eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.4هزار دنبال‌کننده
150 عکس
1.3هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 بحث امام علی (ع)باملحدی که منکر قیامت است❗️ 📌امام علی(ع) با یکی از ملحدین بحث می کند. او منکر قیامت می شود و امام علی(ع) جوابش را می دهد و می فرماید: «إِنْ كَانَ مَا قُلْتَهُ حَقّاً فَقَدْ تَخَلَّصْتَ وَ تَخَلَّصْنَا»؛ اگر اینکه تو گفتی حقیقتش هم همین باشد و از قیامت خبری نباشد، تویی که فرو رفتۀ در شهواتت –در اینجا- هستی و منی که پرهیز می کنم، هر دو –باز- مساوی هستیم وقتی که می میریم. نه تو، وارد جهنّم می شوی، چون جهنّمی نیست که به آن بروی. من هم که جهنّم نیست، به آن نمی روم. هر دو مساوی می شویم. «إِنْ كَانَ مَا قُلْتَهُ حَقّاً فَقَدْ تَخَلَّصْتَ وَ تَخَلَّصْنَا»، امّا «وَ إِنْ كَانَ مَا قُلْنَا حَقّاً»1️⃣؛ چون دو طرف دارد. تو یک عقیده و ما هم یک عقیدۀ دیگر داریم. اگر اینکه من گفتم حقیقت داشت؛ یعنی حساب، کتاب، ثواب و عقابی مطرح است و این، حق است. اگر این باشد، «فَقَدْ تَخَلَّصْنَا وَ هَلَكْتَ»؛ من نجات پیدا کرده ام و تو هلاکی، بیچاره شدی. فرق من و تو معلوم می شود. 1️⃣ شرح أصول الكافي (صدرا)، ج 1، ص 379 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه ششم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِي الصَّلَاةِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي كَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي أَ مَا يَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي» ترجمه: هنگامی که بنده ای به نماز می ایستد و نماز خود را کوچک بشمارد، در این جا خداوند تبارک و تعالی به ملائکه خویش می فرماید: آیا بنده مرا نمی بینید که گویا گمان می کند که برآورده شدن نیازها و حاجت هایش به دست دیگری است؟! آیا او نمی داند که برطرف شدن و برآوردن تمامی نیازها و حاجت هایش به دست من است؟! شرح: من در گذشته، یک روایتی را خواندم از امام صادق صلوات الله علیه، این بود که: هنگامی که شخص می ایستد به نماز، خداوند توجّه خاصّش، تعبیر به اصطلاح، وجه بود که صورتش را به سمت او می کند تا سه مرتبه، که اگر این در نماز، به اصطلاح ما، حضور قلبش برگشت، خداوند هم از بنده رویش را برمی گرداند ازش. که اشاره به این است که تا حضور قلب هست، خداوند هم توجّه خاصّش به او هست؛ یک مرتبه، چشم پوشی، دو مرتبه، دفعه سوّم وقتی که حضور قلبش از بین رفت، رفت سراغ امور دنیایی؛ حالا این روایت را دو جهت می خوانم. در این روایت دارد امام صادق صلوات الله علیه، فرمود: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِي الصَّلَاةِ»؛ وقتی ایستاد بنده به نماز خواندن، «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ»؛ خداوند به فرشتگانش می فرماید: «أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي»؛ نمی بینید شما این بنده مرا، «كَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي»؛ نگاه کنید ایستاده دارد نماز می خواند؛ شما نگاهش کنید. این کأنّه به قول ما، مثل این که این، این جوری می بیند، «كَأَنَّهُ يَرَى»؛ یعنی پیش خودش این جوری فکر می کند که آن حاجت هایی که دارد، کارهایی که دارد به اصطلاح، قضاء حوائجش به دست غیر من است. از این چه می فهمید، از این روایت؟ آن روایت این بود: از اوّل حضور قلب داشت، وسط نماز سه مرتبه چی می شد؟ می رفت. این می رساند از اوّل ندارد. راحتش کرده است. خوب دقّت کنید. او حضور قلب داشت، سه مرتبه فکرش می رفت توی مغازه و بازار و کار و کاسبی و ... مثال می زنم ها؛ اوّل هیچی، خدا رویش را برنمی گرداند، دوّم نه. دفعه سوّم؛ دیگر نه، خدا رویش را برمی گرداند ازش. آن بود؛ اما این روایت، ازش استفاده می شود که از اوّل، حضور قلب خبری نیست، «أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي»؛ به ملائکه اش می گوید، نمی بینیدش این را؟ «كَأَنَّهُ يَرَى»؛ مثل این که این جوری می بیند، که «أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي»؛ مثل اینکه این جوری فکر می کند که کارهاش، خواسته هاش را دیگران واسه اش چیز درست می کنند. «أَ مَا يَعْلَمُ»؛ نمی داند این، «أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي» فهمیدید؟ این نمی داند؟ کارها دست من است نه دست مشتری؟! کارها دست من است. فهمیدی؟! گره هات را من باید باز کنم؛ تو خیال کردی؟! چی فکر می کنی؟ شد! از اوّل حواسش پرت است تا آخر. برای چی؟ برود دنبال کارهایش،. بروم زودتر به کارهایم برسم. شد؟! در نتیجه، نمازش هم معلوم نیست، توجه کنید. حالا من این را، چون آن روایت را خوانده بودم، گفتم این را هم بگویم. آن روایت مال حضور قلب دارها بود، این روایت مال بی حضور قلب هاست. این چه فرهنگی است؟! توی متدیّنین، آن که می خواهد نماز بخواند. می فهمی چی می گویم؟! تند و تند، آن چی هست؟! نمی گویم نماز را طولش بدهد، اصلًا و ابداً؛ نه تو از
اولیاء خدایی، نه من، هیچ کدام؛ نمازهای اولیاء خدا، مال آن ها جای خودشان است؛ همین نماز دست و پا شکسته را باز می گوید، کمش کن، شد!؟ تو همین طور نماز خواندن تعبیر داریم در روایات، مثل کلاغ، حضرت دید به اینکه چی می کند، تُک می زند به زمین و بلند می شود. اصلًا حتی رعایت جهات اوّلیه صحت صلاة را هم نمی کند. شما همه تان نماز می خوانید، درست است یا نه؟ توجّه کنید. این از اوّل نماز تا آخر نماز، دنبال کارش است، دیر نشود، به اش برسد. می فهمی چه می گویم؟! چیزی که تو ذهنش نیست، چیه؟ خدا، می فهمی؟ خدا، حضور قلب چیه، برو دنبال کارت. شد؟! این روایت، این را می گوید: آن جا خدا به ملائکه می گوید: نگاهش کن! نگاهش کن! نگاهش کن. فهمیدی چه می خواهم بگویم؟! به ملائکه ها؛ چون یک ملکه نیست. ملائکه ها، یک ملک نیست، آن جا دارد، این است: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ»؛ گوش کنید! «أَ مَا تَرَوْنَ»؛ جمع، نمی بینینش؟! می فهمی؟! همه دارند می بینند، خدا می بیند چه کار می کنی. توجّه کردید چه عرض کردم ؟! بدو! بدو! بدو! بدو! چنان بعد یک دفعه می خورد سرت به چی؟! و پایت می رود توی چاله؛ می فهمی چه می گویم؟ جهتش این است. 1-وسائل الشیعه جلد 4، صفحه 36 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِي الصَّلَاةِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي كَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي أَ مَا يَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي» ترجمه: هنگامی که بنده ای به نماز می ایستد و نماز خود را کوچک بشمارد، در این جا خداوند تبارک و تعالی به ملائکه خویش می فرماید: آیا بنده مرا نمی بینید که گویا گمان می کند که برآورده شدن نیازها و حاجت هایش به دست دیگری است؟! آیا او نمی داند که برطرف شدن و برآوردن تمامی نیازها و حاجت هایش به دست من است؟! 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چه می شود که خداوند بعد از گناه به بنده نعمت می‌دهد❗️ 📌امام‌صادق(ع) می‌فرماید: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ»؛ خداوند آنگاه که خیر را برای بنده‌ای اراده کرده باشد، آن‌گاه که او گناه می‌کند، بعد از گناه به او ابتلا می‌دهد و برایش نقمت می‌آورد، «وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ»؛ و این موجب می‌شود که متذکّر استغفار و توبه شود، «وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَةٍ»؛ اگر نظر حق از بنده‌ای برگشته باشد و دلیلش این است که دیگر مورد مقتضی در او نیست و تمام شده، خودش کار خودش را تمام کرده، اگر گناهی بکند، بعدش نعمت است، «لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهِ»؛ کاری می‌کند که او فراموش کند و یادش برود که استغفار بکند، و این هم ادامه پیدا می‌کند، «وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى»1️⃣؛ که دارد: وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ2️⃣؛ و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند به تدريج از جايى كه نمى ‌دانند گريبانشان را خواهيم گرفت. غرور 1️⃣جلسۀ هفتم الكافی، ج 2، ص 452 - بحار الأنوار ج 5، ص 218 2️⃣ سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 182 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وضع ظاهری کّفار فریبت ندهد ❗️ 📌در آیۀ شریفه می فرماید: لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ؛ یک وقت فریب کسانی را که در شهرهای کافر هستند و وضع شان را می بینی، نخوری! مَتَاعٌ قَلِيلٌ؛ این ها چیزی نیست، پول هایش یک مشت جماد و پاره آهن است؛ مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ1️⃣. مبادا رفت و آمد (و جنب و جوش) كافران در شهرها تو را دستخوش فريب كند. * (اين) كالاى ناچيز (و برخوردارى اندكى) است. سپس جايگاه شان دوزخ است و چه بد قرارگاهى است! امام علی(ع) در این زمینه فریاد می کشد؛ چون اولیای خدا به دست یک عدّه از این شیاطین دو پا که مردم را در رابطه با این مسائل می خواستند تضعیف ایمانی بکنند، مبتلا بودند. حضرت می فرماید: «...وَ إِيَّاكَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَى مِنْ إِخْلَادِ أَهْلِ الدُّنْيَا إِلَيْهَا»2️⃣؛ بپرهیز که یک وقت مغرور نشوی و گول نخوری به آن که می بینی اهل دنیا خلود نسبت به دنیا پیدا کردند، وقتی وضع آن ها را می بینی. 1️⃣سورۀ مبارکۀ آل عمران، آیات 196 و 197 2️⃣ نهج البلاغه، نامۀ 31 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️ 📌در خطبۀ هشتاد و نه نهج البلاغه، امام علی(ع) فرمودند: «...فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ الْغُرُورِ»؛ یک وقت فریب روزگار اهل غرور را نخوری! اهل غرور؛ یعنی همین هایی که «غرور بالله» دارند و می گویند: هر کسی اینجا وضعش بهتر است، آنجا هم همین طور است. اگر بنا بود این گونه نباشد، خدا این جا عذابشان می کرد. «فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ الْغُرُورِ فَإِنَّمَا هُوَ ظِلٌّ مَمْدُودٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْدُود»1️⃣؛ یک سایه ای کشیده است؛ آن هم تا یک مدّتی که تمام می شود. چقدر تعبیر حضرت زیباست! یعنی تمام دنیا را که می بینی، اصلاً نور نیست؛ بلکه سایۀ نور است.اشاره به این موضوع است که این عالم ناسوت، فیئی(سایه) است، در مقابل هستی واقعی حقیقی. مادّیّت نمودی از بود و مثل سایه است. تعبیر سایه این مطلب را می رساند که نوری مطرح است. این ها نمودِ بود است، تازه سایه اش هم سایه ای کوتاه است و تمام می شود. برای هر کسی این طوری است. یک وقت به آن ها مغرور نشوی و گول وضع آن ها را نخوری. از آن طرف هم، ناراحت نشوی که چرا خداوند آن ها را در همین جا کیفر نمی کند. گاهی انسان این طوری است؛ خصوصاً در رابطه با بعضی از صحنه ها که قرار می گیرد، خیلی ناراحت می شود. با اینکه ما خیلی ضعیف هستیم، در مقابل خدا بسیار کم جنبه و کم ظرفیّت هستیم. ممکن است نعوذبالله کفر بگوییم: خدا هم با آن هاست! کجا خدا با آن ها است؟! 1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 89 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 با غرورت از پرده پوشی خداوند سوء استفاده نکن❗️ 📌در جملات متعدّدی از امام علی(ع) این مفهوم آمده است. در جمله ای حضرت می فرماید: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ أَيُّهَا الْمَغْرُورُ»1️⃣؛ تعبیر بسیار زیبایی است؛ یعنی بپرهیز، بپرهیز ای فریب خورده! «وَ اللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ»؛ به خدا قسم آن قدر خلاف کاری های تو را پوشاند که خیال کردی مورد آمرزش قرار گرفتی، در حالی که این طور نیست؛ چون آمرزش معیاری دارد که پشیمانی دارد. اگر کسی پشیمان نشود، که بحث ما هم این است که با جرئت معصیت می کند. با خودش می گوید: تا حالا معصیت کردیم طوری که نشد، خدا با ما کاری نکرد. تو مغروری، شیطان مغرورت کرده و از همین مسیر هم آمده است. پرده پوشی حق، خودش لطفی نسبت به تو بود و از این لطف سوء استفاده می کنی. غفران نبود؛ چون غفران در آنجایی مطرح است که تو از او بخواهی؛ بنابراین، یکی از مسیرهای شیطان این مسیر است، ولی با توجّه به تفاوت حال افراد، شیطان می آید و آن ها را مغرور می کند و به وادی معصیت و خلاف کاری می کشاند. 1️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص 162 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️ 📌نسبت به مؤمنین و آن هایی که معتقد به قیامت هستند، این حالت را خوب دقّت کنید! او بلد است و در مورد هر کسی از راه خودش وارد می شود. برای کسی که به قیامت ایمان دارد، نمی آید شبهه کند که قیامتی در کار نیست؛ چون از این استدلال گذشته است، بلکه به تناسب حال او جلو می آید. می گوید: قیامت هست، این ها همه درست است. جهنّم و عذاب ها هم هست، تنعّمات بهشتی با آن بساط هم هست و هیچ کدام قابل انکار نیستند. خیلی هم محکم وارد می شود. چه کار می کند؟ مغرور کردن چنین فردی راه دارد. راه این است که به این زبان، کسانی که اهل توحید و ایمان هستند، ناجی و اهل نجات هستند وارد می شود: آن ها به جهنّم نمی روند، مؤمن و موحّد که به جهنّم نمی رود. ببینید چگونه فریب می دهد؛ بنابراین تو هم که مؤمن و موحّد هستی، تو هم که اعتقاد داری، خیالت راحت باشد. از نظر عملی میدان را برای معصیت کردن او باز می کند؛ چون او کسی نیست که بخواهد به او بگوید که قیامت دروغ است؛ چون قیامت را قبول کرده و پذیرفته است. در اینجا هم این قسمت درست است که مؤمن و موحّد ناجی است، بهشت برای مؤمنین و موحّدین است و جهنّم برای غیره است. حرف های اوّلی اش درست است، امّا دوّمی اش که می گوید: خودت را به زحمت نینداز، تو که مؤمن هستی. دستت را به دست من بده و به هر وادی که تو را کشیدم بیا، غلط است. چرا؟ چون یکی از نقش های معصیت این است که اگر تکرار بشود، آن هم اگر با جرئت و بدون تخلّلِ؟(فاصله) توبه باشد، به تدریج ایمان را از بین می برد و انسان را به این وادی می کشاند که یک وقت چشم باز می کند که ته بساطش هیچ چیزی از آن ایمان باقی نمانده است؛ یعنی همانی که واقعاً درست گفته بود و –نعوذبالله- هنگام مرگ از این دنیا بدون ایمان می رود. این، یکی از راه های شیطانی است که انسان را مغرور می کند به ایمانی که دارد، به توحیدی که خودش دارد؛ یعنی ایمان مرا وسیله قرار می دهد که مرا فریب دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️ 📌راه دیگری که شیطان دارد این است که از راه کرم و رحمت حق وارد می شود. می گوید: اینکه تو قبول داری خداوند دارای رحمت واسعه است، کرم و رحمت او آن قدر است که گناهان بندگانِ او در کنار دریای بی کران رحمت او هیچ است؛ بنابراین از چه می ترسی؟ گر جملۀ کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد این راه از نظر بزرگی و عظمت حق است که رحمت واسعۀ حق و کرَم او را به رخ می کشد، بعد همین را برای فریب افراد مؤمن؛ یعنی کسانی که به قیامت معتقدند، وسیله قرار می دهد. سپس آن ها را به وادی معصیت می کشاند که تو که سهلی، تمام عالم هر چه معصیت بکنند، در برابر کرم و رحمت خدا هیچ است. این هم یکی از راه هایی است که موجب غرور به کرم و رحمت حق می شود و قرآن می گوید: عاملش شیطان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: خداوند می‌فرماید: هر کس به من نزدیک شود به مقدار یک وجب، «مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا»؛ هرکس به منِ خدا نزدیک شود یک وجب، «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا»؛ من به او نزدیک می‌شوم به مقدار یک ذراع. ذراع؛ از سر انگشت تا آرنج است که دو وجب هم، یعنی بیشتر است. دو برابر هم بیشتر، من می‌آیم به سمتش، شد! «وَ مَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا»؛ اگر یک کسی به من نزدیک شود به مقدار یک ذراع؛ الان که گفتیم: دو وجب،ها! «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا»؛ من نزدیک می‌شوم به آن مقدار؛ باع می‌فهمی یعنی چی؟ دو تا دستت را باز کن، از سر انگشت وسطی تا سر انگشت وسط دست دیگر، دو تا را نگاه کن ببین چقدر می‌شود؛ این که خیلی ‌شد، چند برابر ذراع می‌شود، نگاه کنید! همین‌جوری ضریبش می‌رود بالا. بعد،«وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي»؛ اگر کسی به سمت من بیاید؛ امّا این‌جوری،ها! بیاید سراغ من در حالی که راه برود آرام؛ مشی؛ راه رفتن آرام را می گویند، «أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً»؛ من به سمت او ‌می‌آیم، مابین راه رفتن و دویدن. یک نوع دویدن است. خوب دقّت کنید! البتّه من این را اشاره کنم. هم کماً تقرّب را مطرح کرده توی روایت، هم کیفاً. گوش کن. کمّی متراژ. گوش کن! وجب، زراع، باع، این متراژ است، این را می‌گویند کمّ ، درست است؟ مقدار، درست است؟ مقدار نزدیک شدن. دوّم: «مَن اَتاني»؛ کیفیت را می‌گوید. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ یک وقت می‌گوید: آقا دو متر رفت. می‌گوییم چی؟ چه‌جوری رفت؟ دوید یا چی؟ یا آرام رفت؟ این را می‌گویند: کیفیّت. هر دو تایش را آورده است؛ گوش کنید. یعنی اگر توی بنده، آهنگ من خدا را بکنی، شد؟! چه از نظر کمّیّتش، چه کیفیّتش، من چند برابر سراغ تو می‌آیم؛ تو بیا! تو بیا، من بیشتر می‌آیم. تو یواش بیا، من تند می‌آیم. ببین چه‌جوری است تعبیراتش چه تعبیری است، امّا تو بیا. حالا این یک بحثی است. مسئله این است: در باب اموری که موجب تقّرب به خدا می‌شود؛ ما روایات زیادی داریم، فقط به یکی اشاره می کنم. دارد: حضرت موسی(ع) رفت به مناجات، توی مناجاتش، آن‌جا، یکی از خطاب‌هایی که به‌اش شد، این جمله بود: «مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَّ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ این‌ها که می‌خواهند بیایند سراغ من، قرب به من را می‌خواهند، شد؟! بهترین چیزی که انجام بدهند، که بیایند سمت من، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ از نظر من، مثل این که گناه را ترک بکنند، نیست. یک گناه که ترک کردی، شد؟! به خدا نزدیک می‌شوی؛ خدا ، اگر یک قدم بشود، دو قدم، بلکه بالاتر می‌آید؛ تو یواشکی رفتی، او می‌دود می آید؛ این قدر دوستت دارد. فهمیدی؟ این یکی‌‌اش را البتّه گفتم که از به اصطلاح، ابزارهای تقرّب به خدا چیه؟ ورع است. و«وَرَع»؛ چی؟ «الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ از آن‌هایی که حرام کرده است. 1- کنزالعمال جلد 1با صفحه 225 روایت 1133 2- عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: فِيمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى (ع) يَا مُوسَى مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي‌ فَإِنِّي أُبِيحُهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ لَا أُشْرِكُ مَعَهُمْ أَحَداً. الكافي جلد 2 ، صفحۀ 80 - بحارالأنوار ، جلد 68 ، صفحۀ 204 وَمَنْ‌ اقْتَرَبَ إِلَيَّ‌ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. مسندالامام احمد بن حنبل ج35، ص289 مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام‌علی (ع) به کمیل روش پناه بردن به خدا را می‌آموزد❗️ 📌در روایت بسیار مفصّلی -که وصایای امام‌علی(ع) به کمیل است- حضرت می‌فرماید: «...يَا كُمَيْلُ إِذَا وَسْوَسَ الشَّيْطَانُ فِي صَدْرِكَ فَقُلْ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِيِّ مِنَ الشَّيْطَانِ الْغَوِيِّ...»، -روش پناه بردن به خدا را می‌آموزد: «يَا كُمَيْلُ لَا عَدُوَّ أَعْدَى مِنْهُمْ»؛ ای کمیل! شیطان و شیطان‌چه‌هایی که در ارتباط با او هستند؛ همان بچّه‌های شیطان که در قبل دارد، «وَ لَا ضَارَّ أَضَرُّ بِكَ مِنْهُمْ...»؛ زیان‌باری برای تو زیان‌بارتر از آن‌ها نیست، «يَا كُمَيْلُ إِنَّهُمْ يَخْدَعُونَكَ بِأَنْفُسِهِمْ»؛ آن‌ها نیرنگ می‌زنند، «فَإِذَا لَمْ تُجِبْهُمْ مَكَرُوا بِكَ وَ بِنَفْسِكَ»؛ اوّل صاف وارد می‌شود و از ناحیۀ خودش می‌خواهد فریبت بدهد. اگر موفّق نشد، به سبب خود تو، نفس و تصویرات نفسانی‌ات این کار را می‌کند، «بِتَحْسِينِهِمْ إِلَيْكَ شَهَوَاتِكَ»؛ از نظر درونی می‌آید شهوتت را تحریک می‌کند، «وَ إِعْطَائِكَ أَمَانِيَّكَ وَ إِرَادَتَكَ وَ يُسَوِّلُونَ لَكَ»؛ و شهواتت را برای تو آراسته می‌کند، «وَ يُنْسُونَكَ وَ يَنْهَوْنَكَ وَ يَأْمُرُونَكَ»؛ و می‌آید تو را امر و نهی می‌کند و از این راه وارد می‌شود، «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ»؛ راه دیگرش این است که گمانت را به خدا نیک می‌کند. از راه خدا می‌خواهد وارد بشود. این شیطان عجب خبیث است! «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَرْجُوَهُ»؛ تا اینکه به خدا امید پیدا کنی، «فَتَغْتَرَّ بِذَلِكَ»؛ تو را گول می‌زند و مغرور می‌کند، «فَتَعْصِيَهُ»؛ بعد آنجاست که تو می‌روی و گناه می‌کنی، «وَ جَزَاءُ الْعَاصِي لَظَى»1️⃣؛ و جزا و کیفر عاصی هم جهنّم است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏74، ص 271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir