eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.5هزار دنبال‌کننده
151 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 با غرورت از پرده پوشی خداوند سوء استفاده نکن❗️ 📌در جملات متعدّدی از امام علی(ع) این مفهوم آمده است. در جمله ای حضرت می فرماید: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ أَيُّهَا الْمَغْرُورُ»1️⃣؛ تعبیر بسیار زیبایی است؛ یعنی بپرهیز، بپرهیز ای فریب خورده! «وَ اللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ»؛ به خدا قسم آن قدر خلاف کاری های تو را پوشاند که خیال کردی مورد آمرزش قرار گرفتی، در حالی که این طور نیست؛ چون آمرزش معیاری دارد که پشیمانی دارد. اگر کسی پشیمان نشود، که بحث ما هم این است که با جرئت معصیت می کند. با خودش می گوید: تا حالا معصیت کردیم طوری که نشد، خدا با ما کاری نکرد. تو مغروری، شیطان مغرورت کرده و از همین مسیر هم آمده است. پرده پوشی حق، خودش لطفی نسبت به تو بود و از این لطف سوء استفاده می کنی. غفران نبود؛ چون غفران در آنجایی مطرح است که تو از او بخواهی؛ بنابراین، یکی از مسیرهای شیطان این مسیر است، ولی با توجّه به تفاوت حال افراد، شیطان می آید و آن ها را مغرور می کند و به وادی معصیت و خلاف کاری می کشاند. 1️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص 162 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️ 📌نسبت به مؤمنین و آن هایی که معتقد به قیامت هستند، این حالت را خوب دقّت کنید! او بلد است و در مورد هر کسی از راه خودش وارد می شود. برای کسی که به قیامت ایمان دارد، نمی آید شبهه کند که قیامتی در کار نیست؛ چون از این استدلال گذشته است، بلکه به تناسب حال او جلو می آید. می گوید: قیامت هست، این ها همه درست است. جهنّم و عذاب ها هم هست، تنعّمات بهشتی با آن بساط هم هست و هیچ کدام قابل انکار نیستند. خیلی هم محکم وارد می شود. چه کار می کند؟ مغرور کردن چنین فردی راه دارد. راه این است که به این زبان، کسانی که اهل توحید و ایمان هستند، ناجی و اهل نجات هستند وارد می شود: آن ها به جهنّم نمی روند، مؤمن و موحّد که به جهنّم نمی رود. ببینید چگونه فریب می دهد؛ بنابراین تو هم که مؤمن و موحّد هستی، تو هم که اعتقاد داری، خیالت راحت باشد. از نظر عملی میدان را برای معصیت کردن او باز می کند؛ چون او کسی نیست که بخواهد به او بگوید که قیامت دروغ است؛ چون قیامت را قبول کرده و پذیرفته است. در اینجا هم این قسمت درست است که مؤمن و موحّد ناجی است، بهشت برای مؤمنین و موحّدین است و جهنّم برای غیره است. حرف های اوّلی اش درست است، امّا دوّمی اش که می گوید: خودت را به زحمت نینداز، تو که مؤمن هستی. دستت را به دست من بده و به هر وادی که تو را کشیدم بیا، غلط است. چرا؟ چون یکی از نقش های معصیت این است که اگر تکرار بشود، آن هم اگر با جرئت و بدون تخلّلِ؟(فاصله) توبه باشد، به تدریج ایمان را از بین می برد و انسان را به این وادی می کشاند که یک وقت چشم باز می کند که ته بساطش هیچ چیزی از آن ایمان باقی نمانده است؛ یعنی همانی که واقعاً درست گفته بود و –نعوذبالله- هنگام مرگ از این دنیا بدون ایمان می رود. این، یکی از راه های شیطانی است که انسان را مغرور می کند به ایمانی که دارد، به توحیدی که خودش دارد؛ یعنی ایمان مرا وسیله قرار می دهد که مرا فریب دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️ 📌راه دیگری که شیطان دارد این است که از راه کرم و رحمت حق وارد می شود. می گوید: اینکه تو قبول داری خداوند دارای رحمت واسعه است، کرم و رحمت او آن قدر است که گناهان بندگانِ او در کنار دریای بی کران رحمت او هیچ است؛ بنابراین از چه می ترسی؟ گر جملۀ کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد این راه از نظر بزرگی و عظمت حق است که رحمت واسعۀ حق و کرَم او را به رخ می کشد، بعد همین را برای فریب افراد مؤمن؛ یعنی کسانی که به قیامت معتقدند، وسیله قرار می دهد. سپس آن ها را به وادی معصیت می کشاند که تو که سهلی، تمام عالم هر چه معصیت بکنند، در برابر کرم و رحمت خدا هیچ است. این هم یکی از راه هایی است که موجب غرور به کرم و رحمت حق می شود و قرآن می گوید: عاملش شیطان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: خداوند می‌فرماید: هر کس به من نزدیک شود به مقدار یک وجب، «مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا»؛ هرکس به منِ خدا نزدیک شود یک وجب، «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا»؛ من به او نزدیک می‌شوم به مقدار یک ذراع. ذراع؛ از سر انگشت تا آرنج است که دو وجب هم، یعنی بیشتر است. دو برابر هم بیشتر، من می‌آیم به سمتش، شد! «وَ مَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا»؛ اگر یک کسی به من نزدیک شود به مقدار یک ذراع؛ الان که گفتیم: دو وجب،ها! «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا»؛ من نزدیک می‌شوم به آن مقدار؛ باع می‌فهمی یعنی چی؟ دو تا دستت را باز کن، از سر انگشت وسطی تا سر انگشت وسط دست دیگر، دو تا را نگاه کن ببین چقدر می‌شود؛ این که خیلی ‌شد، چند برابر ذراع می‌شود، نگاه کنید! همین‌جوری ضریبش می‌رود بالا. بعد،«وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي»؛ اگر کسی به سمت من بیاید؛ امّا این‌جوری،ها! بیاید سراغ من در حالی که راه برود آرام؛ مشی؛ راه رفتن آرام را می گویند، «أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً»؛ من به سمت او ‌می‌آیم، مابین راه رفتن و دویدن. یک نوع دویدن است. خوب دقّت کنید! البتّه من این را اشاره کنم. هم کماً تقرّب را مطرح کرده توی روایت، هم کیفاً. گوش کن. کمّی متراژ. گوش کن! وجب، زراع، باع، این متراژ است، این را می‌گویند کمّ ، درست است؟ مقدار، درست است؟ مقدار نزدیک شدن. دوّم: «مَن اَتاني»؛ کیفیت را می‌گوید. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ یک وقت می‌گوید: آقا دو متر رفت. می‌گوییم چی؟ چه‌جوری رفت؟ دوید یا چی؟ یا آرام رفت؟ این را می‌گویند: کیفیّت. هر دو تایش را آورده است؛ گوش کنید. یعنی اگر توی بنده، آهنگ من خدا را بکنی، شد؟! چه از نظر کمّیّتش، چه کیفیّتش، من چند برابر سراغ تو می‌آیم؛ تو بیا! تو بیا، من بیشتر می‌آیم. تو یواش بیا، من تند می‌آیم. ببین چه‌جوری است تعبیراتش چه تعبیری است، امّا تو بیا. حالا این یک بحثی است. مسئله این است: در باب اموری که موجب تقّرب به خدا می‌شود؛ ما روایات زیادی داریم، فقط به یکی اشاره می کنم. دارد: حضرت موسی(ع) رفت به مناجات، توی مناجاتش، آن‌جا، یکی از خطاب‌هایی که به‌اش شد، این جمله بود: «مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَّ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ این‌ها که می‌خواهند بیایند سراغ من، قرب به من را می‌خواهند، شد؟! بهترین چیزی که انجام بدهند، که بیایند سمت من، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ از نظر من، مثل این که گناه را ترک بکنند، نیست. یک گناه که ترک کردی، شد؟! به خدا نزدیک می‌شوی؛ خدا ، اگر یک قدم بشود، دو قدم، بلکه بالاتر می‌آید؛ تو یواشکی رفتی، او می‌دود می آید؛ این قدر دوستت دارد. فهمیدی؟ این یکی‌‌اش را البتّه گفتم که از به اصطلاح، ابزارهای تقرّب به خدا چیه؟ ورع است. و«وَرَع»؛ چی؟ «الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ از آن‌هایی که حرام کرده است. 1- کنزالعمال جلد 1با صفحه 225 روایت 1133 2- عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: فِيمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى (ع) يَا مُوسَى مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي‌ فَإِنِّي أُبِيحُهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ لَا أُشْرِكُ مَعَهُمْ أَحَداً. الكافي جلد 2 ، صفحۀ 80 - بحارالأنوار ، جلد 68 ، صفحۀ 204 وَمَنْ‌ اقْتَرَبَ إِلَيَّ‌ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. مسندالامام احمد بن حنبل ج35، ص289 مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام‌علی (ع) به کمیل روش پناه بردن به خدا را می‌آموزد❗️ 📌در روایت بسیار مفصّلی -که وصایای امام‌علی(ع) به کمیل است- حضرت می‌فرماید: «...يَا كُمَيْلُ إِذَا وَسْوَسَ الشَّيْطَانُ فِي صَدْرِكَ فَقُلْ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِيِّ مِنَ الشَّيْطَانِ الْغَوِيِّ...»، -روش پناه بردن به خدا را می‌آموزد: «يَا كُمَيْلُ لَا عَدُوَّ أَعْدَى مِنْهُمْ»؛ ای کمیل! شیطان و شیطان‌چه‌هایی که در ارتباط با او هستند؛ همان بچّه‌های شیطان که در قبل دارد، «وَ لَا ضَارَّ أَضَرُّ بِكَ مِنْهُمْ...»؛ زیان‌باری برای تو زیان‌بارتر از آن‌ها نیست، «يَا كُمَيْلُ إِنَّهُمْ يَخْدَعُونَكَ بِأَنْفُسِهِمْ»؛ آن‌ها نیرنگ می‌زنند، «فَإِذَا لَمْ تُجِبْهُمْ مَكَرُوا بِكَ وَ بِنَفْسِكَ»؛ اوّل صاف وارد می‌شود و از ناحیۀ خودش می‌خواهد فریبت بدهد. اگر موفّق نشد، به سبب خود تو، نفس و تصویرات نفسانی‌ات این کار را می‌کند، «بِتَحْسِينِهِمْ إِلَيْكَ شَهَوَاتِكَ»؛ از نظر درونی می‌آید شهوتت را تحریک می‌کند، «وَ إِعْطَائِكَ أَمَانِيَّكَ وَ إِرَادَتَكَ وَ يُسَوِّلُونَ لَكَ»؛ و شهواتت را برای تو آراسته می‌کند، «وَ يُنْسُونَكَ وَ يَنْهَوْنَكَ وَ يَأْمُرُونَكَ»؛ و می‌آید تو را امر و نهی می‌کند و از این راه وارد می‌شود، «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ»؛ راه دیگرش این است که گمانت را به خدا نیک می‌کند. از راه خدا می‌خواهد وارد بشود. این شیطان عجب خبیث است! «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَرْجُوَهُ»؛ تا اینکه به خدا امید پیدا کنی، «فَتَغْتَرَّ بِذَلِكَ»؛ تو را گول می‌زند و مغرور می‌کند، «فَتَعْصِيَهُ»؛ بعد آنجاست که تو می‌روی و گناه می‌کنی، «وَ جَزَاءُ الْعَاصِي لَظَى»1️⃣؛ و جزا و کیفر عاصی هم جهنّم است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏74، ص 271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام علی(ع) به کمیل می فرماید: شیطان از ناحیۀ خداوند به تو وعده می دهد❗️ 📌«يَا كُمَيْلُ احْفَظْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ ای کمیل! گفتار خدا را حفظ کن، «الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى‏ لَهُمْ»؛ شیطان است که برای شان آراسته می کند و بعد برای شان آرزو درست می کند، رجا نیست. «وَ الْمُسَوِّلُ الشَّيْطَانُ وَ الْمُمْلِي اللَّهُ تَعَالَى». «يَا كُمَيْلُ اذْكُرْ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى لِإِبْلِيسَ لَعَنَهُ اللَّهُ»؛ ای کمیل! آن گفتاری را که خدا نسبت به ابلیس دارد به یادت بیاور، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»؛ و برای آن ها سوارکارها و پیاده هایی را که بچّه های شیطان هستند، برای گول زدن، «وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ»؛ به آن ها نوید بده، «وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً»؛ و وعده هایی که شیطان می دهد فریب است، «يَا كُمَيْلُ إِنَّ إِبْلِيسَ لَا يَعِدُ عَنْ نَفْسِهِ»؛ ای کمیل! ابلیس از پیش خودش که به تو وعده نمی دهد، «وَ إِنَّمَا يَعِدُ عَنْ رَبِّهِ»؛ بلکه می آید از ناحیۀ پروردگارِ تو به تو وعده می دهد، «لِيَحْمِلَهُمْ عَلَى مَعْصِيَتِهِ‏...» برای آن که آن ها را وادار به معصیت کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 امام علی(ع) به کمیل می فرماید: شیطان از ناحیۀ خداوند به تو وعده می دهد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به اقامۀ عزای امام حسین(ع)❗️ 📌گاهی شیطان می بیند که طرف مقاوم است و حاضر نیست به این زودی ها تن به معصیت و گناه بدهد و واجب را ترک کند. برای همین شیطان می آید عملی را که حرام و معصیت است، مشروع جلوه می دهد که گاهی انسان آن را به عنوان عبادت تلقّی می کند و شیطان آن عمل را به عنوان یکی از عبادات و پشتوانه ای برای مغفرت و رحمت خدا قرار می دهد و از آن راه وارد می شود؛ مثلاً انسان را ترغیب می کند تا از اموالی که از راه حرام به دست آورده، اقامۀ عزا برای امام حسین(ع) بکند و می گوید: چقدر ثواب دارد. مال مردم را از راه حرام به دست آورده، ولی برای امام حسین(ع) خرج می کند. این مثال را محقّق نراقی(ره) نقل می فرماید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به عمل حرام که عبادت جلوه می دهد❗️ 📌یا اینکه خود فعل حرام است، ولی به عنوان عبادت آن را جلوه می دهد؛ مثلاً در مسجد می خواهد عزاداری کند، برمی دارد میخ های درشت به دیوار مسجد می کوبد و مسجد را تخریب می کند. بعد هم به حساب این می گذارد که آقا، قیامت دستم را بگیرد؛ چون دارم برای عزاداری امام حسین(ع) سیاه کوبی می کنم. تخریب مسجد حرام است، نفسِ فعل حرام است و این، غرور است. شیطان به عمل حرام جلوۀ عبادتی می دهد و انسان را بیچاره می کند. بعداً تکیه گاه انسان به این اعمالش می شود و شیطان انسان را به آن ها مغرور می کند و رجا به رحمت و رجا به مغفرت در این عمل دارد. نکته ای که می گویم ظریف است؛ یعنی این عمل را می خواهد پشتوانه ای برای بخشش گناهانی که در گذشته کرده قرار دهد. رجا به مغفرت برای او درست می کند که امید به مغفرت حق و رجا به مغفرت حق داشته باشد. گاهی شیطان به فعل معصیتی رنگ عبادتی می دهد و آن را پشتوانه می کند برای اینکه انسان امیدوار بشود که نسبت به بقیّۀ معاصی که کرده آمرزیده می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ...» ترجمه: زندگی دنیا شما را فریب ندهد. به راستی که مردمان در دنیا دو دسته اند: یا این که نیکوکار و اهل تقوا هستند و یا بدبخت و شقی هستند. دو خانه و نشئه داریم که دارد و نشئه سومی ندارد. هر کس یک صحیفه و کتاب همراه دارد که آن در کتاب هیچ عمل کوچک و یا بزرگی نیست مگر آن که در آن نوشته می شده وبه حساب می آید. بدانید که دوست داشتن دنیا سر منشأ هر گناه و خطایی می باشد. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: فریب ندهد شما را زندگی دنیا.«وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ»؛ مردم در دنیا دو گروه اند: یک: «بَرٌّ تَقِيٌّ» نیکوکارانی که اهل تقوا هستند. «وَ آخَرُ شَقِيٌّ» گروه دوّم: کسانی هستند که به تعبیری، این ها هلاک می شوند و بدبختند. دو دسته بیشتر نداریم. خوبان متّقی داریم، نعوذبالله، افرادی شقی و بدبختی داریم که این ها به سوی هلاکت می روند. «وَ الدَّارُ دَارَانِ»؛ این را بدانید! ما دو نشئه بیشتر نداریم، «لَا ثَالِثَ لَهُمَا»؛ یک دار، دار دنیاست و دیگری، دار آخرت است. ما دو خانه بیشتر نداریم: یک خانه دنیا، دیگری آخرت است. «وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ»؛ این را بدانید! یک صحیفه عمل هر کس با خود دارد. صحیفه عملش این چنین است که «لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ هیچ عمل کوچک و بزرگ و حرکتی نیست مگر این که در آن صحیفه، نگاشته می شود و به شمارش می آید، به حساب می آید. هسته مرکزی برای چی؟ انحراف انسان در اعمالش چیه؟ «أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»؛ آن پیوند درونی، دلی قلبی انسان، به این زندگی دنیاست که سرآمد، برای هر خطا و گناه است؛ منشأ این است. مگر می شود آدم برای خدا معصیت بکند؟ آره، ما که تا حالا نشنیده ایم، آره؟! چون خدا را دوست دارم، معصیت می کنم. فهمیدی؟ چون آخرت را دوست دارم، معصیت می کنم؛ اصلاً این درست است؟ نه؛ چون زندگی دنیا را دوست می دارم، گناه می کنم. «أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»؛ حبّ به دنیا؛ چون این جمله از پیغمبراکرم(ص) هم نقل شده؛ ولی علی (ع)، این جا به کار گرفته است. این خیلی زیباست جملات علی (ع)، هم استخدام از قرآن کرده آیه را، هم استخدام از کلمات پیغمبراکرم (ص) می کند؛ می بینید همین جور دارد می آید این جمله قبلی، «وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ استخدام، به تعبیر ما ادبی، می گوییم از قرآن کرده است. اینجا که می آید، استخدام از کلمات پیغمبراکرم(ص) می کند. این را بدانید! سرآمد گناهان، عبارت از گناه دل است و او پیوند اوست با دنیا. ...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَ‏ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ... بحارالأنوار ، جلد 75، صفحه 23 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) حُبُّ‏ الدُّنْيَا رَأْسُ‏ كُلِّ‏ خَطِيئَة بحارالأنوار ، جلد 67 ، صفحه 315 لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا سوره مبارکه کهف آیه 49 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ...» ترجمه: زندگی دنیا شما را فریب ندهد. به راستی که مردمان در دنیا دو دسته اند: یا این که نیکوکار و اهل تقوا هستند و یا بدبخت و شقی هستند. دو خانه و نشئه داریم که دارد و نشئه سومی ندارد. هر کس یک صحیفه و کتاب همراه دارد که آن در کتاب هیچ عمل کوچک و یا بزرگی نیست مگر آن که در آن نوشته می شده وبه حساب می آید. بدانید که دوست داشتن دنیا سر منشأ هر گناه و خطایی می باشد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به کار خیر؛ مانندساخت مسجد،مدرسه و... ❗️ 📌بالاتر از این حالت را بیان کنم: گاهی شیطان حتّی نفس این عمل را که باطن آن معصیت است و در نظر انسان آن را به عنوان عبادت جلوه داده، باز هم دست برنمی دارد و می خواهد از مسیر دیگری همین عمل خراب را خراب تر هم بکند؛ مثلاً در مورد اموالی که انسان از راه حرام به دست آورده، ترغیبش می کند که در راه خدا مصرف بکند که موجب آمرزش او شود؛ مثلاً انسان را ترغیب نسبت به فعلی می کند که به ظاهر عبادت و فعل قُربیٰ است؛ یعنی موجب قُرب به حق می شود، امّا نه اینکه هر فعلی باشد. توجّه کنید که به آن فعلی ترغیب می کند که –باز- موافق شهواتش است. مثلاً می گوید: مسجد بساز و بالایش بنویس حاج محمد زکی. حسینیه بساز و اسمت را هم بالایش بزن. دار الایتام، مدرسه و... به همین صورت بساز. درآمد حرام را -به ظاهر- می خواهد در راه خوب مصرف بکند که جبران آن حرام را بکند. تازه در اینجا هم شیطان –به اصطلاح- دست از او برنداشته که مثلاً به صورت مخفیانه به تعدادی فقیر کمک کند و این مال حرام را بدهد؛ بلکه شیطان و نفس انسان خیلی خبیث هستند و جهنّم را برای انسان چند آتشه –به اصطلاح- فراهم می کنند. این ها غرور و فریب های شیطان هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir