8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️فاطمه زهرا سلام الله علیها حورا انسیه
📚 #مجموعه_معارف_اسلامی
📕 #درهای_بهشت_و_جهنم
📝 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍁آفات زبان #سخن_چینى 📌بزرگ ترین سِحرها سخن چینى است 🔹️قسمت پنجم🔸️ (۵): پیامدهاى زشت سخن چینى 🔹
🍃🍃
#آفات_زبان #سخن_چینى
💠عیوب پنهان را دنبال نکنید.
قسمت ششم
🔻 3 – رسوایى سخن چین : سخن چین به دنبال عیب ها و نقص هاى مردم مى رود تا ابزار لازم براى رفتار زشت خود را فراهم آورد.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پس از آن که سخن چینان را به تفرقه اندازى وصف مى کند، مى فرماید:
…الباغون للبراء المعایب.
… کسانى که در جست و جوى عیب هاى خوبان و صالحان هستند.
✔ امیر مومنان حضرت على (علیه السلام ) هم ایشان را با همین وصف نام برده ، است :
المبتغون للبرآء المعایب .
کسى که در پى عیب هاى مسلمانان است ، سرانجام رسوا مى شود.
♨️چنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
یا معشر من اسلم بلسانه و لم یخلص الایمان الى قلبه لا تذموا المسلمین و لا تتبعوا عوراتهم ، فانه من تتبع عوراتهم تتبع الله عورته و من تتبع الله تعالى عورته یفضحه فى بیته .
🔸️اى کسانى که به زبان اسلام آورده اید، ولى ایمان در دل شما خالص نشده ! مسلمانان را نکوهش ، و عیوب پنهان ایشان را دنبال نکنید. همانا کسى که در جست و جوى عیب مسلمانان باشد، خداوند به دنبال عیب او خواهد بود و هر کس خداوند در پى عیبش باشد، او را در خانه خودش رسوا مى سازد.
🔹️۴ – سلب اعتماد و دور شدن از مردم : بیم و هراس مردم از نقل رفتار و گفتارشان نزد دیگران ، موجب بى اعتمادى آن ها به سخن چین مى شود. مردم سخن چین را امانت دار ندانسته ، از سخن گفتن نزد او مى پرهیزند. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید:
لا تجتمع امانه و نمیمه .
امانت با سخن چینى جمع نمى شود.
🔹️سلب اعتماد از سخن چین ، موجب فاصله گرفتن مردم از او مى شود؛ چنان که امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید:
📌ایاک و النمیمه فانها…تبعد عن الله و الناس .
از سخن چینى بپرهیزید که موجب دور ساختن از خدا و مردم مى شود.
✅✅ #ادامه دارد...
اخلاق الهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی
#آقا_مجتبی_تهرانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق @dars_akhlaq
💠➖💠➖💠➖💠
کانال #آقا_مجتبی_تهرانی در ایتا
@agamojtabatehrani
دلیل استغفار انبیاء و اولیاء -
https://www.aparat.com/v/j31aI
🌷🌷🌷
آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): گاهی خداوند دعای بنده را اجابت می کند اما به او چیزی نمی دهد زیرا می خواهد صدای مناجاتش را بشنود.
https://www.aparat.com/v/Nk2Xx
🌷🌷🌷🌷
﷽
📍 جایگاه خدا❗️
📌 در حدیثی قدسی خداوند می فرماید: «لا یَسَعُنیٖ أَرْضٖی وَ لاٰ سَمٰائٖی وَ لٰکِنَّ یَسَعُنیٖ قَلْبَ عَبْدیٖ الْمُؤْمِنِ»1️⃣؛ من در آسمان و زمینم نمی گنجم ولی در دل بندۀ مؤمنم، جاگیر می شوم. یا تعبیراتی که در بعضی از روایات نقل شده: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»2️⃣؛ قلب مؤمن عرش خدای رحمان است. روایات زیادی در این باب وجود دارد. روایتی است از پیغمبراکرم(ص) که حضرت فرمود: «إِنَّ لِلّه تعالی فِی الأَرضِ أَوَانیِ»3️⃣ برای خداوند در زمین پیمانه هایی است، «أَلا وَ هِیَ القُلوب»، آگاه باشید که آن پیمانه های الهی دل ها است. در روایت دیگری آمده است: از رسول اکرم(ص) سؤال کردند: «قیل لِرسول الله(ص): أَینَ الله؟ فِی الأَرض أَو فِی السَّماءِ»4️⃣؛ خدا کجاست؟ در زمین است یا در آسمان؟ «فی قُلُوبِ عِبادِهِ المُؤمِنینَ»؛ حضرت فرمود: در دل بندگان مؤمنش. همۀ این ها گویای این معنا است که قلب بندۀ مؤمن، نقطۀ اتّصال به بی نهایت و مافوق بی نهایت است و معلوم می شود که قلب مؤمن که در بین ماسوی الله، اوسع موجودات است و می تواند با مافوق بی نهایت رابطه برقرار کند؛ مانند رابطه ای که بین ظرف و مظروف برقرار می شود. تا این کشش و ظرفیّت در قلب وجود نداشته باشد، چنین تعبیراتی بی معنا است.
1️⃣ عوالی اللئالی،ج 4،ص 7
2️⃣ بحارالأنوار،ج 55، ص 39
3️⃣ محجةالبیضاء، ج 5، ص 26
4️⃣ إحیاءعلوم الدین، ج 3، ص 493
〰️〰️〰️〰️〰️
📔 #کتاب_رسائل_بندگی_دفتر_دل
🏷 جلسه هشتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir