eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
3هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.4هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
13.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ ویژه ۲۸صفر 📹 نماهنگ | حکومت ده ساله پیغمبر(ص)؛ الگوی نظام اسلامی ☝ بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) در دهه شصت 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ﴿...وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر﴾ (سوره مبارکه عصر آیه۳) 🏴 وصیت حضرت رسول الله الاکرم (صلی الله علیه وآله) در آخرین لحظات حیات مبارکشان: ▪️فَأَوْصَی النَّبِیُّ إِلَی عَلِیٍّ بِالصَّبْرِ عَنِ الدُّنْیَا وَ بِحِفْظِ فَاطِمَةَ وَ بِجَمْعِ الْقُرْآنِ وَ بِقَضَاءِ دَیْنِهِ وَ بِغُسْلِهِ وَ أَنْ یَعْمَلَ حَوْلَ قَبْرِهِ حَائِطاً وَ بِحِفْظِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام (۱) «پس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را به صبر کردن در مصائب دنیا، محافظت‌نمودن از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، جمع کردن قرآن، پرداخت دِین او و اینکه به دور قبر آن حضرت دیواری بسازد و از حسن و حسین علیهماالسلام محافظت کند، سفارش نمود» ✍و در برخی منابع بعد از ذکر مطلب فوق، اضافه شده: ▪️ فَذَلِكَ قَوْلُهُ: ﴿وَ تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ﴾ (۲) و این است معنای قول خداوند عزوجل که «و به صبر توصیه نموده اند» (۱).بحار الأنوار ج۲۲ ص۵۲۷؛ المناقب ج۳ ص۳۳۶؛ عوالم العلوم ج۱۱ص ۵۱۸ (۲).شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ج ۲، ص ۴۸۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا 🏴﴿يا أَيُّها الَّذينَ آمَنُوا لا تَدخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إلاَّ أَن يُؤذَنَ لَكُم..﴾ (سوره مبارکه احزاب آيه۵۳) ✍استناد امام حسن مجتبی علیه السلام به آیه فوق در اثبات مأذون و أولی بودن وجود مقدسش به دفن شدن در جوار رسول الله الاکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ▪️«فانّي اوصيك يا حسين.. أن تدفنّي مع جدّي رسول الله صلّى الله عليه وآله فإني أحقّ به و ببيته ممن ادخل بيته بغير إذنه.. قال الله في كتابه ﴿يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَدخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاّٰ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُم﴾ ونحن مأذون لنا في التصرّف فيما ورثناه من بعده»: بردارم حسین علیه‌السلام! سفارش میکنم که مرا در كنار جدّم رسول خدا صلوات الله علیه دفن كنى كه همانا من به او و خانه او از كسانى كه بدون اجازه او در خانه‌اش داخل شدند سزاوارترم؛ که خداوند در كتابش فرمود: «اى مؤمنان! به خانه‌هاى پيامبر داخل نشويد مگر به شما اجازه داده شود» (احزاب/۵۳) پس به خدا سوگند! ما در استفاده از آنچه از پيامبر به ارث برده‌ايم اذن داريم. 📓البرهان في تفسير القرآن ج۴ص۴۸۳؛‌تفسير کنزالدقائق ج۱۰ ص۴۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️جلوات ولایت فاطمی در کربلا: 🏴 حضرت نائبة الزهراء عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) 🖋قسمت سوم ▪️حضرت صدیقه صغری زینب (سلام الله علیها)، جلوه ی شأن «دین القیمة» در کربلا ▪️عصمت، عفاف و طهارت فاطمی در أتم معنا در کربلا از وجود ایشان ظهور داشت ▪️مفروضة الطاعة علی الملائکة ▪️وصایای حضرت مادر راجع به امام حسین (علیه‌السلام) به دخترشان زینب کبری (سلام الله علیها)
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ ⚫️ ولایت فاطمی (سلام الله علیها) 🏴 جلوات‌‌ ولایت فاطمی در کربلاء ⬅️حضرت نائبة الزهراء عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) 🖋قسمت سوم ا❁﷽❁ا ✨ «و ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ» {و به آن‌ها دستوري داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند و دين خود را براي او خالص كنند و به توحيد بازگردند،و نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است دين استوار} (سوره مبارکه بینه آیه۵) ا═✧❁🏴❁✧═ا 🔳همانطور که در  قسمت های قبل بیان شد، وجود مبارک حضرت خاتون کربلا زینب الکبری (سلام الله علیها) ظهور ذاتی حضرت مادر (سلام الله علیها) در کربلا بودند؛ و بدیهی است که جلواتِ ولایت فاطمی در وجود مقدسه ایشان غیر قابل احصاء می باشد. فلذا ما نیز در اینجا تنها به ذکر برخی از جلوات و اهمّ آنان اکتفا می نماییم. ⏪ دین القیمة ☑️یکی از شئون مبارکه حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) که در تفسیر ذیل شریفه ۵ سوره مبارکه بینة نیز اشاره شده «دین القیمة» است: «وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ قَالَ: هِيَ فَاطِمَةُ علیها السلام (۱)»؛ از آنجا که وجود مبارکشان در زمان غصب ملک ولایت (فدک) و ارتداد امّت از صراط مستقیم ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، فتنه معتدین و غاصبین را آشکار نموده،‌ جان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) را حفظ کرده و از اعوجاج در دین مانع شدند. ✔️این شأن حضرتِ أم الائمه الاطهار (سلام الله علیها)، در کربلا در وجود مبارکه حضرت عقیلة الوحی زینب الکبری (سلام الله علیها) ظهور ذاتی یافت؛ در زمانیکه امر و ودائع امامت به ایشان سپرده شد و آن حضرت در سیر تمامی منازل اسارت از کوفه و شام، از حریم ولایت حسینی دفاع نموده و انحرافات و بدعت ها را از آن زدوده و دین را خالص و استوار و قائم گردانیده و از جان مبارک امام زین العابدین (علیه السلام) محافظت نمودند. ✔️خطبات حضرت «وریثة الفصاحة و البلاغة» (۲) زینب الکبری (سلام الله علیها) در رسوا نمودن اعداء‌ لعین و تبیین حق و حقیقت و دفاع از امر ولایت، ظهور خطبه فدکیه ی حضرت أم الائمه الاطهار صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بود: أشبَهَت أمّها الزهراء في عَظمَتها وبَلاغَتها (۳)؛ و به دلیل تحولی که در فطرت خلق ایجاد می نمود، تمام اهل مجلس از دوست و دشمن به گریه می افتادند:  فَأَبْكَتْ وَ اللَّهِ كُلَّ مَنْ كَانَ فِي الْمَجْلِسِ (۵)؛ همچون مجلس خطبه فدکیه «ثُمَّ أَنَّتْ أَنَّةً أَجْهَشَ الْقَوْمُ لَهَا بِالْبُکَاءِ، وَ ارْتَجَّ الْمَجْلِسُ» (۶)؛ و چنانکه خطبه ای که در مسجد النبی با صوت و لحنِ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله)‌ به سمع حاضرین می رسید، و در کوفه نیز: كَأَنَّهَا تَفَرَّعُ مِنْ لِسَانِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (۷): گوئي زینب با لسان‏ امير المؤمنين علیهماالسلام سخن مى ‏گفت. ☑️علاوه بر خطبه خوانی، حضرت صدیقه زینب الکبری (سلام الله علیها) در مواضع متعدد در کربلا، جان مقدس امام [که حقیقت معنای دین است] را حفظ نمودند: با آمدن به قتلگاه در روز عاشورا و سعی در ممانعت از بریدن رأس شریف امام حسین علیه السلام با بیان: «و إنْ ذَبِحتَه فَاذبِحني قَبلَه (۸): اگر میخواهی سر او را جدا کنی، قبل از او سر من را جدا کن!» و نیز با انداختن خویش بر امام سجاد (علیه السلام) در مجلس ابن زیاد ملعون تا مانع به قتل رسیدن امام شوند: حَسْبُكَ مِنْ دِمَائِنَا، و اِعْتَنَقَتْهُ و قَالَتْ: و اَللَّهِ لاَ افارقه ، فَإِنْ قَتَلْتَهُ فَاقْتُلْنِي مَعَهُ» (۹) همچون مادر بزرگوارشان صدیقه کبری (سلام الله علیها) که در جریان حمله به بیت وحی، با وجود تمامی لطمات و جراحات، خود را حائل نموده تا از جان امیرالمؤمنین محافظت و مانع از بردن ایشان به مسجد شوند: «فَحالتْ فاطمةُ سلام‌الله‌علیها بَينَهم و بين بَعلِها و قالت: وَاللّهِ لا أَدَعُكُمْ تَجِرُّونَ اِبنَ عَمّي ظُلْماً» (۱۰). ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️✨
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ عصمت و عفاف فاطمی ☑️از دیگر جلواتِ ولایت فاطمی در وجود حضرت صدیقه صغری زینب الکبری (سلام الله علیها) «عصمت و طهارت» است؛ به بیانی دیگر، وجود مبارکه ایشان، مشکاتی بود که عصمت و طهارت فاطمی در کربلا، در اتمّ و اکمل معنا، از وجود ایشان ظهور داشت. همانطور که حضور حضرت عصمة الله الکبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) به جهت خطبه خوانی در مسجد، در زمانی بود که عِدل و همترازی به جهت دفاع از حریم توحید و ولایت نبود و استواری دین تنها بواسطه ایشان محقق می گشت،‌ یعنی در حالت اضطرار در جمع نامحرمان حاضر شدند، خطبه خوانی حضرت صدیقه صغری زینب (سلام الله علیها) نیز بر مبنای همین سیره فاطمی صورت پذیرفت. ✔️نحوه ی خروج حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) از بیت نیز در سه حریم مجزا یعنی پوشیدن خمار و جلباب بسیار بلند (۱۱)؛ حرکت در میان جمعی از محارم چون أم أیمن، أسماء و فضه: وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِهٰا (۱۲) و تکلّم من وراء الحجاب (از پشت پرده) با مردم در مسجد النبی بود : فَنِیطَتْ دُونَهَا مُلَاءَةٌ (۱۳) که این سیره فاطمی در محیای حضرت قدیسة‌ الحوراء زینب (سلام الله علیها) به نحو اکمل ساری و جاری شد: ➖چه در زمان استقرار در مدینه [به عنوان نمونه در زمان مشرف شدن به زیارت مسجد النبی، که در پوشش تاریکی شب و در معیت امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام صورت می پذیرفت (۱۴)] ➖و چه هنگام حرکت کاروان از مدینه [خروج در حلقه کنیزان، همراهی حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در سوار کردن بر محمل و .. (۱۵)] ➖و چه حتی در سیر منازل اسارت با وجود هتک حرمت ها و جسارت ها،‌ گرچه به تصریح کلام حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه: «و هي بأستار من الأنوار * تحجبها عن أعين النظّار» (۱۶)، اما همچنان به قدر استطاعت حریم های حجاب و عفاف فاطمی را حفظ می نمودند: با پوشاندن چهره با آستین مبارک: كانَتْ بَينَهُنَّ اِمرَأةٌ تَستُرُ وَجهَها بِزَندِها (۱۷)؛ و وارد شدن در مجلس ابن زیاد ملعون با حالتی ناشناخته که گرداگردشان کنیزان حلقه زده بودند: تَنَكَّرَتْ وَ حَفَّتْ بِهَا إِمَاؤُهَا (۱۸)؛ تا آنجا که آن ملعون سه بار سوال کرد که آن زن کیست و حضرت خاتون کربلا جوابی ندادند تا در نهایت یکی از کنیزان جواب داد که دختر امیرمؤمنان است؛ اما در نهایت چون ابن زیاد شروع به هتاکی نمود، آن حضرت لب به سخن گشوده و با استناد به آیه تطهیر کلام خویش را آغاز نمودند: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي أَكْرَمَنَا بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَ طَهَّرَنَا تَطْهِيراً (۱۹).مفروضة الطاعة علی الملائکة ☑️یکی دیگر از جلوات ولایت فاطمی در حضرت صدیقه زینب الکبری (سلام الله علیها)، مفروض بودن اطاعت از ایشان بر جمیع مخلوقات است. نقل است که چون خواتین آل الله (علیهم السلام) را وارد شام نمودند، یکی از شامیان که محبت و معرفتی به اهل بیت (علیهم السلام) داشت، به نزديك محمل حضرت زينب سلام‌اللّه‌علیها آمده و عرض كرد: اى بضعۀ فاطمۀ زهرا! مگر شما از آن اهل‌بيتی نيستيد كه عالم به طُفيل وجود شما و اجداد شما خلق شده است! متحيّرم كه اين حال چيست و اين گرفتاري از چه روي مي‌باشد! در آن‌حال حضرت عقیله سلام‌اللّه‌علیها با دستان مبارک‌ به آسمان اشاره‌ای کرد و فرمود: «اي‌مرد‍‍! اكنون تماشا كن جلالت قدر ما را در نزد خدای متعال». آن‌مرد گويد: به آسمان نگاه كردم؛چنان لشكری در ميان زمين و آسمان ديدم كه شمارش را جز پروردگار، کسی نمی‌دانست؛ ديدم قُبّه‌ها و علَم‌ها بر تارك ايشان افراخته و در پيش روى این قافله ندا سر مي‌دادند:«بپوشيد ديده‌هاى خود را از حرمي که مَلك به‌ ایشان نامحرم است!» (۲۰) این امر یکی از وجوه معنایی این حدیث شریف در خصوص حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) است: «لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ مِنَ اَلْجِنِّ ، وَ اَلْإِنْسِ، وَ اَلطَّيْرِ، وَ اَلْبَهَائِمِ ، وَ اَلْأَنْبِيَاءِ، وَ اَلْمَلاَئِكَة» (۲۱)؛ که ظهور آن در کربلا در وجود دخت مکرمه شان بوده است. ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️✨
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ وصایای حضرت مادر ☑️وصایای حضرت أم الائمه فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) به دخترشان زینب (سلام الله علیها) راجع به امام حسین (علیه السلام) از دیگر جلوات ولایت فاطمی در کربلاست:دادن پیراهنی که میراث انبیاء علیهم السلام بود: أَعطَتِ الزَّهراء عَلَيهاالسّلام قَميصَ إبراهيمَ الخَليلِ لِزَينب علیهاالسلام (۲۲) با بیان اینکه وقتی برادرت حسین علیه‌السلام آن‌را از تو طلب کرد، بدان که دیگر لحظاتی بیشتر مهمان تو نیست: إذَا طَلبَه منكَ أخوكَ الحسينُ عليه‌السّلام فَاعلِمي أنَّهُ ضَيفكَ ساعةً (۲۳) ➖و دیگری بوسه بر گلوی امام حسین (علیه السلام) به نیابت از حضرت مادر: «لمَّا صارَ أخيكَ الحُسين عليه السّلام في كربلاء وحيداً فريداً، قَبِّلِي حُلقُومَهُ نِيابةً عَنِي» (۲۴)؛ فلذا هنگامیکه زینب (سلام الله علیها) در روز عاشوراء این بوسه را بر گلوی برادر زد، رو به سمت مدینه کرده و فرمود: یا أُمّاه، هذه الأمانةُ قد أدَّیتُها! (۲۵) ای مادرجان! این امانت‌‌ شما را من به جا آوردم. 🖋آنچه که در بالا بیان شد، تنها اشاره به برخی از جلواتِ ولایت فاطمی در وجود مقدسه حضرت صدیقه صغری زینب الکبری (سلام الله علیها) بود. ا┅═✧❁ منابع❁✧═┅ا (۱).‌ تأويل الآيات الظاهرة ص۸۰۰؛ البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۷۱۸ (۳).خصائص الزینبیة ص۱۰۰ (۴).فرازی از زیارت مفجعه حضرت زینب (سلام الله علیها) (۵).لهوف،ص۲۶۴ (۶). الاحتجاج، ج۱ ص۲۵۴ (۷). لهوف ص۱۴۶ (۸).معالی السبطین، ج۲ ص۳۹؛  تظلّم الزّهراء علیهاالسلام، ص۲۱۸ (۹).عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۹۶۵؛ إعلام الوری بأعلام الهدی ج ۱، ص ۴۷۱ (۱۰).عوالم العلوم و المعارف ج۱۱ ص۵۷۲؛  نوادر الأخبار ج۱ ص۱۸۳ (۱۱).بحار الأنوار ج ۲۹، ص ۲۱۶؛ الاحتجاج ج ۱، ص ۹۷؛ غرر الأخبار و درر الآثار ج ۱، ص ۳۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج۱۱ ص۶۵۲ (۱۲).همان (۱۳).همان (۱۴).زينب الکبری (النقدی) ص۲۲؛ وفیات الائمة عليهم‌السّلام ص۴۳۵؛ خصائص الزینبیة ص۱۵۷ (۱۵).معالي‌السّبطين، ج۱ ص۲۲۰؛ أسرارالشّهادة، ص۳۶۷ (۱۶).فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى (ص) ج۱ ص۶۴۶؛ مستدرك عوالم العلوم و المعارف  ج۱۱ص۹۵۹ (۱۷).المنتخب، ج۲ ص۴۸۶؛ الدّمعة السّاكبة، ج۵ ص ۱۰۲؛ أسرار الشّهادة، ص۵۰۰؛ وسيلة الدّارين، ص ۳۸۶ (۱۸).وقعة الطف ج۱ص۲۶۱؛  الإرشاد (المفيد) ج۲ ص ۱۱۵؛ بحارالأنوار ج۴۵ص۱۱۴ (۱۹).همان (۲۰).ریاحین الشریعه، ج۳ ص۱۵۹ (۲۱). عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۸۳۳؛ دلائل الإمامة ص ۱۰۶ (۲۲).عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱ص۹۰۶؛ مسند فاطمة عليها‌السّلام ص۳۲۴؛ وقائع الشهور و الأيام (۲۳).همان (۲۴).الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء (ع)، ج۱۵ ص۱۰۹ ؛ لوامع الأنوار (المرندی) ص۹۹ (۲۵).همان ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا