eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.5هزار دنبال‌کننده
151 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: «یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️ 📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم، «وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام‌علی (ع) به کمیل روش پناه بردن به خدا را می‌آموزد❗️ 📌در روایت بسیار مفصّلی -که وصایای امام‌علی(ع) به کمیل است- حضرت می‌فرماید: «...يَا كُمَيْلُ إِذَا وَسْوَسَ الشَّيْطَانُ فِي صَدْرِكَ فَقُلْ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِيِّ مِنَ الشَّيْطَانِ الْغَوِيِّ...»، -روش پناه بردن به خدا را می‌آموزد: «يَا كُمَيْلُ لَا عَدُوَّ أَعْدَى مِنْهُمْ»؛ ای کمیل! شیطان و شیطان‌چه‌هایی که در ارتباط با او هستند؛ همان بچّه‌های شیطان که در قبل دارد، «وَ لَا ضَارَّ أَضَرُّ بِكَ مِنْهُمْ...»؛ زیان‌باری برای تو زیان‌بارتر از آن‌ها نیست، «يَا كُمَيْلُ إِنَّهُمْ يَخْدَعُونَكَ بِأَنْفُسِهِمْ»؛ آن‌ها نیرنگ می‌زنند، «فَإِذَا لَمْ تُجِبْهُمْ مَكَرُوا بِكَ وَ بِنَفْسِكَ»؛ اوّل صاف وارد می‌شود و از ناحیۀ خودش می‌خواهد فریبت بدهد. اگر موفّق نشد، به سبب خود تو، نفس و تصویرات نفسانی‌ات این کار را می‌کند، «بِتَحْسِينِهِمْ إِلَيْكَ شَهَوَاتِكَ»؛ از نظر درونی می‌آید شهوتت را تحریک می‌کند، «وَ إِعْطَائِكَ أَمَانِيَّكَ وَ إِرَادَتَكَ وَ يُسَوِّلُونَ لَكَ»؛ و شهواتت را برای تو آراسته می‌کند، «وَ يُنْسُونَكَ وَ يَنْهَوْنَكَ وَ يَأْمُرُونَكَ»؛ و می‌آید تو را امر و نهی می‌کند و از این راه وارد می‌شود، «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ»؛ راه دیگرش این است که گمانت را به خدا نیک می‌کند. از راه خدا می‌خواهد وارد بشود. این شیطان عجب خبیث است! «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَرْجُوَهُ»؛ تا اینکه به خدا امید پیدا کنی، «فَتَغْتَرَّ بِذَلِكَ»؛ تو را گول می‌زند و مغرور می‌کند، «فَتَعْصِيَهُ»؛ بعد آنجاست که تو می‌روی و گناه می‌کنی، «وَ جَزَاءُ الْعَاصِي لَظَى»1️⃣؛ و جزا و کیفر عاصی هم جهنّم است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏74، ص 271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام علی(ع) به کمیل می فرماید: شیطان از ناحیۀ خداوند به تو وعده می دهد❗️ 📌«يَا كُمَيْلُ احْفَظْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ ای کمیل! گفتار خدا را حفظ کن، «الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى‏ لَهُمْ»؛ شیطان است که برای شان آراسته می کند و بعد برای شان آرزو درست می کند، رجا نیست. «وَ الْمُسَوِّلُ الشَّيْطَانُ وَ الْمُمْلِي اللَّهُ تَعَالَى». «يَا كُمَيْلُ اذْكُرْ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى لِإِبْلِيسَ لَعَنَهُ اللَّهُ»؛ ای کمیل! آن گفتاری را که خدا نسبت به ابلیس دارد به یادت بیاور، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»؛ و برای آن ها سوارکارها و پیاده هایی را که بچّه های شیطان هستند، برای گول زدن، «وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ»؛ به آن ها نوید بده، «وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً»؛ و وعده هایی که شیطان می دهد فریب است، «يَا كُمَيْلُ إِنَّ إِبْلِيسَ لَا يَعِدُ عَنْ نَفْسِهِ»؛ ای کمیل! ابلیس از پیش خودش که به تو وعده نمی دهد، «وَ إِنَّمَا يَعِدُ عَنْ رَبِّهِ»؛ بلکه می آید از ناحیۀ پروردگارِ تو به تو وعده می دهد، «لِيَحْمِلَهُمْ عَلَى مَعْصِيَتِهِ‏...» برای آن که آن ها را وادار به معصیت کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 امام علی(ع) به کمیل می فرماید: شیطان از ناحیۀ خداوند به تو وعده می دهد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به اقامۀ عزای امام حسین(ع)❗️ 📌گاهی شیطان می بیند که طرف مقاوم است و حاضر نیست به این زودی ها تن به معصیت و گناه بدهد و واجب را ترک کند. برای همین شیطان می آید عملی را که حرام و معصیت است، مشروع جلوه می دهد که گاهی انسان آن را به عنوان عبادت تلقّی می کند و شیطان آن عمل را به عنوان یکی از عبادات و پشتوانه ای برای مغفرت و رحمت خدا قرار می دهد و از آن راه وارد می شود؛ مثلاً انسان را ترغیب می کند تا از اموالی که از راه حرام به دست آورده، اقامۀ عزا برای امام حسین(ع) بکند و می گوید: چقدر ثواب دارد. مال مردم را از راه حرام به دست آورده، ولی برای امام حسین(ع) خرج می کند. این مثال را محقّق نراقی(ره) نقل می فرماید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به عمل حرام که عبادت جلوه می دهد❗️ 📌یا اینکه خود فعل حرام است، ولی به عنوان عبادت آن را جلوه می دهد؛ مثلاً در مسجد می خواهد عزاداری کند، برمی دارد میخ های درشت به دیوار مسجد می کوبد و مسجد را تخریب می کند. بعد هم به حساب این می گذارد که آقا، قیامت دستم را بگیرد؛ چون دارم برای عزاداری امام حسین(ع) سیاه کوبی می کنم. تخریب مسجد حرام است، نفسِ فعل حرام است و این، غرور است. شیطان به عمل حرام جلوۀ عبادتی می دهد و انسان را بیچاره می کند. بعداً تکیه گاه انسان به این اعمالش می شود و شیطان انسان را به آن ها مغرور می کند و رجا به رحمت و رجا به مغفرت در این عمل دارد. نکته ای که می گویم ظریف است؛ یعنی این عمل را می خواهد پشتوانه ای برای بخشش گناهانی که در گذشته کرده قرار دهد. رجا به مغفرت برای او درست می کند که امید به مغفرت حق و رجا به مغفرت حق داشته باشد. گاهی شیطان به فعل معصیتی رنگ عبادتی می دهد و آن را پشتوانه می کند برای اینکه انسان امیدوار بشود که نسبت به بقیّۀ معاصی که کرده آمرزیده می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ...» ترجمه: زندگی دنیا شما را فریب ندهد. به راستی که مردمان در دنیا دو دسته اند: یا این که نیکوکار و اهل تقوا هستند و یا بدبخت و شقی هستند. دو خانه و نشئه داریم که دارد و نشئه سومی ندارد. هر کس یک صحیفه و کتاب همراه دارد که آن در کتاب هیچ عمل کوچک و یا بزرگی نیست مگر آن که در آن نوشته می شده وبه حساب می آید. بدانید که دوست داشتن دنیا سر منشأ هر گناه و خطایی می باشد. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: فریب ندهد شما را زندگی دنیا.«وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ»؛ مردم در دنیا دو گروه اند: یک: «بَرٌّ تَقِيٌّ» نیکوکارانی که اهل تقوا هستند. «وَ آخَرُ شَقِيٌّ» گروه دوّم: کسانی هستند که به تعبیری، این ها هلاک می شوند و بدبختند. دو دسته بیشتر نداریم. خوبان متّقی داریم، نعوذبالله، افرادی شقی و بدبختی داریم که این ها به سوی هلاکت می روند. «وَ الدَّارُ دَارَانِ»؛ این را بدانید! ما دو نشئه بیشتر نداریم، «لَا ثَالِثَ لَهُمَا»؛ یک دار، دار دنیاست و دیگری، دار آخرت است. ما دو خانه بیشتر نداریم: یک خانه دنیا، دیگری آخرت است. «وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ»؛ این را بدانید! یک صحیفه عمل هر کس با خود دارد. صحیفه عملش این چنین است که «لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ هیچ عمل کوچک و بزرگ و حرکتی نیست مگر این که در آن صحیفه، نگاشته می شود و به شمارش می آید، به حساب می آید. هسته مرکزی برای چی؟ انحراف انسان در اعمالش چیه؟ «أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»؛ آن پیوند درونی، دلی قلبی انسان، به این زندگی دنیاست که سرآمد، برای هر خطا و گناه است؛ منشأ این است. مگر می شود آدم برای خدا معصیت بکند؟ آره، ما که تا حالا نشنیده ایم، آره؟! چون خدا را دوست دارم، معصیت می کنم. فهمیدی؟ چون آخرت را دوست دارم، معصیت می کنم؛ اصلاً این درست است؟ نه؛ چون زندگی دنیا را دوست می دارم، گناه می کنم. «أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»؛ حبّ به دنیا؛ چون این جمله از پیغمبراکرم(ص) هم نقل شده؛ ولی علی (ع)، این جا به کار گرفته است. این خیلی زیباست جملات علی (ع)، هم استخدام از قرآن کرده آیه را، هم استخدام از کلمات پیغمبراکرم (ص) می کند؛ می بینید همین جور دارد می آید این جمله قبلی، «وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ استخدام، به تعبیر ما ادبی، می گوییم از قرآن کرده است. اینجا که می آید، استخدام از کلمات پیغمبراکرم(ص) می کند. این را بدانید! سرآمد گناهان، عبارت از گناه دل است و او پیوند اوست با دنیا. ...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَ‏ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ... بحارالأنوار ، جلد 75، صفحه 23 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) حُبُّ‏ الدُّنْيَا رَأْسُ‏ كُلِّ‏ خَطِيئَة بحارالأنوار ، جلد 67 ، صفحه 315 لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا سوره مبارکه کهف آیه 49 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ...» ترجمه: زندگی دنیا شما را فریب ندهد. به راستی که مردمان در دنیا دو دسته اند: یا این که نیکوکار و اهل تقوا هستند و یا بدبخت و شقی هستند. دو خانه و نشئه داریم که دارد و نشئه سومی ندارد. هر کس یک صحیفه و کتاب همراه دارد که آن در کتاب هیچ عمل کوچک و یا بزرگی نیست مگر آن که در آن نوشته می شده وبه حساب می آید. بدانید که دوست داشتن دنیا سر منشأ هر گناه و خطایی می باشد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به کار خیر؛ مانندساخت مسجد،مدرسه و... ❗️ 📌بالاتر از این حالت را بیان کنم: گاهی شیطان حتّی نفس این عمل را که باطن آن معصیت است و در نظر انسان آن را به عنوان عبادت جلوه داده، باز هم دست برنمی دارد و می خواهد از مسیر دیگری همین عمل خراب را خراب تر هم بکند؛ مثلاً در مورد اموالی که انسان از راه حرام به دست آورده، ترغیبش می کند که در راه خدا مصرف بکند که موجب آمرزش او شود؛ مثلاً انسان را ترغیب نسبت به فعلی می کند که به ظاهر عبادت و فعل قُربیٰ است؛ یعنی موجب قُرب به حق می شود، امّا نه اینکه هر فعلی باشد. توجّه کنید که به آن فعلی ترغیب می کند که –باز- موافق شهواتش است. مثلاً می گوید: مسجد بساز و بالایش بنویس حاج محمد زکی. حسینیه بساز و اسمت را هم بالایش بزن. دار الایتام، مدرسه و... به همین صورت بساز. درآمد حرام را -به ظاهر- می خواهد در راه خوب مصرف بکند که جبران آن حرام را بکند. تازه در اینجا هم شیطان –به اصطلاح- دست از او برنداشته که مثلاً به صورت مخفیانه به تعدادی فقیر کمک کند و این مال حرام را بدهد؛ بلکه شیطان و نفس انسان خیلی خبیث هستند و جهنّم را برای انسان چند آتشه –به اصطلاح- فراهم می کنند. این ها غرور و فریب های شیطان هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان در جلوگیری از انجام امور خیر❗️ 📌گاهی شیطان می بیند که طرف مؤمن است، چشمش باز است و معصیت را می فهمد و می داند که نمی تواند با معصیت بار قیامتی خودش را ببندد، از راه تبعیض در اطاعات وارد می شود؛ یعنی تکیه بر یکی کردن و دیگری را حذف کردن؛ مثلاً در حالت قبلی ترغیب می کرد که مالت را در راه خدا بده؛ چون مال خودش که نبود، آن هم با آن کیفیّتی که گفته شد. امّا در جایی که مال را از راه مشروع به دست آمده برعکس عمل می کند؛ یعنی به او می گوید: چرا مالت را می دهی؟ نماز بخوان، روزه بگیر، کَرم و لطف خدا زیاد است. امید به رحمت و امید به مغفرت داشته باش. تمرکز انسان را روی عبادات بدنی می اندازد؛ یا مثلاً انسان را از نظر مالی به وادی حرص می کشاند. بنابراین، از این راه انسان را گول می زند که آن انفاق مطلب مهمّی نیست، نماز و روزه ات را درست کن. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مراقب باشیم که ولایت ائمّۀ معصومین(ع) ما را به غرور نیندازد❗️ 📌در روایتی امام باقر(ع) به کسانی که از دوستان شان بودند خطاب فرمودند: «وَ اعْلَمُوا يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ مِنْ قَرَابَةٍ»؛ بین ما و خداوند قوم و خویشی یی نیست، «وَ لَا لَنَا عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ»؛ و اینکه ما نزد خداوند، حجّت و دلیلی داشته باشیم که هر چه بخواهیم را بتوانیم انجام دهیم، «وَ لَا يَقْرُبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ»؛ و راه قُرب به خدا مطیع بودن نسبت به اوست، «مَنْ كَانَ مُطِيعاً نَفَعَتْهُ وَلَايَتُنَا»؛ کسی که مطیع خدا بود، پیوندی که با ما دارد برایش نافع است، «وَ مَنْ كَانَ عَاصِياً»؛ و کسی که گناهکار بود و از فرمان حق سرپیچی می کرد، «لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا»؛ پیوندش با ما برای او فایده ای ندارد. یعنی ولایت آن ها را کنار یک مقدار اطاعت خودمان بگذاریم تا آن کم و کاستی های مان را آن ها با شفاعت جبران کنند. بعد «ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيْنَا»؛ عمرو بن سعید بن بلال که این روایت را نقل می کند، می گوید که حضرت به ما رو کرد و فرمود: «وَ قَالَ لَا تَغْتَرُّوا»؛ به غرور نیفتید، «وَ لَا تَفْتُرُوا...» 1️⃣؛ اینکه با ما روابط دارید؛ یعنی این روابط، شما را به غرور نیندازد. یک وقت این گونه نشود که بگویی: چون ما از مُوالیان آن ها هستیم، کارمان درست است. بعد، ولایت ما پشتوانۀ معصیت ما بشود. مگر ولایت پشتوانۀ معصیت است؟ برعکس است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏65، ص 178 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مراقب باشیم که ولایت ائمّۀ معصومین(ع) ما را به غرور نیندازد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شیعۀ واقعی ائمّه(ع) اهل کینه، ناراستی، خیانت، فساد و تباهی نیست❗️ 📌در روایتی آمده است: «وَ قَالَ رَجُلٌ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع)»؛ شخصی به امام حسین(ع) عرض کرد: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ»؛ من از شیعیان شما هستم، «قَالَ اتَّقِ اللَّهَ»؛ بلافاصله امام حسین(ع) به او فرمود: از خدا بترس و پروا داشته باش. حضرت با او مِثل کسی که حرف زشتی زده باشد، برخورد کرد. «وَ لَا تَدَّعِيَنَّ شَيْئاً يَقُولُ اللَّهُ لَكَ كَذَبْتَ وَ فَجَرْتَ...»؛ و چیزی را ادّعا نکن که خدا بگوید: دروغ گفتی و نافرمانی کردی، «إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ»؛ دل های شیعیان ما از هر کینه، ناراستی، خیانت، فساد و تباهی سلامت است، «غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ»1️⃣؛ یعنی خیانت، فساد و تباه کاری. مگر همین طوری می توانی ادّعای تشیع واقعی بکنی؟! اگر واقعاً کسی دقّت بکند، می بیند که تمام اولیای خدا این طوری بودند. امام حسین(ع) هم قیامش بر محور همین بود و می خواست افرادی مطیع خدا درست کند. البته بحثی مطرح است که هدف از قیام امام حسین(ع) چه بود؟ درست است که هدف ایشان گرفتن حکومت بود، امّا آیا هدف نهایی بود؟ نه، هدف نهایی نبود. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 65، ص 156 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 شیعۀ واقعی ائمّه(ع) اهل کینه، ناراستی، خیانت، فساد و تباهی نیست❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 غرور باور و یقین انسان را به شک و ترس تبدیل می کند❗️ 📌لذا غرور روی باورهای انسان اثر می گذارد و باور به حق را تبدیل به باور به باطل می کند. در جملۀ امام علی(ع) در نهج‏البلاغه راجع به حضرت آدم(ع) می فرماید: «...ثُمَّ أَسْكَنَ سُبْحَانَهُ آدَمَ دَاراً أَرْغَدَ فِيهَا عَيْشَهُ وَ آمَنَ فِيهَا مَحَلَّتَهُ وَ حَذَّرَهُ إِبْلِيسَ وَ عَدَاوَتَهُ فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ»؛ خداوند او را در بهشت قرار داده بود. شیطان آمد و او را مغرور کرد و فریب داد، «نَفَاسَةً عَلَيْهِ بِدَارِ الْمُقَامِ وَ مُرَافَقَةِ الْأَبْرَارِ». بعد دارد:«فَبَاعَ الْيَقِينَ بِشَكِّهِ»؛ نگاه کنید که بازدۀ غرور چیست؛ باور را می فروشد، «باع»؛ یعنی فروخت و رد کرد. به چه فروخت؟ یقین را به شک فروخت. یک باور را داد و جایش شک گرفت. یقین را از دست داد و به شک گرایید. «وَ الْعَزِيمَةَ بِوَهْنِهِ»؛ که این ها از آثار غرور است؛ یعنی آن تصمیم و استواریش را هم رد کرد و به سستی گرایید، «وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ وَجَلًا»؛ فرح و شادی رفت و به جایش ترس آمد، «وَ بِالاغْتِرَارِ نَدَماً...»؛ که آخرش هم پشیمانی است و چنین حالتی پیدا می کند. نهج البلاغه، خطبۀ 1 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir