eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
726 دنبال‌کننده
200 عکس
778 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📌برای خدا چه کار بکنم؟ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «أَقَلُّ مَا يُلْزِمُکَ لِلَّهِ تَعَالَى أَنْ لَا تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ‏ عَلَى‏ مَعَاصِيهِ‏» ترجمه: کمترین کاری که لازم است شما برای خداوند متعال انجام بدهید این است که از نعمت های خداوند در راه نافرمانی و معصیت او استفاده و کمک نگیرید. 📌 گاهی انسان به ذهنش می آید و سؤال هم می کند، برای خدا چه کار بکنم؟ یک کار برای خدا بکنیم آخر دیگر، توی ذهن ها اوّل به قول ما، این است که یک کار ایجابی، ما می گویم؛ یعنی کاری انجام بدهیم. درست است یا نه؟ واقعاً هم این جوری است در ذهن ها، مثلاً فرض کنید: انفاق در راه خدا بکنیم، عبادت بکنیم، از این چیزها که زیاد است. یک کاری برای خدا بکنیم. 📌به قول ما، به ذهن ما می آید، به تعبیر طلبگی، یک کار ایجابی به اصطلاح ما؛ مثبت به قول ما. در این روایت، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، می فرماید: کم ترین کاری که تو می خواهی برای خدا بکنی، کم ترین چیزها، کمِ کمِ کمش، درست است؟ این است که چیه؟ اینکه کاری نکنی. 📌خوب دقّت کن! تو دنبال این هستی که چه کار بکنی، من می گویم نکن؛ برای خدا نکن. خیلی عجیب است، توجّه کنید! «أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ (يُلْزِمُکَ) لِلَّهِ تَعَالَى»؛ کم ترین چیزی که تو را لازم است، واجب است برای خاطر خدا، شد؟! «لِلَّهِ تَعَالَى» کم ترین چیز برای خدا، چی چیه؟ 📌«أَنْ لَا تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ‏ عَلَى‏ مَعَاصِيهِ‏»؛ و او این است که نعمت هایی که به تو داده، این ها را در راه معصیت خدا مصرف نکن. نکن! فهمیدی؟ نکن! نه بکن؛ به قول ما، سلبی است. 📌 همین، می فهمی یعنی چی؟ هرچه فکر می کنیم، به نظرش آدم می آید به اینکه این را نکنی، کمترین چیزی است برای خدا کردی. کم ترین چیزی است برای خدا کردی، این است که چیه؟ نعمت های که به تو داده در راه چی؟ معصیتش مصرف نکردی. 📌نگاه کنید! از این طرف، به نظر می آید کوچک است، نه خیر، یک چیز سراسری است. من ازت سؤال می کنم، تمام پیکره تو، نعمت خداست؛ درست است یانه؟ قوای درونیت، قوای بیرونیت، اعضا و جوارحت. درست است یانه؟ 📌 قبول نداری نعمت خداست، مال تو که نیست، او به تو داده است دیگر. درست است یا نه؟ این را در راه چی، معصیت خدا مصرف نکن. این، تازه این اش است، نرفتیم بیرون، نرفتم سراغ مال و نمی دانم چی و... آن ها نه. 📌 همان هیکلت، درست است یا نه؟ قوای درونی داری، بیرونی داری، اعضا داری، جوارح داری، درست است یا نه؟ چشمت، ازش کمک نگیری برای اینکه معصیت بکنی، فهمیدی؟ گوشت، زبانت، دست، پایت، شد؟! 📌 این ها همه نعمت است دیگر؛ این ها را در راه معصیت خدا مصرف نکن، نه بکن. فهمیدی؟نکن. شد؟! این کار برای خدا کردن، این را می گویند کار برای خدا است. می گوید:کم ترین چیز، نکردن است. به تعبیر خلاصه اش می کنم برایت، و او این است که، کم ترین کاری که تو برای خدا می خواهی بکنی، این است که معصیت نکن، یک جمله. 📌قَالَ عَلِیٌّ(علیه السلام ): أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلَّهِ تَعَالَى أَنْ لَا تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ‏ عَلَى‏ مَعَاصِيهِ‏. غرر الحكم و درر الكلم، ص 214 - بحارالأنوار، جلد 70 صفحه364 قَالَ عَلِیٌّ(ع): أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكَ لِلَّهِ تَعَالَى أَلَّا تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ عَلَى‏ مَعَاصِيهِ‏. بحارالأنوار،جلد 75 صفحه69 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌
29.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔰 ثواب نمی کنی حداقل گناه نکن !! رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «أَقَلُّ مَا يُلْزِمُکَ لِلَّهِ تَعَالَى أَنْ لَا تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ‏ عَلَى‏ مَعَاصِيهِ‏» 📌کمترین کاری که لازم است شما برای خداوند متعال انجام بدهید این است که از نعمت های خداوند در راه نافرمانی و معصیت او استفاده و کمک نگیرید. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
حزب الله لبنان شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله را تایید کرد. +++
❇️اخلاص و تدبیر آن شهید عزیز همواره مورد تایید و تحسین مرحوم استاد آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه بود! 📌بسم الله الرّحمن الرّحیم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ‎‏ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي 📌خبر شهادت عالم مجاهد حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله، رهبر خردمند و شجاع «حزب الله» لبنان و دیگر شهدای بزرگوار اخیر در اثر جنایت های کم نظیر رژیم اشغالگر قدس موجب تالم و تاثر فراوان گردید. آن بزرگوار به همراه یاران وفادار خویش فصل جدیدی در تاریخ مقاومت و مجاهدت آفرید و قدرت ایمان و توکل بر خدا را به رخ جهانیان کشید. 📌 اخلاص و تدبیر آن شهید عزیز همواره مورد تایید و تحسین مرحوم استاد آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه بود و محبت ویژه ای به وی ابراز می داشتند. بی شک، شهید نصرالله از این پس نیز الگویی برای آزادگان در طول تاریخ خواهد بود و یاد و نامش همواره الهام بخش و حرکت آفرین است. 📌این مصیبت سنگین را به محضر حضرت ولی الله الاعظم امام عصر سلام الله علیه، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مردم شریف لبنان، آزادگان و ستمدیدگان عالم، نیروهای حزب الله و محور مقاومت و خصوصاً به خاندان معظم وی تسلیت گفته و آرزو می کنیم خدای متعال به حرمت این خون های پاک، رژیم جعلی اسرائیل و حامیان او را نابود فرماید؛ انه علی کل شیء قدیر. بیت و دفتر مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 دلم را آمیخته به طاعتت کن! ❗️ 📌امام زین العابدین(ع) در دعای عرفۀ دعای چهل و هفتم صحیفه می فرماید: «وَ اجْعَلْ قَلْبِي وَاثِقاً بِمَا عِنْدَكَ وَ هَمِّي مُسْتَفْرَغاً لِمَا هُوَ لَكَ»؛ 📌 دلم را به آنچه نزد توست مطمئن ساز و قصدم را یکسره برای آنچه برای توست قرار بده! یعنی هر چه قصد می کنم برای خاطر تو باشد و غیر تو در آن دخیل نباشد. 📌«وَ اسْتَعْمِلْنِي‏ بِمَا تَسْتَعْمِلُ‏ بِهِ خَالِصَتَكَ»؛ مرا به چیزی وادار که خواص و نزدیکانت را به آن وامی داری. همه را از او می بیند و از او درخواست می کند. این جملات مقدّمه بود. 📌سپس حضرت می فرماید: «وَ أَشْرِبْ قَلْبِي عِنْدَ ذُهُولِ الْعُقُولِ طَاعَتَكَ»؛ هنگامی که دیگران از طاعت تو غافلند، تو دل مرا به طاعت خود آمیخته کن. 📌 اشراب؛ معنایش این است که اوّلاً طاعتی انسان را به عبودیّت می رساند و جزو اولیای خاص و خالصۀ حق می کند که ریشه در دل داشته باشد و در انجام طاعت فشاری در کار نباشد. عبد باید بداند که این حالت را به خودی خود نمی تواند به دست بیاورد؛ بلکه با کنار گذاشتن خودیِ خود است که به این معنا می رسد. باید از او بخواهد که طاعت را به دلش الهام کند. 📌می فرماید: تو نیّت مرا در طاعتت ثابت نگه دار، و دلم را آمیخته به طاعتت کن! به ما می آموزد که واقعاً باید از او خواست. اگر این چنین از خدا بخواهد، همین طور خواهد شد که این، یک آموزندگی است. 〰〰〰〰〰 📚 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 با معنای لغوی و جامع حسد آشنا شویم❗️ 📌وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ. و از شرّ [هر] حسود، آن گاه كه حَسَد ورزد. حسد را در لغت معنا می کنند. لغوی ها می‏گویند: حسد عبارت است از حالتی که در انسان یا غیر انسان باشد که بر اساس آن برای اینکه خودش دارای نعمتی شود زوال آن نعمت از دیگری را بخواهد. کسی این نعمت را نداشته باشد تا من داشته باشم. در زبان عرب گَردش کنیم، حسد عبارت است از حالتی که انسان زوال نعمت دیگری را بخواهد. بخواهد که او نعمتی را نداشته باشد، اینکه خودش داشته باشد یا نه مطرح نیست. لغوی ها این‏گونه معنا می کنند. 📌 ولی مطلب بالاتری وجود دارد و آن اینکه ممکن است کسی ببیند که دیگری نعمتی دارد و خودش هم آن نعمت را دارد ولی ناراحت است که چرا او دارد. این مطلب بحث دیگری است. 📌او دارد من هم دارم ولی ناراحت هستم که چرا او دارد. معنای جامع حسد یعنی اینکه زوال نعمت را نسبت به غیر بخواهد. چه من داشته باشم چه نداشته باشم، هر دو صورت می‏خواهم که او نداشته باشد. این را می گویند حسد. بنابراین، معنای جامع حسد عبارت است از زوال نعمت از غیر. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فرق بین حاسد و حسود چیست؟❗️ 📌وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ. و از شرّ [هر] حسود، آن گاه كه حَسَد ورزد. در این آیه شریفه: «وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»؛ حاسد اسم فاعل است؛ یعنی رشک بر. یک حسود داریم که صیغه مبالغه است؛ یعنی کسی که طبیعتش رشک و حسد شده است؛ به چنین فردی حسود می گویند. امّا حسود با حاسد متفاوت است. مفسّرین در این آیه حاسد را مانند حسود معنا کرده‏اند و رد شده‏اند. مطلب این نیست. حسود صیغه مبالغه است؛ یعنی کسی که حسد برای او طبیعی شده است. پی در پی رشک می برد. چنین کسی را حسود می گویند. امّا حاسد اسم فاعل است؛ یعنی کسی که رشک می برد؛ اگر چه در مدّت عمرش یک بار باشد. مسأله تکرار در آن وجود ندارد. تکرار باشد یا نباشد. مفسّرین در این نکته مقداری غفلت کرده اند. ما همیشه می گوییم حسود و ایشان هم همین معنا را ذکر کرده‏اند و رفته‏اند. 📌در آیه: «وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»؛ به این نکته تذکّر داده است که این رذیله که عبارت از یک صفت و حالتی است که در شخص پیدا می شود تا موقعی که به کار بسته نشده است، ضرری ندارد. هنگامی که به کار بسته شد، منشأ شرّ می‏شود. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 شرّ دنیا، همین پیچیدگی ها و چه کنم هاست !! 📌رُوِیَ عَن الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (ع) أَنَّ (أِنَّ) رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ وَ هُوَ عَلَى مِنْبَرِهِ وَ الَّذِي‏ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ تَعَالَی وَ رَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ‏ خُلُقِهِ‏ وَ الْكَفِّ‏ عَنِ‏ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ» ترجمه: در کتاب حضرت علی (ع)دیدیم که پیامبر خدا حضرت محمد (ص)در حالی که بر منبر خود بودند، فرمودند: قسم به آن خدایی که جز او هیچ خدایی نیست، هیچ گاه به مؤمن خیر دنیا و آخرت داده نشده است، مگر این که این چهار خصلت در آن شخص مؤمن باشد. اوّل: این که به خداوند خوش گمان باشد و به او حسن ظن داشته باشد. دوّم: در همۀ کارها و حالات و زمان ها فقط به خداوند امیدوار باشد و تنها تکیه گاه و اعتماد او فقط به خداوند باشد. سوّم: حسن داشته باشد. چهارم: غیبت مؤمنین را نکند. 📌 روایت از امام باقر صلوات الله علیه، منقول است، حضرت فرمودند: ما در نوشته های علی (ع)، این جملات را یافتیم. «وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (ع)» که در نوشته های امیرالمؤمنین؛ چون این ها هرکدام صحیفه داشتند، نوشته بودند. 📌 این جملات را که حضرت، نقل کردند از پیغمبراکرم(ص)، در حالی که پیغمبر(ص) روی منبر بوده است و این فرمایشات را می فرمودند: «هُوَ عَلَى مِنْبَرِهِ وَ الَّذِي‏ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»؛ قسم به آن موجودی که خدایی جز او نیست، اوّل پیغمبر(ص) قسم خورده. این تأکید است نسبت به جملات آینده شان. «وَ الَّذِي‏ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»؛ قسم به آن موجودی که اله و خدایی جز او نیست، «مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ»؛ هیچ مؤمنی به اش عطا نشد، این چیزی را که من می خواهم بگویم که بعدش می فرماید. «خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»؛ یعنی خیر دنیا و آخرت به مؤمن نمی رسد، مگر این که این چهار تا چیزی که بعدش حضرت می فرماید، درش باشد. 📌اوّل: فرمودند به اینکه: «إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ تَعَالَی»؛ یک: گمان نیکش به خداوند. نعوذبالله این کسانی را که گاهی مثلاً فرض کنید، یک سنخ پیچیدگی، گرفتاری برایشان پیشِن می شود، می گوید: خدا که به ما چیزی ندارد، کاری ندارد که، ما کجا، خدا کجا، نعوذبالله، شد؟! یا تعبیرات این جوری. حالا درونی است این. گوش کنید. یعنی اگر مؤمن، حسن ظن به خدا داشت؛ خدا را قبول دارد،ها! مؤمن بالله است، این ها منافات ندارد،ها! هست خداهه، نمی گوید خدا نیست، می گوید هست؛ اما او با من نظر خوشی نعوذبالله،ندارد. این ها را با هم فرق بگذارید،ها! چون اولش دارد: «مَا» چی؟ در هر صورت «أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ»؛ ایمان به خدا دارد؛ اما از آن طرف نعوذبالله می گوید: خدا میانه ای با من ندارد. این را می گویند: سوءظنّ بالله تعالی که بدترین چیزها هم هست این. «بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ تَعَالَی»؛ اوّل. دو: «وَ رَجَائِهِ لَهُ»؛ گمان خوب به او داشته باشد؛ بالاتر، تنها امیدش او باشد. آنی که گره های من را باز می کند فقط اوست. سه- اوّلی: حسن ظن بالله. دوّمی رجاء بالله. سوّم: «وَ حُسْنِ‏ خُلُقِهِ‏»؛حسن خلق، و او این است به این که در رفتارش،با دیگران سوء خلق نداشته باشد. توجّه می کنید؟ چهارم: «وَ الْكَفِّ »؛ خوب دقّت کنید. 📌«عَنِ‏ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ‏»؛ یعنی خودداری کند از این که غیبت مؤمن را نکند. اگر کسی بخواهد، خیر دنیا و آخرت به او برسد رعایت این چهار تا: حسن ظن به خدا، امید به خدا، خلق خوش نسبت به رفتارش با برادران مؤمنش و از آن طرف هم غیبت نکردن از برادران مؤمنش. 📌خودش را، جلویش را بگیرد. که حضرت در اینجا اوّل هم قسم خورده، «وَ الَّذِي‏ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»؛. که این چهار چیز را اگر رعایت بکنی، خیر دنیا و آخرت. این را خوب دقّت کنید. خیر دنیا و آخرت؛ یعنی آن چه را که در دنیا نعوذبالله، شرّ است، اگر بخواهد متوجّه تو بشود، اگر این چهار چیز را رعایت کنی، آنها رفع می شود. همچنین صریح بگویم. شرّ آخرت معلوم است که چیست جهنّم است. شرّ دنیا همین پیچیدگی ها و چه کنم، چه کنم های من و توست. اصول کافی، جلد2 صفحه71 عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (ع)أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ وَ هُوَ عَلَى مِنْبَرِهِ وَ الَّذِي‏ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ رَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ‏ خُلُقِهِ‏ وَ الْكَفِ‏ عَنِ‏ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ‏ 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 امان از حسود! 📍 وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ. و از شرّ [هر] حسود، آن گاه كه حَسَد ورزد. ❗️ 📌تا انسان وجود دارد حسد هم وجود دارد این مسأله ادامه دارد تا قضیه یوسف و برادرانش. برادران به یوسف حسد ورزیدند و او را داخل چاه انداختند و... به پیغمبر(ص) اسلام که می‏رسیم نیز همین مسأله مطرح است. عمو و عموزادگان و خویشاوندان به او حسد می برند. 📌 از آن‏جایی که این رذیله از نظر سابقه قدمت دارد تا آخر نیز وجود دارد. تا انسان دو پا وجود دارد، حسد نیز وجود دارد. رگ رگ است این آب شیرین آب شور بر خلائق می رود تا نفخ صور. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰پست ترین رذیلۀ !! 📍 حسد رذیله بی مرزی است که پست ترین رذیلۀ که دوست و دشمن، خویشاوند و غریبه نمی شناسد❗️ 📌جهت دوّم که خداوند مسأله حسد را در این آیه مطرح کرده است این است که این رذیله به قدری پست است که اگر کسی دارای چنین صفت و حالتی باشد، دوست و دشمن را نمی‏شناسد. غیره و خودی نمی شناسد. خویشاوند و غریبه را نمی‏شناسد. چنین رذیله ای است. رذائل نفسانی هر کدام حدودی دارند، مرزی دارد، لکن حسد مرزی نمی شناسد. هر کس که باشد به او حسد می ورزد. پدر باشد، پسر باشد، برادر باشد، خواهر باشد. چه بسا ممکن است شخصی باشد که در عمرش او را ندیده است و تنها اسمی از او شنیده است؛ به او نیز حسد می ورزد. رذیله حسد مرز ندارد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حسد حدّی ندارد !! 📌 حدّ حسد به کفر کشیده شدن و نابودی خود یا دیگران است❗️ 📌جهت سوّم این است که رذیله حسد از نظر کار و اِعمال کردن حدودی ندارد. اگر کسی نعوذبالله به دیگری حسد ورزید و خواست که حسدش را به کار بندد، نمی‏توان گفت که این حسد سرحدّی دارد و تاکجا می خواهد جلو برود. اینجا مسأله خود عمل مطرح است، نه افراد. از نظر خود عمل حدّ ندارد. 📌از نظر بُعد معنوی، حدّش کفر است. از نظر بُعد مادّی، حدّش نابودی خود یا نابودی محسود است. یا حاسد از بین برود یا محسود. حدّ ندارد. بین کار ایستگاه ندارد که یک توقّف گاه داشته باشد یا تمام شود. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 انتهای حسادت! 