eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
288 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
21.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۷ ◀️ پادکست تصویری «محرم راز» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۷ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه) ✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ 🕋 و لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى‌ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَ الصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكُم (محمّد«ص»/۳۱) «ما قطعاً شما را مى‌آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم كرد.» 📝نکته ها: 🔺«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى كشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه»(ابراهیم/۱۲۴) و گاهى به معناى ایجاد زمینه‌هاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند همین آیه: «نَبلوا اخباركم». جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است. 🔺در آیه قبل گفته شده که خداوند عملكرد ما را مى‌داند: «و اللّه یعلم أعمالكم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابر این آزمایش براى آن است كه مردم كارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا كیفر را پیدا نمایند. همان‌گونه كه ما شغل افراد را مى‌دانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمى‌دهیم، بلكه باید از آنان كارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند. 🔺تفكیک انسان‌ها از یكدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول؛ انسان‌ها با كفر و ایمان جداسازى مى‌شود و در مرحله دوم؛ اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفكیک مى‌یابند و در مرحله سوم؛ جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابر این آزمایش‌هاى الهى یكى پس از دیگرى ادامه دارد. از آیه ۱۶ تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شده است: تحقیر گفته‌هاى پیامبر(ص)(آیه۱۶)، ترس از فرمان جهاد(آیه ۲۰)، فساد در زمین و قطع رحم(آیه ۲۲)، ارتداد و برگشت از حب(آیه ۲۵)، به وعده‌هاى شیطان فریفته مى‌شوند(آیه ۲۵)، توطئه‌گرى و اعلام همكارى با سایر مخالفان(آیه ۲۶)، پیروى از كارهایى كه سبب خشم الهى است(آیه ۲۸)، ناخشنودى از كارهایى كه سبب رضاى الهى است(آیه ۲۸)، كینه توزى(آیه ۲۹). در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت؛ هنگام جان‌دادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مى‌نماید. 📩پیام ها: ▫️آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یكى از سنّت‌هاى الهى است. «و لنبلونّكم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه قطعى بودن آن است) ▫️یكى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسان‌ها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مى‌شوند. «حتّى نعلم المجاهدین منكم» ▫️در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منكم و الصابرین» ▫️ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مى‌گیرند. «نبلوا اخباركم» ▫️معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمون‌هاى عملى است. «نبلوا اخباركم» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۷ 🏷 انس با قرآن 📝 حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی): انس با قرآن، خیلی خوب است. هرروز یک مقدار قرآن بخوانید، ولو نیم صفحه؛ مواظب باشید ترک نشود. قرآن را باز کنید نیم صفحه، دو آیه، با توجه بخوانید. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۷ 📜 امیرالمؤمنین (عليه‌‏السلام): ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ «بدانيد در قرآن خواندنى كه با تدبّر همراه نباشد، خيرى نيست» (بحارالأنوار، ج ۴، ص ۲۱۱) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۷ 🔸أفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ‏ (سوره آل عمران / آیه۸۳) آيا دينى جز دين خدا مى‌جويند، حال آنكه آنچه در آسمانها و زمين است خواه و ناخواه تسليم فرمان او هستند و به نزد او بازگردانده مى شويد. ◀️ حضرت صادق عليه السّلام ذیل این روایت می فرمایند: «هنگامی که قائم علیه‌السّلام قیام کند، نقطه‌ای در روی زمین نمی‌ماند جز اینکه به یکتائی خدا و رسالت حضرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم گواهی می‌دهند.» ◀️ ابن بکیر می‌گوید: از ابوالحسن علیه‌السّلام در مورد آیه «وله اسلم» پرسیدم، فرمود: در حق قائم علیه‌السّلام نازل شده است، هنگامیکه ظاهر شود اسلام را بر یهود، نصاری، صابئین، ملحدین، مرتدین، و کافرین شرق و غرب، عرضه می‌کند هر کس (پس از شناخت حقانیت اسلام) از روی رغبت اسلام آورد، او را به نماز و زکات و دیگر وظائف اسلامی امر می‌فرماید. و هر کس نپذیرد گردن می‌زند تا در شرق و غرب جهان احدی جز موحد باقی نباشد. » ( تفسیر عیاشی، ج۱، ص ۱۸۳ و ینابیع المودة لذوی القربی، ج۳، ص۲۳۶) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۸ 🟠 دوست نا اهل ! 📖 آیه ۲۸ سوره فرقان : يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا «ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم،» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۷ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۶) - کاتبان وحی ▪️
📔مباحث علوم قرآنی / ۸ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۷) - کتابت وحی ▪️شيوه كتابت در عهد رسالت بدين گونه بود كه بر هر چه يافت مى‌شد و امكان نوشتن روى آن وجود داشت، مى‌نوشتند؛ مانند: ۱. عسب: جمع عسيب، جريده نخل، چون وسط شاخه‌هاى درخت خرما كه برگهاى آن را جدا مى‌ساختند و در قسمت پهن آن مى‌نوشتند. ۲. لخاف: جمع لخفه، سنگ‌هاى نازك و سفيد. ۳. رقاع: جمع رقعه، تكه‌هاى پوست يا ورق (برگ) يا كاغذ. ۴. ادم: جمع اديم، پوست آماده شده براى نوشتن. پس از نوشته شدن، آيات نزد پيامبر و در خانه ايشان ضبط و نگهدارى مى‌شد. ▪️گاهى برخى از صحابه مى‌خواستند سوره يا سوره‌هايى داشته باشند، آن‌ها را استنساخ كرده و بر روى تكه‌هاى برگ يا كاغذ مى‌نوشتند و نزد خود نگه مى‌داشتند و معمولا در محفظه‌هاى پارچه‌اى به ديوار مى‌آويختند. ▪️ آيه‌ها به گونه‌اى منظم و مرتب، در هر سوره ثبت مى‌گرديد و هر سوره با نزول بسم اللّه آغاز يافته و با نزول بسم اللّه جديد ختم آن سوره اعلام مى‌شد و سوره‌ها با اين رويه هريك جدا و مستقل از يكديگر ثبت و ضبط مى‌شد. ▪️در عهد رسالت هيچ‌گونه نظم و ترتيبى بين سوره‌ها صورت نگرفت. زيرا آنچه مهم است تكميل سوره‌ها و مستقل بودن هر سوره از سوره ديگر است تا آيه‌هاى هر سوره با آيه‌هاى سوره‌هاى ديگر اشتباه نشود. اين مهم در عهد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله صورت گرفت. امّا ترتيب بين سوره‌ها تا هنگام پايان يافتن نزول قرآن امكان نداشت، زيرا پيامبر اكرم تا در حال حيات بود هر لحظه احتمال نزول سوره‌ها و آيه‌هايى مى‌رفت. بنابراين طبيعى است كه پس از يأس از نزول قرآن، كه به پايان يافتن حيات پيامبر وابسته بود، سوره‌هاى قرآن قابل نظم و ترتيب خواهد بود. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - موانع پایبندی به هنجارها از نگاه قرآن کریم.pdf
453.7K
🔘 مقاله «موانع پایبندی به هنجارها از نگاه قرآن کریم» 🔖 رتبه علمی : علمی - پژوهشی ▫️نام مجله : پژوهش های قرآنی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
12.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۸ ◀️ پادکست تصویری «خانه های آسمانی» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 آموزش کامل تجوید قرآن کریم 🎙 استاد محمدرضا پورزرگری 📂 ۷۹ جلسه ا هرجلسه حدودا ۱۸ دقیقه ⬇️ بخش اول ا ۲۵ جلسه ▫️۱ - پیشینه نزول قرآن کریم ▫️۲ - مراتب قرائت قرآن کریم ▫️۳ - قرائت به روش های مختلف ▫️۴ - بسمله (بسم الله) ▫️۵ - قرائت ▫️۶ - ابتدا به کلمات ▫️۷ - وقف ▫️۸ - وقف و وصل ▫️۹ - احکام حرف ها آخر کلمات ▫️۱۰ - بررسی مواضع دستگاه تکلم-۱ ▫️۱۱ - بررسی مواضع دستگاه تکلم-۲ ▫️۱۲ - بررسی مواضع دستگاه تکلم-۳ ▫️۱۳ - لسان ▫️۱۴ - مخارج ▫️۱۵ - مخرج چهاردهم لسان ▫️۱۶ - موضع شفتین ▫️۱۷ - ادای صحیح حروف ▫️۱۸ - صفات اصلی حروف-۱ ▫️۱۹ - صفات اصلی حروف-۲ ▫️۲۰ - صفات اصلی حروف-۳ ▫️۲۱ - صفات فرعی حروف-۱ ▫️۲۲ - صفات فرعی حروف-۲ ▫️۲۳ - صفات فرعی حروف-۳ ▫️۲۴ - احکام حروف ▫️۲۵ - صفات غنه ⬅️ بخش دوم | ۲۵ جلسه ⬅️ بخش سوم | ۲۹ جلسه 🖇 دانلول یکجا در قالب فایل فشرده (rar): ا https://B2n.ir/s95865 🔘 حجم: 140 مگابایت I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۸ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِنْ طَيِّباَتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ اشْكُرُواْ لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ‏ (بقره/۱۷۲) ✨ «اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! از نعمت‌هاى پاكیزه‌اى كه به شما روزى داده‌ایم بخورید و شكر خدا را به جاى آورید. اگر فقط او را پرستش مى‌كنید.» 📝نکته ها: 🔺از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است كه خداوند مى‌فرماید: من مردم را خلق مى‌كنم، امّا آنان غیر مرا مىپرستند! ‌من به آنان روزى مى‌دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى‌نمایند.(تفسیر صافی). قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راه‌هاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى‌كند. چون مى‌خواهد در آیات بعد، مردم را از یک سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راه‌هاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت‌ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. 🔺هدف اصلى از آفرینش نعمت‌هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى‌فرماید: اى مؤمنان! از نعمت‌هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده‌ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق‌رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى‌برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها و درختانِ میوه است، گرچه علف‌هاى هرز و تیغ‌ها نیز به نوایى مى‌رسند. 🔺از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه‌هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان»(بقره/۱۶۸) ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. « یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... و اشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... و اعملوا صالحاً » (مؤمنون/۵۱) 📩پیام ها: ▫️خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره‌گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات» ▫️در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه‌ى معنویات است. «كلوا، و اشكروا، تعبدون» ▫️اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم» ▫️قبل از تأمین زندگى مردم و محبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... و اشكروا» ▫️شكر، نشانه‌ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «و اشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون» ▫️شكر، نمونه روشن عبادت است. «و اشكروا للّه... تعبدون» ▫️شكر خداوند، واجب است. «كلوا... و اشكروا لِلّه» ▫️خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى‌كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۸ 🏷 تقوا شرط بهره مندی از قرآن 📝 حضرت آیت الله حق شناس(ره): در عین حالی که قرآن برای تمام اهل عالم آمده است، اما فقط متقین هستند که میتوانند از قرآن استفاده بکنند، وقتی بنده هرکار بدی به نظرم میرسدمیکنم، چه لیاقتی دارم که از قرآن استفاده بکنم ؟ قرآن «هدی للمتقین» است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