eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
726 دنبال‌کننده
200 عکس
776 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 زمام امور رهبری توسّط تربیت شدگان امام(ره) است❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 رحمت الله علیه 🏷 جلسه نهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 بعد از سالگرد امام خمینی(ره) چه باید کرد؟❗️ 📌امّا راجع به امام(ره) می خواستم یک تذکّر بدهم: سالگرد امام(ره) تمام شده است. بحثی نیست و باید تجلیل بشود، امّا خیال نکنید که با تشکّر کار تمام است. امام(ره) مَجرا بوده است. همۀ مخلوقین مجرای فیض الهی هستند. حتّی در نعمت هایی هم که به ما می رسد، منعم حقیقی خداوند است. 📌 امّا از همین مجاری باید تشکّر کرد و در روایات هم ما داریم. این مجرا، مجرای فیض بود و نعمتش هم نعمت معنوی بود. متناسب با او باید تشکّر کرد. لااقل تا موقعی که ما متنعّم به نعمتی هستیم که به دست آن مرد بزرگ به ما رسید، باید تشکّر کرد. وقتی سالگرد تمام شد، دیگر تشکّر نیست. 📌می گویی چه کار کنم؟ می گویم: هدیه های معنوی برای او بفرستید. لااقل اینکه هر شب یک فاتحه برای امام(ره) بخوانیم. اکتفا به ایّامی که گذشته است، نکنید. در یک سنخ عبادات و مستحبّات تان شریکش کنید. 📌وقتی زیارت می روید، برای او نیابت کنید؛ این اعتقاد ماست. امام(ره) به ما نعمت داد و مجرای فیض الهی برای ما بود. بدانید تشکّر از او تشکّر از خداوند است. این اعتقاد طبق روایت است. تشکّر از خداست و دوام نعمت برای ما می آورد. یعنی نعمتی که به ما داده است، در دست ما می ماند: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ». 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه نهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ماه ذی الحجّه یکی از بزرگترین نعمت های الهی است❗️ 📌یکی از بزرگ¬ترین نعمت¬های الهی نعمت زمان¬های خاصّی است که خداوند عنایت کرده است به ما از نظر بهره¬گیری-های معنویه. «و ذکرهم بایّام الله» یکی از آن ایام الهی این دهۀ اوّل ذی الحجه است دوستان، می¬خواستم دیگر سفارش کنم. 📌 بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجّه، حالا چه مانعی دارد که این مختصر دعاهایی که وارد شده است بخوانیم درش توحید است؛ لا اله الا الله همان شروع می¬کند، این¬ها بُعد معنوی انسان را تقویت می¬کند، و ما داریم در روایات که صلحا وقتی وارد این ماه می¬شدند خوب بهره¬گیری می¬کردند تا این¬که اواخر این دهه به عرفه ختم می¬شود چقدر زیباست، از بهترین ایّام است. لذا اوصیکم به این¬که ان شاء الله از این ایّام که از ایّام الهی است، از نعمت¬های بزرگ حق است، ما بهره¬گیری کنیم. https://jabeh.com/v/1nUj7P 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ثمرۀ دل بستن و دل نبستن به دنیا❗️ 📌امام جواد(ع) فرمودند: «قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى بَعْضِ الْأَنْبِیاءِ أَمَّا زُهْدُكَ‏ فِی‏ الدُّنْیَا فَتَعَجُّلُكَ‏ الرَّاحَةَ»؛ خداوند وحی فرستاد به سوی بعضی از انبیا (ع)که ثمرۀ دل نبستن به دنیا راحتی است. 📌ثمرۀ خیلی سریعش این است که برایت راحتی می آورد؛ زیرا کسی که دل بستۀ به دنیاست، در هر درجه از این دلبستگی، یک زندگی با اضطراب دارد و نگران از دست دادن آن است؛ چون می بیند فانی است. امّا او که دل بسته نیست، نگران از دست دادن آن هم نیست. 📌«وَ أَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَی فَتَعَزُّزُكَ بِی»؛ امّا دلبستگی به من، باعث عزّت تو می شود. وقتی از دنیا دل کندی و به من دل بستی، باعث می شود که عزّت پیدا کنی و عزیز شوی. امّا این ها کافی نیست. «وَ لَكِنْ هَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً أَوْ وَالَیْتَ لِی وَلِیّاً»1️⃣؛ 📌 آیا با دشمنان من هم دشمنی کردی ؟ و با دوستان من، دوستی کردی یا نه؟ البتّه این، بحث بسیار گسترده ای است. فقط خواستم اشاره کنم و جنبه های درونی اش را بگویم . گرچه از نظر بیرونی هم باید با دشمنان خدا دشمنی کنیم و با دوستان خدا دوستی کنیم و دستشان را بگیریم. 1️⃣بحارالانوار، ج66، ص268 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 دهۀ اوّل ذی الحجّه دهۀ ذکر است❗️ 📌حالامن تذکّری دهم به مناسبت ایّام که در آیه شریفه دارد: «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‏ فِي‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏»؛ شمابه یادخدا و ذکر خدا باشیددر ایّام معدودات. که در روایات دارد که مراد دهۀ اوّل ذیحجّه است. سفارش خیلی شده نسبت به ذکر «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‏ فِي‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏»1️⃣؛ 📌در این ده روز اوّل ماه ذیحجّه خیلی سفارش شده. لذاشما دعاهایی که واردشده نگاه بکنیدهمه جنبۀ¬ توحیدی دارد، همه بیانگر اظهار توحیداست. دعاها «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهَ عَدَدَ اللَّیَالِی وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهَ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور»؛ سقف هم نمی خواهدبگذاری ذکراست، ذکر«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهَ»2️⃣؛ 📌بالاترین ذکراست، ذکرتوحیدی است این دهه دهۀ ذکراست بخوانید این دعاها را، و این طور سفارش شده درخود این دهه گفتم مطلبم را بروم سراغ این و حتّی ما در روایات داریم در فضیلت این دهه بخصوص نسبت به اعمال صالحه. می¬خواستم بگویم غفلت نکنیداز این دعاها نسبت به ایّام. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 2️⃣از دعاهای دهۀ اول ماه ذی الحجّه 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فرق حضرت موسی(ع) با پیامبراکرم(ص)❗️ 📌حضرت موسی(ع) تو این دهه بود رفتش که ببینتش سر از پا نمی‎شناخت سی روز رفت و خدا گفت نخیر بازم باید بایستی، دست از همه چیز برداری، «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ»1️⃣؛ ده روز دیگر هم وایسا. 📌تمامت باید تخلیه بشود. سراپات باید خدایی بشود. آن وقت بله تازه، «فَلَمَّا تَجَلَّی». ربّش «خَرَّ مُوسَی صَعِقَا»2️⃣؛ نتوانست. فرق بین موسی(ع) و پیغمبراکرم(ص) همین جاست .خوب دقّت کنید. یک جلوه کرد چشمش افتاد دیگر تمام شد. 📌اما پیغمبراکرم(ص) رفت، رفت رفت رفت رفت، جبرئیل گفت دیگر نمی‎توانم، «لَوْ دَنَوْتُ‏ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقَتُ»3؛ اگر یک سر موی برتر پَرَم فروغ تجلّی بسوزد پَرَم4. من می روم. سیر می‎کند. این ها فرق می‎کنند. با اینکه موسی مخلص است. اما تخلیص حد دارد حد تخلیص . 1️⃣سورۀ مبارکۀاعراف، آیۀ 142 2️⃣سورۀ مبارکۀاعراف، آیۀ 143 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 دیگر دلواپس غِنا و عزّت نیست !! ➖رُوِيَ‏ عَنِ‏ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ قَالَ: 📌«{يَقُولُ}‏ الْغِنَى وَ الْعِزُّ يَجُولَانِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ‏ فَإِذَا وَصَلَا إِلَى مَكَانٍ فِيهِ التَّوَكُّلُ أَقْطَنَاهُ» ترجمه: توانگرى و عزّت در دل مؤمن مى گردند و هرگاه به نقطه اى كه در آن توكّل است رسيدند، آنجا اقامت می گزينند. شرح: روایت از امام باقر صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: آن حالت بی نیازی و عزّت این دو، در قلب مؤمن هستند؛ امّا یک نوع درگیری دارند به یک معنا. حالا من نیمه ترجمه می کنم. کنایه از این است که هر انسانی این دو چیز را می خواهد، اگر بگوید نه شوخی کرده است. قبول دارید یا نه؟ غِنا، این جا غیر پول هست، یک وقت اشتباه نکنید. پول و ریاست نیست؛ این جوری معنا نکنید. غِنا بگو؛ پول، عزّ هم بگو؛ ریاست، نه. بی نیاز بشوم از هرکس، دست به سوی کسی دراز نکنم. مؤمن این جوری است اصلاً، می خواهد این را. درست است؟ عزّت هم می خواهد. توجّه کنید. هیچ وقت مؤمن نمی خواهد، خوار باشد در این دنیا. 📌جایز هم نیست شرعاً که مؤمن خودش را خوار کند، ذلیل کند، حتّی نهی هم شده است. این را بهتان بگویم، شرعیش را هم بگویم من: جایز هم نیست اصلاً، حرام است، نباید مؤمن خودش را خوار بکند. 📌«الْغِنَى وَ الْعِزُّ»؛ بی نیازی و عزّت دو چیزی هستند که در دل مؤمن هستند و این دو تا، چه بسا با هم یک نوع، درگیری هم دارند. «{الْمُؤْمِنِ}‏ فَإِذَا وَصَلَا إِلَى مَكَانٍ فِيهِ التَّوَكُّلُ»؛ 📌دل را تشبیه کرده حضرت، فرض کنید به یک مکانی، به یک جایگاهی وسیع، توجّه کنید! توش خیلی چیزها هست. همین جور این ها با هم درگیرند و کَاَنَّهُ می گردند. می رسند به یک جایی، می بینند اینجا، توی اینجا، این مکان، اینجا توکّل هستش. 📌چون مؤمن متوکّل الی الله است. وقتی رسیدند آنجا«أَقْطَنَاهُ»؛ آرام می گیرند. این یعنی چی اصلاً؟ خیلی این روایت زیبایی است این. حالا گاهی«يَجُولَانِ» را می گویند می گردند؛ گوش کنید، نه، یک نوع درگیری هم دارند. اینجا که می رسند راحت می شوند اینجا. این یعنی چی؟ 📌یعنی کسی که واقعاً متوکّل الی الله هست؛ شد؟! دلواپس غِنا و عزّت نیست اصلاً اگر کسی واقعاً کارهایش را، همه را واگذار به خدا کرد، که وکیل من کیه؟ توکّل این است؛ وکالت است، خداست. 📌درست؟! دیگر دلواپس غِنا و عزّت نیست؛ می داند هم غنی است، هم عزیز است. شد؟! پس آدم باید برود، توکّل را در دل قرار بدهد، توجّه کنید. این توکّل که توی دل آمد، بدان دیگر، هم بی نیازی و هم عزیزی. بحار الأنوار ، ج‏75، ص 186 قَالَ سَمِعْتُ مَنْصُوراً يَقُولُ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (ع) يَقُولُ‏ الْغِنَى وَ الْعِزُّ يَجُولَانِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ‏ فَإِذَا وَصَلَا إِلَى مَكَانٍ فِيهِ التَّوَكُّلُ أَقْطَنَاهُ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 به امیدی که از این دهه دست خالی نرویم❗️ 📌‎ روایت از امام باقر صَلَوَاتُ‎ اللَّهِ عَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجّه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجّه «فَقَالَ‏ يَا عِيسَى‏ ادْعُ‏ بِهَذِهِ‏ الْخَمْسِ‏ الدَّعَوَات‏»؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣. عبادتی محبوب تر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجّه. لذا می‎خواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. اگر دلتان به حال خودتان می‎سوزد، صاف دارم می گویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان می‎خواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانی اش چه مکانی اش همه‎اش. با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند. 1️⃣خطبۀ اشفاق 1522 اقبال الاعمال، ج1، ص323 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 چهار روز از دهه ذی الحجّه گذشته، بقیه را مواظب باشیم❗️ 📌اما این ده روز، یک ده روز خاصّی است. من می خواستم این را بگویم و تذکّر بدهم. غفلت نکنید. 