eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
157 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 با غرورت از پرده پوشی خداوند سوء استفاده نکن❗️ 📌در جملات متعدّدی از امام علی(ع) این مفهوم آمده است. در جمله ای حضرت می فرماید: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ أَيُّهَا الْمَغْرُورُ»1️⃣؛ تعبیر بسیار زیبایی است؛ یعنی بپرهیز، بپرهیز ای فریب خورده! «وَ اللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ»؛ به خدا قسم آن قدر خلاف کاری های تو را پوشاند که خیال کردی مورد آمرزش قرار گرفتی، در حالی که این طور نیست؛ چون آمرزش معیاری دارد که پشیمانی دارد. اگر کسی پشیمان نشود، که بحث ما هم این است که با جرئت معصیت می کند. با خودش می گوید: تا حالا معصیت کردیم طوری که نشد، خدا با ما کاری نکرد. تو مغروری، شیطان مغرورت کرده و از همین مسیر هم آمده است. پرده پوشی حق، خودش لطفی نسبت به تو بود و از این لطف سوء استفاده می کنی. غفران نبود؛ چون غفران در آنجایی مطرح است که تو از او بخواهی؛ بنابراین، یکی از مسیرهای شیطان این مسیر است، ولی با توجّه به تفاوت حال افراد، شیطان می آید و آن ها را مغرور می کند و به وادی معصیت و خلاف کاری می کشاند. 1️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص 162 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 با غرورت از پرده پوشی خداوند سوء استفاده نکن❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️ 📌نسبت به مؤمنین و آن هایی که معتقد به قیامت هستند، این حالت را خوب دقّت کنید! او بلد است و در مورد هر کسی از راه خودش وارد می شود. برای کسی که به قیامت ایمان دارد، نمی آید شبهه کند که قیامتی در کار نیست؛ چون از این استدلال گذشته است، بلکه به تناسب حال او جلو می آید. می گوید: قیامت هست، این ها همه درست است. جهنّم و عذاب ها هم هست، تنعّمات بهشتی با آن بساط هم هست و هیچ کدام قابل انکار نیستند. خیلی هم محکم وارد می شود. چه کار می کند؟ مغرور کردن چنین فردی راه دارد. راه این است که به این زبان، کسانی که اهل توحید و ایمان هستند، ناجی و اهل نجات هستند وارد می شود: آن ها به جهنّم نمی روند، مؤمن و موحّد که به جهنّم نمی رود. ببینید چگونه فریب می دهد؛ بنابراین تو هم که مؤمن و موحّد هستی، تو هم که اعتقاد داری، خیالت راحت باشد. از نظر عملی میدان را برای معصیت کردن او باز می کند؛ چون او کسی نیست که بخواهد به او بگوید که قیامت دروغ است؛ چون قیامت را قبول کرده و پذیرفته است. در اینجا هم این قسمت درست است که مؤمن و موحّد ناجی است، بهشت برای مؤمنین و موحّدین است و جهنّم برای غیره است. حرف های اوّلی اش درست است، امّا دوّمی اش که می گوید: خودت را به زحمت نینداز، تو که مؤمن هستی. دستت را به دست من بده و به هر وادی که تو را کشیدم بیا، غلط است. چرا؟ چون یکی از نقش های معصیت این است که اگر تکرار بشود، آن هم اگر با جرئت و بدون تخلّلِ؟(فاصله) توبه باشد، به تدریج ایمان را از بین می برد و انسان را به این وادی می کشاند که یک وقت چشم باز می کند که ته بساطش هیچ چیزی از آن ایمان باقی نمانده است؛ یعنی همانی که واقعاً درست گفته بود و –نعوذبالله- هنگام مرگ از این دنیا بدون ایمان می رود. این، یکی از راه های شیطانی است که انسان را مغرور می کند به ایمانی که دارد، به توحیدی که خودش دارد؛ یعنی ایمان مرا وسیله قرار می دهد که مرا فریب دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️ 📌راه دیگری که شیطان دارد این است که از راه کرم و رحمت حق وارد می شود. می گوید: اینکه تو قبول داری خداوند دارای رحمت واسعه است، کرم و رحمت او آن قدر است که گناهان بندگانِ او در کنار دریای بی کران رحمت او هیچ است؛ بنابراین از چه می ترسی؟ گر جملۀ کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد این راه از نظر بزرگی و عظمت حق است که رحمت واسعۀ حق و کرَم او را به رخ می کشد، بعد همین را برای فریب افراد مؤمن؛ یعنی کسانی که به قیامت معتقدند، وسیله قرار می دهد. سپس آن ها را به وادی معصیت می کشاند که تو که سهلی، تمام عالم هر چه معصیت بکنند، در برابر کرم و رحمت خدا هیچ است. این هم یکی از راه هایی است که موجب غرور به کرم و رحمت حق می شود و قرآن می گوید: عاملش شیطان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: خداوند می‌فرماید: هر کس به من نزدیک شود به مقدار یک وجب، «مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا»؛ هرکس به منِ خدا نزدیک شود یک وجب، «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا»؛ من به او نزدیک می‌شوم به مقدار یک ذراع. ذراع؛ از سر انگشت تا آرنج است که دو وجب هم، یعنی بیشتر است. دو برابر هم بیشتر، من می‌آیم به سمتش، شد! «وَ مَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا»؛ اگر یک کسی به من نزدیک شود به مقدار یک ذراع؛ الان که گفتیم: دو وجب،ها! «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا»؛ من نزدیک می‌شوم به آن مقدار؛ باع می‌فهمی یعنی چی؟ دو تا دستت را باز کن، از سر انگشت وسطی تا سر انگشت وسط دست دیگر، دو تا را نگاه کن ببین چقدر می‌شود؛ این که خیلی ‌شد، چند برابر ذراع می‌شود، نگاه کنید! همین‌جوری ضریبش می‌رود بالا. بعد،«وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي»؛ اگر کسی به سمت من بیاید؛ امّا این‌جوری،ها! بیاید سراغ من در حالی که راه برود آرام؛ مشی؛ راه رفتن آرام را می گویند، «أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً»؛ من به سمت او ‌می‌آیم، مابین راه رفتن و دویدن. یک نوع دویدن است. خوب دقّت کنید! البتّه من این را اشاره کنم. هم کماً تقرّب را مطرح کرده توی روایت، هم کیفاً. گوش کن. کمّی متراژ. گوش کن! وجب، زراع، باع، این متراژ است، این را می‌گویند کمّ ، درست است؟ مقدار، درست است؟ مقدار نزدیک شدن. دوّم: «مَن اَتاني»؛ کیفیت را می‌گوید. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ یک وقت می‌گوید: آقا دو متر رفت. می‌گوییم چی؟ چه‌جوری رفت؟ دوید یا چی؟ یا آرام رفت؟ این را می‌گویند: کیفیّت. هر دو تایش را آورده است؛ گوش کنید. یعنی اگر توی بنده، آهنگ من خدا را بکنی، شد؟! چه از نظر کمّیّتش، چه کیفیّتش، من چند برابر سراغ تو می‌آیم؛ تو بیا! تو بیا، من بیشتر می‌آیم. تو یواش بیا، من تند می‌آیم. ببین چه‌جوری است تعبیراتش چه تعبیری است، امّا تو بیا. حالا این یک بحثی است. مسئله این است: در باب اموری که موجب تقّرب به خدا می‌شود؛ ما روایات زیادی داریم، فقط به یکی اشاره می کنم. دارد: حضرت موسی(ع) رفت به مناجات، توی مناجاتش، آن‌جا، یکی از خطاب‌هایی که به‌اش شد، این جمله بود: «مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَّ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ این‌ها که می‌خواهند بیایند سراغ من، قرب به من را می‌خواهند، شد؟! بهترین چیزی که انجام بدهند، که بیایند سمت من، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ از نظر من، مثل این که گناه را ترک بکنند، نیست. یک گناه که ترک کردی، شد؟! به خدا نزدیک می‌شوی؛ خدا ، اگر یک قدم بشود، دو قدم، بلکه بالاتر می‌آید؛ تو یواشکی رفتی، او می‌دود می آید؛ این قدر دوستت دارد. فهمیدی؟ این یکی‌‌اش را البتّه گفتم که از به اصطلاح، ابزارهای تقرّب به خدا چیه؟ ورع است. و«وَرَع»؛ چی؟ «الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ از آن‌هایی که حرام کرده است. 1- کنزالعمال جلد 1با صفحه 225 روایت 1133 2- عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: فِيمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى (ع) يَا مُوسَى مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي‌ فَإِنِّي أُبِيحُهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ لَا أُشْرِكُ مَعَهُمْ أَحَداً. الكافي جلد 2 ، صفحۀ 80 - بحارالأنوار ، جلد 68 ، صفحۀ 204 وَمَنْ‌ اقْتَرَبَ إِلَيَّ‌ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. مسندالامام احمد بن حنبل ج35، ص289 مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
20.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir