eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
781 دنبال‌کننده
209 عکس
865 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 دعاها قرآن صاعد است❗️ 📌در آیۀ شریفه داریم «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏». آیۀ شریفه در ذیل آیات حج هم هست. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏»1️⃣. که میگن ایّام معدودات این دهۀ اوّل ماه ذیحجه است که این ذکر الله یاد الهی توجّه کنید خیلی مؤثر است؛ یعنی از نظر نقش سازندگی‌‌اش به خصوص در بُعد توحیدی‌اش مراجعه کنید إِن شَاءَ اللَّهُ دوستان موفّق بشن این دعاهایی که وارد شده است، اذکاری که وارد شده نگاه کنید شما خوب دقّت کنید ما این دهه به خصوص توحید همه‌اش. « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي‏ وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور»2️⃣، نگاه کنید همه‌اش توحیده دونه دونه برید دیگه مراجعه کنید. آقا بخوانید این‌ها راو بخوانید این‌ها می‎سازد ما را. توجّه کنید چه عرض کردم این ها می‎سازد. به تعبیر استاد ما رِضوَانُ‎اللَّهِ‎تَعَالَی‎عَلَیهِ فرمود به اینکه این دعاها قرآن صاعد است. اونم از استادش نقل می‎کرد توجّه کنید چی میگم. وقتی بره بالا درست است کلام توست ولی میشود کلام الله. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 2️⃣مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خدا به حضرت عیسی (ع)هدیه کرد❗️ 📌در یک روایت دیگری ‌است از امام باقر صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجه «فَقَالَ‏ يَا عِيسَى‏ ادْعُ‏ بِهَذِهِ‏ الْخَمْسِ‏ الدَّعَوَات‏»؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣. 🔻عبادتی محبوب‌تر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجه. لذا می‎خواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. 🔻 اگر دلتان به حال خودتان می‎سوزد، صاف دارم میگویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان می‎خواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانی‌اش چه مکانی‌اش همه‎اش. با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند. 1️⃣اقبال الاعمال، ج1، ص323 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani علیه السلام تسلیت باد علیه السلام
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️ 📌که در روایت دارد عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی. اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ است که «مَنْ‏ لَمْ‏ يُغْفَرْ لَهُ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ». می‎دونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت. لذا به دوستان می‎خوام سفارش کنم. تنها نه دعا برای خودتون من نمی‎رسم که روایاتی را که در باب وارد شده نسبت به دعا در ایام عرفه چه شبش چه روز عرفه به خصوص دوستان رو من سفارش می‎کنم فردا ظهر به بعد به خودت برسین. خیلی از ما عمرها گذشته است بعد هم روزها میاد. از ظهر به بعد برید سراغ خودتون. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البته امشب هم هست فردا به خصوص من اینرو عرض کردم. در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت می‎کند. هر دعایی که برای دیگری می‎کنید. ما داریم در اصحاب ائمه عَلَیهِمُ‌السَّلَامُ یکیش عبدالله بن جندب بود دید در عرفه هر چی دعا کرد دعا کرد برای غیر رفیقش گفت آقا تموم شد آفتاد غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. گفت از مولام موسی بن جعفر شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتره. صد هزار برابر مقبول رو که رها نمی‎کنم یکی برای خودم که معلوم نیست چی بشه. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث اشفاق @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عید قربان❗️ 📌 در باره عید قربان که عید اضحی می‌گویند. امام‌علی(ع) فرمودند : «‌سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ شنیدم که پیغمبراکرم(ص) روز عید قربان خطبه می‌خواندند و فرمودند : «‌یخْطُبُ یوْمَ النَّحْرِ هُوَ یقُولُ هَذَا یوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ»، بعد ثج1️⃣ و عج2️⃣ را معنا می‌کند. به عج که می‌رسند، می‌فرمایند: «‌وَ الْعَجُّ الدُّعَأ فَعِجُّوا إِلَى اللَّه».3️⃣ بعد فرمود: «‌فَوَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیدِهِ لَا ینْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»4️⃣؛ قسم به موجودی که جان من در دست اوست، کسی از اینجا نمی‌رود مگر اینکه مورد مغفرت خداوند قرار می‌گیرد. معلوم می‌شود که دعا در آن روز، مؤثّر است. ص يَخْطُبُ‏ يَوْمَ‏ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ شنیدم که در روز عید قربان خطبه ای خواندند و فرمودند: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ خون قربانی‌هاست كه می‌ريزيد؛ پس نيت هركس صادق باشد، اولين قطره خونِ قربانی او كفاره همه گناهان اوست. دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَخْطُبُ‏ يَوْمَ‏ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ كَفَّارَةً لِكُلِّ ذَنْبٍ وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ إِلَّا صَاحِبُ كَبِيرَةٍ مُصِرٌّ عَلَيْهَا لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِقْلَاعِ عَنْهَا . 1️⃣ ثج، روان شدن چیزی که سخت است. 2️⃣عج، فریاد ردن بانگ بر آوردن 3️⃣پس به سوی خذا با صدای بلند دعا کنید. 4️⃣ بحارالانوار، ج 96، ص301 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فقط دو موجود هستند که فضیلت امام‌علی(ع)را درک می‌کنند❗️ 📌حالا بحث این است که آیا می شود انسان شناسایی کند فضائل علی (ع)را کماً و کیفاً؛ یعنی بشمارد فضائل علی (ع)را. بعد هر فضیلت و صفتی را آنطور که دارا بود علی (ع)ادراک کنی. آیا این می شود. یا نه؟ این یک بحث عقلی هم هست. جواب غیر از دو موجود می شود گفت نه. خالق علی (ع)فضائل علی (ع)را می داند چون خالق اوست و شکّی نیست. دوّم همتا و عدل علی (ع)می تواند. که پیغمبراکرم(ص)است. بعد می رسیم حتّی انبیاء مرسل(ع) نمی توانند که ادراک بکنند فضیلت علی (ع)را. شاید این‌را نشنیده باشید و سنگین به ذهنتان بیاید. یعنی حضرت موسی(ع)نمی تواند اصلاً کشش ندارد. حضرت عیسی(ع)کشش ندارد. حضرت ابراهیم(ع)کشش ندارد. من انبیا اولوالعزم (ع)را دارم می گویم، مرسلین. قانون عقلی است، حالا بعد عرض می کنم نمی تواند. خب به‌طور تفصیل نمی توانند امّا به‌طور اجمال می توانند. خیلی بهتر از من و شما می فهمند. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 عبادت شب عرفه‌ برابر با ۱۷۰ سال عبادت 🎥 شب و روز عرفه را از دست ندهید 👤 آیت الله آقا مجتبی تهرانی ♨️ از فضیلت دعا برای دیگران غافل نشوید. @Manahejj
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص) با امام‌علی (ع) از نظر علمی مشترک هستند❗️ 📌خب حالا می خواستم که جنبه های اختصاصی را بگویم می ماند اشتراکی. و آن این است که علی(ع)با پیغمبراکرم(ص) این‌ها در یک جهت مشترک هستند؛ که امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) ام الفضائل در آنجا است. وآن از نظر علم است من نمی‌خواهم که وارد بحثی بشوم شما هم می دانید که زیربنای جمیع فضائل بدانید علم است. دانش و بینش است علم و حکمت است. ✅زیربنای جمیع فضائل این است یعنی بعد از حیات این یک بحث عقلی است. بعد از حبات برای هر موجود زنده بعد از حیات ام‌الفضائل علم‌هایی که بدست آورده است تمام شد. بقیه از این چشمه سرازیر می شوند. این‌را بدانید. لذا در روایات آنچه را که وارد شده است این است که پیغمبراکرم(ص) با علی (ع) از نظر علمی مشترک هستند اینطور نیست که چیزی پیغمبراکرم (ص)بداند که علی (ع)نداند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
﷽ رُوِیَ عَنِ عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ...» ترجمه: خداوند سبحان برای من نسبت به شما حقّی قرار داده که ولایت و سرپرستی شما می باشد و برای شما هم حقّی به عهده من قرار داده است، مانند آن چه که برای من بر عهده شما قرار داده است. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خداوند حقّی را برای من قرار داده است نسبت به شما امّت، و او عبارت از این است که من، سرپرستی کنم شما را. «فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم» برای شماها هم حقّی قرار داده است به عهده من، از حقّ، مثل آنچه را که برای من نسبت به شما قرار داد. حالا، من در باب مسئله این روایت شریفه که از علی علیه السلام است با یک روایت دیگر من چیز می کنم. در یک روایت دیگر داریم از علی علیه السلام، راجع به حقّ امام بر امّت ، و حقّ امّت بر امام، که او بیانگر همین معناست که در این جاست و او این که اما آن حقّی را که خداوند، قرار داده است که سرپرستی است برای علی علیه السلام؛ یعنی امام علیه السلام بر امّت، این است که امّت، اطاعت و تبعیت بکند از چی؟ اوامر سرپرست اش. این که گفته این سرپرست است، معنایش یعنی چی؟ هر چه بگوید، بگویم نه، برو دنبال کارت! این که سرپرستی نشد، هان؟! گفت: «لا اَمرَ» ما می گوییم طلبه ها، «لِمَن لا یُطاعُ» شد؟! این که سرپرستی نشد که! اگر سرپرستی را خدا قرار داده است برای امام نسبت به امّت، معنایش چیه؟ به این که این ها اطاعت امر او را بکنند، آن چه را که او می گوید، بپذیرند و به آن عمل کنند، که می گوید: «بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ» توجّه کنید در این جا، این ولایت سرپرستی است، اَمرِتان هم هستش، ولایت را تعبیر می کنیم: امور، هرچی. این از آن طرف آن جاست. از این طرف هم خداوند بر امّت، حقّی قرار داده بر عهده ولی و سرپرست؛ آن چی چیه؟ هان؟! آن را حالا می گویم، خود علی علیه السلام، گفتم توی یک روایت دیگر دارد که حضرت می فرماید: و او این است که باید ولی و سرپرست بر طبق اوامر الهی، سرپرستی کند. فهمیدی؟ خود علی علیه السلام، روایت باز از ایشان است، حالا نمی خواهم بگویم، گفتم من چون این روایت را می خواهم معنا کنم. و او این است که حقّ امّت بر امام، این است که باید آن که سرپرستی را خدا بهش داده باید بر طبق احکام الهیّه سرپرستی کند، حکم خدا. می فهمید؟ حتی تعبیری که در آن روایت هست آن است که اداء امانت، شد؟! تمام احکام الهیّه، امانت های الهیّه هستند نزد اولیاء خدا؛ این ها همه امانت هستند، توجّه می کنید؟ خدمتتان عرض شود که او هم باید ادای امانت بکند. حقّ امّت بر امام این است که باید او امانت دار باشد، ادا کند و ادای حقّ، عبارت از این است که احکام الهیه را پیاده کند در چی؟ جامعه و نسبت بر امّت. گفتم من روایت علی (ع)را با روایت خود علی علیه السلام معنا کردم. توجّه کنید چه عرض کردم. بنابراین، این که علی علیه السلام، منصوب شد به ولایت امر امّت، معنایش این است: خدا این حقّ را برای او قرار داد؛ امّا مقابلش از این طرف هم حقّ برای امّت هم چیه؟ قرار داد. دو طرفه است خیابانش، یک طرفه نیستش، گوش کن! خیابانش، خیابان ولایت دو طرفه است، یک طرفه نیست، هم او حقّ دارد بر امّت و هم امّت بر او حقّ دارند؛ حقّ او بر امّت، سرپرستی اوست، حقّ امّت بر او این است که سرپرستی در چهار چوب قانون الهی است. خطبه 216 نهج البلاغه فراز اول نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع)خَطَبَهَا بِصِفِّينَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ... 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اگر غدیر نبود، جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نمی برد❗️ 📌امروز روز عید غدیر بود. اعتقاد شخصی من این است که اگر نبود این عید بزرگ و نصب الهی جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نداشت و این ارزش ها را نداشت. بحث هایی که می کنیم از کجا می گیریم؛ از روایات می گیریم. چون قرآن منشوری بیشتر نیست. آنچه را که مبیّن و مفسّر کلام الله است، سنّت اصیلی را که به دست ما می رسد. خدا پیامبراکرم(ص) را تهدید می کند؛ آن هم بعد از بیست و سه سال زحمت در آخرین ماه های رسالتش در این عالم .چند ماه بیشتر نمانده بود و پیامبراکرم(ص) وفات کردن. آن تهدید نگفتن، ابلاغ نکردن مساوق با اصلاً رسالتت هیچ «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»1️⃣. رسالتت تمام نشده، کسر گذاشتی. از این مسیر باید برسد این معارف؛ یعنی لولا علی (ع) و نصب الهی که راجع به او بود. در بارۀ خلافت که بعد هم ائمه طاهرین «صلوات الله علیهم اجمعین» که همین خط باید بیاید جلو و باشد در جامعه. اگر این نصب الهی نبود، معارف هم نبود. خدا که حیوان دو پا فراوان دارد، هیچ تعارف ندارد. اعتقاد شخصی من این است که حسّاس ترین مقطع که سرنوشت سازترین مقطع بود، قضیّه غدیر است برای جامعه اسلامی؛ که جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت ببرد. و این معارف بیاید و دست به دست بگردد و به این ارزش های انسانی پی ببرد. 1️⃣سورۀ مبارکۀ مائد، آیۀ 67 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir