eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
762 دنبال‌کننده
204 عکس
837 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 مقدّمات امتحان و آزمایش الهی نسبت به‌انسان❗️ 📌اوّل: همۀ انسان‌ها چون دارای نیروی انتخاب و اختیار هستند، گروهی راه شقاوت را انتخاب می‌کنند و گروهی راه سعادت را انتخاب می‏کنند. دوّم: مسئلۀ بهشت و جهنّم که انسان‌ها در این عالم به وسیلۀ انتخاب‌های‏شان، اعتقادهای‏شان، ملکاتشان و اعمالشان بهشت و جهنّم می‌سازند. سوّم: اجرها و پاداش های اُخروی، لذّات و تنعمات اُخروی، منازل و مراتب بهشت به ازای استعدادها نیست؛ بلکه به ازای فعلیّت‏هاست. چهارم و نتیجه گیری: هر استعدادی که در هر رابطه‏ای در انسان باشد، تحت شرایط خاصّی به فعلیّت می‌رسد. بالاتر عرض می‌کنم: هر استعدادی در هر موجودی در این عالم که جنبه‏های سیر تکاملی دارد، در شرایط خاصّی شکوفا می‏شود. در باب نباتات و گیاهان اگر دانه‏ای بخواهد درخت شده و بارور شود، تحت شرایط خاّصی است که این استعدادها به فعلیّت می‌رسد. اگر آن شرایط نباشد این استعدادها شکوفا نمی‏شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راجع‌به شهادت امام هشتم(ع) دو نقل وجود دارد: یکی آخر صفر و یکی بیست و سوّم ذیقعده است. ❗️ 📌 حتّی سیّد بن طاووس(ره) زیارت مخصوص حضرت را که از نزدیک و دور خوانده می شود در بیست‌وسوّم ذیقعده می داند؛ لذا به دوستان توصیه می کنم روز جمعه از همین جا حضرت را زیارت کنند. زهری که به امام‌رضا(ع) مهلت نداد در سند معتبری نقل می کنند که امام‌هشتم(ع) را مختصر تبی عارض شد. خبر به مأمون لعنت الله علیه رسید. به ابن بشیر لعنت الله علیه می گوید: زهر خاصّی را زیر ناخن هایش تعبیه کند. خود مأمون لعنت الله علیه به عیادت امام‌هشتم(ع) آمد. دستور داد انار آوردند و به همان کسی که دستانش به زهر آلوده بود گفت که انارها را آماده کند. سپس انار را نزد حضرت گذاشت و گفت: بخور. حضرت امتناع کردند. مأمون لعنت الله علیه چند بار اصرار کرد و در نهایت، جنبۀ تهدید پیدا کرد. حضرت اجباراً به اصرار او چند قاشق تناول کردند. مأمون لعنت الله علیه بلافاصله حرکت کرد و رفت. چون آن خبیث می دانست که چه کرده است. این حادثه در بعد از ظهر اتّفاق افتاد، چون در روایت می نویسد: حضرت نماز عصر را هنوز نخوانده بودند. زهر آن چنان اثر گذاشت که حضرت حدود پنجاه بار از جایش حرکت کرد. در بین ائمّه(ع) بسیاری مسموم شدند، امّا چند روز طول می کشید تا زهر اثر کند. این زهر به امام‌هشتم(ع) چند ساعت بیشتر مهلت نداد. امام‌هشتم(ع) به اباصلت فرمود که درهای خانه را ببندد و کسی را راه ندهد. حضرت در حجرۀ مخصوص خودشان وارد بستر شدند. اباصلت می گوید: حتّی در آن حجره را هم بستم و در میان صحن حیات ایستاده بودم با حالت غم و اندوهی که مرا احاطه کرده بود؛ خدایا! چه می شود؟! یک وقت دیدم آقازاده ای وارد حیاط شد، با تعجب نگاهی به او انداختم. دیدم چهره اش درخشان و شبیه ترین مردم به امام‌هشتم(ع) است. عرض کردم: من درها را بسته بودم. شما که هستید و از کجا آمدید؟! در جواب به من فرمود: آن خدایی که مرا به یک لحظه از مدینه به طوس آورد، قدرت دارد که مرا از در بسته وارد کند. منم حجّت خدا بر تو؛ منم فرزند علی بن موسی الرضا(ع). سپس به سوی حجره حرکت کرد. دربِ حجره باز شد و وقتی چشم امام‌هشتم(ع) به او افتاد، از جا حرکت کرد. این آقازاده را در آغوشش گرفت، پسر را می بوسد و می بوید. 1️⃣ «لَا یَومَ کَیَومَکَ یَا أَبَا عَبدِاللَّهِ(ع)»؛ حسین(ع) آمد بالای سر فرزندش، «وَ جَلَسَ عَلَی التُّرَابِ»؛ آقا روی خاک نشست. «فَوَضَعَ رَأسَهُ عَلَی حِجرِهِ»؛ سر علی(ع) را به دامن گرفت و با دست مبارکش خون از چهرۀ علی(ع) پاک می کرد. ابتدا سر را به سینۀ مبارکش گذاشت. «فَوَضَعَ خَدَّهُ عَلَی خَدِّهِ»؛. «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد» 1️⃣ عيون أخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص243 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مبتلا شدن مؤمن به‌نفع اوست❗️ 📌داوود بن فرقد روایت را از امام‏ صادق(ع) نقل می‌کند:«عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: إِنَّ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ»؛ در مناجات‌هایی که بین حضرت‏ موسی(ع) و خدا واقع شده است، خدا خطاب کرده است: «یَا مُوسَى مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَی مِنْ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ»؛ ای موسی! من آفریده‏ای نیافریدم که نزد من از بندۀ مؤمن من محبوب‌تر باشد. خیلی دوستش دارم. اینجا در ذهن انسان می‌آید که خدایا! قربانت بروم! اگر تو خیلی دوستش داری، چرا با امتحان بساط ما را به هم می‌ریزی؟! «وَ إِنِّی إِنَّمَا ابْتَلَیْتُهُ لِمَا هُوَ خَیْرٌ لَهُ»1️⃣؛ خطاب به حضرت ‏موسی(ع) است که محبوب‏ترین بندگان پیش من بندۀ مؤمن است. امّا او را مبتلا می‏کنم و نسبت‏به چیزی که به نفع اوست، می‌آزمایم. این فشارها به نفع توست. مثل بچّه‏ ای که به استاد اشکال می‌کند که چرا این‌قدر ما را زیر فشار قرار می‌دهی؟ استاد می‌گوید: به نفعت است. بزرگ می‌شوی و می‏فهمی. به آن عالَم می‏روی و می‏فهمی. 1️⃣ امالی مفید، ص93 - بحارالأنوار، ج 64، ص235 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 هر بلای جانی، بدنی و مالی ... یک حسنه است❗️ 📌امام‏صادق(ع) می‏فرماید: «إِنَّ فِی الْجَنَّةِ لَمَنْزِلَةً لَا یبْلُغُهَا الْعَبْدُ»؛ در بهشت منزلی است که بنده به آن نمی‌رسد، «إِلَّا بِبَلَاءٍ فِی‏ جَسَدِهِ»؛ بعد بلاها را تقسیم‏بندی کنیم. یک بلای بدنی پیدا می‌کند. بلای مالی، جانی و بدنی و... داریم. هر بلایی یک حسنه است. بلیٰ گفتیم باید بلا بکشیم. وقتی که دارد: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلىٰ»؛ همان انتخاب راه سعادت است. اگر با خدا پیوند پیدا کرده‏ای، همین است: آواز الست آمد و گفتیم بلی را زان گفته بلا کش همه تا عهد الستیم ما اگر واقعاً در این راه وارد شدیم و آن بلیٰ را گفتیم، باید این بلاها را بکشیم تا استعدادهای معنوی به فعلیّت برسد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برای مؤمن هر چهل روز یک بلا و حادثه❗️ 📌امام‏صادق(ع) می‏فرماید: «اِنَّ عَظِیمَ الاَجرِ مَعَ عَظِيمِ‏ الْبَلَاءِ»؛ پاداش بزرگ با بلای بزرگ است. معنایش چیست؟ پاداش کوچک با بلای کوچک است. معلوم می‏شود این‌ها دست به گردن هستند. پاداش با بلاست. پاداش بزرگ بخواهی، با بلای بزرگ است: «ما أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ»1️⃣. روایات بسیاری داریم. معاویة بن عمّار از اصحاب امام‏صادق(ع) است که نقل می‌کند: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ هُوَ یَذَّكَّرُ لِبَلَاءٍ یُصِیبُهُ‏ فِی‏ كُلِ‏ أَرْبَعِینَ‏ یَوْماً أَوْ بِشَی‏ءٍ فِی مَالِهِ وَ وُلْدِهِ لِیَأْجُرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ»2️⃣؛ 📌 هر مؤمنی این‌طور است که چهل روز بر او نمی‌گذرد، مگر اینکه حادثه ای برای او می‌آید برای اینکه به او اجر داده شود. در باب مسئلۀ منزل و منازل هم منازل بهشتی همین است.‌ 💠اصل مسئلۀ بهشت بر محور چیست؟ تقصیر خودمان است. می‏خواستید انتخاب نکنید. انتخاب که کردی باید پایش هم بایستی. بهشت و سعادت می‌خواهی، منازل و درجات بهشتی هم بر همین محور است . 1️⃣الکافی، ج 2، ص252- وسائل‏الشیعه، ج 3، ص263- بحارالأنوار، ج 64، ص207 2️⃣بحارالأنوار، ج 64، ص241- مستدرک‏الوسائل، ج 2، ص434 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ روی عَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ‌» ترجمه: چگونه کسی که خود را تحت کفالت خدا قرار داده است، ضایع می شود و کار او انجام نمی شود؟! و چگونه کسی که خداوند می‌خواهد با قدرت خود او را بگیرد نجات پیدا می‌کند؟! و هر کس که به غیر از خداوند اعتماد کند، خداوند او را به همان غیر او وامی‌گذارد شرح:روایات از امام جواد صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: چگونه کار کسی را که خودش را در پوشش قدرت الهی قرار داده است، او کارش به تعبیر ما، انجام نمی‌شود و سرگردان می شود؟ این تعبیر من است؛به قول ما کارش زمین می‌ماند. کسی که خداوند، پذیرای کارهای اوست؛ مگر می‌شود که کار او انجام نشود. هان؟«كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ» این تعبیری که ما می‌گوییم، فلانی تحت تکفل فلانی است، بچه‌های آدم، زندگی آدم، هان؟! این جوری است دیگر، خانواده آدم تحت تکفل کی است؟ سرپرست است، درست است یا نه؟ کارهایشان را او باید انجام بدهد، درسته؟ اینها زیر سایه او هستند، درسته؟ که ما تکفل هم می‌گوییم اصلا، چون اون پذیرای چیه؟ کارهای اینها هست، باید انجام بدهد، هان؟ مگر یک کسی ممکن است که واگذار کرده باشد، درست است یا نه؟ خدا هم پذیرای چیه؟ تمام امور او هست، این کارش زمین بماند؟ لنگ بشود، هان؟ لنگی نداریم هیچ وقت، هان؟ کاری که لنگ نمی‌شود، بعدش، «وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ» مگر می‌شود کسی، خدا در پی به اصطلاح ما، گرفتن او باشد و او نجات پیدا کند از تحت قدرت الهی؟ نگاه کنید، دو جور در مقابل هم. آن که خودش را تحت تکفل خدا قرار داده، گوش می‌کنی؟هیچ گاه کارش لنگ نمی‌شود، زمین نمی‌ماند؛ امّا آنی که رفت چه کار کرد؟خودسرانه عمل کرد و تخلّف کرد نعوذبالله، مورد خشم الهی قرار گرفت؛ تو خیال کردی می‌تواند از چنگ الهی در برود. درست مقابلش. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ اوّلی کسی که خودش را بُرد تحت تکفل خدا، لنگ نمی‌شود، همه کارش درست می‌شود. آنی که رفت بیرون، می‌فهمی؟رفت بیرون، خلاف کاری کرد.خیال کردی این می‌تواند از چنگ خدا در برود، اصلا و ابدا.«وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ»چه جوری نجات پیدا می‌کند آن کسی که خدا، او را دارد طلب می‌کند و می‌خواهد چکار کند ؟ بگیردش. «وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ»هرکسی که بیاید چه کار بکند؟ به غیر خدا به اصطلاح ما، به غیر خدا اعتماد کند و خودش را هان ؟! به غیر خدا بِبَرد بچسباند؛ شد؟! خدا به همان واگذارش می‌کند، هان؟!. پول باشد، ریاست باشد، هرچه باشد؛ شد؟ تکیه کردی بهش، آره؟! رفتی به آن دل بستی. آره؟ به پول‌هایت، آی! یک روزی بیاید به چه کنم، چه کنم بیفتی؛ هیچ کس، نه پولت، هیچی به دادت نرسد. فهمیدی؟ دادرسی نداشته باشی، خدا واگذار کرده به پول‌هایت؛ حالا ببینم می‌توانند این کاغذهای سبز و سرخ و بنفش و آبی برای تو کار درست کنند، آره؟ می‌توانند اینها درست کنند؟ گره‌ات را باز کند؟! چنان گره‌های کور پیدا می‌شود فهمیدی؟! دادت به هوا می‌رود. «وَكَلَهُ اللَّهُ»؛ ریاست است، به ریاستت واگذار می‌کند، ببینم کارگشایی می‌تواند بکند، یا نه؟ «وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ»؛ خدا هم به او واگذارت می‌کند. برو ببین چه می‌شود؟ به همان که تو بهش اعتماد کردی، رفتی سراغ او. بنابراین، انسان خودش را در تحت تکفّل خدا قرار بدهد. انسان هیچ‌گاه تخلّف نکند از چی؟ فرمان‌های الهی که اگر خدا به خشم بیاید از چنگ خدا نمی‌تواند در برود. و انسان هیچ‌گاه به غیر خدا هان؟! دل نبندد. امورش را چی؟ خیال نکند آنها گره‌هایش را باز می‌کنند، برود سراغ آن‌ها. فقط و فقط خدا و خدا. بحار الأنوارجلد 75 صفحه 363 أَعْلَامُ الدِّينِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَادُ (ع) كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ مَا أَفْسَدَ أَكْثَرُ مِمَّا يُصْلِحُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani
﷽ 📍 رابطۀ بلا و عنایت الهی با استغفار و توبه ❗️ 📌 روایت را محمدبن مُسلم می گوید: شنیدم امام صادق(ع) می فرمودند: «الْمُؤْمِنُ لَا یَمْضِی عَلَیْهِ أَرْبَعُونَ لَیلَْةً إِلَّا عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ یَحْزُنُهُ یُذَكَّرُ بِهِ»1️⃣؛ 📌برای مؤمن چهل شب نمی گذرد، مگر اینکه حادثه ای یا بلایی به او عارض می‏شود و پیش می آید که او را ناراحتش کند. چرا؟ گروهی از محدّثین گفتند که «یذکَّرُ به»؛ به سبب آن، این شخص نسبت‏به گناهانش متذکّر بشود. 📌 در خودش فرو برود که این گره‏ها برای چه در کار من افتاده است. مؤمن این چنین است، به ماورای این عالم اعتقاد دارد. می‌داند رابطه‌ای بین عالم مادّه و عالم معنویّت وجود دارد. مؤمن این‌طور است می گوید: نظام مافوق بر این نظام حاکم است، لذا نسبت ‏به معصیتش یادآور ‏شود. 📌این ‌یک احتمال نسبت به روایت بود؛ ولی من یک احتمال دیگر دارم. غیر از این روایات، روایات دیگر هم در باب معاصی داریم که در آن‌ها به همین جهت تصریح دارد که خوشا به حال کسی که مورد عنایت خداوند قرار بگیرد. بعد هم مبتلا بشود که یادآور معاصی ‏اش شده و استغفار و توبه کند. 1️⃣الکافی، ج2، ص254- وسائل‏ الشیعه، ج 3، ص262- بحارالأنوار، ج 64، ص211 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجه،❗️ 📌یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی نعمت زمان های خاصی است که خداوند عنایت کرده است به ما از نظر بهره گیری های معنویه، «و ذکرهم بایام الله» یکی از آن ایام الهی این دهة اول ذی الحجه است دوستان، می خواستم دیگر سفارش کنم. 🔻 بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجه، حالا چه مانعی دارد که این مختصر دعاهایی که وارد شده است بخوانیم درش توحید است، لا اله الا الله همان شروع می کند، این ها بُعد معنوی انسان را تقویت می کند، و ما داریم در روایات که صلحا وقتی وارد این ماه می شدند خوب بهره گیری می کردند تا این که اواخر این دهه به که عرفه ختم می شود چقدر زیباست، از بهترین ایام است لذا اوسیکم به این که ان شاء الله از این ایام که از ایام الهی است، از نعمت های بزرگ حق است ما بهره گیری کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث شکر رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 از روز اول تا روز دهم❗️ 📌ذکر الله که در اثر حبّ‌الله است، ضریب آن در ایام مختلف متفاوت است. حبّ در بعضی از ایّام مانند شب‌های جمعه، ماه مبارک رمضان و ده روز اول ماه ذی‌الحجه‌ شدّت دارد. وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‏ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُودات1️⃣ مراد دهه اول ذی الحجه است که ضریب حبّ را بالا می‌برد، حتّی آثار اعمال صالح هم زیاد می شود. قال‌ رسول‌الله(ص): «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏ وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ [فِي‏] خَيْرٍ مِنْ عَشْرِ الْأَضْحَى»؛ در بین ایّامی که به انسان رشد می دهد و اجر و پاداش اعمال نزد خداوند زیاد است، ده روز اول ماه ذی الحجه است،‌ «قِيلَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»؛ گفته شد: از جهاد در راه خدا هم بیشتر است؟ فرمود: «وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِمَالِهِ وَ نَفْسِهِ»؛ پاداش این ماه از فضیلت جهاد هم بیشتر است، مگر کسی که همه اموالش را به جبهه ببرد، «ثُمَّ لَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْ‏ء»2️⃣ و هیچ چیزی هم بر نگردد، نه خودش از جبهه برگردد و نه مالش، همه در راه خدا رفتند، فقط چنین فردی را استثنا کردند. 1️⃣ سوره بقره، آیه 203 2️⃣ اقبال الاعمال، ج 1، ص317 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 توصیه هایی برای دهه اول ماه ذی الحجه❗️ 📌درآیه شریفه دارد« وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ »1️⃣ شمابه یاد خدا و ذکرخدا باشید در ایام معدودات؛ که درروایات داردکه مراد دهه اول ذی حجه است که در آن سفارش شده نسبت به ذکر« وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ »دراین 10روزاوّل ماه ذی حجه خیلی سفارش شده¬ است. لذا دعاهایی که واردشده همه اش جنبه ی توحیدی دارد، همه و بیانگراظهارتوحیداست،دعاها «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي‏ وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور» 2️⃣سقف هم نمی خواهد بگذاری ذکراست ذکر«لااله الاالله»بالاترین ذکراست؛ ذکرتوحیدی است. این دهه دهه ی ذکراست. بخوانید این دعاهارا، در این دهه این طور سفارش شده است. حتی مادر روایات داریم درفضیلت این دهه بخصوص نسبت به اعمال صالحه که دراین یک بحثی هم است. حتی اهل معرفت دارندکه چطورماجمع کنیم بین روایاتی که درفضیلت این دهه در ماه ذی حجه وفضیلت ماه مبارک رمضان چه کنیم؟ این بالاتراست یا آن بالاتراست. یک بحث هایی هم کرده اند وارد بحث نمی شوم. گاهی می گویندکه این دهه افضل ازماه مبارک رمضان است؛ حالامن اشاره کنم شما در باره روز عرفه شنیده اید؛ می گوینددرماه مبارک رمضان اگرآمرزیده نشدید «إِلَّا أَنْ یشْهَدَ عَرَفَةَ»3️⃣، بعضی هاگفته اندکه خودروزعرفه خصوصیت دارد وزمین عرفات زمان ومکان این هارادارد، نمی خواهم واردبحث های فقهی شوم، می خواهم این راعرض کنم که حتی کار به اینجاهم رسیده، نسبت به این دهه که بالاست. می خواستم بگویم غفلت نکنیدازاین دعاهانسبت به این ایام. حالایکی دو روایت ازپیامبربخوانم، روی عن رسول الله(ص): «مَا مِنْ أَيَّامٍ أَزْكَى عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ‏ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَى ‏»4️⃣ این یک تعبیرکه ایامی پاکیزه ترنزدخداوند و از نظر اجرعظیم تروبزرگ تر نداریم ازدهۀ اول ذیحجه. دریک روایتی«مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَيَّامِ الْعَشْرِ » یعنی عشر، ذی الحجه دارددرآن روایت«قیلَ»،اینجادارد«،قال»«يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»اینطورکه شماگفتیدیعنی حتی جهاددرراه خدا؟« قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ »هیچ«بِشَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ»5️⃣ مگرکسی بروددرراه خدا جهاد کند، مال وجانش را همه بدهدهیچ چیزنماند و برهم نگردد، و آن بالاتراست، تمام اموری راکه جزءتعلقات توست، غرضم این بوداین دهه ازآن دهه هایی است که خصوصیت دارد و اگرانسان بخواهد واردیک مسائل شودهمان دهه ای بود که حضرت موسی رسیدبه آن...امااوّل می دانیدچه شد؟این دهه دهۀ تجلّی ربّ است برعبدش همان گونه که تجلّی کردبرموسی سلام الله علیه آنجا«وَ خَرَّ مُوسَى‏ صَعِقا»6️⃣ وقتی چیزش ازبین رفت خودی یعنی همه اش پاشیده ازهم،شد خرّموسی سلام الله علیهادراین دهه یادخدازیاد بکنید. 1️⃣ سورۀ مبارکه بقره آیۀ 203 2️⃣اعمال دهه ی اوّل ذی حجه 3️⃣‌مَنْ لَمْ یغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یشْهَدَ عَرَفَةَ. الکافی، ج4، ص66- وسائل‌الشیعه، ج 10، ص305 4️⃣إلَى النَّبِيِّ ص قَالَ: مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏ وَ لَا أَعْظَمَ‏ أَجْراً مِنْ‏ خَيْرٍ فِي‏ عَشْرِ الْأَضْحَى‏ ثُمَ‏ ذَكَرَ مِثْلَهُ. وسائل الشيعة، ج‏14، ص 273 5️⃣ما مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَيَّامِ الْعَشْرِ- يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ- وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ. وسائل الشيعة، ج‏14، ص 273 6️⃣و عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي لَيْلَةِ عَرَفَةَ أَوْ لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ هَذَا الدُّعَاءَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ: اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ يَا مَنْ لَا يُوَارِي مِنْهُ لَيْلٌ دَاجٍ وَ لَا بَحْرٌ عَجَّاجٌ وَ لَا سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لَا ظُلَمٌ ذَاتُ ارْتِتَاجٍ يَا مَنِ الظُّلْمَةُ عِنْدَهُ ضِيَاءٌ أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ الَّذِي تَجَلَّيْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَكّاً وَ خَرَّ مُوسَى‏ صَعِقا. مفاتیح الجنان @mojtabatehrani_ir
‼️توصیه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه بعد از جاری نمودن خطبه عقد به زوجین جوان‼️ 💯سلام علیکم، ان شاءالله زیر سایۀ امام زمان(عج) مبارک باشد! ان شاءالله زندگی خوب و خوش و با عافیت کامل داشته باشید! اما مطلبی را که می خواستم خدمتتان عرض کنم، (چون گفتید مطلبی بگویم.) 1️⃣اول، به طور کلّی، زندگی منهای خدا تمامش مشکلات است، گوش کردید! زندگی منهای خدا؛ یعنی اگر خدا یادتان برود، سراسر زندگی تان مشکل است. امّا زندگی به اضافۀ خدا، هیچ مشکلی ندارد، این را که می گویم، گوش کنید! قبل از هر چیزی، در زندگی تان به خدا توجه کنید! هر اتّفاقی افتاد، تکیه گاه تان خدا باشد و بدانید تمام مشکلات شما حل می شود و زندگی بسیار شیرینی خواهید داشت. این مطلب اوّل، 2️⃣دوّم، از این به بعد شما مثل دو تا رفیق با هم هستید، توجّه کنید! من مکرّر خدمت امام(ره) می رفتم. ایشان این جمله را تحت این قالب می گفت: با هم بسازید. این، تعبیر ایشان بود. هر چه می کردیم، می گفت: با هم بسازید، همان رفاقت، هیچ گاه شما از موضع تردید با همدیگر برخورد نکنید؛ نه شما حضرت زهرا (س) هستید، نه ایشان امیرالمؤمنین علی (ع)، هر دو در زندگی خطاکارید؛ توجه کنید چه عرض کردم! اگر مثل دو تا رفیق باشید، حاضرید از حق خودتان برای ایشان بگذرید، ایشان هم حاضرند از حق خود برای شما بگذرند. دو تا رفیق چه طوری هستند؟ همیشه دلش می خواهد آن راحت تر باشد. توجه کنید چه عرض کردم! ایشان باید همیشه راحتی شما را در نظر بگیرد؛ شما هم همیشه راحتی ایشان را؛ مثل دو تا رفیق. ان شاءالله از این به بعد این طور با هم زندگی بکنید! این دو توصیه در زندگی خیلی اساسی است؛ والّا از پایگاه حقوقی و شرعی اگر بخواهید با هم برخورد بکنید، به شما می گویم که این زندگی، زندگی نیست، صاف به شما می گویم؛ نمی گویم که شما حق نداری. شما حقّ شرعی بر عهده ایشان داری، ایشان هم حقّ شرعی دارد. 3️⃣سوم، در زندگی باید زن و شوهر هر دو چشم خطاپوش داشته باشند. گوش کنید چه می خواهم بگویم؛ یعنی جنابعالی اگر خطا کردی، ایشان باید نادیده بگیرد؛ ایشان اگر خطا کرد، شما نادیده بگیرید، چشم خطاپوش در زندگی خیلی مؤثر است، بخصوص راجع به بچه هایتان ان شاءالله بعداً، توجه کنید؛ یعنی خطا را نادیده بگیرید و به روی خودتان نیاورید، اما، این توصیه به این معنا نیست که شما همدیگر را در زندگی نسازید، نه، هنگامی که خطا سر زد، به روی هم نیاورید، بخصوص جلوی افراد دیگر که به رو آوردن خیلی بد است، بعضی وقت ها که پیش هم نشسته اید گل می گویید و به قول ما، گل می شنوید، با زبانی شیرین و خوب، نه زخم زبان؛ نه زهر دار، به همدیگر تذکّر با خوشی بدهید، توجه کنید چه عرض کردم! مثلاً طرف متوجه بشود که چه خطایی از او سر زده بود! سه تا توصیه گفتم. 1️⃣اوّل، خدا را فراموش نکنید. 2️⃣دوم، با هم رفیق باشید و 3️⃣سوم چشم خطاپوش داشته باشید. ان شاءالله، زندگی خیلی خوبی خواهید داشت؛ بحقّ محمد و آل محمد، و ان شاءالله من را هم دعا خواهید کرد! 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir