﷽
📍 نشانه های محبّت به خدا❗️
📌چهارم؛ یکی از علایم دوستی این است که نسبت به چیزی که از دست می دهد و آن چیز انسان را به حق و محبوبش نمی رساند محزون و متألّم نشود.
📌 از طرف دیگر، با به دست آوردن موجودی که او را به حق نمی رساند، مسرور نشود؛ بلکه چیزی را دوست بدارد که او را به حق می رساند؛ عمل عبادتی باشد یا اطاعتی باشد یا هر چیز دیگر. امّا چیزهایی که مقرِّب به خدا نیستند، از آمدنش خوشحال نشود، چه رسد به اینکه مُبَعِّد باشد و انسان را از او دور کند.
📌 اگر همۀ آنچه از ماسوای او که او را به خدا نمی رساند به انسان بدهند، نباید خوشحال شود. چرا؟ چون وقتی می گوید: او را دوست دارم، هر چه که او را به خدا برساند، دوست دارد و چیزی که او را از خدا جدا کند دوست ندارد؛ لذا به خاطر از دست دادن امور مادّی که رسانندۀ به حق نیستند، محزون نمی شود، اموری که گاهی مُبَعّد ند.
📌 کسی که خدا را دوست دارد، اگر مقداری از مال دنیا یا چیز دیگر از او گرفته شود، ناراحت نمی شود و عزا نمی گیرد که مالم و مقامم رفت. این ها پوچ است و چیزی که پوچ است، ناراحتی ندارد.
📌 اگر دید این امور روی او اثر می گذارد و غم و اندوه می آورد، باید بفهمد که از حبّ به خدا خبری نیست و همۀ عمل های او از روی اجبار است و پشتوانۀ انقیاد قلبی ندارد؛ چون محبّت در کار نیست.
📌علامت محبّت این است که آنگاه که اطاعتی از دستش برود محزون می شود، چرا؟ چون این اطاعت است که او را به حق می رساند. آنگاه که مرتکب معصیت شود، محزون می شود. چرا؟ چون معصیت او را از حق دور می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نشانه های محبّت به خدا؛ از دست دادن هر چیزی که اورا به حق و محبوبش نمی رساند محزون نشود❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
🎞 #كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 نشانه های محبّت به خدا: دوست داشتن دوستان خداوند و خوف از فراق خداوند❗️
📌پنجم؛ یکی دیگر از نشانه های محبّت به خدا، به خصوص می فرمایند محبّت به عباد الله و مؤمنین و محبّین است. انسان اگر اهل محبّت است، باید دوستِ دوست را دوست بدارد. اگر انسان خدا را دوست بدارد، دوستان خدا را هم دوست می دارد.چرا که این ملازم با اوست.
📌ششم؛ اگر کسی اهل محبّت به خداوند باشد، در کنارش خوف و بیم است. اشکال کرده اند که مگر محبّت با خوف جمع می شود؟ چگونه دوست داشتن با بیم قابل جمع است؟ این مطلب بحث مفصّلی را مطلبد که من مختصراً و اشارتاً عرض می کنم و رد می شوم.
📌 باید دانست که در کنار هر دوستی، خوف است که اقسام مختلف دارد، ولی من به آنچه ظاهر است اشاره می کنم. خوفی که در کنار محبّت به هر موجودی بارز است، خوف فراق، حجاب و انقطاع است:
محنت قرب ز بعد افزون است
دلم از محنت قربش خون است
هست در وصل همه بیم فراق
نیست در هجر جز امید وصال
📌خوف، خوفِ توقّف است؛ چون اینجا جای پیشروی است و خوف دارد که نکند جلوی او را بگیرد و مانع پیشروی او شود و دیگر نتواند جلوتر برود. بیم از اینکه دوست از دستم نرود و اجازۀ رفتن به جلوتر ندهد.
📌 این خوف ها در کنار محبّت مطرح است، چه برسد به خوف تعظیم و عظمتِ او که در دل مؤمن و بندگان خاصّ خدا هیبت آفرین است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهارم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نشانه های محبّت به خدا: ؛ دوست داشتن دوستان خداوند وخوف از فراق خداوند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 نشانه ی محبّت به خدا؛ کتمان محبّت ❗️
📌هفتم؛ کسی که اهل محبّت حقیقی است، اظهار محبّت نمی کند؛ بلکه کتمان محبّت می کند. این؛ بحث معرفتی بسیار دقیق و ظریف است و فعلاً نمی توانم وارد این بحث شوم. چرا چنین است؟ چون می ترسد بگوید که دوستت دارم و چگونه دوستت دارم؛ زیرا خوف این را دارد که خلاف گفته باشد؛ زیرا او از تمام زوایای بندگانش آگاه است. البته منظور ابراز اصل محبّت نیست، بلکه وارد خصوصیّات محبّت نمی شود.
📌 اگر بگوید: خدایا! خیلی دوستت دارم، او که آگاه است و از تمام زوایای دل بنده اش آگاه است، نکند خلاف بگوید و همین خلاف گویی موجب طرد او شود؛ لذا می فرمایند: کتمان محبّت، کشف از محبّت می کند. او در درون می سوزد، ولی از نظر بیرون چیزی ابراز نمی کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
📝 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نشانه ی محبّت به خدا ؛ کتمان محبّت❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #طاعت_و_اطاعت_الهی
🎞 #كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🎙داستانی از زندگی امام خمینی رحمت الله علیه
📍 کمک به دشمن دین، در حُکم مُحاربه با امام زمان(عج) است❗️
📌راجع به امام(ره) یک قضیّهای نقل کنم که در تلویزیون هم پخش شد، ممکن است شما هم یادتان باشد. موقع بررسی حکم قصاص یک عدّه شعار دادند که این تحجّر است، ارتجاع است و امثال آن.
📌ولی آن مرد الهی گفت اگر همۀ شما یک طرف بایستید و من تنها باشم، من خودم در مقابل همۀ شما می ایستم، یعنی همان کسی که گفت معیار رأی مردم است، اینجا می گوید حکم الله به شما واگذار نشده است.
📌خداوند کی حرام را واگذار به مردم کرده است؟ امام(ره) فرمود آنجایی که خدا واگذار کرده، نظر توست امّا آنجایی که واگذار نکرده نظر تو نیست.
📌اینجا تذکّری را به دوستان عرض کنم: سه سال قبل در همین ایّام بود که مطلبی را طبق وظیفۀ شرعی ام گفتم.
📌 گفتم احساسم این است که یک جریان و حرکتی از ناحیۀ دشمنان اسلام در جامعۀ ما شروع شده است، به خصوص نسبت به نسل جوان و به خصوص در مراکز آموزشی و گفتم که وظیفۀ شرعی ام می دانم که به شما بگویم و همان جا فریاد زدم و یک سنخ مسائلی را گفتم که نمی خواهم تکرار کنم.
📌همان وقت گفتم که از طریق دنیا وارد شده اند، امّا بدانید که نه تنها «دنیا» به شما نخواهند داد، بلکه «دینِ» شما را هم می خواهند از بین ببرند.
📌اگر ضربه نزدند نتوانستند. امّا راجع به دین، می خواهم باز هم بگویم که تکلیف شرعی ام می دانم و خدا را شاهد می گیرم که فقط برای رضای خدا می گویم که این جریان و این حرکت که از ناحیۀ دشمنان اسلام به سمت جامعۀ ما آمده است، تأییدش به هر شکل که باشد، چه لفظاً، چه کتباً و چه عملاً، مُسلّماً حرام است و در حکم محاربه با امام زمان(عج) است. من به «شخص» هم کاری ندارم. مراد من این حرکت و این جریان است.
〰️〰️〰️〰️〰️
#استاد #داستان
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه دهم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 کمک به دشمن دین، در حُکم مُحاربه با امام زمان(عج) است❗️
📌نه تنها «دنیا» به شما نخواهند داد، بلکه «دینِ» شما را هم می خواهند از بین ببرند !
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 تأثیر محیط ها بر همدیگر❗️
📌محیط خانودگی او خوب است، امّا وقتی در محیط تحصیلی می رود، آنجا فاسد است. فهمیدی؟ این فضای تحصیلی، اثر محیط خانوادگی را خنثی می کند.
بخواهی یا نخواهی اثر می گذارد؛ یا بیا بالا؛ محیط تحصیلی او هم خوب است امّا مثلاً محیط شغلی او مناسب نیست. همین طور هر کدام نسبت به دیگری تأثیرگذار است.
📌اگر آن فضای جمعی فاسد باشد، اثر سوء روی تمام این محیط هایی دارد که عرض کردم. به نظر من اتّفاقاً آن مصیبت بزرگی که جامعۀ اسلامی دارد همین است.
📌 باید هم بگویم که با کمال تأسّف دشمنان اسلام همین را هدف گیری کردند؛ چون می دانند فضای حاکم بر جامعه خنثی کنندۀ تمام این چیزهایی است که در محیط های دیگر ساخته می شود. روان شناس هایشان خیلی قوی هستند؛ شما به عرض بنده رسیدی؟
📌این فضای پنجم بالأخره اثر سوء خودش را می گذارد و بعد هم به عقیدۀ من، نعوذ بالله افرادی را فرض کنید که قربانی این به اصطلاح «تهاجم» قرار می گیرند؛ که این ها هر کدام به یک نحوی برای اجتماع الگو هستند و در اجتماع کاربرد دارند.
📌دستۀ اوّل قربانیان هم کسانی هستند که قهراً اثر می گذارند. توجّه می کنید؟! فرض کنید اگر امثال بنده قربانی بشوند؛ عدّه ای را هم دنبال خود می کِشند؛ به خصوص اینکه از نظر دینی وجیه الکذا هم باشند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
📝 جلسه نهم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 تأثیر محیط ها بر همدیگر❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
🎙درد دل هایت را با خدا بکن !!!
📌وَ يَداً وَ مَوْئِلًا»؛ من گوشش می شوم، من چشمش می شوم. من دستش می شوم. من پناه گاه او می شوم. دیگر دست آخر... فهمیدی؟
📌 اوّل؛ گوش و چشم و بعد هم... یعنی البتّه سمع، یعنی شنوایی اش. من شنوایش می شوم. اُذُن ندارد، عین ندارد. در روایت، اینجا هم جای این حرف ها نیست. ولی مجبورم بگویم، توجه کنید. اذن یعنی این، شد؟ عین هم یعنی این، این آلت است، شد؟ نه، قوا . شنوایش می شوم. بینایش می شوم.
📌گوش می کنید، چه می خواهم بگویم؟ قدرت کاریش می شوم. گوش کنید. بعد می گوید: «مَوْئِلًا»؛ من اصلاً، پناه گاه او می شوم. در نتیجه؛ آن وقت این جا می گوید چی؟
📌 می گوید: وقتی مرا صدا بزند، جوابش را می دهم. فهمیدی چه می خواهم بگویم؟ از من تقاضا بکند. چی؟ «سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»؛ به اش هم می دهم. توجه کنید.
📌 می خواستم این را بگویم روند را. واجبات را انجام بده. درد دل هایت را با خدا بکن. فهمیدی؟ این موجب می شود که خدا تو را دوستت بدارد.
📌 وقتی هم که دوستت داشت. فهمیدی؟ همه کارت خدا می شود. همه کارت خدا می شود، عمده این است که، نعوذ بالله، ما هم از نظر عملی کوتاه می آییم، هم از نظر دورنی و دلی کوتاه می آییم نسبت به خدا.
📌 چون آن زاری و این ها، ظاهریش نیست تا؛ دل است که دلم گرفت، می خواهم بروم پیشش، خودم را خالی کنم. مال دل است.
📌 دوّمی، گوش کنید. اوّلی بیرونی، دوّمی درونی. همین جور می آید جلو؛ توجّه می کنیدچه عرض کردم؟
📌بنابراین آن کسانی را که عمل به واجبات می کنند، روی دلشان به خداست و آن چرا که از نظر درونی فرض کنید فشارهای روحی دارند، می روند سراغ خدا، فهمیدی؟! خدا چه کار می کند؟ خدا پشتیبان آن هاست، همه کاره آن هاست. گره گشای آن هاست.
1- بحار جلد 70 باب 43 صفحه 16
2- در عربی «و لایزال عبدی یبتهل» کلمه عبدی در بیان فرموده نشده است.
📌عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ (ص) عَنْ جَبْرَئِيلَ قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ مَا تَرَدَّدْتُ فِي قَبْضِ نَفْسِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ لَا بُدَّ لَهُ مِنْهُ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لَا يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى أُحِبَّهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ لَهُ سَمْعاً وَ بَصَراً وَ يَداً وَ مَوْئِلًا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُه
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📌گوش او و چشم او و دست او و پناه گاه او می شوم !!
رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ما یَتَقَرَّبُ اِلَیَّ عَبدی بِمِثلِ اَداءِ مَا اَفتَرَضتُ عَلَیهِ وَ لا یَزالُ عَبدی یَبتَهِلُ اِلَیَّ حَتّی اُحِبَّهُ وَ مَن اَحبَبتُهُ کُنتُ لَهُ سَمعاً وَ بَصَراً وَ یَداً وَ مَوئِلاً اِن دَعانی اَجَبتُهُ وَ إِن سَأَلَنی اَعطَیتُهُ»1
ترجمه: خداوند تبارک و تعالی فرمود: بنده من
به من نزدیک نمی شود به چیزی بهتر از آنچه که بر او واجب کرده ام.
📌این بنده همیشه متوجّه من است تا آن جا که من او را دوستش بدارم و هر کس را که دوست داشته باشم، گوش او و چشم او و دست او و پناه گاه او می شوم.
📌 اگر او مرا بخواند و از من چیزی بخواهد جواب او را می دهم و اگر از من درخواستی بنماید به او عطا می نمایم.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 اولویّت و اهمّیّت محیط خانوادگی در تربیت❗️
📌طبق معمول این طور است که انسان قبل از محیط تحصیلی و آموزشی شکل می گیرد؛ لذا انبیا و اولیا(ع) در معارف اسلامی روی این خیلی تأکید داشتند؛ چون شاکلۀ روح در اینجا شکل می گیرد؛ در محیط خانوادگی، آن هم در این سه بُعد؛ لذا اوّل هم به همین توصیه می کنند. روایتی بخوانم.
📌روایت از امام صادق(ع) است که حضرت می فرماید: «لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ یُورِثُ أَهْلَ بَیْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ»؛ مؤمن این طور است. علم و ادب شایسته را برای اهل بیت و خانواده اش به میراث می گذارد. خوب دقّت کنید. «حَتَّى یُدْخِلَهُمُ الْجَنَّة»؛ این قدر روی این ها کار می کند که این ها را بهشتی می کند.
📌هم در بُعد اعتقادی، هم اخلاقی و هم عملی. «حَتَّى لَا یَفْقِدَ فِیهَا مِنْهُمْ صَغِیراً وَ لَا كَبِیراً»؛ تا آنجایی که وقتی خودش إن شاء الله در بهشت رفت، نگاه می کند و می بیند که کوچک و بزرگ همه با او هستند؛ همه در بهشت آمدند. همین طور که همه با هم در خانواده اینجا بودیم، همه در بهشت هم دور هم هستیم.
📌 ببینید چقدر تعبیر زیبا است؛ یعنی این قدر روی این ها کار می کند. بعد می فرماید: «وَ لَا خَادِماً وَ لَا جَاراً»1️⃣؛ سپس خادم را مطرح می فرماید. کسانی را که فرض کنید در آن خانواده مشغول به کار هستند. بعد هم به همسایه می رسد. چه بسا در این ترتیب عنایتی باشد.
📌از نظر کمّی این طور است؛ یعنی معمولاً انسان این طور است که اوّل زن و بچّه است، بعد نوبت می رسد به خادم که برخوردش با آدم بیشتر است! بعد برخوردش با همسایه. مثلاً فرض کنید شب ها بیرون می آید و او را می بیند. این ها هم جنبۀ کمّی دارند و هم جنبۀ کیفی؛ به درجه بندی پایین می آید.
1️⃣مستدرک الوسائل، ج 12، ص 201
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 اولویّت و اهمّیّت محیط خانوادگی در تربیت❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 زمان آموزش توحید بهفرزند ❗️
📌روایتی است که هم از امام باقر(ع) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است. حضرت می فرمایند: «إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِینَ»؛ بچّه که سه سالش شد، «یُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّات»؛ به او هفت مرتبه بگو: «قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه»؛ بگو لا اله الا الله؛ یعنی از اعتقادی شروع کن! سه سالگی حرف از توحید بزن! «ثُمَّ یُتْرَكُ حَتَّى یَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِینَ»1️⃣؛
📌از سه سالگی وحدانیّت خدا را به او بشناسان! سپس او را رها کن تا سه سال و هفت ماه و بیست روز او تمام شود. من این روایات را به عنوان نمونه می خوانم و ردّ می شوم. باز در همین بُعد اعتقادی روایت دیگری است.
📌روایت دیگری است از امام صادق(ع) که حضرت می فرماید: «بَادِرُوا أَحْدَاثَكُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَكُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»2️⃣؛ به آموزش روایات ما به فرزندان کوچکتان مبادرت کنید قبل از آنکه اهل مُرجئه بر شما سبقت بگیرند. حالا من نمی خواهم وارد بحث «مُرجئه» بشوم.
📌این ها یک گروهی بودند که مقابل «شیعه» قرار داشتند. توجّه می کنید؟ حتّی از نظر عملی هم مردم لااُبالی بودند که معاصی کبیره مرتکب می شدند.
📌 می فرماید: مواظب باش؛ تو کار را شروع کن تا یک وقت آن ها نیایند و مزخرفات را به بچّه ات بخورانند و از کوچکی او را لااُبالی و بی بند وبار، بار بیاورند؛ حواست را جمع کن! مُرجئه چنین افرادی بودند.
1️⃣وسائل الشیعه، ج 21، ص 474 - بحارالأنوار، ج 85، ص 131
2️⃣بحارالأنوار، ج 85، ص 477
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 زمان آموزش توحید بهفرزند ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📌 پیامبراکرم(ص) و آموزش معارف به فرزند ❗️
📌مراقب بُعد قلبی فرزندت باش؛ بُعد قلبی او را از پیامبراکرم(ص) بگیر. حضرت می فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَدِّبُوا أَولَادَكُم عَلَى ثَلاَثَ خِصَالٍ»؛
📌 فرزندانتان را بر سه خصلت ادب کنید: «حُبِّ نَبِیِّكُم»؛ قلبی است؛ با او کاری کن که پیامبر(ص) را دوست داشته باشد، «وَ حُبِّ أَهلِ بَیتِهِ»1️⃣؛ و اهل بیت(ع) را دوست داشته باشد. چه معارفی است! همه را به ما آموختند که چه کنیم.
📌«وَقَرَائَةِ القُرآنِ»؛ و قرآن خواندن را دوست داشته باشد. این در بُعد عملی است. موارد قبلی درونی بود؛ توحید، امامت و ولایت بود؛ همین طور خیلی زیبا بیان فرمودند.
1️⃣کنزالعمّال، ج 16، ص 456
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فرمایش پیامبراکرم(ص) در رابطۀ آموزش معارف به فرزند ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 از فرمایش معصومین(ع): نحوۀ آموزش خواندن نماز و گرفتن روزه به فرزند ❗️
📌روایتی است از امام علی(ع) که حضرت می فرماید: «أَدِّبْ صِغَارَ أَهْلِ بَیْتِكَ بِلِسَانِكَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الطَّهُور»؛ اوّل به او بگو: بابا جان! نماز داریم؛ وضو داریم. این، تربیت زبانی است.
باز روایت دیگری از امام علی(ع) است که می فرماید: «عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمُ الصَّلَاةَ لِسَبْعٍ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا الْحُلُمَ»؛ اوّل می فرماید: با زبانت او را تربیت کن؛ یعنی به او نماز یاد بده! بعد هم سراغ پیاده کردن عملی می آید.
امام صادق(ع) می فرماید: «إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِی خَمْسِ سِنِینَ»؛ ما این طور هستیم که وقتی بچّه پنج ساله می شود، به او امر می کنیم نماز بخواند تا نماز مَلکه اش بشود. «فَمُرُوا صِبْیَانَكُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِین »؛ بچّه های ما در پنج سالگی نماز می خوانند؛ امّا فرزندان شما در هفت سالگی. «وَنَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا كَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِین»؛ بچّه های ما که هفت سالشان می شود به آن ها می گوییم: روزه بگیرید. امّا «بِمَاأَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْم»1️⃣؛ هرچند روزی که توانست؛ نه اینکه همۀ روز ها را روزه بگیرد. مقدّس بازی در نیاور! در یک روایت دیگری داریم که نمی خواهم وارد این بحث بشوم؛ در روایت دارد که چگونه با او رفتار کنید؛ می فرماید هر وقت گرسنه اش شد، به او غذا دهید. توجّه کنید.
تمام این نکات طبق همین موازینی است که عرض کردم؛ یعنی دیگر سازی آن هم از اوّلین محیط یعنی محیط خانوادگی؛ چون انسان در این محیط خانوادگی است که ابعاد اعتقادی و اخلاقی و عملی اش شکل می گیرد. همۀ این ها متن معارف ما است.
1️⃣مجموعۀ ورّام، ج 2، ص 155 - عیون الحکم، ص 341 - الکافی، ج 3، ص 409
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 از فرمایش معصومین(ع): نحوۀ آموزش خواندن نماز و گرفتن روزه به فرزند ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 امامعلی(ع) و که چه فرزندی باید نور چشم والدین باشد❗️
📌روایت از امام علی(ع) است. حضرت(ع) می فرماید: «مَا سَأَلْتُ رَبِّی أَوْلَاداً نَضِرَ الْوَجْهِ»؛ من از خدا بچّۀ خوشگل نخواستم. «وَ لَا سَأَلْتُهُ وَلَداً حَسَنَ الْقَامَة»؛ خوش هیکل و خوش تیپ هم نخواستم، «وَ لَكِنْ سَأَلْتُ رَبِّی أَوْلَاداً مُطِیعِینَ لِلّٰه»؛ ولی بچّه هایی خواستم که مطیع خدا باشند،
📌 «وَجِلِینَ مِنْه»؛ آن ها حریم الهی را حفظ کنند؛ اهل تقوا باشند؛ خدا ترس باشند، «حَتَّى إِذَا نَظَرْتُ إِلَیْهِ وَ هُوَ مُطِیعٌ لِلَّهِ قَرَّتْ عَیْنِی»1️⃣؛ وقتی که نگاه کنم و ببینم دارد اطاعت خدا می کند، چشمم روشن بشود. این نور چشمی می شود
این را می گویند نور چشمی. در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی اش، وقتی او را ساخته باشید، نور چشمی است. باید دنبال این باشید که او را بسازید.
📌توجّه می کنید چه عرض کردم؟ اوّل هم از محیط خانوادگی است که گفتم هم به لحاظ کمّی و کیفی اولویّت دارد که من به همۀ این ها اشاره کردم. در آن محیط است که این بچّه دارد شکل می گیرد. توجّه کنید. این محیط برای او زیربنا است و اگر محکم باشد، اثر آن را محیط ها و فضاهای دیگر به این زودی نمی توانند از بین ببرند.
📌نمی گویم اثر نمی گذارند؛ ولی دیگر نمی توانند آن اثرات را به طور کلّی ریشه کَن کنند .چون فرزند شکل گرفته است؛ تو به او شکل دادی. این وظیفۀ تو است.
1️⃣بحارالأنوار، ج 101، ص 98
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 امامعلی(ع) و فرزندی که باید نور چشم والدین باشد ❗️
https://aparat.com/v/Yrzy4
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 چهمیشود که دیانت و نجابت ،جرم و خیانت و لااُبالیگری، حسنه میشود ❗️
📌امام علی(ع) خیلی زیبا و با صراحت فرموده است. نرو دنبال اینکه زیبا باشد یا خوش تیپ باشد. چه کار کنم؟! مجبورم این ها را بگویم. ابنای دنیا ما را به اینجا کشانده اند. الآن معیار ارزشی ما این شده است.
📌 گفتم که دیانت و نجابت در جامعۀ اسلامی و نظام اسلامی ما جرم است؛ امّا خیانت و لااُبالی گری حسنه است! چنین شخصی می شود آدم اجتماعی! خوب توجّه می کنید چه عرض کردم؟! حال اینکه در معارفمان این حرف را نداریم.
📌 بچّه وقتی در کوچکی ساخته می شود در این سنّ و سال برایش این رفتار ملکه می شود؛ حتّی بگویم بچّه این طوری است که خیلی زود متوجّه می شود؛ خوب هم متوجّه می شود؛ چون همسو با فطرت او است. این را بدانید که این رفتار و آداب تربیتی، همسو با فطرت بچّۀ تو است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🎙اگر کسی برای دینش کار کرد...
📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
« مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ تَعَالَی عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»
ترجمه: اگر کسی باطن خود را درست و اصلاح کند، خداوند متعال هم ظاهر او را درست و اصلاح می کند؛ و اگر کسی برای دین خود کار کند، خداوند هم امور دنیایی او را کفایت می کند. و هر کس که رابطه خودش را با خدا نیکو کند، خداوند هم روابط او را با مردم نیکو می گرداند و امور میان او و مردم را کفایت می کند.
🎙 سه تا جمله از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه. جمله اول دارد، علی ؟ع؟ فرمودند: اگر کسی اصلاح کند باطن خودش را، خداوند اصلاح می کند ظاهر او را. آدم یک باطنی دارد، یک ظاهری دارد. حالا اصلاح باطن چیه؟«مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ البتّه در یک نسخه بدل دارد: «أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ توی باطن ما دو تا چیز است.
📌یک: امور اعتقادی. درست است یا نه؟ امور اعتقادیمان است. اعتقادیاتمان از امور باطنی ما است.
📌دو: نسبت به امور اعمالمان، نیّت هایی که می کنیم نسبت به کارهایی که می خواهیم بکنیم. این هم از کارهایی باطنی ما است. درست است یا نه؟ اعتقاد و عمل. درست؟! اگر کسی برود اعتقادیاتش را درست بکند، اعتقاد صحیح داشته باشد، این را درست کند؛ از این طرف هم نیّتش این باشد که کار خوب بکند. می فهمی چه می گویم؟ گناه نکند.
📌کار چی بکند؟ کارهای عمل صالح انجام بدهد. اگر کسی باطنش را درست کرد، این جوری، شد! خدا می داند چه کار می کند، این را بهش توفیق می دهد که از نظر ظاهر موفق شود به کارهای خوب.
📌 این حرف من را خوب دقّت کنید، شاید کمتر کسی این جور معنا کند، «مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ»؛ اگر یک کسی باطنش را اصلاح کرد، شد؟!
📌«أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ خدا بیرونش را درست می کند؛ یعنی موفّقش می کند به این که، این هم از نظر اعضا و جوارحش و اینها، کارهای شایسته انجام بدهد. فهمیدی؟ چون ظاهر ما همین است دیگر، کارهایی که می کنیم ظاهر ماست.
📌دو: جمله دیگر،«وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»؛ اگر کسی برای دینش کار کرد، درست است؟! خدا کار دنیاییش را ردیف می کند. دیگر همچنین بازاری حرف زدم.
📌 فهمیدی؟ تو برو کارهای دینی ات را انجام بده از آن کم نگذار، درست است؟! خدا می آید چه کار می کند؟ کارهای دنیایت را ردیف می کند برای تو، فهمیدی که کم نیاوری. این هم دوّم.
📌سوّم: «وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ»؛ اگر کسی رابطه خودش را با خدا خوب کند. هم چین خیلی... روابط،ها! رابطه ات را با خدا خوب بکن. شد؟! «كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ» ؛ خدا می آید چه کار می کند؟ رابطه تو را با مخلوق خوب می کند که کسی بر علیه تو کاری نکند.
وسائل الشیعه، جلد 15، صفحه 298 – بحارالأنوار، جلد 68 ، صفحه367
اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️
🎙همانطور که هستی همانطور باش!!
📌من وقتی که نگاه کردم در تاریخ و دیدم یک جا فقط استثنا دارد پیغمبری را که از نظر آداب معاشرت بینظیر است. دیگر مسلّم بینظیر است. تربیت شدۀ خداوند است. مؤدّب به آداب الهی است. برطبق عقل و شرع دارد رفتار میکند. در کمالش حُسن معاشرت در حدّ اعلی. اینطوری است.
این راجع به زهرا(س)است. راجع به امیرالمؤمنین(ع) نیست. اصلاً و ابداً. فقط اوست.
📌شما اینرا زیاد شنیدید که مثلاً پیغمبر اکرم(ص) ایشان که سفر میخواست بکند میآمد از خانۀ زهرا(س). آخرین کسی را که از او خداحافظی میکرد زهرا بود؛ یعنی از خانۀ زهرا. هر جا که میخواست به مسافرت برود میآمد و از آنجا رد میشد. همه نوشتهاند این را. و انتها سفرش و ابتدایش از آنجا بود. ختم میشد به خانۀ زهرا(س)، به خانۀ خودش ختم نمیشد. از نظر عرف هم چه بسا این را بگویید. میگویند که خوب علاقۀ شدیدی به دخنر داشته است. یک دختر داشته است. حالا فضیلت بوده است چه بوده. اینها معصوم هستند.
📌یا فرض کنید جملاتی را که از پیغمبراکرم(ص) صادر شده است نسبت زهرا(س) که عامّه و خاصّه نقل میکنند. صحبت ما نیست فقط. مثلاً فرض کنید که چه بسا اینها را ما یک جنبۀ عرفی هم داشته است.
📌مثلاً در یک روایتی دارد که عبدالله بنعمر نقل میکند و میگوید به اینکه: «أنَّ النَّبی (ص) قَبَّلَ رَأَسَ فَاطِمَة (س) وَ قَالَ فِداكِ أَبُوكِ »؛ سر زهرا(س) را بوسید و بعد هم فرمود: که پدر فدای تو، «كَمَا كُنْتِ فَكُونی»؛ البتّه این حرف در آن هست. همانطور که هستی همانطور باش.
📌 خیلی در آن حرف است«و فی خبر فقال». در یک خبر دیگری است که حضرت فرمود: «فِدَاكَ أَبِي وَ أُمِّي»1️⃣؛ پدر و مادر من فدای تو. آنجا میگوید که خودم قربانت بروم. یک وقت میگوید که پدر و مادر خودم.
📌ببینید پیغمبراکرم (ص)یک وقت نعوذبالله اغرارگو باشد. یک وقت خیال نکنید اینرا. اینها را باز یک نوع میشود که توجیه کرد. ولی من بحثم چون من ادب پیغمبراکرم(ص) و روش معاشرتی با غیر بود
1️⃣عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، جلد 11، ص 183
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #تأدیب_نفس
📝 جلسه بیت و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani