجود پیامبر را تفصیل میدهد، که انا اعطیناک الکوثر. تو را کوثر دادیم. یعنی نور هدایت تو با وجود زن منبسط میشود در عالم.
❤️بیهوده نیست که در روایات حقیقت شب قدر، که نزول حقایق هستی است از عالم وحدت به کثرت، به وجود سیده النساء تاویل شده.
❤️حقیقت پیامبر و علی ع را با زهرا س میتوانی بشناسی. حقیقت توحیدی اباعبدالله را با زینب س میتوانی بشناسی. دیده اید هنوز هم عموم مردم با روضه هایی متصل به اباعبدالله میشوند که همه اش ارتباطات خانواده است با امام شهید. زن، زندگی را میسازد و زندگی چون منشوری هویت نور را باز میکند و به تماشا میکشد.
❤️برای سینمای دینی که به تماشا کشیدن قله های انسانیت ، چالش اساسی است، نقش زندگی و زن بسیار کلیدی است. مهدی باکری را با زندگی بسط دادن، یک اتفاق خارق العاده است. او را در بستر زندگی ذره ذره چشیدن و باز هم اذعان به اینکه او بزرگتر از فهم ما است، یک اتفاق محشر در سینما است. مزه انسان را چشیدن یک عبادت است و انصافا در ماه رمضان باید با نیت تقرب این فیلم را دید و دل داد و پر کشید.
❤️ نشان دادن قله ها در بستر دامنه هایی که خودشان پر از نور و زیبایی اند، مثل رابطه خسرو و محمد، زیبا است. هویت همسر حمید و مهدی در کنار خواهر حمید و مهدی بیشتر درک میشود. اما اوج فیلم رفت و آمد از زندگی است به میدان حماسه. اوج فیلم آنجا است که مهدی به همسرش میگوید من محو نقطه شهادت حمید بودم هیچ چیز نمیتوانست سر مرا برگرداند از آن نقطه به جز عشق تو.برم میگرداند تا دوباره نیروها را هماهنگ کنم. این اتفاق پر از حیا و معنا در نظام هستی رخ داده و چطور آن را موقعیت مهدی کشف کرده و بر ملا میکند؟ عجب. اوج فیلم تماشای صفیه بود به رخسار مهدی وقتی خوابیده و دلت را میکند و تقدیم به موقعیت مهدی میکند. چه شاهکاری است موقعیت مهدی.
❤️عرفان و معنویت را در زندگی به تماشا کشیدن، غربت قله ها را به تماشا کشیدن، وقتی مقابل کنایه خواهر سکوت میکند، وقتی دست کودک یتیم برادر را میگیرد و خودش به صورت خود سیلی میزند که او بخندد. وقتی او را سر اذان سوار چرخ فلک میکند.
❤️ عقلانیت مهدی یک محاسبه خشک نیست. با دل همراه است. ایمانی است. جذاب است. همه میفهمند او در افقی بالاتر میاندیشد با سکوتهایش. با دقت در جزییاتش. مراقبتش از بیت المال. با احساس وحدتش با بچه ها. با جلوداریش. چقدر خوب است آذری زبانی در عین یک هویت ملی و بلکه مذهبی و توحیدی.
❤️موقعیت مهدی، دفاع جانانه از مقام مدیریت و فرماندهی در نظام است. آن قدر قله را زیبا تصویر میکند که همه مدیران را به چالش میکشد و نقد میکند اما تو را دلزده از کسی نمیکند. ساختارها را نقد میکند اما میایستد در دل ساختار و میماند و میجنگد و برادر را همراه خود میکند. آدمهایی که ساختار، زیباییش را از رخسار آنها دارد. چه نقد جانانه ای است به نظام و چه دفاع جانانه ای است از نظام. راستش اصلا همه ما را به چالش میکشد نقد میکند در هر رتبه و مقام و موقعیتی که باشیم. چه موقعیتی است این موقعیت مهدی.
❤️موقعیت مهدی جذاب ترین فیلمی بود که دیده ام. خدا را شکر میکنم که در کشوری زندگی میکنم که سینمایش اینگونه در حال تسخیر شدن است با دستان توانای انقلاب. به قول آن رفیق عزیزم همان طور که شاهکارهای معماری تاریخ باقی مانده اند و هنوز دل میبرند، این قله های روایتگری هم باقی خواهند ماند. روایت از انسان هایی که تربیت شده خمینی اند و فتح الفتوح اویند.
❤️این متن را شب هجده رمضان کنار حرم حضرت معصومه س نوشتم قربه الی الله.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از harizavi_ir
🔸«من سعی فی حاجة أخیهِ المـؤمن فکأنّما عبد الله تسعة آلاف سنة صائماً نهاره، قائماً لیله»؛(بحارالانوار،جلد۲۱)
هر کس در برآوردن نیاز برادر مؤمنش تلاش کند، گویا نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده، در حالی که روزها را روزهدار و شبها را شبزندهدار بوده است.
🔸فرهیخته ارجمند، سلام و رحمت الهی بر شما، انشاءالله طاعات و عبادات مورد قبول درگاه احدیت قرار گرفته باشد.
🔸در جهت رفع نیاز مومنان و توسعه چرخه خیر بر آن شدیم تا با ایجاد *کانون همیاری اجتماعی* در *بانک قرضالحسنه رسالت* نسبت به تجمیع امتیاز حساب و اعطای وام به متقاضیان اقدام کنیم.
🔸از شما خیراندیش گرامی دعوت میکنیم ضمن افتتاح غیرحضوری حساب از طریق سایت *mresalat.ir* نسبت به انتخاب کانون همیاری اجتماعی *بینشکده علم دینی* به شماره *۲۰۰۰۰۶۹۰۱۵* اقدام نمایید و در این حرکت خداپسندانه مشارکت فرمایید.
🔸التماس دعا
روحاله حریزاوی
هدایت شده از مدرسه علمیه حقانی قم
📣 فراخوان پذیرش
🔷 #مدرسه_علمیه_حقانی 🔷
📎 پذیرش #پایه_اول، ویژه دانش آموزان سال #یازدهم و #دوازدهم سراسر کشور
📎 پذیرش #تکمیل_ظرفیت، ویژه طلاب متقاضی پایه های #دوم ، #سوم و #چهارم
📆 سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱
📞۰۲۵-۳۶۵۰۰۴۹۰
📱۰۹۱۰۷۷۴۹۰۷۹
◀️ شروع ثبت نام:
🔶۲۸ فروردین ۱۴۰۱🔶
✅ امکان پذیرش داوطلب از سراسر کشور فراهم میباشد.
🖋جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مدرسه مراجعه فرمائید.
🌐 haghani-qom.ir
🖌ما را در فضای مجازی دنبال کنید:
🔷 zil.ink/haghani
#مدرسه_انقلاب
#قدمگاه_شهیدان_است_اینجا
#مدرسه_علمیه_حقانی_قم
هدایت شده از خانه طلاب جوان
✅ نظم جدید جهانی
🔸 برادران و خواهران، تحولاتی که در جهان رخ میدهد تنها یک #نشانه است و همچنین این افق را برابر ما روشن میکند که #شکست_آمریکا در افغانستان #رژیم_صهیونیستی را نگران کرد.
🔸 اظهارات مسئولان این رژیم را به یاد بیاورید که متحدان آمریکا را در منطقه نگران کرد. امروز نیز جنگ #روسیه و #اوکراین و نتایجی که ممکن است داشته باشد، رژیم صهیونیستی را نگران کرده است و شاید جهان را برابر یک #نظم_جدید_جهانی و #چندقطبی که به سیطره یک قطب یعنی قطب آمریکایی پایان میدهد، قرار دهد. این مسئله نیز افقهای زیادی را برابر ما قرار میدهد.
🗓 سخنان سید حسن نصرالله در روز قدس
#نظم_نوین_جهانی
#سید_حسن_نصرالله
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از دوره اسلام ناب طلبگی
💠دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب طلبگی
ویژه طلاب جوان انقلابی
📚 آموزش منظومه معارف ناب مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی
📆زمان برگزاری: ۳۱ تیر تا ۵ مرداد ماه
📌مکان برگزاری: تهران
🔹دوره به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
⏳ مهلت ثبت نام: ۱۰ تیر ماه
❓جهت کسب اطلاعات بیشتر با شناسه @eslamenab_dore در همه پیام رسان ها تماس حاصل فرمایید.
ثبت نام از طریق👈 www.eslamenaab.ir
#اسلام_ناب
#دوره_معرفتی_تشکیلاتی
#اسلام_ناب_طلبگی
#منظومه_فکری_امامین_انقلاب
🔸دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب
🔸 @eslamenaab_tollab
هدایت شده از قرارگاه اساتید وطلاب انقلابی حوزه علمیه قم
💢👈 امر به معروف و نهی از منکر واجب شرعی و قانونی است.🌸🌷
👌این طرح بسیار طرح عالی هست
🔰من دیشب تو یکی از خیابونای مرکز خرید اصفهان بودم که همیشه از نظر بدحجابی زبانزد بود!
🔰یه حرکت بسیار خوب و مؤثر در مورد امر به معروف و نهی از منکر دیدم که ای کاش در همه ی محلات و شهرها اجرا بشه.
🔰یک تیم امر به معروف همون محله ی شهر؛ متشکل از خانمهای محجبه از گروه سنی های مختلف از دختر ۱۰ ساله محجبه و خانم های جوان محجبه و خانمای میانسال محجبه و آقایان مذهبی جوان و میانسال به همراه امام جماعت مسجدشون و یک پلیس آقای نیروی انتظامی و یک پلیس خانم نیروی انتظامی که مجموعا حدودا ۱۵ نفری میشدن!
راه افتاده بودن و یکی یکی به مغازه ها میرفتن و اول به فروشنده ها تذکر میدادن که حجابشون رو رعایت کنن و حتی اخطار میدادن که دفعه ی بعد اگه مراجعه کنن و فروشنده بدحجاب باشه، مغازه دار جریمه میشه و مغازه پلمپ میشه!
🔰بعد هم به تک تک مشتری های بدحجاب تذکر میدادن که حجابشون رو رعایت کنن!
🔰خیلی جالب بود چون تعداد امر به معروف و نهی از منکر کنندگان زیاد بود میدیدم که بدحجاب ها دیگه جرأت فحاشی نداشتن و اکثرشون خودشونو جمع کردن!
🔰و اون معدود افرادی هم که بی ادبی میکردن و میگفتن که شماها برین دزدا رو بگیرین و جمع کنین؛ بلافاصله اون آقا و خانم های مؤمن و محجبه که تیم همراهشون بودن شروع میکردن به پاسخ های مؤدبانه دادن و این جمله رو مرتب تکرار میکردن که شما هم دارین با بدحجابی قانون رو زیرپا میذارین ! مملکت اسلامی هست و همه موظف به رعایت موازین و قوانین شرعی هستن! و دیگه اون خانمای بد حجاب چیزی نمیگفتن و اکثرا خودشونو جمع و جور میکردن!
🔰واااااقعا تأثیر رو حس میکردم من که پشت سرشون بودم میدیدم که همه بد حجاب ها شروع کردن به جمع کردن و داخل کردن موهاشون و گرفتن جلوی مانتوهاشون!!!
❤️ان شاء الله با این اجرای این طرح جلوی ولنگاری بدحجابها گرفته بشه.
روزنامه فیضیه
🇮🇷 کانال قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی
🍂 @gharar_a
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 آیین افتتاحیه طرح ولایت حضوری تابستان ١۴٠١ _ مشهد مقدس 🇮🇷
🔰 سخنرانان :
🔸 حضرت آیت الله رجبی ( رییس محترم موسسه امام خمینی ره)
🔸 جناب آقای دکتر اسماعیلی (وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی)
🔸 جناب آقای استاد رحیم پور ازغدی
🔸 حجت الاسلام و المسلمين دکتر شبان نیا (رئیس محترم مرکز آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی ره)
🔻 زمان : ١٠ تیرماه ساعت ١۶
🔻 مکان : مشهدمقدس حرم مطهر رضوی. بست شیخ حر عاملی
#افتتاحیه_طرح_ولایت_تابستان
🆔 @hamzevasl
👆بهنام محمدی شهید 13 ساله ای که بعد از 31 سال و نبش قبر پیکر مطهرش سالم بود
♻️بهنام محمدی نوجوان 13 ساله زبر و زرنگی بود که به او تعلیمات لازم را جهت کسب اطلاعات از دشمن داده بودم، و بهعنوان اطلاعاتچی در خدمتم بود. یک روز به بهنام گفتم «برو پیش عراقیها و بگو صدام کِی به خرمشهر میآید؟ مادرم یک گوسفند نذر کرده که هر وقت صدام آمد زیر پایش قربانی کند؛ آنوقت آنها دیگر با تو کاری نخواهند داشت. بعد به آنها بگو که تعداد زیادی تانک از فلان مسیر در حال حرکتند و دارند به سمت شما میآیند»؛ میخواستم با استفاده از این ترفند جلوی پیشروی دشمن گرفته شود، تا نیروی کمکی برسد؛ که البته جلوی پیشروی دشمن گرفته شد، اما نیروی کمکی هیچ وقت نرسید.
همچنین در برخی اوقات که درگیر جنگ و دفاع بودیم، بهنام محمدی را میدیدم که دوان دوان جلو آمده و اطلاعاتی از آرایش نظامی دشمن به ما میداد، یا مثلا میگفت «تیمسار! به جان مادرم از فلان کوچه پنج تانک دارند به طرف ما میآیند»؛ که من فورا آرپی جی زن ها را به آن محور میفرستادم. خدا رحمتش کند.
* شجاعت بهنام در تعویض پرچمها
یک روز بهنام وقتی که پرچم عراق را بالای یکی از ساختمانهای بلند خرمشهر میبیند، بهطور نامحسوسی خود را به ساختمان رسانده و به دور از چشم بعثیها پرچم ایران را جایگزین پرچم عراق میکند؛ واقعا دیدن پرچم ایران بر فراز آن قسمت اشغال شده خرمشهر روحیه مضاعفی را در بچهها ایجاد کرده بود، و جالبتر اینکه عراقیها تا 18 آبان متوجه این موضوع نشده بودند.
بهنام بعد از تعویض پرچم نزد ما آمده بود؛ دست او هنگام تعویض پرچم به دلیل ضخامت طناب، و سرعتی که در پایین کشیدن پرچم عراق و بالا بردن پرچم کشورمان داشت، مجروح شده بود. به گروهبان مقدم گفتم باند بیاورد و دست بهنام را پانسمان کند، مقدم باند را از کولهاش بیرون آورد، اما بهنام اجازه پانسمان دستش را نمیداد و با دویدن به دور من، مقدم را به دنبال خود میکشاند؛ به بهنام گفتم «چرا نمیایستی؟! میخواهد پانسمانت کند تا زخمت چرک نکند»؛ بهنام رو کرد به من و گفت «باند را بگذارید برای سربازانی که مادر ندارند و تیر میخورند.»
هرچه سعی کردیم این نوجوان 13 ساله اجازه نداد دستش را ببندیم؛ او یک مشت خاک روی دستش ریخت و رفت.
* چگونگی شهادت نوجوان دلاور
حدود ساعت 9 صبح روز 24 مهر، بهنام در «بازار نقدی» مورد اصابت ترکش «خمسه خمسه» قرار گرفت، و در پیادهرو به زمین افتاد؛ سپس تانک از روی زانوانش عبور کرد، که در اثر آن پایش از زانو به پایین قطع شد، و ایشان به این ترتیب به شهادت رسید.
** ماجرای نبش قبر شهید بهنام محمدی/ جسدی که بعد از 31 سال سالم بود
مادر شهید محمدی میگفت که بهنام هر شب به خوابش میآید و میگوید «من از دوستانم جا ماندم، مرا به مسجد سلیمان ببرید»؛ به اصرار مادر شهید، ایشان را سال 90 نبش قبر کردند. با اجازه علما قرار بر این شد که پیکر ایشان از محل دفن به مسجد سلیمان انتقال پیدا کند.
آیتالله جمی امام جمعه و جناب سروان دهقان با من تماس گرفتند و گفتند شما هم برای مراسم بیایید. بلیط هواپیما گرفتم و برای نبش قبرش رفتیم، من و حاج آقا کعبی جلو رفتیم مادرش سمت راست من و پدرش روبروی من قرار داشتند خاک را برداشتند و رسیدند به نزدیکی سنگی که روی جنازه ایشان بود؛ من رفتم جلو و گفتم «بیل را کنار بگذارید، چون استخوانهای این بچه قطعا در این مدت پوسیده، و اگر تکهای از این سنگ روی آنها بیافتد استخوانها از بین میرود. بگذارید من با دست خاک را کنار بزنم و استخوانهایش را سالم برداریم».
آرام آرام با دستانمان خاک را کنار زدیم و به سنگ رسیدیم، وقتی که سنگ اول را برداشتیم، با پیکر سالم شهید مواجه شدیم، من که در همان لحظه از حال رفتم، مادرش هم غش کرد؛ باور کردنی نبود، انگار که این بچه یک دقیقه پیش خوابیده است؛ بعد از 31 سال هنوز زانویش خون میچکید.
مادر شهید محمدی، پیکر نوجوان شهیدش را ساعات زیادی در آغوش خود گرفته بود، و حاضر نبود او را از خود جدا کند؛ او میگفت «مردم! این بچه بوی گلاب میدهد؛ چرا میخواهید از من جدایش کنید؟ مگر نمیبینید که تمامی اعضایش سالم است؟ پس چرا میخواهید او را دفن کنید؟ مگر شما از دست بچه من سیر شدهاید»؛ واقعا صحنهی عجیبی بود.
من سال گذشته مادر بهنام را دیدم؛ به من گفت «جناب سرهنگ! عجب اشتباهی کردم؛ این بچه قبل از اینکه جایش را عوض کنیم هرشب به خوابم میآمد و با من حرف میزد، و میگفت "جایم را عوض کنید، من از دوستانم دور افتادم"، اما از وقتی که جایش را تغییر دادیم، دیگر مثل قبل به خوابم نمیآید»؛ من به ایشان گفتم «آیا شما ناراحتی که او خوشحال است»؛ گفت «خوشحالم از اینکه که او خوشحال است، اما ناراحتم که چرا هر شب نمیبینمش».
🌷 *اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحمّدٍوَآلِمُحمّدوَعَجِلفَرَجهُم*🌷
✅ تبیین ابعاد حکمرانی اسلامی، وظیفه اساسی علمای دین
▫️پیغمبر اکرم قبل از اینکه بیاید #مدینه، از مردم مدینه که آمده بودند، از نمایندگان اوس و خزرج بیعت گرفت؛ گفت با جانتان، با مالتان باید همراه من باشید، آنها هم قبول کردند، پیغمبر [هم] تشریف آورد مدینه. وقتی هم وارد مدینه شد، هیچ سؤال نکرد که حالا مثلاً #حاکمیّت هم به عهدهی ما است یا نه؛ نه، معلوم بود، همه میدانستند آمده و حاکمیّت و حکمرانی و ادارهی حکومت به عهدهی او است.
▫️ دین برای این است: "ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله"؛ معنای «لِیُطاعَ» فقط این نیست که اگر گفت نماز بخوانید، نماز بخوانید؛ نه، [معنایش] اطاعت در همهی امور زندگی [است]، یعنی #حکمرانی.
- خب پس این بخشی از اسلام است، یعنی بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوهی حکومت است؛ و همهی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛
- بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند.
▫️ «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید -خب شکل حکومت ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد- امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفهی ما است. این کاری است که #امام_بزرگوار کرد.
🗓 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب حوزههای علمیه؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🌐 لینک مطالعه کامل متن:
https://khl.ink/f/42475