eitaa logo
روح الله کلباسی
107 دنبال‌کننده
4 عکس
3 ویدیو
1 فایل
کارشناس مسائل مذهبی پاسخگویی به شبهات اعتقادی پاسخگویی به سوالات اعتقادی و امامتی پاسخگویی به مسائل تربیتی و مشاوره لینک زیر برای ارسال نظرات و سوالات دوستان است @yaalimadad1359
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑فی امالی الصدوق ... عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ اَلْغِفَارِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : یا حُذَيْفَةُ إِنَّ حُجَّةَ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ بَعْدِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ اَلْكُفْرُ بِهِ كُفْرٌ بِاللَّهِ وَ اَلشِّرْكُ بِهِ شِرْكٌ بِاللَّهِ وَ اَلشَّكُّ فِيهِ شَكٌّ فِي اَللَّهِ وَ اَلْإِلْحَادُ فِيهِ إِلْحَادٌ فِي اَللَّهِ وَ اَلْإِنْكَارُ لَهُ إِنْكَارٌ لِلَّهِ وَ اَلْإِيمَانُ بِهِ إِيمَانٌ بِاللَّهِ... 🔰در امالی صدوق نقل از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است که فرمودند: ای حذیفه حجت خدا پس از من علی ابن ابیطالب است کفر به او کفر به خداست شرک به او شرک به خداست شک در او شک در خداست الحاد در او الحاد در خداست انکار او انکار خداست ایمان به او ایمان به خداست... 📚امالی صدوق، ج۱ ص۱۹۷ @monazere1359
سدير صيرفى گويد با مفضل بن عمرو ابو بصير و ابان بن تغلب شرفياب حضور مولاى خود امام صادق شديم ديديم روى خاك نشسته و جبه خيبرى طوقدار بى‏گريبان آستين كوتاهى پوشيده و چون فرزند مرده جگر سوخته مي گريد، اندوه تا گونه‏هايش رسيده و رخساره‏اش دگرگون شده و چشمانش پر از اشك است ميگويد: سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ وَ فَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ يُفْنِي الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَةٍ تَرْقَى مِنْ عَيْنِي وَ أَنِينٍ يَفْتُرُ مِنْ صَدْرِي عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَايَا وَ سَوَالِفِ الْبَلَايَا إِلَّا مُثِّلَ بِعَيْنِي عَنْ غَوَابِرِ أَعْظَمِهَا وَ أَفْضَعِهَا وَ بَوَاقِي أَشَدِّهَا وَ أَنْكَرِهَا وَ نَوَائِبَ مَخْلُوطَةٍ بِغَضَبِكَ وَ نَوَازِلَ مَعْجُونَةٍ بِسَخَطِك‏ ... اى آقايم غيبت تو خواب از چشمم ربوده و آرامگاهم را تنگ كرده و آسايش دل را برده، اى آقايم غيبتت سوگواريم را به فجائع ابدى پيوسته و يكى را پس از ديگرى ناپديد كرده و جمع و شماره دوستان را نابود نموده، من ديگر اشكى كه از چشمم روان است و ناله‏اى كه از گرفتاريهاى اندوهم و بليات گذشته از سينه‏ ام سر می كشد احساس نمي كنم جز همانى كه در برابر ديده‏ام مجسم است و از همه گرفتاريها بزرگتر و جانگدازتر و سخت‏تر و ناآشناتر است و حوادثش با خشم تو در آميخته و وارداتش با سخط تو عجين است. 📖كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2 ص353 @monazere1359
حضرت على بن محمد الهادى توسط‍‌ آباء امجاد خود از سيد انبيا محمد(صلّى الله عليه و آله)روايت كرده است كه آن جناب فرمود نظر نكنيد به بسيار نماز خواندن مردم و بسيار روزه گرفتن و زياد حج كردن آنها و زمزمه آنها در شب بلكه نظر كنيد به راست گفتن سخنشان و ادا كردن امانت. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۵۱ @monazere1359
زندگی‌نامه آیت الله العظمی علامه حاج شیخ محمد ابراهیم کلباسی آیت‌الله‌العظمی علامه حاج محمدابراهیم کلباسی اشتری فرزند حاج شیخ محمدحسن کرباسی خراسانی اصفهانی، از مشاهیر فقها و مراجع تقلید طراز اول شیعه است. وی در نوزدهم ربیع‌الثانی سال 1180 ق، در اصفهان دیده به جهان گشود. دوران رشد خویش را تحت تربیت پدری فقیه، پارسا و مادری نیکو سرشت سپری کرد. در سن ده سالگی نخستین استاد خود، یعنی پدر مهربانش را در سال 1190 ق از دست داد و از آن پس تحت تربیت حکیم آقا محمد بیدآبادی قرار گرفت. وی هم‌چنین به درس میرزا محمدعلی بن میرزا مظفّر، شیخ محمد خاتون‌آبادی، ملّا محراب گیلانی و ملّا علی نوری حاضر شد. آقا محمد بیدآبادی، قیّم و مربی او، وی را به جهت میراث پدری در سن 16 سالگی، مستطیع دانست و به حج فرستاد. ایشان پس‌از این سفر بین فقها و علمای شیعه، به حاجی‌کلباسی مشهور گردید. آیت‌الله حاج محمدابراهیم، پس از سفر حج به عتبات عالیات سفر کرد و در کربلا از محضر وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) و سپس در نجف از محضر علامه بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء و در کاظمین از محقق اعرجی کاظمینی بهره برد و به ایران بازگشت. او مدتی در کاشان از ملامهدی نراقی و در قم از میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استفاده کرد؛ و پس از سال‌ها کسب علوم و فضائل، رحل اقامت در اصفهان افکند و مشغول تدریس، تألیف و افتاء گردید. ایشان همچنین رفیق و یار شفیق خود، علامه سید محمدباقر شفتی گیلانی را به اصفهان آورد. بعد از فتنۀ محمود افغان‌-که منجر به شهادت بسیاری از علما و دین‌مداران مکتب اهل‌بیت و سوختن کتابخانه‌ها و تخریب بخشی از مدارس علمیه شده بود- بازسازی حوزۀ علمیۀ کهن اصفهان و بازگشت به دوران اعتلای صفویه، مرارت‌ها و زحمات زیادی می‌طلبید که با حضور حاجی کلباسی و سید شفتی در کنار دیگر علمای اصفهان، این امر محقق گردید و عده‌ای کثیر از اقصی نقاط ازجمله بسیاری از علمای حوزۀ هزارسالۀ نجف اشرف، در درس علامه کلباسی در اصفهان حاضر شدند و او را امام المجدد نامیدند. علامه میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استادِ حاجی کلباسی، پس از اصرارهای فراوان، به ایشان حکم کرد تا رسالۀ عملیه بنویسد و مرجعیت شیعه را عهده‌دار شود. بالاخره با انتشار رسالۀ “نخبه” و تقلید شیعیان جهان از او، مرجعیت مطلق و زعامت شیعه بر عهده او نهاده شد. شهرت علمی علامه کلباسی سبب شد غیر از فرزندانش، عالمان فرهیخته بسیاری از دور و نزدیک چون شیخ اعظم انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، حاج ملاهادی سبزواری، حاج محمدجعفر آباده‌ای، سید ابراهیم شریعتمدار سبزواری، سید ابوالحسن قزوینی، مولی ابوالحسن مازندرانی، سید شرف الدین علی حسینی مرعشی ، شیخ محسن رشتی اصفهانی، سید محمد جزایری شوشتری و بزرگانی دیگر به اصفهان مهاجرت کردند و از درس ایشان بهره بردند . @monazere1359
ابن عقدة، عن الحسين بن محفوظ، عن أحمد بن إسحاق، حدّثنا الغطريف، عن عبد السلام بصنعاء اليمن، عن عبد الرزاق، عن معمر، عن الزهري، عن أبي بكر عبد اللّه بن عبد الرحمن، قال: سمعت عثمان بن عفّان، قال: سمعت عمر بن الخطّاب‏ سمعت أبا بكر بن أبي قحافة، سمعت رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله يقول: «إنّ اللّه خلق من نور وجه عليّ بن أبي طالب ملائكة يسبّحون و يقدّسون و يكتبون ثواب ذلك لمحبّيه و محبّي ولده‏. ابو بکر گفت: از رسول خـدا شـنیدم که فرمود: خداونـد متعال از نور صورت علی ملائکه اي را خلق کرد که تقـدیس و تسبیح او را به جاي می آورند و پاداش آن را براي دوسـتداران او و خاندانش می نویسـند. 📚فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص: 32 این روایت از آن جهت که سندش مورد تایید اهل سنت است و اقرار خلفای آنها درباره یکی از فضیلت های مهم امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. @monazere1359
حضرت آیت الله العظمی لسان الله الناطق ثامن‌الحجج حضرت امام علی ابن موسی الرضا جانم صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: ☀️ تبلیغ غدیر واجب است، کسی که عید غدیر را گرامی بدارد، خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می بخشد و اگر از دنیا برود، در زمره شهداء است. 📚 إقبال الأعمال ، جلد۱ ، صفحه: ۴۶۴ @monazere1359
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‏ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَقُولُ : إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَتْ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امام رضا علیه السلام فرمود: هر امامی را با دوستان و پیروانش پیمانی است همانا، از کمال وفای به عهد و نیک به جای آوردن آن زیارت قبور ایشان است. پس آنان که با علاقه و شوق قبور امامان را زیارت نمایند و به آنچه مورد شوق و رغبت آنان بوده ، باور داشته باشند پیشوایانشان در روز قیامت شفعای آنان خواهند بود. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 261 @monazere1359
قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام صَدِيقُ عَدُوِّ عَلِيٍّ علیه السلام عَدُوُّ عَلِيٍّ علیه السلام امام صادق علیه السلام فرمود: دوست دشمن علی بن ابی طالب علیه السلام، دشمن علی علیه السلام است. 📚الإختصاص، ص 252 @monazere1359
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزى مأمون به حضرت رضا عليه‏ السلام گفت: بزرگ ترين فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟ حضرت رضا عليه ‏السلام به او فرمود: «فضیلتی که در مباهله است.زیرا خداوند عزّوجلّ می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ». پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله، حسن و حسين عليهما‏السلام را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند، و فاطمه عليهاالسلام را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد. سپس امیرالمؤمنین عليه ‏السلام را فرا خواند. پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین عليه ‏السلام، نفسِ پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله است. از طرفى مى ‏دانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نيست. پس لازم است كه به حكم خدا هيچ كس برتر از نفس پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نباشد». 📚بحار الانوار ج 35 ص 257 @monazere1359
مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ خَالِدِ بْنِ حَمَّادٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا قَالَ تَفْسِيرُهَا وَ لَا تَجْهَرْ بِوَلَايَةِ عَلِيٍ‏ وَ لَا بِمَا أَكْرَمْتَهُ بِهِ حَتَّى نَأْمُرَكَ‏ بِذَلِكَ‏ وَ لا تُخافِتْ بِها يَعْنِي وَ لَا تَكْتُمْهَا عَلِيّاً ع وَ أَعْلِمْهُ وَ مَا أَكْرَمْتَهُ بِهِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ‏ وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا فَإِنَّهُ يَعْنِي اطْلُبْ إِلَيَّ وَ سَلْنِي أَنْ آذَنَ لَكَ أَنْ تَجْهَرَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ ادْعُ النَّاسَ إِلَيْهَا فَأَذِنَ لَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ. ابوحمزه ثمالی گوید: از امام باقر علیه السلام درباره کلام خداي عزوجل که میفرماید: و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسـیار آهسته اش مکن، و میان این و آن [ راهی ]میانه جوي. پرسـیدم، فرمود: تفسـیر آن چنین است: ولایت علی علیه الّسلام و کرامتی را که در حق او روا داشته ام، پیش از آنکه به تو دستور دهیم، آشکار مکن. » َو لَا تَُخافت بها یعنی اینکه آن را از علی پنهان مکن و وي را از کرامتی که در حقش کرده ام ، آگاه ساز. اما و ابَْتغ بَین ذالِک َسبِیلا بدین معناست که از من بخواه که اجازه دهم ولایت علی علیه السـلام را آشـکار کنی، سپس مردم را دعوت به آن کن. پس در روز غدیرخم این اجازه را به وي داد 📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1 ص 79 @monazere1359
ريان بن شيب مى‌گويد: روز يكم ماه محرم نزد امام رضا عليه السّلام رفتم.آن حضرت به من چنين فرمود:اى پسر شيب!روزه گرفته‌اى‌؟گفتم:نه.فرمود:امروز همان روزى است كه حضرت زكريا عليه السّلام به پيشگاه خدا نيايش كرد و گفت:پروردگارا!از نسل خود نسل پاكيزه‌اى ارزانى‌ام دار.بى‌گمان تو دعاى آدمى را مى‌شنوى.خداوند خواسته او را اجابت كرد و به فرشتگان فرمان داد. آنان در محراب عبادت زكريا،او را چنين ندا دادند كه پروردگارت تو را به ميلاد يحيى بشارت مى‌دهد.هركس يكم محرم را روزه بگيرد و آنگاه نيايش كند،خداوند خواسته‌اش را برآورده مى‌كند،همانگونه كه خواسته زكريا را عطا فرمود. آن‌گاه حضرت رضا عليه السّلام چنين فرمود:اى پسر شيب!بى‌گمان محرم ماهى است كه مردم عصر جاهليت ستم و كشتار را در آن حرام مى‌شناختند و بدان حرمت مى‌نهادند. اما اين امت نه حرمت محرم الحرام را رعايت كردند و نه حرمت پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله را.در ماه محرم نسل او را به قتل رساندند و زنان او را به اسارت بردند و دارايى او را به بردند.خداوند هرگز اين ستم را نخواهد بخشيد.اى پسر شيب!اگر براى كسى مى‌خواهى اشك بريزى، براى حسين عليه السّلام اشك بريز كه مانند گوسفند سر او را از تن جدا كردند و نيز هجده تن از خانواده‌اش همراه با او به قتل رسيدند كه همانندى نداشتند.آسمان‌هاى هفت‌گانه و زمين در سوگ او اشك ريختند و نيز چهار هزار فرشته براى كمك به حسين عليه السّلام روانه زمين شدند و ناگاه حسين عليه السّلام را شهيد ديدند.آنان بر مزار حسين عليه السّلام پريشان‌حال بمانند تا آنگاه كه قائم آل محمد(عج)ظهور كند و حسين عليه السّلام را مدد برساند.شعار آنان«يا لثارات الحسين»است.اى پسر شيب!پدرم از پدرش و او از جدش برايم فرمود:آنگاه كه جدم حسين عليه السّلام به قتل رسيد،آسمان خون و خاك سرخ باريدن گرفت.اى پسر شيب!اگر بر حسين عليه السّلام اشك بريزى تا آنكه قطره‌هاى اشك تو بر گونه‌هايت جارى شود،خداوند گناهان تو را از كوچك و بزرگ و كم و بسيار خواهد آمرزيد.اى پسر شيب!اگر تمايل دارى خدا را ديدار كنى،درحالى‌كه گناهى بر او نباشد،حسين عليه السّلام را زيارت كن.اى پسر شيب! اگر دوست دارى در غرفه‌هاى پيش‌ساخته بهشت همراه با پيامبر باشى،بر آنان كه حسين عليه السّلام را شهيد كردند،لعن كن.اى پسر شيب!اگر مى‌خواهى پاداش شهيدان كربلا را به دست آورى،هرگاه ياد حسين عليه السّلام كردى،چنين بگو:«كاش با آنان بودم و به كاميابى بزرگ نايل مى‌گشتم»اى پسر شيب!اگر علاقه دارى همراه با ما اهل بيت در مرتبه‌هاى بلند بهشت جاى گيرى،براى اندوه ما اندوهگين شو و براى شادى ما شادمان شو و همواره التزام قلبى و عملى به ولايت ما داشته باش.اى پسر شيب بدان هركس سنگى را دوست داشته باشد.بى‌گمان خداوند او را در رستاخيز با همان سنگ محشور خواهد ساخت. 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱ ص ۱۲۹ @monazere1359
عَلِيٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أُفٍّ لِكُلِّ مُسْلِم‏ لَا يُفَرِّغُ نَفْسَهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَتَعَاهَدُهُ وَ يَسْأَلُ عَنْ دِينِه‏ رسول خدا (ص) فرمود: اف بر هر مسلمانی که خود را در هر روز جمعه [هفته ‏اى يك روز] براى امر دينش آماده نكند تا با آن تجديد عهد كند و از دينش سؤال كند. 📚الكافي ، ج‏1، ص 40 @monazere1359
امیرالمومنین علیه السلام قَالَ اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَق‏ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از خدا بترس هر چند اندك، و ميان خود و خدا پرده‏اى قرار ده هر چند نازك‏ 📚نهج البلاغة، ص: 511 @monazere1359
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الصُّوفِيُّ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَافِظُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى‏ قَالَ: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَاصِلٍ، عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ- وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ- وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ‏ قَالَ: مَنْ تَمَسَّكَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ فَلَهُ نُورٌ. عبد اللَّه بن واصل از سعد بن طريف نقل كرد كه ابو جعفر عليه السّلام در توضيح آيه‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ‏ فرمود: هر كسى به ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام تمسّك كند برايش نورى حاصل شود و قلبش نورانى گردد. 📖شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ؛ ج‏2 ؛ ص309 @monazere1359
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: يَا سَلْمَانُ وَ يَا جُنْدَبُ قَالا لَبَّيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ ع أَنَا الَّذِي حَمَلْتُ نُوحاً فِي السَّفِينَةِ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي أَخْرَجْتُ يُونُسَ مِنْ بَطْنِ الْحُوتِ بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي جَاوَزْتُ بِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ الْبَحْرَ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي أَخْرَجْتُ إِبْرَاهِيمَ مِنَ النَّارِ بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي أَجْرَيْتُ أَنْهَارَهَا وَ فَجَّرْتُ عُيُونَهَا وَ غَرَسْتُ أَشْجَارَهَا بِإِذْنِ رَبِّي. یا سلمان و يا ابوذر منم آن كس كه نوح را در كشتى بدستور خدا بردم ، من يونس را به اجازه خدا از شكم نهنگ خارج كردم، من به اجازه خدا موسى را از دريا گذراندم، من ابراهيم را از آتش نجات دادم به اجازه خدا، من نهرها و چشمه ‏هايش را جارى و درخت هايش را كاشتم با اجازه خدايم. 📚بحار الأنوار ، ج‏26، ص 5 @monazere1359
كَعْبِ بْنِ عِيَاضٍ قَالَ: طَعَنْتُ عَلَى عَلِيٍّ ع بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَوَكَزَنِي فِي صَدْرِي ثُمَّ قَالَ يَا كَعْبُ إِنَّ لِعَلِيٍّ ع نُورَيْنِ نُوراً فِي السَّمَاءِ وَ نُوراً فِي الْأَرْضِ فَمَنْ تَمَسَّكَ بِنُورِهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ مَنْ أَخْطَأَهُ‏ أَدْخَلَهُ النَّارَ فَبَشِّرِ النَّاسَ عَنِّي بِذَلِك‏. کعب بن عیـاض گفت: من بر علی خرده گیري کردم. در مقابـل، پیـامبر اکرم مشـتی بر سـینه من زد، سپس فرمـود: اي کعب! علی داراي دو نور است؛ یکی در آسـمان و دیگري در زمین. هر که به نور او چنـگ زنـد، خـدا او را داخـل بهشـت می کنـد و هر که از او سـرباز زنـد، او را داخـل جهنم می کنـد. این را از طرف من به مردم بشـارت ده. 📚بحار الأنوار ، ج‏23، ص 320 @monazere1359
🎥 جایگاه من نزد امام‌زمانم کجاست؟ امام‌رضا علیه السلام به یکی از شیعیانشان فرمود: هرگاه خواستی بدانی که نزد من چه جایگاهی داری، ببین من نزد تو چه جایگاهی دارم. قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ. 📚کافی، ج۲، ص۶۵۲ @monazere1359
ابن عباس خطاب به عایشه که سوار بر قاطر شده بود و مروانیان نیز سراپا مسلح به دنبالش امده بودند تا اجازه ندهند سبط پیامبر حسن بن علی علیهماالسلام در کنار جدش دفن شود ، گفت : تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَلو عِشتَ تفیلتِ یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، با آنکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را امر نموده اند که از خانه بیرون نیایی و اگر زنده بمانی محتمل است که بر فیل سوار شوی. ابن حجاج شاعر بغدادی گفته: لک التُسعُ مِن الثُّمنِ و بالکلِّ تملکت و تو را از میراث پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله ، نُه یک از هشت یک می رسد، یعنی از هفتاد و دو حصّه یک حصّه چه او را هشت زن دیگر بود و تو، همه را تملک کرده ای و خانه را خانه خود نام نهاده ای. 📚بحار الأنوار ج۴۴ ص۱۵۴ @monazere1359
▪️جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ اَلْقُمِّیُّ فِی کِتَابِ اَلْغَایَاتِ ، عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَا نَحَلَ وَالِدٌ وَلَداً نُحْلاً أَفْضَلَ مِنْ أَدَبٍ حَسَنٍ. ▪️حضرت أمیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: هیچ پدری نسبت به فرزندش، بخشش و تفضلی بهتر از أدب نیک نبخشیده است. 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ٫ ج 15 ٫ ص 164 @monazere1359
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ أَخِيهِ عَلِيٍّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: لَا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَكُونَ فِيهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ حُسْنُ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَايَا. امام باقر علیه السلام فرمود: حقیقت ایمان بنده کامل نمی شود مگر در او سه ویژگی باشد : فهم دین ، اندازه گیری درست در زندگی و شکیبایی بر سختیها و گرفتاریها. 📚 المحاسن، ج‏1، ص 5 @monazere1359
أَبِي عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ قَالَ: نَحْنُ وَ اللَّهِ الَّذِينَ أَمَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ بِطَاعَتِهِمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيَأْخُذْ هُنَا وَ مَنْ شَاءَ فَلْيَأْخُذْ هُنَا وَ لَا يَجِدُونَ عَنَّا وَ اللَّهِ مَحِيصاً ثُمَّ قَالَ نَحْنُ وَ اللَّهِ السَّبِيلُ الَّذِي أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِاتِّبَاعِهِ وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم‏ ابن رئاب گفت: امام صادق علیه السـلام فرمود: به خـدا قسم ماییم که خداونـد مردم را به اطاعت ما ملزم نموده، هر کس میخواهـد از هر طرف برود، چـاره اي جز در خانه ما نـدارد. به خـدا قسم ما همان راهی هستیم که خـدا شما را امر کرده که از آن پیروي کنید. سوگند به خدا ما صراط مستقیم هستیم. 📚بحار الأنوار ، ج‏24، ص 14 @monazere1359
بشير نبال از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده که ایشان فرمود: ▪️«هَلْ تَدْرِي أَوَّلَ مَا يَبْدَأُ بِهِ الْقَائِمُ عليه السلام ؟ قُلْتُ: لَا. قَالَ: يُخْرِجُ هَذَيْنِ رَطْبَيْنِ غَضَّيْنِ فَيُحْرِقُهُمَا ...» ♦️آيا ميدانى كه اولين كارى كه قائم انجام مى دهد چيست؟ بشير گفت: خير. حضرت فرمود: آن دو نفر را در حالى كه تر و تازه هستند خارج كرده و هر دو را آتش خواهد زد ... . 📚 بحار الأنوار، مجلسى، ج ‏52، ص 386 ‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌ @monazere1359
🔸 کار و مالت برکت نداشت، مومنین را به صرف غذایی مهمان کن! عَنْ حَفْصِ بْنِ عُمَرَ الْبَجَلِيِّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَالِي وَ انْتِشَارَ أَمْرِي عَلَيَّ قَالَ فَقَالَ لِي إِذَا قَدِمْتَ الْكُوفَةَ فَبِعْ وِسَادَةً مِنْ بَيْتِكَ بِعَشَرَةِ دَرَاهِمَ وَ ادْعُ إِخْوَانَكَ وَ أَعِدَّ لَهُمْ طَعَاماً وَ سَلْهُمْ يَدْعُونَ اللَّهَ لَكَ قَالَ فَفَعَلْتُ وَ مَا أَمْكَنَنِي ذَلِكَ حَتَّى بِعْتُ وِسَادَةً وَ اتَّخَذْتُ طَعَاماً كَمَا أَمَرَنِي وَ سَأَلْتُهُمْ أَنْ يَدْعُوا اللَّهَ لِي قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا مَكَثْتُ إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى أَتَانِي غَرِيمٌ لِي فَدَقَّ الْبَابَ عَلَيَّ وَ صَالَحَنِي مِنْ مَالٍ لِي كَثِيرٍ كُنْتُ أَحْسُبُهُ نَحْواً مِنْ عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ قَالَ ثُمَّ أَقْبَلَتِ الْأَشْيَاءُ عَلَيَّ حفص بن عمر بجلى گويد: از وضعيّت بد و درهم‌ريختگى كارم به امام صادق علیه السلام شكايت كردم. حضرت فرمودند: هنگامى كه به كوفه رسيدى، متکایی (بالشى که به آن تکیه می‌دادند) را از خانه‌ات بردار و به قيمت ده درهم بفروش، و برادرانت (شيعيان) را دعوت كن و براى آن‌ها غذايى آماده كن و از آنان درخواست كن كه براى تو، به درگاه الهى دعا كنند. من اين‌كار را كردم؛ و كار ديگرى نكردم جز آن‌كه بالشى را از خانه برداشته و به ده درهم فروختم و غذايى گرفتم (همان‌گونه كه آن حضرت به من دستور فرموده بود) و آنان را دعوت كردم و درخواست كردم كه به درگاه الهى برايم دعا كنند. به خدا سوگند! هنوز زمان اندكى نگذشته بود، كه يكى از بدهكاران من آمد و در زد و مال بسيارى را -كه فكر مى‌كردم در حدود ده هزار درهم است- را به طور مصالحه، به من بازگرداند. پس از اين جريان، همه‌چيز به من رو آورد (ثروتمند شدم و امورم نيز اصلاح شد). 📚 الكافي، جلد ۵، صفحۀ ۳۱۴ @monazere1359
🔻مولا امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: اين روز، ✅ روز استراحت است ( كه مومنان از شر آن فاسق امان يافتند) ✅ روز زائل شدن كرب و غم است ✅ روز غدير دوم است ✅ روز تخفيف گناهان شيعيان است ✅ روز بخشش است ✅ روز برداشتن قلم از شيعيان است ✅ روز در  هم شكستن بناى كفر و عداوت است  ✅ روز عافیت است ✅ روز بركت است ✅ روز طلب  خونهاى مؤمنان است  ✅ روز عيد بزرگ خدا است ✅ روز مستجاب شدن دعاها است ✅ روز موقف اعظم است ✅ روز وفای به عهد است  ✅ روز شرط است ✅ روز كندن لباس سياه است ✅ روز ندامت و پشيمانى ظالم است  ✅ روز شكسته شدن شوكت است ✅ روز نفى هموم و غمها است ✅ روز فتح و پیروزی است ✅ روز ظهور قدرت خدا است  ✅ روز روز تامل و دقت است  ✅ روز فرح و شادى شيعيان  است ✅ روز توبه انابت و بازگشت به سوى حق تعالى است  ✅ روز زكات بزرگ است ✅ روز فطردوم است ✅ روز سیراب کردن است ✅ روز گره خوردن آب دهان در گلوى مخالفان است  ✅ روز رضایت مؤمنان است ✅ روز عيد اهل بيت عليهم السلام است  ✅ روز پیروزی يافتن بنى اسرائيل بر فرعون است  ✅ روزی است که خداوند اعمال شیعیان را می پذیرد  ✅ روز پيش فرستادن صدقات است ✅ روز زیارت است ✅ روز قتل منافق است ✅ روز وقت معلوم است ✅ روز شادی اهل بیت است ✅ روز شاهد و روز مشهود است  ✅ روزى است كه ظالم انگشت حسرت و ندامت به دندان مى گزد ✅ روز چیره شدن بر دشمن است ✅ روز خراب شدن بنيان ضلالت است  ✅ روز آگاه ساختن است ✅ روز خنک شدن دل است  ✅ روز شهادت دادن است ✅ روز درگذشتن از گناهان مومنین است ✅ روز شکوفایی است ✅ روز گوارایی است ✅ روز شیرین و طیب شدن به واسطه آن است ✅ روز رفتن و نابودشدن سلطان منافق است ✅ روز غرامت است ✅ روز رهائى و استراحت مومن است ✅ روز مباهله و لعنت کردن است ✅ روز مفاخره و به خود باليدن است ✅ روز قبول شدن اعمال است ✅ روز بزرگداشت است ✅ روز  برملا شدن سرّ است ✅ روز يارى مظلومان است  ✅ روز زيارت است ✅ روز دوستى نمودن با مؤمنان است  ✅ روز دوست داشتن مومنان است ✅ روز رسيدن است ✅ روز پاك گردانيدن اعمال است  ✅ روز برطرف شدن بدعتها است  ✅ روز ترك گناهان كبيره است ✅ روز دید و بازدید مومنان است  ✅ روز موعظه و نصيحت است ✅ روز عبادت است؛ ✅ روز تسلیم شدن در برابر پيشوايان دين است. 📚بحار الانوار ج ۳۱، ص ۱۲۷ @monazere1359
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ جَابِرٍ الْمَكْفُوفِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا. ابن ابى يعفور گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان‏ پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، خدا بيامرزد آن بنده‏ئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد. 📚الكافي، ج‏2، ص: 218 @monazere1359
عمرو بن ابى المقدام ميگويد: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه ميفرمود: من و پدرم از خانه بيرون رفتيم تا (در مسجد مدينه) بميان قبر و منبر رسيديم در آنجا به گروهى از شيعه برخورديم پدرم به آنها سلام كرد سپس فرمود: بخدا سوگند من بوى شما و جانهاى شما را دوست دارم، پس شما كمكم كنيد بر اين دوستى بپارسائى و كوشش، و بدانيد كه بولايت (و دوستى) ما نتوان رسيد جز به ورع و كوشش، و هر كس از شما كه (بنده‏اى از بندگان خدا) را امام و پيشواى خود قرار دهد بايد بر طبق رفتار و كردار او عمل كند، شمائيد پيروان خدا، و شمائيد ياران خدا، و شمائيد پيشى گرفتگان اولين و پيشى گرفتگان آخرين و پيشى گرفتگان در دنيا و پيشى گرفتگان در آخرت بسوى بهشت، و ما از روى ضمانتى كه خدا كرده و ضمانت رسول خدا (ص) براى شما ضمانت بهشت را كرده‏ايم، بخدا كه در درجات بهشت كسى بيشتر از شما نباشد، پس براى درك فضائل درجات بهشت با يك ديگر رقابت كنيد، شمائيد پاكان و زنانتان نيز زنانى پاك هستند، هر زن باايمانى حوريه‏اى است خوش چشم، و هر مرد باايمانى يك صديقى است، امير مؤمنان به قنبر (غلامش) فرمود: اى قنبر مژده گير، و مژده ده، و خوشحال باش كه به خدا سوگند رسول خدا (ص) از اين جهان رفت و جز بر شيعه بر ساير امت خود خشمگين بود. 📚الكافي ، ج‏8، ص 212 @monazere1359
تفسير فرات بن إبراهيم الْفَزَارِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ خَيْثَمَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي يَا خَيْثَمَةُ إِنَّ شِيعَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ يُقْذَفُ فِي قُلُوبِهِمُ الْحُبُّ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُلْهَمُونَ حُبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّنَا وَ يَحْتَمِلُ مَا يَأْتِيهِ مِنْ فَضْلِنَا وَ لَمْ يَرَنَا وَ لَمْ يَسْمَعْ كَلَامَنَا لِمَا يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ مِنَ الْخَيْرِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ يَعْنِي مَنْ لَقِيَنَا وَ سَمِعَ كَلَامَنَا زَادَهُ اللَّهُ هُدًى عَلَى هُدَاه‏ محمّد بن فضيل از خثيمه نقل كرده، گفت خدمت حضرت باقر عليه السّلام رسيدم فرمود خثيمه! شيعيان ما اهل بيت دلهايشان جايگاه محبت ما خانواده مى‏شود و الهام می شوند به محبت ما شخص به ما علاقه و محبت دارد و آنچه در فضل ما می شنود مى‏پذيرد با اينكه ما را نديده و سخن ما را نشنيده چون خدا براى او خير و خوبى را خواسته و اين آيه اشاره به آن است: وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ يعنى هر كس ما را ببيند و كلام ما را بشنود خداوند بر هدايت او مي افزايد. 📚بحار الأنوار ، ج‏24، ص: 151 @monazere1359
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: وَ اَللَّهِ لَوْ أَنَّ هَذِهِ اَلْأُمَّةَ قَامَتْ عَلَى أَرْجُلِهَا عَلَى اَلتُّرَابِ وَ اَلرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى رُءُوسِهَا وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ، عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اَللَّهِ وَ دَعَاهُمْ إِلَى اَلنَّارِ وَ عَرَضَهُمْ، لِسَخَطِ رَبِّهِمْ وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِكَ. به خدا سوگند! اگر اين امت، پا برهنه و خاكستر بر سر تا روز قيامت به درگاه خدا بنالد و بر كسى كه گمراه‌شان ساخته و از راه خدا بازشان داشته و آنان را به دوزخ خوانده و در معرض خشم پروردگارشان قرار داده و عذاب خداوند را بر آنان به خاطر گناهانى كه مرتكب شدند واجب ساخته، نفرين كنند باز هم كم است و كوتاهى كرده‌اند. 📙کتاب سلیم بن قیس، ص ۲۵۰ @monazere1359
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي بِلَادِهِ خَمْسُ حُرَمٍ حُرْمَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ حُرْمَةِ آلِ الرَّسُولِ ص وَ حُرْمَةِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةِ كَعْبَةِ اللَّهِ وَ حُرْمَةِ الْمُؤْمِن‏. علي بن شجره از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرد خدا را در زمين پنج حرمت است: حرمت پيامبر و حرمت آل او و حرمت كتاب خدا و حرمت كعبه و حرمت مؤمن. 📚الكافي، ج‏8، ص107 @monazere1359