#ترک_گناه
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِيثٌ رُوِيَ لَنَا أَنَّكَ قُلْتَ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَالَ قَدْ قُلْتُ ذَلِكَ
قَالَ قُلْتُ وَ إِنْ زَنَوْا أَوْ سَرَقُوا أَوْ شَرِبُوا الْخَمْرَ
فَقَالَ لِي إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ اللَّهِ مَا أَنْصَفُونَا أَنْ نَكُونَ أُخِذْنَا بِالْعَمَلِ وَ وُضِعَ عَنْهُمْ إِنَّمَا قُلْتُ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ قَلِيلِ الْخَيْرِ وَ كَثِيرِهِ فَإِنَّهُ يُقْبَلُ مِنْكَ.
محمد بن مارد گويد: به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: براى ما حديثى روايت شده كه شما فرمودهايد: چون معرفت (به امامت ما) پيدا كردى پس هر چه خواهى بكن؟
فرمود: آرى، من اين را گفتهام،
گويد: عرض كردم: اگر چه زنا كنند، يا دزدى كنند يا شراب بنوشند؟
به من فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» بخدا سوگند با ما به انصاف رفتار نكردند كه خود ما به كردارمان مؤاخذه شويم ولى تكليف از آنها برداشته شده باشد؟
همانا من گفتم: چون معرفت (بامام خود) پيدا كردى هر چه خواهى كم يا بيش كار خير انجام ده كه از تو پذيرفته شود.
📚الكافي ج2،ص464
@monazere1359
#ترک_گناه
▪️[الكافی] عَنِ الْعِدَّةِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِی فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِی إِنَّ قَلِیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَی خَیْرٌ مِنْ كَثِیرٍ بِلَا تَقْوَی قُلْتُ كَیْفَ یَكُونُ كَثِیرٌ بِلَا تَقْوَی قَالَ نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ یُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ یَرْفُقُ جِیرَانَهُ وَ یُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِیهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَی وَ یَكُونُ الْآخَرُ لَیْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ یَدْخُلْ فِیهِ.
▪️مفضل بن عمر گوید: خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم که صحبت أعمال شد.
من گفتم: چقدر أعمال من اندک است.
حضرت فرمودند: ساکت باش و إستغفار کن!.
سپس فرمودند: برای من عمل اندکی که توام با تقوا و پرهیز باشد، بهتر از اعمال زیادی است که همراه با تقوا نباشد.
عرضه داشتم: یعنی چه ؟! چطور ممکن است؟ مگر میشود شخصی اعمال زیاد را بدون تقوا انجام دهد ؟!
فرمودند: بلی ممکن است. مثلا شخصی سفره میدهد و از مستمندان دستگیری میکند، با همسایگان کاملا مهربانی میورزد و حاجت مندان به خانه اش رفت و آمد دارند، ولی در عین حال اگر هم إحیانان با عمل حرام و نامشروعی مواجه شود، اقدام نموده و آن کار را هم انجام میدهد.
این گونه اعمال خیر، عمل بدون تقوا است،
و ممکن است شخص دیگری باشد که توفیق این گونه کارها را نداشته باشد، ولی به طوری در دینش محکم است که اگر طرق و راههای نامشروع در پیش پا و دسترسش باشد، کاملا إمتناع و خودداری میکند.
📚 بحارالأنوار ج 67 ص 104
@monazere1359
#مطاعن_عایشه
عایشه نامهای به زید بن صوحان یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام نوشت و طلب یاری از او کرد
عایشه چنین نوشت این نامه است از عایشه دختر ابوبکر و همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله به فرزند پاک و صالح خود زید بن صوحان
فرزند عزیزم ! از تو انتظار هر نوع یاری و همکاری را دارم و با رسیدن این نامه به عزم نصرت و یاری به سوی ما بشتاب، اگر این تقاضا را از من نمیپذیری لااقل از علی علیه السلام کنارهگیری کن و از یاری وی بپرهیز
زید بن صوحان جواب داد : نامهای است از زید بن صوحان به سوی عایشه دختر ابوبکر همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله
آری من فرزند با وفا و مطیع تو هستم در صورتی که از این اقدام خطرناک صرف نظر کنی و از همان راهی که آمدهای به خانهات برگردی و اگر پیشنهاد مرا نپذیری از گفتهام پند نگیری نه تنها فرزند تو نخواهم بود بلکه اولین کسی میباشم که با تو دشمنی کند و به سختی بجنگد .
📚الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج۳ص۲۱۶
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
🛑فی امالی الصدوق ... عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ اَلْغِفَارِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
یا حُذَيْفَةُ إِنَّ حُجَّةَ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ بَعْدِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ
اَلْكُفْرُ بِهِ كُفْرٌ بِاللَّهِ
وَ اَلشِّرْكُ بِهِ شِرْكٌ بِاللَّهِ
وَ اَلشَّكُّ فِيهِ شَكٌّ فِي اَللَّهِ
وَ اَلْإِلْحَادُ فِيهِ إِلْحَادٌ فِي اَللَّهِ
وَ اَلْإِنْكَارُ لَهُ إِنْكَارٌ لِلَّهِ
وَ اَلْإِيمَانُ بِهِ إِيمَانٌ بِاللَّهِ...
🔰در امالی صدوق نقل از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله است که فرمودند:
ای حذیفه حجت خدا پس از من علی ابن ابیطالب است
کفر به او کفر به خداست
شرک به او شرک به خداست
شک در او شک در خداست
الحاد در او الحاد در خداست
انکار او انکار خداست
ایمان به او ایمان به خداست...
📚امالی صدوق، ج۱ ص۱۹۷
@monazere1359
#امام_زمان
سدير صيرفى گويد با مفضل بن عمرو ابو بصير و ابان بن تغلب شرفياب حضور مولاى خود امام صادق شديم ديديم روى خاك نشسته و جبه خيبرى طوقدار بىگريبان آستين كوتاهى پوشيده و چون فرزند مرده جگر سوخته مي گريد، اندوه تا گونههايش رسيده و رخسارهاش دگرگون شده و چشمانش پر از اشك است ميگويد:
سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ وَ فَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ يُفْنِي الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَةٍ تَرْقَى مِنْ عَيْنِي وَ أَنِينٍ يَفْتُرُ مِنْ صَدْرِي عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَايَا وَ سَوَالِفِ الْبَلَايَا إِلَّا مُثِّلَ بِعَيْنِي عَنْ غَوَابِرِ أَعْظَمِهَا وَ أَفْضَعِهَا وَ بَوَاقِي أَشَدِّهَا وَ أَنْكَرِهَا وَ نَوَائِبَ مَخْلُوطَةٍ بِغَضَبِكَ وَ نَوَازِلَ مَعْجُونَةٍ بِسَخَطِك ...
اى آقايم غيبت تو خواب از چشمم ربوده و آرامگاهم را تنگ كرده و آسايش دل را برده، اى آقايم غيبتت سوگواريم را به فجائع ابدى پيوسته و يكى را پس از ديگرى ناپديد كرده و جمع و شماره دوستان را نابود نموده، من ديگر اشكى كه از چشمم روان است و نالهاى كه از گرفتاريهاى اندوهم و بليات گذشته از سينه ام سر می كشد احساس نمي كنم جز همانى كه در برابر ديدهام مجسم است و از همه گرفتاريها بزرگتر و جانگدازتر و سختتر و ناآشناتر است و حوادثش با خشم تو در آميخته و وارداتش با سخط تو عجين است.
📖كمال الدين و تمام النعمة، ج2 ص353
@monazere1359
#تربیتی
حضرت على بن محمد الهادى توسط آباء امجاد خود از سيد انبيا محمد(صلّى الله عليه و آله)روايت كرده است كه آن جناب فرمود
نظر نكنيد به بسيار نماز خواندن مردم و بسيار روزه گرفتن و زياد حج كردن آنها و زمزمه آنها در شب بلكه نظر كنيد به راست گفتن سخنشان و ادا كردن امانت.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۵۱
@monazere1359
زندگینامه آیت الله العظمی علامه حاج شیخ محمد ابراهیم کلباسی
آیتاللهالعظمی علامه حاج محمدابراهیم کلباسی اشتری فرزند حاج شیخ محمدحسن کرباسی خراسانی اصفهانی، از مشاهیر فقها و مراجع تقلید طراز اول شیعه است.
وی در نوزدهم ربیعالثانی سال 1180 ق، در اصفهان دیده به جهان گشود. دوران رشد خویش را تحت تربیت پدری فقیه، پارسا و مادری نیکو سرشت سپری کرد. در سن ده سالگی نخستین استاد خود، یعنی پدر مهربانش را در سال 1190 ق از دست داد و از آن پس تحت تربیت حکیم آقا محمد بیدآبادی قرار گرفت. وی همچنین به درس میرزا محمدعلی بن میرزا مظفّر، شیخ محمد خاتونآبادی، ملّا محراب گیلانی و ملّا علی نوری حاضر شد.
آقا محمد بیدآبادی، قیّم و مربی او، وی را به جهت میراث پدری در سن 16 سالگی، مستطیع دانست و به حج فرستاد. ایشان پساز این سفر بین فقها و علمای شیعه، به حاجیکلباسی مشهور گردید.
آیتالله حاج محمدابراهیم، پس از سفر حج به عتبات عالیات سفر کرد و در کربلا از محضر وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) و سپس در نجف از محضر علامه بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء و در کاظمین از محقق اعرجی کاظمینی بهره برد و به ایران بازگشت. او مدتی در کاشان از ملامهدی نراقی و در قم از میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استفاده کرد؛ و پس از سالها کسب علوم و فضائل، رحل اقامت در اصفهان افکند و مشغول تدریس، تألیف و افتاء گردید. ایشان همچنین رفیق و یار شفیق خود، علامه سید محمدباقر شفتی گیلانی را به اصفهان آورد. بعد از فتنۀ محمود افغان-که منجر به شهادت بسیاری از علما و دینمداران مکتب اهلبیت و سوختن کتابخانهها و تخریب بخشی از مدارس علمیه شده بود- بازسازی حوزۀ علمیۀ کهن اصفهان و بازگشت به دوران اعتلای صفویه، مرارتها و زحمات زیادی میطلبید که با حضور حاجی کلباسی و سید شفتی در کنار دیگر علمای اصفهان، این امر محقق گردید و عدهای کثیر از اقصی نقاط ازجمله بسیاری از علمای حوزۀ هزارسالۀ نجف اشرف، در درس علامه کلباسی در اصفهان حاضر شدند و او را امام المجدد نامیدند.
علامه میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استادِ حاجی کلباسی، پس از اصرارهای فراوان، به ایشان حکم کرد تا رسالۀ عملیه بنویسد و مرجعیت شیعه را عهدهدار شود. بالاخره با انتشار رسالۀ “نخبه” و تقلید شیعیان جهان از او، مرجعیت مطلق و زعامت شیعه بر عهده او نهاده شد.
شهرت علمی علامه کلباسی سبب شد غیر از فرزندانش، عالمان فرهیخته بسیاری از دور و نزدیک چون شیخ اعظم انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، حاج ملاهادی سبزواری، حاج محمدجعفر آبادهای، سید ابراهیم شریعتمدار سبزواری، سید ابوالحسن قزوینی، مولی ابوالحسن مازندرانی، سید شرف الدین علی حسینی مرعشی ، شیخ محسن رشتی اصفهانی، سید محمد جزایری شوشتری و بزرگانی دیگر به اصفهان مهاجرت کردند و از درس ایشان بهره بردند .
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
ابن عقدة، عن الحسين بن محفوظ، عن أحمد بن إسحاق، حدّثنا الغطريف، عن عبد السلام بصنعاء اليمن، عن عبد الرزاق، عن معمر، عن الزهري، عن أبي بكر عبد اللّه بن عبد الرحمن، قال: سمعت عثمان بن عفّان، قال: سمعت عمر بن الخطّاب
سمعت أبا بكر بن أبي قحافة، سمعت رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله يقول:
«إنّ اللّه خلق من نور وجه عليّ بن أبي طالب ملائكة يسبّحون و يقدّسون و يكتبون ثواب ذلك لمحبّيه و محبّي ولده.
ابو بکر گفت: از رسول خـدا شـنیدم که فرمود:
خداونـد متعال از نور صورت علی ملائکه اي را خلق کرد که تقـدیس و تسبیح او را به جاي می آورند و پاداش آن را براي دوسـتداران او و خاندانش می نویسـند.
📚فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص: 32
این روایت از آن جهت که سندش مورد تایید اهل سنت است و اقرار خلفای آنها درباره یکی از فضیلت های مهم امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است.
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
حضرت آیت الله العظمی لسان الله الناطق ثامنالحجج حضرت امام علی ابن موسی الرضا جانم صلوات الله و سلامه علیه فرمودند:
☀️ تبلیغ غدیر واجب است، کسی که عید غدیر را گرامی بدارد، خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می بخشد و اگر از دنیا برود، در زمره شهداء است.
📚 إقبال الأعمال ، جلد۱ ، صفحه: ۴۶۴
@monazere1359
#وظایف_شیعه
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَقُولُ :
إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَتْ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
امام رضا علیه السلام فرمود:
هر امامی را با دوستان و پیروانش پیمانی است همانا، از کمال وفای به عهد و نیک به جای آوردن آن زیارت قبور ایشان است. پس آنان که با علاقه و شوق قبور امامان را زیارت نمایند و به آنچه مورد شوق و رغبت آنان بوده ، باور داشته باشند پیشوایانشان در روز قیامت شفعای آنان خواهند بود.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 261
@monazere1359
#امامت
قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام
صَدِيقُ عَدُوِّ عَلِيٍّ علیه السلام
عَدُوُّ عَلِيٍّ علیه السلام
امام صادق علیه السلام فرمود:
دوست دشمن علی بن ابی طالب علیه السلام، دشمن علی علیه السلام است.
📚الإختصاص، ص 252
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
روزى مأمون به حضرت رضا عليه السلام گفت:
بزرگ ترين فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟
حضرت رضا عليه السلام به او فرمود:
«فضیلتی که در مباهله است.زیرا خداوند عزّوجلّ می فرماید:
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ».
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله، حسن و حسين عليهماالسلام را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند،
و فاطمه عليهاالسلام را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد.
سپس امیرالمؤمنین عليه السلام را فرا خواند.
پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین عليه السلام، نفسِ پيامبر صلى الله عليه وآله است.
از طرفى مى دانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا صلى الله عليه وآله نيست.
پس لازم است كه به حكم خدا هيچ كس برتر از نفس پيامبر خدا صلى الله عليه وآله نباشد».
📚بحار الانوار ج 35 ص 257
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ خَالِدِ بْنِ حَمَّادٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا قَالَ تَفْسِيرُهَا وَ لَا تَجْهَرْ بِوَلَايَةِ عَلِيٍ وَ لَا بِمَا أَكْرَمْتَهُ بِهِ حَتَّى نَأْمُرَكَ بِذَلِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها يَعْنِي وَ لَا تَكْتُمْهَا عَلِيّاً ع وَ أَعْلِمْهُ وَ مَا أَكْرَمْتَهُ بِهِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا فَإِنَّهُ يَعْنِي اطْلُبْ إِلَيَّ وَ سَلْنِي أَنْ آذَنَ لَكَ أَنْ تَجْهَرَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ ادْعُ النَّاسَ إِلَيْهَا فَأَذِنَ لَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ.
ابوحمزه ثمالی گوید: از امام باقر علیه السلام درباره کلام خداي عزوجل که میفرماید:
و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسـیار آهسته اش مکن، و میان این و آن [ راهی ]میانه جوي. پرسـیدم، فرمود: تفسـیر آن چنین است:
ولایت علی علیه الّسلام و کرامتی را که در حق او روا داشته ام،
پیش از آنکه به تو دستور دهیم، آشکار مکن. » َو لَا تَُخافت بها یعنی اینکه آن را از علی پنهان مکن و وي را از کرامتی که در حقش کرده ام ، آگاه ساز.
اما و ابَْتغ بَین ذالِک َسبِیلا بدین معناست که از من بخواه که اجازه دهم ولایت علی علیه السـلام را آشـکار کنی، سپس مردم را دعوت به آن کن. پس در روز غدیرخم این اجازه را به وي داد
📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1 ص 79
@monazere1359
#محرم
ريان بن شيب مىگويد:
روز يكم ماه محرم نزد امام رضا عليه السّلام رفتم.آن حضرت به من چنين فرمود:اى پسر شيب!روزه گرفتهاى؟گفتم:نه.فرمود:امروز همان روزى است كه حضرت زكريا عليه السّلام به پيشگاه خدا نيايش كرد و گفت:پروردگارا!از نسل خود نسل پاكيزهاى ارزانىام دار.بىگمان تو دعاى آدمى را مىشنوى.خداوند خواسته او را اجابت كرد و به فرشتگان فرمان داد.
آنان در محراب عبادت زكريا،او را چنين ندا دادند كه پروردگارت تو را به ميلاد يحيى بشارت مىدهد.هركس يكم محرم را روزه بگيرد و آنگاه نيايش كند،خداوند خواستهاش را برآورده مىكند،همانگونه كه خواسته زكريا را عطا فرمود.
آنگاه حضرت رضا عليه السّلام چنين فرمود:اى پسر شيب!بىگمان محرم ماهى است كه مردم عصر جاهليت ستم و كشتار را در آن حرام مىشناختند و بدان حرمت مىنهادند. اما اين امت نه حرمت محرم الحرام را رعايت كردند و نه حرمت پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله را.در ماه محرم نسل او را به قتل رساندند و زنان او را به اسارت بردند و دارايى او را به بردند.خداوند هرگز اين ستم را نخواهد بخشيد.اى پسر شيب!اگر براى كسى مىخواهى اشك بريزى، براى حسين عليه السّلام اشك بريز كه مانند گوسفند سر او را از تن جدا كردند و نيز هجده تن از خانوادهاش همراه با او به قتل رسيدند كه همانندى نداشتند.آسمانهاى هفتگانه و زمين در سوگ او اشك ريختند و نيز چهار هزار فرشته براى كمك به حسين عليه السّلام روانه زمين شدند و ناگاه حسين عليه السّلام را شهيد ديدند.آنان بر مزار حسين عليه السّلام پريشانحال بمانند تا آنگاه كه قائم آل محمد(عج)ظهور كند و حسين عليه السّلام را مدد برساند.شعار آنان«يا لثارات الحسين»است.اى پسر شيب!پدرم از پدرش و او از جدش برايم فرمود:آنگاه كه جدم حسين عليه السّلام به قتل رسيد،آسمان خون و خاك سرخ باريدن گرفت.اى پسر شيب!اگر بر حسين عليه السّلام اشك بريزى تا آنكه قطرههاى اشك تو بر گونههايت جارى شود،خداوند گناهان تو را از كوچك و بزرگ و كم و بسيار خواهد آمرزيد.اى پسر شيب!اگر تمايل دارى خدا را ديدار كنى،درحالىكه گناهى بر او نباشد،حسين عليه السّلام را زيارت كن.اى پسر شيب! اگر دوست دارى در غرفههاى پيشساخته بهشت همراه با پيامبر باشى،بر آنان كه حسين عليه السّلام را شهيد كردند،لعن كن.اى پسر شيب!اگر مىخواهى پاداش شهيدان كربلا را به دست آورى،هرگاه ياد حسين عليه السّلام كردى،چنين بگو:«كاش با آنان بودم و به كاميابى بزرگ نايل مىگشتم»اى پسر شيب!اگر علاقه دارى همراه با ما اهل بيت در مرتبههاى بلند بهشت جاى گيرى،براى اندوه ما اندوهگين شو و براى شادى ما شادمان شو و همواره التزام قلبى و عملى به ولايت ما داشته باش.اى پسر شيب بدان هركس سنگى را دوست داشته باشد.بىگمان خداوند او را در رستاخيز با همان سنگ محشور خواهد ساخت.
📚الأمالی (للصدوق) ج ۱ ص ۱۲۹
@monazere1359
#دینداری
عَلِيٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أُفٍّ لِكُلِّ مُسْلِم لَا يُفَرِّغُ نَفْسَهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَتَعَاهَدُهُ وَ يَسْأَلُ عَنْ دِينِه
رسول خدا (ص) فرمود: اف بر هر مسلمانی که خود را در هر روز جمعه [هفته اى يك روز] براى امر دينش آماده نكند تا با آن تجديد عهد كند و از دينش سؤال كند.
📚الكافي ، ج1، ص 40
@monazere1359
#اخلاق
امیرالمومنین علیه السلام قَالَ
اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَق
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از خدا بترس هر چند اندك، و ميان خود و خدا پردهاى قرار ده هر چند نازك
📚نهج البلاغة، ص: 511
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الصُّوفِيُّ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَافِظُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى قَالَ: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَاصِلٍ، عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ- وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ- وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ قَالَ: مَنْ تَمَسَّكَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ فَلَهُ نُورٌ.
عبد اللَّه بن واصل از سعد بن طريف نقل كرد كه ابو جعفر عليه السّلام در توضيح آيه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ فرمود: هر كسى به ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام تمسّك كند برايش نورى حاصل شود و قلبش نورانى گردد.
📖شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ؛ ج2 ؛ ص309
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
يَا سَلْمَانُ وَ يَا جُنْدَبُ قَالا لَبَّيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ ع أَنَا الَّذِي حَمَلْتُ نُوحاً فِي السَّفِينَةِ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي أَخْرَجْتُ يُونُسَ مِنْ بَطْنِ الْحُوتِ بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي جَاوَزْتُ بِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ الْبَحْرَ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي أَخْرَجْتُ إِبْرَاهِيمَ مِنَ النَّارِ بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا الَّذِي أَجْرَيْتُ أَنْهَارَهَا وَ فَجَّرْتُ عُيُونَهَا وَ غَرَسْتُ أَشْجَارَهَا بِإِذْنِ رَبِّي.
یا سلمان و يا ابوذر منم آن كس كه نوح را در كشتى بدستور خدا بردم ، من يونس را به اجازه خدا از شكم نهنگ خارج كردم، من به اجازه خدا موسى را از دريا گذراندم، من ابراهيم را از آتش نجات دادم به اجازه خدا، من نهرها و چشمه هايش را جارى و درخت هايش را كاشتم با اجازه خدايم.
📚بحار الأنوار ، ج26، ص 5
@monazere1359
#فضائل_امیرالمومنین
كَعْبِ بْنِ عِيَاضٍ قَالَ: طَعَنْتُ عَلَى عَلِيٍّ ع بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَوَكَزَنِي فِي صَدْرِي
ثُمَّ قَالَ يَا كَعْبُ إِنَّ لِعَلِيٍّ ع نُورَيْنِ نُوراً فِي السَّمَاءِ وَ نُوراً فِي الْأَرْضِ فَمَنْ تَمَسَّكَ بِنُورِهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ مَنْ أَخْطَأَهُ أَدْخَلَهُ النَّارَ فَبَشِّرِ النَّاسَ عَنِّي بِذَلِك.
کعب بن عیـاض گفت: من بر علی خرده گیري کردم. در مقابـل، پیـامبر اکرم مشـتی بر سـینه من زد،
سپس فرمـود: اي کعب! علی داراي دو نور است؛ یکی در آسـمان و دیگري در زمین. هر که به نور او چنـگ زنـد، خـدا او را داخـل بهشـت می کنـد و هر که از او سـرباز زنـد، او را داخـل جهنم می کنـد.
این را از طرف من به مردم بشـارت ده.
📚بحار الأنوار ، ج23، ص 320
@monazere1359
#امام_زمان
🎥 جایگاه من نزد امامزمانم کجاست؟
امامرضا علیه السلام به یکی از شیعیانشان فرمود:
هرگاه خواستی بدانی که نزد من چه جایگاهی داری، ببین من نزد تو چه جایگاهی دارم.
قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ.
📚کافی، ج۲، ص۶۵۲
@monazere1359
#مطاعن_عایشه
ابن عباس خطاب به عایشه که سوار بر قاطر شده بود و مروانیان نیز سراپا مسلح به دنبالش امده بودند تا اجازه ندهند سبط پیامبر حسن بن علی علیهماالسلام در کنار جدش دفن شود ، گفت :
تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَلو عِشتَ تفیلتِ
یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، با آنکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را امر نموده اند که از خانه بیرون نیایی و اگر زنده بمانی محتمل است که بر فیل سوار شوی.
ابن حجاج شاعر بغدادی گفته:
لک التُسعُ مِن الثُّمنِ و بالکلِّ تملکت
و تو را از میراث پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله ، نُه یک از هشت یک می رسد، یعنی از هفتاد و دو حصّه یک حصّه چه او را هشت زن دیگر بود و تو، همه را تملک کرده ای و خانه را خانه خود نام نهاده ای.
📚بحار الأنوار ج۴۴ ص۱۵۴
@monazere1359
#تربیتی
▪️جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ اَلْقُمِّیُّ فِی کِتَابِ اَلْغَایَاتِ ، عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَا نَحَلَ وَالِدٌ وَلَداً نُحْلاً أَفْضَلَ مِنْ أَدَبٍ حَسَنٍ.
▪️حضرت أمیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: هیچ پدری نسبت به فرزندش، بخشش و تفضلی بهتر از أدب نیک نبخشیده است.
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ٫ ج 15 ٫ ص 164
@monazere1359
#تربیتی
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ أَخِيهِ عَلِيٍّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ:
لَا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَكُونَ فِيهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ حُسْنُ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَايَا.
امام باقر علیه السلام فرمود:
حقیقت ایمان بنده کامل نمی شود مگر در او سه ویژگی باشد : فهم دین ، اندازه گیری درست در زندگی و شکیبایی بر سختیها و گرفتاریها.
📚 المحاسن، ج1، ص 5
@monazere1359
#امامت
أَبِي عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ قَالَ: نَحْنُ وَ اللَّهِ الَّذِينَ أَمَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ بِطَاعَتِهِمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيَأْخُذْ هُنَا وَ مَنْ شَاءَ فَلْيَأْخُذْ هُنَا وَ لَا يَجِدُونَ عَنَّا وَ اللَّهِ مَحِيصاً ثُمَّ قَالَ نَحْنُ وَ اللَّهِ السَّبِيلُ الَّذِي أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِاتِّبَاعِهِ وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم
ابن رئاب گفت: امام صادق علیه السـلام فرمود: به خـدا قسم ماییم که خداونـد مردم را به اطاعت ما ملزم نموده، هر کس میخواهـد از هر طرف برود، چـاره اي جز در خانه ما نـدارد.
به خـدا قسم ما همان راهی هستیم که خـدا شما را امر کرده که از آن پیروي کنید. سوگند به خدا ما صراط مستقیم هستیم.
📚بحار الأنوار ، ج24، ص 14
@monazere1359
#امام_زمان
بشير نبال از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده که ایشان فرمود:
▪️«هَلْ تَدْرِي أَوَّلَ مَا يَبْدَأُ بِهِ الْقَائِمُ عليه السلام ؟ قُلْتُ: لَا. قَالَ: يُخْرِجُ هَذَيْنِ رَطْبَيْنِ غَضَّيْنِ فَيُحْرِقُهُمَا ...»
♦️آيا ميدانى كه اولين كارى كه قائم انجام مى دهد چيست؟ بشير گفت: خير. حضرت فرمود: آن دو نفر را در حالى كه تر و تازه هستند خارج كرده و هر دو را آتش خواهد زد ... .
📚 بحار الأنوار، مجلسى، ج 52، ص 386
@monazere1359
#ازدیادـرزق
🔸 کار و مالت برکت نداشت، مومنین را به صرف غذایی مهمان کن!
عَنْ حَفْصِ بْنِ عُمَرَ الْبَجَلِيِّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَالِي وَ انْتِشَارَ أَمْرِي عَلَيَّ قَالَ فَقَالَ لِي إِذَا قَدِمْتَ الْكُوفَةَ فَبِعْ وِسَادَةً مِنْ بَيْتِكَ بِعَشَرَةِ دَرَاهِمَ وَ ادْعُ إِخْوَانَكَ وَ أَعِدَّ لَهُمْ طَعَاماً وَ سَلْهُمْ يَدْعُونَ اللَّهَ لَكَ قَالَ فَفَعَلْتُ وَ مَا أَمْكَنَنِي ذَلِكَ حَتَّى بِعْتُ وِسَادَةً وَ اتَّخَذْتُ طَعَاماً كَمَا أَمَرَنِي وَ سَأَلْتُهُمْ أَنْ يَدْعُوا اللَّهَ لِي قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا مَكَثْتُ إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى أَتَانِي غَرِيمٌ لِي فَدَقَّ الْبَابَ عَلَيَّ وَ صَالَحَنِي مِنْ مَالٍ لِي كَثِيرٍ كُنْتُ أَحْسُبُهُ نَحْواً مِنْ عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ قَالَ ثُمَّ أَقْبَلَتِ الْأَشْيَاءُ عَلَيَّ
حفص بن عمر بجلى گويد: از وضعيّت بد و درهمريختگى كارم به امام صادق علیه السلام شكايت كردم.
حضرت فرمودند: هنگامى كه به كوفه رسيدى، متکایی (بالشى که به آن تکیه میدادند) را از خانهات بردار و به قيمت ده درهم بفروش، و برادرانت (شيعيان) را دعوت كن و براى آنها غذايى آماده كن و از آنان درخواست كن كه براى تو، به درگاه الهى دعا كنند.
من اينكار را كردم؛ و كار ديگرى نكردم جز آنكه بالشى را از خانه برداشته و به ده درهم فروختم و غذايى گرفتم (همانگونه كه آن حضرت به من دستور فرموده بود) و آنان را دعوت كردم و درخواست كردم كه به درگاه الهى برايم دعا كنند.
به خدا سوگند! هنوز زمان اندكى نگذشته بود، كه يكى از بدهكاران من آمد و در زد و مال بسيارى را -كه فكر مىكردم در حدود ده هزار درهم است- را به طور مصالحه، به من بازگرداند. پس از اين جريان، همهچيز به من رو آورد (ثروتمند شدم و امورم نيز اصلاح شد).
📚 الكافي، جلد ۵، صفحۀ ۳۱۴
@monazere1359
#برائت
🔻مولا امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید:
اين روز،
✅ روز استراحت است ( كه مومنان از شر آن فاسق امان يافتند)
✅ روز زائل شدن كرب و غم است
✅ روز غدير دوم است
✅ روز تخفيف گناهان شيعيان است
✅ روز بخشش است
✅ روز برداشتن قلم از شيعيان است
✅ روز در هم شكستن بناى كفر و عداوت است
✅ روز عافیت است
✅ روز بركت است
✅ روز طلب خونهاى مؤمنان است
✅ روز عيد بزرگ خدا است
✅ روز مستجاب شدن دعاها است
✅ روز موقف اعظم است
✅ روز وفای به عهد است
✅ روز شرط است
✅ روز كندن لباس سياه است
✅ روز ندامت و پشيمانى ظالم است
✅ روز شكسته شدن شوكت است
✅ روز نفى هموم و غمها است
✅ روز فتح و پیروزی است
✅ روز ظهور قدرت خدا است
✅ روز روز تامل و دقت است
✅ روز فرح و شادى شيعيان است
✅ روز توبه انابت و بازگشت به سوى حق تعالى است
✅ روز زكات بزرگ است
✅ روز فطردوم است
✅ روز سیراب کردن است
✅ روز گره خوردن آب دهان در گلوى مخالفان است
✅ روز رضایت مؤمنان است
✅ روز عيد اهل بيت عليهم السلام است
✅ روز پیروزی يافتن بنى اسرائيل بر فرعون است
✅ روزی است که خداوند اعمال شیعیان را می پذیرد
✅ روز پيش فرستادن صدقات است
✅ روز زیارت است
✅ روز قتل منافق است
✅ روز وقت معلوم است
✅ روز شادی اهل بیت است
✅ روز شاهد و روز مشهود است
✅ روزى است كه ظالم انگشت حسرت و ندامت به دندان مى گزد
✅ روز چیره شدن بر دشمن است
✅ روز خراب شدن بنيان ضلالت است
✅ روز آگاه ساختن است
✅ روز خنک شدن دل است
✅ روز شهادت دادن است
✅ روز درگذشتن از گناهان مومنین است
✅ روز شکوفایی است
✅ روز گوارایی است
✅ روز شیرین و طیب شدن به واسطه آن است
✅ روز رفتن و نابودشدن سلطان منافق است
✅ روز غرامت است
✅ روز رهائى و استراحت مومن است
✅ روز مباهله و لعنت کردن است
✅ روز مفاخره و به خود باليدن است
✅ روز قبول شدن اعمال است
✅ روز بزرگداشت است
✅ روز برملا شدن سرّ است
✅ روز يارى مظلومان است
✅ روز زيارت است
✅ روز دوستى نمودن با مؤمنان است
✅ روز دوست داشتن مومنان است
✅ روز رسيدن است
✅ روز پاك گردانيدن اعمال است
✅ روز برطرف شدن بدعتها است
✅ روز ترك گناهان كبيره است
✅ روز دید و بازدید مومنان است
✅ روز موعظه و نصيحت است
✅ روز عبادت است؛
✅ روز تسلیم شدن در برابر پيشوايان دين است.
📚بحار الانوار ج ۳۱، ص ۱۲۷
@monazere1359
#تقیه
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ جَابِرٍ الْمَكْفُوفِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا.
ابن ابى يعفور گويد: امام صادق عليه السلام فرمود:
بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند،
و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، خدا بيامرزد آن بندهئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد.
📚الكافي، ج2، ص: 218
@monazere1359