📌 اولیاء خاصّ خدا در این ده روز، در سیر معنویشان به خیلی جاها رسیدند که الآن نمی خواهم وارد بشوم. ابراهیم(ع)، موسی(ع) را ببین «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ»1️⃣؛ این ده روز است. و در این ده روز است که خدا راهش داد. ابراهیم(ع) در این ده روز بود که شب ترویه آن خواب و مسئلۀ فرزندش اسماعیل را، روز هشتم یوم الترویه است، به این معنا که هی فکر می کرد چه کنم؟ چه کنم؟ یکی از وجوه تسمیه اش این است. 📌ترویه به معنای فکر کردن است. ترویه یعنی تحمّل، بچه را کجا ببریم ذبحش کنیم. عزمش را جزم کرد و روز دهم رفت آنجا. آن بساط و آن مقام شد. در همین ده روز بود یوم الترویه امام حسین (ع) از مکّه حرکت کرد. آمد به سوی کربلا. کعبه دل ساخت و تا قیام قیامت. 📌نگاه کنید اولیاء خدا را. می خواستم این را بگویم که چهار روزش گذشته است، بقیه را مواظب باشید. تا می توانید در این ایّام ذکر الله به معنای جامعش را داشته باشید. که می آید بعد هم روز عرفه، اگر هم به یاد من افتادید، من عاصی را هم دعا کنید. 1️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 142 〰〰〰〰〰 🔊 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 بنده‎ای هستم پیشاروی تو هیچ عذری هم ندارم❗️ 📌انسان به اینجا می رسد که خیلی مراقب کارهایش باشد.حالا در درونش نَعُوذُبِاللَّهِ یک سنخ ابتلائات دارد بحثش جداست که باید روی آنها کار بکند. آدم یک مقدار فکر بکند ببیند که آیا آنچه را که خدا خواسته است نسبت به اعضا و جوارحش انسان انجام می دهد. 📌 ما رومان می شود به خدا بگوییم: «سَجَدَ لَكَ‏ سَوَادِي»؛ همین ظاهریش را؛ یعنی آنچه که امر کرده انجام دادم. آنچه که نهی کرده ترک کردم. می‎توانیم ما این ها را بگویم. من که خودم نمی‎توانم بگویم؛ یعنی به طور کامل بخواهم بگویم اعضا و جوارح من در اختیار توست، تسلیم توست. 📌سجده مظهر تسلیم است، تعظیم، و کرنش است. لذا خدا امر کرد مرا سجده کنید، چون مظهر بزرگداشت او است. لذا پیش خدا هیچ عذری هم ندارم. 📌 در روایت عجیبی آمده است که این جملات مکرر در نیمه های شب با حالت تضرّع بر زبان امام باقر(ع) جاری می شد: «أَمَرْتَنِي‏ فَلَمْ‏ أَئْتَمِرْ»؛ بدون به قول ما تشریفات، خدا امر کردی به من امّا من برانگیخته نشدم از امر تو، «وَ نَهَيْتَنِي فَلَمْ أَنْزَجِرْ»؛ 📌نهی کردی مرا، من دوری نگزیدم از آن عمل، «فَهَا أَنَا ذَا عَبْدُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ لَا أَعْتَذِر»؛ بنده‎ای هستم پیشاروی تو هیچ عذری هم ندارم. امام باقر صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ در نیمه‎های شب با تضرّع و زاری این جمله را می‎گفت. یکی هم آن موقعی را که در شدائد گرفتار می‎شد. 1️⃣بحارالانوار، ج46، ص290 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سفارش به شب و روز عرفه❗️ 📌عبادات در شب عرفه از نظر پاداش افزودگی دارد. چه افزودگی دارد؟ عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیّت خوبی است! 📌 امام‫صادق(ع) فرمود: «مَنْ‏ لَمْ‏ يُغْفَرْ لَهُ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ»؛ می‎دانی یعنی چی؟ یعنی آن کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان، در ماه رمضان نتوانستند کاری بکنند. 📌از آن مغفرت ماه مبارک رمضان نتوانستند بهره بگیرند. این واماندگان، عقب ماندگان بهترین فرصتشان عرفه است. خوب دقّت کنید چی دارم میگویم. بهترین فرصت آنها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت. ‬‬ 📌به خصوص دوستان را من سفارش می‎کنم، فردا ظهر به بعد به خودت برسی. خیلی از ما عمرهایمان گذشته است، بعد هم روزها می آید و ما نیستیم. از ظهر به بعد بروید سراغ خودتان. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البتّه امشب هم هست. . در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدّد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت می‎کند. 📌هر دعایی که برای دیگری می‎کنید. ما داریم در اصحاب ائمه (ع) یکی اش عبدالله بن جندب بود، دید در عرفه هر چی دعا کرد برای غیر، رفیقش گفت آقا تمام شد، آفتاب غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. 📌گفت از مولایم موسی بن جعفر(ع) شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهترست. صد هزار برابر مقبول را که رها نمی‎کنم یکی برای خودم که معلوم نیست قبول بشود . 1️⃣ الکافی، ج4، ص66 〰〰〰 📌آیا مؤمن می فهمد که کسی بر سر قبر او حاضر شده است؟ https://jabeh.com/v/1nUkm8 〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ رُوِيَ‏ عَنِ‏ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ قَالَ: «قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ كَرِهَ إِلْحَاحَ‏ النَّاسِ‏ بَعْضِهِمْ‏ عَلَى‏ بَعْضٍ‏ فِي الْمَسْأَلَةِ وَ أَحَبَّ ذَلِكَ لِنَفْسِهِ‏» 📌 خداوند متعال دوست ندارد و متنفّر است از این که بنده ای نسبت به بندۀ دیگری برای گرفتن حاجت و درخواستی اصرار کند. ولی اصرار و التماس به خودش را دوست دارد. 📌 روایت از امام باقرصلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خداوند تبارک و تعالی دوست نمی دارد، مکروه می دارد، اینکه مخلوقش، انسان ها از دیگری در تقاضایی که می کند، اصرار کند. اصرار کردن در درخواست را خوشش نمی آید. یک اصل درخواست داریم، یک اصرار در درخواست داریم؛ این را جدایش کنید از هم. 📌الحاح دارد اینجا، «اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ کَرِهَ إِلْحَاحَ‏ النَّاسِ‏ بَعْضِهِمْ‏ عَلَى‏ بَعْضٍ »؛ فرض بفرماید، چون بلاخره این طور نیست که انسان محتاج نباشد؛ بلکه در روابطی که دارد این اقتضا را می کند. درست است؟ البتّه نه بی جا، یک جاهایی فرض کنید، مثلاً یکی، اگر دید به این که جواب مثبت ندادند، دیگر اصرار نکن. 📌بدش می آید خدا از این کار «کَرِهَ»؛ یعنی بدش می آید خدا، « {كَرِهَ} إِلْحَاحَ‏ النَّاسِ‏ بَعْضِهِمْ‏ عَلَى‏ بَعْضٍ»؛ ولی از این طرف،«وَ أَحَبَّ ذَلِكَ لِنَفْسِهِ»؛ امّا این را دوست دارد به اینکه بنده نسبت به مولایش، اصرار کند در درخواستش.این را برای خودش دوست دارد. 📌حالا یک بحثی است به اینکه چون غنیٰ مطلق است، غنای بالذّات دارد، این ها یک بحث هایی است جای خودش؛ اینجا هم جایش نیست، و او این است به اینکه می گوید همه چیزها دست من است، درسته چرا اصرار می کنی، به دیگری گفتی بسم الله؛ این ها ابزار من هستند. درست است یا نه؟ تمام این ها وسایل الهی هستند. درسته؟ اسبابند. مسبّب الاسباب من هستم. چرا به او اصرار می کنی. گفتی تمام شد، این یک وظیفه ای بود که تو داشتی مثلاً فرض کن. 📌اینجا یک وظیفه داشتی، نشد؛ به من بیا سراغ من به من اصرار بکن. من خوشم می آید از اصرار تو. این خودش یک بحثی است اصلاً. حالا من این را گفتم مقدّمه برای یک چیز دیگر. این الحاح است؛ یعنی اصرار است. 📌 اصل درخواست نیست. در ایّام سال، ما توی روایات، یک روایت داریم که یک موقعیت زمانی است که اصلاً دوست ندارد، اصل درخواست را، نه الحاح را خدا خوشش نمی آید، آن روز کسی از دیگری تقاضایی بکند. 📌من جدا کردم، ان شاءالله، متوجّه شدید حرف های من را. آن را خواندم، آن اصرار بود. شد؟! می گوید اصرار نکن. گفتی؛ امّا یک روز است، می گوید؟ اصلاً نخواه از کسی چیزی. این را خوب دقّت کنید، شاید کمتر کسی به شماها به قول ما حرف زده باشد. 📌 در ایّام سال یک روز است که خدا اصلاً دوست ندارد به اینکه کسی از دیگری تقاضا بکند، جز خود او؛ و آن روز عرفه است. این روایت را دیدید که شماها، هستش که، محدث قمی هم نقل می کند که دیگر؛ که روز عرفه، دیدش حضرت، داشت عبور می کرد، دید یک کسی، سائلی دارد از مردم درخواست می کند. 📌حتّی تعبیر توی روایت این است: وای برتو! حضرت فرمود: وای بر تو! یک همچنین روزی از دیگران درخواست می کنی، یک همچنین روزی؟! این یعنی چی؟ یعنی امروز، روزی نیست که تو از کسی چیزی بخواهی. امروز، روزی است که باید فقط از او بخواهی. 📌وای بر تو! یک همچنین روزی از مردم درخواست می کنی، مسئله می کنی، تقاضا از دیگران می کنی؟ و حال اینکه ،تعبیری که بعدی دارد، و حال اینکه یک چنین روزی فضل الهی آن قدر ریزش می کند که حتی بچّه های در شکم مادر را هم می خواهد فرا بگیرد که سعادتمند بشوند آن ها. علیه السلام ➖➖➖➖ 🔰 روضه شهادت امام باقر علیه السلام https://jabeh.com/v/1nUkYn 〰〰〰〰〰 ➖حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 زیارت از راه دور امام حسین(ع)در شب و روز عرفه❗️ 📌از آداب امشب و فردا زیارت امام حسین(ع) است. روایات زیادی داریم. در یک روایت معروف امام صادق(ع) فرمود: 📌 «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى‏ لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ»؛ خدا روز عرفه قبل از آنکه به حاجیان تجلّی کند، به زوّار امام حسین(ع) تجلّی می‎کند، «يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُشَفِّعُهُمْ فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَأتِی بِأَهْلِ عَرَفَاتٍ فَيَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِكَ»1️⃣؛ 📌حاجت هایشان را برمی‎آورد. گناهانشان را می‫آمرزد و تقاضاهایشان را می‎پذیرد. بعد خدا سراغ اهل عرفات می‫رود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 📌می‎خواستم این روایت را عرض کنم که امام‫صادق(ع) فرمود: «مَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏ بْنَ‏ عَلِيٍ(ع) يَوْمَ عَرَفَةَ»؛ در روایت قبل لفظ قبر امام حسین(ع) بود، امّا در این روایت می‫فرماید: هر کس در روز عرفه امام حسین(ع) را زیارت کند، مِنَ القَرِیبِ وَ مِنَ البَعِیدِ، «كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حِجَّةٍ ٍ مَعَ الْقَائِمِ(ع)‏»؛ خداوند برای او یک میلیون حج با امام‫زمان(عج) می‎نویسد، 📌«وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ»؛ یک میلیون عمره با پیغمبراکرم(ص) می‫نویسد. «وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ»؛ مثل این است که یک میلیون بنده در راه خدا آزاد کند، 📌«وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»؛ یک میلیون اسب از اموالش در راه خدا فی سبیل الله بدهد، «وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِيَ الصِّدِّيقُ»؛ خدا وقتی می‎خواهد صدایش بکند، می‫گوید ای بندۀ صدیق من! «آمِنَ بِوَعْدِي»2؛ به وعده‎هایی که به تو دادم، ایمان بیاور.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 📌یک روایت دارد به آقا عرض می کند، آقا من که نیستم آنجاچه کنم؟می¬گویم چکار کن، دو تاجمله؛ روکن به سمت قبر امام حسین بگو: «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ‏ يَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ‏، اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ‏ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ‏ وَ بَرَكَاتُهُ‏»2️⃣؛ زیارت کردی حسین را، زیارت از راه دور را یادش می¬دهد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 98، ص86 2️⃣مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص 715 〰〰〰〰〰 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب را که شب عرفه است از دست ندهید! 🌷سه خصوصیت شب عرفه؛ گفتاری از مرحوم آیت الله آقامجتبی تهرانی(ره) 🔹 @
﷽ 📍 ثمرۀ حبّ به امام علی (ع)،حفاظت از لغزش در دنیا و صراط است❗️ 📌«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)، صَحِيفَةِ الْمُؤْمِنِ‏ حُبُّ‏ عَلِيِّ‏ بْنِ‏ أَبِي‏ طَالِبٍ‏‏»1️⃣. من این را از عامّه نقل می کنم ها،. کارنامۀ مؤمن، تیترش این است اصلاً. ، خُب رابطۀ حبّ علی (ع)، مِن اولیاء الله، اما توی اولیای خدا، این حسابش جداست. 📌 یک حساب دیگری ای. اثرگذاریِ این بر روی ایمان، از نظر استحکامش، تشدیدش، توجّه می کنی چه می خواهم بگویم، حفاظتش از لغزش ها یک اثر خاصّی دارد ، در ربط با دلبستگیِ به خدا، اثر خاصّی دارد. ، جنبۀحفاظتی هم دارد این حبّ اگر به صورت یک ملکه دربیاید برای انسان، نفوذ بکند، توجّه می کنی چی می خواهم بگویم، نفوذ بکند، به قدری جنبۀحفاظتی دارد برای انسان، به جوری که نمی گذارد انسان پایش بلغزد؛ یعنی دستش آلودۀبه گناه بشود؛ اگر این نفوذ بکند، هر چه نفوذش بیشتر باشد این جوری. ، حتّی روز قیامت هم کسانی را که دلشان، این جوهره و این گوهر گران بها را داشته باشد، اصلاً پاشون روی صراط نمی لغزد، متن روایت از پیغمبراکرم(ص). 📌این خودش گویایِ این است، چه کسانی هستند که قیامت پاشون روی صراط نمی لغزد، چون صراط آخرت انعکاس صراط دنیاست، این را بدانید، آنهایی که در دنیا نلغزیدند، و انسان را از لغزش ها مصون می دارد این رو. 📌من که گفتم متن روایت بود، حبّ به اولیای خدا، از اموری است که موجب ازدیاد و اشتداد ایمان، یعنی حبّ به خدا می شود و استحکام می بخشه، به خصوصِ امام علی (ع) و حبّ به اوست. 1️⃣بحارالأنوار، ج 39، ص284 و 305 〰️〰️ 📕توسل به حضرت ابوالفضل در روز عرفه https://jabeh.com/v/1nUlTh 〰️〰️〰️ 📚 📕 # ملایمات و منافرات ایمان رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ثمرۀ حبّ به امام علی (ع)،حفاظت از لغزش در دنیا و صراط است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 ملایمات و منافرات ایمان حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 همه عاشق امام علی (ع)هستند❗️ 📌امام باقر صلوات الله علیه از آباء گرامی شان از پیغمبراکرم(ص) «قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ»؛ 📌حضرت فرمودند وقتی که در لیله عسری مرا به معراج بردند، «فَصِرْتُ فِي السَّمَاءِ الدُّنْيَا ِ السَّادِسَةِ»؛ از آسمان دنیا تا رسیدم به آسمان ششم. دارد: «فَإِذَا أَنَا بِشَجَرَةٍ لَمْ أَرَ شَجَرَةً أَحْسَنَ مِنْهَا وَ لَا أَكْبَرَ مِنْهَا»؛ من برخورد کردم به یک درختی که به این زیبایی من ندیدم؛ احسن از او و اکبر از او ندیده بودم. 📌نه زیباتر نه بزرگتر؛ «فَقُلْتُ لِجَبْرَئِيلَ يَا حَبِيبِي مَا هَذِهِ الشَّجَرَةُ»؛ از جبرائیل سؤال کردم دوست من این درخت چیست؟ «قَالَ هَذِهِ‏ طُوبَى‏ يَا حَبِيبِي‏»؛ آن هم خطاب به پیغمبر (ص)گفت دوست من این شجرۀطوبی است، 📌«قَالَ فَقُلْتُ مَا هَذَا الصَّوْتُ الْعَالِي الْجَهْوَرِي‏»؛ یک صدایی هم می شنیدم از این درخت که می¬آید. سؤال کردم از او: این صدای بلند، به قول ما جوهر ¬دار که به گوشم می¬خورد چه می¬گوید: «قَالَ هَذَا صَوْتُ طُوبَى‏»؛ این هم صدای همین درخت است، « قُلْتُ أَيَّ شَيْ‏ءٍ يَقُول‏» ؛چه دارد می گوید: 📌 «قَالَ يَقُولُ وَا شَوْقَاهْ إِلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع)» به معراج رفته است؛ شجره طوبی دیده است؛صدای او را شنیده است. بعد جبرائیل برای او تبیین می¬کند. چه می¬گوید؟ می¬گوید: «وَا شَوْقَاهْ یَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع)»؛ 📌 یعنی من عاشق توأم، واشوقا غیر از این نیست. که اعظم و اکبر مخلوقین از نظر چی بهره¬گیری موحدین این معنی است «عَلی مَنصُوصٌ بِذاتِ الله اَی مُستَغرَق فی ذاتِهِ تَعالی» 1️⃣به یک نحو و بر اثر محبت نسبت به اوست و بقیه و ماسوی الله از اسماء و صفات و افعال حق همه عاشق علی (ع)هستند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 8، ص 151 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 آثار دوستی امام علی(ع)❗️ 📌روایت از امام باقر(ع) است. حضرت فرمود:«مَا ثَبَّتَ اللَّهُ تعالی حُبَّ عَلِيٍّ(ع) فِي قَلْبِ أَحَدٍ فَزَلَّتْ لَهُ قَدَمٌ إِلَّا ثَبَتَتْ لَهُ قَدَمٌ أُخْرَى». 📌خوب دقّت کنید! معنایش این است که هر گاه خداوند، دوستی امام علی(ع) را در دلی قرار دهد، اگر این شخص یک قدم لغزش پیدا کند و به زمین بخورد، قدم دیگر بلند می شود. این طور نیست که متوغّل در گناه شود؛ یعنی این طور نیست که به گناه خود ادامه بدهد. 1️⃣ آثار گناه جلسۀ هفتم بحارالأنوار، ج65، ص199 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 دلِ سلامت چیست؟ 📍 منظور قربیٰ در آیۀ شریفه چه کسانی هستند❗️ 📌روز قیامت بازار دل است بیش از این هم نیست بازار عقل نیست عقل سلیم ، نفس سلیم از نظر دید هم به اصطلاح ما فلسفی ، عرفانی هم از نظر دید قرآنی و روایی این ها هم دوتا هستند، بله خیلی ها خلط کردند . 📌 خوب در قیامت نقش اساسی با دل است ، خوب دل چیست ؟ دل ظرف محبّت است، بیش از این نیست. ، حُبّ و بُغض هاست، تقریباً ، این کار دل است و در قیامت هم نقش اساسی با دل است. خدا دلِ سلامت در روز قیامت می خواهد. 📌دلِ سلامت چیست؟ اینجا وارد می شوم؛ خداوند خطاب می کند به پیغمبراکرم(ص)، به اینکه بگو: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا»؛ بگو من از شما اجر نمی خواهم. یک استثناء دارد و آن این است،«إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَی»1️⃣؛ می رود سراغ بُعد دلی، است من این ها را می گویم که همه ذهن ها متمرکز بشود . 📌 من محبّت می خواهم از شما نسبت به چه ؟ قربیٰ، قربیٰ بروید سراغ مفسّرین عامّه هم همه اشان می گویند که قربیٰ با چه کسانی هستند که علی(ع) سرآمدشان هست، زهرا(س)، حسنین(ع)، این را اتفاق دارند تمام مفسّرین عامّه و خاصّه در این شبهه ای نیست. 1️⃣ سورۀمبارکۀ شوری، آیۀ 23 〰〰〰〰〰 📚 📕 -اعمال_در_قیامت 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 منظور قربیٰ در آیۀ شریفه چه کسانی هستند❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 -اعمال_در_قیامت 🏷 جلسه هشتم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🌸میلاد امام هادی علیه السلام مبارک باد🌸 🏞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 عملی برای اجابت دعا از امام هادی (ع) ❗️ 📌روایتی از امام هادی(ع) است که حضرت فرمود: « مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ حَاجَةٌ فَلْیَزُرْ قَبْرَ جَدِّی الرِّضَا(ع) بِطُوسَ- وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْیُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَكْعَتَیْنِ وَ لْیَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ فِی قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ یَسْتَجِیبُ لَهُ»1️⃣؛ اگر کسی حاجتی داشته باشد، مزار امام هشتم(ع) را در طوس زیارت کند. 📌 غسل بکند و بعد هم بالای سر دو رکعت نماز بخواند و در قنوتش حاجتش را بخواهد. خداوند دعایش را از او می پذیرد و مستجاب می شود. 1️⃣ الامالی (للصدوق) ، ص588 - وسائل الشیعه، ج 14، ص569- بحارالانوار، ج 99، ص49 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه بیست و پنجم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani