eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.1هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
دنبال اسم و رسم دنیا هستیم... 👤🎇 غافل از اینکه فاطمه زهرا (س) گمنام میخرد ...💞🌴🏝️
🏴 منبر صوتی با محوریت «فاطمیه - مقاومت» 👌صوت اساتید مدرسه شمع در فاطمیۀ اول 🔸تهیه و تنظیم: شبکۀ ملی تولیدکنندگان محتوای تبلیغی (هم‌قلم) ــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ سه جلسه منبر صوتی 🎙آیت‎الله میرباقری 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 2️⃣ دو جلسه منبر صوتی 🎙 حجت‌الاسلام پناهیان 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 3️⃣ پنج جلسه منبر صوتی 🎙حجت‌الاسلام عابدینی 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 4️⃣دو جلسه منبر صوتی 🎙حجت‌الاسلام ماندگاری 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 5️⃣ چهار جلسه منبر صوتی 🎙حجت‌الاسلام قنبریان 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 6️⃣ پنج جلسه منبر تصویری 🎙حجت‌الاسلام راجی 🌐برای مشاهده روی همین متن بزنید. 7️⃣ چهار جلسه منبر صوتی 🎙حجت‌الاسلام صابری‌تولایی 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 8️⃣ دو جلسه منبر صوتی 🎙حجت‌الاسلام صالح‎پرور 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. 9️⃣ دو جلسه منبر صوتی 🎙حجت‌الاسلام سعادتمند 🌐برای شنیدن صوت روی همین متن بزنید. ــــــــــــــــــــــــ
⚫️⚜️📜▪️ ⚜️📜▪️ 📜▪️ ▪️ ↩️«اِسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ» ☑️واژه استخلاف از ریشه «خَلَفَ» به معنای قرار دادن کسی به عنوان جانشین یا نماینده است. حضرت قرآن باقی مانده ای برای خداست که ذات اقدس اله، او را به عنوان جانشین و نماینده خویش قرار داده، امام و پیشوای بر خلق تا آنان را به هدایتشان راهنمایی و دلالت کند: «مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ» (۸). ✔️البته در باب شأن «قائدیت» و «امامت» حضرت قرآن مؤیدات دیگر نیز وجود دارد؛ از آن جمله حدیث نبوی «عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً..» (۹) و همچنین عبارتی که در ادامه خطبه مبارکه فدکیه در موضع خود بسط و شرح داده خواهد شد: «وَ قَائِدٌ إِلَى الرِّضْوَانِ أَتْبَاعَهُ» (۱۰). ✔️همچنین حدیث مشهور ثقلین که شاید بتوان آن را از مهمترین ادّله در این باب دانست که حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله) از «کتاب الله» به عنوان جانشین خویش و آنچه پس از خود بر مردم باقی خواهند گذارد، نام بردند: «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ اَلْآخَرِ كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا» (۱۱) ⏪اما آنچه که در اینجا قابل تأمل است، بیان این نکته است که حضرت قرآن به عنوان باقی مانده ای برای خدا، جانشین قرار داده شده تا خلق را به «أقوم» یعنی وجود مقدس «امام»‌ هدایت نماید؛ چنانکه در تفاسیر متعدد ذیل شریفه ۹ سوره مبارکه اسراء وارد شده: ▫️«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قَالَ یَهْدِی إِلَی الْإِمَامِ (۱۲) ▫️«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قَالَ یَهْدِی إِلَی الْوَلَایَهًْ (۱۳) ✔️به بیانی دیگر، استخلاف حضرت قرآن بر خلق، به جهت هدایت ایشان به وجود مقدس امام است؛ حضرت قرآن «بقیةٌ لِله» (باقی مانده ای برای خدا) است که خلق را به وجود مقدس «بقیة الله» (باقی مانده خدا) دلالت و راهنمایی می کند؛ چنانکه مکررا ذیل شریفه ✨«بَقِیّةُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» (سوره مبارکه هود آيه۸۶) فرموده اند: نَحْنُ وَ اللَّهِ بَقِیَّة اللَّهِ فِی أَرْضِه (۱۴). ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱).من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع ج ۱، ص ۲۴۸؛ بحار الأنوار ج۲۹ ص۲۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱ ص۶۵۲؛ الاحتجاج ج ۱، ص ۹۷ (۲).التحقیق فی کلمات القرآن ؛ ترجمه تفسیر مجمع البیان ج ۳ ص ۸۳ (۳).الکافي ج ۸، ص ۳۱۷؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۵۰۸؛ بحار الأنوار ج ۱۳، ص ۴۳۸ (۴).تفسیر فرات الکوفی النص ص۶۳۷؛ بحار الأنوار ج۲۶ ص۶۴ (۵). مراجعه شود به دلالت اسم «مهیمن» از اسامی حضرت قرآن: التوحيد (للصدوق) ؛ ص۲۰۵؛ منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج۲۰ ص۳۵۷؛ تفسير الصافي ؛ ج۲ ؛ ص۴۰ (۶). إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ (۷).همان (۸). همان (۹).نهج الفصاحة ص۵۷۳؛ کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۲، ص ۱۶۴ (۱۰).من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع ج ۱، ص ۲۴۸؛ بحار الأنوار ج۲۹ ص۲۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱ ص۶۵۲؛ الاحتجاج ج ۱، ص ۹۷ (۱۱).کمال الدين و تمام النعمة ج ۱، ص ۲۳۸؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۲۴؛ بحار الأنوار ج ۳۷، ص ۱۳۷ (۱۲). الکافی، ج۱، ص۲۱۶؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴۴؛ بصائرالدرجات، ص۴۷۷؛ تأویل الآیات الظاهره، ص۲۷۳؛تفسیر العیاشی، ج۲، ص۲۸۲ (۱۳).البرهان فی تفسیر القرآن ج۳ص۵۱۰؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴۵؛ تفسیرالعیاشی، ج۲، ص۲۸۳ (۱۴). الکافی، ج۱، ص۴۷۱؛ بحار الأنوار، ج۴۶، ص۳۱۵؛ کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰ ▪️ 📜▪️ ⚜️📜▪️ ⚫️⚜️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ جمادی_الاول الکوثر شرح_حدیث_شریف_کساء ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت سوم (۱) 🔳🍃 انَّها قالَتْ: دَخَلَ عَلَیّ اَبی رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ) فی بَعْضِ الاْیامِ فراز سوم از حدیث شریف کساء تصریح به دخول أبوالزّهرا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) به "بیت الفاطمة" (سلام الله علیها) دارد. 🖋 در أخبار تصریح به خصائص این بیت شده است؛ از جمله آنکه: بیت الفاطمه (سلام الله علیها) مهبط الوحی، مُختلف الملائکه، معدن الرحمة و خزّان العلم بوده است. ☑️ محیای حضرت لولاک لما خلقت الافلاک (صلی الله علیه و آله) همواره چنین بود که هنگام ورود به مدینه و خروج از آن، به بیت الفاطمة (سلام الله علیها) قدم می گذاشت، با آن حضرت تجدید عهد می نمود و ایشان را تعظیم و تکریم می فرمود. ⚜ «كَانَ النَّبِيُّ إِذَا أَرَادَ سَفَراً كَانَ آخِرَ النَّاسِ عَهْداً بِفَاطِمَةَ وَ إِذَا قَدِمَ كَانَ أَوَّلَ النَّاسِ عَهْداً بِفَاطِمَةَ». 📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۴۳، ص ۴۰ 🖋 پس از نزول آیه مبارکه تطهیر که شأن نزول حدیث الکساء می باشد، آن حضرت (صلی الله علیه و آله) هر روز تا پایان عمر شریفش، بسوی بیت الفاطمه (سلام الله علیها) سجاده خویش را مفروش و قرآن الفجر (صلاة الغداة: نماز صبح) را اقامه می فرمود.   ⚜ فلَمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ هَذِهِ الْآيَةَ (التطهیر) كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يَجِي‏ءُ كُلَّ يَوْمٍ عِنْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ حَتَّى يَأْتِيَ بَابَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ فَيَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» و [قرأ هذا الآیة].فَلَمْ يَزَلْ يَفْعَلُ ذَلِكَ كُلَّ يَوْمٍ إِذَا شَهِدَ الْمَدِينَةَ حَتَّى فَارَقَ الدُّنْيَا 📓 تفسير القمي، ج‏۲، ص ۶۷ ✍ علت انتخاب این بیت بعنوان افضل بیوت و تصریح به آن در حدیث شریف کساء را در این کریمه شریفه می توان مورد بررسی قرار داد: ✨ في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال‏ ﴿در خانه هايى است كه خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت يابند و نامش در آنها ذكر شود، همواره در آن خانه ها صبح و شام او را تسبيح مى گويند.﴾ (سوره مبارکه نور آیه ۳۶) 💠 حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) پس از نزول این کریمه با دستان‌مبارک به خانه‌ی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اشاره کرده و فرمودند: این بیت از بهترین این خانه هاست.«أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَيْتِ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاء و قال: هَذَا مِنْ أَفَاضِلِهَا» 📓 فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۱۹۹ 📓 الفضائل (لابن شاذان القمي)، ص ۱۰۴ 🖋 أفاضل جمع أفضل (افعل تفضیل) می باشد. این نوع جمع در لسان عربی دلالت بر کثرت دارد؛ به این معنا که بیوت، مصادیق متکثری دارد، از اینجا بدست می آید که بیوت مومنین و مومنات نیز با شروطی که در کریمه ذکر می شود، ملحق به کساء می شود. ➖اما واقع شدن حرف جاره پیش از أفعل تفضیل دلالت بر عالی بودن معنایِ این نعت دارد؛ یعنی أفاضل بیوتی که در این کریمه می توان لحاظ نمود، بیت الفاطمه (سلام الله علیها) است، لیکن بیوت مومنین و مومنات نیز مصادیق متکثر بیت الفاطمه محسوب می شوند. 💎 در این بیوت تسبیح ذکر ربّ در جمیع آنات، در غدوّ و آصال حاکم است، و در شرح فرازهای سابق اشاره شد که مقدمه اشتغال به ذکر الله، طهارتی ست که به اراده ربّ «وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» برای مطهّرین حاصل شده است. ☑️ بنابراین در این بیوت «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» (آیه ۳۷ ، سوره مبارکه نور) ؛ یعنی رجال مطهَّرون مستقرند که دَوماً و دَواماً متذکر به ذکر الله یعنی ذکر أسماء الله الحسنی الهی اند. ➖ از آنجا که این رجال بسبب برخورداری از این اوصاف (تطهیر و مشکاتی شدن قلوبشان) برگزیدگان از میان خلق گشته اند، خلفاء الله بر ارض اند، لذا اراده الهی بر رفعت بیوتشان تعلق گرفته است؛  «رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ»، پس این بیوت منزل أمر الهی اند، و به این جهت، مکان و مقام حکومت الله در أرض محسوب می شوند. ✨ « الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏» رُوِی: "أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ". 📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۵۵، ص ۳۹ ☑️ پس أفاضل بیوت در «في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ»، بیت الفاطمة (سلام الله علیها) است،  ➖اما بیوت اهل الکوثر، محسنون، مومنین و مومناتی که وارد حریم أهل البيت (علیهم السلام) شده و در آن حریم محرم گشته و در مسجد الحرام کعبه ی حقیقی قرار گرفته و احرام بسته باشند، نیز بیت الفاطمه و محل اقامه کساء محسوب می شود. 🖋 تفسیر این عبارت شریف ادامه دارد ...  ▪️۴ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ جمادی_الاول الکوثر شرح_حدیث_شریف_کساء ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت سوم (۲) 🔳🍃 انَّها قالَتْ: دَخَلَ عَلَیّ اَبی رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ) فی بَعْضِ الاْیامِ «شنيدم از فاطمه زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) كه فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌) در بعضي از روزها» ✍ در فراز سوم به قیدی تصریح شده است که تأمل در آن ما را به شأنی از شؤون این حدیث شریف هدایت می کند و آن قید عبارتست از "فی بَعْضِ الاْیامِ "(در بعضی از روزها). ➖ براساس مستندات مورود، واقعه کساء به دفعات متکثر محقق شده است و از آن جمله یوم المباهله بوده است. لسان الله الناطق حضرت کاظم (علیه السلام) فرمودند:   ⚜ «أَدْخَلَ النَّبِيُّ تَحْتَ الْكِسَاءِ عِنْدَ الْمُبَاهَلَةِ لِلنَّصَارَى، إِلاَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْن».‏ «پيامبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله در هنگام مباهله با نصارى كسى را بجز علىّ‌ بن أبى طالب و حضرت فاطمه و حسن و حسين (علیهم السلام) را به همراه خود و در زير رداء خود قرار نداده‌اند.» 📓عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص ۸۵ ✔️ بنابراین عبارت "فی بَعْضِ الاْیامِ "در در وجه ظاهر معنا می تواند اشاره به کثرت تحقق واقعه کساء داشته باشد. ✍ "بعض"، از أسماء دائم الإضافه به "کلّ" است و لذا به "بعض كلّ شي‏ء" (بعضی از تمام شی) یا "شي‏ء من الأشياء" (یک چیز از کل) معنا می شود،  صحت اطلاق "بعض" در کلام، منوط به تحقق کلّ یا أشیاء است؛ یعنی زمانیکه "کلّ" محقق شود، "بعض" به آن اضافه می شود. و در این عبارت شریف، "بعض" به "أیام" اضافه شده است. 🖋 یوم، از اسماء ظرفیت نامحدود می باشد، آنگونه که در حضرت قرآن، یوم مقدم بر خلقت سماوات و أرض است و دلالت بر این امر دارد:(۱) ✨ هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ (آیه ۴ - سوره مبارکه حدید) ☑️ لذا برای آن مصادیق و شئونات متکثری چون یوم الدین، یوم القیامة، یوم النشر، یوم الحشر ذکر شده است. ➖استعمال یوم در هیئت جمع و مُحلّی به ألف و لام (یعنی "الایام") ، و نیز مضاف الیه بودن آن به بعض (که ذکر شد بمعنای کلیت و جامعیت آن است)،دلالت بر استغراق آن بر جمیع ظروف و شؤون دارد.(۲) ✍ در عبارت حدیث شریف تصریح شده است که حضرت خاتم المرسلین (صلی الله علیه و آله) در بعض ایام خدمت حضرت أم الکتاب صدیقه شهیده (سلام الله علیها) وارد شدند؛ ☑️ با توجه به مقدمات مذکور بدست می آید که انتساب ایام به آن حضرت (سلام الله علیها) بدین معناست که جمیع ظروف و شوؤن أیام متکثره برای حضرت روح المعانی (ام الائمه الأطهار سلام الله علیها) محقق است؛ و كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ‏ (آیه ۲۹ _ سوره مبارکه الرحمن) 🔹  اما استعمال "بعض" پیش از "أیام" اشارت بر این مطلب دارد که این حدیث شریف ناظر بر برخی شوؤن می باشد، نه جمیع آن. و حال كه يوم؛ ظرف زمان نامتناهی از شئون حضرت مادر است و حديث شریف كساء با محوريت آن حضرت می باشد، ميتوان نتیجه گرفت که كساء مادر را باید در جميع آنات و ايام (ظرف زمان) در جمع من شيعتنا و محبّينا گسترد و اقامه نمود. ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ (۱)"یوم" گرچه در ظاهر به معنای "روز" است، اما از آنجا که خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، از آفرینش آسمان‌ها و زمین در شش روز نام می برد، مقصود از "یوم" روز به معنای ظاهری آن نمی باشد (چرا که روز، پس از خلقت زمین و خورشید معنا پیدا می کند) . نتیجتا آنکه مراد از یوم، یک روز خاص نیست، بلکه یوم، دلالت بر ظرفیت زمان دارد. به عبارت دیگر یوم به ظرف زمانی از ازل الی الابد اطلاق می شود؛‌ آن ظرفیتی که فراتر از خلقت مادی است. (۲) حقیقت یوم، وجود مقدس آل الله (علیهم السلام) اند و سرّ و بطن ایام، به وجود مقدس ایشان اشاره می نماید؛ چنانکه فرمودند: نحْنُ‏ الْأَيَّامُ‏ مَا قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ . 📓مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۱؛ ص۳۰۸ 📓الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۵۹ 📓إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج‏۲؛ ص۶۴ ▪️۵ ▫️▪️▫️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶فیلم جلسه دوازدهم ادامه جلسه یازدهم🔶 🔷محتوا و موضوعاتی که با استناد به ایات و روایات در ایام فاطمیه سلام الله علیها مناسب سخنرانی هستند🔷 🌺ضمن تقدیر و تشکر از حضرت حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری🌺 برای ایشان آرزوی سلامتی و سربلندی داریم. 🍀از همراهی همه طلاب، اساتید و مبلغان محترم تشکر می کنیم.🍀 ✅پایان جلسات روش تبلیغ✅
غم‌نامه فاطمی.pdf
1.39M
پی دی اف کتاب الکترونیکی با عنوان غم‌نامه فاطمیه به مناسبت شهادت حضرت زهراسلام‌علیها توسط مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی تولید و منتشر شده است. ❥‌‎‎࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐‌‎‎‌‌❥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بین ما فاصله‌ها ... فاصله انداخته‌اند کاش این فاصله ... با آمدنتـ🌺ـ سر می‌شد شهر ما بوی خدا داشت ؛ دوبارہ ای کاش با ظهورتـ🌺ـ نفسِ شهر معطّر می‌شد سلام موعـ💚ـود مهربانم ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به حال آنهایی که اسم دختران‌شان را فاطمه و زهرا نمی‌گذارند غصه می‌خورم 🔹استاد قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 هر روز بخوانیم 🔹️امروز؛ صفحه ۲۲۲قرآن کریم سوره مبارکه هود ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله (رحمت‌الله‌علیه): مجلس روضه فقط روضه‌خوانی نیست؛ بلکه مجلس درس احکام، معارف، عقاید و ترویج مذهب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰انجمن تبلیغ مهدویت جامعه الزهرا (سلام الله علیها) برگزار می کند. 🔰 با محوریت کتاب ✅حضرت مهدی(عجل الله) ادامه حضرت زهرا(سلام الله علیها) و آینه تمام نمای اوست. 📚کتاب حاضر بدین هدف نگاشته شده است که پرده هایی از ارتباط آسمانی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت بقیه الله (عجل الله) را تبیین کند و از این رهگذر، گامی در راستای معرفت افزایی دوست داران اهل بیت (علیهم السلام) و منتظران ظهور مهدی موعود (عجل الله) بردارد. 📖مطالعه این کتاب به دوست داران حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) و منتظران ظهور فرزندش حضرت بقیه الله (عجل الله) توصیه می شود. 🔰برای شرکت در این پویش کافی است کتاب را مطالعه کرده و در تاریخ 14، 15، 16 آذرماه از طریق لینک زیر در مسابقه شرکت کنید. https://digiform.ir/w2582c68d ♦️ویژه تمامی طلاب و مبلغان جامعه الزهرا♦️ 🎁به برگزیدگان این طرح جوایزی به قید قرعه در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تقدیم خواهد شد. 🎁نفراول 500 هزار تومان 🎁نفردوم 300 هزار تومان 🎁نفر سوم 200 هزار تومان 🌐shamim.jz.ac.ir ┄┅═══••✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | نه هر کس فخر دارد گَردروب خانه‌ات گردد مگر از زلف حورالعین کند آماده جاروها 📝 غزلی از علی انسانی در رثای حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) در دیدار شاعران با رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ جمادی_الاول الکوثر شرح_حدیث_شریف_کساء ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت چهارم 🔳🍃 «فقالَ السَّلامُ عَلَیک یا فاطِمَةُ فَقُلْتُق عَلَیک السَّلام» ✍ در فراز چهارم به لفظ "سلام" اشاره شده است، در لفظ سلام که محوریت این فراز می باشد، معناي عميقي نهفته است، و لذا در اينجا به تبیین آن مي پردازيم. ☑️ سلام از اسامی خداوند متعال و به معنای بهشت است. در شريفه مباركه فرموده اند: ✨ ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنين (سوره حجر ،آیه ۴۶) [به آنان گویند] با سلامت و امنیت وارد آنجا شوید. ✨ لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيماً، إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاماً (سوره واقعه،آیات ۲۵_۲۶) «در آنجا نه سخن بيهوده اى مى شنوند، نه كلام گناه آلودى*مگر سخنى كه سلام است و سلام» 🖋 در اوصاف بهشت است كه آنجا سلم و حِصن است و سخن لغوي گفته نمي شود؛ ✨«لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيماً». 💠 رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) هرگاه مشتاق بهشت می شدند، حضرت فاطمه عليهاالسلام را مي بوئيدند ، زيرا كه حضرت زهراعليهاالسلام بهشت حضرت لولاك لماخلقت الافلاك بود. ✅🍃 حريم فاطمي بهشتي است كه سلم و حصن است لذا در آن حريم نیست، إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاماً. ➖حضرت مادر در وصيت خود به حضرت اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايد: ⚜ وَأَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ اَلسَّلاَمَ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ؛ سلام مرا به فرزندانم تا روز قيامت برسان. 📓بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۲۱۴ 📓عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۱۰۹۱ ☑️(ولد) کسانی هستند که «الَّذينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ»‏(آیه ۱۱ سوره مومنون)؛ «الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏ »(آیه ۵ سوره قصص) كه، «في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر » (آیه ۵۵ سوره قمر) هستند. ✨تبارَكَ الَّذي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ؛(سوره ملک،آیه ۱) ☑️ معناي ديگر سلام، مُلک ولایت و مُلک الله و حكومت الله بر زمین است که «آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظيما».(سوره نساء،آیه ۵۴) ✍ بيان شد، سلام، إسمی از أسماء الله تبارک و تعالی می باشد که در آیات حضرت قرآن به جنّة یعنی ملک عظیم الهی تعبیر شده است: ✨«لَهُمْ دارُ السَّلامِ‏ عِنْدَ رَبِّهِم‏» (آیه ۱۲۷ - سوره انعام) ✨«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ، ادْخُلُوها بِسَلامٍ‏ آمِنِين‏» (سوره حجر، آیات ۴۵_۴۶) 🔰 پس حصن حصین الهی همان ملک عظیم اوست که به سلام تعبیر شده، در این ملک عظیم، لغو وتاثیم و جمیع منکرات خارج است؛ ✨«لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيماً ، إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاماً». 🔘 ملک عظیم و حکومة الله عزوجل چه زمان در ارض مستقر می شود؟ ✨«وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها»(آیه ۶۹ ، سوره زمر)؛ زمانیکه أرض بنور ربّش روشن می شود و «أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها».(آیه ۱۷ سوره حدید) ☑️ إشراق ارض بنور ربّ و اقامه مُلک عظیم الهی زمانیست که امر الهی در ارض مستقر و تثبیت شود و قسط و عدل در زمین امتلاء یابد. 🖋 در روایات بيان شده، إشراق ارض بنور ربّ و استقرار ملک عظیم الهی در زمین تعبیر به اطاعت جمیع خلق از اوامر وجود مقدس إمام شده است: ⚜ عَنْ مولانا أَبِي جَعْفَرٍ (عليه السلام): فِي قَوْلِ اَللَّهِ : وَ آتَيْنٰاهُمْ مُلْكاً  عَظِيماً قُلْتُ: مَا هَذَا اَلْمُلْكُ اَلْعَظِيمُ فَقَالَ: أَنْ جَعَلَ فِيهِمْ أَئِمَّةً مَنْ أَطَاعَهُمْ  أَطَاعَ اَللَّهَ ، وَ مَنْ عَصَاهُمْ فَقَدْ عَصَى اَللَّهَ ، فَهَذَا مُلْكٌ عَظِيمٌ ▪️ابى خالد كابلى مى‌گويد از حضرت امام باقر عليه السّلام در تفسير آيه شريفه« وَ آتَيْنٰاهُمْ‌ مُلْكاً عَظِيماً »سؤال كردم.اين ملك عظيم كه بيان شد چيست‌؟ امام عليه السّلام فرمود:خداى عزّ و جلّ‌ امامانى در بين مردم قرار داد؛ هر كسى آنان را فرمانبردارى و متابعت و اطاعت كند،خدا را اطاعت كرده است و هر كسى آنان را عصيان كند خداى بزرگ را تمرد و نافرمانى كرده است.ملك عظيم همين امامان هستند . 📓شواهد التنزيل ، ج ۱، ص ۱۸۷ 📓بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۲۹۱ ☑️ این مالکیت، مالکیت بر قلوب است، همان جا که امر ولایت نازل می شود. حقیقت ملک باید بر خلق روشن شود و بدانند که، المُلک فی آلِ محَمَّدٍ است، و تا این گونه نشود، «يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا» صورت نمی گیرد. «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ»، به هر کس بخواهد عزت می دهد. ۶ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ جمادی_الاول الکوثر شرح_حدیث_شریف_کساء ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت پنجم 🔳🍃 «قالَ: اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً»  🔳🍃 «فقُلْتُ: لَهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ» ▪️ حبیب الله حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرمودند: من در بدنم ضعفی دریافتم. گفتم [حضرت زهرا سلام الله علیها]: پناه می دهم تو را به خدا ای پدرجان از ضعف. ✍ أجد که در اصل از ماده (وجد) اخذ شده است، بمعنای درک الشیئ می باشد و به قرینه لفظِ ضعف به تمکن و قدرت و تقویت تعبیر می شود. پس "جِدَةٌ بعدَ الضّعف" به تقویت و قدرت یا استغنا تعبیر می شود. 🔹 در این فراز شریف، حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و آله) نزد ریحانه و ملجاء خود بیان ضعف می کند.  ضعف در بدن مبارک نورانی حضرت ختمی مرتبت دلالتی جز آنچه بر اجسام خاکی افلاک عارض می شود ، می کند، که آن را به نزد ام ابیها اظهار می کند . 💠 چنانچه آن حضرت‏ (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ⚜ تعَلَّمُوا الْعِلْم‏ ؛ لِأَنَّ الْعِلْمَ حَيَاةُ الْقُلُوبِ وَ نُورُ الْأَبْصَارِ مِنَ الْعَمَى وَ قُوَّةُ الْأَبْدَانِ مِنَ الضَّعْف‏ «علم آموزيد، زيرا علم، احياگر دلها و روشنگر ديدگان از نابينائى است و سبب قدرت بدنى از سستى مى‏ شود.» 📓 تحف العقول، النص، ص ۲۸ ☑️ آنچه جابرِ [جبران کننده] ضعفِ أبدان است، علم می باشد. از این دلیل استفاده می شود که اظهار ضعف از جانب آن حضرت، إشعار به عدم معرفت و علم به شأن و مقام ایشان و به بیان دیگر حاکی از غربت آن حضرت (صلی الله علیه و آله) در میان خلق بوده است. ➖ که فقط رایحه بهشت را در نزد بضعه خود می یابد، ➖اظهار " اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً  " تنها در ساحت مقدس حضرت مادر عرضه شده است،  ☑️ از این انحصار متحصّل است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تنها نزد ریحانه خود به قدرت و قوت میرسد که او روحه التی بین جنبیه است. و روح محمد ضعف او را میزداید. 🔹چنانچه آن هنگام که مردم قدر و منزلت آن حضرت را نشناخته و بر راس مبارکش أجزای مواشی را طرح نمودند، آن حضرت به سجود رفته و گریستند و سه بار با صوت رفیع فرمودند: ⚜«إني مظلوم فانتصر.»  ➖در این واقعه و أمثال آن، حضرت ریحانة النبی (علیها السلام) بود که پدر را در آغوش گرفته، و رأس پدر را بلند نمودند و به حمایت آن حضرت پرداختند. 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۳۳، ص ۲۲۹ ☑️ لذا پناه و ملجأ حضرت لولاک لما خلقت، حصن حضرت مادر ریحانة النبی (علیها السلام) می باشد. به همین سبب در عبارت بعدی، سخن از استعاذه بمیان آمده است، چون رحمت واسعه حضرت أمّ است که خلق را متصل به حصن حصین الهی می کند؛ ⚜ «و أُمُّهُ الرَّحْمَة» 📓 بصائر الدرجات ، ج ۱، ص ۷۹ /بحار الأنوار ، ج ۶۴، ص ۷۳ ⚜ «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» (آیه ۱۵۶ سوره اعراف) ⚜ «و رَحْمَةُ اللَّهِ الْوَاسِعَةُ الَّتِي هِيَ أَوْسَعُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ جَمِيعا» 📓 بحار الأنوار، ج ۲۷، ص ۱۳۷ / تأويل الآيات، ج ۱، ص ۵۷۶ ▪️ ▫️۷ ▪️▫️▪️▫️▪️