⚜️✨⚜️✨⚜️
#ذوالحجه_الحرام
#قرآن_ناطق
ا❁﷽❁ا
✨«وَ ما يَسْتَوِي الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ..»
«[اين] دو دريا يكسان نيستند، یکی گوارا و شيرين است و نوشيدنش خوشگوار، و دیگرى شور و تلخ ..»
(سوره مبارکه فاطر آيه ۱۲)
🕋حضرت قرآن ناطق امیرالکونین علی (علیه السلام) میفرمایند:
▫️ «انا مفيض الفرات» (۱)
منم سر منشأ جوشش فرات
ا┅═✧❁🔶❁✧═┅ا
☑️«فرات» در لغت به معنای «الماء العذب» (آب شیرین و گوارا) (۲) و نام یکی از نهرهای بهشت است (۳).
✔️مطابق کلام حضرات مبیّنان کلام الله (علیهم السلام) خداوند عزوجل در ابتدای آفرینش، دو دریای شیرین و شور را خلق کرد؛ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ فِي مُبْتَدَإِ اَلْخَلْقِ بَحْرَيْنِ أَحَدُهُمَا «عَذْبٌ فُرَاتٌ» ، وَ اَلْآخَرُ «مِلْحٌ أُجَاجٌ» (۴)؛ یکی «عذب فرات» که با پذیرش و قبول ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام، شیرین و گوارا گردید؛ و دیگری ملج اجاج که از پذیرش ولایت سرباز زد: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَرَضَ وَلَایَتَنَا عَلَی الْمِیَاهِ فَمَا قَبِلَ وَلَایَتَنَا عَذُبَ وَ طَابَ وَ مَا جَحَدَ وَلَایَتَنَا جَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُرّاً أَوْ مِلْحاً أُجَاجا (۵).
✔️سپس طینت انبیاء و شیعیان را از عذب فرات قرار داد: ثمَّ خَلَقَ تُرْبَةَ آدَمَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنَ اَلْبَحْرِ اَلْعَذْبِ اَلْفُرَاتِ.. (۶)؛ و طینت کافرین را از ملح اجاج؛ بدین معنا که از امتزاج خاک با هر یک از این دو آب (شیرین یا شور) طینت ها سرشته شدند:
إِنَّ اَللَّهَ قَالَ لِمَاءٍ: كُنْ عَذْباً فُرَاتاً أَخْلُقْ مِنْكَ جَنَّتِي وَ أَهْلَ طَاعَتِي، وَ قَالَ لِمَاءٍ: كُنْ مِلْحاً أُجَاجاً أَخْلُقْ مِنْكَ نَارِي وَ أَهْلَ مَعْصِيَتِي، فَأَجْرَى اَلْمَائَيْنِ عَلَى اَلطِّينِ.. (۷)
🖋حقیقت ماء عذب فرات، به ولایت امیرالکونین علی (علیه السلام) ارجاع داده میشود؛ چنانکه در تفسیر ذیل شریفه ۱۶ سوره مبارکه جن فرموده اند:
«وَ الْمَاءُ الْغَدَقُ الْمَاءُ الْفُرَاتُ وَ هُوَ وَلَایَهًْ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام (۸): آب گوارا همان فرات است و همان ولایت ال محمد (علیهم السلام) میباشد.
✔️لذا در شریفه ۱۲ سوره مبارکه فاطر، دو دریای شیرین و شور مَثَلی دانسته شده اند از مؤمن و کافر:
وَ ما يَسْتَوِي الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ: ضرب مثل للمؤمن و الكافر (۹)
🖋و حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر، پس از امر به تمسک ثقلین، بندگان را به بهره بردن از «عذب فرات» [کنایه از ولایت ال الله (علیهم السلام)] و اجتناب از «ملح اجاج» [کنایه از ولایت طواغیت (لعنة الله علیهم)] امر فرمودند:
إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی.. فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا (۱۰).
⏪نتیجتا آنکه وجود مبارک حضرت امیرالکونین علی (علیه السلام)، در معرفی ذات مبارکشان، خود را سرمنشأ و مصدر و سرچشمه فرات و ماء عذب معرفی می نماید.
ا┅═✧❁ 📔منابع ❁✧═┅ا
(۱).الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف ج۲ ص۱۷۸؛ شرح خطبة البیان (علامه مجلسی) ص۴۹ [به جهت اطلاع از منابع خطبة البیان رجوع شود به: الذّريعة إلى تصانيف الشّيعة ج۷ ص۲۰۰]
(۲).مفردات ألفاظ القرآن , ج۱ , ص۶۲۸
(۳).مستدرك سفينة البحار ج۸ ص۱۵۸؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۳، ص ۷۲۳
(۴). تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۳، ص ۱۵۱؛ تفسير نور الثقلين ج ۱، ص ۳۶۱؛ التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۱۸۲؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۶۴۹
(۵). الکافی، ج۶، ص۳۹۰؛ تفسیر نورالثقلین ج۴ ص۲۲
(۶). البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۶۴۹ .همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «خداوند زمین پاکی را آفرید و از آن آب زلال شرینی را خارج نمود و ولایت ما را بر آن عرضه کرد و او پذیرفت؛ پس بر آن زمین پاک، آن آب شیرین را جاری نمود .. و از خالص و برگزیده اش، طینت ما ائمه علیهم السلام را خلق نمود و از ته نشین آن شیعیان ما را خلق کرد». البرهان في تفسير القرآن ج ۳ ص ۴۱۳؛ تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۹ ص ۴۳۷
(۷).تفسير نور الثقلين ج ۱، ص ۷۱۰؛ تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۴، ص ۳۱۱؛ التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۳۵۸
(۸).بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۴
(۹).تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۱۰ ص۵۵۲؛ تفسير الصافي ج ۴ ص۲۳۵
(۱۰).بحارالأنوار، ج۲، ص۹۹؛ كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين عليه السلام ص ۱۸۸
#ذوالحجه_الحرام
#ظهور_نورانی_امام_هادی_علیه_السلام
🔶حضرت امام علی بن محمد الهادي النقي (علیه السلام) فرمودند:
«قرآن حق است و اختلافى ميان امت در تنزيل و تصديق بدان نيست؛ پس اگر قرآن، به تأیید و حقانیت روایتی شهادت دهد و گروهی از امت آن روایت را منکر شوند، لازمست بر آنان که به صدق روایت اقرار نمایند، از آنجا که همه امّت بر اصلِ صحّت قرآن، اتفاق نظر و اجماع دارند؛ حال اگر آن گروه نپذیرد و [روایت موافق قرآن را] منکر شود، لزوما باید از ملّت اسلام خارج شوند
... أَوَّلُ خَبَرٍ يُعْرَفُ تَحْقِيقُهُ مِنَ اَلْكِتَابِ وَ تَصْدِيقُهُ وَ اِلْتِمَاسُ شَهَادَتِهِ عَلَيْهِ خَبَرٌ وَرَدَ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صلی الله علیه و آله حَيْثُ قَالَ إِنِّي مُخَلِّفٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي..»
✔️سپس امام هادی (علیه السلام) به عنوان اولین مصداق این حکم، یعنی تصدیق روایت بر اساس آیات حضرت قرآن، به «حدیث ثقلین» اشاره نموده و آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مائده را مؤید این حدیث گرانقدر دانستند.
📔تحف العقول ج ۱، ص ۴۵۸؛ بحارالأنوار ج ۵ ص ۶۸؛ مسند الإمام الهادي علیه السلام، ج۱ ص۱۹۸
#بسته_محتوایی
🎁 «خمّ غدیر»
بسته ترویجی تبلیغی عید غدیر علیه السلام
ویژه مخاطب دانشآموزی (متوسطه اول و دوم)
شامل:
🔸کتاب کار
🔹کتاب
🔸طرح درس
🔹ویدیوکست
🔸پوستر
🔹سخنرانی
🔸ایده
🔹معرفی کتاب
🆔 لینک دسترسی به محتوای بسته:
https://afaagh.com/23381-2/
خوشا دردی ...
که درمانش ؛
تــ❤️ـو باشی❗️...
خوشا راهی ...
که پایانش ؛
تـ❤️ـو باشی❗️...
سلام طبیـ❤️ـب دلها ....
#سلام
🌷امامعلیعلیهالسلام:
گناهی که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکی است که تو را به خودپسندی وا دارد.
- نهجالبلاغه،حکمت۴۶
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
درسهایی از کلاس غدیر خم.pdf
753.9K
🔖فیش منبر 🔖
#عید_غدیر
🍃متن منبر عید سعید غدیر 🍃
📕 درسهایی از کلاس غدیر📕
#عید_سعید_غدیر
#بزرگترین_عید
غدیر از نگاه معصومین علیهم السلام.pdf
585.6K
🔖فیش منبر🔖
📕متن منبر عید غدیر 📕
#عید_غدیر
🌷غدیر از نگاه معصومین
📌پیامبر اکرم و غدیر
📌امیرالمومنین و غدیر
📌حضرت زهرا و غدیر
📌امام حسن و غدیر
📌امام حسین و غدیر
📌امام سجاد و غدیر
📌امام باقر و غدیر
📌امام صادق و غدیر
📌امام کاظم و غدیر
📌امام رضا و غدیر
📌امام جواد و غدیر
📌امام هادی و غدیر
📌امام عسکری و غدیر
📌امام مهدی و غدیر
#عید_سعید_غدیر
#بزرگترین_عید
مهدیـ❤️ـا! ....
هر طرفی در طلبت ...
رو کردم
هر چه گل بود ...
به عشق رخ تـ❤️ـو ...
بو کردم
سلام بر مهـ❤️ـدی ....
#سلام
🔰 رهتوشه ولایت ویژه عید غدیر خم
این بسته محتوایی در دستههای زیر تقدیم شما میشود:
1️⃣ یادداشت
«توصیههای 20 گانه امیرالمومنین(ع) برای عید غدیر» به همراه 5 یادداشت دیگر، در این بسته محتوایی قرار دارد.
2️⃣ پوستر
16 مجموعه پوستر از جمله چند مجموعه نمایشگاهی برای کودکان و نوجوانان در این قسمت قابل دانلود است.
3️⃣ سخنرانی
در این قسمت 16 سخنرانی برای استفاده شما مخاطبان آماده شده است؛ سخنرانیهایی از رهبر انقلاب از جمله ویژه ترین محتوای این بسته است.
4️⃣ سخنرانی صوتی
برای دریافت 6 سخنرانی صوتی این بسته محتوایی اینجا کلیک کنید.
5️⃣ مدح
مجموعه کاملی از مدح و مولودی ویژه عید بزرگ غدیر در این قسمت قرار داده شده است.
✅ برای دریافت این بسته محتوایی روی لینک زیر کلیک کنید:
🆔 https://zil.ink/eid_ghadirkhom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: اگر حوادث بزرگ و مهم عالم، حقایق عالم درست روایت نشود، یا مکتوم میماند یا تحریف میشود.
✏️ یک وقتی به یک بزرگی ایراد کرده بودند که شما چرا قضیه امام حسین و عاشورا و اینها را اینجور با عظمت اجرا میکنید؟ گفته بود ما از مسئله غدیر تجربه پیدا کردیم. عاشورا را دیگر نمیگذاریم مکتوم کنید.
#بزرگترین_عید_برترین_تبیین
⚜️✨⚜️✨⚜️
#ذوالحجه_الحرام
#قرآن_ناطق
#انا_الطور
ا❁﷽❁ا
✨«وَ الطُّور»
(سوره مبارکه طور آيه ۱)
🕋حضرت قرآن ناطق امیرالکونین علی (علیه السلام) می فرمایند:
▫️ «أنا الطّور» (۱)
«انا صاحب الطور» (۲)
منم حقیقتِ کوه طور و صاحب آن
ا┅═✧❁🔶❁✧═┅ا
☑️ «طور» در وجه تنزیل، به معنای کوه و «سیناء» همان درختی است که ندای توحید «..إِنِّي أَنَا الله رَبُّ الْعالَمِينَ» (سوره مبارکه قصص آيه ۳۰) از آن موضع به موسی کلیم الله داده شد: « فَالطُّورُ الْجَبَلُ وَ السَّيْنَاءُ الشَّجَرَة» (۳) و لذا عبارت «طور سیناء» و یا «طور سینین» دلالت بر «مبارک و کثیرالخیر» بودن آن موضع دارد (۴) که در سوره مبارکه تین نیز بدان قسم یاد شده است: «وَ طُورِ سينين» (سوره مبارکه تین آيه ۲).
سرزمین و موضع مبارکی که ذات اقدس اله در آن، با موسی کلیم الله، از فضیلت و برتری محمّد و آل محمد (علیهم السلام) و نیز افضلیت امّت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله) بر سایر امم سخن گفت؛ تا آنجا که موسی (علیه السلام) آرزوی معیّت با ایشان را نمود: «وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الطُّورِ إِذْ نادَيْنا ..» (سوره مبارکه قصص آیه ۴۶) یَعنی أُمَّتَكَ بِهَذِهِ الْكَرَامَة (۵).
✔️مطابق کلام نورانی حضرات مبیّنان کلام الله، ائمه المعصومین (علیهم السلام)، «طُورُ سَيْنَاءَ» و «طُورِ سِينِينَ» در بطن و محکم معنا، اشاره دارد به وجود مبارک حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام):
➖«و طُورِ سَيْناءَ» عليّ بن أبي طالب عليه السلام (۶)
➖«وَ طُورِ سِينِينَ» عَلِيٌّ علیه السلام (۷)
چنانکه در فرازی از زیارت مخصوصه حضرتشان وارد شده است:
➖«اَشْهَدُ اَنَّكَ الطُّورُ» (۸)
◀️یکی از وجوه این تسمیه ، طبق اقوال مفسرین آن است که چون موسی کلیم الله، در طور سیناء ، فضل امیرالمومنین (علیه السلام) و شیعیانش را شناخت، لذا حضرت علی (علیه السلام) به «صاحب طور سینین» مسمیّ شده اند (۹).
🖋اما در وجه و بطنی دیگر و در مقام تبیین حقیقتِ شجره و طور سیناء ذکر شده است:
➖«شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ» (سورة المؤمنون آیه ۲۰) و هو مثل لرسول الله صلی الله علیه و آله و أمير المؤمنين علیه السلام (۱۰):
▫️درختی که از طور سیناء خارج می شود، مَثلی است برای بیان ذوات مقدسه محمد و علی (علیهماالسلام).
⏪شرح مطلب آن است که بطن و سرّ توحید در عالَم، ولایت امیرالموحدین علی (علیه السلام) است؛ اصل و غایت و اساس توحید، ولایت است (۱۱) و کمال آن در این نقطه مستتر می باشد: «فهم [آل محمد علیهم السلام] سرّ الواحِد و الأحَد» (۱۲).
☑️حال آن وجود مبارکی که این حقیقتِ مکنون و مبطون را بر تمام خلق به بروز و ظهور رسانده و ابلاغ می نماید، وجود مبارک حضرت رسول الله الاکرم (صلی الله علیه و اله) می باشند؛ همانکه حضرت قرآن می فرماید: «.. "مِنَ الشَّجَرَةِ " أَنْ يا مُوسى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِين» (سوره مبارکه قصص آيه ۳۰) ؛ یعنی «لا اله اله الله» از درختی ظاهر شد که در طور [سیناء] استقرار داشت؛ و مطابق کلام حضرات اوتوالعلم ائمه الاطهار (علیهم السلام)، «شجرة» در بطن و محکم معنا، حضرت محمد (صلی الله علیه و اله) است:
➖الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله (۱۳).
🖋لذا حقیقت «طور» و «صاحب طور» آن وجود مقدسی است که ولایتش حقیقتِ توحید است و اشرف و اعظم رسولان، مبلّغ و هادی و داعی بسوی ولایتش می باشد: «إِنَّ مُحَمَّداً يَدْعُو إِلَى وَلاَيَةِ عَلِيٍّ علیه السلام» (۱۴)
ا┅═✧❁ 📔منابع ❁✧═┅ا
(۱).مستدرك عوالم العلوم و المعارف ج۱۱ ص۲۶۵؛ الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (علیهاالسلام) ج۹ ص۹۳؛ الفضائل (لابن شاذان القمی) ص۸۱؛ البراهين القاطعة ج۳ ص۲۸۸
(۲).الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف ج۲ ص۱۵۰؛ مجمع النورين ج۱ ص۳۱۱؛ مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين (عليه السلام) ص۲۶۶
(۳).البرهان في تفسير القرآن ج ۴ ص ۲۱؛ تفسير القمي، ج۲ ص ۹۱
(۴).تأويل الآيات الظاهرة ص۷۸۹
(۵).التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام. ص ۳۱؛ علل الشرائع، ج۲ ص ۴۱۶؛ تفسير الصافي ج۴ ص۹۲
(۶).تفسير فرات الكوفي ص۵۷۸؛ تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۳۴۶
(۷).البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۶۹۳؛ تأويل الآيات الظاهرة ص۷۸۸؛ غرر الأخبار ص۱۵۶
(۸).زیارت مطلقه هفتم
(۹).تأويل الآيات الظاهرة ص۷۸۹
(۱۰).تفسير القمي، ج۲ ص۹۱؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۹ ص۱۸۱ البرهان في تفسير القرآن ج۴ ص ۲۱
(۱۱). بحارالأنوار، ج ۶۵، ص۲۳۷
(۱۲).بحار الأنوار ج۲۵ ص ۱۷۴؛ مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين (ع) ص ۱۸۰
(۱۳). بحار الأنوار ج۹۷ ص۲۲۹؛ كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد) ص۱۵
(۱۴).بحار الأنوار ج ۲۳ ص ۲۰۸؛ بصائر الدرجات ج ۱ ص ۷۲