📍 مراحلی که حاسد برای محسود طی می‌کند، که انتهای آن از بین رفتن حاسد یا محسود است❗️ 📌در بُعدهای مختلف که حاسد وارد می‏شود، ممکن است که حاسد در ابتدا شروع کند به غیبت کردن محسود. می‌خواهد او را بکوبد. از غیبت می‌بیند که نتیجه‏ای حاصل نشد؛ شروع می‌کند به دروغ پردازی و شایعات دروغ را مطرح می‏کند. از راه شایعه سازی و تهمت زدن وارد می‏شود. اگر از این راه موفق نشد شروع می‌کند به انجام کارهای دیگر. از لفظ تجاوز می‌کند و به کارهای عملی می‏پردازد. آن‏قدر جلو می‌رود که یا او نابود شود یا خودش. امام‌صادق صلوات‌الله‌علیه در روایتی می‌فرماید: «إِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ‏ الْإِيمَانَ‏ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ‏»1️⃣؛ 📌حسد ایمان را می‌خورد همان‌گونه که آتش، هیزم خشک را می‌خورد. یعنی تا جایی پیش می‏رود که جان گرفته می‌شود. حاضر است دینش را بگذارد برای اینکه رذیله حسد را اعمال کند. لذا عمل حسد حدّ ندارد. حدّش از نظر معنوی کفر و از نظر مادّی نابودی حاسد یا محسود است. امام‌علی(ع) می‌فرماید: «الْحَسَدُ دَاءٌ عَيَاءٌ لَا يَزُولُ إِلَّا بِهَلْكِ الْحَاسِدِ أَوْ بِمَوْتِ الْمَحْسُودِ»2️⃣؛ حسد یک بیماری است که اگر این بیماری به‌ کار بسته شود، صحّت ندارد تا اینکه یا حاسد و یا محسود از بین برود. چنین بیماری و مرضی است. 1️⃣الکافی، ج2، ص 306 - بحارالأنوار، ج‏70، ص 244 2️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 103 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 انتهای حسادت !! 📍 مراحلی که حاسد برای محسود طی می‌کند، که انتهای آن از بین رفتن حاسد یا محسود است❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 راه اشتباه در آباد کردن دنیا ! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «لَا يَتْرُكُ‏ النَّاسُ‏ شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ‏ لِاسْتِصْلَاحِ‏ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ تَعَالَی عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ (أَضَرْ) مِنْهُ» ترجمه: ترک نمی کنند مردم چیزی از امر دینشان برای اصلاح دنیایشان مگر اینکه خداوند متعال بر ضرر و علیه آن ها درها و راه هایی را باز می کند که کمبود و زیانی بدتر به آن ها می رسد. 📌 روایت از امیر المؤمنین صلوات الله علیه منقول است که: این کسانی را که ادّعای دین می کنند، می گویند متدیّنیم، خدا را قبول دارند، مبدأ و معاد را قبول دارند، که این ها مدّعیند، راجع به آن هاست؛ این ها اگر بخواهند دنیایشان را آباد کنند به وسیلۀ این که از دینشان مایه بگذارند. 📌 از دین، مایه گذاشتن دو جور است، این را گوش کنید. یکی اینکه آدم می رود به سراغ خدا، چون اعتقاد دارد خداست و قادر مطلق هم هست و نسبت به بندگانش هم، مهربان هم هست و خودش هم گفته چیزی می خواهی بیا سراغ من و من بهت می دهم و این ها که داریم خلاصه. یک وقت این جوری می خواهد مایه بگذارد، بسیار خب کار خوبی است، بد نیست. هان؟ خودش گفته، درست است یا نه؟ هرچه می خواهی بیا پیش من. این جور مایه گذاشتن از دین است. 📌یک جور مایه گذاشتن از دین، و این است که از این طرف از دینم کم بگذارم. آنجا کمبود نیست، آنجا بالابود از دین است،ها! می فهمید ؟از دینم کم بگذارم برای اینکه دنیایم را اصلاح بکنم و آباد بکنم که ازش تعبیر می شود به این که ترک دین برای دنیا. این را خوب دقّت کنید: اصطلاح است. ترک دین برای اصلاح دنیا، درست است؟! این دوّمی است اینجا. امیرالمؤمنین(ع) توی این روایت این را می فرماید:«لَا يَتْرُكُ‏ النَّاسُ (يَتْرُكْ‏ اَلنَّاسُ)‏ شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ‏ لِاسْتِصْلَاحِ‏ دُنْيَاهُمْ» ؛ یعنی فرو بگذارد شخص، چیزی را ، اینجا دارد «شَيْئاً»؛ حالا هرچی می خواهد باشد. حالا ما می گوییم، «شَيْئاً»؛ یعنی چی، «شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ»؛ از امور دینیش کم بگذارد، ترک بکند دیگر، درست است یا نه؟ 📌 برای اینکه دنیایش را آباد کند. درست است؟! «إِلَّا»؛ یعنی بی برو برگرد است. یک همچنین آدمی که می گوید، من متدیّنم، خدا را قبول دارم، همۀ این ها را می گوید. بعد برای اینکه دنیایش را آباد کند از دینش کم می گذارد. شد؟! این، این کار را کرد، بی برو برگرد است. به قول ما استثناء از نفی را می گوییم، این اصطلاح ادبی است. و آن افاده، می گویند حصر می کند؛ یعنی بی بروبرگرد. «إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ تَعَالَی عَلَيْهِمْ»؛ مگر اینکه خدا باز می کند بر علیه آن ها، چی؟ «مَا هُوَ أَضَرُّ (أَضَرْ) مِنْهُ»؛ یعنی چی؟ تو می خواستی کمبود دنیایت را با چی؟ باکسر گذاشتن دینت آباد کنی. درست است؟! خدا از این طرف (ور) یک ضربه می زند بالاتر از آن کمبود، اگر ده درجه بود کمبودت،. یکهو یک دفعه می کند صد درجه. شاید ان شاءالله، روایت معنایش معلوم شد دیگر هان؟! بسیار خوب.
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ 🔰 راه اشتباه در آباد کردن دنیا ! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ‏عَلَيْهِ السَّلام
🔰 زیانی بدتر !! 📌امّا «شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ»؛حالا بهتان می گویم: یک وقت ترک می کند یک واجبی را برای اینکه به دنیا برسد، یک وقت مرتکب حرام می شود. 📌اینکه دارد حضرت می گوید: «شَيْئاً»؛ دو جور است،ها! گوش کن چه می گویم. یک وقت، یک عمل واجب را می گذارد کنار برای اینکه دنیایش را آباد کند. یک وقت، مرتکب یک معصیت می شود برای اینکه {دنیا را آباد کند}. حالا، خیلی روشن است این ها را که من می گویم. حالا مثال و این ها هم ... خدمتتان عرض شود: فرض کنید یک دروغ می گوید برای خاطر اینکه استفادۀ دنیایی بکند. مثلاً دیگر خیلی، ساده است به اصطلاح، آسان عمل به اش می شود، نه اینکه مهم نیست، برای اینکه از معاصی کبیره است. شد؟! خواستم بگویم که معمول است. 📌 هر جوری که باشد، توجّه کنید! اگر کسی که می گوید متدیّنم، بخواهد از دینش مایه بگذارد برای دنیایش، این را بداند، آن کمبود دنیایش را خدا چند برابر می کند، ممکن است چهار سنّار گیرت بیاید اینجا، درست است؟ اما یک چاله برایت می کَند، فهمیدی؟چند برابر آن باید خرج کنی. فهمیدی هان؟! مثال خیلی ساده، توجّه کنید چه می خواهم بگویم. بله، فرض کن، دروغ را گفتی ده تومان هم گیرت آمد، درست است؟ فردا می روی یک بساطی پیش آمد، صد تومان باید خرج کنی یا هزار تومان. برو همین جور، درست است؟ 📌«لَا يَتْرُكُ‏ النَّاسُ (يَتْرُكْ‏ اَلنَّاسُ)‏‏ شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ‏ لِاسْتِصْلَاحِ‏ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ (أَضَرْ) مِنْهُ»؛ حواست جمع باشد. شد؟ ادّعای دین نکن، بعد بخواهی برای دنیات از دینت مایۀ این جوری بگذاری. برو مایۀ آن اوّلی را بگذار. نهج البلاغه حکمت، 106 نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏؟س؟: لَا يَتْرُكُ‏ النَّاسُ‏ شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ‏ لِاسْتِصْلَاحِ‏ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ‏. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 زیانی بدتر !! رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «لَا يَتْرُكُ‏ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ‏ أَمْرِ دِينِهِمْ‏ لِاسْتِصْلَاحِ‏ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ تَعَالَی عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ (أَضَرْ) مِنْهُ» ترجمه: ترک نمی کنند مردم چیزی از امر دینشان برای اصلاح دنیایشان مگر اینکه خداوند متعال بر ضرر و علیه آن ها درها و راه هایی را باز می کند که کمبود و زیانی بدتر به آن ها می رسد. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 غبطۀ ی حضرت آدم(ع) به اسماءطیّبه در عرش! 📌در داستان حضرت آدم (ع) در بحث تفسیری مان گفتیم که منشأ خروج آدم از بهشت و هبوطش به این مادّه، غبطه بود. در متون اسلامی آمده است که آدم(ع) فکر می کرد اشرف مخلوقات است، کما اینکه این گونه بود و موجودی شریف تر از او در عالم امکان نیست. تا این مسأله به خاطرش خطور کرد، خطابی رسید که توجّهی به بالا کن. 📌 در روایات وارد شده است که آدم دید که در ساق عرش با نور اسمائی نوشته است که اوّلش این بود: «محمدٌ حبیب الله» علی(علیه السّلام)، زهرا(سلام الله علیها) و... آدم متعجّب شد که این ها چه کسانی هستند که مافوق من هستند. سؤال کرد. جواب شنید که ایشان از فرزندان تو هستند، ولی بر تو شرافت دارند. آدم غبطه خورد نه اینکه حسد برد. بعضی افراد می نویسند که آدم حسد برد که این ها بسیار اشتباه می کنند. 📌بنابراین، غبطه ممدوح و خوب است. یعنی این ها دارای چنین مقامی هستند و من فاقدم نه اینکه چرا آن ها دارند. خوشحالم که فرزندان من چنین افرادی خواهند بود. از این ناراحت بود که چرا خودم فاقد هستم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 تغییر سرنوشت با حسادت❗️ 📌 ضررش هم فردی است و هم اجتماعی. به عبارت دیگر، ممکن است که شخصی محسود واقع شود ضرر شخصی بخورد. ممکن است اجتماع بر اثر حسد متضرر شوند. 📌 ضرر اجتماعی است نه ضرر شخصی. ضرر حسد این گونه نیست که وقتی به شخص یا اجتماعی رسید، زودگذر باشد، بلکه ممکن است که جنبه سرنوشتی داشته باشد. 📌روایتی از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) منقول است که: «كَادَ الْحَسَدُ أَنْ يَغْلِبَ الْقَدَرَ»1️⃣؛ نزدیک است که رذیله حسد بر سرنوشت غلبه پیدا کند. چه فرد باشد چه جامعه. حسد سرنوشت را عوض می کند. 📌بهترین چیز برای فهم این مسأله این است که انسان تاریخ بشریّت را نگاه کند. انسان می بیند که چگونه رذیله حسد همان گونه که پیغمبر اکرم می فرماید سرنوشت ملّت ها را عوض کرده است. 1️⃣الکافی، ج2، ص 307 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌
﷽ 📍 حقیقت امل، آرزو چیست؟❗️ 📌در باب حقیقت امل، علمای اخلاق می فرمایند: حقیقت امل عبارت از یک حالت نفسانی استلذا این امل و آرزو که تعبیر کردیم، یا رجاء و امید هم این گونه هستند که صفتی از برای نفس هستند؛ یعنی صفت نفس هستند. البتّه حقیقتش این است که یک حالت بهجت و سروری است که برای نفس حاصل می شود. خوب دقّت کنید که امل و رجاء حالت بهجت و سروری هستند که از سببِ خاصّی برای نفس حاصل می شود که اسمش را حالت می گذارند. چه موقع این حالت بهجت و سرور برای نفس حاصل می شود که اسمش را علمای اخلاق امل می گذارند؟ آنگاه که انسان تصوّر تحقّق شیء محبوب خودش را می کند و در این رابطه قرار می گیرد؛ این حالت به او دست می دهد. حالا چه در ارتباط با گذشته باشد، چه در ارتباط با آینده باشد؛ یعنی از نظر روند تحقّق اشیا، زمینۀ تحقّق آن در آینده باشد یا نباشد، تفاوتی نمی کند و همین که تصوّر چیز مطلوب را می کند کافی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir