eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
287 دنبال‌کننده
159 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
🌕 آیات مهدوی (شماره ۱) 🔸ويُرِ‌يدُ اللَّـهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ‌ الْكَافِرِ‌ينَ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِ‌هَ الْمُجْرِ‌مُونَ خدا مى‌خواست حق [اسلام‌] را با كلمات خود ثابت و كافران را ريشه‌كن كند. تا حق را ثابت و باطل را نابود گرداند، هر چند بزهكاران خوش نداشته باشند. ◀️ این ابطال باطل ، مسلماً مربوط به عالم دنیاست. همانطور که قسمت اول آیه مربوط به عالم دنیاست. در عالم آخرت چیزی به نام باطل یا شر نداریم تا خداوند بخواهد آن را ابطال کند و هر چه هست حق است. لحق با الف و لام جنس، دلالت بر هر چه حق بر آن صدق می‌کند دارد و ظرف این مطلب هم در همین عالم دنیاست. یعنی بایدگفت خدا اراده کرده است اولاً مسلمانانِ زمان صدر اسلام، در جنگ پیروزی گردند و ثانیاً مراد دیگر خدا پیروزی مطلق حق بر باطل است که هنوز محقق نشده است و باید زمانی بیاید که ان شا الله محقق بشود. در روایتی از امام باقر(ع) در تفسیر آیه منظور از کسی که باطل را نابود می‌سازد امام زمان دانسته شده است(تفسیر العیاشی، ج۲، ص۵۰) و بر حسب آیه در آن زمان باید حق با تمام ابعادش احقاق بشود. لذا اگر در یک مورد و دو مورد و ده مورد باشد، باز لیحق الحق محقق نمی‌شود. در بعضی روایت وارد شده است که اگر زنی از شرق عالم تا غرب عالم برود، کسی به او تعرضی ندارد. زیرا در آن زمان، حق احقاق می‌شود و باطل ابطال می‌گردد. (آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۲ 🟠 حق را با باطل نیامیزید! 📖 آیه ۴۲ سوره بقره: وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ و حق را با باطل نیامیزید! و حقیقت را با اینکه می‌دانید کتمان نکنید I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📔مباحث علوم قرآنی (بخش دوم) ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۱) ▪️ بحث درباره وحى، از اين جهت حايز اهميت است كه پايه شناخت كلام خدا به شمار مى‌رود. قرآن كه بيان‌گر سخن حق‌تعالى و حامل پيام آسمانى است، به وسيله وحى نازل شده است. وحى همان سروش غيبى است كه از جانب ملكوت اعلى به جهان مادّه فرودآمده است. ▪️ازاين‌رو اساسى‌ترين بحث در زمينه مسايل قرآنى بحث درباره وحى است، يعنى بحث درباره شناخت وحى، چگونگى برقرارى ارتباط بين ملأ اعلى و مادّه سفلى و اين كه آيا ميان دو جهان مادّه و ما فوق مادّه، امكان برقرارى ارتباط هست؟ ◀️ وحى در لغت: به معانى مختلفى آمده است از جمله: اشارت، كتابت، نوشته، رساله، پيام، سخن پوشيده، اعلام در خفا، شتاب و عجله و هر چه از كلام يا نوشته يا پيغام يا اشاره كه به ديگرى به دور از توجّه ديگران القا و تفهيم شود وحى گفته مى‌شود ◀️ وحى در قرآن؛ به پنج معنا آمده است: ۱➖ اشاره پنهانى: كه همان معناى لغوى است. (مانند آیه ۷ سوره مریم در مورد حضرت زکریا) ۲➖هدايت غريزى: يعنى رهنمودهاى طبيعى كه در نهاد تمام موجودات به وديعت نهاده شده است. هر موجودى اعم از جماد، نبات، حيوان و انسان، به طور غريزى راه بقا و تداوم حيات خود را مى‌داند. از اين هدايت طبيعى با نام وحى در قرآن ياد شده است (مانند وحی به زنبور عسل در آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نحل) ۳➖ الهام (سروش غيبى): گاه انسان پيامى را دريافت مى‌دارد كه منشأ آن را نمى‌داند، به ويژه در حالت اضطرار كه گمان مى‌برد راه به جايى ندارد. ناگهان درخششى در دل او پديد مى‌آيد كه راه را بر او روشن مى‌سازد و او را از آن تنگنا بيرون مى‌آورد. اين پيام‌هاى ره‌گشا، همان سروش غيبى است كه از پشت پرده ظاهر شده و به مدد انسان مى‌آيد. از اين سروش غيبى كه از عنايت الهى سرچشمه گرفته، در قرآن با نام وحى تعبير شده است. (مانند وحی به مادر حضرت موسی در آیه ۷ سوره قصص) ۴➖ القاءات شیطانی (وسوسه) : قرآن وحى را به معناى القاءات شیطانی نيز به كار برده است مانند آیه ۱۲۱ سوره انعام که اين‌گونه وحى شيطانى همان است كه در سوره ناس آمده (یعنی وسوسه های شیطانی) ۵➖ وحى رسالى: وحى بدين معنا شاخصه نبوّت است و در قرآن بيش از هفتاد بار از آن ياد شده است (مثلا آیه ۷ سوره شورا) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
20.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ قرآنی (شماره۲) ◀️ پادکست تصویری «ریسمانی از دل آسمان» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۲ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه) ✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏✨ 🕋 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ الْنَّهَارِ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏ (بقره/۲۷۴) «كسانى كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكارا انفاق مى‌كنند، اجر و پاداش‌شان نزد پروردگارشان است و نه ترسى براى آنهاست و نه غمگین مى‌شوند 📝نکته ها: 🔺در کتب تفسیر آمده كه این آیه در شأن حضرت على علیه السلام نازل شده است. هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز، یک درهم را در شب، سومین آنرا مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود. البته وعده‌ى این آیه، شامل همه كسانى مى‌شود كه این‌گونه عمل كنند. چنین افرادى نه از فقر و تنگدستى بیم دارند، چون به وعده‌هاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مى‌كنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگین مى‌شوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند. 🔺شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» و یا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاق‌هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد. این آیه به منزله‌ى جمع‌بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث مى‌كرد. موضوعى كه هیچ موردى در قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت و كم‌شدن فاصله طبقاتى، ایجاد محبّت، شكوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند. 🔺انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز مى‌شود. كلمه‌ى انفاق، در لغت به معناى پُر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پُر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است. یادآورى این نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تكدّى‌گرى نیست. زیرا در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمک مى‌كنند، مذمّت شده و از سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار كار به جاى پول‌دادن، معرفى شده است. لازم است این مورد اخیر انفاق که سهمی در اشتغال‌زایی خواهد داشت، در جامعه ما فرهنگ‌سازی شود. 📩پیام ها: ▫️داشتن روحیّه‌ى انفاق و سخاوت مهم است، نه یكى دو بار انفاق آنهم از روى ترحّم. «ینفقون» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد. ▫️تعیین نشدن اجر الهى، نشانه‌ى گستردگى آن است. «اجرهم» ▫️وعده‌هاى الهى، بهترین مشوّق انسان در كارهاى خیر است. «فلهم اجرهم» ▫️آرامش و امنیّت، از بركات انفاق است. «لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فایل الکترونیک کتاب تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه.pdf
13.53M
🔻فایل کتاب منبر قرآنی سوره مبارکه نور «فرآیند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» ✅برگرفته از معارف سوره مبارکه نور 🔹۱۰ منبر 🔸ویژه دهه اول محرم ۱۴۰۲ 🔹۲۱۲صفحه 🔸سازمان دارالقرآن الکریم ---------------------------------- 💠 کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم ✅ @telaavat
🖥 عکس نگاشت قرآنی (شماره ٢) 🏷 حفظ قرآن 📝 حضرت آیت الله بهجت(ره): حفظ کنیم قرآن را که همیشه با ما باشد و ما با او باشیم. آن را وسیله حفظمان در فتن و شدائد دنیا قرا دهیم ... I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ٢ 📜 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : عَلَيكُم بِالقُرآنِ فَاتَّخِذوهُ إماماً، فَإِنَّهُ كَلامُ رَبِّ العالَمينَ الَّذي مِنهُ بَدَأَ وإلَيهِ يَعودُ . (كشف الغمّة: ج ٢ ص ٣٧٦) «به قرآن، چنگ بزنيد و آن را پيشواى خود گيريد؛ زيرا قرآن، كلام پروردگار جهانيان است و از او آغاز شده و به سوى او باز مى‌‏گردد». I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی (شماره ۲) 🔸يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُ‌وا وَصَابِرُ‌وا وَرَ‌ابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره آل عمران/آیه ۲۰۰) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! استقامت کنید! و در برابر دشمنان پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید! ◀️ در روایات زیادى «مرابطه» را در بودن و معیت با امامان معصوم(ع) تفسیر کرده‌اند، و در برخی از اخبار، امام منتظر(عج) ذکر شده است در روایتی از امام باقر(ع)، این آیه را به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان تفسیر کرده اند و فرمودند: مراد خداوند متعال، از «اصبروا»، شکیبایی بر انجام واجبات و مرادش از «صابروا»، صبر و شکیبایی در برابر دشمنان، و مراد از «رابطوا»، مراقبت و محافظت از امام منتظر است. (کافی، ج ‏۲، ص ۸۱) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۳ 🟠 اعتماد به خدا ... 📖 آیه ۲۱۶ سوره بقره: وَ عَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] می داند و شما نمی دانید. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی (بخش دوم) ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۱) ▪️ بحث درب
📔مباحث علوم قرآنی (بخش سوم) ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۲) - توضیحات وحی رسالی ▪️ پيامبران مردان تكامل‌يافته‌اى هستند كه آمادگى دريافت وحى را در خود فراهم ساخته‌اند. در اين باره امام حسن عسكرى عليه السّلام مى‌فرمايد: «انّ اللّه وجد قلب محمّد أفضل القلوب و أوعاها فاختاره لنبوّته ؛ خداوند، قلب و روان پيامبر را بهترين و پذيراترين قلب‌ها يافت و آن‌گاه او را براى نبوّت برگزيد». ▪️اين حديث اشاره به اين واقعيت دارد كه براى دريافت وحى آنچه مهم است افزايش آگاهى و آمادگى براى پذيرا شدن اين پيام آسمانى است. براى رسيدن به‌ اين‌گونه آمادگى پيامبر بايد پيرايه‌هاى جسمانى را از خود بزدايد و شايسته تماس با ملكوتيان شود. پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله فرموده‌اند: «و لا بعث اللّه نبيّا و لا رسولا حتّى يستكمل العقل و يكون عقله افضل من جميع عقول أمّته‌؛ خداوند، پيامبرى برنيانگيخت، مگر آنكه عقل (خرد و انديشه) خود را به كمال رسانده باشد و خرد او از خرد تمام امتش برتر باشد». ▪️ پديده وحى هم همانند الهام، به تابناك شدن درون در مواقع خاص اطلاق مى‌شود. با اين تفاوت كه منشأ الهام بر الهام‌گيرنده پوشيده است، ولى منشأ وحى بر گيرنده وحى كه پيامبرانند روشن مى‌باشد. به همين علت، پيامبران هرگز در گرفتن پيام آسمانى دچار حيرت و اشتباه نمى‌شوند، زيرا بر منشأ وحى و كيفيت انجام آن آگاهى حضورى كاملى دارند. زراره از امام جعفر صادق عليه السّلام مى‌پرسد: چگونه پيامبر مطمئن شد آنچه به او مى‌رسد وحى الهى است، نه وسوسه‌هاى شيطانى؟ امام عليه السّلام فرمود: «انّ اللّه إذا اتّخذ عبدا رسولا أنزل عليه السكينة و الوقار فكان الذى يأتيه من قبل اللّه مثل الذي يراه بعينه‌؛ هرگاه خداوند بنده‌اى را براى رسالت برگزيند، به او آرامش و وقار ويژه‌اى‌ ارزانى مى‌دارد، به گونه‌اى كه آنچه از جانب حق بدو مى‌رسد، همانند چيزى خواهد بود كه با چشم باز مى‌بيند». ▪️به عبارت ديگر پيامبران هنگامى به پيامبرى مبعوث مى‌شوند كه از مرحله علم اليقين گذشته و عين اليقين را طى كرده و به مرحله حق‌اليقين رسيده باشند. پس شگفتى ندارد كه مردان آزموده و پاك از ميان توده مردم، براى رسالت الهى برانگيخته شوند، و حامل پيام آسمانى براى مردم باشند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
22.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ قرآنی (شماره۳) ◀️ پادکست تصویری «مرا عهدیست با جانان» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