#شناخت_امام
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي عَقِيلَةَ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا كَرَّامٌ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكَ وَ اَلرِّئَاسَةَ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَمَّا اَلرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِي يَدِي إِلاَّ مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَقَالَ لِي لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِيَّاكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلاً دُونَ اَلْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَالَ .
ابو حمزه ثمالى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: بپرهيز از رياست و بپرهيز از اينكه دنبال مردم روى، عرضكردم: قربانت گردم رياست را فهميدم و اما اينكه دنبال مردم روم، كه من دو سوم آنچه دارم از دنبال مردم رفتنم بدست آمده؟؟ فرمود: چنان كه تو فهميدى نيست مقصود اينست كه بپرهيز از اينكه مردى را بدون دليل [در برابر امام عليه السّلام] به پيشوائى برگزينى و هر چه گويد تصديقش كنى.
📚الکافي ج ۲، ص ۲۹۸
@monazere1359
#فضائل_امام
مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ شَاذَانَ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ صَالِحٍ يَرْفَعُ الْحَدِيثَ بِأَسْمَاءِ رُوَاتِهِ وَ تَرَكْتُ ذَلِكَ اخْتِصَاراً قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص فَاطِمَةُ بَهْجَةُ قَلْبِي وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِي وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهَا أُمَنَاءُ رَبِّي وَ حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِمْ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ هَوَى هَذَا لَفْظُ الْحَدِيثِ الْمَذْكُورِ.
محّمد بن احمد بن علی بن شاذان نقل می کند که پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله فرمود: فاطمه مایه آرامش دل من است
و دو فرزنـدش میوه دلم و شوهرش نور چشـمم و پیشوایان از فرزندان او امناي پروردگار و ریسـمان متصل بین خدا و خلقند.
هر که به آنها چنگ زند نجات می یابد و هر که تخلف ورزد، بیچاره است. این لفظ حدیث مذکور است.
📚بحار الأنوار ج23، ص: 110
@monazere1359
#ترک_گناه
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِيثٌ رُوِيَ لَنَا أَنَّكَ قُلْتَ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَالَ قَدْ قُلْتُ ذَلِكَ
قَالَ قُلْتُ وَ إِنْ زَنَوْا أَوْ سَرَقُوا أَوْ شَرِبُوا الْخَمْرَ
فَقَالَ لِي إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ اللَّهِ مَا أَنْصَفُونَا أَنْ نَكُونَ أُخِذْنَا بِالْعَمَلِ وَ وُضِعَ عَنْهُمْ إِنَّمَا قُلْتُ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ قَلِيلِ الْخَيْرِ وَ كَثِيرِهِ فَإِنَّهُ يُقْبَلُ مِنْكَ.
محمد بن مارد گويد: به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: براى ما حديثى روايت شده كه شما فرمودهايد: چون معرفت (به امامت ما) پيدا كردى پس هر چه خواهى بكن؟
فرمود: آرى، من اين را گفتهام،
گويد: عرض كردم: اگر چه زنا كنند، يا دزدى كنند يا شراب بنوشند؟
به من فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» بخدا سوگند با ما به انصاف رفتار نكردند كه خود ما به كردارمان مؤاخذه شويم ولى تكليف از آنها برداشته شده باشد؟
همانا من گفتم: چون معرفت (بامام خود) پيدا كردى هر چه خواهى كم يا بيش كار خير انجام ده كه از تو پذيرفته شود.
📚الكافي ج2،ص464
@monazere1359
#ترک_گناه
▪️[الكافی] عَنِ الْعِدَّةِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِی فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِی إِنَّ قَلِیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَی خَیْرٌ مِنْ كَثِیرٍ بِلَا تَقْوَی قُلْتُ كَیْفَ یَكُونُ كَثِیرٌ بِلَا تَقْوَی قَالَ نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ یُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ یَرْفُقُ جِیرَانَهُ وَ یُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِیهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَی وَ یَكُونُ الْآخَرُ لَیْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ یَدْخُلْ فِیهِ.
▪️مفضل بن عمر گوید: خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم که صحبت أعمال شد.
من گفتم: چقدر أعمال من اندک است.
حضرت فرمودند: ساکت باش و إستغفار کن!.
سپس فرمودند: برای من عمل اندکی که توام با تقوا و پرهیز باشد، بهتر از اعمال زیادی است که همراه با تقوا نباشد.
عرضه داشتم: یعنی چه ؟! چطور ممکن است؟ مگر میشود شخصی اعمال زیاد را بدون تقوا انجام دهد ؟!
فرمودند: بلی ممکن است. مثلا شخصی سفره میدهد و از مستمندان دستگیری میکند، با همسایگان کاملا مهربانی میورزد و حاجت مندان به خانه اش رفت و آمد دارند، ولی در عین حال اگر هم إحیانان با عمل حرام و نامشروعی مواجه شود، اقدام نموده و آن کار را هم انجام میدهد.
این گونه اعمال خیر، عمل بدون تقوا است،
و ممکن است شخص دیگری باشد که توفیق این گونه کارها را نداشته باشد، ولی به طوری در دینش محکم است که اگر طرق و راههای نامشروع در پیش پا و دسترسش باشد، کاملا إمتناع و خودداری میکند.
📚 بحارالأنوار ج 67 ص 104
@monazere1359
#مطاعن_عایشه
عایشه نامهای به زید بن صوحان یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام نوشت و طلب یاری از او کرد
عایشه چنین نوشت این نامه است از عایشه دختر ابوبکر و همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله به فرزند پاک و صالح خود زید بن صوحان
فرزند عزیزم ! از تو انتظار هر نوع یاری و همکاری را دارم و با رسیدن این نامه به عزم نصرت و یاری به سوی ما بشتاب، اگر این تقاضا را از من نمیپذیری لااقل از علی علیه السلام کنارهگیری کن و از یاری وی بپرهیز
زید بن صوحان جواب داد : نامهای است از زید بن صوحان به سوی عایشه دختر ابوبکر همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله
آری من فرزند با وفا و مطیع تو هستم در صورتی که از این اقدام خطرناک صرف نظر کنی و از همان راهی که آمدهای به خانهات برگردی و اگر پیشنهاد مرا نپذیری از گفتهام پند نگیری نه تنها فرزند تو نخواهم بود بلکه اولین کسی میباشم که با تو دشمنی کند و به سختی بجنگد .
📚الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج۳ص۲۱۶
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
🛑فی امالی الصدوق ... عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ اَلْغِفَارِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
یا حُذَيْفَةُ إِنَّ حُجَّةَ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ بَعْدِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ
اَلْكُفْرُ بِهِ كُفْرٌ بِاللَّهِ
وَ اَلشِّرْكُ بِهِ شِرْكٌ بِاللَّهِ
وَ اَلشَّكُّ فِيهِ شَكٌّ فِي اَللَّهِ
وَ اَلْإِلْحَادُ فِيهِ إِلْحَادٌ فِي اَللَّهِ
وَ اَلْإِنْكَارُ لَهُ إِنْكَارٌ لِلَّهِ
وَ اَلْإِيمَانُ بِهِ إِيمَانٌ بِاللَّهِ...
🔰در امالی صدوق نقل از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله است که فرمودند:
ای حذیفه حجت خدا پس از من علی ابن ابیطالب است
کفر به او کفر به خداست
شرک به او شرک به خداست
شک در او شک در خداست
الحاد در او الحاد در خداست
انکار او انکار خداست
ایمان به او ایمان به خداست...
📚امالی صدوق، ج۱ ص۱۹۷
@monazere1359
#امام_زمان
سدير صيرفى گويد با مفضل بن عمرو ابو بصير و ابان بن تغلب شرفياب حضور مولاى خود امام صادق شديم ديديم روى خاك نشسته و جبه خيبرى طوقدار بىگريبان آستين كوتاهى پوشيده و چون فرزند مرده جگر سوخته مي گريد، اندوه تا گونههايش رسيده و رخسارهاش دگرگون شده و چشمانش پر از اشك است ميگويد:
سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ وَ فَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ يُفْنِي الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَةٍ تَرْقَى مِنْ عَيْنِي وَ أَنِينٍ يَفْتُرُ مِنْ صَدْرِي عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَايَا وَ سَوَالِفِ الْبَلَايَا إِلَّا مُثِّلَ بِعَيْنِي عَنْ غَوَابِرِ أَعْظَمِهَا وَ أَفْضَعِهَا وَ بَوَاقِي أَشَدِّهَا وَ أَنْكَرِهَا وَ نَوَائِبَ مَخْلُوطَةٍ بِغَضَبِكَ وَ نَوَازِلَ مَعْجُونَةٍ بِسَخَطِك ...
اى آقايم غيبت تو خواب از چشمم ربوده و آرامگاهم را تنگ كرده و آسايش دل را برده، اى آقايم غيبتت سوگواريم را به فجائع ابدى پيوسته و يكى را پس از ديگرى ناپديد كرده و جمع و شماره دوستان را نابود نموده، من ديگر اشكى كه از چشمم روان است و نالهاى كه از گرفتاريهاى اندوهم و بليات گذشته از سينه ام سر می كشد احساس نمي كنم جز همانى كه در برابر ديدهام مجسم است و از همه گرفتاريها بزرگتر و جانگدازتر و سختتر و ناآشناتر است و حوادثش با خشم تو در آميخته و وارداتش با سخط تو عجين است.
📖كمال الدين و تمام النعمة، ج2 ص353
@monazere1359
#تربیتی
حضرت على بن محمد الهادى توسط آباء امجاد خود از سيد انبيا محمد(صلّى الله عليه و آله)روايت كرده است كه آن جناب فرمود
نظر نكنيد به بسيار نماز خواندن مردم و بسيار روزه گرفتن و زياد حج كردن آنها و زمزمه آنها در شب بلكه نظر كنيد به راست گفتن سخنشان و ادا كردن امانت.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۵۱
@monazere1359
زندگینامه آیت الله العظمی علامه حاج شیخ محمد ابراهیم کلباسی
آیتاللهالعظمی علامه حاج محمدابراهیم کلباسی اشتری فرزند حاج شیخ محمدحسن کرباسی خراسانی اصفهانی، از مشاهیر فقها و مراجع تقلید طراز اول شیعه است.
وی در نوزدهم ربیعالثانی سال 1180 ق، در اصفهان دیده به جهان گشود. دوران رشد خویش را تحت تربیت پدری فقیه، پارسا و مادری نیکو سرشت سپری کرد. در سن ده سالگی نخستین استاد خود، یعنی پدر مهربانش را در سال 1190 ق از دست داد و از آن پس تحت تربیت حکیم آقا محمد بیدآبادی قرار گرفت. وی همچنین به درس میرزا محمدعلی بن میرزا مظفّر، شیخ محمد خاتونآبادی، ملّا محراب گیلانی و ملّا علی نوری حاضر شد.
آقا محمد بیدآبادی، قیّم و مربی او، وی را به جهت میراث پدری در سن 16 سالگی، مستطیع دانست و به حج فرستاد. ایشان پساز این سفر بین فقها و علمای شیعه، به حاجیکلباسی مشهور گردید.
آیتالله حاج محمدابراهیم، پس از سفر حج به عتبات عالیات سفر کرد و در کربلا از محضر وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) و سپس در نجف از محضر علامه بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء و در کاظمین از محقق اعرجی کاظمینی بهره برد و به ایران بازگشت. او مدتی در کاشان از ملامهدی نراقی و در قم از میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استفاده کرد؛ و پس از سالها کسب علوم و فضائل، رحل اقامت در اصفهان افکند و مشغول تدریس، تألیف و افتاء گردید. ایشان همچنین رفیق و یار شفیق خود، علامه سید محمدباقر شفتی گیلانی را به اصفهان آورد. بعد از فتنۀ محمود افغان-که منجر به شهادت بسیاری از علما و دینمداران مکتب اهلبیت و سوختن کتابخانهها و تخریب بخشی از مدارس علمیه شده بود- بازسازی حوزۀ علمیۀ کهن اصفهان و بازگشت به دوران اعتلای صفویه، مرارتها و زحمات زیادی میطلبید که با حضور حاجی کلباسی و سید شفتی در کنار دیگر علمای اصفهان، این امر محقق گردید و عدهای کثیر از اقصی نقاط ازجمله بسیاری از علمای حوزۀ هزارسالۀ نجف اشرف، در درس علامه کلباسی در اصفهان حاضر شدند و او را امام المجدد نامیدند.
علامه میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استادِ حاجی کلباسی، پس از اصرارهای فراوان، به ایشان حکم کرد تا رسالۀ عملیه بنویسد و مرجعیت شیعه را عهدهدار شود. بالاخره با انتشار رسالۀ “نخبه” و تقلید شیعیان جهان از او، مرجعیت مطلق و زعامت شیعه بر عهده او نهاده شد.
شهرت علمی علامه کلباسی سبب شد غیر از فرزندانش، عالمان فرهیخته بسیاری از دور و نزدیک چون شیخ اعظم انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، حاج ملاهادی سبزواری، حاج محمدجعفر آبادهای، سید ابراهیم شریعتمدار سبزواری، سید ابوالحسن قزوینی، مولی ابوالحسن مازندرانی، سید شرف الدین علی حسینی مرعشی ، شیخ محسن رشتی اصفهانی، سید محمد جزایری شوشتری و بزرگانی دیگر به اصفهان مهاجرت کردند و از درس ایشان بهره بردند .
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
ابن عقدة، عن الحسين بن محفوظ، عن أحمد بن إسحاق، حدّثنا الغطريف، عن عبد السلام بصنعاء اليمن، عن عبد الرزاق، عن معمر، عن الزهري، عن أبي بكر عبد اللّه بن عبد الرحمن، قال: سمعت عثمان بن عفّان، قال: سمعت عمر بن الخطّاب
سمعت أبا بكر بن أبي قحافة، سمعت رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله يقول:
«إنّ اللّه خلق من نور وجه عليّ بن أبي طالب ملائكة يسبّحون و يقدّسون و يكتبون ثواب ذلك لمحبّيه و محبّي ولده.
ابو بکر گفت: از رسول خـدا شـنیدم که فرمود:
خداونـد متعال از نور صورت علی ملائکه اي را خلق کرد که تقـدیس و تسبیح او را به جاي می آورند و پاداش آن را براي دوسـتداران او و خاندانش می نویسـند.
📚فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص: 32
این روایت از آن جهت که سندش مورد تایید اهل سنت است و اقرار خلفای آنها درباره یکی از فضیلت های مهم امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است.
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
حضرت آیت الله العظمی لسان الله الناطق ثامنالحجج حضرت امام علی ابن موسی الرضا جانم صلوات الله و سلامه علیه فرمودند:
☀️ تبلیغ غدیر واجب است، کسی که عید غدیر را گرامی بدارد، خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می بخشد و اگر از دنیا برود، در زمره شهداء است.
📚 إقبال الأعمال ، جلد۱ ، صفحه: ۴۶۴
@monazere1359