eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 ریشه ی حیا ❗️ «قال للجواد علیه‌السلام رَجُلٌ اَوصِنِی» شخصی خدمت امام جواد «صلوات‎الله‎علیه» عرض کرد، من را سفارش بفرمایید «قال و تَقبَل» امام فرمودند: اگر سفارش بکنم قبول می‎کنی؟ صرف سفارش کردن فایده ای ندارد، باید گوش شنوا باشد. 📌 برخی گوش شنوا ندارند به همین خاطر نصیحت برای آن ها اثری ندارد. به حضرت عرض کرد «قال نَعَم» بله 📌 «قال تَوَسَّدِ الصَبر» خوب دقت کن؛ بساط بردباری و صبر را در روحت قرار بده برای اینکه مطیع امر الهی باشی، بی صبری‎ها در مقابل هواهای نفسانی انسان را به وادی بی شرمی در مقابل خدا می‎کشاند 📌« تَوَسَّدِ الصَبر و اعتَنِق الفَقر» کمبودهای مادی را در آغوش بکش این خیلی مشکل است، چون نفس میل به زیاده خواهی امور مادی دارد «وَ ارفَضِ الشَهوات» از خودت شراره‎های شهوت را دور کن «و خالِفِ الهَوَی» با هواهای نفسانیت مخالفت کن. 📌این سفارشات هر کدام از دیگری مشکل تر است هر کدام فشار دارد، اما چه کنیم تا این فشارها کم بشود؟ 📌حضرت جمله ای می فرمایند که آن ریشۀ حیا است «و اعلم اَنَّک لَن تَخلُوَ مِن عَین الله» این را بدان تو از دیدگاه خدا خالی نیستی، در هر حالی که باشی خدا نظاره گر تو است. وقتی پدرم به من کاری را واگذار بکند و بدانم او من را نگاه می‎کند، مراقبت می کنم، خدا بالای سر من ایستاده و می‎گوید این کار را بکن 📌«و اعلم انَّکَ لَن تَخلُو مِن عَین الله فانظُر کیف تکون» وقتی خدا را نظاره گر دانستی دیگر فشار هواهای نفسانی را حس نمی کنی با نشاط اوامر الهی را انجام می دهی. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حجّته باطنه،عقل است❗️ 📌«وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ»؛1️⃣ امّا حجّت باطنه، عقل است. خداوند، برهان و دلیل و حجّت را به عنوان عقل در درون انسان قرار داده است. این ها ابزار و وسایلی است که خداوند در اختیار بندگانش قرار داده است. حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که درست است انبیا(ع) ابلاغ کرده اند؛ امّا ما که تک تک پیامبران(ع) را ندیده ایم که به ما ابلاغ کنند؛ لذا قانون عقلی حکم می کند تا انسان چیزی را نداند عملی هم انجام نمی دهد، عمل بدون علم حاصل نمی شود؛ لذا روز قیامت چه بسا عدّه ای بگویند: ما بلد نبودیم. خدمت پیغمبران(ع) هم نرسیدیم. برهان و جوابی که برای این ابهام می دهند، این است که آیا برای یادگیری راه داشتی یا خیر؟ اگر راه داشتی، چرا نرفتی یاد بگیری؟ آیا توان یادگیری داشتی یا نه؟ اگر توانش را داشتی، چرا اقدام نکردی. 1️⃣ الكافی، ج 1، ص17 - وسائل الشیعه، ج15، ص207 - بحارالأنوار، ج1، ص137 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍سبب خلقت عالم هستی❗️ 📌خداوند خطاب فرمود به پیغمبر اکرم:«لَولاَک لَمَا خَلَقتُ اَلاَفلاَک» بعد فرمود:«لَولاَ عَلِیٌّ لَمَا خَلَقتُک» اگر تو نبودی،شد؟ عالم هستی را من خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
🌹علی به منزله سر برای من است ! میلاد امیر المؤمنین علی علیه السلام مبارک باد❗️ 📌چون امروز، روز تولد امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود می‌خواستم من چندتا روایت بخوانم به این مناسبت و مطلبی را عرض کنم. روایاتی که من ‌می‌خوانم «این‌ها، این‌ها» مقید هم می‌گویم‌ همۀ آن‌ها را من از عامّه نقل می‌کنم از خاصّه هم نقل نمی‌کنم بعد هم مطلبی را می‌خواهم بگویم. در یک روایتی است که ابن ماجه نقل می‌کند از پیغمبر اکرم که حضرت فرمود:«عَلِيٌ‏ مِنِّي‏ وَ أَنَا مِنْه»1️⃣ علی از من و من از علی هستمُ. روایت دیگری هست کنز‌العمال نقل می‌کند که:«قَالَ رَسُولُ‌ اَللّه صَلَّی اَللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه و سَلَّم لِعَلِيٍ‏ أَنْتَ‏ مِنِّي‏ وَ أَنَا مِنْكَ»2️⃣ 📌(این‌ها همه یک سیاق) پیغمبر اکرم به علی علیه السلام فرمود:«تو از منی و من از تو هستم». 📌 باز همین کنز‌العمال هست نقل می‌کند که پیغمبر فرمود:«أَنَّ عَلِیّاً لَحْمَهُ‏ مِنْ‏ لَحْمِي‏ وَ دَمَهُ مِنْ دَمِي»3️⃣ علی علیه السلام گوشتش از گوشت من و خونش هم از خون من است، خوب، این یعنی چه؟ ابن‌عساکر هم باز همین را نقل می‌کند پیغمبر فرمود:«أَنْتَ‏ مِنِّي‏ وَ أَنَا مِنْكَ». خوب،این‌ها یک سنخ روایات هستند ولی یک روایت هست که‌ این‌ها نقل می‌کنند که این را من روی آن تکیّه دارم که به تعبیر ما یک نسبت سنجی است بین خودش دارد می‌کند پیغمبر اکرم و علی علیه السلام، دارد:«عَلِيٌ‏ مِنِّي‏ بِمَنْزِلَةِ رَأْسِي‏ مِنْ بَدَنِي»4️⃣ اینجا به قول ما طلبه‌ها «تنزیل» بکار رفته است که تعبیر هم دارد، علی علیه السلام،نسبت ‌سنجیش می‌خواهم بکنم با خودم مثل سر من می‌ماند با بدن من یعنی من می‌شوم پیکره، او می‌شود سرِ این پیکره(خوب حرف من را گوش کنید، این روایت را ، شاید کسی به این نحو بعید می‌دانم مطرح کردن ندیدم جایی) این یعنی چه؟آن‌ها هم نقل می‌کنند عرض کردم «بِمَنْزِلَةِ رَأْسِي‏ مِنْ بَدَنِي» نسبت سر به بدن را شما، نگاه کنید چیست؟ 📌 بعد نسبت علی علیه السلام به پیغمبر معلوم می‌شود دیگر، بر طبق این روایت البته. نسبت سر به بدن این است که اگر سر نباشد اصلاً بدن مجهول است که این که این چیست و مال چه کسی است؟ شناخته نمی‌شود اصلاً، نیست این‌طور؟ ما با چهره است که تمیز می‌دهیم که اگر چهره نداشته باشد دیگر مسئله‌ای نیست که. آن چیزی که به وسیلۀ آن تمیز داده می‌شود شخص از شخص دیگر،«سر» است. 📌باز، «سر» مرکزیت دارد برای جمیع قوا،حسّی، حرکتی، این‌ها، قبول نداری شما این‌ها را، الآن هم از نظر طبیعی آن، همین است دیگر، حالا بعد هم رسیدن به، خدمتتان عرض شود مرگ مغزی می‌گویند هست قلبی دیگر نه، گذاشته‌اندش کنار، هر چه هست آنجا است، زندگی، حیات آنجا است،درست است یا نه؟ موت وحیات مال مغز است مال قلب نیست. خوب دقت کنید این حرف‌ها را، حالا من نمی‌توانم بیش از این چیز کنم، به این مقدار فقط، یک سطح پایین می‌گویم. خوب، پیغمبر را ما از نظر شخصی به آن کاری نداریم بحث شخصیّتی است یعنی عظمت او مربوط به رسالت اوست. بیش از این که نیست که، ما او را که، شخصیّت مربوط به اوست 🌺. در این رابطه است حضرت دارد می‌فرماید به این که:«او نسبتش به من،نسبت سرِ من به من است» که اگر خبری از سر نباشد دیگر خبری از چه؟ بدن نیست، نه حیاتی دارد، نه هیچ چیز، چیزی نیست که او را بشناسندش. 1️⃣کنزالعمال، ج11، ص607 2️⃣ احقاق الحق، ج5، ص315 3️⃣ کنزالعمال، ج11، ص607 4️⃣ کنزالعمال، ج11، ص603 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 عظمت علی علیه السلام❗️ 📌و اما در ربط با مسئلۀ رسالت و نسبت‌سنجی که، آنچه را که محوریت دارد برای رسالت، معلوم می‌شود که مسئلۀ امامت علی علیه السلام به این معنا که ما از آن تعبیر می‌کنیم به«جزء اخیر علت تامّه برای رسالت پیغمبر اکرم»؛ چه کار کنم من دیگر نمی‌رسم به این حرف‌ها، در بحث خودش در مباحث کلامیّه این را «می‌گویند، می‌گویند»:«اگر یک علّتی بخواهد مؤثر باشد باید علتِ تامّه باشد اگر نقص داشته باشد اصلاً هیچ اثری ندارد، بلااثر است». آن وقت آخرین جزیی که می‌آید تکمیل می‌کند این را ، که علّیّت به آن می‌دهد به آن می‌دهد، به آن می‌گویند: «جزء اخیر علت تامّه». علی علیه السلام آن نقطۀ مرکزی اسلام است اصلاً و جزء اخیر علت تامّۀ «دین اسلام است دین اسلام». به این معنا آیه اشاره دارد،من بروم سراغ آیه«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي» 📌 نعمتش که اسلام، این جزء اخیر علت تامّه را دارد می‌گوید، تمامیَّتش را، این آیه اشاره به این است. گفتم من نمی‌رسم به این حرف‌ها، من فقط به مقداری را که امروز، روز تولد علی علیه السلام بود عرض می‌کنم‏ که در این روایت می‌گوید : تو بمنزلۀ سَرِ من به پیکر من هستی که اگه تو نبودی منم هیچ، دارد این را می‌گوید تقریباً. من گفتم روایت را هم انتخاب کردم، همۀ این‌ها هم از کتب عامّه برای شیعه نبود این‌ها، توجه می‌کنید یعنی هیچ. لذا(گرچه ما قادر نیستیم عظمت این‌ها را درک بکنیم) چه بسا یکی از نکات در باب ولادت علی علیه السلام که از مختصات او است که هیچ پیغمبری هم این را ندارد، توجه کردید، یکی از جهات که در دل خانۀ کعبه متولد می‌شود همین است که او هستۀ مرکزی «اسلام اَتَمِّ الْيَوْم»،پیغمبر خاتم انبیاء است همین خاتم انبیاء بدون «علی» هیچ است. من این‌طوری می‌فهمم، از روایت خودِ پیغمبر من نقل کردم، من این‌طوری می‌فهمم، توجه کردید. تعبیراتی که هست، بله ما روایت از خاصّه زیاد داریم، 📌پیغمبر فرمود:«من و علی در ابتدای خلقت یک نور بودیم بعد خدا دو قِسمت کرد در سُلبِ پدر او در سُلبِ پدر من قرار داد. این‌ها هست روایات ما زیاد داریم. ولی می‌خواستم این روایت، این تعبیر را بگویم هم‌سو است، توجه کنید چه می‌خواهم بگویم، این روایت، آن روایت، آن آیه، این‌ها هر کدام با یک تعبیری این معنا را چکار می‌کنند؟ القا می‌کنند یعنی عظمت علی علیه السلام را، من عرض کردم از نظر خارج هم وقتی ما نگاه می‌کنیم، وقتی که می‌آید (به تعبیر من) آن نقطه‌ای را که نقطۀ اتصال ممکن به واجب است و حلقۀ مفقود فلاسفه است«علی» است به نظر من، اللهم صلِّ علی محمد و آل محمد. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه علیه السلام @agamojtabatehrani
📍 بنده هیچ حجّتی بر خدا ندارد❗️ 📌روایتی راوی می گوید: «سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ(ع) وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ»؛ از امام‌صادق(ع) شنیدم که از حضرت از این آیۀ شریفه سؤال کردند. «فَقَالَ إِنَ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَبْدِي أَ كُنْتَ عَالِماً»؛ حضرت فرمود: خداوند تعالی روز قیامت به بنده می فرماید: بندۀ من می دانستی یا نه؟ «فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ»؛ اگر بنده بگوید: بله می دانستم. خداوند به او می گوید: چرا عمل نکردی به آنچه یاد گرفته بودی؟ بسیاری از مردم این چنین هستند. می داند واجب است و ترک می کند، می داند حرام است و مرتکب می شود. روز قیامت بنده اش را می آورد و یک برخورد منطقی با او خواهد داشت. می دانستی یا نه؟ اگر بگوید که می دانستم، می فرماید: اگر می دانستی، چرا عمل نکردی؟ لذا محکوم است. «وَ إِنْ قَالَ كُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ»؛ و اگر بگوید که نمی دانستیم، می فرماید: چرا نرفتی یاد بگیری تا عمل کنی؟ «فَيَخْصِمُ فَتِلْكَ الْحُجَّةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى خَلْقِهِ »1️⃣. پس یکی از این دو احتمال است: یا می گوید که می دانستم. حجّت این است که چرا عمل نکردی؟ یا می گوید که نمی دانستم، می گویند: چرا یاد نگرفتی؟ بنابراین برخورد با بنده در روز قیامت، برخوردی منطقی است. راه های هدایت را گشوده، عقل به عنوان راه درونی، انبیا(ع) و رسل(ع) را هم به عنوان راهنمای بیرونی ارسال کرده است. ائمّۀ طاهرین(ع) را هم در هر عصری به عنوان کمک هایی در کنارش قرار داده است؛ پس بنده هیچ حجّتی بر خدا ندارد. 1️⃣ پس او را محکوم نماید و این است حجّت رسا. بحارالأنوار، ج7، ص285 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 به هدفم رسیدم❗️ 📌اینجا می‏ نویسند: «فَنَظَرَ یمِیناً وَ شُمَالاً»، یك نگاه به راست كرد، یك نگاه به چپ، «فَلَمْ یرَی مِنْ فِتْیانِهِ اَحَداً»، دید هیچ ‏كس، حتّی یك نفر هم باقی نمانده، همه رفتند. «فَنَادَی یا مُسْلِمَ بْنَ عَقِیل وَ یا هَانِی بْنَ عُرْوَة یا حَبِیبَ بْنَ مَظَاهِر یا بُرَیر یا زُهَیر!»؛ بلند شوید! «قُومُوا عنْ نَوْمَتِكُمْ اَیهَا الْكِرام»؛ از این خوابتان بلند شوید! «وَ ادْفَعُوا عَنْ حَرَمِ رَسُولِ الله!»؛ از حرم رسول‏ خدا دفاع كنید! می‏ نویسند: «فَنَظَرَ اِلَی اِثْنَین وَ سَبْعِین رَجُلاً مِنْ فُتْیانِهِ سرعی»؛ نگاه كرد دید هفتاد و دو تن اصحابش روی زمین افتاده‏ اند. «فَنَادَی یا سُكَینَه یا زِینَب یا رُبَاب عَلَیكُنَّ مِنِّی السَّلام»؛ این بی‏بی‏ ها را صدا كرد و گفت: خداحافظ؛ دیگر من تنها می‏روم. این بی‏بی‏ ها از خیمه ‏ها بیرون ریختند و اطراف امام‏ حسین (سلام الله علیه) را گرفتند، من اوّل می‏ روم سراغ یكی از آن‏ها؛ دخترش حضرت ‏سكینه (علیها السّلام) آمد، جلوی پدر را گرفت، گفت: «یا اَبَتِ إسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْتِ؟»؛ بابا! تن به مرگ دادی؟ فرمود: «كَیفَ لایسْتَسْلِمَ لِلْمَوْتِ مَنْ لا ناصِرَلَهُ؟»؛ چه طور تن به مرگ ندهد، كسی كه یار و یاوری ندارد؟ امام‏ حسین (سلام الله علیه) فرمود من غریبم امّا نگفت ذلیلم؛ من غریبم، یاور ندارم. می‏ دانید حضرت ‏سکینه (علیها السّلام) چه گفت؟ گفت: «یا اَبَتِ! رُدَّنَا اِلَی حَرَمِ جَدِّنَا»، بابا! اوّل ما را ببر بگذار مدینه، خودت تنها بیا برو به میدان. امام‏ حسین (سلام الله علیه) با كنایه جواب داد، فرمود: «لَوْ تُرِكَ القَطالَنَام»؛ یعنی دیگر راه برگشت بر حسین بسته شده. این دختر شروع كرد به گریه كردن؛ می‏ نویسند: «فَضَمَّهَا اِلَی صَدْرِهِ»؛ امام ‏حسین (سلام الله علیه) حضرت‏ سكینه (علیها السّلام) را به سینه‏ اش چسباند، «وَ یمْسَحُ الدَّمْعَ»؛ اشك‏های این دختر كوچک را با دستش پاك می ‏كرد و این جملات را می‏ گفت: «سَیطُول بَعْدِی یا سُكَینَه فَاعْلَمِیمِنْكِ الْبُكاء اِذِ الْحِمام دَهَانی لاتُحْـــرِقْی قَلْــــبِی بِدَمْعِـكَ حَسْــرَتاًمَادَامَ مِنّی الرُّوحُ فی جسمانی» یعنی ای دختر! با این اشک‏هایت دل بابا را نسوزان. من نمی‏ دانم به امام ‏حسین (سلام الله علیه) چه گذشت. از این بی‏بی ‏ها خداحافظی كرد، هنگامی ‏که داشت به ‏سمت میدان می‏ رفت یك وقت دید صدای آشنایی به گوشش می‏ رسد. روز عاشورا اصحاب، وقتی امام ‏حسین (سلام الله علیه) را صدا كه می‏ كردند می ‏گفتند: یا اباعبدالله! حضرت‏ علی ‏اكبر (علیه السّلام) گفت: «یا اَبتاه!» حضرت‏ قاسم (علیه السّلام) گفت: «یا عمّاه!» حضرت‏ عبّاس (علیه السّلام) آخر سر گفت: «یا اَخَا اَدْرِكْ اَخَاك!» امّا این یك چیز دیگری می ‏گوید، دارد كُنیۀ دیگری می‏ گوید. امام ‏حسین (سلام الله علیه) متوقّف شد. خیلی این حرف‏ هایی كه می ‏زند برای امام ‏حسین (سلام الله علیه) دل‏رُبا است، گوش كرد دید دارد می‏ گوید: «مَهْلاً مَهْلاً یَابْنَ الزَهْرٰا» اسم مادر را شنید! «مَهْلاً مَهْلاً یَابْنَ الزَهْرٰا» آرام باش، آرام باش، ای پسر مادر! امام ‏حسین (سلام الله علیه) ایستاد، دید خواهرش حضرت‏ زینب (سلام الله علیها) دارد می‏ آید. چه شده خواهر؟ یك كار بیشتر ندارم، می‏ خواهم گلویت را ببینم. چكار می‏ خواهی بكنی؟ من می‏ خواهم زیر گلویت را… 〰️〰️〰️〰️〰️ سلام الله علیها به هدفم رسیدم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani https://mojtabatehrani.com/?p=26749
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد🏴 🎞 رحمت الله علیه 📌📌📌📌 روضه حضرت زینب سلام الله علیها https://www.aparat.com/v/y5DlX ◾️➖◾️➖◾️➖◾️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نمونه های که حجّت خدا هستند❗️ 📌ممکن است روز قیامت بنده به خدا بگوید که یک سنخ اموری را که در اختیار من قرار دادی مانع عمل من شد: از نظر درونی به من شهوت دادی، غضب دادی و از نظر ظاهری چیزهایی در اختیار من گذاشتی که همین ها مرا در وادی فتنه ها قرار داد. خداوند علاوه بر آن، نمونه ای نشانش می دهد و کسانی را شاهد می آورد که همۀ چیزهایی که او آن ها را مانع انجام تکالیف می دانست به وجه اعلایش در زندگی آن ها بود؛ ولی در عین حال، تخلّف نکردند. در اینجا هم برخورد خداوند منطقی است. 📌راوی می گوید که از امام‌صادق(ع) شنیدم که حضرت می فرمود: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ يُؤْتَى بِالْمَرْأَةِ الْحَسْنَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الَّتِي قَدِ افْتُتِنَتْ فِي حُسْنِهَا»؛ روز قیامت زن زیبایی را می آورند که مفتون زیبایی خودش شده بود. «فَتَقُولُ يَا رَبِّ حَسَّنْتَ خَلْقِي حَتَّى لَقِيتُ مَا لَقِيتُ»؛ آن زن می گوید: خدایا! این زیبایی را تو به من دادی و همین هم موجب شد که در وادی فتنه ها افتادم. می خواهیم سَبک استدلال های خدا را در روز قیامت ببینم چیست. روز قیامت خدا چگونه می خواهد حساب بکشد؟ بحث کلّی این جلسه من این است. «فَيُجَاءُ بِمَرْيَمَ(س) فَيُقَالُ أَنْتِ أَحْسَنُ أَوْ هَذِهِ قَدْ حَسَّنَّاهَا فَلَمْ تُفْتَتَنْ»؛ پس حضرت‌مریم(س) را می آورند و خداوند می گوید: نگاه کن تو زیباتر هستی یا مریم؟ او را هم ما زیبا کردیم؛ امّا مفتون زیبایی اش نشد و در دام شیطان نیفتاد. «وَ يُجَاءُ بِالرَّجُلِ الْحَسَنِ الَّذِي قَدِ افْتُتِنَ فِي حُسْنِهِ»؛ مرد زیبایی را می آورند که مفتون حُسنش شده بود. «فَيَقُولُ يَا رَبِّ حَسَّنْتَ خَلْقِي حَتَّى لَقِيتُ»؛ او می گوید: خدایا! این زیبایی را تو به من دادی؛ لذا من در وادی خلاف کاری افتادم. 📌«فَيُجَاءُ بِيُوسُفَ(ع) فَيُقَالُ أَنْتَ أَحْسَنُ أَوْ هَذَا قَدْ حَسَّنَّاهُ فَلَمْ يُفْتَتَنْ»؛ 📌پس حضرت‌یوسف(ع) را می آورند و به او گفته می شود: تو زیباتر بودی یا یوسف ما؟! او را هم زیبا کردیم، امّا در فتنه قرار نگرفت. 📌این موارد از مواهب است که خدا به او داده و همان ها را عذر برای عدم انجام تکلیف آورده است. گاهی ممکن است کسی بخواهد از ناحیۀ گرفتاری ها عذر بیاورد، مثلاً می گوید: چنان زیر فشار ناراحتی ها قرار گرفتم که واجب را ترک کردم و به این معصیت افتادم. به خاطر مصیبت های دنیا بود که دیگر نتوانستم تحمّل کنم. 📌گاهی انسان در یک سنخ گرفتاری های دنیویّه که قرار می گیرد، آنجاست که خلاف کاری می کند، معصیت می کند و ترک واجب می کند. 📌«وَ يُجَاءُ بِصَاحِبِ الْبَلَاءِ الَّذِي قَدْ أَصَابَهُ الْفِتْنَةُ فِي بَلَائِهِ»؛ و کسی را می‌آورند که گرفتار بلیّه های دنیایی بوده و از همین ناحیه انحراف عملی پیدا کرده است. 📌 «فَيَقُولُ يَا رَبِّ شَدَّدْتَ عَلَيَّ الْبَلَاءَ حَتَّى افْتُتِنْتُ»؛ او می گوید: خدایا! مرا تحت فشار گذاشتی و همین باعث شد انحراف عملی پیدا کنم. «فَيُجَاءُ بِأَيُّوبَ(ع) فَيُقَالُ أَ بَلِيَّتُكَ أَشَدُّ أَوْ بَلِيَّةُ هَذَا فَقَدِ ابْتُلِيَ فَلَمْ يُفْتَتَنْ»؛1️⃣ 📌پس حضرت ایّوب(ع) را می آورند و به او گفته می شود: آیا فشاری که روی تو بود شدیدتر بود یا بلایی که متوجّه او شد؟! او مبتلا به بلا شد، امّا منحرف نشد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 7، ص286 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔻برخورد منطقی خدا با بندگان در وقت حسابرسی! 📌آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه https://www.aparat.com/v/vTzeG 📌📌📌📌 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 روش برخورد خداوند از نظر محاسبه❗️ 📌در صحنۀ قیامت روش برخورد خداوند از نظر محاسبه به طور کلّی یک روش منطقی است که بنده هیچ جوابی در مقابل این استدلال ها نخواهد داشت. فقط یک راه برای بنده می ماند و آن، این است که بگوید: خدا چرا هنگام معصیت به اجبار دست مرا نگرفتی و مرا از معصیت دور نکردی؟ یا چرا جبراً مرا به سوی حسنات نکشیدی؟ جواب سؤال بنده هم این است که می توانستم این کار را بکنم امّا به خودت واگذارکردم ببینم چند مرده حلّاجی؟ البته خودت بفهمی وگرنه منِ خدا همه چیز را می دانم. در آیۀ شریفه آمده است: (قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ)؛ بگو برای خداست برهانِ فصیحِ رسا. (فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ)؛1️⃣ اگر خدا می خواست همۀ شما را هدایت می کرد. 📌 امّا خداوند می گوید: نیروی انتخاب و اختیار به تو دادم. در کنارش هم راه و روش ها را، هم از درون و هم از بیرون ارائه کردم. نمونه های عملی غیر از معصومان(ع) در جامعه ارائه کردم که آنچه می خواهی به عنوان موانع انجام تکالیف قلمداد کنی، بالاتر از آن را داشتند و مانع انجام تکالیف آن ها نشد. در قیامت، چه می خواهی جواب بدهی؟ برخورد خدا روز قیامت یک برخورد منطقی است؛ «فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ». 1️⃣ سورۀ‌مبارکۀ انعام، آیۀ149 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 روز قیامت همه محکوم هستند❗️ 📌 در یک روایت آمده است که روز قیامت همه با همین روش منطقی محکوم هستند. صحبت تحکّم نیست راوی می گوید: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ: مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ عَلَيْهِ حُجَّةٌ»؛ شنیدم امام صادق(ع) می فرمود: هیچ بنده ای نیست، مگر اینکه برای خداوند نسبت به او دلیل و برهان است. «إِمَّا فِي ذَنْبٍ اقْتَرَفَهُ، وَ إِمَّا فِي نِعْمَةٍ قَصَّرَ عَنْ شُكْرِهَا»؛1️⃣ زیرا یا انحراف عملی داشته و گناه انجام داده است که محکوم است یا اگر گناه هم انجام نداده باشد، نسبت به کوتاهی در شکر نعمت های الهی محکوم است. من قبلاً بحث شکر را مطرح کرده ام2️⃣. آیا هیچ بنده ای می تواند شکر خدا را نسبت به نعمت ها به طور کامل به جا آورد؟ انبیا(ع) هم نمی توانند. با چه وسیله ای می خواهی خدا را شکر کنی؟ همین شکر تو نعمت است و شکر مجدّد می خواهد. همین که گفتی: «شُکراً لِلَّه»، خودش یک نعمت است و باید شکر آن را انجام دهی؛ شکر، شکر می خواهد. پس چه کسی می تواند شکر او را به جا آورد؟ نه اینکه خیال کنید انبیا(ع) و اولیا را استثنا کرده است. روز قیامت همه محکوم هستند؛ منطقی هم محکوم هستند. 1️⃣ امالی طوسی، ص211 - بحارالأنوار، ج7، ص262 2️⃣ حضرت استاد بحث شکر را در سال 1368 هـ.ش طی 40 جلسه از منظر علمای اخلاق به طور مفصّل و مبسوط بیان فرمودند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 محکومیّت منطقی❗️ 📌خداوند ابزار را در اختیار بنده اش گذاشت. سپس از او تکلیف خواست. همچنین در این بین احسان هایی به بنده اش نمود و دستورالعمل هایی برای هدایت بنده اش که خود احسان دیگری است، ارائه کرد. اعمال صالحۀ بنده هم، احسان و جود است؛ زیرا چیزی عاید خدا نمی شود. کمی بالا برویم و به مبدأ برسیم. 📌 آنجا همین طور فیض فوران می کند؛ این راه های هدایتی، ارسال رسل، انزال کتب، همه فیض الهی است. 📌 امّا این بنده است که با سوء اختیارش مسیر را عوض می کند و به خود بد می کند؛ لذا روز قیامت همه محکوم هستیم و محکومیّت هم منطقی است و هیچ رقم جوابی نداریم. 📌روز قیامت در هر عذری به روی هر بنده ای بسته است. اگر نخواهد اعتراف کند، دست و پا و همۀ اعضا و جوارح علیه او شهادت می دهند؛ به طوری که این بندۀ عاجز به آن ها اعتراض می کند که چرا علیه من شهادت دادید و آبروی مرا بردید؟ جواب می رسد: 📌 «اَنطَقَنَا اَللّه»؛1️⃣ خدا، زبان ما را باز کرد و ما هم از تو بدمان می آید. خدا نیاورد آن روز را که اعضا و جوارح ما در قیامت علیه ما شهادت دهند و از ما متنفّر باشند. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ فصلت، آیۀ 21 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند تکلیف مالا یطاق نمی کند❗️ 📌 ممکن است بنده ای در روز قیامت عذر بیاورد که عمل نکردم؛ چون توان آن را نداشتم. در این مورد هم خدا برخورد منطقی دارد؛ اگر این عذر عدم توان مربوط به احتمال اوّل باشد یعنی می دانستم و عمل نکردم؛ چون توانش را نداشتم، جواب این است که خداوند تکلیف مالا یُطاق نمی کند؛ در تکالیف الهی غیر از عقل، مسئلۀ قدرت هم مطرح است؛ 📌 لذا خداوند در جواب این عذر بنده اش، نظیر او را از نظر توان شاهد می آورد و بهترین روش هم همین است. می گوید: تو یکی و این بندۀ من هم یکی. چطور او توانست عمل کند و تو نتوانستی. هر دو نفر شما را منِ خدا خلق کرده بودم و همه جور وسایلی را که در اختیار او قرار داده بودم در اختیار تو هم قرار دادم و هیچ چیز اضافی هم به او نداده بودم. هر دو دقیقاً از یک کارخانۀ الهی بیرون آمدید. این برخورد، برخورد منطقی است. راوی می گوید: شنیدم امام‌صادق(ع) فرمود: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ لَيَكُونُ فِي الْمَحَلَّةِ فَيَحْتَجُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى جِيرَانِهِ»؛ یک شخص از شما ممکن است در یک محلّه باشد و خداوند روز قیامت بر همسایه های او احتجاج می کند. «فَيُقَالُ لَهُمْ أَ لَمْ يَكُنْ فُلَانٌ بَيْنَكُمْ أَ لَمْ تَسْمَعُوا كَلَامَهُ أَ لَمْ تَسْمَعُوا بُكَاءَهُ فِي اللَّيْلِ فَيَكُونُ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَیْهِمْ»؛1️⃣ پس به ایشان گفته می شود: مگر فلانی در همان محلّه شما زندگی نمی کرد. آیا سخنان او را نشنیدی؟ آن روابطی را که با خدا داشت و صدای گریۀ او را در شب نشنیدی؟ پس او حجّت خدا بر ایشان خواهد بود. 1️⃣ الكافی، ج8، ص84- بحارالأنوار، ج7، ص285 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
می‌نویسند «فَتَقَدَّمَ الی بابِ الخیمه»؛ بعد از این استنصارهایی که کرد، آمد درب خیام حرم. « وَ نادی یا زینب ! ناوِلینی وَلَدیَ الصَغیر».در جای دیگر آمده است: « یا أُختاه! ناوِلینی وَلَدی الرَّضیع». یعنی بچه شیرخواره‌ام را بیاور. زینب”ع” علی اصغر را آورد و به حسین”ع” داد. در این روایتی که مجلسی نقل می‌کند، این طور دارد که حسین”ع” خودش را از لباس حرب تخلیه کرد؛ یعنی لباس عادی بر تن کرد. حتی در بعضی از مقاتل دارد که عمامۀ پیغمبر را بر سر بست، قرآن آورد و خلاصه، چهره‌اش چهره‌ای نبود که بخواهد بجنگد. این بچه را آورد در مقابل لشکر و روی دست بلند کرد، به طوری که زیر بغلهایش پیدا بود. بلند گفت: «اِن لَم تَرحَمونی، فَارحَموا هذا الرضیع». اگر به من رحم نمی‌کنید، به این بچه شیرخواره رحم کنید. « اَلا تَرونَهُ کَیفَ یَتَلَظّی عَطَشاً؟». آیا نمی‌بینید که چگونه بی‌تابی می‌کند؟ حالا اینکه بی‌تابی‌اش چه بوده است من نمی‌دانم. آیا زبانش را در می‌آورده است؟ آیا دست و پا می‌زده است؟ … البته وقتی می‌گویند ماهی «تَلَظّی» می‌کند، معنایش این است که زبانش را پی در پی بیرون می‌آورد… این بچه هم از شدت تشنگی بی‌تابی می‌کرده است… نوشته‌اند: «بَینَما هُوَ یُخاطِبُهُم» ، یعنی هنوز کلام حسین”ع” تمام نشده بود، «اِذ رَماهُ حَرمَلهُ بن کاهِل الاسدی بِسَهمٍ لَهُ ثلاث شُعَب»، حرمله تیر سه شعبه‌ای زد؛ « فَذُبِحَ الطَّفلُ مِنَ الاُذُنِ الی الاُذُن»، یعنی این تیر، کار شمشیر را کرد… اینجا بود که خدا جواب استنصار حسین”ع” را داد؛ یک وقت دید ندا به گوشش می‌رسد: « یا حسین! دَعهُ»، بچه‌ات را به ما بده. « دَعهُ یا حسین، فَاِنَّ لَهُ مُرضِعَهً فی الجَنَه» ؛ حسین جان ! فرزندت را به ما بده تادر بهشت سیرابش کنیم…   آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، سلوک عاشورایی، منزل اول، تعاون و همیاری رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی از سالکان و اساتید اخلاق و ماه رجب اگر ما بخواهیم نیت‌هایمان نسبت به اعمالمان خالص شود، قصدهایمان مهذب شود، تحفظ از فطور در ربط با اعمالمان که برای ما آثار نیک داشته باشند باید حب به خداوند را وارد کنیم در دلمان و محافظت از این اعمال، بلکه با همین اعمال، ‌شدت ببخشیم به این محبت. گاهی اوقات تعجب می‌کند انسان وقتی اولیاء خدا را می‌بیند، ساعت‌ها شب، سر به سجده دارند و در رکوع هستند. سال‌ها پیش، یکی از اولیاء خدا را دیده بودم، این مرد بیماری‌های گوناگون داشت،‌ شبی که بنده در خدمتش بودم از درد به خود می‌پیچید، می‌گفت: هفت تا مرض دارم (که اگر یکی از آنها را ما داشته باشیم از دردش طاقت نمی‌آوریم) یکی از آن‌ها سیاتیک بود. همین طور که به خودش می‌پیچید می‌گفت خدا قربانت بروم، جملات عجیبی می‌گفت... اگر حب به خدا باشد هیچ گاه انسان از عبادت و اطاعت خسته نمی‌شود، وظیفه‌اش را سبک نمی‌گیرد. دخالت در نیت نمی‌آید،‌ غیر او را هیچ می‌بیند، همه چیز را او می‌بیند، برای که انجام می‌دهد؟! ارزش ندارد زید و بکر و عمر و... هرچه باشد. تنها برای او کار می‌کند. ماه رجب است قدرش را بدانید این ماه ماهی است که اولیاء خدا با خدایشان راز و نیازهایی داشتند و از این موقعیت‌ها استفاده می‌کردند اگر عبادت و طاعتی بود در این ماه، بیشتر بود، مراقبت بیشتری نسبت اعمالشان داشتند برای اینکه خودشان را تطهیر و آماده کنند برای ضیافت‌الله! می‌دانستند چه سیری را طی می‌کنند تا اینکه در محضر الهی وارد شوند و او از آنها پذیرایی کند. لذا به دوستان سفارش می‌کنم زیاد استغفار کنید همان طور که در روایات وارد شده است این استغفارها است که صفا می‌دهد، جلا می‌دهد روح من و شما را. و لذت می‌برد انسان وقتی مصفا شد از این کدورت‌ها از عباداتش، مناجاتش، دعاهایش.
﷽ 📍 اوّلین حسابگر خود انسان است❗️ 📌حسابگر کیست و چه کسی از انسان ها حساب می کشد؟ حسابگران در قیامت، طبق آیات و روایات به یک معنا متعدّد هستند. اوّلین کسی که حساب می کشد، خودِ انسان است. 📌قبل از خدا در حقیقت قبل از آنکه به حساب انسان رسیدگی کنند، خودِ انسان صحیفۀ اعمال خود را بررسی می کند. سؤال می شود: چرا باید در مرحلۀ نخست خود انسان به اعمالش رسیدگی کند نه خدا، نه فرشتگان و نه کس دیگری؟ جواب این است که این روش منطقی ترین و مطمئن ترین نوع حسابگری است. 📌فرض کنید که انسان بخواهد نسبت‌به حسابی که با دیگری دارد، حسابرسی و تسویه کند. هر چند طرف مطمئن باشد یا کس دیگری که مورد وثوق است بخواهد به بررسی حساب بپردازد، باز هم برای او جای شبهه باقی می ماند که نکند اشتباه کرده باشند؛ لذا بهترین، منطقی ترین، مطمئن ترین و عادلانه ترین راه که جای هیچ شبهه ای باقی نماند، این است که انسان در اموری که مربوط به خودش است، خودش حساب و کتاب کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هیچ چیز غیر از عمل نیست❗️ 📌 انسان در قیامت چه چیزهایی را حسابرسی می کند و فهرست صورت حساب چیست؟ 📌به طور خلاصه اشاره می کنم: موضوع مورد بررسی، اعمال انسان در ابعاد گوناگون وجودش در دنیاست و هیچ چیز غیر از عمل نیست. 📌 اعتقادات هم عمل است، سایر ابعاد وجودی انسان بُعد عقلانی، قلبی، رذایل و فضایل در بُعد نفسانی و آنچه با اعضاء و جوارح انجام می دهد عمل است. 📌 هر کدام از ابعاد وجودی انسان متناسب با خودش عمل دارد هیچ چیز عمل نیست. پس آنچه را انسان خودش در قیامت حساب می کند، اعمال خود اوست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خودِ عمل انسان❗️ 📌چگونه انسان در قیامت نسبت به اعمالش حسابگری می کند؟ آیا یک صورت حسابی دست او می دهند و او اعمالش را جمع بندی می کند؟ آیا دفتر مکتوب یا تصویر و عکس اعمالش را به او نشان می دهند تا بررسی کند، مانند نوشته هایی که ما در این دنیا داریم؟ یا مثال می زند فیلم اعمالش را برای او پخش می کنند؟ به اصطلاح برای تقویت ذهن خیر، هیچ کدام این ها نیست؛ چون همه این موارد قابل شبهه و قابل تکذیب است؛ بلکه آنچه که مورد حسابرسی قرار می گیرد خودِ عمل است، عکس آن نیست، فیلم آن نیست خود عمل یعنی یک مرتبه از صفحۀ وجودی من و شماست. در حقیقت آنچه به عنوان صحیفۀ اعمال نامیده می شود، همان است که انسان در دنیا با عمل خود در حال نگاشتن آن است و در قیامت نه نگارش مکتوب اعمال و بلکه خود اعمال عرضه می شود. به عبارتی، خودم به خودم عرضه می شوم، نه چیز دیگر. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 در قیامت قاضی کیست؟❗️ 📌قاضی و حاکم در قیامت کیست؟ گفتیم که حسابگر خودِ انسان است و آنچه که به حساب می آید، فقط عمل است، امّا نه اسمش و نه عکس و فیلمش، بلکه خودش. حال باید بپرسیم: قاضی کیست؟ حاکم و قاضی هم، خود انسان است. 📌 منطقی تر و عادلانه تر از این؟ خودت، خودت را ببین و قضاوت کن؛ زیرا در قیامت عمل جدای از تو نیست؛ یک مرتبه از مراتب وجودی توست. 📌 مطالب را فهرست وار بیان کردم. بعد همراه با آیات و روایات کمی توضیح می دهم. در آیۀ قرآن آمده است: (وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِی عُنُقِهِ)؛ در سورۀمبارکۀ اسراء است: 📌منظور از (كُلَ إِنسَانٍ)؛ یعنی استثنا ندارد. این، یک سنت و قانون الهی است. (أَلْزَمْناهُ)؛ یعنی لازم قراردادیم؛ به این معنا که جای جداسازی نیست و یک رابطۀ تنگاتنگ دارد. رابطۀ تنگاتنگ با چه؟ 📌 (طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ)؛ اعمال او طوق گردنش می باشد. «طائِر» اشاره به اعمال انسان است. خوب و بد، خیر و شر، زشت و زیبا، هر تعبیری که کرده شود، اعمال انسان را طایر می گویند. وقتی می گوید: اعمالش در گردنش است؛ یعنی یک رابطۀ تنگاتنگ با او دارد؛ به طوری که هیچ قابل انفکاک نیست و شخصیّت او؛ بلکه شخص او را در قیامت می سازد. در بین اعضای انسان یک عضو وجود دارد که اگر او را جدا کنید، دیگر آن شخص شناسایی نمی شود. 📌 اگر دست یک انسان را ببُرند، او همان انسان است. اگر پایش را بِبُرَّند، او هست. اگر گوشش را ببرند، باز خودش هست. چشمش، زبانش یا دماغش را از او جدا کنند، باز خودش است. امّا اگر گردنش را قطع کنند، دیگر معلوم نیست این تن متعلّق به چه کسی است و یا این سر مال چه کسی است. 📌 پس آیۀ می فرماید: ما یک رابطۀ تنگاتنگ بین انسان و اعمالش، چه خیر باشد و چه شرّ، قرار دادیم. در ادامۀ آیۀ شریفه آمده است: (وَنُخْرِجُ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ كِتَابًا یلْقَاهُ مَنْشُورًا)1️⃣ ؛ و ما روز قیامت بیرون می‌آوریم کتابی که او را باز شده ببیند. 1️⃣ ما مقدّرات و نتیجۀ اعمال هر انسانی را طوق گردن او ساختیم (که ملازم و قرین همیشگی او باشد)، و روز قیامت کتابی (که نامۀ اعمال اوست) برای او بیرون آوریم در حالی که آن نامه چنان باز باشد که همه اوراق آن را یک مرتبه ملاحظه کند. سورۀمبارکۀ اسراء، آیه 13 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جدا سازی از عمل امکان ندارد❗️ 📌روایت از امام‌باقر(ع) است. راوی می گوید که حضرت‌در ذیل آیۀ شریفۀ «وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» فرمود: «یَقُولُ خَیرُهُ وَ شَرُّهُ مَعَهُ حَیْثُ كَانَ لَا یَسْتَطِیعُ فِرَاقَهُ حَتَّى یُعْطَى كِتَابَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِمَا عَمِلَ»1️⃣ کارهای خوب و بد، خیر و شرّش، همه جا با او هستند؛ به طوری که جداسازی او از عملش امکان ندارد، تا اینکه روز قیامت کتاب اعمالش را به او می دهند. کتاب او همان اعمال اوست که به گردنش است. اعمال، خودش یک شخصیت است. فرضاً در دنیا قابلیّت برای انسانیّت داشتی، امّا طوری عمل کردی که در آخرت چیز دیگری شدی، خودت را مسخ کردی. اشاره کردم که این طور نیست که هر کسی وارد قیامت شود، نامۀ عملش را که در جایی ذخیره کرده اند، به دستش بدهند یا فیلم اعمالش را نشانش دهند تا انسان بگوید که من این کارها را نکردم؛ خیر. خودت را می آورند. 1️⃣ تفسیر القمی، ج2، ص17 - بحارالأنوار، ج7، ص312 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📌جدا سازی از عمل امکان ندارد❗️ 📌روایت از امام‌باقر(ع) است. راوی می گوید که حضرت‌در ذیل آیۀ شریفۀ «وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» فرمود: «یَقُولُ خَیرُهُ وَ شَرُّهُ مَعَهُ حَیْثُ كَانَ لَا یَسْتَطِیعُ فِرَاقَهُ حَتَّى یُعْطَى كِتَابَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِمَا عَمِلَ»1️⃣ 📌 کارهای خوب و بد، خیر و شرّش، همه جا با او هستند؛ به طوری که جداسازی او از عملش امکان ندارد، تا اینکه روز قیامت کتاب اعمالش را به او می دهند. کتاب او همان اعمال اوست که به گردنش است. اعمال، خودش یک شخصیت است. فرضاً در دنیا قابلیّت برای انسانیّت داشتی، امّا طوری عمل کردی که در آخرت چیز دیگری شدی، خودت را مسخ کردی. اشاره کردم که این طور نیست که هر کسی وارد قیامت شود، نامۀ عملش را که در جایی ذخیره کرده اند، به دستش بدهند یا فیلم اعمالش را نشانش دهند تا انسان بگوید که من این کارها را نکردم؛ خیر. خودت را می آورند. 1️⃣ تفسیر القمی، ج2، ص17 - بحارالأنوار، ج7، ص312 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه