8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اگر امام زمان(عج) نباشد زمینی نیست !!
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 بی صاحب ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم❗️
📌ایݧّام تولّد امام زمان(عج) است. باید دل های مان را متوجّه قلب عالم امکان کنیم. باید متوجّه آن روح سراسری ماسوی الله شویم.
📌باید به وظایف مان عمل کنیم و برای اصلاح خویش، از او استمداد کنیم. شب قدرِ سال ها پیش بود واقعاً از صمیم دل گفتم ما بی صاحب نیستیم.
📌بی صاحب ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم؛ امّا به وظیفۀ مان عمل نمی کنیم. اگر دست مان را دراز کنیم، صاحب ما دست ما را می گیرد.
📌این نکته را می گویم که ما اصلاً و ابداً مأیوس نیستیم؛ چراکه برای رفع مشکلات مخصوصاً مشکلاتی که جنبۀ سرنوشت سازی برای اسلام و مسلمین دارد، متوجّه آن حضرت می شویم و از او درخواست می کنیم.
〰〰〰〰〰
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 جامعه با وجود امام زمان(عج) یک دست می شود❗️
📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد.
📌معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب می دهند. حرکت های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است.
📌 حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف ها را در جامعه وارد می کردند. این طور نبود که با چهره های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این طور نیست که مشرک یا کافر باشد.
〰〰〰〰〰
📚 #معارف_اسلامی
📕 #راه_سعادت_بشری
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 معیار سنجش انسانها در قرآن ❗️
📌قرآن در بُعد عملی هم وارد میشود و میفرماید: ؛ از کسانی که به دیگران دروغ میبندند، اطاعت نکن. اگر بخواهیم این آیه را توضیح دهیم، خیلی مطلب دارد.
📌میفرماید کسی که به دیگران دروغ میبندد، چطور ممکن است مطلبی که به من میگوید راست باشد که من به آن گوش کنم و بر طبق آن عمل کنم؟ این، موافق با اعتبار عقلایی است.
📌از آنانی که به دیگران دروغ میبندند، اطاعت عملی نکن. اگر راه به تو نشان داد که اگر چنین کنی، چنان میشود، از او نپذیر؛ زیرا وقتی میبینی که دروغ میبندد و خلاف میگوید، چنین نیست که به تو صریح بگوید و صادق باشد؛ لذا میفرماید: 1️⃣.
1️⃣سورۀ مبارکۀ قلم، آیۀ 8
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 معیار سنجش انسان ها در قرآن 2❗️
📌در بُعد عملی، گروه دیگری را مطرح می کند که عبارت از کسانی هستند که قسم دروغ می خورند: (وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ)1️⃣؛
📌 من چگونه از او بپذیرم و او را اطاعت عملی بکنم؟ سِرّش هم این است که خیلی قسم دروغ می خورد. کسی که به دروغ خدا را سوگند می خورد، من در پیش او چه هستم که بخواهد برای من دلسوزی کند.
📌بیچاره دلسوز خود نیست؛ چگونه دلسوز من شود؛ لذا در هر بُعدی از ابعادش نگاه بکنید، موافق با اعتبار عُقلایی است.
1️⃣سورۀ مبارکۀ قلم، آیۀ 10
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 نتیجه اطاعت کورکورانه❗️
📌لذا قرآن در مورد کسانی که نباید از آن ها اطاعت کرد هم به نحو کبرای کلّی مطرح می کند و هم مصادیق آن را در ابعاد گوناگون اعتقادی و عملی بیان می کند.
📌از جملۀ آنان کسانی هستند که فاقد فضیلت بوده و دارای رذیلت هستند؛ یعنی فضیلت ذاکر الله تعالی بودن را ندارند و رذیلۀ غفلت داشتند.
📌 این ها فضیلت ایمان ندارند و دارای رذیلت کفر می باشند. فضیلت صدق نداشته و رذیلت کذب دارند. همچنین قرآن در رابطۀ با یک سنخ پیوندهای اعتباری که از نظر اسلام محترم نیست نیز اشاره می فرماید.
📌وقتی حالات کفّار را هنگامی که در جهنّم شدّت عذاب را می بینند مطرح می کند، از قول ایشان می گوید: ؛ می گویند پروردگارا! ؛ می دانی چه کسی ما را به اینجا کشاند، اطاعت کورکورانه از بزرگان منحرف خودمان است. ما از آن ها اطاعت کردیم، ولی معیار نداشتیم و دنبال معیار نرفتیم، ؛ آن ها ما را گمراه کردند، 1️⃣؛ پروردگارا! عذاب آن ها را دو برابر کن!
1️⃣سورۀ احزاب، آیات 67 و 68
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 آفرینش دائمی خداوند❗️
📌«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛
معنایی که لغت نامه ها می نویسند: «فَلَق» عبارت است از تمام آفرینش. «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛ یعنی پناه می برم به پرورش دهنده تمام مخلوقات
اگر ما «فَلَق» را به معنای تمام آفرینش بگیریم اشاره به سه جهت است که عبارت ربّ فلق را به کار برده است.
📌جهت اوّل آن است که خداوند می خواهد این مطلب را بیان کند که مسئله ایجاد و آفرینش تعطیل پذیر نیست و این آفرینش همیشه ادامه دارد.
📌 با توجه به تناسبی که بین معنای اسمی و فعلی فلق است و معانی دیگر آن که یکی از معانی اش عبارت از شکاف باز و آشکار است، آفرینش خداوند مانند این است که شکافی باز ایجاد کرده است. خداوند ربّ فلق و پرورش دهنده این شکاف باز و آشکار است؛ یعنی در وجود تعطیلی نیست
یعنی هیچ گاه نمی شود خداوند خلق نکند و کارخانه خلقت تعطیل شود.
📌ممکن است از نظر عالم مادّه قیامتی برپا شود، امّا در خلقت تعطیلی نیست، زیرا خلقت فقط در عالم طبیعت و مادّه نیست که عوالم خلقت را در بحث های گذشته گفتیم.
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر
🏷 سوره فلق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آفرینش دائمی خداوند❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍کیفیّت سیر تکاملی موجوداتی❗️
📌«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛ جهت دوّم اشاره به کیفیّت سیر تکاملی موجوداتی است که پرورش پیدا می کنند؛ همین موجوداتی که مخلوق هستند و آفریده شده اند.
📌کیفیّت سیر این موجودات کیفیّتی است که با شکاف برداشتن تکامل پیدا می کنند که در جلسه گذشته این مطلب را نیز بیان کردم. تمام موجودات این چنین هستند؛ خصوصاً موجوداتی که در عالم طبیعت و مادّه هستند و ما آن را می بینیم و درک می کنیم. برای نمونه اشاره می کنم به چند آیه قرآن که همین مطلب را بیان میکنند.
📌 خداوند در سورۀ انبیاء میفرماید: «أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا»1️⃣؛ آیا کسانی که کفر ورزیده اند نمی بینند که آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند پس ما آن ها را باز کردیم؟
اگر در سیر تکاملی وارد شویم میبینیم که طبیعیّون در بحث طبیعی گفتهاند که خلقت به همین طریق است.
📌 در سورۀ انعام نیز آمده است: «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ»2️⃣؛ خداوند است که حبّه و بذر و دانه را. هسته را در دل خاک می شکافد تا سیر تکاملی کند. خداوند زنده را از شکم مرده خارج می کند.
1️⃣سورۀ مبارکۀ انبیا، آیۀ 30
2️⃣سورۀ مبارکۀانعام، آیۀ 95
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره فلق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
🔰 نمازهایی که صبحها، ته طلایی، بعد از ظهرها هم سر طلایی است !!
📌بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ *
📌کسى که وصف حق می کند، به سه خصلت شناخته مى شود: به دوستانش نظر می شود که کیانند(چگونه دوستى دارد) . و به نمازش که چگونه است ( واهل نماز هست؟) و در چه وقتى نماز مى خواند(اول وقت است یا سهل انگار تا آخر وقت ). و اگر مالى به دستش آمد چگونه از آن مال استفاده مى کند.
📌در این روایت که از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است. یک مطلب تقریباً اساسی را در روابط اجتماعی، حضرت مطرح میفرمایند. انسان با افراد که برخورد میکند، ابتدا رابطه زبانی است، گفتگوست، اوّل همین است، از همین جا شروع میشود اصلاً. تقسیم بندی از من است البتّه؛ چون یک قسمش را حضرت گذاشته کنار، چون دیگر آن را حسابشان معلوم است.
📌یک وقت آدم نگاه میکند میبیند، خوب حرف میزند. این حرف من را گوش کنید! خوب حرف می زند، یک وقت هستش حرف خوب می زند. اینها دوتا هستند. خوب حرف زدن، این معیار خوبی طرف نیست؛ چون ممکن است رج بگوید؛ ولی کج بگوید. خوب حرف می زند،خب بزند.
📌گفتم: رج میگوید؛ اما کج میگوید. حضرت به این کاری ندارد، نه. آن کسانی که حرف خوب میزنند، نه خوب حرف میزنند؛ این ها را باهم جدا کنید، حرف خوب می زند.
حالا اینی که حرف خوب می زند، اگر بخواهی بفهمی که خودش هم خوب است یا نه؟ فقط حرفش خوب است.
📌 «يُعْرَفُ مَنْ يَصِفُ الْحَقَّ بِثَلَاثِ خِصَالٍ»؛ شناخته میشود آن کسی که حرف خوب می زند، حق میگوید؛ درست است؟ این خودش را بخواهی بشناسی، با سه تا خصلت میتوانی خودش بشناسی. چون حرف که حرف خوب است، آن که درش تأملی نیست. سه تا چیزاست:
📌اوّل:«يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ»؛ نگاه بکنید، به رفیقهایش و کسانی را که باهاشان معاشر است، رابطه تنگاتنگ دارد، اینها چه کسانی هستند. با کیها قاطی است.
📌به آنها نگاه کن، با کیهاست. با چه تیپ آدمهایی است؛ از اینجا میتوانی خودش را هم بشناسی. حرفهایش نه، حرفها خوب است؛ اما خودش ... یک راه این است: از را معاشرتش. «يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ»؛ این یک.
📌دو: «وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَيْفَ هِيَ»؛ نگاه کن نماز را چهجوری میخواند. نماز چهجوری میخواند. این یکی، خود نماز را چهجوری میخواند، کنارش«وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا»؛ در چه وقتی.
📌همیشه نمازهایش آخر وقت است؟ اینجوری است، صبحها، خدمتتان عرض شود، ته طلایی، بعد از ظهرها هم سر طلایی. مثلاً فرض کنید. این است مسئله. من خیلی میخواهم ساده امروز صحبت کنم باهاتان. «وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا»؛ نمازش را نگاه کن؛ چهجوری میخواند، کی میخواند. آن رفیقهایش را نگاه کن. نمازش را هم نگاه کن. این دو تا.
📌سوّمیش؛ چون«ثَلَاثِ خِصَالٍ»:« فَإِنْ كَانَ ذَا مَالٍ نُظِرَ أَيْنَ يَضَعُ مَالَهُ»؛ پولهایی که دارد توی دستش، هرکی در حد خودش؛خصوصاً آنکه، به اصطلاح، تمکّن بیشتری هم دارد.
📌 پول ها را در چه راهی خرج میکند. یاعلی! پول را در چه راهی خرج میکند، از آنجا میفهمی خودش کی هست. حرفها خوب است. حرفها چی؟ خوب. خودش؛ رفیقهاش، نمازهایش، پولهایش؛ خیلی راحتت کردم.
بحارالأنوار، جلد 64، صفحه302
عَنْ مُيَسِّرِ بْنِ سَعِيدٍ الْقَصِيرِ الْجَوْهَرِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟
قَالَ: يُعْرَفُ مَنْ يَصِفُ الْحَقَ بِثَلَاثِ خِصَالٍ يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَيْفَ هِيَ وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا فَإِنْ كَانَ ذَا مَالٍ نُظِرَ أَيْنَ يَضَعُ مَالَهُ.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍گناهی که کلید بهشت است❗️
📌روایت را ابوذر از پیغمبر اکرم (ص) نقل می کند: «قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً جَعَلَ الذُّنُوبَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مُمَثَّلَةً»؛
📌 ای اباذر! آنگاه که خداوند خیر را اراده کند به عبد، آنگاه گناهانش را پیش دو چشمش ممثّل می کند؛ نه اینکه یادش می رود، ممثّل می کند تا بیدار شود. «يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ فَيَدْخُلُ بِذَنْبِهِ ذَلِكَ الْجَنَّةَ»؛ ای اباذر! بنده گناه می کند و به سبب این گناه داخل بهشت می شود.
📌 «فَقُلْتُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ»؛ ابوذر می گوید: ای رسول خدا(ص) ؟! ما تا حالا نشنیده بودیم که بنده گناه کند و به سبب آن گناه به بهشت برود! «قَالَ يَكُونُ ذَلِكَ الذَّنْبُ نُصَبَ عَيْنَيْهِ تَائِباً مِنْهُ فَارّاً حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّة»1️⃣؛
📌 حضرت فرمود: این گناه همیشه پیش دو چشمش قرار گرفته است و آنی از آن غافل نمی شود. همین موجب می شود که توبه کند و از زشتی فرار کند و به سوی نیکی رود و این، ادامه پیدا کرده و داخل بهشت میشود.
1️⃣مستدرك الوسائل ، ج12، ص 139
〰〰〰〰〰
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #توبه
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 نعمتی که اگر بخواهی به آن برسی ، وسیلهاش ترک نعمت هاست❗️
📌«شَهْرٌ دُعِيتُمْ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ». در ماه مبارک رمضان یک مطلب هست و او این است که گفته میشود خداوند در این ماه میهمان کرده است کسانی را که مؤمن به او هستند. آنها را دعوت کرده است. ضیافت یعنی به پذیرایی کردن از آنها.
📌«دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»1️⃣. شما دعوت شدید به پذیرایی الهی، که پذیرایی کند شما را. خداوند چندجور میتواند پذیرایی کند.
📌شکی نیست تمام نعمت ها از آن اوست و چنین موجودی که همه چیز به ید قدرت اوست، اگر بخواهد پذیرایی کند. با هر نعمتی از نعمت های هستی میتواند پذیرایی کند شبههای نیست. امّا در این ماه ما میبینیم خداوند پذیرایی را که میکند، پذیرایی اش ترک به کار گیری و استفادۀ از بعضی از نعمت هایش هست.
📌این را خوب دقّت کنید. ترک کردن است، نخوردن است، نیاشامیدن است. شهوت جنسی کنار گذاشتن است. همهاش نه. نفی. رها کردن است. نفی است. همه. ما از این به دست می آوریم که آن پذیرایی را که خداوند در این ماه میخواهد بکند از مؤمنین کسانی که با او رابطه دارند.
📌 یک نوع پذیرایی دیگری است. نمیخواهد با این نعمت های مادّیش پذیرایی کند.
پس چه نعمتی است؟ آن نعمت معلوم میشود مافوق این نعمت مادّیست.
📌و آن نعمت ها اگر انسان بخواهد به او برسد وسیلهاش ترک این نعمت هاست. کنار گذاشتن است. اگر انسان بخواهد به لذّتی ما فوق این لذّت های مادّی برسد باید ترک کند این لذّت های مادی را.
آن نعمت چیست؟ جواب؟ او لقاءالله است.
1️⃣عیون اخبار الرضا؟ع؟، ج1، ص295- وسائل الشیعه، جلد 10، صفحۀ 313
〰〰〰〰〰
📕 #گناه_شناسی
🏷 جلسه اول
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani