eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
726 دنبال‌کننده
200 عکس
775 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اندازه گیری آرزوی مادّی امکان پذیر نیست؛ بلکه هر چه کمتر بهتر❗️ 📌در خطبۀ صد و چهل و هفت نهج البلاغه امام علی(ع) می فرماید: «...وَ إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِطُولِ آمَالِهِمْ وَ تَغَيُّبِ آجَالِهِمْ حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ...»؛ آن هایی که قبل از شما بودند، به سبب همین طول امل هلاک شدند؛ یعنی این فرضیه را کردند، آمال را هم بر رویش استوار کردند، در حالی که نمی دانستند عمرشان چقدر است، «وَ تَغَيُّبِ آجَالِهِمْ»؛ یا مرگ هایشان را. نمی دانست عمرش چقدر است و عمل ها را بر اساس فرضیه استوار کرد، «حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ»؛ یک وقت چشم باز کرد که تمام شد. 📌 لذا انسان هیچ وقت نمی تواند اندازه گیری بکند که چقدر آرزوی مادّی داشته باشد؛ بلکه هر چه کمتر باشد بهتر است؛ یعنی از آن بکاهد، به نفس و هواهای نفسانی میدان ندهد؛ والّا اگر میدان بدهد، همین طور جلو می رود که قهراً آرزوهای معنوی تحت الشّعاع آن ها قرار می گیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 چیزی دروغ تر از آرزو نیست❗️ 📌لذا شبیه ترین اشیا به دروغ، عبارت از آرزو است که خیلی بی پایه است؛ چون اوّلین و اساسی ترین پایه اش را که نگاه می کنم، هیچ است؛ یعنی پایۀ اساسی اش این است که من مسئلۀ بقا را احراز بکنم که چقدر در دنیا زنده هستم. 📌بعد رغبت به تبعات بقا مانند مال، فرزند و... پیدا کنم و آرزو نسبت به آن ها داشته باشم. اگه من مرده باشم، خانه، فرش و لباسِ فلان، برای چه می خواهم. این ها تبعات بقا من هستند. وقتی نمی دانم چقدر هستم، تمام آن ها بر محور فرض و هیچ چیز هستند. 📌در روایات دقّت کنید چقدر زیبا هستند. امام علی(علیه السلام ) می فرماید: «الْأَمَلُ كَالسَّرَابِ...» 1️⃣؛ آرزو سراب است و واقعیت ندارد. امام علی(علیه السلام ) فرمودند: «أَبْعَدُ شَيْ ءٍ الْأَمَلُ»2️⃣؛ آرزو خیلی دور و احتمالش خیلی ضعیف است. 📌امام علی(علیه السلام ) می فرماید: «الْأَمَلُ أَبَداً فِي تَكْذِيبٍ...» 3️⃣ ؛ آرزو همواره در دروغ است. «أَكْذَبُ شَيْ ءٍ الْأَمَل»4️⃣؛ دروغ ترین چیزها، آرزوست. «لَا شَيْ ءَ أَكْذَبُ مِنَ الْأَمَلِ»5️⃣؛ چیزی دروغ تر از آرزو نیست که تعبیرات عجیبی است. 📌بیا که قصر امل سخت سُست بنیاد است بیار باده که بنیاد عمر بر باد است حافظ باد در این بیت به مفهوم فرضیّه است، برای خودت بقا درست کردی و فرض بقا کردی. این عمری که برای خودت در ذهن درست کردی، تصوّری است و بر محور همین تصوّر آرزو ساختی. 1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 103 2️⃣تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 312 3️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 112 4️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 185 5️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 776 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 تکیه کردن بر آرزو، از حماقت است❗️ 📌چون اگر چنین بشود، به تنهایی کافی نیست. تو می گویی: اگر این طور بشود، او در جواب می گوید: مگر این طور بشود. تو از لفظ «اگر» استفاده می کنی و او «مگر» می گوید. 📌«مگر» در کنار «اگر» و نسبت به موانع است؛ یعنی «اگر» این طور بشود و «مگر» آن طور نشود، ای کاش این طور بشود. «اگر» را با «مگر» تزویج کردند و از آن ها فرزندی به نام «کاشکی» به دنیا آمد که همان «آرزو» نامیده می شود. روی چه تکیه می کنی؟ همۀ این ها که باد هواست. 📌آیا می شود روی آن ها تکیه کرد؟ روایت را امام علی(ع) فرمودند: «إِيَّاكَ وَ الثِّقَةَ بِالْآمَالِ»؛ بپرهیز از اینکه تکیه به آرزوهایت بکنی، «فَإِنَّهَا مِنْ شِيَمِ الْحَمْقَى»1️⃣؛ این کار ناشی از خوی احمقانه است. در روایت دیگری امام علی(ع) می فرماید: «الْجَاهِلُ يَعْتَمِدُ عَلَى أَمَلِهِ»2️⃣؛ نادان است کسی که به آرزو تکیه می کند. در روایت دیگری امام علی(ع) فرمودند: «مِنْ الْحُمْقِ الِاتِّكَالُ عَلَى الْأَمَلِ»3️⃣؛ تکیه کردن بر آرزو، از حماقت است؛ چون آرزو قابل اعتماد نیست. 1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 169 2️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 66 3️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 673 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 دلیل گفتن ان شاءالله برای انجام کارها❗️ 📌در آیۀ شریفۀ سورۀمبارکۀکهف می فرماید: (وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا)؛ هیچ وقت نسبت به عملی یا کاری نگویید که من آن را فردا انجام می دهم؛ یعنی به طور قطع نگویید، (وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا * إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ...) 1️⃣؛ 📌 یعنی همان ان شاءالله ها که انسان می گوید. این «اگر خدا بخواهد» که انسان می گوید، برای آن است که نمی دانم زنده هستم یا نیستم. 📌بر فرضِ حیات است که بتوانم یا نتوانم. بر فرضِ توان است که مانعی بیاید یا نیاید؛ لذا انسان هیچ وقت نباید به آرزوهای مادّی اش تکیه کند و آن ها را تکیه گاهش قرار بدهد که کمالِ نفهمی است. 1️⃣سورۀ مبارکۀ کهف، آیات 23 و 24 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰سر خودت را کلاه می گذاری یا سر من؟ رُوِيَ‏ عَنْ‏ النَّبی ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى‏ عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً» ترجمه: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین برروی بنده ای بسته شوند و آن بنده تقوای الهی داشته باشد، خداوند تمام این درها را به روی او باز می کند. 📌 روایت ازپیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین بسته شود بر روی بنده، «لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى‏ عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ»؛ بعد این بنده بیاید برود تقوای الهی را پیشه کند،حریم الهی را حفظ کند، در اینجا این بنده، کسی بوده که خدا را قبول داشته است. مبدأ و معاد سرش می شده، توجّه کردید؟حریم الهی را حفظ کرد. 📌«ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا»؛ «رَتْقاً» که آنجا داشت؛ اینجا دارد «فَرَجاً وَ مَخْرَجاً»؛ خدا تمام این درها را چه کار می کند؟ رویش باز می کند. توجّه کردید که به تعبیر ما می گوییم: راه گریز دیگر پیدا بکند.؛ «فَرَجاً وَ مَخْرَجاً». 📌البتّه این روایت، برگرفته شده از آیات قرآنی است، پیغمبر (ص) در این قالب ریخته تحویل داده است، آن هایی که اهل قرآنند می دانند، در سورۀ طلاق داریم. خدمتتان عرض شود به اینکه: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» 2؛ «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا»3؛ هم دارد، هر دو تایش هست. من این را تلفیق می کنم با یک آیۀ دیگر «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» 4؛ 📌 بسیاری از ابتلائات و گرفتاری ها، که به قولی تعبیری دارد دیگر، تعبیری که کرد پیغمبر(ص)، گفت: درهای آسمان ها بسته شود، زمین هم بسته شود، معلوم می شود مربوط به اینکه خدا یادش رفته، گوش کنید! خدا... یک وقت هم اشتباه نکنید، 📌من حالا یک قضیّه از مرحوم والدم، نقل کنم برایتان: گاه ایشان، این تعبیر را می کرد. می گفت، ایشان می فرمود که: لفظاً منکر خدا نیستی. خیلی تعبیر قشنگی است. گوش کن. می گفت: لفظاً منکر خدا نیستی،یاالله! می گویی، کمیل می خوانی، سمات می خوانی، نمی دانم ندبه می خوانی، از این کارها می کنی؛ درست است؟ 📌 امّا عملًا منکر خدایی، مهم اینجاست. نکته ای که در روایت هستش از پیغمبر(ص) همین است، تقوا را می گوید پیغمبر(ص)تقوا؛ عملًا منکر خدایی.عملًا، هرگاه عملًا قبول کردی و حریمش را حفظ کردی، آنجا گره ها باز می شود.عملًا، تقوا که می گویند. ما می گوییم، ملکه ای است که برای آدم پیدا می شود در ربط با ایمان مستمر و عمل مکرر. اینجا هم جایش نیست، من یک وقتی بحث مفصّل کردم راجع به تقوا، گوش کن! 📌تقوا اصلًا همین است، یک ملکه ای است برای آدم پیدا می شود از چی؟ ایمان مستمر و عمل مکرر، در متنش عمل است. 📌تقوا، یا قدوس گفتن نیستش. یارب عبدک هکذا، این نیست، این تقوا نیست، بگذارش کنار، این ها ادا در آوردن است، این ها کار را باز نمی کند، این ها گره را باز نمی کند. می فهمی چی می گویم؟ آنی که گره را باز می کند، این است، فهمیدی؟ عملًا متدّین بشوی، عملًا. ظاهر درست، بسم الله، حالا فرض کن فریب دادی هی دعای فرج بخوان، به درد نمی خورد فهمیدی چی می خواهم بگویم؟ 📌 سر خودت را کلاه می گذاری یا سر من؟ گفت: تو، خودت را مسخره کردی یا من؟ گفت: قربان! هر دوتا را. قربان! هر دوتا را. فعلًا این است: هر دوتا را دارند مسخره می کنند. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ عملًا متدیّن بشو، حریم خدا را حفظ بکن؛ گره ها را باز می کند. ____________________________________ 1- بحارالأنوار، جلد67، صفحه 285 2- سورۀ مبارکۀ طلاق آیۀ 3 3- سورۀ مبارکۀ طلاق آیۀ 4 4- سورۀ مبارکۀ طه آیۀ 124 وَ قَالَ النَّبِيُّ (ص)‏لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى‏ عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📌کلید تمام درهای بسته!! رُوِيَ‏ عَنْ‏ النَّبی ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى‏ عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً» ترجمه: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین برروی بنده ای بسته شوند و آن بنده تقوای الهی داشته باشد، خداوند تمام این درها را به روی او باز می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 انسان به خودش صبح وعدۀ تا شب، شب وعدۀ تا صبح را ندهد❗️ 📌در روایتی آمده است که پیغمبراکرم(ص) خطاب به ابی ذر فرمودند: «يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْمَسَاءِ»؛ ای ابوذر! آن گاه که شب را به صبح آوردی به خودت در صبح وعده ندهی که من تا شب هستم . 📌 این فرضیّه ها را مطرح نکنی. حضرت ریشۀ امل و آرزوی مادّی را می زند؛ یعنی از این فرضیّه ها به ذهنت نیاوری ، بعد هم بخواهی رویش تکیه کنی. این بی پایه است و انسان نباید به بی پایه تکیه کند؛ زیرا تکیه به بی پایه انسان را به شدت زمین می زند. تکیه کردن به هر چیزی لوازمی دارد. «وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالصَّبَاحِ...» 1️⃣ ؛ وقتی صبح را به شب آوردی ، شب به خودت وعده ندهی که فردا صبح هستم. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏74، ص 75 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ای انسان از آروزیت کوتاه بیا❗️ 📌در روایت دیگری پیغمبراکرم(ص) خطاب به عبدالله بن مسعود می فرماید: «يَا ابْنَ مَسْعُودٍ قَصِّرْ أَمَلَكَ»؛ نسبت به آرزویت کوتاه بیا. این قدر فرض نکن و دست از این فرضیّه ها بردار، «فَإِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُمْسِي»؛ 📌این بالاتر است؛ چون اگر شب را به صبح آوردی، صبح این را به خودت بگو و فرض نکن که تا شب هستم؛ بلکه فرض کن که تا شب نیستم. درست برعکس است. «فَإِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُمْسِي»؛ بگو معلوم نیست که تا شب باشم، «وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُصْبِحُ وَ اعْزِمْ عَلَى مُفَارَقَةِ الدُّنْيَا...» 1️⃣ 📌؛ آنگاه که روز را به شب آوردی، بگو: من این شب را بخواهم که به صبح بیاورم، در این حال است که از دنیا رفتم؛ یعنی مُردم؛ یعنی برعکس آن فرضیۀ حیات و در حقیقت، فرضیۀ مرگ را پیش بیاوریم. این ها سازنده است و جزء مباحث آینده می باشد. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏74، ص 101 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 https://aparat.com/v/dsalvx4 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 کسی که خود رانساخته و تربیت نکرده نمی تواند دیگران را تربیت کند❗️ 📌کسانی که می‎خواهند در جامعه و در هر محیط دیگری به عنوان مربّی، آموزش دهنده و تربیت کنندۀ دیگران باشند. اوّلین و اساسی‎ترین شرط در این زمینه آن است که مربّیان تربیتی باید ابتدا خود را ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند. کسی که خودش را نساخته و یا تربیت نکرده باشد، اگر هم بخواهد دیگران را تربیت کند، نه تنها فایده ندارد، بلکه گاهی بر روی آن ها اثر عکس می گذارد. در روایتی از علی نقل شده است که حضرت فرمودند: «أَفْضَلُ‏ الْأَدَبِ‏ مَا بَدَأْتَ‏ بِهِ‏ نَفْسَك‏»1️⃣؛ با فضیلت‎ترینِ تربیت‎ها آن است که انسان ابتدا خود را تربیت کند! یعنی ابتدا باید خودت را تربیت کنی و اگر از عهدۀ آن بر آمدی، به سراغ تربیت دیگران بروی. 1️⃣ غررالحكم و دررالکلم، ص247 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ابتدا باید خود را آباد کرد❗️ 📌حضرت در تعبیر دیگری می‎فرمایند: «عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَصَدَّى لِصَلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَيْ‏ءٍ فَسَاداً»1️⃣؛ در شگفتم از کسی که می‎خواهد زمام امر تربیت مردم را به دست بگیرد و حال اینکه نفس خودش از نظر فساد و خرابی، در بدترین وضعیّت قرار دارد. 📌لازم نیست که انسان دیگران را آباد کند؛ بلکه ابتدا باید خود را آباد کرده و سپس به فکر دیگران باشد. از امیرالمؤمنین علی(ع) در این زمینه روایات بسیاری با تعابیر مختلف وارد شده است. 📌 حضرت در روایت دیگری می فرمایند: «مَنْ‏ سَاسَ‏ نَفْسَهُ‏ أَدْرَكَ‏ السِّيَاسَة»2️⃣؛ تنها کسی که خودش را ساخته است، می‎تواند جامعه را بسازد و زمام امور جامعه را به دست بگیرد. مراد از سیاست، تدبیر جامعه و تربیت افراد آن در سطح کلان است. البتّه اگر ما می‎گوییم: «مربّی تربیتی ابتدا باید خود را تربیت کند»، این تعبیر مربوط به جمیع ابعاد وجودی او، به خصوص بُعد نفسانی او است. 📌حال ما در مباحث آینده به بُعد قلبی و بُعد عقلی این بحث اشاره خواهیم کرد امّا در اینجا در باب بُعد نفسانی او عرض می کنیم که انسان قبل از تربیت دیگران، باید خود را در رابطه با نفس که متشکّل از شهوت، غضب و وهم است، تربیت کند. 1️⃣مستدرك‏الوسائل، ج11، ص315 2️⃣غررالحكم و دررالکلم، ص331 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ابتدا باید خود را آباد کرد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 برای امور تربیتی اوّلین مرحلۀ برجسته مسئلۀ شهوت و غضب، در رابطۀ تحصیل مال است❗️ 📌به تعبیر اهل معرفت انبیا آمده‌اند که جلوی «اطلاق دعوت نفوس به دنیا» را بگیرند. مراد از این تعبیر آن است که خواسته‎های شهوی، غضبی‎ و یا وهمی انسان وقتی شیطانی‎ شوند، دیگر حدّ و مرزی ندارد و انبیا آمده‌اند تا این‌ها را محدود کنند. 📌در یک روایتی است از امام صادق علیه‌السلام « إِنَّ الشَّيْطَانَ يُدِيرُ ابْنَ آدَمَ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ»؛ البتّه «يُدِيرُ»؛ دوطور می‌شود خواند. «یُدَّبِّرُ» هم می‌گویند. 📌شیطان این‌گونه است که قوّۀ واهمۀ انسان را احاطه کرده و نسبت‌به هر چیزی، دور انسان می‎چرخد؛ یعنی مترصّد موقعیّتی است تا او را به زمین بزند. حضرت در ادامه می‌فرمایند: «فَإِذَا أَعْيَاهُ»؛ سپس وقتی انسان را خسته کرد، «جَثَمَ لَهُ عِنْدَ الْمَالِ فَأَخَذَ بِرَقَبَتِهِ»1️⃣؛ در یک مسألۀ مالی به روی او می‎جهد و گردنش را می‎گیرد و دیگر رهایش نمی‎کند! 📌 بنابراین یکی از نقاط ضعف انسان و به تعبیر روایت، یکی از کمین‌گاه‌های شیطان هنگام رو‌به‌رو شدن او با مسائل مالی است که همۀ انسان‌ها، مخصوصاّ مربّیان تربیتی باید نسبت به آن حسّاس باشند. 1️⃣ اصول کافی، ج2، ص315 〰️〰️ شیطان دور انسان می چرخد!! https://aparat.com/v/lumlnkc 〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 برای امور تربیتی اوّلین مرحلۀ برجسته مسئلۀ شهوت و غضب، در رابطۀ تحصیل مال است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است❗️ 📌 دیگری از نقاط ضعف انسان مسئلۀ مقام و جاه است و ریاست. چون در ارتباط با نیروی غضب است خشم است. و در مباحث اخلاقی نسبت به مقام و جاه میگن او الذ است از لذت مال. کیفش بیشتره ریاست. 📌خدمتتون عرض شود لذا اینهایی را که مبتلا هستند به حب جاه، مال را فدا می‎کنند که به ریاست برسند. اینها چیزهایی است که توضیح نمی‎خواد زیاد هم دیدید شما؛ لذا میگن لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
پنج بهترین... رسول اکرم(ص) پنج بهترین را معرفی می‌کند: بهترین پنددهنده مرگ ، بهترین ثروت تقوا ، بهترین کارها عبادت ، بهترین پناهگاه قیامت و بهترین پناه‌دهنده خدا ست. | آقامجتبی تهرانی رحمت‌الله‌علیه | 📎 📎 https://eitaa.com/mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مربی تربیت بعد از ساختن خود قبل از زبان با کردار دیگران را بسازد❗️ 📌در کتاب شریف نهج البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ»؛ هر کس می خواهد خود را زمام‎دار دیگران قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خویش بپردازد؛ مراد از «تعلیم» در اینجا همان «تأدیب» است. سپس حضرت در ادامه می فرمایند: «وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ»1️⃣ 📌؛ حال بعد از اینکه خود را تربیت کرده و اقدام به تربیت دیگران نمود، باید ابتدا آن ها را با کردار خویش تأدیب نماید، نه با زبان؛ يعنی قبل از اينكه ديگران را با زبان و گفتار خویش تربيت نماید، آن ها را با عمل خویش به مسیر صحیح هدایت نماید. 1️⃣نهج البلاغه، حکمت71 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 باید جلوی یابویِ چموشِ نفس را گرفت!❗️ 📌به تعبیر قرآن (إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ) 1️⃣؛ نفس انسان پیوسته به بی بند و باری امر می کند. و به طور مطلق، شهوت. دعوت می کنه به شهوترانی، خشم حیوانی وهم شیطنت. 📌وهم یعنی شیطنت من چه تعبیر بکنم. یکی از بزرگان(ره) در این زمینه می فرمود: «باید جلوی یابویِ چموشِ نفس را گرفت!»؛ مراد ایشان از این مطلب آن بود که باید دهنه ای از شرع و عقل بر نفس حیوانی خود بزنیم و آن را به آداب الهیّه مؤدّب کنیم. که این کار ابتدا مشکل است. ابتدا کسی که تو زندگیش به تعبیر من از نظر شهوتش، غضبش و وهمش نه شرعی وعقلی سرش می شود. 📌 متأسّفانه برخی از افراد، در جواب دیگران که آن ها را از اطاعت نفس برحذر می دارند، می گویند: «دلم می‎خواهد فلان عمل را انجام دهم؛ به شما چه ربطی دارد!»؛ در جواب این افراد باید گفت: این «دل» نیست که انجام این کار را از شما می خواهد بلکه این «نفس حیوانی» است که شما را به سوی آن عمل کشانیده است. 📌دل و یا قلب انسان، خانۀ خدا است و شما به اشتباه، اسم شهوت، غضب و وهم را «دل» می گذارید؟! آیا فکر می کنید که با عوض کردن اسم، می توانید خود را فریب بدهید! 1️⃣سورۀ مبارکۀ يوسف، آيه53 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ادب نفس ابتدا خیلی مشکل است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️〰️〰️ ⚫️روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها . حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 برگرداندن نفس از خواسته اش، جهاد اکبر است❗️ 📌این تعلیم به تعبیر علی علیه السّلام این تأدیب ابتدا مشکل است و غلبه کردن بر این نفس تعبیر شده است ازش به جهاد اکبر. از علی(ع) در روایت دیگری نقل شده است که حضرت می‎فرمایند: «رَدْعُ‏ النَّفْسِ‏ عَنِ‏ الْهَوَى‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَر»1️⃣؛ اگر بخواهی نفس خود را از خواسته‏های گسترده‎اش برگردانی و جلوی اطلاق آن را بگیری، جهاد اكبر كرده ای! 📌روایتی از صدر اسلام در تاریخ نقل شده است که گروهی از مسلمین، برای جهاد به جبهه رفته بودند. وقتی پس از پایان جنگ نزد پیامبر(ص) بازگشتند و از سختی های زیاد آن بحث می كردند، پيامبر(ص) به آن ها فرمودند: این جهاد و جنگ شما، جهاد اصغر بوده امّا هنوز جهاد اکبر بر شما باقی مانده است! جهاد اکبر جنگ داخلی و غلبۀ بر هوای نفس خویش است؛ اين مشکل‎تر است. 1️⃣غررالحكم و دررالکلم، ص241 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 🏷 جلسه سوم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 هر مکتبی باطل است مگر ... 📍 برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیم❗️ 📌هر مکتبی غیر از مکتب انبیای الهی(ع)، باطل محض است و هیچ راهی به سوی حق ندارد! فقط مکتب انبیا مکتب حق می باشد که آن نیز با مرزشناسی و مرزداری گره خورده است. 📌 برای قرار گرفتن در مکتب انبیا نیز، انسان باید ظاهرش را با ظاهر آن‎ها تطبیق دهد؛ ظاهر یک مسلمان باید با ظاهر پیغمبر اکرم(ص) مطابق باشد. حضرت به چه چیزی نگاه می کرد و از چه چیزی نگاهش را برمی گرداند؟ حضرت چه صدایی را می‏شنید و چه آهنگ‎هایی را حرام می دانست؟ 📌 حضرت چه حرف‎هایی را می‎زد و از چه حرف‎هایی گریزان بود؟ بنابراین در مکتب انبیای الهی(ع) اوّلین گام همین است که انسان ظاهر خود را با ظاهر آن ها تطبیق دهد. خودِ انبیا نیز همواره بر روی این مطلب تأکید می‏کردند. 📌 بنابراین راه یابی به باطن معارف انبیا از این مسیر می گذرد. مگر هر کسی می‎تواند به سوی باطن پیغمبر اکرم(ص) یا علی(ع) راه پیدا کند؟! اوّل باید ظاهر خود را با ظاهر آن‏ها تطبیق دهد و مرزشناس و مرزدار باشد و سپس به باطن آن ها راه پیدا کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیم❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani