eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
183 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از منظر امام خمینی رحمة الله علیه ✔️فرق بين ادراک عقلي و ایمان 🔘گوش کنید حتما... @mola_amiralmomenin_as
[سوره التوبة (9): آیات 14 تا 16] 🔰قٰاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اَللّٰهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (14) ♻️(اى مؤمنان!)با آن كافران بجنگيد تا خدا آنان را با دست شما عذاب كند و خوارشان دارد و شما را بر ايشان پيروز گرداند و(با فتح و پيروزى مؤمنان بر كافران)سينه‌هاى اهل ايمان را شفا بخشد(و بر دلهاى زخمى ايشان مرهم نهد و درد ديرينۀ اذيّت و آزار كفّار را از درون آنان بزدايد). : 🍃1-جبهه‌هاى جنگ،بستر امدادهاى الهى است. «قٰاتِلُوهُمْ‌ ،يَنْصُرْكُمْ‌» (از شما حضور و جهاد،از خدا نصرت و امداد) 🍃2-رزمندگان،بازوى حقّ‌ و عوامل اجراى حكم خدايند. «يُعَذِّبْهُمُ‌ بِأَيْدِيكُمْ‌» 🍃3-سنّت‌هاى الهى،از مسير طبيعى و علل و اسباب اجرا مى‌شود. «بِأَيْدِيكُمْ‌» 🍃4-در پى شكست نظامى دشمن،شكست روحى و سياسى است. «يُعَذِّبْهُمُ‌ ،يُخْزِهِمْ‌» 🍃5-خداوند خواستار شكست و ذلّت دشمنان دين و پيروزى و عزّت مؤمنان است. «يُخْزِهِمْ‌ وَ يَنْصُرْكُمْ‌» 🍃6-از اهداف جنگ،محو كفر و ذلّت كافران و آرامش مؤمنان است. يُعَذِّبْهُمُ‌ ... يُخْزِهِمْ‌ ... يَشْفِ‌ صُدُورَ 🍃 7-پيش از جنگ،تشويق و تبليغ لازم است.خداوند به مؤمنان نويد قطعى مى‌دهد. «يَنْصُرْكُمْ‌ ،يَشْفِ‌ صُدُورَ» 🍃8-دلهاى مسلمانان از دست كافران هميشه جريحه‌دار و آكنده از رنج و آزار است. «يَشْفِ‌ صُدُورَ قَوْمٍ‌ مُؤْمِنِينَ‌» 🍃9-گرچه در جنگ،عدّه‌اى شهيد و داغدار مى‌شوند،ولى امّت اسلامى در عزّت و آرامش زندگى مى‌كنند. «صُدُورَ قَوْمٍ‌ مُؤْمِنِينَ‌» و نفرمود:«صُدُورِكُمْ‌» 🍃10-سرنوشت مؤمنان در مسائل اجتماعى، به هم پيوند دارد و پيروزى شما، شفاى دل ساير مؤمنان است «يَنْصُرْكُمْ‌ ،يَشْفِ‌ صُدُورَ قَوْمٍ‌ مُؤْمِنِينَ‌» 🔰 وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَ يَتُوبُ اَللّٰهُ عَلىٰ مَنْ يَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (15) ♻️و كينه را از دلهايشان بردارد(و شادى پيروزى را جايگزين آن گرداند.همه بايد بدانند كه)خداوند توبۀ هركس را بخواهد(و شايسته‌اش بداند)مى‌پذيرد(و لذا كافران مى‌توانند تا دير نشده است از كفر دست بكشند و به‌سوى خدا برگردند و اسلام را بپذيرند).خداوند آگاه(از كار و بار بندگان،و در قانون‌گذاريها)داراى حكمت فراوان است. : 🍃1-گرچه هدف از جنگ،رضاى خدا و دفاع و جلوگيرى از شرك و توطئه و پيمان‌شكنى است،ليكن تسكين دلها و آرام شدن روح مومنان نيز از آثار وضعى و ثانوى آن است. «يُذْهِبْ‌ غَيْظَ‍‌ قُلُوبِهِمْ‌» 🍃2-پس از پيروزى،از آنان كه براى همبستگى و پيوند نزد شما مى‌آيند،استقبال كنيد و نگوييد:تا حالا كجا بوديد؟ «وَ يَتُوبُ‌ اللّٰهُ‌ عَلىٰ‌ مَنْ‌ يَشٰاءُ» 🍃3-مبادا از بيم خدعه،آنان را كه به سراغ شما مى‌آيند نپذيريد! خدا به توبه‌ى واقعى يا رياكارانه آگاه است،ولى طبق حكمت الهى بايد هركه اظهار اسلام مى‌كند-با حفظ‍‌ اصول ايمنى-پذيرفت. «عَلِيمٌ‌ حَكِيمٌ‌» 🔰 أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَ لَمّٰا يَعْلَمِ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ جٰاهَدُوا مِنْكُمْ وَ لَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اَللّٰهِ وَ لاٰ رَسُولِهِ وَ لاَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَ اَللّٰهُ خَبِيرٌ بِمٰا تَعْمَلُونَ (16) ) ♻️آيا گمان مى‌بريد كه به حال خود رها مى‌شويد(و مورد آزمايش به‌وسيلۀ جهاد و غيره قرار نمى‌گيريد)و خداوند به مردم نمى‌شناساند كسانى از شما را كه به جهاد برخاسته‌اند و به غير از خدا و پيغمبر و مؤمنان،دوست نزديكى و محرم اسرارى براى خود نگرفته‌اند؟خداوند از همۀ اعمالتان آگاه است(و پاداش رفتار و كردارتان را به تمام و كمال مى‌دهد). : 🍃1-هستى و برنامه‌هاى آن،هدفدار است. انسان‌ها و آينده‌شان،رها شده نيستند، پس بايد از دنياى خيال بيرون آمد و واقع‌بين بود. «أَمْ‌ حَسِبْتُمْ‌» 🍃2-ادّعاى ايمان كافى نيست،آنچه صف‌ها را از هم جدا مى‌كند،عمل و جهاد و آزمايش هاست. «أَمْ‌ حَسِبْتُمْ‌ أَنْ‌ تُتْرَكُوا» 🍃3-كسانى در آزمون ايمان موفّقند كه اسرار جامعه اسلامى را جز با خدا و رسول و مؤمنان واقعى در ميان نگذارند. «وَلِيجَةً‌» (در صدر اسلام افرادى با بيگانه ارتباط‍‌ داشتند) 🍃4-دادن اسرار و اطلاعات به بيگانگان و آنان را مَحرم اسرار دانستن،حرام و نشانه‌ى ضعف و بى‌ايمانى و مورد هشدار و توبيخ است. لَمْ‌ يَتَّخِذُوا ... وَلِيجَةً‌ 🍃 5-وظيفه‌ى مسلمانان،در برابر دشمنان خارجى جنگيدن و در برابر دشمنان داخلى،حفظ‍‌ اسرار و رازدارى است. «جٰاهَدُوا ،لَمْ‌ يَتَّخِذُوا» @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و هشتاد و یک قرآن کریم سوره مبارکه الأنفال ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
📣به این جمله دقت کنید و شادی مردم و رو بعد از به یاد بیارید... 👇 ✔️سرنوشت مؤمنان در مسائل اجتماعى، به هم پيوند دارد و پيروزى شما، شفابخش سینه ی دردمند مؤمنان آسیب دیده از جنگ و تجاوز است «يَنْصُرْكُمْ‌ ،يَشْفِ‌ صُدُورَ قَوْمٍ‌ مُؤْمِنِينَ‌» (سوره توبه: 14) ✔️گرچه هدف از جنگ،رضاى خدا و دفاع و جلوگيرى از شرك و توطئه و پيمان‌شكنى است،ليكن تسكين دلها و آرام شدن روح مومنان نيز از آثار وضعى و ثانوى آن است. «يُذْهِبْ‌ غَيْظَ‍‌ قُلُوبِهِمْ‌» (توبه: 15) @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در #سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع) #عرصۀ_سیاسی 🔘عرصۀ #سياست به شدّت نيازمند حا
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا با مخالفان سياسى ♦️شاخصه سيرۀ سياسى امیرالمؤمنین على(ع) اين است كه هرگز با مخالفان سياسى خود به تندى و با خشونت رفتار نكرد، بلكه تا نهايت كار با آنان رفق ورزيد و مدارا نمود، و جز در آن جا كه مخالفان سياسى دست به اسلحه بردند و اعلام جنگ نمودند، امام(ع) در برابرشان نايستاد؛ و در آن هنگام نيز سخت از جنگ پرهيز داشت و تا آن‌جا كه توانست تلاش كرد كه كار به مقابلۀ نظامى نكشد و فقط‍‌ آن زمان كه مخالفان سياسى‌اش بر طبل جنگ كوبيدند و بدان اصرار نمودند، وى به دفاع برخاست و به ناچار جنگ را پذيرا گشت؛ و در اين مسير به دليل رفق و مدارايى كه ورزيد، از آسيب‌هاى ممكن تا حدّ زيادى كاست، زيرا آن حضرت بر اين باور بود كه رفق و مدارا با مخالفان، از تندى آنان مى‌كاهد و زمينه‌هاى صحنه‌آفرينى و جوسازى را از ايشان مى‌ستاند، و توانشان را در اصرار بر باطل مى‌كاهد، چنان‌كه در بيان امام(ع) آمده است: 🔻«الرِّفْقُ‌ يَفُلُّ‌ حَدَّ الْمُخَالَفَةِ‌.» رفق و مدارا تندى مخالفت را مى‌كاهد. (🖋شرح غررالحكم، ج 1، ص 150؛ شرح ابن أبى‌الحديد، ج 20، ص 317.) ♦️ عملكرد سياسى امیرالمؤمنین على(ع) به طور كامل بر اين اصل استوار بود و او با مخالفان سياسى خود جز بر اساس رفق و مدارا رفتار ننمود. (ع) @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا با مخالفان سياسى 🔴رفتار با قاعدين پس از آن‌كه امیرالمؤمنین على(ع) زمام امور را به دست گرفت، كسانى از بيعت با وى سر باز زدند، يا از همراهى با او روى برگرداندند، و يا با پيش‌آمدن جنگ‌ها به مخالفت برخاستند يا از يارى او دست كشيدند كه «قاعدين» شمرده شدند. 🔻و امام(ع) به آنان رفق ورزيد و با ايشان مدارا كرد، و اجازه نداد هيچ‌كس با آن قاعدين تندى نمايد. ♦️روايت كرده‌اند كه على(ع) پس از پذيرش بيعت مردم، روانه مسجد شد و بر منبر رفت. سعدبن ابى‌وقّاص از بيعت با او سرباز زد و على(ع) او را به حال خود گذاشت. عبداللّٰه بن عمر نيز حاضر به بيعت نشد. مالك‌اشتر خواستار تندى با وى شد، ولى امام(ع) اجازه نداد و گفت: «خودم ضامن اويم». ☑️اميرمؤمنان على(ع) با هر يك از قاعدين، به هر ترتيبى كه سخن گفتند و مخالفت و ناهمراهى و كناره‌گيرى خود را ابراز كردند، رفق ورزيد و مدارا نمود. ✔️دربارۀ محمدبن مَسْلَمه مطلبى نقل شده كه نشان مى‌دهد امام(ع) تا چه اندازه اهل مدارا با قاعدين بوده است. چون محمدبن مَسْلَمه از امام(ع) كناره گرفت و از همراهى با او سر برتافت، در توجيه كار خود گفت: همانا پيامبر خدا به من فرمان داد كه هرگاه مردم به اختلاف افتادند و اين‌چنين شدند (انگشتانش را درهم كرد، كنايه از آن كه با هم درگير شدند)، با شمشير خود بيرون روم و آن را به سنگ‌هاى كنار كوه احد بزنم و بشكنم، و چون شكسته شد به خانۀ خويش بازگردم و در خانه بمانم و آن را ترك نكنم تا اين كه دستى ستمكار يا مرگى مقدّر، به سراغم آيد. ✔️امیرالمومنین على(ع) به او گفت: «پس برو و همان‌گونه باش كه بدان فرمان يافته‌اى». 🔘امام(ع) در رفتار با قاعدين، بر رفق و مدارا ايستادگى كرد و به هيچ‌كس اجازه نداد رفتار ديگرى با آنان نمايد. (ع) @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا با مخالفان سياسى 🔴رفتار با ناكثين ✔️طلحه و زبير و جمعى ديگر از مخالفان سياسى امیرالمؤمنین على(ع) كسانى بودند كه با وى بيعت كردند و پيمان شكستند و در برابر وى ايستادند و به «ناكثين» مشهور شدند. ♦️رفتار امام(ع) با آنان تا آخرين مرحله كه چاره‌اى جز مقابله در برابر جنگ‌طلبى ايشان نديد، بر رفق و مدارا استوار بود. 🔻از اين‌رو بارها با آنان گفتگو كرد و تلاش نمود تا قدرت‌طلبى و مُكنت‌جويى‌شان فاجعه به بار نياورد، و آنان، خود و جمع پيروانشان، و نيز بخشى از جامعه را به مرگ نكشانند. 🔻پس چون به بهانۀ رفتن به مكّه براى عمره، راه جدايى برگزيدند و در پى پيمان‌شكنى و جنگ‌افروزى برآمدند، امام(ع) در نهايت نرمى، خيرخواهى‌شان كرد و از چنين روندى پرهيزشان داد. (شرح ابن أبى‌الحديد، ج 11، صص 15-17.) ♦️چون اميرمؤمنان على(ع) برنامۀ اصلاحات خود را آغاز كرد و از جمله سرانۀ بيت‌المال را ميان همگان به مساوات تقسيم نمود، طلحه و زبير، امتيازجويى و زياده‌خواهى خود را آشكار كردند و خواهان آن شدند كه مانند گذشته از بهره‌هاى ويژه برخوردار باشند. 🔘على(ع) در برابر اين امتيازجويى و زياده‌خواهى ايستاد و بدان تن نداد، ولى حاضر شد از دارايى خويش به آنان ببخشد و كمكشان كند، كه نپذيرفتند؛ و چند روز پس از آن، نزد امام(ع) آمدند و اجازه خواستند تا به مكّه روند. (الجمل، ص 164؛ مناقب الخوارزمى، ص 112.) 🔰سخن على(ع) با آن دو چنين بود: 🍃« به اندك چيز ناخشنودى نشان داديد و كارهاى بسيارى را به عهدۀ تأخير نهاديد! به من نمى‌گوييد در چه چيزتان حقّى بوده است كه از شما بازداشته‌ام‌؟ و در چه كار، خود را بر شما مقدّم داشته‌ام‌؟(نهج‌البلاغه، كلام 205.) 🔘امیرالمؤمنین على(ع) در تمام مدتى كه ناكثين در تدارك نيرو و اقدام بر ضدّ او و حكومتش بودند، دست از رفق و مدارا نكشيد و در تمام اين مدت تلاش مى‌كرد تا با گفتگو و فرستادن نماينده براى مذاكره و نامه‌نگارى، آنان را به راه آوَرَد و از تندروى و جنگ‌طلبى بازدارد. (ع) @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا با مخالفان سياسى 🔴رفتار با مارقين در سال سى و هفت هجرى در پيكار صفّين با حيلۀ معاويه و عمروبن عاص و بر سر نيزه شدن قرآن‌ها، در ميان ياران امیرالمؤمنین على(ع) فتنه‌اى زاييده شد كه به سبب آن جمعى بسيار به سرعت از مسير حق و عدل خارج گرديدند و «مارقين» شمرده شدند. آنان با اميرمؤمنان على(ع) به مخالفت برخاستند و پس از تحميل توقف جنگ و تعيين حَكَم، كارى را كه خود برپا ساخته بودند، كفر خواندند و بر امام(ع) شوريد و «» نام يافتند. آنان پس از جدايى از امام(ع) خواهان اين شدند كه پيش از موعد مقرّر در پيمان‌نامۀ ميان امیرالمؤمنین على(ع) و معاويه، به جنگ با شاميان برخيزند، ولى اميرمؤمنان على(ع) بر اين نظر بود كه ميان آنان و شاميان پيمانى تا زمانى معين بسته شده و تا هنگامى كه زمان اين پيمان به سر نرسيده است، نبرد با شاميان جايز نيست؛ ولى كه خود اين وضع را پيش آورده بودند، آن را بهانۀ جدايى و مخالفت ساختند. تا زمانى كه در رديف مخالفان سياسى امام على(ع) بودند، با همۀ تندى و تيزى و خشونت‌ورزى‌شان، امام(ع) با آنان رفق ورزيد و مدارا كرد. پرسش‌هاى تند آنان را با نرمى پاسخ مى‌داد، با ايشان گفتگو مى‌كرد، كسانى همچون عبداللّٰه بن عبّاس و براءبن عازب را به سوى آنان مى‌فرستاد تا با ايشان گفتگو كنند، از تفرقه و جدايى پرهيزشان مى‌داد، از آينده‌اى هولناك بيمشان مى‌داد؛ ولى هرگز در رفتار با آنان به تندى و تيزى نگراييد و از رفق و مدارا دست نكشيد. (ع) @mola_amiralmomenin_as