eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
789 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📌کلید تمام درهای بسته!! رُوِيَ‏ عَنْ‏ النَّبی ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى‏ عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً» ترجمه: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین برروی بنده ای بسته شوند و آن بنده تقوای الهی داشته باشد، خداوند تمام این درها را به روی او باز می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 انسان به خودش صبح وعدۀ تا شب، شب وعدۀ تا صبح را ندهد❗️ 📌در روایتی آمده است که پیغمبراکرم(ص) خطاب به ابی ذر فرمودند: «يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْمَسَاءِ»؛ ای ابوذر! آن گاه که شب را به صبح آوردی به خودت در صبح وعده ندهی که من تا شب هستم . 📌 این فرضیّه ها را مطرح نکنی. حضرت ریشۀ امل و آرزوی مادّی را می زند؛ یعنی از این فرضیّه ها به ذهنت نیاوری ، بعد هم بخواهی رویش تکیه کنی. این بی پایه است و انسان نباید به بی پایه تکیه کند؛ زیرا تکیه به بی پایه انسان را به شدت زمین می زند. تکیه کردن به هر چیزی لوازمی دارد. «وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالصَّبَاحِ...» 1️⃣ ؛ وقتی صبح را به شب آوردی ، شب به خودت وعده ندهی که فردا صبح هستم. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏74، ص 75 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ای انسان از آروزیت کوتاه بیا❗️ 📌در روایت دیگری پیغمبراکرم(ص) خطاب به عبدالله بن مسعود می فرماید: «يَا ابْنَ مَسْعُودٍ قَصِّرْ أَمَلَكَ»؛ نسبت به آرزویت کوتاه بیا. این قدر فرض نکن و دست از این فرضیّه ها بردار، «فَإِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُمْسِي»؛ 📌این بالاتر است؛ چون اگر شب را به صبح آوردی، صبح این را به خودت بگو و فرض نکن که تا شب هستم؛ بلکه فرض کن که تا شب نیستم. درست برعکس است. «فَإِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُمْسِي»؛ بگو معلوم نیست که تا شب باشم، «وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُصْبِحُ وَ اعْزِمْ عَلَى مُفَارَقَةِ الدُّنْيَا...» 1️⃣ 📌؛ آنگاه که روز را به شب آوردی، بگو: من این شب را بخواهم که به صبح بیاورم، در این حال است که از دنیا رفتم؛ یعنی مُردم؛ یعنی برعکس آن فرضیۀ حیات و در حقیقت، فرضیۀ مرگ را پیش بیاوریم. این ها سازنده است و جزء مباحث آینده می باشد. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏74، ص 101 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 https://aparat.com/v/dsalvx4 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 کسی که خود رانساخته و تربیت نکرده نمی تواند دیگران را تربیت کند❗️ 📌کسانی که می‎خواهند در جامعه و در هر محیط دیگری به عنوان مربّی، آموزش دهنده و تربیت کنندۀ دیگران باشند. اوّلین و اساسی‎ترین شرط در این زمینه آن است که مربّیان تربیتی باید ابتدا خود را ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند. کسی که خودش را نساخته و یا تربیت نکرده باشد، اگر هم بخواهد دیگران را تربیت کند، نه تنها فایده ندارد، بلکه گاهی بر روی آن ها اثر عکس می گذارد. در روایتی از علی نقل شده است که حضرت فرمودند: «أَفْضَلُ‏ الْأَدَبِ‏ مَا بَدَأْتَ‏ بِهِ‏ نَفْسَك‏»1️⃣؛ با فضیلت‎ترینِ تربیت‎ها آن است که انسان ابتدا خود را تربیت کند! یعنی ابتدا باید خودت را تربیت کنی و اگر از عهدۀ آن بر آمدی، به سراغ تربیت دیگران بروی. 1️⃣ غررالحكم و دررالکلم، ص247 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ابتدا باید خود را آباد کرد❗️ 📌حضرت در تعبیر دیگری می‎فرمایند: «عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَصَدَّى لِصَلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَيْ‏ءٍ فَسَاداً»1️⃣؛ در شگفتم از کسی که می‎خواهد زمام امر تربیت مردم را به دست بگیرد و حال اینکه نفس خودش از نظر فساد و خرابی، در بدترین وضعیّت قرار دارد. 📌لازم نیست که انسان دیگران را آباد کند؛ بلکه ابتدا باید خود را آباد کرده و سپس به فکر دیگران باشد. از امیرالمؤمنین علی(ع) در این زمینه روایات بسیاری با تعابیر مختلف وارد شده است. 📌 حضرت در روایت دیگری می فرمایند: «مَنْ‏ سَاسَ‏ نَفْسَهُ‏ أَدْرَكَ‏ السِّيَاسَة»2️⃣؛ تنها کسی که خودش را ساخته است، می‎تواند جامعه را بسازد و زمام امور جامعه را به دست بگیرد. مراد از سیاست، تدبیر جامعه و تربیت افراد آن در سطح کلان است. البتّه اگر ما می‎گوییم: «مربّی تربیتی ابتدا باید خود را تربیت کند»، این تعبیر مربوط به جمیع ابعاد وجودی او، به خصوص بُعد نفسانی او است. 📌حال ما در مباحث آینده به بُعد قلبی و بُعد عقلی این بحث اشاره خواهیم کرد امّا در اینجا در باب بُعد نفسانی او عرض می کنیم که انسان قبل از تربیت دیگران، باید خود را در رابطه با نفس که متشکّل از شهوت، غضب و وهم است، تربیت کند. 1️⃣مستدرك‏الوسائل، ج11، ص315 2️⃣غررالحكم و دررالکلم، ص331 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ابتدا باید خود را آباد کرد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 برای امور تربیتی اوّلین مرحلۀ برجسته مسئلۀ شهوت و غضب، در رابطۀ تحصیل مال است❗️ 📌به تعبیر اهل معرفت انبیا آمده‌اند که جلوی «اطلاق دعوت نفوس به دنیا» را بگیرند. مراد از این تعبیر آن است که خواسته‎های شهوی، غضبی‎ و یا وهمی انسان وقتی شیطانی‎ شوند، دیگر حدّ و مرزی ندارد و انبیا آمده‌اند تا این‌ها را محدود کنند. 📌در یک روایتی است از امام صادق علیه‌السلام « إِنَّ الشَّيْطَانَ يُدِيرُ ابْنَ آدَمَ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ»؛ البتّه «يُدِيرُ»؛ دوطور می‌شود خواند. «یُدَّبِّرُ» هم می‌گویند. 📌شیطان این‌گونه است که قوّۀ واهمۀ انسان را احاطه کرده و نسبت‌به هر چیزی، دور انسان می‎چرخد؛ یعنی مترصّد موقعیّتی است تا او را به زمین بزند. حضرت در ادامه می‌فرمایند: «فَإِذَا أَعْيَاهُ»؛ سپس وقتی انسان را خسته کرد، «جَثَمَ لَهُ عِنْدَ الْمَالِ فَأَخَذَ بِرَقَبَتِهِ»1️⃣؛ در یک مسألۀ مالی به روی او می‎جهد و گردنش را می‎گیرد و دیگر رهایش نمی‎کند! 📌 بنابراین یکی از نقاط ضعف انسان و به تعبیر روایت، یکی از کمین‌گاه‌های شیطان هنگام رو‌به‌رو شدن او با مسائل مالی است که همۀ انسان‌ها، مخصوصاّ مربّیان تربیتی باید نسبت به آن حسّاس باشند. 1️⃣ اصول کافی، ج2، ص315 〰️〰️ شیطان دور انسان می چرخد!! https://aparat.com/v/lumlnkc 〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 برای امور تربیتی اوّلین مرحلۀ برجسته مسئلۀ شهوت و غضب، در رابطۀ تحصیل مال است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است❗️ 📌 دیگری از نقاط ضعف انسان مسئلۀ مقام و جاه است و ریاست. چون در ارتباط با نیروی غضب است خشم است. و در مباحث اخلاقی نسبت به مقام و جاه میگن او الذ است از لذت مال. کیفش بیشتره ریاست. 📌خدمتتون عرض شود لذا اینهایی را که مبتلا هستند به حب جاه، مال را فدا می‎کنند که به ریاست برسند. اینها چیزهایی است که توضیح نمی‎خواد زیاد هم دیدید شما؛ لذا میگن لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
پنج بهترین... رسول اکرم(ص) پنج بهترین را معرفی می‌کند: بهترین پنددهنده مرگ ، بهترین ثروت تقوا ، بهترین کارها عبادت ، بهترین پناهگاه قیامت و بهترین پناه‌دهنده خدا ست. | آقامجتبی تهرانی رحمت‌الله‌علیه | 📎 📎 https://eitaa.com/mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مربی تربیت بعد از ساختن خود قبل از زبان با کردار دیگران را بسازد❗️ 📌در کتاب شریف نهج البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ»؛ هر کس می خواهد خود را زمام‎دار دیگران قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خویش بپردازد؛ مراد از «تعلیم» در اینجا همان «تأدیب» است. سپس حضرت در ادامه می فرمایند: «وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ»1️⃣ 📌؛ حال بعد از اینکه خود را تربیت کرده و اقدام به تربیت دیگران نمود، باید ابتدا آن ها را با کردار خویش تأدیب نماید، نه با زبان؛ يعنی قبل از اينكه ديگران را با زبان و گفتار خویش تربيت نماید، آن ها را با عمل خویش به مسیر صحیح هدایت نماید. 1️⃣نهج البلاغه، حکمت71 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 باید جلوی یابویِ چموشِ نفس را گرفت!❗️ 📌به تعبیر قرآن (إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ) 1️⃣؛ نفس انسان پیوسته به بی بند و باری امر می کند. و به طور مطلق، شهوت. دعوت می کنه به شهوترانی، خشم حیوانی وهم شیطنت. 📌وهم یعنی شیطنت من چه تعبیر بکنم. یکی از بزرگان(ره) در این زمینه می فرمود: «باید جلوی یابویِ چموشِ نفس را گرفت!»؛ مراد ایشان از این مطلب آن بود که باید دهنه ای از شرع و عقل بر نفس حیوانی خود بزنیم و آن را به آداب الهیّه مؤدّب کنیم. که این کار ابتدا مشکل است. ابتدا کسی که تو زندگیش به تعبیر من از نظر شهوتش، غضبش و وهمش نه شرعی وعقلی سرش می شود. 📌 متأسّفانه برخی از افراد، در جواب دیگران که آن ها را از اطاعت نفس برحذر می دارند، می گویند: «دلم می‎خواهد فلان عمل را انجام دهم؛ به شما چه ربطی دارد!»؛ در جواب این افراد باید گفت: این «دل» نیست که انجام این کار را از شما می خواهد بلکه این «نفس حیوانی» است که شما را به سوی آن عمل کشانیده است. 📌دل و یا قلب انسان، خانۀ خدا است و شما به اشتباه، اسم شهوت، غضب و وهم را «دل» می گذارید؟! آیا فکر می کنید که با عوض کردن اسم، می توانید خود را فریب بدهید! 1️⃣سورۀ مبارکۀ يوسف، آيه53 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ادب نفس ابتدا خیلی مشکل است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️〰️〰️ ⚫️روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها . حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 برگرداندن نفس از خواسته اش، جهاد اکبر است❗️ 📌این تعلیم به تعبیر علی علیه السّلام این تأدیب ابتدا مشکل است و غلبه کردن بر این نفس تعبیر شده است ازش به جهاد اکبر. از علی(ع) در روایت دیگری نقل شده است که حضرت می‎فرمایند: «رَدْعُ‏ النَّفْسِ‏ عَنِ‏ الْهَوَى‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَر»1️⃣؛ اگر بخواهی نفس خود را از خواسته‏های گسترده‎اش برگردانی و جلوی اطلاق آن را بگیری، جهاد اكبر كرده ای! 📌روایتی از صدر اسلام در تاریخ نقل شده است که گروهی از مسلمین، برای جهاد به جبهه رفته بودند. وقتی پس از پایان جنگ نزد پیامبر(ص) بازگشتند و از سختی های زیاد آن بحث می كردند، پيامبر(ص) به آن ها فرمودند: این جهاد و جنگ شما، جهاد اصغر بوده امّا هنوز جهاد اکبر بر شما باقی مانده است! جهاد اکبر جنگ داخلی و غلبۀ بر هوای نفس خویش است؛ اين مشکل‎تر است. 1️⃣غررالحكم و دررالکلم، ص241 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 🏷 جلسه سوم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 هر مکتبی باطل است مگر ... 📍 برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیم❗️ 📌هر مکتبی غیر از مکتب انبیای الهی(ع)، باطل محض است و هیچ راهی به سوی حق ندارد! فقط مکتب انبیا مکتب حق می باشد که آن نیز با مرزشناسی و مرزداری گره خورده است. 📌 برای قرار گرفتن در مکتب انبیا نیز، انسان باید ظاهرش را با ظاهر آن‎ها تطبیق دهد؛ ظاهر یک مسلمان باید با ظاهر پیغمبر اکرم(ص) مطابق باشد. حضرت به چه چیزی نگاه می کرد و از چه چیزی نگاهش را برمی گرداند؟ حضرت چه صدایی را می‏شنید و چه آهنگ‎هایی را حرام می دانست؟ 📌 حضرت چه حرف‎هایی را می‎زد و از چه حرف‎هایی گریزان بود؟ بنابراین در مکتب انبیای الهی(ع) اوّلین گام همین است که انسان ظاهر خود را با ظاهر آن ها تطبیق دهد. خودِ انبیا نیز همواره بر روی این مطلب تأکید می‏کردند. 📌 بنابراین راه یابی به باطن معارف انبیا از این مسیر می گذرد. مگر هر کسی می‎تواند به سوی باطن پیغمبر اکرم(ص) یا علی(ع) راه پیدا کند؟! اوّل باید ظاهر خود را با ظاهر آن‏ها تطبیق دهد و مرزشناس و مرزدار باشد و سپس به باطن آن ها راه پیدا کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیم❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰 روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. حضرت زهرا سلام الله علیها رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 انبیاء هم مرزشناس و هم مرزدار بودند!! 📌انبیا مرزهای الهی را برای ما بیان کرده و خودشان نیز به آن‎ها عمل کرده اند. انبیا خود هم مرزشناس و هم مرزدار بوده اند. این‎ها الگو هستند؛ پیغمبر اکرم(ص) اسوۀ ما است؛ ایشان نیز مانند ما در بین مردم زندگی می‏کردند. 📌 تمام قوای درونیِ وجود ما نیز در ایشان بوده است. پیامبر(ص) نیز دارای قوّۀ شهوت، غضب و وهم بوده امّا در این حال مرزشناس و مرزدار بوده اند. با این اوصاف دیگر چه عذری برای ما باقی می ماند؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ● وصیت نامه شهیده، حضرت زهرا سلام الله علیها 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 طریق مؤدّب شدن ❗️ 📌انسان وظیفه دارد هم قلب خود را پاک کرده و هم آن را رشد و توسعه دهد. به عبارت دیگر ادب قلب به تطهیر و تزکیۀ آن است. ما در باب تأدیب و تربیت گفتیم: ادب الهی، عبارت از مرزشناسی و مرزداری است. 📌 در این زمینه نیز با توجّه به روایتی عرض کردیم که مرزشناسی و مرزداری یعنی اینکه انسان نیروی خود را در راه رضای الهی مصرف کند. او ابتدا باید اوامر الهی را بداند و سپس نیروی خود را در راه امتثال آن اوامر به کار بندد. 📌خلاصه اینکه اگر انسان از قوای درونی خود، در هر بُعدی از ابعاد وجودی، در راه رضای خداوند استفاده کند، آن بُعد وجودی را مؤدّب کرده و اگر آن را در راهی غیر از راه رضای الهی مصرف کند، آن بُعد وجودی خود را بی ادب کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️ ● برگرداندن امانت ! ❇️روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 〰️〰️ 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ ❇️نگاه کن توی چی نماز می خوانی؟! 📌 نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد. شرح: در وصایا و سفارشاتی که علی علیه السلام، به کمیل فرمودند، یک بخشش این بود، که مقام و مرتبۀ معنوی شخص در این نیست که نماز بخواند، روزه بگیرد، صدقه بدهد؛ یعنی انفاق در راه خدا، این ظاهر عمل است به اصطلاح؛ بله امّا ارزش این کار عندالله که اوست عبارت از مقام معنوی و مرتبه، شأن به این معنا است. «لَيْسَ‏الشَّأْنُ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ»؛ فهمیدید؟ ظاهربین فقط این نیستش. پس مقام و مرتبۀ معنوی مربوط به چیه؟ می فرماید:«الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ»؛مقام و مرتبۀ معنوی که از ناحیۀ نماز می خواهی برای تو پیدا بشود، آن نمازی است که با دلی پاک، گوش کنید! از هر گونه چی؟ غیر خداست، چه شرکش باشد، هرچی می خواهد باشد، توجّه می کنید؟ تعلّقاتش باشد «الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ »؛ عملی که مورد پسند خدا باشد. ما رضایت را خشنودی معنا می کنیم، واقعش پسند است اصلًا، می پسندد آدم تا خوشش می آید، تا نپسندی خوشت نمی آید؛ اصلش آن است. «وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ»؛ که ما می گوییم نماز با خضوع و خشوع. «سَوِيٍّ»؛ پایدار . نه یک بخشش، از اوّل تا آخرش توجّه کردید؟ خشوعی استوار، توجّه می کنید! پایدار، یک همچنین نمازی. بعد می فرماید: «وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ نگاه کن توی چی نماز می خوانی، روی چی نماز می خوانی. که اینجا می رود سراغ شرایط نماز. آن هست...فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ مال مردم تویش هست؟حقّ الله تویش هست؟حقّ النّاس تویش هست؟ «فِيمَا تُصَلِّي»؛ تو چی؟ «وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ روی چی؟برو دقت «وَ انْظُرْ»؛ هم دارد، دقّت بکن. شد؟! «إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «وَجْهِهِ» می خورد به چی؟ «بِقَلْبٍ نَقِيٍّ» درست است یا نه؟ آنجا ها می خورد، خشوع و این ها، آن جاها«إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «فِيمَا تُصَلِّي» و چی؟ «عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ دوّمیش به آن می خورد. اگر این جور نباشد؛ یعنی از نظر درونیّت آن جور، از نظر بیرونیت هم مراعات این را نکرده باشی، «فَلَا قَبُولَ» پذیرشی نیست، مقام و مرتبه هم خبری {نیست}. بحارالأنوار، جلد 74، صفحه 415 ... يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنَ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ‏... 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 نماز با قلب پاک و خالص! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنُ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ... » ترجمه: ای کمیل! شأن، مقام، منزلت و مرتبۀ معنوی به این نیست که فقط نماز بخوانی و روزه بگیری و انفاق کنی. 📌مقام و منزلت و مرتبۀ معنوی به این است که نماز خواندن به همراه قلب پاک و خالص و همراه با اعمالی باشد که آن اعمال نزد خداوند مقبول باشد و خداوند سبحان از آن اعمال راضی و خشنود باشد. نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani