eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
725 دنبال‌کننده
199 عکس
758 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🌹به مناسبت دهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه در مسیر دین @agamojtabatehrani
﷽ ◾️؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی ◾️رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عَلَیهِ السَلامُ قالَ: «اِعْتَصِمْ‏ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ سُبْحانَهُ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز» ترجمه: در تمامی حالات زندگی خودت به خداوند متعال پناه و محافظت او قرار بده؛ چون تو به کسی پناه می بری که مانع گرفتاری و دشوارهای و دارای قدرت بی انتهایی می باشد که هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد. شرح: روایت از امیرالمومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خودت را درحفظ الهی قرار بده، در تمام حالاتت. اعتصام، ما داریم، تو قرآن هم داریم، به معنای احتفاظ و اهتمام. خودش را انسان در حمایت دیگری قرار دادن. خدمتتان عرض شود که حفظ و حراست کسی قرار دادن، این را بهش می‌گویند: اعتصام. تو قرآن هم داریم، در آن‌جا هم هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»2 «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ3» هر دو تا را داریم. حالا من راجع به قرآن گفتم؛ چون تو قرآن هر دوتایش را داشتیم. انسان اگر خودش را بخواهد در حمایت و حفظ، حراست قرار بدهد. توجّه می کنید؟! در قرآن هر دو تایش را دارد، هم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» داریم. حبل الله، که حالا گفته می‌شود: گاهی انسان، خودش را در حفظ و حراست اعمال صالحه قرار می‌دهد، گاهی در حفظ و حراست صفات فاضله قرار می‌دهد، مثل تقوی، گاهی خودش را در حفظ و حراست قرآن قرار می‌دهد. توجّه کنید! گاهی خودش را در حفظ و حراست اولیاء خدا قرار می‌دهد، نگاه کنید! خیلی چیزها هست، خودش پناه به آنها می‌برد. گوش کنید. حالا در آیه شریفه که هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» آن‌جا می‌گویند، قرآن است، مثلاً؛ ولی این که امام علی ؟ع؟، می‌گوید، این نیست. یک وقت اشتباه نشود، آن آیه دیگر قرآن است: «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ» هر دو تا را داریم تو قرآن. حالا، این دیگر خب مثل این که من دارم می روم جاهای دیگر؛ این جا، جایش نیست؛ ولی خب بد نیست، بدانید. خودت را در تمام حالاتت «وَعْتَصِمْ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ» باز هم تأکید می‌کند، امام‌ علی ؟ع؟. در تمام حالاتت، خودت‌ات را در حمایت خدا قرار بده. در حفظ و حراست خدا قرار بده. شد؟! چرا؟ می‌فرماید: «فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍٍ عَزِيزٍ» چون خودت را در حمایت یک دژ محکمی قرار داده‌ای که هیچ قابل شکست نیست. فهمیدی؟! ،قابل شکست نیست خدا. فهمیدی؟! هرچیزی را که فکر بکنی می‌شود، آن را غیرماسوی الله را شکست؛ اما الله را نمی‌شود شکست، فهمیدی؟ خب حالا این یعنی چی؟ «في جمیع ِ اَحوالِکَ » من دیگر این را معنا چیز کنم. معنایش این است: در تمام حالاتت، خدا را نصب العین‌ات قراربده. فهمیدی؟ ما می گوییم نصب العین، تعبیر خودمان هم، همین را می گوییم. شد؟! در تمام حالاتت، خدا نصب العین تو باشد، اگر این طور بودی، فهمیدی؟! بدان! که خدا از هر جهت تو را حمایت خواهد کرد. چون به یک شکست ناپذیر، تو آمدی رفتی چه کار کردی؟ خودتت را سپردی؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم. حالا گفتم جایش نیست؛ حالا که گفتم روایت را، این را هم گفته باشم. «وَعْتَصِمْ في جمیع ِ اَحوالِکَ کُلِّها بِاللهِ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ تعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ ٍعَزیزٍ» که در قالب اصطلاح، می گویند، انقطاع از ماسوی الله، بالله تعالی. 1-غرر الحكم و درر الكلم، ص140 2-سوره مبارکه آل عمران، آیه 103 3- سوره مبارکه نساء، آیه 146 و سوره مبارکه حج، آیه 78 اعْتَصِمْ‏ فِي‏ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 راز شدن رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🌹 حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): شیطان مقید است در "دعا" سرخوردگی ایجاد کند حواستان جمع باشد خداوند خسته نمیشود و برعکس از دعای تو لذت هم می برد مواظب ‌باش ‌شیطان ‌تو را خسته‌ نکند 🔸◾️🔸
🔸 در حفظ و حراست اعمال صالحه رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عَلَیهِ السَلامُ قالَ: «اِعْتَصِمْ‏ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ سُبْحانَهُ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز» ترجمه: در تمامی حالات زندگی خودت به خداوند متعال پناه و محافظت او قرار بده؛ چون تو به کسی پناه می بری که مانع گرفتاری و دشوارهای و دارای قدرت بی انتهایی می باشد که هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد. شرح: روایت از امیرالمومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خودت را درحفظ الهی قرار بده، در تمام حالاتت. اعتصام، ما داریم، تو قرآن هم داریم، به معنای احتفاظ و اهتمام. خودش را انسان در حمایت دیگری قرار دادن. خدمتتان عرض شود که حفظ و حراست کسی قرار دادن، این را بهش می‌گویند: اعتصام. تو قرآن هم داریم، در آن‌جا هم هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»2 «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ3» هر دو تا را داریم. حالا من راجع به قرآن گفتم؛ چون تو قرآن هر دوتایش را داشتیم. انسان اگر خودش را بخواهد در حمایت و حفظ، حراست قرار بدهد. توجّه می کنید؟! در قرآن هر دو تایش را دارد، هم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» داریم. حبل الله، که حالا گفته می‌شود: گاهی انسان، خودش را در حفظ و حراست اعمال صالحه قرار می‌دهد، گاهی در حفظ و حراست صفات فاضله قرار می‌دهد، مثل تقوی، گاهی خودش را در حفظ و حراست قرآن قرار می‌دهد. توجّه کنید! گاهی خودش را در حفظ و حراست اولیاء خدا قرار می‌دهد، نگاه کنید! خیلی چیزها هست، خودش پناه به آنها می‌برد. گوش کنید. حالا در آیه شریفه که هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» آن‌جا می‌گویند، قرآن است، مثلاً؛ ولی این که امام علی ؟ع؟، می‌گوید، این نیست. یک وقت اشتباه نشود، آن آیه دیگر قرآن است: «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ» هر دو تا را داریم تو قرآن. حالا، این دیگر خب مثل این که من دارم می روم جاهای دیگر؛ این جا، جایش نیست؛ ولی خب بد نیست، بدانید. خودت را در تمام حالاتت «وَعْتَصِمْ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ» باز هم تأکید می‌کند، امام‌ علی ؟ع؟. در تمام حالاتت، خودت‌ات را در حمایت خدا قرار بده. در حفظ و حراست خدا قرار بده. شد؟! چرا؟ می‌فرماید: «فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍٍ عَزِيزٍ» چون خودت را در حمایت یک دژ محکمی قرار داده‌ای که هیچ قابل شکست نیست. فهمیدی؟! ،قابل شکست نیست خدا. فهمیدی؟! هرچیزی را که فکر بکنی می‌شود، آن را غیرماسوی الله را شکست؛ اما الله را نمی‌شود شکست، فهمیدی؟ خب حالا این یعنی چی؟ «في جمیع ِ اَحوالِکَ » من دیگر این را معنا چیز کنم. معنایش این است: در تمام حالاتت، خدا را نصب العین‌ات قراربده. فهمیدی؟ ما می گوییم نصب العین، تعبیر خودمان هم، همین را می گوییم. شد؟! در تمام حالاتت، خدا نصب العین تو باشد، اگر این طور بودی، فهمیدی؟! بدان! که خدا از هر جهت تو را حمایت خواهد کرد. چون به یک شکست ناپذیر، تو آمدی رفتی چه کار کردی؟ خودتت را سپردی؛ تو هم شکست ناپذیر می شوی. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم. حالا گفتم جایش نیست؛ حالا که گفتم روایت را، این را هم گفته باشم. «وَعْتَصِمْ في جمیع ِ اَحوالِکَ کُلِّها بِاللهِ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ تعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ ٍعَزیزٍ» که در قالب اصطلاح، می گویند، انقطاع از ماسوی الله، بالله تعالی. 1-غرر الحكم و درر الكلم، ص140 2-سوره مبارکه آل عمران، آیه 103 3- سوره مبارکه نساء، آیه 146 و سوره مبارکه حج، آیه 78 اعْتَصِمْ‏ فِي‏ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 كليپ_تصويرى رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از شاگردی نزد امام تا استادی برای چند نسل، آیت الله مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @Fars_plus 🔸@agamojtabatehrani
﷽ 📍 تعریف امام راحل(ره) نسبت به تحجّر و متحجّر ❗️ 📌بزرگان ما مثل امام(ره) - نور به قبرش ببارد- می‌گفت: متحجّر، کسی است که نسبت‌به امور اجتماعی بی‌تفاوت باشد؛ یعنی عبا را سرش بکشد و فقط برود خانه و برگردد. شخص فردگرا، متحجّر است. می‌گفت: آدم باید جامعه‌گرا باشد. حتّی نسبت‌به قشر هم لباس خودم ‌گفتم: ما که این لباس تنمان است؛ درست عکس است. نباید بی تفاوت باشیم. چطور فریب کاری می کنند. حق با او بود که می‌گفت: اسلام، دین اجتماعی است و متحجّر کسی است که نسبت‌به امورات اجتماع بی‌تفاوت باشد. حال وقتی تصمیم گرفتی بی‌تفاوتی‌ خود را راجع‌به اجتماع کنار بگذاری، باید با فساد مبارزه کنی باید بگویی مردم را فاسد نکن. اینجاست که می‌خواهی این حکم اجتماعی را پیاده کنی باید متوجّه باشی که عدّه‌ای چگونه به تو کلک می‌زنند. می‌گویند: این‌قدر متحجّر نباش. مگر نشنیدی امام‌گفته متحجّر نباش؟ بازیگری این‌ افراد برای ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به اجتماع است. یعنی حرف امام(ره) را طور دیگری تعبیر می‌کنند. امام‌تحجّر را به بی‌تفاوتی نسبت‌به اجتماع نسبت می‌داد و اینکه نباید فردگرا بود و فقط کلاه خود را چسبید و اینکه دین از سیاست جدا نیست و امثال این‌ها. سخنان این مرد بزرگ این بود که چه نشستید و دست روی دست گذاشتید. جلوی فساد را بگیرید. این سفارش امام(ره) و مبارزه با ظلم تنها اختصاص به این نداشت که با آن ظالمی که رأس مخروط جامعه بود، مبارزه شود؛ بلکه با کسی هم که در جامعه ترویج فساد و لاابالی‌گری می‌کند، باید مبارزه کرد. حال در هر لباسی که باشد. ایشان حتّی آخوندهای متحجّر را می‌کوبید. هم آخوند متحجّری که نسبت‌به لاابالی‌گری در جامعه بی‌تفاوت است، باید کوبیده شود و آخوندی که تحت پوشش مبارزه با تحجّر، لاابالی‌گری را ترویج می‌‌کند، باید کوبیده شود. تو می‌گویی متحجّر نباش؛ امّا منظورت ترویج لاابالی‌گری است، در حالی که منظور امام(ره) از تحجّر، بی‌تفاوتی نسبت‌به امور جامعه بود؛ بنابراین هم باید در مقابل او ایستاد و هم در مقابل تو که با شعار مخالفت با تحجّر، لاابالی‌گری را ترویج می‌کنی. اگر در مقابل تو نایستم، من هم مصداق تحجّر هستم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فریب جامعه توسّط رنگ و لعاب دین دادن به منکر ❗️ 📌بنابراین گاهی برای فریب از چنین ابزاری استفاده می‌کنند. گاهی ابزار خیلی قوی‌تر است و آن لعاب دین دادن به منکر است. آنچنان آرایش می‌دهند که رسماً منکر را معروف و معروف را منکر جلوه می‌دهند و آن را به دین، خدا، پیغمبر(ص) و اولیای خدا نسبت می‌دهند که خطرناک‌ترین ابزار است. امام‌علی(ع) در خطبۀ هفده نهج‌البلاغه می‌فرماید: «إِلَى‏ اللَّهِ‏ أَشْكُو مِنْ‏ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ‏ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا»؛ شکایت به سوی خدا می‌برم از گروهی که با جهل و نادانی زندگی می‌کنند و بر گمراهی‌شان می‌میرند. حضرت سپس خصوصیّاتی را شمارش می‌کنند، از جمله: «وَ لَا عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَرِ»؛ نزد ایشان چیزی زشت‌تر از معروف و چیزی زیباتر و نیکوتر از منکر نیست. یعنی آنچه که در دین به عنوان زیبا‌ها معرفی شده بود در نظرشان زشت می‌شود، و آنهایی را که زشت‌ها بود، در نظرشان زیبا معرفی می‌شود؛ «وَ لَا عِنْدَهُمْ»؛ یعنی چیزی نزد آن جُهّال که «وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا» هستند «أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَرِ»1️⃣ وجود ندارد؛ یعنی دیدش عوض شده است، با دو نوع ابزاری که گفته شد معروف را منکر و منکر را معروف جلوه می‌دهند. 1️⃣نهج البلاغه، خطبۀ 17 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) با لعاب به منکر ❗️ 📌امام‌علی(ع) در خطبۀ یکصد و چهل و هفت می‌فرماید: «وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي‏ عَلَيْكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْدِي‏ زَمَانٌ‏ لَيْسَ‏ فِيهِ شَيْ‏ءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ»؛ زمانی بر شما خواهد آمد که در آن، چیزی پنهان‌تر از حق نیست؛ «وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ»1️⃣؛ یعنی درستی و راستی و درستی و حق، پنهان‌تر از هر چیز می‌شود و آشکارتر از باطل و نادرستی چیزی نیست. «وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ‏»؛ چیزی بیشتر از دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) نیست. این، همان لعاب به منکر است که توضیح دادم. در بخشی از خطبه می‌فرماید: «وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْ‏ءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَر»؛ در شهرها که به گردی و هر جا که وارد شوی چیزی زشت‌تر از معروف و زیباتر از منکر نمی‌بینی. این تعویض دیدگاه‌ها نسبت‌به دین با لعاب دین است. دین را کوبیدن و ‌این، خیلی خطرناک‌تر از روش‌های قبلی است. مشکل اینجاست. در روش‌های قبلی یک جنبه‌هایی است که نسبت‌به این روش پایین‌تر است. 1️⃣نهج‌البلاغه، خطبه 147 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 با ترک امر به معروف و نهی از منکر زن‌ها به فساد و جوان‌ها به معاصی آلوده می‌شوند. ❗️ 📌امام‌صادق(ع)، از پدر بزرگوارشان امام‌باقر(ع) نقل می‌کنند که فرمود: عَنِ‏ النَّبِيِّ(ص) كَيْفَ‏ بِكُمْ‏ إِذَا فَسَدَتْ‏ نِسَاؤُكُمْ»؛ پیامبر‌اکرم(ص) فرمودند: چگونه است حال شما در وقتی که زن‌های شما را به فساد می‌کشند، «وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ»؛ و یا «شُبَّانُكُمْ»1️⃣؛ یک معنی دارند. جوان‌هایتان به معاصی آلوده می‌شوند، «وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ »؛ در حالی که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنید. «قِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ (ص)»؛ از ایشان سؤال شد: چطور چنین چیزی می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر، ترک شود؟ در حقیقت، این مطلب را باور نمی‌کردند. «قَالَ نَعَمْ»؛ حضرت فرمودند: بله چنین روزی می‌آید، «وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ»؛ و بدتر از این هم می‌آید، «كَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ که خود شما امر به منکر و نهی از معروف می‌کنید. یا «اُمِرتُم به»؛ یعنی به شما امر کنند به انجام منکر و شما را نهی‌کنند از انجام معروف. هر دو معنی درست است. «فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ(ص) وَ يَكُونُ»؛ عرض کردند: واقعاً چنین روزی می‌آید؟ «قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ»؛ حضرت فرمود: بله و بدتر از این هم خواهد بود، «كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً»؛ معروف که از نظر دین زیباست در نظر شما زشت جلوه کند وَ «الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً»2️⃣؛ و منکر که زشت است، زیبا جلوه کند. این، همان است که گفتم بدتر از همه است که با لعاب دین، جامعه را به فساد می‌کشند. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏97، ص 74 2️⃣ وسائل الشيعه، ج‏16، ص 122 - بحار الأنوار، ج‏97، ص 91 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین با چهرۀ به ظاهر اسلامی می‌توانند منکر را در جامعه زیبا جلوه دهند ❗️ 📌در اینجا این سؤال مطرح است که این روش در جامعه دست‌پخت چه کسانی است؟ آیا ملحدین، کفّار و مشرکین در جامعۀ مسلمین، معروف را منکر و منکر را معروف می‌کنند؟ آیا این‌ها می‌توانند چنین کاری را بکنند؟ آیا آنان یک چنین ابزار نقّاشی دارند که بتوانند در نظر یک مسلمانِ مؤمنِ متدیّنِ آگاه، منکر را لعاب و رنگ و روغن بزنند و معروف کنند و معروف را منکر؟ ظاهراً هیچ عاقلی چنین چیزی نمی‌گوید. عقل چنین چیزی را نمی‌پذیرد تا برسد به شرع. چه کسی می‌تواند دیدگاه متشرّع، متدیّن، مؤمن به اسلام و احکام اسلامی را به نسبت‌به احکام اسلامی، عوض کند؟ کاری کند که حرام را آهسته آهسته حلال کند. البته نه از نظر فقهی؛ بلکه به شیوه‌های مختلف به آن لعاب دین بدهد. باید کسی باشد که چهره‌اش هم‌سنخ افراد جامعۀ متدیّن باشد. غیر از این نمی‌شود. به این آیه که به مناسبت‌های مختلف مکرّر خوانده‌ام، دقّت فرمایید: «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»1️⃣؛ او چهرۀ اسلامی دارد و می‌گوید: من مسلمانم. امّا در باطن، اعتقاد ندارد. چنین کسی می‌تواند با حیله‌گری چنین کاری انجام دهد؛ لذا قرآن صریحاً می‌گوید: مؤمن، امر به معروف و نهی از منکر می‌کند و در این آیه می‌گوید منافق است که امر به منکر و نهی از معروف می‌کند. سرّش را هم که خیلی عقلایی است، عرض کردم. گفتم که امام‌علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌گوید که هم دروغ به خدا می‌بندد و هم دروغ به پیغمبر(ص). 1️⃣سورۀ توبه، آیۀ 67 〰〰〰〰〰 📚 # 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 منافقین با چهرۀ به ظاهر اسلامی می‌توانند منکر را در جامعه زیبا جلوه دهند ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸: آیا انسان مؤمن بخیل می‌شود؟ رُوِیَ عَن الحَسَنِ بنِ مَحبُوبِ قالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: «يَكُونُ‏ الْمُؤْمِنُ‏ بَخِيلًا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَيَكُونُ كَذَّاباً قَالَ لَا وَ لَا خَائِناً ثُمَّ قَالَ يُجْبَلُ الْمُؤْمِنُ عَلَى كُلِّ طَبِيعَةٍ إِلَّا الْخِيَانَةَ وَ الْكَذِبَ» ترجمه: آیا انسان مؤمن بخیل می‌شود؟ حضرت فرمودند: آری. عرض کردم: پس ترسو هم می‌شود؟ حضرت فرمودند: آری؟ عرض کردم: مؤمن دروغ می‌گوید؟ حضرت فرمودند: مؤمن دروغ نمی‌گوید و خیانت در امانت نمی‌کند. سپس حضرت ادامه دادند: مؤمن ممکن است هر رذیله و صفت بدی پیدا کند مگر خیانت و دروغ. شرح: روایت را حسن بن محبوب از اصحاب امام صادق صلوات الله علیه، نقل می‌کند. می‌گوید: از حضرت سؤال کردم، مؤمن می شود به این که این، صفت زشت بخل را پیدا بکند؟ بخل می‌دانی یعنی چی؟هان؟! بخل به این معنا که انسان، جایی را که سزاوار است عقلاً، شرعاً به این که نعمت، مثل مالی را که در اختیار دارد مصرف بکند، در عین حال مصرف نکند. این را بهش می‌گویند: بخل. تعریف بخل کردند: جایی که سزاوار است شخص، مصرف بکند، فرض کنید، مال را؛ سزاوار است عقلاً و شرعاً، این به اصطلاح ما، نیکوست، و این امساک بکند، مصرف نکند. حتّی راجع به خودش، ها! صحبت غیر نیست، اشتباه نکنید. خودش، توجّه می‌کنید چه می‌خواهم بگویم؟ یک قضیه یادم آمد بگذارید بگویم برایتان. یک کسی بود، حالا این واسه خودش چون گفتم، یادم افتاد، خدا شاهد است همین الان یادم افتاد؛ این، آن قدر امساک می‌کرد، وضعش خوب بود، وضع مالی‌اش‌ها، مثلاً فرض کن، ظهر که می‌آمد بازار، می‌فهمی؟! می رفت نان خالی می‌گرفت می‌خورد. آن وقت یک رفیق داشت، به او می‌گفت: آخه تو که این همه داری، اقلاً یک کمی پنیر هم بگیر، روش بگذار بخور و این را هم یقین داشته باش به کَفَن‌ات، کیسه نمی‌دوزند که بگذاری توی‌اش و ببری. بین این دو تا این حرف می‌گذشت. من حالا یادم افتاد، همین حالا یادم افتاد. می‌گفت: به کفن که جیب نمی‌دوزند که این‌ها را بگذاری تویش، همراه‌ات ببری؛ بابا! خودت بخور. حالا من می‌خواستم بگویم، بخل یک چیزی نیست که خیال کنید نسبت به دیگران است، گاهی انسان نسبت به خودش هم بخل می‌ورزد. می‌خواستم این را بگویم. @agamojtabatehrani
﷽ 📍 با اعمال خود موالیانمان را در قیامت شرمسار نکنیم❗️ 📌در مسئلۀ محبّت نسبت‌به اولیای خدا، بحثی است که من مکرّر عرض کرده‌ام. امّا دوستان توجّه کنند که واقعیّت این است که بر فرض در دنیا بتوانیم بلاهای دنیایی را تحمّل کنیم، امّا آیا ما می‌توانیم فشار قبر و عالم برزخ را تحمّل کنیم؟! آیا می‌توانیم اهوال روز قیامت را که آن‌قدر سخت است که طبق روایت، انبیا(ع) غیر از پیامبر اکرم(ص) داد وانفساه سر می‌دهند و امّت‌های خود را فراموش می‌کنند، تحمّل کنیم؟! طبق همین روایت است که حضرت زهرا(س) می‌فرماید در آن روز دست این‌ها را می‌گیرم. همه داد وانفساه سر می‌دهند، امّا پیغمبر(ص) می‌فرماید: وا امّتی! وا امّتی! باید ببینیم آیا ما چنین کششی داریم و می‌توانیم تخلّف نکنیم؟! چنین کششی نداریم، چه رسد به اینکه طبق این روایت ما را به جهنّم ببرند. آیا برای ما شرمندگی نیست که بگوییم: زهرا(س) را دوست داریم، امّا ما را به جهنّم ببرند؟! وقتی بی‌بی دست دراز می‌کند که ما را از جهنّم بیرون بیاورد، ما با چه رویی دستمان را دراز کنیم وبه دست ایشان بدهیم؟! ما که یک عمر در این مجالس گفتیم که شما را دوست داریم. اگرچه این دوستی هم کارساز شد و منکر این نیستیم، امّا آیا نباید در کارهای خود تجدید نظر کنیم؟ کاری نکنیم که در قیامت موالی خودمان را شرمسار کنیم. آیا درست است که روز قیامت ما را حاضر کنند و آن وقت پیغمبراکرم(ص) به‌خاطر ما نزد انبیای دیگر و امّت‌های دیگر شرمنده شود؟! کمی فکر کنیم. ظاهراً کسی که زهرا(س) را دوست دارد، هیچ‌گاه نمی‌خواهد او را شرمنده کند؛ نمی‌خواهد او را بیازارد. حبّ‌به زهرا(س) حبّ‌به پیغمبر(ص) است.حبّ‌به پیغمبر(ص) حبّ‌به خداست. 〰〰〰〰〰 📚 📕 در امتحان الهی 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸تسبیحات حضرت زهراسلام‌الله‌علیها رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا اَلمِائَةَ مَرَّةً وَ أَتْبَعَهَا بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ» ترجمه: هر کس بعد از نماز صد مرتبه تسبیح خداوند متعال را مطابع با تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها گفته شود و بعد از آن یک مرتبه لا اله الا الله بگوید، آمرزیده می شود. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: هر کس تسبیح خداوند را بگوید بعد از نماز واجب، «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ» چگونه تسبیح خدا را بگوید؟ «تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا» همین تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها که ما می گوییم.«اَلمِائَةَ مَرَّةً» که صد تا هم هست.صد بار«وَ أَتْبَعَهَا بِلا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعد از آنی که تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها را گفت، یک مرتبه بگوید:«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» «وَ أَتبَعَها بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّهً» یک بار «غُفِرَ لَهُ» خداوند او را مورد آمرزش قرار می دهد. من این روایت را که خواندم، این مضمون روایت، متعدّد است؛ یعنی در چندتا روایت است. این را بهتان بگویم، یک روایت نیست. چند تا روایت است که همین، عین این جملات است. حالا یک مطلبی را می‌خواستم بگویم، یادتان بدهم؛ ،چون شماها ان شاءالله، همیشه می‌گوید تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را؛ امّا بدانید که این اثر دارد. اثر این است که در این روایت؛ چون روایات متعدّد هم هست. بعدش هم یک «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگو. هستی. بسیار خوب مورد آمرزشی؛حالا وقت چیست؟ می‌خواهم چیز یادتان بدهم. و او این است به این که؛ بعد بلافاصله حاجتت را از خدا بخواه. این حاجت برآورده می‌شود. توجّه می‌کنید؟ حاجتت برآورده می‌شود.حالا من چون روایات متعدّده دیدم، تلفیق تمام روایات، مجموعه را می‌گویم. اّولاً: کسی که مورد مغفرت خداوند قرار بگیرد، دعایش مستجاب است. یک؛ و این جا مورد غفران الهی قرار گرفت، حالا دعایش چه می‌شود؟ هان؟! مستجاب می شود. حالا من نمی‌خواهم روایت دیگر بخوانم. اما یک روایت از امام هشتم علیه السلام، هست به این که: بعداز هر نماز واجب، خدا یک دعا را مستجاب می‌کند. شد! من را نگاه کن، روند را دارم یادتان می‌دهم. خدمتتان عرض شود؛ که تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را همین طور که گفتیم؛ یک مرتبه بگویید «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعدش یک صلوات بفرستید، یک استغفار بکنید، بعدش یک صلوات بفرستید؛ اما یک دانه حاجت، تک، به این معنا نخواهید. خوب حرف‌های مرا گوش کنیدها؛ شاید این حرف های من را هیچ جا گیرتان نیاید. من دیگر مجمو عۀ روایت را دارم می‌گویم. خواستم امروز، تقریباً از ناحیه حضرت زهرا سلام الله علیه، به شماها چیزی یاد داده باشم. تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویید، یک«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگویید، یک صلوات، استغفار، یک صلوات و بعد بگو «اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یک حاجت خواستی؛ اما همه اش را توش قرار دادی. بعد هم یک صلوات. می فهمی چه می‌گویم؟«اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یاد گرفتید؟ حالا یک صلوات برای حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستید. وسائل الشیعه، جلد6 ص 440 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شیعه شناسی از زبان حضرت زهرا(س)❗️ 📌حال وضع این‌ها چه می‌شود؟ برای پاسخ روایتی از حضرت‌زهرا(س) می‌خوانم – چون این ایّام منتسب به حضرت‌زهرا(س) است- در روایتی آمده است که مردی همسرش را نزد حضرت‌زهرا(س) فرستاد تا از او در مورد شیعه بودنش سؤال کند: «قَالَ‏ رَجُلٌ‏ لِامْرَأَتِهِ‏ اذْهَبِي‏ إِلَى‏ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)‏ فَاسْأَلِيهَا عَنِّي أَنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ أَمْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِكُمْ»؛ در روایت «لیس»آمده، در حالی که باید «لست»باشد. به ذهن این مرد در مورد مسایلی که راجع‌به شیعه گفته شده بود، سؤالاتی مطرح شده بود. چون مسلّم شیعۀ مطیع به این معنا که گفته شد - نه از نظر فقهی - در آتش نمی‌رود. این مرد هم این را شنیده بود که شیعه در آتش نمی‌رود، اما دل دل می‌کرد، می‌خواست مطمئن شود که شیعه هست یا نیست تا خیالش راحت شود؛ لذا به همسرش می‌گوید، برو خدمت زهرا(س) و بگو شوهرم گفته که من شیعه هستم یا نیستم؟ «فَسَأَلَتْهَا فَقَالَتْ قُولِي لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلَا»؛ آمد خدمت زهرا(س) و سؤال کرد. حضرت به او گفت: برو به شوهرت بگو که اگر تو این‌چنین هستی که به‌طور مطلق به آنچه ما فرمان می‌دهیم عمل می‌کنی و آنچه را نهی می‌کنیم ترک می‌کنی، شیعه ما هستی، و اگر این‌چنین نبودی، شیعۀ ما نیستی. «فَرَجَعَتْ فَأَخْبَرَتْهُ فَقَالَ يَا وَلِيِّي وَ مَنْ يَنْفَكُّ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْخَطَايَا»1️⃣؛ زن نزد شوهرش آمد و جریان را گفت. مرد گفت: وامصیبت بر من! در حقیقت، فهمید که این اطاعت باید مطلق باشد؛ یعنی تمام آنچه را امر می‌کنند، باید عمل کند و تمام آنچه را نهی می‌کنند، باید ترک کند؛ لذا گفت: وای بر من! چه کسی هست که از گناهان و خطاها ولغزش‌ها منفک باشد؟! 1️⃣التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 308 - بحار الأنوار، ج‏65، ص 156 〰〰〰〰〰 📚 📕 در امتحان الهی 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حضرت زهرا سلام الله علیها و شیعیان ❗️ 📌«فَأَنَا إِذاً خَالِدٌ فِی النَّارِ»؛ آن مرد در کنار این افکار، یک قضاوت کرد و گفت: پس معلوم می‌شود که من از کسانی هستم که همیشه در آتش جهنّم‌اند. «فَإِنَّ مَنْ لَیْسَ مِنْ شِیعَتِهِمْ فَهُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ»؛ پس خیلی خوب تصریح کرد و گفت: کسی که از شیعیان این‌ها نیست در آتش است. او می‌دانست که شیعه جهنّم برو نیست و آن‌کس که جهنّم می‌رود، شیعه نیست؛ لذا یک قضاوت کرد به اینکه شیعه جهنّم نمی‌رود و غیر شیعه جهنّم می‌رود. امّا غیرشیعه اگر جهنّم برود، همیشه در آتش خواهد بود؛ در حقیقت، این قضاوت «خَالِدٌ فِی النَّارِ»را خودش کنارش گذاشت که غیرشیعه مخلّد در آتش است. در حالی که خواهیم گفت غیر شیعه ممکن است محب باشد؛ لذا این طور نیست که مخلّد در آتش باشد. «فَرَجَعَتِ الْمَرْأَةُ فَقَالَتْ لِفَاطِمَةَ(س)مَا قَالَ زَوْجُهَا»؛ همسر آن شخص خدمت زهرا(س) رسید و حرف‌های همسرش را نقل کرد که شوهرم چنین حرف‌هایی زد و گفت وای! بر من چه کسی است که از گناهان و خطاها منفک باشد؟! بنابراین غیرشیعه هم که در آتش مخلّد است؛ پس ما هم در آتش مخلّدیم. «فَقَالَتْ فَاطِمَةُ(س) قُولِي لَهُ لَیْسَ هَكَذَا شِیعَتُنَا مِنْ خِیَارِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»؛ زهرا(س) فرمودند: برو به همسرت بگو که اشتباه کردی. مطلب این نیست و شیعیان ما از اخیار اهل جنّت هستند. «وَ كُلُّ مُحِبِّينَا وَ مُوَالِي أَوْلِيَائِنَا وَ مُعَادِي أَعْدَائِنَا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ لَنَا لَيْسُوا مِنْ شِيعَتِنَا»؛ همۀ محبّین ما - اینجا بحث شیعه مطرح نیست- آن‌هایی که ففط با زبان اظهار دوستی ما را می‌کنند، و چه بسا قلباً هم دوستی و محبّت به ما داشته باشند و بغض نسبت‌به دشمنان ما هم دارند، امّا به آن صورت شیعه نیستند. «إِذَا خَالَفُوا أَوَامِرَنَا وَ نَوَاهِيَنَا فِي سَائِرِ الْمُوبِقَاتِ وَ هُمْ مَعَ ذَلِكَ فِي الْجَنَّةِ»؛ آنان اگر مخالفت کردند با اوامر و نواهی ما، امّا در این جهات نبود، در بهشتند. پس فرق بین شیعه و محبّ چیست؟حضرت در ذیل می‌فرماید: «وَ لَكِنْ بَعْدَ مَا یُطَهَّرُونَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ»1️⃣مگر هر نجس را بهشت می‌برند؟ بلکه بعد از آنکه از گناهان پاک شدند، به بهشت می‌روند و مشکل همین جاست. 1️⃣التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 308 - بحار الأنوار، ج‏65، ص 156 〰〰〰〰〰 📚 📕 در امتحان الهی 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔸ما محبین را رها نمی‌کنیم! 📍 فشار‌ها و ناراحتی‌ها در دنیا، تطهیر کنندۀ مؤمن است❗️ 📌چون این ایّام منتسب به حضرت‌زهرا(س) است- در روایتی آمده است که مردی همسرش را نزد حضرت‌زهرا(س) فرستاد تا از او در مورد شیعه بودنش سؤال کند: «ذُنُوبِهِمْ بِالْبَلَايَا وَ الرَّزَايَا أَوْ فِي عَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ بِأَنْوَاعِ شَدَائِدِهَا»؛ در بحث مصائب مطرح کرده‌ام، که مصائب برای مؤمنین جنبۀ تطهیری دارد، باید با فشارها و ناراحتی‌های دنیا پاک شوند. 🔸مؤمن گوهری در دل دارد که تا آن گوهر هست، صلاحیّت بهشت رفتن را دارد، امّا باید تمیز شود. با لباس کثیف نمی‌تواند بهشت برود. باید آن را از تنش بیرون بیاورد. این روح باید با فشارها اهوال قیامت و همچنین بلایا، رزایا،1 مصیبت‌ها و ناراحتی‌های دنیا پاک شود. اگر پاک نشد. 🔸هنگام مرگ اما اگر پاک نشد، در قبر، عالم برزخ، هنگام حشر و نشر پاک می‌شود و بالاخره اگر با این فشارها پاک نشد؛ «أَوْ فِي الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ بِعَذَابِهَا». به جهنّم می‌رود تا پاک شود. «إِلَى أَنْ نَسْتَنْقِذَهُمْ بِحُبِّنَا مِنْهَا وَ نَنْقُلَهُمْ إِلَى حَضْرَتِنَا»1️⃣؛ امّا ما این‌ها را رها نمی‌کنیم و به‌خاطر حبّی که به ما دارند، دستشان را می‌گیریم و با همان حب، نجاتشان می‌دهیم و آن‌ها را به محضر خودمان منتقل می‌کنیم. 1️⃣التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 308 - بحار الأنوار، ج‏65، ص 156 〰〰〰〰〰 📚 آزمایش_الهی 📕 نقش_طاعات_و_عبادات در امتحان الهی 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 🔸ما محبین را رها نمی‌کنیم! ✅فشار‌ها و ناراحتی‌ها در دنیا، تطهیر کنندۀ مؤمن است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 آزمایش_الهی 📕 📝 جلسه سوم 🎞 كليپ_تصويرى حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 منافقین سردمداران به فساد کشیدن در جامعۀ اسلامی ❗️ 📌آیۀ شریفه‌ای که اشخاص را معرفی می‌کند که این‌هاسردمدارانی هستند در جامعۀ اسلامی برای اینکه جامعه را به فساد بکشند تحت عنوان: «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»1️⃣. سردمداران این‌ها هستند. این معنا را به دست می‌آوریم که آنان با لعاب و ماسک دین کارشان را پیش می‌برند، وگرنه کارشان بُرد ندارد. اگر مشرک، ملحد، و کافر بخواهد با چهرۀ واقعی‌ خود مسایل ضد اسلام را در جامعۀ اسلامی مطرح کند، کسی نمی‌پذیرد،‌ و او را طرد می‌کنند؛ لذا باید منحرفی باشد از نظر درونی، ولی از نظر بیرونی، خودش را به عنوان مُسلمِ مؤمن معرفی کند. به تعبیر دیگر: این‌ها کسانی هستند که از نظر ظاهر چهرۀ مسلمان و مؤمن دارند و چهرۀ واقعی‌ خود را پنهان می‌کنند و نمی‌گذارند آنچه در درون دارند از نظر اعتقادات درونی آشکار شود؛ چون ممکن است که اصلاً به هیچ چیز هم اعتقاد نداشته باشند؛ یعنی لازم نیست که حتماً اعتقادی داشته باشند؛ مثلاً مسیحی یا یهودی باشند، ولی خودش را بین مسلمین و مؤمنین جا زده‌اند. این از نظر چهرۀ ظاهری آنهاست. همچنین مطالب خود را هم با لعاب دین مطرح می‌کند؛ بنابراین این گروه دارای این ویژگی هستند. 1️⃣سورۀ توبه، آیۀ 67 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📌نفس خودت را نکوهش کن روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال لجابر الجُعفي: «‏يَا جَابِرُ اِسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اللَّهِ تَعالی قَلِيلَ الرِّزْقِ تَخَلُّصاً إِلَى‏ الشُّكْرِ وَ اسْتَقْلِلْ مِنْ نَفْسِكَ كَثِيرَ الطَّاعَةِ لِلَّهِ تَعالی إِزْرَاءً عَلَى النَّفْسْ وَ تَعَرُّضاً لِلْعَفْوِ»1 ترجمه: ای جابر! اگر دیدی آن رزق و روزی که خداوند متعال قسمت تو کرده از دید و نظر تو کم است، آن را زیاد و بزرگ حساب کن تاشکر او را به جا آورده باشی. و طاعت و عبادت خود را در برابر خداوند، کم و کوچک به حساب بیاور تا بتوانی نفس خود را نکوهش و سرزنش کنی و خود را در معرض عفو و بخشش خداوند قرار دهی. شرح: جابر جعفی رفت خدمت امام باقر؟ع؟، برای خداحافظی، بعد هم تقاضای توصیه‌هایی کرد، روایت مفصّلی است. یک بخشش هم این است. حضرت بهش فرمود: ای جابر! تو اگر دیدی روزی‌ای را که خداوند قسمت تو کرده از دید تو کم است. شد؟! بر حسب ظاهر کم است؛ تو این را کم به حساب نیاور، مقیّد باش در نظر خودت، آن را زیاد جلوه بدهی.«يَا جَابِرُ اسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اللَّهِ تَعالی قَلِيلَ الرِّزْقِ»؛ نه! اگر از نظر ظاهر کم بود، تو این را از نظر باطن زیاد جلوه بده، این را مقیّد باش. چرا؟ «تَخَلُّصاً إِلَى‏ الشُّكْرِ»؛ چون اگر کم باشد، نمی‌روی شکرش را بکنی. این جور نیست؟ کم باشد... وقتی که زیاد جلوه کرد، روح این است، نفس این است. گوش می کنی چه می‌خواهم بگویم؟ این، حالت نفس است. شد؟! اگر این کار را کردی، آن جاست که تو، این نفست چی می‌شود؟ آماده می‌شود، هان!؟ برای خاطر این که شکر خدا بکنی. آن وقت که شکر کردی، آن وقت به تو بگویم، برمی‌گردی «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»2 این یک بخش. دوّم: «وَ اسْتَقْلِلْ مِنْ نَفْسِكَ كَثِيرَ الطَّاعَةِ لِلَّهِ تَعَالی»؛ اگر دیدی به این که مثلاً، زیاد، من این‌ها را چه تعبیری بکنم، دولا و راست شدی، به نظرت آمد، خیلی اطاعت خدا کردی؛ زیاد جلوه کرد. نه! نه! آن را بیاورش کم‌اش کن، کاری نکردم.واقع‌اش هم همینه، این‌ها جنبه های ظاهری دارد،بهتان بگویم. «وَ اسْتَقْلِلْ»؛ این تعبیر «مِنْ نَفْسِكَ كَثِيرَ الطَّاعَةِ لِلَّهِ تَعالی» شد؟! این را کم به حساب بیاور. چرا؟ «إِزْرَاءً عَلَى النَّفْسْ وَ تَعَرُّضاً لِلْعَفْوْ» این دو جهت. یک: و او این است که بتوانی نفس خودت را نکوهش کنی، سرزنش کنی که کاری نکردی. برای خدا کاری نکردی؛ واقع اش هم همین است. این‌ها همه‌اش، راه به واقع باز می‌کند آدم. هر چه داده، او داده، شد؟ ابزار کار و قوا و همه،همه توجّه کنید چی می‌خواهم بگویم، در راه خدا. تو چی چی داشتی اصلاً، گوش کنید! «إِزْرَاءً عَلَى النَّفْسِ» برای این که بتوانی نفس را سرکوب بکنی، در راه اطاعت که کاری نکردی. شد؟! بعد این جا چه می شوی؟ شرمنده می شوی از خدا. خب، دوّمی پیش می آید: «وَ تَعَرُّضاً لِلْعَفْوِ»خودت را در معرض عفو الهی قرار می‌دهی. می‌گویی خدا، کاری نکردم از من بگذر. چه زیبا! توجّه کنید! بنابراین در ربط با چی؟ امور مادّی و رزق، همیشه این زیاد جلوه کند که بتوانی شکر کنی؛ یعنی آماده شوی که شکر بکنی. در ربط با اطاعت؛ کم. برای چی؟ برای این که بتوانی این چموش را سرکوبش بکنی و از آن طرف هم، از خدا طلب عفو کنی، آی خدا! ما کوتاه آمدیم. 1-بحار جلد 75، صفحه 163 2- سورۀ مبارکۀ ابراهیم، آیۀ 7 وصايا الباقر ؟س؟ ‏يَا جَابِرُ اسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اللَّهِ قَلِيلَ الرِّزْقِ تَخَلُّصاً إِلَى‏ الشُّكْرِ وَ اسْتَقْلِلْ مِنْ نَفْسِكَ كَثِيرَ الطَّاعَةِ لِلَّهِ إِزْرَاءً عَلَى النَّفْسِ وَ تَعَرُّضاً لِلْعَفْوِ ‏〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 راه علمی گفتاری و نوشتاری برای نشر منکرات در جامعه ❗️ 📌در اینجا این بحث مطرح است که روش کار آنان چیست؟ روش آن‌ها غیر از مطالبی است که قبلاً گفتم؛ مثل هوچی‌گری و اینکه مؤمن نباید تلخ باشد و دیگر حرف‌های عوامانه. آنان از دو راهِ علمی و عملی وارد می‌شوند. 📌 راه علمی دارای دو شاخه است: یک شاخۀ آن گفتاری و دیگری نوشتاری است؛ گفتن و نوشتن؛ در حقیقت، آنان منکرات را از طریق رسانۀ گفتاری و نوشتاری که خیلی قوی است نشر می‌دهند و منکر را معروف و معروف را منکر جلوه می‌دهند. 🔻این مطلب را بسط می‌دهم: اصلاً آنان معروف را منکر، و منکر را معروف؛ یعنی خیر را شرّ و شرّ را خیر، فساد را صلاح و صلاح را فساد جلوه دادن، با لعاب دین انجام داده و در جامعه جلوه و رواج می‌دهند. تحت عنوان تعلیمِ خیر، روایاتی وارد شده است که همان مسئلۀ امر به معروف است؛ به عبارتی، یاد دادن معروف است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani